[ruby on rails] wie gebruikt het?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 9.048 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 163173

messi schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 11:51:
[...]

Je hebt shell toegang nodig tot de server van je provider. Als ze DirectAdmin gebruiken (met de juiste rails plugin) kun je het via direct admin doen. Het beste kun je dit aan je provider vragen, aangezien hij precies weet hoe ze het geïmplementeerd hebben, wij niet ;)
What is SSH?

SSH (Secure Shell) is a program that you can use to log in to another computer over a network so that you can execute commands on a remote machine and move files from one machine to another.

For security reasons, we do not allow SSH (or Telnet) connections to our hosting servers.
Crap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:44
Jeeej ik heb het boek, 2nd edition, dus ik kan eindelijk lekker los :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74443

Opgelost

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 74443 op 01-03-2007 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74443

Weet iemand of er een optie is om te kijken welke controllers er allemaal bestaan en welke acties er allemaal in deze controller zit,

dus binnen in een script dit bekijken en weer outputten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Ik zoek een leuke opdracht waar ik m'n skills in Ruby On Rails kan opfrissen. Heeft iemand nog een suggestie? Iets met een beetje Ajax? Ik zat te denken aan een chatbox, maar dat is ook niet meer zo origineel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-07 09:49
Een database-editor like phpMyAdmin in Rails!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 15:08
SynchroSteve schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 13:34:
Een database-editor like phpMyAdmin in Rails!
Maar dan database independant zoals ActiveRecord :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Sorry idee afgekeurd, te saai toch :P

[ Voor 23% gewijzigd door 170074 op 20-03-2007 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Hrm, je zou eens aan de slag kunnen met een beetje KI, probeer eens een sudoku oplosser / generator te maken, een opdracht die wij op school ook moesten maken (ik heb hem in Java gemaakt, kan nu ~80% van de sudoku's oplossen). Niet een grote opdracht in termen van hoeveelheid pagina's, maar wel een voor het oplossen van een probleem in Ruby / Rails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
Een sudoku oplossen kan in Ruby in 1 regel!

http://markbyers.com/moinmoin/moin.cgi/ShortestSudokuSolver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
Deze inschrijving voor de Ruby en Rails dag 2007 is zojuist geopend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrData
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-07-2022
Klein kickje voor een vraagje.

Ik heb nu op een serverbak (een XP machine) Ruby en Rails draaiende via Mongrel (via een Windows service). Hierop draait ook een eenvoudige XAMPP configuratie voor PHP en MySQL. Test rails skeleton projectje aangemaakt en die is via mijn ontwikkelmachine mooi op poort 4000 te benaderen.

Nu wil ik op de ontwikkelmachine met RadRails aan de gang om zo met Ruby aan de slag te gaan. Alleen als ik de manual bekijk, blijkt dat ik op de machine waarop RadRails gebruikt gaat worden het ook nodig is Ruby en Rails te installeren omdat het de binaries nodig heeft. Mijn insteek was bij het PHP scripten om lekker alle server-gerelateerde zaken op het serverbakje te laten plaatsvinden en in een editor alleen de PHP files te editen. En zo de ontwikkelmachine lekker schoon te houden.

Wat is bij ROR nou een goede werkwijze bij het ontwikkelen? Ik denk niet dat ik om het installeren van de binaries op de ontwikkelmachine heenkom, aangezien RadRails de interpreter en webrick of mongrel nodig heeft (die zal ik dan ook op de ontwikkelmachine moeten installeren?). Dus het ontwikkelen zal bijna helemaal lokaal moeten gebeuren, en dan kan ik eventueel naar MySQL op de servermachine connecten als dat nodig is. Waardoor de ROR installatie op de server eigenlijk nutteloos wordt..?

Hoe doen jullie het? :)

"We set sail on this new sea because there is new knowledge to be gained and new rights to be won." - John F. Kennedy - USS Valiant NCC-74210 dedication plaque

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
MrData schreef op zondag 09 september 2007 @ 20:25:
Klein kickje voor een vraagje.

Ik heb nu op een serverbak (een XP machine) Ruby en Rails draaiende via Mongrel (via een Windows service). Hierop draait ook een eenvoudige XAMPP configuratie voor PHP en MySQL. Test rails skeleton projectje aangemaakt en die is via mijn ontwikkelmachine mooi op poort 4000 te benaderen.

Nu wil ik op de ontwikkelmachine met RadRails aan de gang om zo met Ruby aan de slag te gaan. Alleen als ik de manual bekijk, blijkt dat ik op de machine waarop RadRails gebruikt gaat worden het ook nodig is Ruby en Rails te installeren omdat het de binaries nodig heeft. Mijn insteek was bij het PHP scripten om lekker alle server-gerelateerde zaken op het serverbakje te laten plaatsvinden en in een editor alleen de PHP files te editen. En zo de ontwikkelmachine lekker schoon te houden.

