Systeem
Zalman ZM400B-APS
DFI LanParty UT nF4 Ultra-D
AMD Athlon64 3200+ S939 Winchester
2 x 512 Mb Mushkink Level One PC-3500 @ 240 MHz 2-2-2-5-1T
Maxtor DiamondMax Plus 9 120Gb 8Mb SATA150 7200rpm
MSI GeForce NX6600GT-TD128E DDR
Sampo 800S (19")
Plextor PX-716SA
LiteOn DVD 16x SOHD-167T
Typhoon TV-Tuner CARD RDS PHILIPS PCI
Hewlett Packard ScanJet 3300C
Hewlett Packard DeskJet 815C
Zalman CNPS 7700 AL-Cu
Zalman CNPS 7700 AL-Cu
4 x Papst 119 mm 4412F/2GLL (1250 rpm max)
Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik uitermate tevreden ben over mijn huidige voeding, de Zalman ZM400B-APS. Degenen die zeggen dat dit moederbord minimaal een 480W 24-pins voeding nodig heeft, hebben het verkeerd

Een degelijke voeding zoals deze van Zalman (die eigenlijk gemaakt is door de
FSP Group) is dus voldoende.
Doeleinden
Meestal gebruik in mijn PC om wat te surfen, af en toe wat te gamen en af en toe een kleine overclock

Waarom wil ik upgraden? Omdat ik het gevoel heb dat de Zalman voeding mij toch beperkt in mijn OC-pogingen, omdat ATX2.0 de nieuwe standaard is en omdat ik vrees dat deze voeding in de toekomst toch te kort zal schieten door het toevoegen van nieuwe en vooral stroomslurpende hardware.
Goed, welke voeding wil ik?
- De voeding moet eerste en vooral voldoen aan de laatste ATX-standaard.
- De voeding moet stil zijn
- Liefst zo efficiënt mogelijk zodat de voeding niet onnodig stroom slurpt.
- Het zou leuk meegenomen zijn mochten de kabels "modulair" zijn; dus het "Advanced Cable Management System" of hoe de fabrikanten het ook mogen noemen.
Onderstaande voedingen kwamen bij mij op als mogelijke kandidaten en ik heb de specificaties even in een tabelletje gegoten. Let wel dat als je al deze stromen zou vermenigvuldigen met hun respectievelijke spanningen, je per voeding een groter vermogen zou kunnen uitkomen. Dat omdat ik er de max combined power niet bijgeplaatst heb. Alle voedingen in deze tabel hebben een 120mm fan omdat deze meer lucht kunnen verplaatsen tegen een lager toerental en dus stiller zouden moeten zijn.
| +3.3V | +5V | +12V1 | +12V2 | -12V | -5V | +5Vsb |
Antec NeoPower 480 EC
 | 30A | 38A | 18A | 15A | 1A | | 2A |
OCZ ModStream 520W
 | 28A | 52A | 28A | | 1A | 0.8A | 2.5A |
Thermaltake Purepower 500W
 | 30A | 30A | 18A | 18A | 0.5A | | 2A |
Fortron Bluestorm 500W
 | 30A | 28A | 15A | 15A | 0.5A | | 2A |
Tagan easycon TG480-U15
 | 26A | 30A | 20A | 20A | 1A | 0,8 | 2,5 |
Eerst en vooral de
Antec NeoPower. Deze voeding genoot eigenlijk mijn voorkeur door de losse kabels, omdat ik persoonlijk vind dat het vermogen mooi verdeeld is en omdat Antec een goede PSU-maker is. Belangrijk nadeel is dat deze voeding slechts 2 SATA-kabels heeft. Aangezien ik al 2 SATA-apparaten heb (PX-716SA en mijn HD) en ik 4 SATA-aansluitingen heb op mijn moederbord, is het niet ondenkbaar dat ik ooit meer aansluitingen zal nodig hebben. Een adapterstukje zoals bij mijn moederbord zat, is uitgesloten aangezien op die SATA-aansluitingen de +3.3V ontbreekt. Kan belangrijk zijn

