RobbieDee schreef op donderdag 01 september 2005 @ 23:03:
[...]
Dit is voor mij ook de werkelijke motivatie om hierin te willen duiken. Ik heb KPN lang de hand boven het hoofd gehouden maar ben het nu zat

. Zelfs zo zat dat ik er een paar kwartjes per maand extra voor over heb om hun faktuur niet meer te zien! Ik overweeg nu alles bij KPN op te zeggen en mijn nummer (1 stuks) naar Tiscali te porteren. Mijn huidige situatie is als volgt:
- ISDN met quatrovox en op 4 plaatsen in huis -hard-wired-telefoons-.
- 1 DECT station met 2 handsets.
- Demon via BBNed (prima dienstverlening) met Allied Data CopperJet 816-2P (geschikt voor Voice).
Dit modem is geschikt voor VoDSL techniek maar
niet voor VoIP. Dus een ander modem moet er komen in geval van Tiscali. Alleen ISP's die telefonie in NL via BBNed leveren
kunnen VoDSL (ook wel VoATM) leveren eventueel.
Ik voorzie een aantal zaken die waarschijnlijk overkoombaar zijn. Graag uw input (SVP uit eigen ervaring en niet van horen zeggen):
- ISDN centrale moet worden vervangen voor analoge 4 poorts centrale. Daarin is ruime keus op marktplaats. Maar pikt mijn "voice modem" dat?
Uit een voice modem (andere wel, zie boven) komen gewoon normale 'analoge' aansluitingen. Dus geen probleem als 't maar een analoge centrale is.
Zijn/komen in de toekomst ook vast VoIP modems of losse router/apparatuur met ISDN poorten. Maar moet je even zoeken en/of wachten.
- Zet ik het DECT station op de 2de voice poort van het modem? Of zoals nu op 1 poort van de centrale? Of doe ik er een googeldoosje tussen (AX512 o.i.d.)?
Als dect gewoon analoog systeem is geen probleem. Geen schakelkasten nodig gezien je dit vaak gewoon in modem kan regellen welke poort met welk nummer moet uitbellen (of beide zelfde nummer) en welke moet rinkellen op welk inkomend nummer (of beide).
- Kan ik inderdaad gelijktijdig met twee lijnen bellen (1 Tiscali PLUS 1 geporteerd KPN nummer)?
Kan zonder problemen. Zelfs al zou je maar 1 nummer hebben kan je twee gesprekken voeren. Thans wel met de ZyXEL's van Tiscali.
- Kan ik de CopperJet op BBXL gebruiken? Waar haal ik de settings vandaan?
Voor DSL wel, alleen VPI/VCI is anders. 0/34 ipv 0/35 voor BBNed. Voice gedeelte gaat niet werken. Alleen de 1616-2P kan VoDSL & VoIP aan.
- Welke ervaring is er inmiddels met de gesprekskosten facturatie van Tiscali ? Ik neem aan dat de 900 nummers op je maandelijkse variabele Tiscali factuur verschijnen. Is er online inzicht in de factuur?
Facturen online beschikbaar inderdaad. Tussentijds kijk ik nooit eigenlijk, zou 't niet weten.
Je kan ook gemakkelijk betaal diensten en nummers blokkeren op de instellingen pagina voor je telefonie mocht je dat willen.
- Zijn er nog dingen te verwachten of te regelen i.v.m. het verhuizen van BBNed naar BBXL?
Nieuw modem & kosten d'r voor even bij berekenen in je overstap. En houdt rekening dat de genoemde prijzen de kortingsprijzen zijn. Volledige bedragen worden eerst geincasseerd waarna de kortingsbedragen teruggevraagd kunnen worden.
Worden doorgaans binnen aantal weken weer geretourneerd.
En telefonie diensten kan je pas aanvragen als je overstap (dus oplevering DSL) afgerond is helemaal.
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.