Sony PlayStation 3 |
![]() |
Welkom in Het Grote PS3 Topic! |
Dit topic kan worden gebruikt om alles te bespreken wat met de Playstation 3 te maken heeft. Te denken valt aan games, hardware, releasedates, PS3 tijdschriften en andere PS3 gerelateerde zaken. Op dit moment ben ik nog hard bezig aan een mooie topic start. Omdat de verhalen over de PS3 zó hard gaan, heb ik alvast een topic gemaakt. Al een paar dagen ben ik bezig met het verzamelen van veel informatie. Helaas duurt het even voordat de topic start klaar is. Tot die tijd kunnen jullie hier gewoon over de PS3 praten. |
Hoe ziet deze mean machine eruit? |
![]() ![]() |
PS3 revealed |
Deze week demonstreerde Sony de opvolger van de welbekende PlayStation-reeks. De naam van de console was niet moeilijk te bedenken, na de PlayStation, PlayStation 2, is er nu dan eindelijk de PlayStation 3. Tijdens de E3-gamebeurs, de Electronic Entertainment Expo is aan ons allen de PS3 voorgesteld. Niet alleen kregen we de kans om het design te zien, maar ook gewldig mooie techdemo's. Jammer genoeg moeten we wel even wachten, Sony zegt dat de PS3 pas in 2006 beschikbaar zal zijn. En dan is maar de vraag, wanneer precies. Volgens Sony zou het begin 2006 zijn (voorjaar), maar het zou me niets verbazen als er nog wat uitstel komt. Om het ons nóg leuker te maken, is de PS3 verkrijgbaar in 3 smaakjes te weten: zwart, zilver en wit. Of deze versies daadwerkelijk gereleased gaan worden is nog niet helemaal zeker. Mocht het zo zijn dat er 3 versies komen, kun je een versie kiezen die mooi bij de rest van je audio en video spullen past. Ook komt de PlayStation 3 meteen al met een hele lading aan games. En dat is niet vanwege het feit dat er al tientallen games zijn aangekondigd. De PS3 is backwards compatible. Dus we kunnen lekker PS2 games spelen. Ook je oude PSX games kun je uit de kast halen, want ook deze werken zonder problemen! Stiekem hoop ik (en veel anderen) dat de PS3 de oude games wat kracht bij gaat zetten, door het toepassen van Anti-Alias, en misschien nog wat andere features. Opmerkelijk is dat Sony niet door gaat met het bakken van games op DVD-rom. Sony wil een eigen ontworpen techniek gaan gebruiken, Blue-Ray disk. Dit medium werkt met een blauw laser. Zo is het mogelijk om zo'n 50 GB kwijt te kunnen op één schijfje. En voor degenen die een cartridge slot missen op de console, Blue-Ray disk werkt inmiddels hetzelfde als een CD of DVD. Geen cartridge, gewoon een schijfje. Als bonus zou dit schijfje nog eens stukken sterker zijn dan een CD of DVD, waardoor je minder snel bang hoeft te zijn voor krassen. Naast de DVD, CD, en Blue-Ray en MemoryCard media, kan de PS3 ook overweg met Memory Stick Standard/Duo/Pro, SD en CompactFlash (I en II)! Om het helemaal compleet te maken, is er ook nog eens plaats voor een 2.5" verwijderbare harde schijf. Of deze ook standaard er in zit, is nog niet duidelijk. Het mag duidelijk zijn dat de PS3 bijna overal mee overweg kan. Dan nemen we eens een kijkje naar de specs, iets wat misschien niet zo veel zeggend is. Maar toch voor de fans: Sony zet een Cell processor in de PS3. Deze processor werkt op 3.2 Ghz. Verkijk je hier niet op, want de huidige PS2 en Xbox draaien op veel lagere snelheden (nog niet eens 1 GHz!). Het mag duidelijk zijn dat we deze 3.2 GHz niet mogen vergelijken met een desktop PC. Het XDR systeem geheugen is 256 MB groot en draait ook op 3.2 GHz, de videokaart beschikt ook nog eens over 256 MB GDDR3 en draait op 700 MHz. De processor kan 218 gigaflops aan floating point-berekeningen maken. De videokaart maakt 1,8 teraflops aan floating point-berekeningen. nVidia heeft speciaal voor Sony een videokaart ontworpen, de RSX 'Reality Synthesizer'. Deze werkt op een snelheid van 550 MHz. De videokaart kan twee(!) 