Zal ik dan er ook maar even een mini-review van de Hercules DJ Console MK2 tegenaan gooien?
De levering van Empc Solutions was, sorry dat ik het zeg, lekker nuttig geregeld. Twee weken laten ze niks van zich horen. Stuur ik een mailtje, zeggen ze dat het nog twee weken gaat duren... dus ik in een enigszins maffe impuls naar de winkel en wat bljkt, ze hadden er nog één liggen... krijg ik die vrijdag nog mail dat mijn bestelling verzonden is (nadat ik 2 dagen ervoor gevraagd heb "hoelang duurt het nog") en het niet meer mogelijk is om te annuleren... lekker praktisch.
Maar goed, thuis al het ding uitgepakt en even hier en daar geprobeerd om met mijn Virtual DJ installatie wat in elkaar te draaien. Let wel, alleen een laptop en de DJC met een hoofdtelefoontje.
De verloopplug de erbij zat voor de hoofdtelefoon was 3 keer bagger. Na 2 keer wiebelen was mijn linkerkanaal in de hoofdtelefoon weg. Minor issue voor Hercules, volgende update hebben ze er ijzeren hoofdtelefoonpluggen bij gedaan.
Het draaien met de DJC gaat op zich heel soepel, vooral als je gewend bent om 'drive-in' stijl te draaien, dus een nummer met een cuepoint klaar zetten en gewoon normaal doorstarten. Dan kun je je starts enorm goed timen en van een hoorbare delay is nagenoeg geen sprake,
Cuen met je DJC gaat redelijk vlot en heeft de gewone hantering zoals een CD-speler hem ook heeft. Een keer aantikken is zetten, dan inhouden om te laten lopen en gelijk weer terug te springen of Play om te starten en dan CUE om terug te komen naar waar je vandaan kwam. Voor de mensen die met CD-spelers gedraaid hebben in een kroeg is dit gesneden koek,
Het ingebouwde mixgedeelte vind ik persoonlijk een beetje Spartaans. Je kan alleen voorbeluisteren met de verdeling A/B/MIX/SPLIT wat voor het beatmixen dus totaal niet gaat werken. Voor het out-of-the-box draaien op feestjes, prima, maar wil je wat serieuzer werk doen dan ga je een extern mengpaneel nodig hebben. Wat overigens zeer goed werkt op de DJ Console, kijk wel uit dat je je crossfader op de DJ Console hierbij in het midden hebt staan. Crossfader Curve in VDJ op 'Full' instellen geeft wat betere resultaten maar van het ding afblijven werkt natuurlijk altijd het beste
Goed, op naar het beatmixen.
De basis-beatmix functies van de Hercules zitten in Virtual DJ met het bekende CBG (Computed Beat Grid) wat voor 4-on-the-floor muziek zoals trance, hardstyle en jump vlekkeloos werkt. Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van Virtual DJ's 'beatlock' en doe het fijnafregelen toch liever met de hand maar ieder zijn smaak. Eén keer de 'AUTO BEAT' knop indrukken volstaat om het tempo van allebei de kanten (eenmalig) te synchroniseren en je kan dan zelf je inmixmoment bepalen.
Beatmixen met disco ging iets minder met Virtual DJ, maar dit is een bekend probleem omdat een disco-plaat van artiest tot artiest varieert. Handmatig de BPM aanpassen (een sneltoets hiervoor instellen is een tip) kan dan van pas komen of de pitch handmatig bijdraaien en op gehoor verder gaan.
De DJ Console MK2 heeft ook ingangen voor CD-spelers of platenspelers, met name de timecode-functie spreekt me erg aan (wat in functionaliteit erg veel lijkt op FinalScratch) maar ik heb de hardware hier niet om een en ander te testen. De analoge ingangen gebruik ik niet omdat ik simpelweg meer poorten vrij heb op mijn VMX300 waar ik al mijn geluidsapparatuur op inprik
Kort gezegd: Ieder figuur dat met een DJ CD-speler om kan gaan weet hoe hij een DJ Console MK2 moet bedienen, en de extra snufjes (loop, FX, enz) zijn allemaal snel bijgeleerd. Het is geen complete vervanging voor een muis en tobo met VDJ, maar een enorm nuttige aanvulling en een handig stuk gereedschap vooral als je naast je Virtual DJ-sessie nog iets anders aan het doen bent en wel je plaat door wil starten. Het geheel werkt totaal via MIDI dus elk programma dat MIDI controllers accepteert zou ermee moeten werken (dit gaat trouwens nog buiten de DJ wereld, denk aan licht-, video-, muzieksturingen, synthesizers, wat dan ook)