Wat is bij ROR nou een goede werkwijze bij het ontwikkelen? Ik denk niet dat ik om het installeren van de binaries op de ontwikkelmachine heenkom, aangezien RadRails de interpreter en webrick of mongrel nodig heeft (die zal ik dan ook op de ontwikkelmachine moeten installeren?). Dus het ontwikkelen zal bijna helemaal lokaal moeten gebeuren, en dan kan ik eventueel naar MySQL op de servermachine connecten als dat nodig is. Waardoor de ROR installatie op de server eigenlijk nutteloos wordt..?

Hoe doen jullie het? :)
Heeft RadRails die binaries niet alleen nodig om vanuit RadRails de server opnieuw te kunnen starten of ruby taken uit te voeren? Als je deze dingen rechtstreeks op de server uitvoert en je code netjes daarheen update, zou RadRails prima moeten werken. Indien je wel vanuit RadRails je server wil herstarten of dingen wilt genereren, zal hij een lokale kopie van je applicatie verwachten. Aangezien je op je lokale machine geen Ruby hebt, zal dat niet gaan werken.

Persoonlijk heb ik liever alles lokaal staan, ook omdat ik veel mobiel werk. Alles gaat via SVN naar een productie server, om daar live te gaan.

De system requirements van Aptana / RadRails zeggen trouwens niets over Ruby: http://www.aptana.com/doc...ptana_System_Requirements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrData
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-07-2022
In de manual op http://www.aptana.com/doc..._and_configuring_RadRails wordt onder puntje 1 wel expliciet gezegd:
Before you can use the RadRails IDE, you will need to install the Ruby programming language and the Rails framework. After you install these components on your computer, you can install and configure RadRails.
Onder puntje 3 worden dan de koppelingen in de IDE naar de binaries gelegd.

Ik wil best lokaal werken en de serverbak alleen gebruiken om de MySQL databases op te draaien. Maar ik heb te weinig kennis van ROR en RadRails om te kunnen bepalen wat nou een goede werkwijze is. Draai ik alles lokaal (van een productieomgeving is hier geen sprake, ik wil via de boeken er kennis mee opdoen, nog even niks publiceren), of gebruik ik de serverbak waarop ROR en Mongrel als servertje draait. Wat mij met het oog op de scheiding tussen 1 machine die puur als server fungeert en 1 machine waarop al het development plaatsvindt, de mooiste oplossing lijkt.

In het tweede geval, hoe gebruik ik dan de IDE om ermee te werken?

[ Voor 8% gewijzigd door MrData op 09-09-2007 21:33 ]

"We set sail on this new sea because there is new knowledge to be gained and new rights to be won." - John F. Kennedy - USS Valiant NCC-74210 dedication plaque

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:02
Als je nog alleen aan het ontwikkelen bent kun je inderdaad alles beter lokaal hebben, zelfs de Mysql database. Dan kun je ook mobiel werken en de default instellingen werken dan meteen. In RoR is met de scheiding tussen onwikkel, test en productie al rekening gehouden, dus daarvoor hoef je niet perse een aparte server te hebben. Pas bij het deployen naar productie hoef je eraan te denken.

Ik heb zelf al meer dan een jaar niet met RadRails gewerkt en het staat me allemaal niet meer bij, maar in wezen hoeft het alleen te weten waar je project staat en zou het daaruit alles moeten kunnen herleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:58
Ik las zojuist het volgende:
http://blog.rubyenrails.n...gende-niveau-met-ambition

Dat ziet er toch wel ontzettend interessant uit. Iets wat mij altijd ergert in rails is dat je vaak toch nog kleine stukjes sql aan het typen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Laatst online: 20-05 21:31
Wat ik me afvraag, het is nu bijna 2.5 jaar geleden sinds de topic start. Het nieuwe is er dus nu wel zo'n beetje van af en de realiteit zal bij een ieder bekend zijn.

Heeft RoR (voor degene die er mee bezig zijn) nu inderdaad die revolutie op web applicatie gebied gebracht of viel het achteraf gezien toch wel mee?

Is er dankzij RoR nu niemand meer die zich ook maar 1 keer herhaald tijdens programmeren?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
Ik kan niet beoordelen of het andermans verwachtingen heeft waargemaakt. Wat ik wel weet is dat als ik terug keer op een java project, ik me steeds weer verbaas over de triviale (maar belangrijke) besluiten die genomen moeten worden om alleen al van start te gaan. In RoR kan ik me focussen op het oplossen van het probleem van de klant, zonder teveel afgeleid te worden door allerlei configuratie zaken. Dat heeft voor mij al voldoende meerwaarde om bij RoR te blijven.

