[ruby on rails] wie gebruikt het?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 9.085 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

D4Skunk schreef op donderdag 06 april 2006 @ 15:20:
[...]

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om de source online te gooien ? Vooral het calender/schedulergedeelte lijkt me interessant :p
Helaas no can do, maar als je iets specifieks wilt weten dan kan ik kijken of ik een antwoord voor je heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-07 16:22

D4Skunk

Kind of Blue

it0 schreef op donderdag 06 april 2006 @ 15:48:
[...]

Helaas no can do, maar als je iets specifieks wilt weten dan kan ik kijken of ik een antwoord voor je heb.
Misschien een screenshotje dan ? Ik zit nl atm te broeden op een gelijkaardige app (implementatie moet nog beginnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:57

M-ThijZ

Riding on Rails

D4Skunk schreef op donderdag 06 april 2006 @ 15:53:
[...]

Misschien een screenshotje dan ? Ik zit nl atm te broeden op een gelijkaardige app (implementatie moet nog beginnen)
Ah ik ben ook een beetje bezig met een applicatie die een kalender moet gaan bevatten. Moet daar ook nog even over nadenken hoe ik het een en ander ga visualiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Sorry het is te specifiek voor die club. Maar volgens mij hebben jullie iets anders in je hoofd dan wat ik heb gebouwd, zo spectaculair is het nu ook weer niet.

Maar wat ik altijd belangrijk vind aan een webpagina is dat je niet tig handelingen moet doen om een afspraak in te voeren.
Dus ik laat een grid van tijden zijn en daarboven een invulscherm met gegevens die men kan invoeren. De reden dat ik geen popup doe is omdat het meteen duidelijk is wat men kan doen.
99% van de tijd is een tijd + datum + omschrijving voldoende, met een ajax call laat ik die dus in de grid verschijnen.
Daarnaast heb ik met javascript wat intelligentie ingebouwd, flauwe dingen zoals als je ergens op een tijd klikt in de grid, dan wordt dat meteen in de form ingevuld.
Ook maak ik gebruik van de typeahead functie ipv pulldown's in geval van namen, dat vinden mensen veel prettiger werken. Maar jullie eisen pakket kan dus weer helemaal anders zijn.

Calender apps zijn er al duizenden gebouwd, bekijk er een paar en schrijf op wat je er goed of fout aan vindt en maak het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wat ik erg vervelend begin te vinden aan Rails is dat sommige apps er na een bepaalde tijd mee stoppen. Ik zie ik de logs dan -> "Zoek: missing default helper path zoek_helper"

Zoek is de naam een class en die ik include. Misschien helpt het als ik er een module van maak...

Ik heb dit gezien in 0.13, 0.14 en 1.1 en het treedt heel soms op. Na het verwijderen van de sessies /tmp/ruby_sess*) is het probleem opgelost.

Voor de rest ben ik erg blij met Rails 1.1.

Zijn er trouwens mensen die ipv FastCGI SCGI gebruiken? Ik heb de laatste geprobeerd icm Apache 2.3.0-dev (trunk) en dat gaat erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Ik heb de ontwikkelingen wel een beetje gevolgd, maar ben nooit aan RoR begonnen, aangezien ik een Java programmeur ben en er nog genoeg op J2EE gebied te leren is. Nu zag ik echter op de site van Java Magazine dat GRails 0.1 is gereleased.

http://grails.codehaus.org/

Dus én Java én RoR style progging. Wat wil een mens nog meer. :D

Er was al Trails: https://trails.dev.java.net/ maar GRails lijkt naar mijn idee meer op RoR.

Binnenkort maar eens proberen.

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05-2023
Heb al wat rondgekeken over RoR, lijkt me echt gaaf! Vind het nog een beetje lastig te lezen enzo, en om te beginnen moet ik ff een howto zoeken,. maar het lijkt me zeker leuk om te maken.
Heeft iemand eigelijk ervaring ermee hoe zwaar dit is om te draaien? Misschien leuk om dit ook op onze servers voor klanten te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

AlexanderOnline schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 15:34:
Heb al wat rondgekeken over RoR, lijkt me echt gaaf! Vind het nog een beetje lastig te lezen enzo, en om te beginnen moet ik ff een howto zoeken,. maar het lijkt me zeker leuk om te maken.
Heeft iemand eigelijk ervaring ermee hoe zwaar dit is om te draaien? Misschien leuk om dit ook op onze servers voor klanten te installeren.
Ik weet dat het meer resources vraag dan PHP, maar echt zwaar is het ook niet, maar als je met je klanten bedoelt dat je een web-hosting bedrijf hebt, ga er dan maar van uit dat je een dedicated server voor de rails applicaties neer mag zetten.
Verder moet je misschien eerst eens beginnen met het leren van OO programmeren als je dat nog niet kunt, vooral als je ook nog nooit met ruby in aanraking bent geweest kan rails nog wel eens moeilijker lijken dan het eigenlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Ik heb per FCGI (misschien is SCGI nog wel lichter) instantie een VSIZE van 20MB en een RSS van 18MB.

Het lijkt redelijk veel, maar je moet je wel bedenken dat wanneer je als environment 'Production' hebt, je Rails app alles cachet en de code 1 keer inleest en dus niet per request. Dit is vergelijkbaar met een java application server, maar bij FCGI is het dus afhankelijk van de levensduur van je FCGI processen.

Misschien kan je ook lighttpd overwegen. Maar "Misschien leuk om dit ook op onze servers voor klanten te installeren." lijkt me het slechtste argument om Rails te installeren.

Ik develop zelf Rails apps via webrick op win32 en ik doe live pas een checkout van het SVN repository als het klaar is. Het lijkt me dat jouw klanten die ook het beste kunnen doen ipv jouw server als een speeltuin aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderOnline
Bedankt voor de tips :) We gaan op een testservertje er zelf eens mee spelen, en kunnen altijd nog RoR hosting op een aparte server gaan aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
harm@mozesii:~/Desktop$ file rails_take2_with_sound.mov
rails_take2_with_sound.mov: ISO Media, Apple QuickTime movie
[edit]
Totem is overigens niet zo zeker over wat voor codec het is, maar kan het wel afspelen.

[ Voor 29% gewijzigd door Harm op 24-05-2006 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StruvusMaximus
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-01 20:37
Ja is een quicktime bestand

Mac is kennelijk de favoriete ontwikkelingomgeving van het merendeel van de RoR ontwikkelaars.

Textmate is 1 van de redenen.

[ Voor 30% gewijzigd door StruvusMaximus op 29-05-2006 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-08 13:42
Moet zeggen dat Ruby on Rails me erg bevalt. Het is wel even wennen, maar het MVC model is zeker een goed idea om dat toe te passen.

Heb nu voor elkaar wat simplele gegevens uit de database te halen, en ga het een beetje begrijpen.
Snap alleen nog niet hoe ik dingen als authenticatie voor elkaar krijg. Aangezien ik gelezen heb dat zoiets in het model moet ipv in de controller. Tijd om meer de wiki te lezen van RoR dus.

In het kort: het is gewoon geweldig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Zijn er überhaubt nog mensen op GoT bezig met Ruby on Rails? Ikzelf ben er actief bezig met het framework en heb er inmiddels een goede baan in gevonden. Tegenwoordig knal ik binnen een avond een simpel weblog in elkaar, iets wat mij met een andere scripttaal / framework niet zou lukken.
Dus bij deze herhaal ik de vraag uit de TS nogmaals: Wie gebruikt Ruby on Rails en waarom (of waarom niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco
  • Laatst online: 10-09 11:15

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Zoo ziet er zeker interessant uit, maar op het 1ste gezicht ook wel vrij complex :P
En die gast Blaaast echt door dat filmpje heen :D , vaak gaan tutorials mij te langzaam maar deze vent heeft van te voren echt aan de pillen gezeten ofzo.

Maar nou vraag ik me af, werkt dit werkelijk sneller? Oke wanneer je er na veel oefening bekend mee raakt miss wel.

Ook is de styling me nog een beetje onduidelijk, kun je nog extern css koppelen of werkt dat allemaal binnen die editor en door elkaar heen, in plaats van aparte stijl & data files?

Brengt me bij een volgens punt, hoe zit t met semantiek en dergelijke, heb nog niet echt verder
gekeken dan het filmpje zo excuse voor dat mocht het gewoon duidelijk vermeld zijn op de website :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:33
Ik ben zeker met Ruby bezig, het boek "agile webdevelopment with Rails" ligt dan ook steenvast naast het toetsenbord. (ja ik ben nog lerend) en ik ben echt enorme fan van het gemak van programmeren. De hele manier van werken staat ligt mij erg goed. Het enige nadeel is de documentatie (@params "mag" je niet meer gebruiken, maar staat nog wel overal in de docs(link)).
Maar dat soort dingen mogen de pret niet drukken. Ikzelf heb meer plezier gekregen in het coden omdat je sneller resultaat hebt met een schonere code!

Met de semantiek zit het wel goed, templates kun je geheel naar eigen stijl maken/aanpassen. De scaffold spuugt ook redelijk goede code uit. Css kun je zelf aangeven waar je die wilt hebben (wordt niet in het filmpje uitgelegd, maar spit de wiki eens door, is een enorme bron van informatie, of lees de pdf four days on rails (link))

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

messi schreef op woensdag 06 september 2006 @ 22:48:
Ik ben zeker met Ruby bezig, het boek "agile webdevelopment with Rails" ligt dan ook steenvast naast het toetsenbord. (ja ik ben nog lerend) en ik ben echt enorme fan van het gemak van programmeren. De hele manier van werken staat ligt mij erg goed. Het enige nadeel is de documentatie (@params "mag" je niet meer gebruiken, maar staat nog wel overal in de docs(link)).
Maar dat soort dingen mogen de pret niet drukken. Ikzelf heb meer plezier gekregen in het coden omdat je sneller resultaat hebt met een schonere code!

