Ik ben een c/perl man en heb laatst voor het eerst een commerciele rails site in elkaar gezet.
Uiteindelijk in 10 dagen in elkaar gezet, dit is inclusief cms, authenticatie, uitgebreid scheduling/webcalender app met ajax , user management en nog veel meer van dat.
In die dagen zit dus ook de taal en het framework leren en dan nog een aantal dagen tunen wat de klant precies wilt.
Kortom ik ben erg tevreden over de taal en hoewel ik c en perl zal blijven gebruiken, is voor web apps RoR toch wel de topper.
Ik vind dat C krachtiger is als Perl, en perl makkelijker als C, net zoals ik Perl krachtiger vindt als ruby.
Echter voor web apps, zit rails zo onzettend goed in elkaar. En als je het stramien maar gewoon volgt dan draai je gewoon heel snel dingen in elkaar.
Dat wil niet zeggen dat ik geen problemen heb gehad, maar die wegen gewoon niet op tegen de voordelen. Persoonlijk vind ik het boek K*t en de documentatie verspreid en incompleet.
Tijdens het coden had ik meestal 3-6 sites open met documentatie inclusief irc dus dat zegt genoeg.
Wat ik ook wel opvallend vind is dat als je eenmaal iets hebt gemaakt je achteraf altijd wel iets hebt van dit kan beter, of anders , etc en dat heb ik nu met rails helemaal niet.
Ik zie geen reden om het anders te doen. Trouwens de filmpjes op de rails site vertekenen de waarheid wel een beetje. Ze zijn echt het equivalent van hello world, het moment dat je net iets pittigers wilt moet je toch een drempel over en ben je aan het zoeken, maar dan gaat het ook gewoon lekker
En ik kan me de mening van velen hier voorstellen, weer een taal erbij, meer van hetzelfde. Je beheerst je huidige taal al zo goed. Maar de meerwaarde zit hem nu eenmaal in ruby + rails.
Als je het alleen ruby zou zijn, dan zou het echt niet interessant zijn, althans er zou geen significante meerwaarde zijn. Nu heb je een echte synergie van 1+1=3 ( sorry de hype kwam weer even naar boven). Ik zie dat het voor mij tijd bespaart en versimpelt.
Welke IDE gebruiken jullie eigenlijk? Ik ben uiteindelijk geeindigd met dreamweaver met wat ruby/rails patches (syntax highlighting/help). Ik draaide de files/server onder linux en ontwikkelde dus onder windows.
[
Voor 6% gewijzigd door
it0 op 02-04-2006 01:49
. Reden: ide vraag toegevoegd ]