Verder is er gewoon een zeer actieve nationale en internationale community, waardoor je heel snel oplossingen van elkaar overneemt en erop verder bouwt. Dus in die zin heb je veel minder dat we dingen dubbel doen. Maar ik moet mezelf af en toe nog wel steeds herhalen, dus als je dat als criterium neemt, valt het inderdaad wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11737

(beetje offtopic gebabbel)

Ik moet zeggen dat ik als hobbyist (en dat concept gebruik ik heel losjes) basis (web)programmeur beetje zit te twijfelen tussen Python/Django (grotere community, meer libraries, meer support/ondersteuning ivm hosting/servers etc.) of Ruby/RoR. Heel veel verschillen zijn er volgens mij niet tussen deze talen/methodieken, technisch gezien dan. Als newbie moet het dus eigenlijk niets uitmaken. Ik heb wel even met Ruby en RoR gespeeld en vond dat ook best oke.

Basis java heb ik al vaak genoeg gedaan tijdens mijn studies en ik vind het toch wat meer voor de hardcore mensen. Python/Ruby zijn daarentegen weer wat relaxer.

Hmmmm

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 11737 op 11-09-2007 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
Ik ben fulltime Ruby on Rails ontwikkelaar, en doe dat al twee jaar. Ondertussen 20+ Ruby on Rails driven website online staan. Terug naar J2EE? Nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
flowerp schreef op maandag 10 september 2007 @ 22:46:
Wat ik me afvraag, het is nu bijna 2.5 jaar geleden sinds de topic start. Het nieuwe is er dus nu wel zo'n beetje van af en de realiteit zal bij een ieder bekend zijn.

Heeft RoR (voor degene die er mee bezig zijn) nu inderdaad die revolutie op web applicatie gebied gebracht of viel het achteraf gezien toch wel mee?

Is er dankzij RoR nu niemand meer die zich ook maar 1 keer herhaald tijdens programmeren?
RoR is uiteraard veel meer dan DRY en het 'convention over configuration' credo vind ik nog steeds erg fijn. Het is denk ik nog steeds niet geschikt voor erg grote websites gezien de problemen met schaalbaarheid. Het heeft mij gezorgd dat ik gewoon plezier heb in het coden en bij RoR heb ik dat meer dan bij andere talen. Maar ik kies gewoon nog steeds de tools die mij het beste kunnen helpen bij het oplossen van een probleem en soms is dat RoR en maar vaak ook niet.

De taal Ruby heeft maar weinig veranderingen doorgemaakt (waar blijft de release van 1.9?) er is in het laatste half jaar ook geen release geweest van Rails, maar geen reden om het meteen af te schrijven. De populariteit van de taal is in dit geval niet af te meten aan het aantal posts in deze thread :)

En ja, ik gebruikte Rails al voordat deze thread gestart was :)

• MisterBlue
De taal Ruby heeft maar weinig veranderingen doorgemaakt (waar blijft de release van 1.9?) er is in het laatste half jaar ook geen release geweest van Rails, maar geen reden om het meteen af te schrijven.
Ja, een half jaar geen release is best wel lang voor rails. Gelukkig is werken met een svn:external naar rails edge goed werkbaar. Het vereist wel dat je je unit testen op orde hebt, want er wil weleens wat breken, maar voor de rest is het stabiel genoeg om ook in productie op een niet officiele release te draaien.

• flowerp
SynchroSteve schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 18:37:
Ik ben fulltime Ruby on Rails ontwikkelaar, en doe dat al twee jaar. Ondertussen 20+ Ruby on Rails driven website online staan. Terug naar J2EE? Nooit :)
Je bedoeld natuurlijk Java EE? :P

Anyway, 20+ is wel een behoorlijk aantal. Het hangt natuurlijk altijd van je perceptie af hoe veel je denkt dat iets gebruikt wordt. In de sector waar ik werk zie ik eigenlijk alleen maar Java EE. Een kennis van me werkt in een andere sector en toevallig ziet die bijna alleen maar ASP.NET langskomen.

2.5 jaar geleden werd RoR gebracht als de next big thing. Zijn er al sectoren die volledig gedomineerd worden door RoR?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• DRAFTER86
Vraagje, ik heb een authorization systeem welke op basis van de opgevraagde controller en action kijkt of een user recht heeft die pagina te bekijken. Nu heb ik niet zoveel zin om handmatig rechten voor alle actions van mij controllers te maken. Is het mogelijk om in Ruby een lijst van alle controllers en vervolgens van de zich daarin bevindende actions te krijgen?

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
flowerp schreef op woensdag 12 september 2007 @ 13:06:
[...]