Met de semantiek zit het wel goed, templates kun je geheel naar eigen stijl maken/aanpassen. De scaffold spuugt ook redelijk goede code uit. Css kun je zelf aangeven waar je die wilt hebben (wordt niet in het filmpje uitgelegd, maar spit de wiki eens door, is een enorme bron van informatie, of lees de pdf four days on rails (link))
De documentatie is inderdaad wel een belangrijk puntje, hoewel ik zelf op edge rails draai (de laatste development versie) en de nieuwe dingen dus uit de commit logs vis.
Nieuwe dingen zoals ActiveResource en RESTful controllers zijn echt gaaf om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
M-ThijZ schreef op woensdag 06 september 2006 @ 22:08:
Dus bij deze herhaal ik de vraag uit de TS nogmaals: Wie gebruikt Ruby on Rails en waarom (of waarom niet)?
Ik gebruik het inmiddels voor vrijwel alles dat los en vast zit :P Het is heerlijk om mee te werken. Nu weer wat minder tijd vanwege hogeschoolgebeuren, maar in de vakantie lekker gespeeld. Rails heeft zelfs een groot aandeel gehad in de aanschaf van mijn eerste Mac. Lekker met TextMate werken :)

Ik heb ook eens gekeken hoe het inmiddels staat met alternatieven voor Rails, en een eenvoudige applicatie gemaakt met CakePHP. Dit moest gebeuren voor een klant die met PHP zit opgezadeld... PHP was leuk om een aantal jaren mee te werken, maar ik mis het absolut niet na anderhalf jaar met Rails :D Wat is Rails een verademing vergeleken met alternatieven die hetzelfde idee probeen na te streven. In Rails 'klopt' alles gewoon, in CakePHP kan het allemaal nét niet. Of gewoon helemaal niet.
Nu met Mongrel en Capistrano aan het experimenteren, ook erg leuk speelgoed. En mongrel is vooral ook een verademing t.o.v. FastCGI :X

Nog even mijn opleiding afmaken en dan hoop ik ook in de Ruby/Rails richting een leuke baan te vinden :Y)

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Ik ben laatst ook weer begonnen met "Het Boek" (Agile etc), mijn vorige poging staakte ik toen m'n programma niet meer werkte bij het winkelwagentje (zie eerder in dit topic). Ik snapte er eigenlijk ook nog niet veel van, dus het is heel waarschijnlijk dat ik iets heel doms over het hoofd gezien heb.

Ik heb de oude versie niet meer, dus daar kijken we ook niet meer na :+.

In ieder geval, de hele Depot applicatie afgemaakt (zoiets kan op zich in een dag gemaakt worden), en ook nog door het Testing hoofdstuk gebladerd. Het testen is misschien wel handig (ook al zie ik het nut niet echt van de eerste voorbeelden die er genoemd worden, maarja), maar dat hoofdstuk was wel een worsteling om doorheen te komen.

Ik ben nu weer met een PHP projectje bezig, ook weer noodgedwongen. Tenzij iemand toevallig een hele goedkope hosting weet die Ruby en Rails ondersteund. Ik zit nu bij een provider die voor maar €35,- per jaar een domein en een goede website aanbied, maar da's alleen PHP / MySQL.

Weet iemand toevallig van een provider die goedkope RoR hosting aanbied? Ik maak dat nieuwe project liever in RoR dan in PHP, waar ik trouwens ook de hele Rails-stijl probeer na te doen. Ik weet dat er al complete "PHP on Rails" pakketten zijn, maar het is toch leuker om het zelf proberen na te doen :D.

(index afgemaakt vanmiddag, welke binnenkomende GET-requests doorstuurt naar de propere controller. Net als RoR, :D)

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

YopY schreef op donderdag 07 september 2006 @ 19:22:
Ik ben nu weer met een PHP projectje bezig, ook weer noodgedwongen. Tenzij iemand toevallig een hele goedkope hosting weet die Ruby en Rails ondersteund. Ik zit nu bij een provider die voor maar €35,- per jaar een domein en een goede website aanbied, maar da's alleen PHP / MySQL.

Weet iemand toevallig van een provider die goedkope RoR hosting aanbied? Ik maak dat nieuwe project liever in RoR dan in PHP, waar ik trouwens ook de hele Rails-stijl probeer na te doen. Ik weet dat er al complete "PHP on Rails" pakketten zijn, maar het is toch leuker om het zelf proberen na te doen :D.
Ik ben zelf wel te spreken over TextDrive (http://www.textdrive.com) zij bieden voor $99 / jaar Rails hosting aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larixk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06-2024

Larixk

met xk, ja

Na Agile Web Dev. with Rails te hebben doorgenomen en een beetje geknutselt te hebben met een todo-list begin ik nu met het echte werk: Een zware app die de mogelijkheid biedt tot 'community driven innovation': Een soort flink aangepast messageboard in conventionelere termen.

Ik verwacht nog wel tegen wat zaken op te lopen en met wat vragen te komen, zal ze hier ook stellen!

larixk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Laatst online: 27-08 09:44
Hoewel ik eerst grote twijfels had over Ruby on Rails, ben ik nu echt helemaal om. Ik begin het bijna erg te vinden om met PHP te werken. Rails is gewoon zoveel simpeler en overzichtelijker.

Op dit moment ben ik bezig een simpel CMS te schrijven in Rails. Dit zal ik gaan aanbieden aan webdesign klanten zodat ze hun website simpel kunnen beheren. Daarnaast ben ik met verschillende applicaties bezig.

Sindskort is er voor DirectAdmin een plugin voor Ruby on Rails. Deze plugin geeft je via DirectAdmin de mogelijkheid nieuwe applicaties aan te maken. Deze worden buiten de document root geplaatst en in de public_html wordt een linkje naar de public map geplaatst. Ik gebruik dit sinds kort op m'n eigen server en het zorgt toch iets meer voor gebruiksvriendelijkheid.

JRonline heeft sindskort deze plugin ook draaien, wellicht dat je daar eens kunt kijken YopY: http://www.jronline.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderOnline
Intressant, ik wist niet dat er een DA plugin voor is. Binnenkort ga ik eens kijken of wij (openhost.nl) dit ook installeren, aangezien ik zelf ook eens met RoR wil spelen en er wel vraag is naar goedkope RoR hosting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Ben vandaag net begonnen aan RoR en ik moet zeggen, het bevalt me nu al.
Ik vond in PHP dingen al gemakkelijk gaan, maar het gemak waarmee je dingen bij elkaar gooit in RoR is echt enorm!

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
JRonline heeft sindskort deze plugin ook draaien, wellicht dat je daar eens kunt kijken YopY: http://www.jronline.nl/
Dat ziet er idd goed uit, €5/10 euro per maand moet goed te doen zijn. Iets duurder dan textdrive, maar dit is wel in het Nederlands (makkelijker om te betalen enzo).

• Stephan11117
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 14:30
M-ThijZ schreef op woensdag 06 september 2006 @ 22:08:
Zijn er überhaubt nog mensen op GoT bezig met Ruby on Rails? Ikzelf ben er actief bezig met het framework en heb er inmiddels een goede baan in gevonden. Tegenwoordig knal ik binnen een avond een simpel weblog in elkaar, iets wat mij met een andere scripttaal / framework niet zou lukken.
Ik ontwikkel ruim een jaar al al mijn webapplicaties in Rails op mijn werk. Inmiddels hebben we al circa twintig rails websites live draaien, waaronder een aantal (hele) grote.

Ik ben ook auteur op www.hollandonrails.nl, een tip voor iedereen.

Wat ik zelf leuk vind aan RoR is dat ik, met toch aardig wat Rails kennis, evengoed regelmatig nog steeds versteld sta van de schoonheid van Rails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Ik gebruik ook nog steeds Rails. Ben benieuwd wat iedereen gebruikt voor server:
- lighttpd
- SCGI
- FCGI
- Normale CGI

Ik gebruik zelf FastCGI met apache2 met een applicatie timeout van een half uur. Standaard twee instanties per webapp van ongeveer 15MB per stuk. Gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

Ik gebruik ook apache 2, maar ik ben nog maar aan het testen.

Lightppd vond ik nog een beetje rot gedocumenteerd voor wat ik zo snel even kon vinden. Wil er later wel meer tijd in steken, want volgens mij is het in combo met mongrel wel heel makkelijk op te schalen.

RoR is geweldig. Het is voor een soort classic asp on steroids. Heerlijk.Ben er nu nog flink mee aan het testen, maar ben bezig om mijn oude asp site helemaal om te bouwen naar dit.

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-08 09:06

Tyf

Zijn er ook mensen die goed met asp.net kunnen werken en die weten hoe RoR zich hier tegenover verhoud? Want van wat ik zo vlug gelezen heb is iedereen over php bezig maar php vind ik nu echt geen vergelijking voor asp.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

Wat wil je precies weten over asp.net? Ik heb hiervoor namelijk een flinke tijd met asp.net geexperimenteerd.

