Onderstaande is een vrij oude post, maar:
Angeloonie schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 14:46:
[...]
En dat heet 2nd person. Die term wordt amper gebruikt, omdat bijna geen spel zo richt, maar het is wel degelijk een game-term. 1st = vanuit jouw oogpunt, 2nd = vanuit het oogpunt van de persoon direct achter je (kijkt over je schouders mee) en 3rd = vanuit het oogpunt van een persoon verder achter je (de 3e persoon zoals jij zegt).
Daar klopt dus geen zak van

. Ten eerste is er namelijk helemaal geen persoon vlak achter de hoofdpersoon. Ten tweede is het allesbehalve een game-term, net zoals 1st person en 3rd person komt het gewoon van de grammaticale personen uit de taalkunde; door wiens ogen iets verteld wordt.
In de eerste persoon vertelt de verteller zijn eigen verhaal. In een game of film vertaalt dat zich naar het oogpunt van de hoofdpersoon. In de derde persoon staat de verteller los van het verhaal, en vertelt hij een verhaal over iemand anders. De meeste films zijn in de derde persoon (de camera's staan gewoon ergens opgesteld zodat je overzicht hebt), en in games betekent dat over het algemeen dat de camera achter de hoofdrolspeler hangt.
Hoe ver hij van de hoofdrolspeler af zit doet er niet toe (ik heb GoW nog niet gespeeld, maar aangaande de reacties hier is dus ook de richtmode in de derde persoon, hoewel je waarschijnlijk wel wat beter langs de loop van het geweer kunt kijken). Vrijwel alle 2d games zijn ook in de derde persoon, 't wordt wat lastig om vanuit iemands ogen te kijken zonder 3d graphics
In de tweede persoon wordt het verhaal verteld van de
geadresseerde (jij dus). Je ziet jezelf dus vanuit het oogpunt van iemand anders. Aangezien er in GoW niemand op de schouder van het hoofdpersoon zit is het dus geen tweede persoon. Over het algemeen betekent de tweede persoon in shooters dat je dus kijkt vanuit de ogen van de persoon die je overhoop aan het knallen bent. Een 2nd person shooter lijkt mij knap lastig te besturen, maar het is geen vreemd concept in games: veel textuele adventure games zijn in de tweede persoon ("you find yourself in a cave")
Als er mensen zijn die de tweede persoon in games op een andere manier hebben gedefinieerd dan bovenstaande dan hebben zij het simpelweg gewoon
fout.
Tot slot nog wat leesvoer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Second_person
[google=second person shooter]
Ontopic: als ik m'n bonus eindelijk binnen heb ga ik me ook eens wagen aan een X360 + GoW + HD monitor
[
Voor 8% gewijzigd door
.oisyn op 19-12-2006 18:32
]