Je bedoeld natuurlijk Java EE? :P

Anyway, 20+ is wel een behoorlijk aantal. Het hangt natuurlijk altijd van je perceptie af hoe veel je denkt dat iets gebruikt wordt. In de sector waar ik werk zie ik eigenlijk alleen maar Java EE. Een kennis van me werkt in een andere sector en toevallig ziet die bijna alleen maar ASP.NET langskomen.

2.5 jaar geleden werd RoR gebracht als de next big thing. Zijn er al sectoren die volledig gedomineerd worden door RoR?
Mwoah, 20 op 2 jaar tijd vind ik eigenlijk weinig, voor een framework wat zichzelf 2 jaar geleden profileerde met "bouw een blog in 15 minuten."

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• MisterBlue
Vraagje, ik heb een authorization systeem welke op basis van de opgevraagde controller en action kijkt of een user recht heeft die pagina te bekijken. Nu heb ik niet zoveel zin om handmatig rechten voor alle actions van mij controllers te maken. Is het mogelijk om in Ruby een lijst van alle controllers en vervolgens van de zich daarin bevindende actions te krijgen?
Weet niet of het makkelijker kan maar als je met edge werkt zou je met volgende code een lijst van controllers genereren.

code:
1
ActionController::Routing::possible_controllers

of de rake task
code:
1
rake routes

Werk je niet op edge kun je in routing.rb kijken hoe het een en ander eruit ziet.

Met onderstaande code kun je de actions achterhalen.
code:
1
MyController.instance_methods(false)

Anoniem: 11737

Grijze Vos schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:39:
Mwoah, 20 op 2 jaar tijd vind ik eigenlijk weinig, voor een framework wat zichzelf 2 jaar geleden profileerde met "bouw een blog in 15 minuten."
Mwah, het gaat natuurlijk veel meer om inhoud/kwaliteit dan de mogelijke snelheid van de techniek. Dat je in 15 minuten een blog kan maken wil niet zeggen dat een RoR programmeur om de 15 minuten een blog eruit knalt. Is een beetje zinloos. En dat voorbeeld was meer bedoeld om te laten zien hoe makkelijk het is, niet zo zeer hoe snel.

• MisterBlue
Anyway, 20+ is wel een behoorlijk aantal. Het hangt natuurlijk altijd van je perceptie af hoe veel je denkt dat iets gebruikt wordt. In de sector waar ik werk zie ik eigenlijk alleen maar Java EE. Een kennis van me werkt in een andere sector en toevallig ziet die bijna alleen maar ASP.NET langskomen
De acceptatie van RoR in de grotere bedrijven waar al java en/of .net gebruikt wordt is ronduit slecht. RoR snoept eigenlijk meer markt aandeel van PHP af. Ik denk dat je meer in de creatieve/innovatieve sectoren moet zijn om RoR tegen te komen. Bedrijven als Wakoopa, Waag Society en Independent IP maken er bijvoorbeeld gebruik van om nieuwe concepten neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-06 09:04

D4Skunk

Kind of Blue

Ikzelf was (en ben nog steeds) enthousiast over Ror, maar het grootste probleem is idd de acceptatie. Zelf heb ik het ook een paar keer proberen pushen, maar zonder resultaat.
De meeste bedrijven hebben enkele jaren geleden blijkbaar al genoeg kosten gemaakt met migraties naar .NET/Java, zodat ze atm niet echt de effort willen maken & het risico willen nemen om er nog maar eens een andere technologie bij te nemen, met alle bijkomende problemen vandien.

Zelf heb ik het jammergenoeg NOOIT meer gebruikt... (€€ gaan voor op mijn eigen voorkeur :X )

Misschien zal ik ooit nog wel eens ... maar aangezien ik atm fulltime freelance werk zal het de eerste jaren waarschijnlijk bij .NET blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Flinke kick, maar ik loop ergens tegenaan waar ik niet uit kom.
Ik heb een datamodel met daarin products, product_options en product_option_collections.
Door opties niet direct maar via de collecties aan producten te koppelen kan ik makkelijk grote aantallen opties groeperen. Ik heb dus de volgende tabellen:

products
id
name
....

product_options
id
name
...

