Afbeeldingen van een enkel scherm zijn er ondertussen al voldoende geplaatst. Daar ga ik me dus niet meer mee bezig houden... Toch nog een afbeelding. Alvast m'n excuses voor de brakke kwaliteit van de afbeelding, maar ik kon enkel beschikken over een matige compact camera en de belichting op zolder was vreselijk (beneden hadden we niet genoeg vrij bureauoppervlak

).
Forget about triple head. This is the real deal
Helaas mogen ze niet allemaal op mijn bureau blijven staan. De collega's vechten nu al op leven en dood om hun exemplaar. Desalniettemin is zo'n muur van 24" schermen bijzonder indrukwekkend. Op foto zegt het niet zoveel. Als je hier staat moet je voortdurend je mond toe duwen om niet te gaan kwijlen, hehe
Dode pixels? Zeven schermen besteld en je moet al bijzonder optimistisch zijn om geen enkele dode pixel te verwachten in deze vele miljoenen pixels. We werden er dan ook niet van gespaard. Vijf schermen zijn pixelperfect bevonden, maar elk van de twee resterende schermen heeft één dode rode subpixel. Gelukkig dicht bij de rand en op plaatsen waar je zelden geconcentreerd naar kijkt. Op een 50cm van het scherm is de dode subpixel eigenlijk alleen zichtbaar op een hel rode achtergrond. Bij andere kleuren moet je al echt weten waar de dode subpixel is en er naar zoeken. Jammer? Misschien wel, maar we hebben ook 5 perfecte schermen en de ene dode subpixels is nauwelijks storend te noemen. Voor thuis zou ik een dode subpixel als bijzonder storend ervaren. Voor op het werk is zulk een scherm - zelfs inclusief het defectje - gewoonweg een droom.
Eerste subjectieve indrukken? De scherpte is zoals verwacht van een LCD-scherm buitengewoon goed. Via de analoge interface merk ik wel wat schaduwartefacten - maar die zijn mogelijk toe te schrijven aan de belabberde beeldkaart waarmee ik getest heb. Op digitaal vlak is alles haarscherp.
Sommige personen beweren dat de backlight van de Dell met een bijzonder lage frequentie knippert. ik kan dat absoluut niet waarnemen. Zelfs met een mechanische stroboscoopmeter kon ik geen lage frequentie in de backlight vaststellen waar bij CRT schermen - zelfs op 100Hz duidelijk wel sprake is van knipperen (met behulp van de stroboscoopmeter). Wat wel zo is, is dat de backlight naar de randen en vooral de hoeken van het scherm toe duidelijk in sterkte afneemt. Op een witte achtergrond is dit zeer goed zichtbaar.
Opmerkelijk is het diepe zwart dat het scherm weet te produceren - zelfs op de (te) hoge standaard helderheidsinstelling. Ik ben gewend van bij TFT-schermen zwart als een grijs te ervaren dat bovendien sterk verandert met de kijkhoek. Hier is zwart is nagenoeg perfect zwart bij normaal daglicht. Ik kan het hier niet totaal verduisteren, maar mij lijkt dat zelfs in het donker het scherm een bijzonder acceptabel zwartniveau weet neer te zetten.
De kijkhoek is trouwens ook een mooi punt van het scherm. Hoewel er vast schermen zijn met een grotere kijkhoek valt op dat de Dell perfect leesbaar blijft onder zeer scherpe hoeken. De kleuren worden wel iets fletser door de contrastafname, maar het blijft indrukwekkend. Vergelijk dit met een laptopscherm en je zou willen dat er een Dell 2405 aan je laptop hing... Of misschien toch maar niet gezien de mobiliteit
Het OSD is netjes vormgegeven, maar in mijn opinie bijzonder onhandig te navigeren. Ik ben jog-dial en joystick navigatie gewend en dan is de in-line oplossing van Dell wel serieus wennen tot frustrerend toe.
De geïntegreerde kaartlezer is bijzonder handig en kwam al goed van pas om de foto's op de pc te zetten omdat de kabel van de camera weer eens zoek was.
Naast elkaar gezet valt wel een aanzienlijk kleurverschil op tussen de verscheidene schermen. Dell heeft de schermen niet gecalibreerd en dat merke je wel. Een scherm was zelfs zo groenig dat het zelfs niet meer prettig bekijken was. Gelukkig valt alles wel bij te regelen, maar om de schermen haarfijn te calibreren zul je toch een calibartiespider moeten gebruiken - of veel tijd spenderen.
Als iemand trouwens een goed programma of kleurtestpartonen weet om de schermen te calibreren zonder spider, dan mag ie me dat altijd vertellen.
De kleurechtheid zal waarschijnlijk wel nooit tippen aan een top-CRT-scherm, maar dit scherm is dan ook niet gericht op grafici waarvoor elke afwijkling ten opzichte van de kleurkaarten een ramp is.
De vermeende lag heb ik (nog) niet kunnen testen wegens tijdsgebrek. Bovendien is het hier niet echt de bedoeling dat we games spelen
Samegevat kan ik eigenlijk enkel stellen: indrukwekkend. Zeker gezien de in principe wel belachelijk lage prijs. Er zullen altijd wel mensen zijn die vallen over de imperfecties van dit scherm. Zij moeten dan maar bij hun CRT-schermen of extreem dure Eizo LCD-schermen blijven... Voor de andere mensen kan ik dit scherm - indien binnen budget - van harte aanraden.