Na het crunchen van m'n venice core begon het natuurlijk te jeuken, dus heb al weer een nieuwe besteld en ontvangen:
ADA3000DAA4BP
LBBLE 0516GPAW
Z640958D50891
Op standaard voltage doet ie 2475MHz prime95 stabiel
op 1,6V 2610MHz en op 1,75V 2700MHz Volledig stabiel
Valt een beetje tegen vond ik, vooral de snelheid op 1.4V
Maargoed, ik wilde ook wel weten hoeveel de voltage verhoging invloed heeft op het verbruik van de cpu. Want zoals dit vroeger bij bijvoorbeeld de celeron op .25 Micron nog behoorlijk lineair opliep is dit tegenwoordig bij .09 Micron helemaal niet meer zo en neemt bij voltage verhoging het verbruik exponentieel toe....
Voor een goed methode om dit uit te zoeken ben ik geinspireerd door
dit artikel. Door de stroom door en spanning op de secondaire 12V voedingsstekker te meten heb je een goede kijk op het verbruik van de cpu.
Goed: om dit te meten heb ik m'n Venice op 2400MHz laten draaien (9x266MHz) dit zijn de resultaten:
Zoals te zien is verdubbeld het verbuik bijna bij een verhoging van de Vcore van zo'n 21% (1,4 naar 1,7V)
Handig om te weten, want persoonlijk vind ik voor 24/7 gebruik bijvoorbeeld 100MHz meer (zo'n 4% sneller over het algemeen) met behulp van een Vcore verhoging als dit het verbruik met 33% doet toenemen niet echt wenselijk.
Daargelaten dat je natuurlijk voor wat benchies het maximale uit je cpu wilt persen en dan natuurlijk niet op een wattje meer of minder kijkt