1080p kanalen renderen, goed voor gamen op HD kwaliteit! Dus we kunnen twee schermen aansluiten, en deze beiden een gedeelte van het spel laten renderen. Dit zorg voor een totaal beeld met een verhouding van 23:9! Het geluid wordt (helaas?) softwarematig naar onze oren gestuurd. Sony had best een 5.1 geluidkaart met hardware encoding in dit monster mogen zetten. Volgens mij een kleine misstap. Toch is Sony zo overtuigd van zijn Cell processor, dat dit geen probleem zou zijn. Zowel Dolby 5.1, DTS en LCPCM behoren tot de weergave mogelijkheden. Ook beschikt de PS3 over Bluetooth. Op deze manier kunnen er maximaal 7 draadloze controllers "aangesloten" worden. Ik vraag me dan wel af waarom dit er niet 8 zijn. Zo kun je met twee schermen, 8 spelers tegelijk laten spelen (4 spelers per scherm). Een klein minpuntje aan de draadloze controller is, dat je maximaal 24 uur met een volledig geladen controller kunt gamen. In een spel zoals Gran Turismo 4, waarin een endurance race van 24 uur mogelijk is, zou dit wel eens kunnen leiden tot frustraties. Hopenlijk komen er ook gewoon controllers via een USB aansluiting op. Er zijn genoeg poorten aanwezig om dit te kunnen doen (4 aan de voorkant en 2 aan de achterkant). Ook zou de controller via WiFi (IEEE 802.11 b/g) aangesloten kunnen worden. Tevens kun je er een PSP of een afstandsbediening (voor de DVD speler) op aan sluiten. bron: Het grote Next-Gen Console Roddel Topic* |
Regeltjes |
Te vaak zijn PS2 topics dichtgegaan door flamewars, offtopic geleuter etc. Ook in het PS3 topic willen we geen gezeur, dus lees de regels even door: - Geen posts over modchips, het ombouwen de PS3 en links naar illegale downloads. - Geen geflame, niet over de PS3 en ook niet over de GameCube, Xbox, Xbox 360, of Revolution. Meningen mogen uiteraard wel, maar probeer deze altijd goed mogelijk te beargumenteren. Let er bij het plaatsen van screenshots op dat de standaard layout van het forum niet wordt verkracht. In overleg met de mods van SG&D is besloten de discussie over modchips en het spelen van backups te verbieden. Ook discussies over het maken van backups hebben we liever niet. Niet omdat het illegaal hoeft te zijn, maar er is geen manier om te controleren of het ook echt voor een onschuldig doeleinde gebruikt wordt. Ik zou graag zien dat iedereen zich hier aan houdt zodat dit topic gezellig blijft en niet hoeft te worden gesloten. Het negeren van het bovenstaande kan resulteren in een OW of erger. Verder, houd het gezellig en niet te veel offtopic aub! |
Linkjes over de PS3 hier op GoT |
Alvast wat linkjes om jullie bezig te houden Playstation 3 wordt meer dan een Console Playstation 3 te zien op E3 2005 Mogelijk zeer zware processor in PS3 Het grote Next-Gen Console Roddel Topic* (TIP!) [rml][ PS3] Jouw visie over's Sony's nieuwe speeltje...[/rml] [rml][ Centraal] De E3 Expo 2005[/rml] Games: [rml][ PS3] Killzone 2[/rml] |
Nu al een topic? |
Natuurlijk is het wat vroeg om hier mee te beginnen, maar de console is nu officieel aangekondigd op E3 2005. Ook spellen, screenshots, en speculaties vind je genoeg op het web. Een mooie kans om er vroeg bij te zijn, zodat we geen enkele informatie gaan missen! Topic start wordt bijgewerkt zodra de volledige informatie en layout klaar is. Dit kan even duren, het is mijn eerste grote... topic. 19-05-05 / 10.43 - layout aangepast 19-05-05 / 10.52 - foto's toegevoegd 19-05-05 / 11.40 - uurtje gewerkt aan een mooi verhaal |
Met dank aan: Bor de Wollef
[ Voor 128% gewijzigd door Nik op 21-05-2005 21:33 ]