product_option_collections
id
name

product_option_collections_product_options
product_option_id
product_collection_id

product_option_collections_products
product_id
product_collection_id

De relaties products <-> product_collections en product_collections <-> product_options zijn via has_and_belongs_to_many gedefineerd in de modellen.
Nu werkt dit allemaal prima, maar ik zou natuurlijk graag bij een Product-object een property @product.product_options hebben. Die is er nu dus niet, enkel @product.product_option_collections. Is hier een 'mooie' oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
Volgens mij ben je op zoek naar has_many :through :-)

code:
1
2
3
class products
  has_many product_options, :through => product_collections
end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Flydesign.nl schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 17:33:
Volgens mij ben je op zoek naar has_many :through :-)

code:
1
2
3
class products
  has_many product_options, :through => product_collections
end
Dat dacht ik dus ook maar dit werkt bij mij niet:
code:
1
2
3
4
class Product < ActiveRecord::Base 
  has_and_belongs_to_many :product_option_collections
  has_many :product_options, :through => :product_option_collections  
end

Ik krijg dan de volgende error:
code:
1
2
3
Invalid source reflection macro :has_and_belongs_to_many for 
has_many :product_options, :through => :product_option_collections.  
Use :source to specify the source reflection.

Als ik de :source parameter toevoeg zoals hieronder dan veranderd er niks aan die foutmelding :(
code:
1
has_many :product_options, :through => :product_option_collections,  :source => :product_options

Ik krijg het idee dat je met :through exact hetzelfde kan doen als met habtm? Gewoon via 1 join-table model's koppelen. Of zit ik er hier naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
DRAFTER86 schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 13:52:
[...]

Dat dacht ik dus ook maar dit werkt bij mij niet:
code:
1
2
3
4
class Product < ActiveRecord::Base 
  has_and_belongs_to_many :product_option_collections
  has_many :product_options, :through => :product_option_collections  
end

Ik krijg dan de volgende error:
code:
1
2
3
Invalid source reflection macro :has_and_belongs_to_many for 
has_many :product_options, :through => :product_option_collections.  
Use :source to specify the source reflection.

Als ik de :source parameter toevoeg zoals hieronder dan veranderd er niks aan die foutmelding :(
code:
1
has_many :product_options, :through => :product_option_collections,  :source => :product_options

Ik krijg het idee dat je met :through exact hetzelfde kan doen als met habtm? Gewoon via 1 join-table model's koppelen. Of zit ik er hier naast?
Volgens mij kan je habtm en hmt niet door elkaar gebruiken. Misschien moet je die habtm even vervangen door een normale has_many?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Flydesign.nl schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 17:05:
[...]

Volgens mij kan je habtm en hmt niet door elkaar gebruiken. Misschien moet je die habtm even vervangen door een normale has_many?
http://wiki.rubyonrails.org/rails/pages/ThroughAssociations
Ik begrijp hier uit dat :through eigenlijk hetzelfde doet als habtm maar dan met een extra eigenschap bij de relatie (in de link is dat catalogue_items.position).
Dus niet echt wat ik zoek.
Ik heb het nu maar opgelost door zelf een methode product_options te schrijven in product.rb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
En dan nog wat :-)
Wat doe ik met formulieren waar geen model aan gekoppeld is?
Ik ben nu bezig met een search pagina, hoe kan ik nu in mijn controller errors throwen die in de view geshowed worden? Denk aan een minimum woord lengte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Eric
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 09:11
DRAFTER86 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 07:39:
En dan nog wat :-)
Wat doe ik met formulieren waar geen model aan gekoppeld is?
Ik ben nu bezig met een search pagina, hoe kan ik nu in mijn controller errors throwen die in de view geshowed worden? Denk aan een minimum woord lengte...
Je zou een model kunnen aanmaken zonder een achterliggende tabel. Als je onderstaande code in een bestandje in lib/ zet, dan kan je ook meteen gebruik maken van alle validatie functies:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
class Tableless < ActiveRecord::Base
  def self.columns()
    @columns ||= [];
  end

def self.column(name, sql_type = nil, default = nil, null = true)
    columns << ActiveRecord::ConnectionAdapters::Column.new(name.to_s, default, sql_type.to_s, null)
  end

# override the save method to prevent exceptions.
  def save(validate = true)
    validate ? valid? : true
  end
end

En een voorbeeld model:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
class Filter < Tableless
  column :name, :string
  column :gender, :string
  column :email, :string
  column :age_from, :integer
  column :age_till, :integer

validates_format_of :age_from, :age_till,
                      :with => /[0-9]+/,
                      :message => 'Moet een nummer zijn'

def new
    super
    valid?
  end
end

i76 | Webdesignersgids | Online Gitaarlessen & Muziekwinkels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Tom-Eric schreef op woensdag 28 november 2007 @ 13:22:
[...]

Je zou een model kunnen aanmaken zonder een achterliggende tabel. Als je onderstaande code in een bestandje in lib/ zet, dan kan je ook meteen gebruik maken van alle validatie functies:

knip
Goed plan! Klinkt ook wel logisch.
Dan nog iets, ik heb een database met cd's, ik heb een tabel artists, elke artist heeft een of meer albums en van elk album zijn weer 1 of meer 'producten' en elk product heeft een product_type (LP, CD, etc).
Nu wil ik hiervoor een zoekmachine maken, dit gaat op een klein puntje na goed, ik heb de volgende find-aanroep:
Ruby:
1
2
3
4
5
6
7
8
@albums = Album.find( :all,
                            :offset => @page*per_page,
                            :limit => per_page+1,
                            :group => "products.product_type_id,albums.id", 
                            :order => "artists.name, albums.name",
                            :include => [[:products => :product_type],:artist], 
                            :conditions => condition_sql)          

Dit werkt perfect. Even voor de volledigheid, de query haalt alle albums met bijbehorende producten en artiesten op. De producten worden per album gegroepeerd op type. Dus als er van 1 album 2 cd's in de DB staan wordt dit maar 1x weergegeven.
Wat ik nu graag zou doen is het aantal producten dat er van een bepaald type beschikbaar is ook weergeven.

In SQL zou dit als volgt gaan (eerste regel: COUNT(products.id) AS product_type_count):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
SELECT COUNT(products.id) AS product_type_count,albums.*, artists.*, products.*, product_types.* 
FROM albums
LEFT OUTER JOIN artists ON artists.id = albums.artist_id
LEFT OUTER JOIN products ON albums.id = products.album_id
LEFT OUTER JOIN product_types ON products.product_type_id = product_types.id
WHERE artists.name LIKE '%jimi%' 
GROUP BY product_types.id,albums.id
ORDER BY albums.name

Nu wil ik dit dus met find() doen en dat wil niet. Ik heb dat :select parameter als volgt meegestuurd:
code:
1
:select => 'COUNT(products.id) AS product_type_count'

Dit veranderd echter helemaal niks aan de door rails gestuurde query plus dat ik niet zou weten hoe ik nu de 'product_type_count' property zou moeten opvragen.
Ik heb ook even gekeken naar find_by_sql maar dan gooit hij allerlei namen door elkaar. (Albums die opeens LP als titel hebben).
Iemand een idee?

Edit:

En nog iets, ik zie dat rails de volgende query uitvoert voor de 'main' query:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Album Load IDs For Limited Eager Loading (0.000714)   
SELECT DISTINCT albums.id 
FROM albums 
LEFT OUTER JOIN products ON products.album_id = albums.id 
LEFT OUTER JOIN product_types ON product_types.id = products.product_type_id 
LEFT OUTER JOIN artists ON artists.id = albums.artist_id 
WHERE (artists.name LIKE '%jimi%') 
ORDER BY artists.name, albums.name 
LIMIT 0, 6

In de query daarna doet hij:
code:
1
2
WHERE (artists.name LIKE '%jimi%') 
AND albums.id IN ('15441', '15443', '15442', '15440', '15449', '15445')

Daar snap ik echt niks van, eerst de query uitvoeren en dan de data ophalen voor de betreffende id's, dat klinkt als dubbel zoeken...

[ Voor 13% gewijzigd door DRAFTER86 op 28-11-2007 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Laatst online: 13-07 01:14
rails 2.0 is uit :).

[ Voor 3% gewijzigd door YopY op 12-12-2007 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
MisterBlue schreef op woensdag 12 september 2007 @ 18:17:
Wakoopa, Waag Society en Independent IP maken er bijvoorbeeld gebruik van om nieuwe concepten neer te zetten.
Jep, de jongens van oa. Wakoopa zijn goed bezig!

Ook nakko.com is een voorbeeld van een grote Rails-driven website.
* Stephan11117 trots is ;)

Overigens aanstaande donderdag weer een Coffee Conf bij de Coffee Company aan de Nieuwe Doelenstraat in Amsterdam. Voor iedere geinteresseerde absoluut interessant om even binnen te wippen en ervaringen uit te wisselen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iain
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2017

iain

Full Flavor

Toch redelijk stil hier...

* iain is afgelopen tijd bezig geweest met www.levenals.nl,

Met 414 regels code, door 2 man binnen een week in mekaar gezet. Het ontwerp was wel grotendeels af voor we eraan begonnen, maar de implementatie ervan, alle modellen etc niet.

Helaas is de enige testing die we hebben kunnen uitvoeren testing met plain text stories (te vinden in de rsec plugin) in combinatie met selenium: alleen black box testing dus...

Voorbeeldje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Story: Arrangement

As a user
I want to invite people
So I have more chance of winning an arrangement

Scenario: Browsing the homepage
                Given a clean database
                When the user goes to /
                Then the page should contain the text 'Het alledaagse laten voor wat het is'

Scenario: Choosing an arrangement
                When the user chooses the godinfrankrijk arrangement
                Then the page should contain the text 'leven als een God in Frankrijk'
                And the page should contain the text 'aan ons voor te stellen'

Je ziet ook echt firefox deze dingen doen, supersnel, echt heel gaaf!

