Even na alle zin en onzin over breedbeeld; composite, rgb enz, ter verduidelijking:
Volgens mij -maar verbeter me als ik fout ben- zit het zo:
1)
een gewone ouderwetse crt tv is 4:3
een crt breedbeeld tv is 16:9
een HD tv (crt breedbeeld, plasma of LCD) is altijd breedbeeld.
2)
een gewone tv en een breedbeeld tv en de eerste plasma's en LCD's hebben in de regel
een standaard van 480i. dat is 640x480 resolutie en dan staat de 'i' voor interlaced; vrij vertaald halve beelden.
dan heb je tv's die 480p aankunnen; dat is 640x480 maar dan staat de 'p' voor progressive scan; volledige beelden; een rustiger strakker beeld dan interlaced. De xbox360 zal dit ondersteunen mits je tv het ondersteunt. De meeste gewone tv's en breedbeeld tv's zijn echter 480i.
een HD breedbeeld, plasma of LCD kan 720i 720p 1080i en soms zelfs 1080p zijn. 720 staat voor 1440x720 resolutie en 1080 staat volgens mij voor 1920x1080 resolutie. Dat betekent dat het beeld gewoon veel scherper is dan op een normale 480 tv.
De xbox360 schijnt hardwarematig 720p te ondersteunen en zelfs met een truckje 1080i (geen 1080p)
3)
Voor een gewone tv gebruik je standaard composite kabel (gele tulp voor composite beeld, rode en witte tulp voor audio) met een scartverloop of zonder.
Als je echter een s-video ingang hebt of een rgb-scart ingang hebt in je tv kun je beter zo'n kabel kopen (die zit dus NIET standaard bij je 360) omdat dit veel mooier beeld geeft; met name rgb-scart; veel strakker en kleurrijker beeld. De meeste tv's (ook de wat modernere 4:3 tv) heeft vaak wel tenminste 1 rgb scart aansluiting. Voor de oude xbox kostte die kabel 29 euro; de verwachting voor de xbox360 is dat die kabel 25 euro gaat kosten.
Heb je een HD tv; dan moet je een componentenkabel gebruiken (blauwe tulp, groene tulp, rode tulp) zodat je tv HD signaal vanuit de xbox krijgt. Deze kabel zit standaard WEL bij het premiumpakket.
4)
Conclusie: HD tv is mooier omdat de resolutie veel hoger is. Echter mensen met een 'gewone' 480i tv : volgens dit artikel blijft het smullen geblazen; zelfs op een piepklein sony tvtje...
http://www.gamevillage.nl/showthread.php?t=121326
Voordeel van 480i of 480p is dat de games op 640x480 resolutie draaien en dus altijd vloeiend lopen. Mocht een game het zwaar hebben op 720 of 1080 loopt ie wellicht -althans zo is de verwachting- wel op 60 fps op een 480i of 480p...
5)
Het voorgaande zal vast en zeker niet helemaal kloppen want ik ben absoluut geen supertechnicus. Heb gewoon het ander gelezen en geprobeerd beetje samen te vatten.
[
Voor 10% gewijzigd door
hully op 04-10-2005 15:24
]