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smesjz schreef op zondag 24 september 2006 @ 20:12:
Ik gebruik ook nog steeds Rails. Ben benieuwd wat iedereen gebruikt voor server:
- lighttpd
- SCGI
- FCGI
- Normale CGI

Ik gebruik zelf FastCGI met apache2 met een applicatie timeout van een half uur. Standaard twee instanties per webapp van ongeveer 15MB per stuk. Gaat prima.
- Mongrel (http://mongrel.rubyforge.org/) voor Rails + Apache voor static ... schijnt snel te zijn
zie bijv. http://blog.codahale.com/...pache-capistrano-and-you/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor school een klein programmeerprojectje wat ik met RoR wil gaan doen. Ik heb al eventjes gespeeld met Ruby (heel simpel rekenspelletje geprogrammeerd!) en ik heb al wat basics gekregen op school (java inleiding programmering/ OOP/ beetje netwerk met jsp en servlets) maar dat vind ik zeker niet cool voor kleine projectjes die ik als hobby knutsel.

Ik heb als newbie toch maar even de makkelijke weg genomen en InstantRails geinstalleerd.

• YopY
Ik ben begonnen met het maken van m'n eerste website met RoR. Het leuke is dat ik meer tijd kwijt ben aan het maken van de layout en formulieren enzo dan het daadwerkelijke Ruby coden xDD. Waarschijnlijk verandert dat later wel, maar we zien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-08 09:06

Tyf

Ja ik werk ook veel met asp.net. Ik bedoelde zijn er mensen hier die goed asp.net kennen en die mij kunnen vertellen hoe ror daar tegenover staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• messi
YopY schreef op woensdag 27 september 2006 @ 10:46:
Ik ben begonnen met het maken van m'n eerste website met RoR. Het leuke is dat ik meer tijd kwijt ben aan het maken van de layout en formulieren enzo dan het daadwerkelijke Ruby coden xDD. Waarschijnlijk verandert dat later wel, maar we zien wel.
Ik werk er nu al een tijdje mee en ik ben nog steeds meer tijd kwijt aan de layout dan aan het daadwerkelijke coden :)

Overigens is rails + filecolumn + rmagick een briljante combinatie. Foto's resizen/verschillende versies, het gaat allemaal zoo makkelijk.

Alleen kom je hier weer bij het grote nadeel van rails. Het staat bijna niet gedocumenteerd. De basis handelingen wel, maar zodra je wat dieper wilt moet je echt zelf gaan klooien, want op internet vind je het bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-09 11:43
messi schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 11:54:
[...]

Ik werk er nu al een tijdje mee en ik ben nog steeds meer tijd kwijt aan de layout dan aan het daadwerkelijke coden :)

Overigens is rails + filecolumn + rmagick een briljante combinatie. Foto's resizen/verschillende versies, het gaat allemaal zoo makkelijk.

Alleen kom je hier weer bij het grote nadeel van rails. Het staat bijna niet gedocumenteerd. De basis handelingen wel, maar zodra je wat dieper wilt moet je echt zelf gaan klooien, want op internet vind je het bijna niet.
Zelf heb ik wel wat gehad aan het lezen van "Rails Recipes", daarin worden veel voorkomende problemen/vragen behandeld en wordt er een oplossing voor gegeven. Er zaten er een paar tussen waar ik ook tegen aan was gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
* Stephan11117 kickt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier trouwens nog niemand horen spreken (zoekfunctie) over hosting. Weet iemand nog toevallig wat hosts te noemen? Gewoon voor orientatie? Ik ben benieuwd naar een eventueel kostenplaatje als ik echt wat met RoR wil opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 16:28

spaceboy

Op grote hoogte

Toevallig ben ik me aan het orienteren waar ik mijn volgende knutsel-hobby-projectje mee ga maken. Gisteren hele dag besteed aan Ruby, Rails, etc. Moet zeggen dat de subtiliteit van de tool en het gemak waarmee je iets werkends maakt me erg aanspreekt. Wat ik wat enger vindt (en waarom ik het niet ga gebruiken):

- Iedereen spreekt over een beperkte groep die kennis heeft, op internet is het lastig om oplossingen te vinden
- Het is iets persoonlijks, maar als Ruby zo slim is om de meervoudsvormen zelf te weten (de class Person komt uit een tabel People? Meervoud van Category is Categories?). Ik vind het erg slim, maar ik vind dit toch iets... nee... vind ik too much. Maar wellicht helpt iemand mij uit de droom.

Dus wat mij betreft: erg leuk taaltje, maar not my cup of tea.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 21:16:
Ik heb hier trouwens nog niemand horen spreken (zoekfunctie) over hosting. Weet iemand nog toevallig wat hosts te noemen? Gewoon voor orientatie? Ik ben benieuwd naar een eventueel kostenplaatje als ik echt wat met RoR wil opzetten.
Toevallig is deze vraag in een Weenie aan bod gekomen op Holland on Rails. De mogelijkheden zijn:
spaceboy schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 22:35:
Toevallig ben ik me aan het orienteren waar ik mijn volgende knutsel-hobby-projectje mee ga maken. Gisteren hele dag besteed aan Ruby, Rails, etc. Moet zeggen dat de subtiliteit van de tool en het gemak waarmee je iets werkends maakt me erg aanspreekt. Wat ik wat enger vindt (en waarom ik het niet ga gebruiken):

- Iedereen spreekt over een beperkte groep die kennis heeft, op internet is het lastig om oplossingen te vinden
- Het is iets persoonlijks, maar als Ruby zo slim is om de meervoudsvormen zelf te weten (de class Person komt uit een tabel People? Meervoud van Category is Categories?). Ik vind het erg slim, maar ik vind dit toch iets... nee... vind ik too much. Maar wellicht helpt iemand mij uit de droom.

Dus wat mij betreft: erg leuk taaltje, maar not my cup of tea.
Maar als iedereen bij voorbaat zou stoppen met Rails omdat er zo'n beperkte groep met kennis is, dan zal het nooit uitgroeien tot een volwaardig alternatief voor andere talen die wel een grote community hebben. Het voordeel van Rails is dat er beperkte software is, daardoor kan je het overzicht veel beter houden. Verder ben ik nog nooit tegen een probleem aan gelopen dat niet al ergens beschreven was. Zowel de Wiki, als IRC en verschillende weblogs bieden dan meestal wel een uitkomst.

De meervoudsvorm is heel simpel te bereiken. Over het algemeen worden de meeste woorden op dezelfde manier aangepast van enkelvoud naar meervoud. De uitzonderingsgevallen hoef je alleen maar vast te leggen. In Rails delen ze dit op in:
  • Irregular: person -> people
  • Incountable: money, information
De rest wordt bepaald met een aantal reguliere expressies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

Even testen of we hier wat kennis hebben zitten dan:

Ik heb hetvolgende probleem:
Een parent heeft een child met de conventies van rails. Dus parent heeft child_id en het child belongs_to parent en parent kan (in dit geval) maar has_one child.

Nu ben ik een nieuwe parent en child tegelijk aan het invoeren en ik verwacht door alle mooie voorbeelden die ik lees dat hij als ik parent.save doe, dat hij dan ook gelijk child.save doet en even de refertentie gelijk invult. Verwacht ik nu teveel van Rails?

Logischerwijs verwacht ik zelf dat ik nog ergens een child.save moet doen en even de child.id moet pakken en die in de child_id moet zetten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  def create
    @parent = Parent.new(params[:parent])
    @child = Child.new(params[:child])
    if @parent.save
      flash[:notice] = 'Parent was successfully created.'
      redirect_to :action => 'list'
    else
      render :action => 'new'
    end
  end

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
Scharnout schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 17:22:
Even testen of we hier wat kennis hebben zitten dan:

Ik heb hetvolgende probleem:
Een parent heeft een child met de conventies van rails. Dus parent heeft child_id en het child belongs_to parent en parent kan (in dit geval) maar has_one child.

Nu ben ik een nieuwe parent en child tegelijk aan het invoeren en ik verwacht door alle mooie voorbeelden die ik lees dat hij als ik parent.save doe, dat hij dan ook gelijk child.save doet en even de refertentie gelijk invult. Verwacht ik nu teveel van Rails?

Logischerwijs verwacht ik zelf dat ik nog ergens een child.save moet doen en even de child.id moet pakken en die in de child_id moet zetten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  def create
    @parent = Parent.new(params[:parent])
    @child = Child.new(params[:child])
    if @parent.save
      flash[:notice] = 'Parent was successfully created.'
      redirect_to :action => 'list'
    else
      render :action => 'new'
    end
  end
Je verwacht inderdaad teveel van Rails. De save methode die je aanroept op parent heeft totaal geen notie van de andere instantie variabele die toevallig child heet. Zoals je zelf aangeeft zal je inderdaad even de id uit parent moeten vissen en die moeten toevoegen aan child.parent_id.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
Scharnout schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 17:22:
Nee, je verwacht niet teveel van Rails, maar je moet wel even de link leggen idd. Maar dat kan heel makkelijk op de volgende manier:
Ruby:
1
@parent.child = @child

Als je deze regel na de derde regel uit jouw voorbeeld toevoegt dan moet het werken :) Zie ook de API-docs van has_one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

He dat klopt. Weer wat geleerd. Alleen update moet je nog wel steeds apart doen merk ik.

Heerlijk dat taaltje. Wel ff knoeien hoor als je buiten de gebruikelijke voorbeelden om gaat. Zoals meerdere velden in 1x updaten. Ik zal best tegen nog wel meer dingen aanlopen.

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Gaat goed met de ontwikkeling van mijn huidige webapp, vandaag een plugin (acts_as_commentable) eindelijk aan de praat gekregen waardoor ik commentaren aan mijn artikelen e.d. kan toevoegen. Beetje goedkoop die ene (eigenlijk gewoon een extra model), maar hij werkt wel.

@Scharnout: Klein foutje in je denkwijze (denk ik), je schrijft dat in de parent een link naar de child mbv een child_id in de parent-tabel. Normaal moet er juist een parent_id in de Child-tabel komen. Maakt bij een one-to-one relatie niet zoveel uit, maar stel je wilt ineens meerdere childs bij je parent hebben?