Ik ben nu bezig met een grotere website voor mijn afstudeerstage met tot op heden ruim 2200 regels code en ruim 1800 regels testcode. Best gaaf, al zeg ik het zelf :)

I used to be an atheist, until I realised I was god.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Interessante benchmark trouwens op http://digg.com/programmi..._in_performance_benchmark :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:53

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Tja, krijg een beetje het 'Benchmark game' idee. Zie ook http://shootout.alioth.de...t=all&lang=ruby&lang2=php

Feit is dat Ruby als taal gewoon nog gruwelijk traag is. Gelukkig wordt er op verschillende manieren aan gewerkt (YARV in Ruby 1.9/2.0, JRuby en Rubinius bijv).

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

Ik snap echt het nut van die benchmark niet :X Wat hebben zeggen die paar array operaties nou over de performance van een compleet framework met tig database requests en meerdere geneste classes op een site met dikke load :?

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

Ok! Volgens mij gaat het na veel enthousiasme nu de prullenbak in bij mij.

Ik doe even 3 maanden niets aan ontwikkeling omdat ik aan het verhuizen ben. Ik draai ondertussen paar keer apt-get update en voila. Je kan heel je godvergeten applicatie gaan verbouwen. Met alle respect ... zo win je geen gebruikers.

Het is een prachtig framework, een heerlijke taal, een mooie belofte, maar ze veranderen te snel te veel. Elke week verandert er wel een gem of is de gem waar je net mee werkt niet meer mainstream. Het is gewoon nog te vroeg om hier als semi-amateur mee te ontwikkelen. Ik moet alleen verhuizen van taal omdat asp toch echt zo 1999 is, dus dan maar php leren. Ook zijn nadelen. Vast. Genoeg als ik het zo lees, maar dit is te frustrerend.

Hoe gaan jullie daar mee om?

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:53

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Scharnout schreef op maandag 30 juni 2008 @ 22:49:

Ik doe even 3 maanden niets aan ontwikkeling omdat ik aan het verhuizen ben. Ik draai ondertussen paar keer apt-get update en voila. Je kan heel je godvergeten applicatie gaan verbouwen. Met alle respect ... zo win je geen gebruikers.

Het is een prachtig framework, een heerlijke taal, een mooie belofte, maar ze veranderen te snel te veel. Elke week verandert er wel een gem of is de gem waar je net mee werkt niet meer mainstream. Het is gewoon nog te vroeg om hier als semi-amateur mee te ontwikkelen. Ik moet alleen verhuizen van taal omdat asp toch echt zo 1999 is, dus dan maar php leren. Ook zijn nadelen. Vast. Genoeg als ik het zo lees, maar dit is te frustrerend.

Rails versie freezen in je applicatie. Gems freezen in je applicatie

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
Scharnout schreef op maandag 30 juni 2008 @ 22:49:

Ik heb niet het idee dat het tempo van wijzigingen veel zal veranderen in de toekomst. Het is denk ik een van de kenmerken van de rails community.

De basis verandert echter niet zoveel. Dus als je eerst gewoon Ruby via boeken of screencastss leert en daarna Rails, heb je een goede basis en dan is het makkelijker om bij te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

MisterBlue schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 08:42:
[...]

Ik heb niet het idee dat het tempo van wijzigingen veel zal veranderen in de toekomst. Het is denk ik een van de kenmerken van de rails community.

De basis verandert echter niet zoveel. Dus als je eerst gewoon Ruby via boeken of screencastss leert en daarna Rails, heb je een goede basis en dan is het makkelijker om bij te blijven.
Dat is het probleem niet zo, maar als je 2x een update mist kloppen al je gems niet meer en kan je al je bestanden gaan renamen. Gelukkig was ik nog niet ver, dus ik wilde nog 1x overnieuw proberen, maar volgens mij las ik al weer dat de gem voor postgresql weer niet goed was. Ik ga nog even op onderzoek uit, maar anders houdt het op. Vriend van me zei: je tools en taal moeten je helpen niet tegenwerken.

edit: gisteren liep dus mijn activescaffold gem vast, daarna mijn extensies en toen nog iets. shift+delete en dan maar opnieuw beginnen

[ Voor 7% gewijzigd door Scharnout op 01-07-2008 09:04 ]

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256925

Ik ben sinds een paar maanden ook bezig met RoR, ik gebruik het vooral als backend voor me Flex 3 applicaties. Ik moet zeggen dat ik het erg lekker vind werken. Ik ben eigenlijk alleen goed bekend met PHP, de OO manier is dus wel een beetje wennen, maar dat gaat redelijk snel.

Er zijn op internet genoeg boeken en tut's te vinden die je duidelijk uitleggen hoe te werken met RoR.. echter de combinatie met Flex zie je niet veel.. Een van de weinige boeken die ik tegen kwam was Flexiblerails uitgegeven door Maning dacht ik.

Ik ontwikkel op Mac OS X 10.5, waar RoR standaard al op geïnstalleerd is. Op dit moment ben ik me nog aan het verdiepen in de zaken om het als hosting dienst aan te gaan bieden.

kort samen gevat, een leuke en snelle taal die vooral ook makkelijk te leren is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Anoniem: 256925 schreef op maandag 01 december 2008 @ 15:27:
kort samen gevat, een leuke en snelle taal die vooral ook makkelijk te leren is! :)
Absoluut een leuke taal en zo voor snel-snel een erg leuk platform. Maar hoe zit dat nu met dat "take over the world" ?

RoR zou -zo- ongelooflijk makkelijk en snel zijn, dat ontwikkelen in welke andere taal gewoon niet meer verantwoord zou zijn. Als je een willekeurige (web) app in 100x minder tijd kunt maken met RoR dan met b.v. Java EE of ASP.NET, dan is het amper nog een optie om naar de laatste 2 te kijken, zelfs als ze 'iets' beter zouden zijn. Ok, die 100x is misschien iets overdreven, maar de belofte was wel dat het -veel- sneller ontwikkelen zou zijn.

Echter, ik zie mensen nog steeds niet massaal op Ruby overgestapt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
flowerp schreef op maandag 01 december 2008 @ 21:49:
[...]

Absoluut een leuke taal en zo voor snel-snel een erg leuk platform. Maar hoe zit dat nu met dat "take over the world" ?

RoR zou -zo- ongelooflijk makkelijk en snel zijn, dat ontwikkelen in welke andere taal gewoon niet meer verantwoord zou zijn. Als je een willekeurige (web) app in 100x minder tijd kunt maken met RoR dan met b.v. Java EE of ASP.NET, dan is het amper nog een optie om naar de laatste 2 te kijken, zelfs als ze 'iets' beter zouden zijn. Ok, die 100x is misschien iets overdreven, maar de belofte was wel dat het -veel- sneller ontwikkelen zou zijn.

Hoe snel en geweldig RoR ook is, dat zal niet 'zomaar' iedereen laten overstappen. Mensen die nu goed geld verdienen met PHP, .NET of Java EE zullen niet al hun kennis overboord gooien en overstappen. Daarnaast is Ruby helaas nog vaak onbekend bij opdrachtgevers en is er soms best wat schaarste aan Ruby programmeurs. Daardoor zullen veel bedrijven nog voor de zekerheid kiezen van een gevestigde taal. Ook blijven er complexe situaties waarbij Rails het ook moeilijk gaat krijgen. Kwestie van tijd totdat de taal wat meer ingeburgerd is misschien?

Neemt niet weg dat het een hele prettige taal blijft en ik nog steeds met veel plezier er mee werk. Het is vooral leuk om te zien hoe een taal en framework het proces van applicatie bouwen kan verbeteren. Doordat de taal zo expressief is en veel zorgen al weggenomen zijn door het framework, blijf je veel dichter bij het echte probleem dat je wilt oplossen. En dat zorgt in mijn ogen voor een beter eindresultaat.

Overigens is met Passenger het hosting probleem wel een stuk minder geworden. Eerst was Rails hosting nog best ingewikkeld en soms traag, maar met de Apache module hoeft dat geen reden meer te zijn om niet over te stappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 22:29
Ruby is ook niet rete snel. Ruby 1.9 schijnt wel erg veel sneller te zijn, ben er wel benieuwd naar, maar 1.9.1 is nog niet uit als stabiele versie..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
flowerp schreef op maandag 01 december 2008 @ 21:49:
[...]

...

Het "nobody got fired for choosing IBM" principe. Achter Ruby staan geen grote namen van bedrijven, behalve Sun dat Jruby ondersteund, maar daar ook niet veel marketing voor doet. Je kunt ook geen Ruby certificaat halen, een soort schijn zekerheid waar veel werkgevers wel om vragen als het om java of c# gaatt.

Rails is intussen wel een volwassen en valide alternatief voor php of java web frameworks en er is voldoende werk in te vinden nu. De markt is groot en divers genoeg voor meerdere technologische oplossingen en het is niet nodig om iedereen over te laten stappen. "take over the world" is geen doel (niet meer in elk geval).

[ Voor 0% gewijzigd door MisterBlue op 20-12-2008 20:17 . Reden: typo ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste