Welke voeding heb ik nodig? |
Welkom in deel 10 van dit topic. Het doel van dit topic is het delen van ervaringen en het stellen en beantwoorden van vragen omtrent voedingen. Ik zal dagelijks deze topicstart bijwerken en vragen beantwoorden. |
Inhoud |
• Criteria • Form factors • Meten van voltages • Links • Reviews op GoT |
Criteria | ||
Om efficiënt en snel te kunnen werken, heb ik enkele criteria opgezet. Zorg ervoor dat je post met vraag voldoet aan deze opzet en criteria, voor zover ze bij jou van toepassing zijn. Gebruik de volgende opzet met de betreffende criteria: code: In alle gevallen geldt: Als er iets is dat gemeld moet worden, plaats dat dan ergens bij waar jij denkt dat het hoort. Maak desnoods een extra kopje met deze extra informatie.
|
Form factors | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tegenwoordig word je bijna doodgegooid met de standaarden. Dit is één van de redenen dat ik hieronder eens uitleg welke form factors er zijn en wat deze allemaal inhouden. Allereerst een overzicht in de vorm van twee tabellen met allerlei informatie.
Aan deze standaarden zitten verschillende afwijkingen vast. Aangezien de ATX/NLX/SFX en EPS/BTX standaarden het meeste voorkomen, heb ik hieronder twee overzichten met de afwijkingen gezet. Meer informatie over onder andere meer standaarden is te vinden op FormFactors.org (zie links).
|
Meten van voltages | |||||||||||||||||||||
Aangezien er nogal regelmatig mensen zijn die niet weten hoe zij hun voltages kunnen meten, heb ik hieronder uitgelegd hoe het werkt. Iedere computer heeft de beschikking tot het controleren van voltages, ook al is hij al 5 jaar oud. Je kunt voltages altijd bekijken in de BIOS. Vaak staan ze daar onder het kopje 'Health Status', 'Health Monitor' of iets dergelijks. Makkelijker is om de voltages te controleren doormiddel van speciaal geschreven programma's. Een eenvoudig programma is Speedfan, dat na het installeren zelf alle sensoren en dergelijke vindt. Ook SiSoft Sandra is zo'n programma, maar het is vele malen uitgebreider. Nog een uitgebreid programma voor het controleren van voltages is Motherboard Monitor, een leuk programma dat je naar hartelust in kan stellen zoals jij dat wilt. Maar met deze uitleesmogelijkheden ben je nooit 100% zeker van een zuivere aflezing. Het probleem zit hem vaak in de chips die verkeerd afgesteld of brak zijn. De enige manier om een dergelijke chip te omzeilen is doormiddel van een multimeter. Multimeter ![]() Dit apparaat kan voltages en ampèrages uiterst nauwkeurig meten, mits je natuurlijk een goed merk hebt. Ook hier bestaat namelijk slechte apparatuur. De zwarte draad van de multimeter laat je contact maken met de zwarte draad van een vrije molex of andere connector (de zwarte kabels komen toch bij elkaar uit). De rode draad van de multimeter laat je vervolgens contact maken met één van de volgende kleuren (afhankelijk van het te meten voltage).
De kleuren zijn verspreid over een aantal type connectoren te vinden, dus zoek even goed. Stel dat je geen vrije molex of connector hebt, dan kun je er eentje vrij maken waarvan je zeker weet dat die weinig verbruikt. Een voorbeeld van een dergelijk onderdeel is een casefan. |
Reviews op GoT | |||
Merk | Type | Capaciteit | Reviewer |
Antec | SmartPower | 400 Watt | EchteDude |
TrueControl | 550 Watt | sn0x0r | |
[url= Dude in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 5"]TruePower | |||
AOpen | AO300-12APNF | 300 Watt | AttiX.SkategoaT |
AO350-12AHNF | 350 Watt | martijn_tje | |
Chieftec | HPC-360-202 | 360 Watt | naps |
Coba | AP 400X | 370 Watt | Toink |
CPV | LCB400ATX | 400 Watt | Cyberblizzard |
CWT | 480ADP | 480 Watt | Exigence |
Enermax | EG365P-VE(FC) | 350 Watt | Ghostrider |
EG651P-VE-FM(24P) | 350 Watt | Wolfboy | |
EG425AX-VE(G)SFMA | 420 Watt | sadar | |
Enhance | ATX1136H | 360 Watt | B_FORCE |
ATX1140H | 400 Watt | ZeonBMX | |
Enlight | 420 Watt | 420 Watt | therat10430 |
FSP | 300-60Pn | 300 Watt | djolaff |
Huntkey | 400 Watt | 400 Watt | jeroen-v |
Levicom | X-Alien | 500 Watt | aramdin |
Nexus | NX4090 | 400 Watt | Toink |
OCZ | PowerStream | 470 Watt | _Ernst_ |
Modstream | 450 Watt | Gaming247 | |
Q-Tec | 450 Watt Dual Fan Gold | 450 Watt | RaceEend |
500 Watt Big Fan Low Noise PFC | 500 Watt | timdeh | |
Tagan | 380 Watt | 380 Watt | AttiX.SkategoaT |
380 Watt | 380 Watt | mr_a | |
480 Watt | 480 Watt | Eraser | |
480 Watt | 480 Watt | x86-based | |
480 Watt | 480 Watt | aramdin | |
480 Watt (alleen fotos) | 480 Watt | SH4D3H | |
Thermaltake | Silent PurePower | 480 Watt | timdeh |
PurePower | 560 Watt | amd187 | |
ToPower | 520 Watt | 520 Watt | Sluuut |
Yakuda | [url=url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/21943968#21943968]560 Watt Silent[/url] | 560 Watt | Tutti-frutti |
Zalman | ZM300B-APS | 300 Watt | Burning_acid |
ZM400A-APF | 400 Watt | _ferry_ | |
ZM400B-APF | 400 Watt | Arjan B | |
ZM400B-APS | 400 Watt | Mikeyman | |
Heb jij ook een voeding waarvan je een review wilt maken? Post deze dan gewoon in dit topic, dan plaats ik de review in deze topicstart. Iedere mening is tenslotte van belang. |
[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 75994 op 17-04-2005 17:58 ]