Kan ook zijn dat ik uit m'n nek zit te phallussen, negeer mij in dat geval :D.

In ieder geval, nog even over die commentaren die ik heb. Ik heb de onderstaande save_comment in mijn Article-controller te staan, maar is dit de juiste manier om zoiets te doen? Kan het eenvoudiger / met minder regels code (ook al zijn dit er maar 7)?

Ruby:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  def save_comment
    article = Article.find(params[:id])
    comment = Comment.new(params[:comment])
    comment.user_id = @session['user'].id
    comment.created_at = Time.now()
    article.comments << comment
    article.save
    redirect_back_or_default :action => 'index'
  end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:44
Hoe zit het eigenlijk met de drempel voor n00bs>?
Ik ben zelf nogal n00b op het gebied van programmeren (php enzo) voor webapplicaties ed. maar ik wil dat zeker onder de knie krijgen gezien mijn opleiding tot webdesigner.
Anyway, is RoR aan te raden? Of kan ik maar beter eerst bijv. php leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een (laat) uurtje een tutorial gedaan, om precies te zijn de bovenste uit het lijstje van: http://www.digitalmediami...p-ruby-on-rails-tutorials

Moet zeggen dat het redelijk eenvoudig is. ik ken php goed, en ben bezig met VB .NET voor mn opleiding.

Een struikelblok voor iemand zonder programmeer ervaring is wellicht dat je even moet weten hoe Object Oriented Programming werkt. Verder vraag ik me af of je inderdaad niet PHP (en waarschijnlijk ook XML, CSS, Java, Javascript etc.) zou moeten leren als je een opleiding als webdesigner volgt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
HTML + CSS is al een aantal jaar geen enkel probleem voor me, XML en javascript krijg ik nog en php is meer zaak voor GMT'ers dan voor CMD'ers (volg je het nog?), maar ik wil het mezelf gewoon leren omdat het best wel handig is als je onafhankelijk ook een CMS of weet ik veel wat in elkaar kan rommelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Momenteel ben ik zelf ook bezig met een site in rails, wat me tot nu toe erg goed bevalt. Enige waar ik nu tegenaan loop is dat ik graag rechten op user- en groepniveau zou willen toekennen. Dat vormt an sich niet zo'n probleem; met roles en permissions op controller/action-niveau gaat dat prima. Wat nu het probleem is, is dat ik een admin-gedeelte heb onder app/controllers/admin en een class daar iets als Admin::Photos heet. Hoe kan ik nu onderscheid maken tussen de 'normale' controller en admin-controller? In verscheidene tutorials wordt geen aandacht aan de subtiliteiten van controllers hetzelfde noemen (hetgeen voor de duidelijkheid naar de gebruiker in mijn ogen wel wenselijk is) besteed, dus ik zou geen flauw idee hebben in wat voor richting ik dit moet zoeken (vandaar dat ik de API-docs ongetwijfeld iets te vinden is, maar zonder de juiste term is het ondoenlijk daar iets uit te halen heb ik ervaren).

Nog enige verduidelijking aan de hand van een simpel voorbeeldje:

• Er bestaat niets als http://mijnsite/photos/
• In de admin heet dat http://mijnsite/admin/photos
• Beide controllers heten nu 'photos' maar doen iets wezenlijk anders en daar wil je dan ook rechten aan toekennen. Hoe maak ik onderscheid tussen beide?

[ Voor 15% gewijzigd door G33rt op 11-11-2006 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik moet toegeven dat de termen GMT'ers en CMD'ers me niks zeggen. Toch een gokje wagen: de G staat voor grafisch design en de C voor coding? :+

Vandaag nog even met RoR bezig geweest. wat ik tot nu toe met RoR gedaan heb kan ik ook met PHP, maar dan kost het me meer tijd en is het niet object georienteerd. Misschien is dat wel het sterkste punt van RoR, weinig code en snel resultaat. :)

Succes met het experimenteren met RoR, de link in mijn vorige post bevat een aantal goede tutorials.
Een CMS maken zou met RoR stukken eenvoudiger moeten zijn dan in PHP/SQL, ik ben benieuwd hoeveel tijd daarin zit en hoeveel tijd het kan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
offtopic:
CMD == Communication & Multimedia Design, oftewel de opleiding die ik doe. Die richt zich vooral op vormgeving en marketing.
GMT == Grafimedia technologie en zit ook bij ons in het cluster, maar is een opleiding die zich vooral op de serverside techniek richt en zo goed als geen design.

[ Voor 3% gewijzigd door Neobender op 11-11-2006 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

G33rt schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 14:20:
• Beide controllers heten nu 'photos' maar doen iets wezenlijk anders en daar wil je dan ook rechten aan toekennen. Hoe maak ik onderscheid tussen beide?
Ik weet wel hoe je onderscheid kan maken. Voor je controller photos kan je admin zetten, dus
code:
1
class admin::photos

ipv
code:
1
class photos

En dan kan je er andere controller van maken.
Je kan ze ook maken door:
code:
1
script/generate admin/photos

Of bedoel je dat niet?

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Nope, dat bedoel ik niet. Die twee controllers heb ik en werken beide. Wat ik wil, is mensen permissies geven op controller/action-basis. Dat wil zeggen, dat iemand toegang krijgt tot photos/view ofzo. Maar ik moet ook iemand toegang kunnen geven tot admin/photos/edit_album, admin/photos/add_album.

Nare is dus, dat de naam van de controller 'photos' in de admin-module hetzelfde is als op de normale site: nu kan ik checken of iemand het recht op @params['controller']/@params['action'] heeft maar dat is in beide gevallen hetzelfde (begint namelijk altijd met 'photos', terwijl ik graag rechten op 'photos/mijnactie' en 'admin/photos/mijnactie' wil toekennen wat dus niet gaat). Ergo: hoe zorg ik dat ik aan de hand van de controller kan detecteren of deze een onderdeel is van een module? Dan kan ik immers een recht aan admin/photos/edit_album hangen ipv photos/edit_album.

[ Voor 9% gewijzigd door G33rt op 11-11-2006 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
G33rt schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 21:13:
Nope, dat bedoel ik niet. Die twee controllers heb ik en werken beide. Wat ik wil, is mensen permissies geven op controller/action-basis. Dat wil zeggen, dat iemand toegang krijgt tot photos/view ofzo. Maar ik moet ook iemand toegang kunnen geven tot admin/photos/edit_album, admin/photos/add_album.

Nare is dus, dat de naam van de controller 'photos' in de admin-module hetzelfde is als op de normale site: nu kan ik checken of iemand het recht op @params['controller']/@params['action'] heeft maar dat is in beide gevallen hetzelfde. Ergo: hoe zorg ik dat ik aan de hand van de controller kan detecteren of deze een onderdeel is van een module? Dan kan ik immers een recht aan admin/photos/edit_album hangen ipv photos/edit_album.
Je kunt een controller ook een andere controller laten implementeren om ze dezelfde eigenschappen te geven:

code:
1
class admin::photo_controller < admin::application_controller

Op deze manier voeg ik altijd voor de hele admin een nieuwe layout + extra rechten toe via een before_filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Zou je dat nader willen uitleggen? Ik zie even niet waarom ik nu ineens een recht aan de string 'admin/photos/edit_album' bijvoorbeeld kan hangen. Dat de eigenschappen hetzelfde moeten worden gaat het me niet zozeer om, maar meer dat ik een manier heb om, aan de hand van de huidige actie die een user uitvoert een string kan bouwen waarvan gekeken kan worden of de user het recht heeft.

Dwz: surft een user naar /admin/photos/edit_album dan is het dus de bedoeling dat deze gebruiker een role heeft die toegang geeft tot /admin/photos/edit_album. Alleen het moduliseren van controllers uit zich niet in de namen van de controllers (dat is juist het handige in gebruik), waardoor ik dus ineens zou gaan checken of iemand toegang heeft tot '/photos/edit_album' wat niet de bedoeling is. In jouw geval levert het toch slechts losstaande logica voor de admin op?

Misschien dat ik je verkeerd begrijp, heb je eventueel een linkje naar een voorbeeld wat je precies doet met "op deze manier voeg ik altijd voor de hele admin een nieuwe layout + extra rechten toe via een before_filter."?

[ Voor 11% gewijzigd door G33rt op 11-11-2006 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
G33rt schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 21:22:
Zou je dat nader willen uitleggen? Ik zie even niet waarom ik nu ineens een recht aan de string 'admin/photos/edit_album' bijvoorbeeld kan hangen. Dat de eigenschappen hetzelfde moeten worden gaat het me niet zozeer om, maar meer dat ik een manier heb om, aan de hand van de huidige actie die een user uitvoert een string kan bouwen waarvan gekeken kan worden of de user het recht heeft.

Dwz: surft een user naar /admin/photos/edit_album dan is het dus de bedoeling dat deze gebruiker een role heeft die toegang geeft tot /admin/photos/edit_album. Alleen het moduliseren van controllers uit zich niet in de namen van de controllers (dat is juist het handige in gebruik), waardoor ik dus ineens zou gaan checken of iemand toegang heeft tot '/photos/edit_album' wat niet de bedoeling is. In jouw geval levert het toch slechts losstaande logica voor de admin op?

Misschien dat ik je verkeerd begrijp, heb je eventueel een linkje naar een voorbeeld wat je precies doet met "op deze manier voeg ik altijd voor de hele admin een nieuwe layout + extra rechten toe via een before_filter."?
Als jij op basis van een string wilt bepalen of iemand een recht heeft, kan je de methode ActionController::Base::controller_path() gebruiken om zowel de module als de controller name uit te lezen.