Bij de NeoPower zijn er wel 2 extra SATA-aansluitingen voorzien maar deze dienen op de bestaande kabel aangesloten te worden. Aangezien mijn writer bovenaan in mijn case zit en mijn HD onderaan, vrees ik dat deze ene kabel wat te kort zal zijn om deze en toekomstige SATA-apparaten van stroom te voorzien.
Goed, op naar nummer 2, de
OCZ ModStream 520W. Terug losse kabels maar een tweede 12V-rail ontbreekt blijkbaar. Dus voldoet deze voeding niet aan de laatste ATX standaard? Afgeschreven dus tenzij iemand mij kan duidelijk maken waarom ik in maar liefst 52A zou nodig hebben op de +5V? Tevens heeft een vriend een OCZ PowerStream en deze maakt blijkbaar nogal rare geluiden terwijl zijn PC uit staat. Dit is nu al zijn tweede OCZ-voeding met dit raar fenomeen.
De
Thermaltake Purepower 500W dan maar. Terug een mooie verdeling van de vermogens maar weliswaar slechts 0.5A op de -12V. Ik heb echter geen idee of dat belangrijk is

Terug een modulair kabelsysteem en eindelijk een voeding met 4 SATA-aansluitingen

Alleen begrijp ik niet waarom de 24-pins hoofdconnector ook "los" is. Heb je dan niet meer overgangsweerstanden? Solderen is toch nog altijd het beste.
De
Fortron Bluestorm 500W komt uit dezelfde stal als mijn Zalman voeding. De voedingen van Fortron worden namelijk ook gemaakt door de
FSP Group. Wat kan ik er over zeggen? Deze voeding is wel heel erg blauw

Terug een mooie verdeling van de vermogens, echter geen losse kabels en slechts 2 SATA-aansluitingen. Ook is deze voeding in werkelijkheid maar 460W terwijl hij aangeprezen wordt als een voeding van 500W. Beetje misleidend...
Zou de
Tagan easycon TG480-U15 het antwoord kunnen zijn? Om eerlijk te zijn genoot Tagan niet mijn voorkeur omdat dit een relatief nieuwe speler is. Maar een 120mm fan, modulaire kabels en 4 SATA-aansluitingen deden mij van idee veranderen

Deze voeding is een gloednieuw model van Tagan. Zo nieuw zelfs dat het meteen ook een nadeel is. Blijkbaar is hij nergens verkrijgbaar terwijl hij al beloofd werd in mei.

Daarover heb ik ook een mail gestuurd naar Tagan maar ik heb nog geen antwoord ontvangen. Verder lijkt deze voeding volgens mij qua specs op de Tagan TG480-U22. Kan mij iemand trouwens uitleggen waarom die split/combined schakelaar dient? Daar ben ik nog niet helemaal over uit.
Goed, misschien hebben sommigen onder jullie dezelfde eisen en hopelijk hebben jullie dan ook iets aan het bovenstaande verhaal

Mocht er iemand nog andere voorstellen hebben, dan hoor ik deze graag! Aangezien ik geen geduld heb om te wachten op de easycon-serie van Tagan, heb ik besloten om een model te kiezen uit de 2force serie. Deze zijn volgens diverse reviews en gebruikerservaringen ook zeer stil, ondanks dat ze 2 80mm fans aan boord hebben. Deze voeding heeft ook geen modulaire kabelopbouw maar misschien is dat ook maar beter zo. Solderingen zijn nog altijd het beste, zoals ik al zei
Nu blijft er nog 1 keuze over. Neem ik de TG480-U22 of de TG530-U22? De prijs is namelijk dezelfde.
| +3.3V | +5V | +12V1 | +12V2 | -12V | -5V | +5Vsb |
Tagan TG480-U22 | 28A | 48A | 20A | 20A | 1A | 0.8A | 2.5A |
Tagan TG530-U22 | ?? | ?? | ?? | ?? | ?? | ?? | ?? |
Wat heel vervelend is, is dat ik van de 530W versie blijkbaar geen gegevens kan vinden. Aangezien ze evenveel kosten, zou je denken dat ik best de 530W neem. Maar is dat geen overkill? Het verbruik zal waarschijnlijk ook hoger liggen want een voeding die je procentueel gezien minder belast, is minder efficiënt.
[
Voor 12% gewijzigd door
D-Three op 28-06-2005 01:22
]