Mijn opzet zal er ongeveer zo uit zien:

Ruby:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
class admin::application_controller < application_controller
    layout 'hier/je/admin_layout'

before_filter :require_admin_authentication

def require_admin_authentication
        # Controleer hier of iemand admin rechten heeft
        session[:user].is_allowed?('admin/'+controller_name, action_name)
    end
end

Op deze manier voeg je een extra controle toe aan elke klasse die admin::application_controller extend. In dit geval dus een controle op een bepaald recht om iets te doen. Je kunt hier heel simpel bij je controle aangeven dat het om een admin controller gaat in plaats van om een frontend controller. (Maar met de controller_path kan je zoiets generiek oplossen voor al je controllers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Geweldig, de functie controller_path() was dus inderdaad hetgeen ik zocht! Bedankt :)

[ Voor 2% gewijzigd door G33rt op 12-11-2006 14:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
Inmiddels heb ik het doormiddel van Locomotive (en MAMP) onder OSX aan de praat gekregen en ik ben tot nu toe zeer te spreken over de workflow. Zeker icm Textmate (heerlijke editor voor OSX).

Hoewel ik zelf eigenlijk een designer ben, vind ik ook erg belangrijk dat ik ook kan programmeren in een taal, php vind ik te abstract en ruby spreekt me juist wel aan door het gebruik van 'gewoon' engels. Maar persoonlijk leer ik meer uit ene boek dan van internet (de basis hè), dus weet iemand nog een aanrader wat boeken betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• messi
Hét boek voor Rails is "Agile web development with rails" waarin je een webshop gaat bouwen en ondertussen wordt goed uitgelegd hoe alles werkt en waarom je sommige dingen wel of niet moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben nu bezig aan een project voor univ, en moet zeggen dat RoR me redelijk tegenvalt.
Enkele nadelen die ik tot nu toe ben tegengekomen:
* traag (zelfs met apache/fastcgi)
* erg zwakke documentatie
* onduidelijke foutmeldingen (ligt aan ruby denk ik dan)
* het "ActiveRecord + scaffold" principe lijkt handig in het begin, maar uiteindelijk is het enkel geschikt voor de simpelste applicaties/database structuren
* API is verre van stabiel (ben al veel dingen tegengekomen in een boek van 1 jaar oud, die nu niet meer werken of op z'n minst deprecated zijn)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2006 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlugge Japie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-05-2023
Ik heb zojuist het boek 'Beginning Ruby on Rails' van Steve Holzner, gekocht. (bol.com) De filmpjes en voorbeelden die ik heb gezien van RoR hebben me erg nieuwsgierig gemaakt. Ik heb net als Neobender ook via Locomotive (icm MAMP) RoR geinstalleerd, maar krijg het nog niet helemaal werkend, vanwege tijdgebrek.
Je kan in ieder geval wel merken dat RoR steeds meer in the picture begint te komen, er komen de laatste tijd erg veel nieuwe boeken uit over Ruby.

[ Voor 11% gewijzigd door Vlugge Japie op 29-11-2006 21:17 . Reden: verkeerde link ]

Verwijderd

Ik heb nu wat RoR code gezien. Maar als ik eerlijk ben vind ik het nogal onoverzichtelijk, natuurlijk mag ik er eigelijk niet over praten tot ik het zelf code. Daarom vraag ik het maar.

Is het niet "moeilijk" om van PHP naar RoR over te stappen? PHP ziet er namelijk imo veel overzichtelijker uit.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Het enigste wat moeilijk is de andere manier van denken en dingen doen.
Voordien werkte ik alleen met perl op een nette manier, koste mij ook moeite om over te stappen .

Maar ik zie er ook zeker de voordelen van in.

• EdwinV
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 11:58:
Ik heb nu wat RoR code gezien. Maar als ik eerlijk ben vind ik het nogal onoverzichtelijk, natuurlijk mag ik er eigelijk niet over praten tot ik het zelf code. Daarom vraag ik het maar.

Is het niet "moeilijk" om van PHP naar RoR over te stappen? PHP ziet er namelijk imo veel overzichtelijker uit.
Je kunt het zo overzichtelijk maken als je zelf wilt. Dat haakjes bij argumenten niet nodig zijn, betekend niet dat je ze niet hoeft te gebruiken. Verder dwingt Ruby on Rails je juist om overzichtelijke applicaties te maken, terwijl bij PHP dat volledig je eigen verantwoordelijkheid is.

Verder is de taal veel logischer en overzichtelijker dan PHP. Kijk alleen al naar de string functies van PHP: er is geen duidelijke structuur in de benaming te vinden. In Ruby zit het in een class en heeft elke functie een logische naam.

Als je geen ervaring met bijvoorbeeld Java hebt, is de overstap vanaf PHP waarschijnlijk moeilijker dan wanneer je ervaring hebt met een volledige object georiënteerde taal. Maar het is zeker het proberen waard!

• Stephan11117
Kick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Pfft :/, gister weer geprobeerd mijn website aan de praat te krijgen. RoR werkt geweldig op je eigen 'bak', zeg maar, maar wanneer je het online wilt zetten gaat het een stuk moeilijker.

Mijn probleem was dat ik eigenlijk geen console toegang had (ik zit bij JROnline). Daardoor kun je zelf niet bepalen in welke mode je komt (hij zit standaard in Production), en als gevolg daarvan kun je heel moeilijk problemen oplossen.

Ik heb het min of meer tijdelijk opgelost door gewoon alle instellingen in config/environments/development.rb om te keren (cache-classes = false enzo), maar da's meer een tijdelijke oplossing. Daarnaast cachet hij nog gewoon de configs, dus als je daarin iets wilt veranderen... juist.

Eeerste ervaring was onverklaarbare 500 errors (internal server error), komt niks in de logs, etc. Uiteindelijk moest ik de hele applicatie stukje voor stukje er weer op zetten, trial-en-error ontwikkelen op de productiebak.

RoR is snel, maar niet als het zo moet :/

Gister het hele user login gebeuren geprobeerd weer aan de praat te krijgen. (maak gebruik van de salted_login_generator, ofzo). Het probleem hiervan is dat deze min of meer afhankelijk is van de Localization gem, volgens mij een library voor het internationaliseren van een website. Echter, deze staat niet geinstalleerd op de server, kan ik ook zo niet installeren.

Ik kan hem volgens mij wel in de Vendor map zetten, heb ik gister niet aan gedacht >.<.

Maar dan nog steeds. Ik vind het irritant, ik ga mijn contract daar denk ik ook niet verlengen, als je zelf geen controle hebt over in welke mode je je RoR-applicatie draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:54
Wij hebben voor de nieuwe website van onze vereniging door de ontwikkelaar gebruik laten maken van een RoR oplossing. Op dit moment draait deze oplossing bij textdrive aan de andere kant van de oceaan. Omdat dit op een account van de ontwikkelaar is en wij over willen stappen naar een NL hoster met NL support (na oplevering van het project willen we voor snel serveronderhoud of vragen wel in NL terecht kunnen, daarnaast is het waarschijnlijk iets sneller dan alle data uit de VS laten overkomen). Mijn vraag aan jullie, zeker ook n.a.v. de post van YopY: bij welke hoster hebben jullie enige goede ervaringen met het hosten van jullie RoR site. Is de support van de hoster ook goed genoeg, krijg je er shell access bij of in ieder geval die mogelijkheid, dat soort zaken. In principe is de eis aan het pakket niet al te groot (dataverkeer wss geen issue, 1 mysql database, rond de 350-500 MB webspace, en natuurlijk ondersteuning voor RoR. We merken nu echter wel dat het project zoals het is opgezet vrij veeleisend is van de webserver, en krijgen constant mailtjes met daarin een bericht van de volgende strekking:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
A ActionView::TemplateError occurred in people#login:

Mysql::Error: MySQL client ran out of memory: SELECT * FROM globalize_translations WHERE (tr_key = 'ik ben mijn wachtwoord vergeten' AND language_id = 4628 AND pluralization_index = 1) AND ( (globalize_translations.`type` = 'ViewTranslation' ) )  LIMIT 1
  On line #8 of app/views/people/login.rhtml

5:         <%= f.text_field :email %>
    6:         <%= f.password_field :password %>
    7:     <% end %>
    8:     <%= continue_or_reset_tag 'Inloggen...'.t %>
    9: <% end %>
    10: 
    11: <% base_language_only do %>

Een "lek" in de achterliggende code veroorzaakt een qua geheugen vollopende mysql client die de websiter er doet uitknallen. Dit probleem zijn we op dit moment aan het oplossen met de ontwikkelaar, maar mijn vraag is dus hoe jullie ervaringen zijn met hosters in NL en hun RoR support. Een studie van de mogelijke hosters (en het doorlezen van dit topic) brengt me in ieder geval bij de volgende mogelijkheden:

Superior
Prioserver
JRonline (na het lezen van bovenstaande post misschien niet zo'n succes?)
CJ2Hosting
ServerNation
Byte (nog steeds stopgezet toch?)
Rackhost (België)

Zijn er nog NL-talige hosts die ik over het hoofd zie en hebben jullie een idee hoet het met de support van deze hosters gesteld is?

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
CamU schreef op woensdag 20 december 2006 @ 00:40:
Wij hebben voor de nieuwe website van onze vereniging door de ontwikkelaar gebruik laten maken van een RoR oplossing. Op dit moment draait deze oplossing bij textdrive aan de andere kant van de oceaan. Omdat dit op een account van de ontwikkelaar is en wij over willen stappen naar een NL hoster met NL support (na oplevering van het project willen we voor snel serveronderhoud of vragen wel in NL terecht kunnen, daarnaast is het waarschijnlijk iets sneller dan alle data uit de VS laten overkomen). Mijn vraag aan jullie, zeker ook n.a.v. de post van YopY: bij welke hoster hebben jullie enige goede ervaringen met het hosten van jullie RoR site. Is de support van de hoster ook goed genoeg, krijg je er shell access bij of in ieder geval die mogelijkheid, dat soort zaken. In principe is de eis aan het pakket niet al te groot (dataverkeer wss geen issue, 1 mysql database, rond de 350-500 MB webspace, en natuurlijk ondersteuning voor RoR. We merken nu echter wel dat het project zoals het is opgezet vrij veeleisend is van de webserver, en krijgen constant mailtjes met daarin een bericht van de volgende strekking:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
A ActionView::TemplateError occurred in people#login:

Mysql::Error: MySQL client ran out of memory: SELECT * FROM globalize_translations WHERE (tr_key = 'ik ben mijn wachtwoord vergeten' AND language_id = 4628 AND pluralization_index = 1) AND ( (globalize_translations.`type` = 'ViewTranslation' ) )  LIMIT 1
  On line #8 of app/views/people/login.rhtml

5:         <%= f.text_field :email %>
    6:         <%= f.password_field :password %>
    7:     <% end %>
    8:     <%= continue_or_reset_tag 'Inloggen...'.t %>
    9: <% end %>
    10: 
    11: <% base_language_only do %>

Een "lek" in de achterliggende code veroorzaakt een qua geheugen vollopende mysql client die de websiter er doet uitknallen. Dit probleem zijn we op dit moment aan het oplossen met de ontwikkelaar, maar mijn vraag is dus hoe jullie ervaringen zijn met hosters in NL en hun RoR support. Een studie van de mogelijke hosters (en het doorlezen van dit topic) brengt me in ieder geval bij de volgende mogelijkheden:

Superior
Prioserver
JRonline (na het lezen van bovenstaande post misschien niet zo'n succes?)
CJ2Hosting
ServerNation
Byte (nog steeds stopgezet toch?)
Rackhost (België)

Zijn er nog NL-talige hosts die ik over het hoofd zie en hebben jullie een idee hoet het met de support van deze hosters gesteld is?
Allereerst even een korte opmerking over de foutmelding die je krijgt. Het lijkt me zeer inefficiënt om vertalingen van strings voor je applicatie in een MySQL tabel op te slaan. Dit betekend dat je voor elke zin die je op het scherm wilt plaatsen een SQL query nodig heeft. Ik vind het niet raar dat MySQL dat iets teveel wordt soms. Zelf sla ik deze dingen gewoon op in een ruby bestand via een bepaald formaat. Maar ik ken de opbouw van jullie applicatie niet, dus kan ik niet oordelen of dat ook werkzaam zou zijn voor jullie.

Betreft de hosting denk ik dat je een redelijke lijst met hosters hebt op deze manier. Ik heb geen ervaring met de hosters behalve JROnline, maar bij JROnline heb ik weer geen ervaring met Shared Rails Hosting.

Het grote probleem van Shared Rails Hosting is de eisen die Rails stelt. In de meeste gevallen zal je werken via een fcgi module. De DirectAdmin plugin die JROnline biedt laat jou perfect een Rails applicatie installeren binnen de mappen structuur van een DA user. Ik draai deze plugin zelf ook, maar bij mij worden de applicatie standaard in het development environment gestart. Ik kan me niet voorstellen dat de plugin een bepaald environment gaat afdwingen, of ze bij JROnline hier wijzigingen in gemaakt hebben durf ik zo niet te zeggen.

Zodra je echter development taken wilt gaan doen op de server, loop je tegen problemen aan. Het grootste probleem is het herladen van configuratie bestanden. Hiervoor moet je namelijk de Apache server opnieuw opstarten. Iets wat je in een Shared Hosting omgeving natuurlijk niet zo snel doet. Verder is het handig om shell access te hebben om bijvoorbeeld de console te gebruiken of de logs te tailen. Het is logisch dat hosters in Shared Hosting omgevingen niet altijd bereid zijn hun users shell access te geven.

Een kleine check wijst uit dat Prioserve en Rackhost ook gebruik maken van DirectAdmin en de kans dus groot is dat ze dat met de bovengenoemde plugin doen. De rest van de partijen bieden Ruby ook aan binnen een Shared Hosting omgeving, daar zal je dus tegen dezelfde problemen aan lopen als ik hier boven beschrijf.

Mijn advies:
  • Als je echt graag Shared hosting wilt, ga dan op zoek naar een hoster die jou wel shell access wil geven, want dat maakt het werken met en installeren van Rails applicaties net een stukje makkelijker.
  • Als je meer kennis in huis hebt mbt het installeren van servers (of daar iemand voor hebt), kies dan een (virtuele) dedicated server waar je op kunt zetten wat je wilt. Gezien de prijzen van bijvoorbeeld JROnline voor een VDS ben je dan helemaal niet zoveel duurder uit, maar je kunt wel de ideale Rails omgeving creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:54
Flydesign.nl schreef op woensdag 20 december 2006 @ 13:25:
[...]
Allereerst even een korte opmerking over de foutmelding die je krijgt. Het lijkt me zeer inefficiënt om vertalingen van strings voor je applicatie in een MySQL tabel op te slaan. Dit betekend dat je voor elke zin die je op het scherm wilt plaatsen een SQL query nodig heeft. Ik vind het niet raar dat MySQL dat iets teveel wordt soms. Zelf sla ik deze dingen gewoon op in een ruby bestand via een bepaald formaat. Maar ik ken de opbouw van jullie applicatie niet, dus kan ik niet oordelen of dat ook werkzaam zou zijn voor jullie.
Ik merk er nu alles van. Het bouwen van deze website is uitbesteed aan een bedrijf, ik heb zelf geen programmeer kennis op dit gebied, maar ben op dit moment belast met het zoeken naar een geschikte hoster (vanuit de vereniging waar deze website voor is geschreven). Over de achterliggende structuur weet ik vrijwel niets, alleen wat de eisen zijn waar een hostingaccount aan moet voldoen.
...Zodra je echter development taken wilt gaan doen op de server, loop je tegen problemen aan. Het grootste probleem is het herladen van configuratie bestanden. Hiervoor moet je namelijk de Apache server opnieuw opstarten. Iets wat je in een Shared Hosting omgeving natuurlijk niet zo snel doet. Verder is het handig om shell access te hebben om bijvoorbeeld de console te gebruiken of de logs te tailen. Het is logisch dat hosters in Shared Hosting omgevingen niet altijd bereid zijn hun users shell access te geven.
...
Mijn advies:
  • Als je echt graag Shared hosting wilt, ga dan op zoek naar een hoster die jou wel shell access wil geven, want dat maakt het werken met en installeren van Rails applicaties net een stukje makkelijker.
  • Als je meer kennis in huis hebt mbt het installeren van servers (of daar iemand voor hebt), kies dan een (virtuele) dedicated server waar je op kunt zetten wat je wilt. Gezien de prijzen van bijvoorbeeld JROnline voor een VDS ben je dan helemaal niet zoveel duurder uit, maar je kunt wel de ideale Rails omgeving creëren.
Bedankt voor je advies. Ik denk dat de eerste optie uiteindelijk de meest realistische voor ons gaat zijn. Mag ik vragen hoe jullie je ruby applicaties ontwikkelen? Hebben jullie zelf een server opgezet als testomgeving of testen jullie bij een shared hoster?

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
CamU schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:21:

[...]

Bedankt voor je advies. Ik denk dat de eerste optie uiteindelijk de meest realistische voor ons gaat zijn. Mag ik vragen hoe jullie je ruby applicaties ontwikkelen? Hebben jullie zelf een server opgezet als testomgeving of testen jullie bij een shared hoster?
Ik heb een eigen dedicated server staan. De ontwikkeling van een applicatie gaat voor het grootste gedeelte op een lokale computer, iets wat met Rails prima werkt. Tijdens de installatie van een applicatie loop ik er soms toch tegen aan dat ik heftig gebruik maak van de shell toegang op de server en regelmatig even Apache moet restarten. Iets wat in een gedeelde hosting omgeving vaak een probleem zal zijn. Zodra het natuurlijk eenmaal draait zal een shared hosting omgeving prima voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
Er is een weenie aangemaakt over Rails hosting op Holland on Rails! Wellicht met info die je nog niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Ik ben weer een klein stukje verder gekomen met het aan de praat krijgen van mijn website, maar inderdaad, het cachen van bepaalde klassen is toch het grootste probleem.

Eerst liep ik tegen het probleem aan dat de configuratie voor de db gecached word, dus als je een verkeerd wachtwoord hebt, moet je het hele project weer opnieuw aanmaken.

(wat, trouwens, door een van de support mensen van JROnline mij werd aanbevolen. Met andere woorden, maak je een foutje? Ach, maak de zaak maar weer opnieuw)

Mijn oplossing daarvoor: Een call maken naar de Connect functie van Rails::ActiveRecord bovenaan elke Model class. Dit lost het probleem op van de DB config, ook al is het een wat lelijke oplossing.

Ik heb het idee dat de server om de zoveel tijd wel eens opnieuw gestart word, dus dan is het config bestand opnieuw ingeladen.

Het eerder genoemde probleem met de Localization plugin is ook opgelost. Het probleem was dat ik de Lib-map niet geupload had.

Nu zeg je natuurlijk 'Dan doe je alles in een keer goed en zet je de hele zaak in een keer op de webserver', maar dan krijg ik het probleem dat je een melding krijgt dat 'The application failed to start properly', oftewel een 500-error.

Geen flauw idee waar die fout weg komt, dus ben ik bijna gedwongen om de hele applicatie stukje voor stukje te uploaden, te testen volgend stukje uploaden, testen, etcetera.

Argh.

Probleem wat ik op het moment nog last van heb is dat alles in de lib-map ook gecached word, en dat plus de config die niet geupdate word geeft mij nog steeds het probleem dat de app een constante niet kan vinden (met de config) en dus niet verder wil. Ik heb al zoveel mogelijk de aanroepen naar de config uitgecommentariseerd of veranderd naar eerst een aanroep naar de functie defined?, maarja, als je de bestanden in de lib-functie niet aan kunt passen vanwege dat cachen...

Bah. Als de server meewerkte was ik al veel verder dan dat ik nu ben. Ik heb de app zoals ik die nu heb in een paar uurtjes gemaakt, maar ben nu al drie keer zo lang (zo niet langer) bezig om het maar online werkend te krijen, en ik ben nog niet klaar.

RoR is een prachtig iets, zolang je server maar meewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
YopY schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 12:47:
Ik ben weer een klein stukje verder gekomen met het aan de praat krijgen van mijn website, maar inderdaad, het cachen van bepaalde klassen is toch het grootste probleem.

Eerst liep ik tegen het probleem aan dat de configuratie voor de db gecached word, dus als je een verkeerd wachtwoord hebt, moet je het hele project weer opnieuw aanmaken.

(wat, trouwens, door een van de support mensen van JROnline mij werd aanbevolen. Met andere woorden, maak je een foutje? Ach, maak de zaak maar weer opnieuw)
In dat geval zou een herstart van Apache voldoende moeten zijn, maar zoals ik dat zei is zoiets op een Shared Hosting omgeving erg moeilijk.
Mijn oplossing daarvoor: Een call maken naar de Connect functie van Rails::ActiveRecord bovenaan elke Model class. Dit lost het probleem op van de DB config, ook al is het een wat lelijke oplossing.

Ik heb het idee dat de server om de zoveel tijd wel eens opnieuw gestart word, dus dan is het config bestand opnieuw ingeladen.

Het eerder genoemde probleem met de Localization plugin is ook opgelost. Het probleem was dat ik de Lib-map niet geupload had.

Nu zeg je natuurlijk 'Dan doe je alles in een keer goed en zet je de hele zaak in een keer op de webserver', maar dan krijg ik het probleem dat je een melding krijgt dat 'The application failed to start properly', oftewel een 500-error.
Precies, als jij ervoor zorgt dat het in één keer goed op de server staat, heb je ook geen problemen met caches en memory. Maar dat is natuurlijk bijna niet te doen.
De 500-error is waarschijnlijk een fout in je logboek bestand of je tmp map. Verwijder alle logboeken eens en maak de tmp map schrijfbaar, meestal is het probleem dan opgelost.
Geen flauw idee waar die fout weg komt, dus ben ik bijna gedwongen om de hele applicatie stukje voor stukje te uploaden, te testen volgend stukje uploaden, testen, etcetera.

Argh.
Informatie over deze foutmelding kan je op redelijk veel websites terugvinden. Daarnaast staat er volgens mij meer over de foutmelding in fastcgi.log of je error documents van Apache.
Probleem wat ik op het moment nog last van heb is dat alles in de lib-map ook gecached word, en dat plus de config die niet geupdate word geeft mij nog steeds het probleem dat de app een constante niet kan vinden (met de config) en dus niet verder wil. Ik heb al zoveel mogelijk de aanroepen naar de config uitgecommentariseerd of veranderd naar eerst een aanroep naar de functie defined?, maarja, als je de bestanden in de lib-functie niet aan kunt passen vanwege dat cachen...

Bah. Als de server meewerkte was ik al veel verder dan dat ik nu ben. Ik heb de app zoals ik die nu heb in een paar uurtjes gemaakt, maar ben nu al drie keer zo lang (zo niet langer) bezig om het maar online werkend te krijen, en ik ben nog niet klaar.

RoR is een prachtig iets, zolang je server maar meewerkt.
Om eerlijk te zijn heb ik het vermoeden dat jou Rails applicatie voor dat je ging uploaden naar JROnline ook al niet soepel werkte. Als je aanroepen naar constanten hebt die niet bestaan, maakt het absoluut niets uit of je dat lokaal test of op een externe server. Zorg ervoor dat je code goed werkt, dan is het enige dat fout kan gaan bij het live gaan op de server de dependencies die je app heeft, rechten van mappen en je configuratie bestanden. Dependencies kan je zoveel mogelijk oplossen door ze in je vendor map te mikken, rechten is een kwestie van testen (en daar zal je geen invloed van de cache ondervinden) en de configuratie bestanden is gewoon goed opletten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Daarnaast staat er volgens mij meer over de foutmelding in fastcgi.log of je error documents van Apache.
Dat dacht ik ook, maar niet dus. In het fcgi log staat niks, en in het Apache log stond alleen dat er een 500 error was voor mijn aanroep. Het Apache error log was verder leeg.
Om eerlijk te zijn heb ik het vermoeden dat jou Rails applicatie voor dat je ging uploaden naar JROnline ook al niet soepel werkte. Als je aanroepen naar constanten hebt die niet bestaan, maakt het absoluut niets uit of je dat lokaal test of op een externe server. Zorg ervoor dat je code goed werkt, dan is het enige dat fout kan gaan bij het live gaan op de server de dependencies die je app heeft, rechten van mappen en je configuratie bestanden. Dependencies kan je zoveel mogelijk oplossen door ze in je vendor map te mikken, rechten is een kwestie van testen (en daar zal je geen invloed van de cache ondervinden) en de configuratie bestanden is gewoon goed opletten :)
Het werkte perfect op mijn computer. De reden dat die constante niet bestond was omdat ik het config bestand van de user klasse niet geupload had, dus deze werd niet ingeladen. Deze error komt nu nog voor in het Localization lib-bestand, welke een config voor de Localization nodig heeft. Ik kwam er wat laat achter dat er ook nog iets in de lib-map stond, daarom :+.

Maar in ieder geval, ik zal dat geval met die tmp mappen e.d. nog eens uitproberen, dat zal waarschijnlijk al helpen. Als het werkt, wat ik wel hoop - alles stukje bij beetje uploaden en testen kost veel te veel tijd.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:32
Even een kort vraagje tussendoor, ik heb een simpele user-controller waarmee ik users kan aanmaken, bewerken en verwijderen.
Bij het aanmaken is een een password verplicht, die wordt gehasht en in de db gezet.
Bij het bewerken gaat het echter mis. Je moet dan een nieuwe wachtwoord invoeren, doe je dat niet krijg je de error dat het verplicht is (logisch), terwijl je soms gewoon geen nieuw wachtwoord wil opgeven en het oude behouden.
Dus hoe zorg ik dat als er geen wachtwoord opgegeven word die eigenschap gewoon overgeslagen word?
Even wat relevante code:

De update-functie uit de controller:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
def update
    @user = User.find(params[:id])
    if @user.update_attributes(params[:user])
       flash[:notice] = 'User was successfully updated.'
       redirect_to :action => 'show', :id => @user
    else
       render :action => 'edit'
    end
end

De relevante code uit m'n model (plain_password is het password zoals die uit de form-submit komt):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
attr_accessor :plain_password
attr_accessible :username, :plain_password
validates_uniqueness_of :username
validates_presence_of   :username, :plain_password
def before_create
    self.md5_password = User.hash_password(self.plain_password)
    self.registration_date = Time.now
end
def before_update
    self.md5_password = User.hash_password(self.plain_password)
    self.registration_date = Time.now
end

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is...

• EdwinV
Via het if attribuut van een validatie, kan je aangeven wanneer je een validatie wilt uitvoeren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
class User < ActiveRecord::Base
  validates_presence_of :password, :if => :validate_password?
  # OF
  validates_presence_of :password, :on => :create

validates_confirmation_of :password, :if => :validate_password?

def password=(password)
    write_attribute(:password, password)
    @new_password = true unless password.blank?
  end

def validate_password?
    @new_password or new_record?
  end
end

Op deze manier kan je dus controleren of iemand een wachtwoord ingevoerd heeft bij het bewerken van een record. Indien dit het geval is, controlleer je de aanwezigheid. Bij validates_presence is dat wat onzin, je zegt immers dat hij altijd aanwezig moet zijn, behalve als hij niet aanwezig moet zijn. Dit kan je beter zeggen in de 2e presence regel, daarbij controleer je alleen de aanwezigheid bij het aanmaken van het record.

Wil je gaan werken met andere validaties, zoals confirmation, dan zal je wel een constructie met if moeten gebruiken.

• DRAFTER86
Flydesign.nl schreef op donderdag 28 december 2006 @ 10:37:
[...]

Via het if attribuut van een validatie, kan je aangeven wanneer je een validatie wilt uitvoeren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
class User < ActiveRecord::Base
  validates_presence_of :password, :if => :validate_password?
  # OF
  validates_presence_of :password, :on => :create

validates_confirmation_of :password, :if => :validate_password?

def password=(password)
    write_attribute(:password, password)
    @new_password = true unless password.blank?
  end

def validate_password?
    @new_password or new_record?
  end
end

Op deze manier kan je dus controleren of iemand een wachtwoord ingevoerd heeft bij het bewerken van een record. Indien dit het geval is, controlleer je de aanwezigheid. Bij validates_presence is dat wat onzin, je zegt immers dat hij altijd aanwezig moet zijn, behalve als hij niet aanwezig moet zijn. Dit kan je beter zeggen in de 2e presence regel, daarbij controleer je alleen de aanwezigheid bij het aanmaken van het record.

Wil je gaan werken met andere validaties, zoals confirmation, dan zal je wel een constructie met if moeten gebruiken.
Hartelijk dank :) Ik verbaas me toch elke keer weer over de simpelheid. Bij rails is het eigenlijk altijd zo dat je te moeilijk denkt als je er niet uitkomt _/-\o_

[ Voor 52% gewijzigd door DRAFTER86 op 28-12-2006 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Nog een vraagje, ik gebruik ajax om een html-tabel te updaten. In de tabel staat een lijst met items. In een dropdown heb ik een lijst met data. Kies je een andere datum moet de lijst geupdate worden.
Dit doe ik met "observe_field", dit gaat helemaal goed zolang ik een frequency instel. Wat ik echter zou willen is dat hij gewoon op een onchange event reageert, en eigenlijk ook op een onload om bij het laden van een pagina de tabel te vullen. Dus dan gebruik ik de volgende code (even zonder de onload om het niet ingewikkeld te maken ;)):
code:
1
2
3
4
5
6
7
<%= observe_field(:search_days,
                 :frequency => 0,
                 :on => "changed",
                 :update => :list,
                 :with => 'num_days',
                 :url => { :action => :ajax}) 
%>

Edit:
Hmm ik heb de fout gevonden, je moet de frequency niet opgeven, hoewel in de api-doc toch echt staat:
:frequency: The frequency (in seconds) at which changes to this field will be detected. Not setting this option at all or to a value equal to or less than zero will use event based observation instead of time based observation.

[ Voor 50% gewijzigd door DRAFTER86 op 30-12-2006 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
Precies, daar staat dus dat je geen frequentie moet opgeven als je wilt dat het observen via events gaat: wat jij dus wilt :)

Verder zou een ajax request naar aanleiding van een onload event overbodig moeten zijn, dan had je de gegevens die je via ajax wilt ophalen net zo goed met de normale request mee kunnen geven. Als je weet welke waarde de select box in het begin heeft, kan je ook de tabel vullen. Partials kunnen je daarbij erg goed helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Flydesign.nl schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 13:06:
Precies, daar staat dus dat je geen frequentie moet opgeven als je wilt dat het observen via events gaat: wat jij dus wilt :)

Verder zou een ajax request naar aanleiding van een onload event overbodig moeten zijn, dan had je de gegevens die je via ajax wilt ophalen net zo goed met de normale request mee kunnen geven. Als je weet welke waarde de select box in het begin heeft, kan je ook de tabel vullen. Partials kunnen je daarbij erg goed helpen.
Duidelijk, maar er staat toch echt:
Not setting this option at all or to a value equal to or less than zero will use event based observation instead of time based observation.
Dus: Het niet toekennen van een waarde of van een waarde gelijk aan of kleiner dan nul heeft als gevolg dat er event-gebaseerde observatie gebruikt word...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
DRAFTER86 schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 13:50:
[...]

Duidelijk, maar er staat toch echt:

[...]

Dus: Het niet toekennen van een waarde of van een waarde gelijk aan of kleiner dan nul heeft als gevolg dat er event-gebaseerde observatie gebruikt word...
code:
1
2
3
4
5
6
7
def observe_field(field_id, options = {})
  if options[:frequency] && options[:frequency] > 0
    build_observer('Form.Element.Observer', field_id, options)
  else
     build_observer('Form.Element.EventObserver', field_id, options)
  end
end

Dat zou het inderdaad moeten doen zoals het in de handleiding staat. Je zou eens in je html kunnen kijken of hij ook een EventObserver aanmaakt als je de frequentie gelijk aan 0 maakt.

Dit is overigens edge code, dus het zou kunnen dat je te maken hebt met een 'ouder' typefoutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
Wederom een KICK!

Modbreak:Doe's niet... Als er iets te melden is wordt er vanzelf gepost...

[ Voor 66% gewijzigd door RobIII op 15-01-2007 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Waarom :/

Doe dan een Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif

[ Voor 132% gewijzigd door RobIII op 15-01-2007 18:58 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Maffe vraag misschien, maar hoe geef ik de parse- en rendering tijd van een pagina op die pagina weer? Rails lijkt er geen fatsoenlijke functies voor te hebben, terwijl in log/development.log wel nette entries staan (iets als "completed in... | DB ... | rendering ..."). De docs en google leveren daar vrij weinig informatie over, weet iemand hoe het moet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
Als het puur om de duur van de queries gaat kan je misschien iets met deze plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Helaas werkt die niet met components, maar bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
Voor de ontwikkelaars die op Windows werken:

Op mijn werk heb ik het genot te werken onder OsX, de ideale Rails ontwikkelomgeving, mede door de fantastische editor TextMate.

Echter thuis ben ik nog altijd aangewezen op het Windows platform. Na maanden, gefrustreerd, met RadRails te hebben gewerkt heb ik nu InType ontdekt. Een verademing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
G33rt schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 22:25:
Helaas werkt die niet met components, maar bedankt! :)
Misschien dat RailsBench iets voor je is?

http://railsbench.rubyforge.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
2nd edition van Agile Web Development with Ruby on Rails is alweer uit in Nederland, binnenkort even aanschaffen en serieus met ruby aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

te halen bij selexis/donner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
Jup, in Rotterdam hadden ze er iig genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, dan ga ik morgen even dat boek halen. Als het goed is heb ik ook binnenkort een workshop bij Finalist IT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
Tweeëntwing februari is er weer een heuse Rails- Coffee Meeting in A'dam!

[ Voor 23% gewijzigd door Stephan11117 op 26-01-2007 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:56
Een korte vraag van mijn kant: ik probeer met mijn geringe programmeerervaring de oefeningen van Agile Webdevelopment with Rails te maken, maar heb het idee dat het echt een ongelooflijk gevoelige taal is qua tikfouten en interpunctie. Dit is al de 2e keer dat ik een half uur zoek naar een speld in de spreekwoordelijke hooiberg.

Ben ik de enige hierin?

Blijkbaar wel. Ik heb het zelfde stuk nog eens overgetikt, maar nu heb ik het niet meer :X

[ Voor 12% gewijzigd door DiedX op 04-02-2007 22:24 ]

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4ke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10-2017
Ook ik ben de afgelopen weken flink met RoR aan de slag gegaan. Het zijn o.a die kleine dingen (zoals in de validatie oplossing van Flydesign.nl) die het ontwikkelen van je applicatie versnellen. Je moet het dan natuurlijk nog wel even weten.

Verder ga ik aan de slag met de combinatie Ruby en Gruff. Met Gruff kan je mooie statistieken in de vorm van pie-charts etc. laten genereren. Dit is ook een essentieel onderdeel van de applicatie waar ik aan werk.

Zelf ontwikkel ik op een Mac m.b.v. Locomotive...erg prettig. Heb wel even rondgekeken naar hosting en ook daar ben ik wel uit. Ik wil namelijk graag dat een aantal mensen continu mijn applicatie blijven testen (en thuis een systeem continu draaiend hebben, liever niet ^_-).

[ Voor 3% gewijzigd door c4ke op 07-02-2007 16:54 ]

I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
DiedX schreef op zondag 04 februari 2007 @ 22:13:
Een korte vraag van mijn kant: ik probeer met mijn geringe programmeerervaring de oefeningen van Agile Webdevelopment with Rails te maken, maar heb het idee dat het echt een ongelooflijk gevoelige taal is qua tikfouten en interpunctie. Dit is al de 2e keer dat ik een half uur zoek naar een speld in de spreekwoordelijke hooiberg.

Ben ik de enige hierin?

Blijkbaar wel. Ik heb het zelfde stuk nog eens overgetikt, maar nu heb ik het niet meer :X
Er is (correct me if I'm wrong) geen een programmeer taal die tikfouten tollereert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Laatst online: 23-05 19:48
Neobender schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 01:00:
[...]

Er is (correct me if I'm wrong) geen een programmeer taal die tikfouten tollereert
en als die er wel is, dan nog. Je moet je code gewoon goed op orde hebben. Interpunctie en hoofdletter wijs. Zo is je code makkelijk leesbaar voor anderen, en loop je jezelf niet scheel te zoeken wanneer je iets wilt wijzigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier komt ie, domste vraag van de dag:

Ik wou graag wat spelen met SimpelLog, een simpele blogengine gebaseerd op Ruby. Mijn hosting (bij GoDaddy) voldoet aan alle vereisten, maar ik heb problemen met de installatie: Waar moet ik in hemelsnaam volgende commands ingeven?
Ruby:
1
rake simplelog:install

Moet ik met één of andere applicatie inloggen op m'n hosting of kan ik dat in een webinterface doen? FYI, ik gebruik Mac OS X...

• messi
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:04:
Hier komt ie, domste vraag van de dag:

Ik wou graag wat spelen met SimpelLog, een simpele blogengine gebaseerd op Ruby. Mijn hosting (bij GoDaddy) voldoet aan alle vereisten, maar ik heb problemen met de installatie: Waar moet ik in hemelsnaam volgende commands ingeven?
Ruby:
1
rake simplelog:install

Moet ik met één of andere applicatie inloggen op m'n hosting of kan ik dat in een webinterface doen? FYI, ik gebruik Mac OS X...
Je hebt shell toegang nodig tot de server van je provider. Als ze DirectAdmin gebruiken (met de juiste rails plugin) kun je het via direct admin doen. Het beste kun je dit aan je provider vragen, aangezien hij precies weet hoe ze het geïmplementeerd hebben, wij niet ;)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste