Iemand enig idee wanneer er weer nieuwe powershot camera's van canon uitkomen? ik ben benieuwd naar hun nieuwe budget cams met digicIII proc. De 640 is al beestachtig goed, kan alleen maar beter worden dus.
De G7 heeft de DigicIII processor. Maar dat is niet echt een camera van onder de 250 euro. Zal wel even duren voordat de DigicIII processor camera's onder de 250 euro duiken
Beste Tweakers, Foto Shooters, enz, enz!
Ik ben op zoek naar een goede kleine camera die mooie foto's maakt en een mogelijkheid heeft om s'avonds ook foto's te maken.
- Budget niet meer dan 250,- euro
- Liefst broekzak model
- Megapixels maakt niet uit als de kwaliteit maar goed is.
- Merk maakt ook niet uit
- Wil binnen ook fotos kunnen maken!
- Goede camera voor weinig
Wie kan mij helpen aan een goede broekzak Camera!
Ik ben op zoek naar een goede kleine camera die mooie foto's maakt en een mogelijkheid heeft om s'avonds ook foto's te maken.
- Liefst broekzak model
probeer de ixus modellen, veel verkocht, redelijke kwaliteit en mooi design.Smattie schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 21:15:
Beste Tweakers, Foto Shooters, enz, enz!
- Liefst broekzak model
Fuj F30 is het summum in die klasse, maar net wat boven je budget, misschien de moeite van het kijken waard.
@ hieronder: Thanks mig, ik ben niet zo bekend in deze klasse, dus wist niet van de F20 (alleen van naam)
[ Voor 6% gewijzigd door Nomad op 17-01-2007 23:03 ]
Ok alvast bedankt@! Wat is het verschil tussen F20 en de F30?
Ik heb namelijk gekeken op internet maar zie kwa Spec's geen verschil?? Weet iemand dat?
Ik heb namelijk gekeken op internet maar zie kwa Spec's geen verschil?? Weet iemand dat?
[ Voor 42% gewijzigd door Smattie op 18-01-2007 20:42 ]
http://www.dpreview.com/r...Cfuji_finepixf20&show=allSmattie schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 20:37:
Ok alvast bedankt@! Wat is het verschil tussen F20 en de F30?
tadaa
Dank je voor de snelle reactie! Ik zou alleen eerder voor F20 gaan dan voor de F30. Kwa prijs lijkt me al een hele makkelijke optie om te kiezen
Of zie ik dat helemaal verkeerd?
F30 heeft een betere sensor die hogere isowaardes beter verwerkt. Daarnaast heeft de F30 wel Av en Tv standen (diafragma en sluitertijd voorkeur), wat de F20 mist. Zo zijn er nog wat kleine dingetjes.Smattie schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 20:51:
Dank je voor de snelle reactie! Ik zou alleen eerder voor F20 gaan dan voor de F30. Kwa prijs lijkt me al een hele makkelijke optie om te kiezen![]()
Ik heb gelezen dat er bij de Fuji F30 soms Paarse randen om de foto's zitten?
Kan iemand mij vertellen die deze camera heeft of dat vaak voorkomt? Misschien een foto uploaden om te kijken hoe dit eruit ziet?
Kan iemand mij vertellen die deze camera heeft of dat vaak voorkomt? Misschien een foto uploaden om te kijken hoe dit eruit ziet?
Verwijderd
Nee komt niet bij veel foto's voor. Iedere camera heeft het en ook mijn objectief van 600 euro heeft het. Zelfs het objectief van een vriend van mij heeft het en die kost 5500 euro... Als er dergelijke contrastverschillen in de foto zitten zijn paarse randjes niet het enige om je zorgen om te maken
Verwijderd
Dan vanaf mijn kant ook een vraagje over de F30: is 'ie snel? Ik heb (voordat ik m'n 20D kocht) een HP Photosmart 850 gehad, en die was te traag... Iedere keer miste ik het mooiste fotomoment doordat de AF niet snel genoeg was - weet iemand hoe dat zit bij de F30?
Ook had de HP een irritant lampje voor de autofocus, heeft de F30 die ook?
Thnx in advance, kan dit soort info niet vinden via google...
dat vervelende lampje is je focus assist, die is handig, moet je blij mee zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 12:08:
Dan vanaf mijn kant ook een vraagje over de F30: is 'ie snel? Ik heb (voordat ik m'n 20D kocht) een HP Photosmart 850 gehad, en die was te traag... Iedere keer miste ik het mooiste fotomoment doordat de AF niet snel genoeg was - weet iemand hoe dat zit bij de F30?
Traag is die zeker niet volgens mij, tenminste, voor een compact niet
Verwijderd
Ook als je een soort Terminator bent? Dat rode lampje verblindt iedereen! (Ik deed teveel in te weinig licht voor dat ding, heeft er ook mee te maken...)
Verwijderd
..mogelijke tip bij eventuele paarse zaken vanaf kieskeurig.nl :Smattie schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 22:46:
Ik heb gelezen dat er bij de Fuji F30 soms Paarse randen om de foto's zitten?
Het vaker genoemde nadeel van purple fringing (bij zeer contrastrijke onderwerpen)is te omzeilen door 1/3 stop te onderbelichten en lichtemeting op integraal te zetten. Bovendien is dit, als het optreedt alleen zichtbaar bij flinke vergrotingen
Verwijderd
De meeste compactcamera's beginnen met 35mm(equivalent) tot hoe hoog hun zoom is.
Dit is omdat de lens van een groothoek duurder is dan die van de 35-... variant.
veel vergelijksite's noemen wel de optische zoom maar niet de mm's (waarschijnlijk omdat dit equivalenten zijn en geen reeele waarden)
bv de canon digital ixus 850 IS 28-105 (4X) is 1 van de weinigen die bij 28mm begint.
Deze is geloof ik ook van de reclame op tv.
Fujifilm Finepix s6500 fd 28-300 (10,7X)
Fujifilm Finepix s9600 28-300 (12X)
combineren de lage mm's met een hoge zoom als 2 van de weinigen, ze zijn alleen zo groot.
en de nikon coolpix 8400 is de enige die ik heb gezien die al bij 24mm begint(tot 85mm)
Ik weet dat ik moet zoeken op groothoeklenscamera's, de Dslr’s beginnen vaak wel met 18mm, maar die zijn mij te duur en groot.
Ik zoek geen dslr maar een (redelijk) compacte camera die een 18-... lens heeft of daar in de buurt van komen.
Bestaan die wel?, prijs mag eventueel wel hoger zijn dan 250.
Dit is omdat de lens van een groothoek duurder is dan die van de 35-... variant.
veel vergelijksite's noemen wel de optische zoom maar niet de mm's (waarschijnlijk omdat dit equivalenten zijn en geen reeele waarden)
bv de canon digital ixus 850 IS 28-105 (4X) is 1 van de weinigen die bij 28mm begint.
Deze is geloof ik ook van de reclame op tv.
Fujifilm Finepix s6500 fd 28-300 (10,7X)
Fujifilm Finepix s9600 28-300 (12X)
combineren de lage mm's met een hoge zoom als 2 van de weinigen, ze zijn alleen zo groot.
en de nikon coolpix 8400 is de enige die ik heb gezien die al bij 24mm begint(tot 85mm)
Ik weet dat ik moet zoeken op groothoeklenscamera's, de Dslr’s beginnen vaak wel met 18mm, maar die zijn mij te duur en groot.
Ik zoek geen dslr maar een (redelijk) compacte camera die een 18-... lens heeft of daar in de buurt van komen.
dit soort dingen horen in Vraag&Aanbod of op bijv. Marktplaats thuis
[ Voor 94% gewijzigd door YellowCube op 22-01-2007 14:59 ]
Stop chasing the dream, you're already living it
Ok ik wil dus echt gaan voor de F30! Zijn er mensen die ook negatieve dingen van deze camera zijn tegen gekomen?
18mm op een DSLR is in de meeste gevallen 27mm kleinbeeld equivalent met dank aan de 1.5x cropfactorVerwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 13:59:
[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 22-01-2007 20:27 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Zoek een simpele maar wel heel goede camera voor mijn moeder die paar maanden naar buitenland gaat, ik ga waarschijnlijk voor een Samsung (ik kijk altijd uit naar de Panasonics, maar die hebben teveel last van ruis. De Canons: dan wil ik algauw de Ixus 800 IS maar die valt helaas buiten het budget)
De Samsung S500 was als beste getest door de Consumentenbond.
Het prijsverschil tussen de S500, 600, 700, 800 en 1000 is vrij klein, dus ik ging op zoek naar de verschillen:
Conclusie
De S800 heeft een grotere sensor, maar geen hoge ISO. De S700 heeft een kleinere sensor en wel ISO1000. Lastige keus dus! De prijs van beide is namelijk nagenoeg gelijk. Welke is dan het beste?
De S1000 propt teveel mp op dezelfde sensor, dat kan de beeldkwaliteit niet ten goede komen.
EDIT: De Canon A540 is een stuk zwaarder (180g tov 136g), 20 euro duurder, enige verschil: 4x zoom ipv 3x bij deze Samsung reeks. Verder weet ik niet hoe het met de beeldkwaliteit zit tov de Samsung S serie.
Het prijsverschil tussen de S500, 600, 700, 800 en 1000 is vrij klein, dus ik ging op zoek naar de verschillen:
- Ze lopen allemaal 1 Megapixel op, beginnend bij 5 megapixel voor de S500.
- S500 en 600:
Identiek aan elkaar, de 600 propt meer megapixels op dezelfde sensor. Naar mijn weten kan ik dan beter voor de S500 kiezen qua beeldkwaliteit. Beide hebben een 2,4" schermpje
Beide gebruiken een 1/1.8" CCD.
- De S700:
Dit is een ander model, heeft een 2,5" schermpje met hogere resolutie, ondersteund ISO1000 en filmopname (onbeperkt, met geluid, zoomen tijdens opnemen!) in het MJPEG formaat.
Hij gebruikt helaas een kleinere sensor, 1/2.5" CCD, waar wel meer megapixels op is gepropt.
Volgens vergelijk en winkelsites heeft hij trouwens een 2.4" scherm, alleen de Samsungsite zegt dat het 2.5" is.
- De S800:
heeft een 2.4" schermpje. Het leuke is dat deze film in MPEG4 opneemt, dus je kan veel langer opnemen op een SD kaartje! En het heeft een "Filmstabilisator". Ik begrijp dat hij dus geen echte stabilisator heeft die ook tijdens foto's maken wordt gebruikt.
Bovendien heeft deze S800 een 1/1.8" CCD, groter dan de S700 dus.
Helaas heeft deze bijna zeker geen ISO800 of hoger
- De S1000:
wel weer een 2.5" schermpje, ook MPEG4 filmpjes, ook ISO1000.
Zelfde formaat sensor als de S800, 1/1.8" CCD. Dit keer is met maar liefst 10,1 MP.
Conclusie
De S800 heeft een grotere sensor, maar geen hoge ISO. De S700 heeft een kleinere sensor en wel ISO1000. Lastige keus dus! De prijs van beide is namelijk nagenoeg gelijk. Welke is dan het beste?
De S1000 propt teveel mp op dezelfde sensor, dat kan de beeldkwaliteit niet ten goede komen.
EDIT: De Canon A540 is een stuk zwaarder (180g tov 136g), 20 euro duurder, enige verschil: 4x zoom ipv 3x bij deze Samsung reeks. Verder weet ik niet hoe het met de beeldkwaliteit zit tov de Samsung S serie.
[ Voor 55% gewijzigd door Jazco2nd op 23-01-2007 21:21 ]
1/2.5" is kleiner dan 1/1.8"Jazco2nd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 21:29:
Zoek een simpele maar wel heel goede camera voor mijn moeder die paar maanden naar buitenland gaat, ik ga waarschijnlijk voor een Samsung (ik kijk altijd uit naar de Panasonics, maar die hebben teveel last van ruis. De Canons: dan wil ik algauw de Ixus 800 IS maar die valt helaas buiten het budget)
Het prijsverschil tussen de S500, 600, 700, 800 en 1000 is vrij klein, dus ik ging op zoek naar de verschillen:(Oh, er bestaat inmiddels een S630, S730 en S850. Deze voegen allemaal beeldstabilisator toe!
- Ze lopen allemaal 1 Megapixel op, beginnend bij 5 megapixel voor de S500.
- S500 en 600:
Identiek aan elkaar, de 600 propt meer megapixels op dezelfde sensor. Naar mijn weten kan ik dan beter voor de S500 kiezen qua beeldkwaliteit. Beide hebben een 2,4" schermpje
Beide gebruiken een 1/1.8" CCD.
- De S700:
Dit is een ander model, heeft een 2,5" schermpje met hogere resolutie, ondersteund ISO1000 en filmopname (onbeperkt, met geluid, zoomen tijdens opnemen!) in het MJPEG formaat.
Plus hij gebruikt een 1/2.5" CCD! Alleen dat al doet me een plezier.
Dit alles voor mij al reden genoeg om 10 euro meer uit te geven voor de S700.
- De S800:
heeft helaas weer een 2.4" schermpje, iets kleiner dan de S700 dus. Het leuke is dat deze film in MPEG4 opneemt, dus je kan veel langer opnemen op een SD kaartje! En het heeft een "Filmstabilisator". Ik begrijp dat hij dus geen echte stabilisator heeft die ook tijdens foto's maken wordt gebruikt.
Bovendien heeft deze S800 een 1/1.8" CCD, dezelfde als de S500/600 dus, weer met meet MP's erop gepropt, kan de beeldkwaliteit niet ten goede komen.. vreemd.
--> verder is mij niet duidelijk of deze ook ISO1000 ondersteund?
- De S1000:
wel weer een 2.5" schermpje, ook MPEG4 filmpjes, ook ISO1000.
Maar ook weer de 1/1.8" CCD. Dit keer is met maar liefst 10,1 MP.
Dit zou ik graag willen. Verder zijn ze identiek aan hun voorgangers. De S850 heeft wel 5x zoom ipv 3x, helaas wel de oude 1/1.8" sensor.
Jammergenoeg zijn ze nog niet uit (in NL) en moet ik deze week de camera kopen..)
Conclusie
Het lijkt mij dat de S700 de beste is uit deze serie: groter schermpje dan de rest en een grotere CCD. De prijs is verassend laag: 159 euro! Graag hoor ik of iemand een andere conclusie trekt en zoja waarom. En of er misschien toch een andere vergelijkbare camera (~zelfde prijs) mét beeldstabilisator bestaat.
EDIT: De Canon A540 is een stuk zwaarder (180g tov 136g), 20 euro duurder, enige verschil: 4x zoom ipv 3x bij deze Samsung reeks. Verder weet ik niet hoe het met de beeldkwaliteit zit tov de Samsung S700.
OMG duhh
zo dom
Ik heb de post aangepast zodat de info wel klopt.
Nu wordt de keuze wel een stuk lastiger, zie de nieuwe conclusie.
S700 heeft hoge ISO maar kleine sensor, S800 heeft een grotere sensor maar max ISO400.
Dat hij filmpjes in MPEG4 maakt en een film(-geen beeld-)stabilisator heeft is leuk maar het gaat om de beeldkwaliteit.
Om een foto van een spontane bewegende actie te maken kan ISO800/1000 handig zijn.. Maar valt dit voordeel niet weg tegen de kleinere sensor?

Ik heb de post aangepast zodat de info wel klopt.
Nu wordt de keuze wel een stuk lastiger, zie de nieuwe conclusie.
S700 heeft hoge ISO maar kleine sensor, S800 heeft een grotere sensor maar max ISO400.
Dat hij filmpjes in MPEG4 maakt en een film(-geen beeld-)stabilisator heeft is leuk maar het gaat om de beeldkwaliteit.
Om een foto van een spontane bewegende actie te maken kan ISO800/1000 handig zijn.. Maar valt dit voordeel niet weg tegen de kleinere sensor?
[ Voor 129% gewijzigd door Jazco2nd op 23-01-2007 21:22 ]
Verwijderd
Ja, ISO800 kan handig zijn, als je tenminste een goede sensor te pakken hebt. Anders krijg je dit soort grapjes. Dit is een nogal extreem voorbeeld, maar toch.
(Panasonic DMC-FZ50 @ISO3200)
En toch kan je je afvragen hoeveel van dat kwaliteits-verlies je nog terugziet op 10x15Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 21:24:
Ja, ISO800 kan handig zijn, als je tenminste een goede sensor te pakken hebt. Anders krijg je dit soort grapjes. Dit is een nogal extreem voorbeeld, maar toch.
Ik zag vandaag een mooie aanbieding bij Redcoon: een Panasonic Lumix DMC-FX3 voor 194 euro. Niet duur voor deze camera! Ik heb zelf al een Panasonic DMC-FX8 en daar ben ik erg tevreden mee, maar misschien is het een tip voor anderen die een ultracompact zoeken voor een goede prijs, die ook nog een redelijke tijd met zijn accu doet (300 opnamen tegenover 120-160 voor de gemiddelde Ixus).
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Ok en als er dan gekozen moet worden tussen de Panasonic Lumix DMC-FX3 en de Fuij F30?
Is het dan nog steeds de F30?
Yup. ik vind van wel iigSmattie schreef op zondag 28 januari 2007 @ 21:24:
Ok en als er dan gekozen moet worden tussen de Panasonic Lumix DMC-FX3 en de Fuij F30?
Ik ben binnen niet al te lange termijn op zoek naar een beetje fatsoenlijke digitale camera waar ik vooral mooie foto's mee kan maken als we op vakantie zijn.
We hebben momenteel een fujie A210 (als ik het goed herinner), niet zo bijster goed meer, maar vooral met vakantiefoto's (strand, zonsondergang, duinen, bossen, meren noem het maar op) is de scherpte niet altijd even wenselijk. Ik heb het al met verschillende instellingen geprobeerd, maar ja laten we eerlijk wezen dat toestelletje is intussen ook al weer ruim 4 jaar oud en dus niet meer het modernste en meest ideale van het moment.
Ik ben op zoek naar een leuk toestelletje, niet te groot en zonder al te grote lens dat toch voor een amateur leuke foto's maakt (tja die amateur moet het zelf dan wel goed bedienen natuurlijk maar da's een ander verhaald).
Iemand wat tips waar op te letten bijvoorbeeld bij de aanschaf van zo'n camera?
We hebben momenteel een fujie A210 (als ik het goed herinner), niet zo bijster goed meer, maar vooral met vakantiefoto's (strand, zonsondergang, duinen, bossen, meren noem het maar op) is de scherpte niet altijd even wenselijk. Ik heb het al met verschillende instellingen geprobeerd, maar ja laten we eerlijk wezen dat toestelletje is intussen ook al weer ruim 4 jaar oud en dus niet meer het modernste en meest ideale van het moment.
Ik ben op zoek naar een leuk toestelletje, niet te groot en zonder al te grote lens dat toch voor een amateur leuke foto's maakt (tja die amateur moet het zelf dan wel goed bedienen natuurlijk maar da's een ander verhaald).
Voor veel dingen zou ik de F30 aanraden van Fuji, op dit moment gewoon 1 van de beste compact camera's. Voor 223 euro heb je er een. Nadeel: accu en xd-kaartjes, maar beide nadelen zijn niet zo belangrijk.Mirreke schreef op maandag 29 januari 2007 @ 11:21:
Ik ben binnen niet al te lange termijn op zoek naar een beetje fatsoenlijke digitale camera waar ik vooral mooie foto's mee kan maken als we op vakantie zijn.
Is er niemand die mij kan vertellen welke de voorkeur verdient: Samsung S700 (max ISO1000, 1/2.5" CCD) of Samsung S800 (max ISO400, 1/1.8" CCD)?
Beide zijn erg goedkoop en de S500 is door de CB als beste uitgeroepen, in zijn budgetgroep.
Beide zijn erg goedkoop en de S500 is door de CB als beste uitgeroepen, in zijn budgetgroep.
kijk alsjeblieft niet alleen naar specs en ook niet naar de grootte van een sensor, dat zegt gewoon lang niet genoeg. De verschillen lijken maar marginaal eigenlijk en max iso vind ik niet interessant als de laatste 2 stops onbruikbaar blijken te zijn. Kijk gewoon even goed naar de verschillen en maak een keuze, volgens mij is zit er maar weinig verschil en kan je wat dat betreft niet echt een foute keuze maken.
Maar de verschillen zitten toch in de.. specs?
Ik begrijp wel wat je bedoelt.. niet blindstaren.. maar het verschil tussen deze 2 is nu eenmaal alleen die 2 dingen, ISO en sensorformaat.
Ik kan helaas nergens info vinden over (bijvoorbeeld) met welke je de meeste foto's kan maken voordat je de batterijen moet wisselen.. (dpreview.net noemt deze serie nieteens).
Ook kan ik nergens een test vinden die de hoge ISO mogelijkheden van de S serie van Samsung test..
Dus ik denk dat ik er vanuit ga dat die mogelijkheid net als bij de meeste compactcams niet zo bruikbaar is omdat het veel ruis oplevert (ok behalve Fuji misschien maar het moet een SD camera zijn). Tis waarschijnlijk een verkoopstunt, misschien dat het daarom ook is weggelaten in de S800 omdat die al een andere stunt heeft (video's in mpeg4 opnemen). Dan wordt het dus de S800..
Ik begrijp wel wat je bedoelt.. niet blindstaren.. maar het verschil tussen deze 2 is nu eenmaal alleen die 2 dingen, ISO en sensorformaat.
Ik kan helaas nergens info vinden over (bijvoorbeeld) met welke je de meeste foto's kan maken voordat je de batterijen moet wisselen.. (dpreview.net noemt deze serie nieteens).
Ook kan ik nergens een test vinden die de hoge ISO mogelijkheden van de S serie van Samsung test..
Dus ik denk dat ik er vanuit ga dat die mogelijkheid net als bij de meeste compactcams niet zo bruikbaar is omdat het veel ruis oplevert (ok behalve Fuji misschien maar het moet een SD camera zijn). Tis waarschijnlijk een verkoopstunt, misschien dat het daarom ook is weggelaten in de S800 omdat die al een andere stunt heeft (video's in mpeg4 opnemen). Dan wordt het dus de S800..
[ Voor 14% gewijzigd door Jazco2nd op 29-01-2007 19:33 ]
Ik zou zelf, zoals al eerder gezegd, de FX3 nemen, maar het hangt er vanaf waar je naar op zoek bent. Zoek je een ultra-compact die makkelijk mee te nemen is, lang op zijn accu mee gaat en goed te gebruiken is als snapshot-camera (á la de Ixus-serie van Canon), ga dan voor de Panasonic FX3. Bijkomend voordeel: er gaan SD-kaartjes in (stuk goedkoper dan xD).Smattie schreef op zondag 28 januari 2007 @ 21:24:
Ben je op zoek naar een compact-camera die nóg langer op zijn accu mee gaat en een betere beeldkwaliteit heeft (alleen zichtbaar op crops of A4-prints en hoger) dan moet je zeker voor de F30 gaan.
Verwijderd
CB noemt S500 waarschijnlijk een erg goede camera omdat ie niet meer gemaakt wordt en niet meer in de handel verkrijgbaar is. Helaas is dit iedere test van de CB weer het geval en dat komt omdat zij kijken naar de prijs/ performance. Laat de S500 nu recentelijk door veel winkels gedumpt zijn omdat de de camera uitlopend is. Ja me dunkt dat de prijs/ kwaliteit verhouding dan beter wordt!
De S500 is gewoon te koop, ben bij MediaMarkt, BCC en Dixons geweest.
Maar als je naar de prijs kijkt kan je net zo goed voor zijn opvolgers, de S700 of S800 gaan, die zijn zeker niet verouderd.
Maar nu ik een totaalsetje (de Samsungs werken op batterijen) aan het berekenen ben, ik wil goede batterijen en goede lader.. komt de prijs toch al snel richting de 200e.
Dan kan ik misschien net zo goed voor de Panasonic FX3 gaan.. die is al voor 188 euro te koop. En hij heeft OIS...
Ik heb ook naar dit mooie overzichtje gekeken... interessant dat hier geen enkele IXUS in voorkomt (te duur?), wel de Powershot modellen. Helaas zijn vrijwel alle ixus modellen duurder (boven de 200e). En van de Powershot is alleen de A540 onder de 200e.
Dus de mogelijkheden die overblijven (alleen camera's die SD kaartjes gebruiken, neem een laptop mee op reis en die heeft een ingebouwde lezer, ook mijn mp3speler gebruikt SD):
Powershot A540 (183 euro) + batterijen + lader, +200 euro
Panasonic FX3 (188 euro)
Samsung S800 (170 euro) + batterijen + lader, +200 euro
Misschien is dit ook wel de volgorde van beste afdrukkwaliteit?
(vergelijking met de S850)
De A540 vind ik erg zwaar.. en voor minder (A540+batterijen/lader) bedrag heb je een FX3 met OIS, die verder vergelijkbaar is en misschien langer meegaat op zijn accu dan de A540.
Mijn keuze wordt dan toch de FX3, al vind ik het vervelend datie veel ruis kan vertonen in bepaalde situaties. En het voordeel dat de S800 had, filmpjes in mpeg4, lekker lang filmen dus, valt ook weg maar is minder belangrijk dan de prijs. Wel fijn dat de FX3 in breedbeeld kan filmen en normaal 3:2 foto's maakt.
EDIT: ok ik vind net de Ixus 60 voor 206 euro, deze is beter te vergelijken met de FX3 dan de A540.
Nu wordt de keuze tussen de FX3 en de Ixus60 wel lastiger. De verschillen zijn klein.
Maar als je naar de prijs kijkt kan je net zo goed voor zijn opvolgers, de S700 of S800 gaan, die zijn zeker niet verouderd.
Maar nu ik een totaalsetje (de Samsungs werken op batterijen) aan het berekenen ben, ik wil goede batterijen en goede lader.. komt de prijs toch al snel richting de 200e.
Dan kan ik misschien net zo goed voor de Panasonic FX3 gaan.. die is al voor 188 euro te koop. En hij heeft OIS...
Ik heb ook naar dit mooie overzichtje gekeken... interessant dat hier geen enkele IXUS in voorkomt (te duur?), wel de Powershot modellen. Helaas zijn vrijwel alle ixus modellen duurder (boven de 200e). En van de Powershot is alleen de A540 onder de 200e.
Dus de mogelijkheden die overblijven (alleen camera's die SD kaartjes gebruiken, neem een laptop mee op reis en die heeft een ingebouwde lezer, ook mijn mp3speler gebruikt SD):
Powershot A540 (183 euro) + batterijen + lader, +200 euro
Panasonic FX3 (188 euro)
Samsung S800 (170 euro) + batterijen + lader, +200 euro
Misschien is dit ook wel de volgorde van beste afdrukkwaliteit?
(vergelijking met de S850)
De A540 vind ik erg zwaar.. en voor minder (A540+batterijen/lader) bedrag heb je een FX3 met OIS, die verder vergelijkbaar is en misschien langer meegaat op zijn accu dan de A540.
Mijn keuze wordt dan toch de FX3, al vind ik het vervelend datie veel ruis kan vertonen in bepaalde situaties. En het voordeel dat de S800 had, filmpjes in mpeg4, lekker lang filmen dus, valt ook weg maar is minder belangrijk dan de prijs. Wel fijn dat de FX3 in breedbeeld kan filmen en normaal 3:2 foto's maakt.
EDIT: ok ik vind net de Ixus 60 voor 206 euro, deze is beter te vergelijken met de FX3 dan de A540.
Nu wordt de keuze tussen de FX3 en de Ixus60 wel lastiger. De verschillen zijn klein.
[ Voor 71% gewijzigd door Jazco2nd op 31-01-2007 19:27 ]
Verwijderd
Ik probeer mijn moeder te ondersteunen bij het uitzoeken van een nieuwe digitale camera. Haar huidige is een Canon A95, die ik destijds ook voor haar had uitgezocht. Groot nadeel van de Canon vindt zij de grootte, het is zegmaar geen camera die je ff snel in je zak steekt en hij is (door de 4 batterijen) vrij zwaar. Hij is inmiddels ruim twee (of drie) jaar oud en functioneert verder nog perfect. Ze wil echter een kleinere, meer point and shoot, die gewoon in je broekzak past.
Ik dacht zelf aan een Sony DSC W70, maar nu ik hier wat heb zitten lezen spreken ook de Panasonic FX3 en de Fujifilm F30 (of F31fd) mij aan. Overal wordt de F30 heel goed review-ed, ditzelfde geldt voor de W70, maar over de FX3 kan ik niet zo heel vinden. De prijzen ontlopen elkaar vrij weinig (+- 50 euro tussen het duurste en het goedkoopste toestel).
Ik begrijp uit jullie reacties dat de Panasonic meer een ultra-compact toestel is en de Fuji een compact model. Wat is nou naast de compactheid een groter voordeel van de Panasonic? En wat vinden jullie in dit opzicht van de Sony DSC W70?
Ik dacht zelf aan een Sony DSC W70, maar nu ik hier wat heb zitten lezen spreken ook de Panasonic FX3 en de Fujifilm F30 (of F31fd) mij aan. Overal wordt de F30 heel goed review-ed, ditzelfde geldt voor de W70, maar over de FX3 kan ik niet zo heel vinden. De prijzen ontlopen elkaar vrij weinig (+- 50 euro tussen het duurste en het goedkoopste toestel).
Ik begrijp uit jullie reacties dat de Panasonic meer een ultra-compact toestel is en de Fuji een compact model. Wat is nou naast de compactheid een groter voordeel van de Panasonic? En wat vinden jullie in dit opzicht van de Sony DSC W70?
ik vind in het rijtje die je opnoemt de F30 gewoon de beste, tevens zeker compact genoeg. Compacter is gewoon op een gegeven moment niet fijner.
En wat vinden jullie van de Fuji F20 dan? De F30 ligt net iets buiten mijn budget en zoveel verschillen ze niet van elkaar.
Bij de F30 kan je de sluitertijd wel instellen en bij de F20 niet.
Ik gebruik de camera zelf vooral voor point en shoot acties. (vakanties, verjaardag, uitgaan)
Zelf twijfel ik erg tussen de Panasonic FX3 en de Fuji F20, welke van deze 2 zouden jullie mij adviseren en waarom?
Het wordt iig 1 van de 2 of wellicht toch de F30 als deze echt zoveel beter is dan de F20
Ik gebruik de camera zelf vooral voor point en shoot acties. (vakanties, verjaardag, uitgaan)
Zelf twijfel ik erg tussen de Panasonic FX3 en de Fuji F20, welke van deze 2 zouden jullie mij adviseren en waarom?
Het wordt iig 1 van de 2 of wellicht toch de F30 als deze echt zoveel beter is dan de F20
[ Voor 8% gewijzigd door Qosmic op 05-02-2007 11:43 ]
De F20 is idd ook een hele goede cam. Erg goed zelfs, maar ik zou zelf die Av en Tv stand echt wel willen. De F30 wordt steeds goedkoper, nu nog maar 220 euro.....misschien nog een maandje wachten ofzo.....anders is de F20 ook een prima keuze.Qosmic schreef op maandag 05 februari 2007 @ 00:41:
En wat vinden jullie van de Fuji F20 dan? De F30 ligt net iets buiten mijn budget en zoveel verschillen ze niet van elkaar.
Het wordt iig 1 van de 2, zo ver ben ik al wel!
Ik heb het al vaker gezegd, maar het ligt eraan wat je verwacht van een digitale camera. Voor wat geavanceerder gebruik zou ik de F20 (of F30) kiezen, voor gebruik als snapshot-camera die overal onopvallend mee naartoe kan zou ik de FX3 kiezen.Qosmic schreef op maandag 05 februari 2007 @ 00:41:
En wat vinden jullie van de Fuji F20 dan? De F30 ligt net iets buiten mijn budget en zoveel verschillen ze niet van elkaar. Bij de F30 kan je de sluitertijd wel instellen en bij de F20 niet.
@ nomad: Nog een klein vraagje: Ik zie nu pas tot mijn verbazing dat je ook nog een F30 en een F31 hebt?
Is hier nog veel verschil in of dat ook niet?
Alvast bedankt voor alle antwoorden
Zie namelijk:
http://www.dpreview.com/r...uji_finepixf31fd&show=all
Alvast bedankt voor alle antwoorden
Zie namelijk:
http://www.dpreview.com/r...uji_finepixf31fd&show=all
[ Voor 29% gewijzigd door Smattie op 05-02-2007 19:45 ]
Verwijderd
Zie het verschil in deze review.Smattie schreef op maandag 05 februari 2007 @ 19:42:
@ nomad: Nog een klein vraagje: Ik zie nu pas tot mijn verbazing dat je ook nog een F30 en een F31 hebt?
Er stonden trouwens best wel wat negatieve berichten over de FX3 op kieskeurig (of vergelijk ofzo).
@Meekel : Als ik het goed lees is de F31 beter toch? Mijn Engels is niet op zijn top
Het is een kleine revisie van de F30 en hij heeft wat dingetjes die de F30 niet heeft. maar het zijn maar hele kleine dingetjes die ik iig niet belangrijk vind. Als je de F30 goedkoper kan vinden, ga dan lekker voor de F30.Smattie schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 09:38:
@Meekel : Als ik het goed lees is de F31 beter toch? Mijn Engels is niet op zijn top
Ik ben ook aan het kijken naar een digitale camera voor ongeveer 200 euro. Ik maak nu foto's met mijn telefoon (SE w800i), en hoewel deze goede foto's maakt voor een telefoon mis je soms toch dingen als zoom en wat betere kwaliteit.
Wat voor 'fotograaf' ben ik? Ik gebruik m'n camera meestal voor uitstapjes en vakantie, maar ik hoef geen 75-euro-camera want dan kan ik net zo goed m'n telefoon blijven gebruiken
. Met een wat betere camera wil ik dan proberen wat 'mooiere' foto's te maken. Echter, de camera's moeten niet te groot zijn, het liefst nog even in de broekzak te stoppen.
Mijn oog viel op de Panasonic Lumix serie.
- FX3 / FX01

* 6MP
* 3x Zoom
* accu
* FX01 is hetzelfde als de FX3 maar heeft groothoeklens (zeg ik dat goed? kan iig verder uitzoomen)
* Prijs FX3 ~200 FX01 ~230
* meer
- LZ5

* 6MP
* 6x zoom
* Prijs ~200
* meer
* Penlite batterijen
Ze hebben allemaal Mega Optical Image Stabiliser. Het schermpje van de FX01/3 is wat beter (meer pixels). Ze hebben allemaal geen optiche zoeker.
Ik ben dus aan het afwegen, 3x extra zoom tegen iets minder compact. Ik denk dat penlites een voordeel zijn, goedkoper en je kunt voor de zekerheid makkelijk een extra paar meenemen.
Beide camera's hebben geen optische zoeker (kijkgaatje
). Zijn er andere mensen die dit ook niet hebben (bij een telefoon heb je het iig niet), en zoja, hoe erg missen jullie het? Als ik over 2 weken op de pista sta en ik wil een foto maken, zie ik dan waarschijnlijk niet wat ik voor foto maak of is dat nog best te doen?
Graag jullie meningen en tips
Wat voor 'fotograaf' ben ik? Ik gebruik m'n camera meestal voor uitstapjes en vakantie, maar ik hoef geen 75-euro-camera want dan kan ik net zo goed m'n telefoon blijven gebruiken
Mijn oog viel op de Panasonic Lumix serie.
- FX3 / FX01

* 6MP
* 3x Zoom
* accu
* FX01 is hetzelfde als de FX3 maar heeft groothoeklens (zeg ik dat goed? kan iig verder uitzoomen)
* Prijs FX3 ~200 FX01 ~230
* meer
- LZ5

* 6MP
* 6x zoom
* Prijs ~200
* meer
* Penlite batterijen
Ze hebben allemaal Mega Optical Image Stabiliser. Het schermpje van de FX01/3 is wat beter (meer pixels). Ze hebben allemaal geen optiche zoeker.
Ik ben dus aan het afwegen, 3x extra zoom tegen iets minder compact. Ik denk dat penlites een voordeel zijn, goedkoper en je kunt voor de zekerheid makkelijk een extra paar meenemen.
Beide camera's hebben geen optische zoeker (kijkgaatje
Graag jullie meningen en tips
Lcd schempjes zijn vaak in het licht nog wel te zien, het is eerder in hele donkere situaties waarin je het kijkgaatje gebruikt (viewfinder). Doordat het zo donker is geeft je schermpje alleen zwart beeld, je ogen zijn een stuk gevoeliger en mbv de viewfinder kan je dan alsnog een compositie neerzetten.
panasonic zijn goede camera's, op hogere iso waardes ruizen ze wel bovengemiddeld, maar verder weet ik het eigenlijk ook niet. Optisch volgens mij gewoon goed, dus wanneer je gewoon buiten fotografeerd e.d., dan moet dit een prima camera zijn...groothoek is wel heel fijn....zou voor mij zeker zwaar tellen.
panasonic zijn goede camera's, op hogere iso waardes ruizen ze wel bovengemiddeld, maar verder weet ik het eigenlijk ook niet. Optisch volgens mij gewoon goed, dus wanneer je gewoon buiten fotografeerd e.d., dan moet dit een prima camera zijn...groothoek is wel heel fijn....zou voor mij zeker zwaar tellen.
[ Voor 33% gewijzigd door Nomad op 06-02-2007 18:21 ]
Wat wel een fijne feature van de FX-camera's is, is dat je de brightness van het scherm tijdelijk kunt verhogen met een knop, speciaal voor in de zon. Met die functie heb ik tot nu toe geen problemen gehad om in het zonlicht toch op mijn scherm te kunnen kijken. Maar misschien dat ik er vanaf vrijdag problemen mee krijg, op Curaçao schijnt de zon toch wat feller te zijn
Verwijderd
Het is alweer even geleden (twee jaar) dat ik mij grondig heb ingelezen in digitale camera's. Op een bepaald moment had ik echter andere dingen te doen, en is deze interesse naar de achtergrond verdwenen. Een uiteindelijke aankoop is er toen ook niet van gekomen.
Om terug op de hoogte te zijn van het aanbod ga ik eerst wat onderzoek doen op de review sites waarvan ik vind dat ze een volledig aanbod aan reviews bieden en heel grondig te werk gaan. Namelijk dpreview, imaging-resource en steves-digicams . Om het overzicht te bewaren zal ik mij deze keer dan ook tot die sites beperken.
De prijsrange tot 250 euro spreekt mij aan, en het is dan ook een limiet waaraan ik mij wil houden. (ergens moet je voor jezelf een grens trekken anders kom je er nooit uit.) Ik zal het niet vaak genoeg gebruiken om een aankoop van 300+ te rechtvaardigen, maar op de momenten waarop ik het wel gebruik wens ik ook kwalitatief goede foto's te maken.
Een DSLR ben ik niet rijp en skilled genoeg voor (en dat bedrag staat niet in proportie met het te voorzien gebruik). En in het dagdagelijks gebruik is een compact dan ook handiger.
Helaas is er nog niet veel veranderd, en is een compact die over de hele lijn goed scoort blijkbaar nog steeds moeilijk te vinden. Als experiment ga je gewoon bij een compact naar keuze naar de conclusie op dpreview en lees je de 'cons'. Vaak ontnuchterend.
Ook groothoek (of toch een iets wijdere hoek) lijkt op compacts maar NIET door te breken. Is hier een speciale reden voor? Technisch niet mogelijk? Vaak gebeurt het dat je in niet al te grote ruimtes een zeker aantal personen op de foto wil (aan tafel bvb) en dat die 38mm equivalenten dan gewoon ontoereikend zijn. Gezien de prijsrange (<250) zal ik mijn voorkeur voor 24mm maar laten vallen?
Die kodaks met dubbele lens maken indoor heel aantrekkelijke shots, maar die zijn ook een stuk duurder.
Anderzijds lijkt het mij dat video opname nu toch al een standaard mogelijkheid zou moeten zijn, dus dat lijkt mij ook een vereiste. (strandaard clipjes, maar graag wel meer dan 11 min/ Gig of zo. Dan denk ik aan mpeg4 compressie bvb)
Wat ook veranderd is tov toen is dat samsung nu wel een breed aanbod aan digicams heeft. Het merk is in elk geval toch degelijk gegroeid tov de traditionele spelers. (ik kan me zelfs niet herinneren dat samsung toen ook degelijke digicams had, if at all)
En de prijzen zijn zeker goed te noemen. Helaas worden ze vaak niet zo goed gereviewed. Vooralsnog zijn het de enige cams die mpeg4 video opnemen? Klopt dit?
Wat ik ook vreemd vind is dat samsung hun digicam tak blijkbaar helemaal niet belangrijk vindt. Op www.samsung.com vind ik dan ook helemaal niets terug wat betreft hun fotografie producten. (ook niet op de europese of Belgische samsung websites.) Nogal vreemd vind ik... (of ze hebben het goed verstopt)
De NV serie van samsung spreekt me ook zeer erg aan, vooral vanwege het design. Ontwerp is voor mij toch ook wel redelijk belangrijk, en die '80 stijl (zwarte body, 180° afronding aan beide kanten, lensontwerp, het lijkt wel een traditionele camera met filmrolletje.) vind ik bijzonder mooi, heel apart. De bouwkwaliteit schijnt uitstekend te zijn en de bediening lijkt me intuïtief. Helaas is de fotokwaliteit niet van het niveau als wat je zou verwachten voor die prijzen. Heel jammer. Op zich ben ik bereid voor ontwerp en bediening iets meer neer te tellen, maar dan moet de fotokwaliteit wel navenant zijn. Ik ga niet meer betalen als je voor 250 euro met iets anders betere foto's kan nemen.
Anderzijds is de mp3 functie op de NV3 ook welkom, aangezien ik eveneens m'n mp3 speler wil vervangen. Zou een leuke optie kunnen zijn.
Vroeger had je de Fuji F10, en die leek toen de beste keuze te zijn. Helaas was die nogal lelijk, met z'n 'vierkante-doos' ontwerp. Nu heb je de F30 en die ziet er standaard uit. Als ik dit topic zowat doorlees lijkt het in deze klasse dan ook de bestseller te zijn. Helaas lees je in reviews vaak dat deze camera weliswaar absolute top is in low light performance, en hoge iso's, maar dat de foto's in gewone daglicht omstandigheden niet zo best zijn, en vaak postprocessing nodig hebben. Evenals kleur en contrast die ondermaats schijnen te zijn. In welke mate ik hier veel belang aan moet hechten is natuurlijk de vraag (en in welke mate dat dingen zijn die vooral de 'pro' gaan opvallen), maar je kan een camera niet eerst een weekje testen. Dus ik wil wel zeker zijn van m'n aankoop. Daylight foto's tov hoge iso zou bij mij ongeveer 50/50 zijn.
Andere kanshebbers zijn de panasonics die met hun OIS goede resultaten neerzetten. Helaas lijkt alles boven iso 200 vrij slecht te zijn van kwaliteit. Dit apparaatje had ronduit perfect kunnen zijn als (ultra)compact. Wat heb je echter aan OIS als het bijna alleen lijkt te compenseren voor de lage iso's? De F30 lijkt zonder IS bijna beter te presteren door goede hoge iso eigenschappen. Stel je een camera voor met de IS van panasonic en de sensor van de F30. Rare naamgeving hebben ze trouwens ook. FX3 is nieuwer dan FX9?
Goed, dit was, heel lang uitgeschreven
zowat een eerste oriëntatie. Ik denk dat ik me vooral zal concentreren op panasonic/fuji en samsung en daaruit een keuze zal maken. Ik zal nog wel een oogje open houden voor eventuele andere kanshebbers...
Wie eventueel uit eigen ervaring nuttige tips of camera's kan voorstellen, ik hoor het graag!
Om terug op de hoogte te zijn van het aanbod ga ik eerst wat onderzoek doen op de review sites waarvan ik vind dat ze een volledig aanbod aan reviews bieden en heel grondig te werk gaan. Namelijk dpreview, imaging-resource en steves-digicams . Om het overzicht te bewaren zal ik mij deze keer dan ook tot die sites beperken.
De prijsrange tot 250 euro spreekt mij aan, en het is dan ook een limiet waaraan ik mij wil houden. (ergens moet je voor jezelf een grens trekken anders kom je er nooit uit.) Ik zal het niet vaak genoeg gebruiken om een aankoop van 300+ te rechtvaardigen, maar op de momenten waarop ik het wel gebruik wens ik ook kwalitatief goede foto's te maken.
Een DSLR ben ik niet rijp en skilled genoeg voor (en dat bedrag staat niet in proportie met het te voorzien gebruik). En in het dagdagelijks gebruik is een compact dan ook handiger.
Helaas is er nog niet veel veranderd, en is een compact die over de hele lijn goed scoort blijkbaar nog steeds moeilijk te vinden. Als experiment ga je gewoon bij een compact naar keuze naar de conclusie op dpreview en lees je de 'cons'. Vaak ontnuchterend.
Ook groothoek (of toch een iets wijdere hoek) lijkt op compacts maar NIET door te breken. Is hier een speciale reden voor? Technisch niet mogelijk? Vaak gebeurt het dat je in niet al te grote ruimtes een zeker aantal personen op de foto wil (aan tafel bvb) en dat die 38mm equivalenten dan gewoon ontoereikend zijn. Gezien de prijsrange (<250) zal ik mijn voorkeur voor 24mm maar laten vallen?
Die kodaks met dubbele lens maken indoor heel aantrekkelijke shots, maar die zijn ook een stuk duurder.
Anderzijds lijkt het mij dat video opname nu toch al een standaard mogelijkheid zou moeten zijn, dus dat lijkt mij ook een vereiste. (strandaard clipjes, maar graag wel meer dan 11 min/ Gig of zo. Dan denk ik aan mpeg4 compressie bvb)
Wat ook veranderd is tov toen is dat samsung nu wel een breed aanbod aan digicams heeft. Het merk is in elk geval toch degelijk gegroeid tov de traditionele spelers. (ik kan me zelfs niet herinneren dat samsung toen ook degelijke digicams had, if at all)
En de prijzen zijn zeker goed te noemen. Helaas worden ze vaak niet zo goed gereviewed. Vooralsnog zijn het de enige cams die mpeg4 video opnemen? Klopt dit?
Wat ik ook vreemd vind is dat samsung hun digicam tak blijkbaar helemaal niet belangrijk vindt. Op www.samsung.com vind ik dan ook helemaal niets terug wat betreft hun fotografie producten. (ook niet op de europese of Belgische samsung websites.) Nogal vreemd vind ik... (of ze hebben het goed verstopt)
De NV serie van samsung spreekt me ook zeer erg aan, vooral vanwege het design. Ontwerp is voor mij toch ook wel redelijk belangrijk, en die '80 stijl (zwarte body, 180° afronding aan beide kanten, lensontwerp, het lijkt wel een traditionele camera met filmrolletje.) vind ik bijzonder mooi, heel apart. De bouwkwaliteit schijnt uitstekend te zijn en de bediening lijkt me intuïtief. Helaas is de fotokwaliteit niet van het niveau als wat je zou verwachten voor die prijzen. Heel jammer. Op zich ben ik bereid voor ontwerp en bediening iets meer neer te tellen, maar dan moet de fotokwaliteit wel navenant zijn. Ik ga niet meer betalen als je voor 250 euro met iets anders betere foto's kan nemen.
Anderzijds is de mp3 functie op de NV3 ook welkom, aangezien ik eveneens m'n mp3 speler wil vervangen. Zou een leuke optie kunnen zijn.
Vroeger had je de Fuji F10, en die leek toen de beste keuze te zijn. Helaas was die nogal lelijk, met z'n 'vierkante-doos' ontwerp. Nu heb je de F30 en die ziet er standaard uit. Als ik dit topic zowat doorlees lijkt het in deze klasse dan ook de bestseller te zijn. Helaas lees je in reviews vaak dat deze camera weliswaar absolute top is in low light performance, en hoge iso's, maar dat de foto's in gewone daglicht omstandigheden niet zo best zijn, en vaak postprocessing nodig hebben. Evenals kleur en contrast die ondermaats schijnen te zijn. In welke mate ik hier veel belang aan moet hechten is natuurlijk de vraag (en in welke mate dat dingen zijn die vooral de 'pro' gaan opvallen), maar je kan een camera niet eerst een weekje testen. Dus ik wil wel zeker zijn van m'n aankoop. Daylight foto's tov hoge iso zou bij mij ongeveer 50/50 zijn.
Andere kanshebbers zijn de panasonics die met hun OIS goede resultaten neerzetten. Helaas lijkt alles boven iso 200 vrij slecht te zijn van kwaliteit. Dit apparaatje had ronduit perfect kunnen zijn als (ultra)compact. Wat heb je echter aan OIS als het bijna alleen lijkt te compenseren voor de lage iso's? De F30 lijkt zonder IS bijna beter te presteren door goede hoge iso eigenschappen. Stel je een camera voor met de IS van panasonic en de sensor van de F30. Rare naamgeving hebben ze trouwens ook. FX3 is nieuwer dan FX9?
Goed, dit was, heel lang uitgeschreven
Wie eventueel uit eigen ervaring nuttige tips of camera's kan voorstellen, ik hoor het graag!
Zit te twijfelen tussen de Fujifilm FinePix F20 en de Kodak V705 =S
Verwijderd
Dankzij jouw post heb ik de reviews van de F30 nog eens terug gekeken en je hebt idd gelijk. Ze geven aan dat foto's in daglicht wat schraler overkomen, dan de foto's die in het donker of met weinig licht worden gemaakt. Daarom heb ik besloten mijn moeder de FX03 aan te raden als point and shoot camera, eerst wist ik bijna zeker dat dit de F30 moest zijn.Verwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 13:06:
Het is alweer even geleden (twee jaar) dat ik mij grondig heb ingelezen in digitale camera's. Ik zal nog wel een oogje open houden voor eventuele andere kanshebbers...
Is het dan zo goed te zien dat je dan toch echt voor de FX03 moet gaan? Ik zit namelijk nog steeds te twijfelen hhhhhrrrrrrVerwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 21:55:
[...]
Dankzij jouw post heb ik de reviews van de F30 nog eens terug gekeken en je hebt idd gelijk. Ze geven aan dat foto's in daglicht wat schraler overkomen, dan de foto's die in het donker of met weinig licht worden gemaakt. Daarom heb ik besloten mijn moeder de FX03 aan te raden als point and shoot camera, eerst wist ik bijna zeker dat dit de F30 moest zijn.
Wat heeft jou de beslissing echt doen maken Meekel?
Daar ben ik ook erg benieuwd naar.
Mijn keuze wordt ook of de FX03 of de F30
Mijn keuze wordt ook of de FX03 of de F30
Als je ook 's avonds foto's gaat maken, maak je het jezelf wel heel lastig met de panasonic. Die ruist echt al behoorlijk vanaf iso 200, menig Dslr begint pas bij ISO 200. Het kleine beetje verlies wat je overdag hebt, wordt ruimschoots overtroffen door de focussnelheid en ISO performance van de F30.
Zou nog steeds mijn keuze zijn. De grotere sensor geeft misschien oook meer mogelijkheden onderwerpen te isoleren door een kleine scherpte/diepte...maar dat is misschien niet heel merkbaar.
Zou nog steeds mijn keuze zijn. De grotere sensor geeft misschien oook meer mogelijkheden onderwerpen te isoleren door een kleine scherpte/diepte...maar dat is misschien niet heel merkbaar.
En wat houd die fd in? Ik zie dit soms staan achter de camera is dit nog van belang of heb ik dat niet nodig en moet je gewoon de F30 hebben zonder fd?
face detection. Zou helpen met belichting en focus op je onderwerp (het gezicht), maar ik vind het nogal een marketing feature. Als de non fs goedkoper is, neem dan lekker die...maar dat is persoonlijk.
Ik heb in mijn posts vooral naar de Samsung S700/800/850 gekeken en later ook naar de Panasonic FX3 en Canon A540 en Ixus60. Het ging bij mij om het TOTALE budget <200 euro. Camera's worden tegenwoordig kaal verkocht, dus zelfs zonder tasje. En je moet nog geheugenkaartje hebben.
Dus inclusief tasje+geheugenkaartje.
Goedkope camera's moet je vaak nog voor batterijen en een lader zorgen.. ben je al gauw duurder uit dan als je voor een iets duurdere cam met eigen accu gaat (die ook nog eens langer meegaat voordat je moet opladen).
De Samsungs waren goedkoop maar doordat ze batterijen gebruiken werd het al snel boven de 200 als je goede batterijen wil (zie het batterijen topic daarover). Daarom koos ik uiteindelijk de FX3. De prijs (inclusief tasje) was 206 euro. Voor 19 euro heb ik een 133x 2GB SD kaartje gekocht.
Dat was ook de reden dat ik geen Fuji F20/F30 wilde, xD kaartjes zijn veel te duur in vergelijking met SD en het kaartje kan zonder extra accesoires in de laptop of mp3speler worden gestoken.
De A540 was veel zwaarder en groter en gebruikte ook weer batterijen. De Ixus60 was een beetje duurder als de Panasonic FX3. Maar de OIS van de FX3 leek me erg prettig.
Nu ik de FX3 heb moet ik zeggen: enorm fijne digicam! Die OIS is echt een flinke toegevoegde waarde.
De bovengemiddelde ruis ondervond ik pas toen ik zonder flits (want ik wil geen veel te witte spookachtige gezichten door de flits) in een donkere situatie een foto maakte, maar toen ik aangaf dat het een situatie betrof waar alleen kaarslicht was, en een nieuwe foto maakte was er geen storende ruis meer. De flits ging wel aan maar was minder intens want je zag geen witte gezichten.
Je kan dus prima fotograferen binnenshuis in donkere toestanden.. Af en toe kan er een foto zijn waar ruis duidelijk aanwezig is, maar bij het afdrukken zie je dit pas als je vergroot afdrukt. En dan dus alleen bij die enkele foto's waar misschien teveel ruis is.
Voor 206 euro bij Bol.com incl leren tasje. Ik moet zeggen dat het kleine formaat en gewicht icm met groot scherm en duidelijke bediening ook wel erg prettig is.
Dus inclusief tasje+geheugenkaartje.
Goedkope camera's moet je vaak nog voor batterijen en een lader zorgen.. ben je al gauw duurder uit dan als je voor een iets duurdere cam met eigen accu gaat (die ook nog eens langer meegaat voordat je moet opladen).
De Samsungs waren goedkoop maar doordat ze batterijen gebruiken werd het al snel boven de 200 als je goede batterijen wil (zie het batterijen topic daarover). Daarom koos ik uiteindelijk de FX3. De prijs (inclusief tasje) was 206 euro. Voor 19 euro heb ik een 133x 2GB SD kaartje gekocht.
Dat was ook de reden dat ik geen Fuji F20/F30 wilde, xD kaartjes zijn veel te duur in vergelijking met SD en het kaartje kan zonder extra accesoires in de laptop of mp3speler worden gestoken.
De A540 was veel zwaarder en groter en gebruikte ook weer batterijen. De Ixus60 was een beetje duurder als de Panasonic FX3. Maar de OIS van de FX3 leek me erg prettig.
Nu ik de FX3 heb moet ik zeggen: enorm fijne digicam! Die OIS is echt een flinke toegevoegde waarde.
De bovengemiddelde ruis ondervond ik pas toen ik zonder flits (want ik wil geen veel te witte spookachtige gezichten door de flits) in een donkere situatie een foto maakte, maar toen ik aangaf dat het een situatie betrof waar alleen kaarslicht was, en een nieuwe foto maakte was er geen storende ruis meer. De flits ging wel aan maar was minder intens want je zag geen witte gezichten.
Je kan dus prima fotograferen binnenshuis in donkere toestanden.. Af en toe kan er een foto zijn waar ruis duidelijk aanwezig is, maar bij het afdrukken zie je dit pas als je vergroot afdrukt. En dan dus alleen bij die enkele foto's waar misschien teveel ruis is.
Voor 206 euro bij Bol.com incl leren tasje. Ik moet zeggen dat het kleine formaat en gewicht icm met groot scherm en duidelijke bediening ook wel erg prettig is.
[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 09-02-2007 14:01 ]
Verwijderd
Mijn keuze ligt voornamelijk bij het feit dat mijn moeder een echt point and shoot camera'tje wilde. De klasse van de F30 ligt voornamelijk in het feit dat deze ook erg mooie foto's maakt als er wat minder licht is. Voor de rest scoort de camera volgens reviews goed en op dat vlak scoort de Panasonic ook goed. En als dat alles is, vind ik het verschil nogal klein. Plus kleine dingen als de geheugenkaart en prijs etc.
We zijn net even bij de Mediamarkt geweest, waar de FX03 voor 200 euro te koop is en we hebben even vergeleken met de F30 en ik vind dat de FX03 toch wat meer compact is dan de F20 of F30. De verkoopmedewerker vond zelf ook dat de FX03 het beste toestel uit die prijsklasse was.
Mijn moeder heeft de camera gekocht bij de MM en hoewel ie daar ca. 20 euro duurder is dan op internet, is het toch iets vertrouwder. Ze kan hem eventueel nog ruilen binnen twee weken als ze wil, dan kan bij aankoop op internet ook, maar het vereist toch wat meer handelingen imo.
De FX01 blijft ook nog steeds een gave camera, maar was bij de MM wel 100 euro duurder en het in mijn ogen dus niet waard.
Ik houd jullie op de hoogte over de fotokwaliteit.
We zijn net even bij de Mediamarkt geweest, waar de FX03 voor 200 euro te koop is en we hebben even vergeleken met de F30 en ik vind dat de FX03 toch wat meer compact is dan de F20 of F30. De verkoopmedewerker vond zelf ook dat de FX03 het beste toestel uit die prijsklasse was.
Mijn moeder heeft de camera gekocht bij de MM en hoewel ie daar ca. 20 euro duurder is dan op internet, is het toch iets vertrouwder. Ze kan hem eventueel nog ruilen binnen twee weken als ze wil, dan kan bij aankoop op internet ook, maar het vereist toch wat meer handelingen imo.
De FX01 blijft ook nog steeds een gave camera, maar was bij de MM wel 100 euro duurder en het in mijn ogen dus niet waard.
Ik houd jullie op de hoogte over de fotokwaliteit.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2007 14:21 ]
Verwijderd
weet ik, maar het was toch weer een bevestiging wat ik al wist. Als hij had gezegd dat het een klotecamera was, had ik hem waarschijnlijk ook gekocht, mijn moeder misschien niet..Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 14:22:
Dat de Mediamarkt verkoper het zegt is niet echt een argument.
Verwijderd
WARNING: grote lap bs tekst ahead. Dit topic is toch niet zó actief, dus maakt het niet veel uit... Het is meer een persoonlijke stand van zaken en om de gedachten wat te ordenen. En als forumpost hoef ik het zelf niet op te slaan, dat doet GoT dan wel
Skippen is dus de boodschap...
Eigenlijk gaat het selectieproces voor een camera onder 250 euro nog best makkelijk.
Eerst begin je door die merken op een rijtje te zetten waarvan je vindt dat ze zich op één of andere manier positief onderscheiden (veel verkocht, mooie camera's, goede features, vertrouwen in het merk, positieve ervaring, merk dat veel ervaring heeft in fotografie). Daarna houdt je de wegpagina's van de betreffende merken bij de hand, en een paar webwinkels. En dan is het kwestie van afgaan wat onder de 250 euro blijft.
Bij mij zijn het deze merken: (voornamelijk gekend om hun activiteit in de fotosector, behalve 2 of 3 ervan)
Samsung, Kodak, Panasonic, Fujifilm, Sony, Pentax, Canon, Nikon en Olympus.
Daarnaast houd je drie betrouwbare en hoogst gespecialiseerde review sites bij de hand:
imaging-resource, steves-digicams, en dpreview
Dat wordt dus een knap staaltje multi-tab browsing
Uiteindelijk lijkt het wel overkill, maar als je een camera in deze prijsklasse zoekt is het vaak omdat je een beperkt budget hebt, en nét dan wil je zeker geen miskoop doen. Daarenboven kan je een camera niet zomaar 'op proef' even uittesten, dus het moet meteen goed zijn. En het lijkt wel lastig, maar het gaat in principe vrij vlot hoor. Blad papier ernaast, types opschrijven en schrappen maar.
Op de review sites ga je in een eerste snelle controle gewoon kijken naar de conclusie. (je kan niet van elke camera 3x een 7 pagina review lezen). De conclusies zijn meestal to the point. Vaak kijk ik zelfs alleen naar recommended of niet (dave's pick op i-r.com). Als het met grote moeite een recommended label haalt, dan kan je het al overslaan, aangezien in uw lijst zeker betere camera's te vinden zijn. De betreffende camera is het dan gewoon niet waard. Een snelle blik op de samenvatting 'pro/con' zegt meestal in eerste instantie ook al genoeg.
Verder beschikken de reviewers over meer kennis ivm digitale fotografie en meer ervaring dan ik, dus ik vertrouw hen op hun woord en waarde-oordeel. Ze zijn altijd wel overwogen en beseffen ook maar al te goed dat niet iedere gewone consument alle punten even belangrijk vindt. Zeker niet bij compacts. Zo down to earth zijn ze dan ook weer wel. Als ze dan zelfs al geen recommended halen (dus niet alleen vanuit het oogpunt van de pro fotograaf wat voor velen onder ons irrelevant is) dan weet je het wel.
Zoals terecht opgemerkt moet je ook het totaalplaatje in de gaten houden. Wat de zaken ietwat moeilijker maakt in directe vergelijking.
• Een accu tov losse penlites: een accu is bij aanschaf van de camera vaak voordeliger en kan met bijgeleverde kabels opgeladen worden in de camera. (geen nood aan extra oplader) Een extra accu aanschaffen is door het proprietary formaat dan vaak wel weer duurder. En op vakantie kan je niet even gemakkelijk een paar extra penlites kopen om verder te gaan. Al bij al gaat m'n voorkeur licht uit naar accu's vanwege het gemak en prijsvoordeel.
• Geheugenkaart formaat. Zoals door iemand al aangegeven is xD vaak heel wat duurder, en alleen in gebruik door fuji en olympus. Extra uitbreiding is dan vaak niet budgetvriendelijk en SD is iets universeler in gebruik. (laptop slots, card readers op tv, media apparaten, enz...)
Bovenstaande factoren zorgen over dat het 'price-point' van 250 euro vaak een wazige grens wordt.
Andere accesoires vind ik minder belangrijk. Een tasje al helemaal niet, gezien camera's in deze klasse echte gebruiksvoorwerpen zijn, en altijd voorzien zijn van een autmatische lenscap. Schade is dan ook geen punt. (behalve eventueel wat krassen op het schermpje, maar goed, beetje voorzichtig zijn dan maar).
Uiteindelijk kom ik uit bij een 30-tal camera's waarvan ik hoop over te gaan naar een short list van een vijftal. Deze ga je dan in de winkel bekijken en dan maak je een keuze.
Een paar algemene bemerkingen:
canon valt bij mij op voorhand eigenlijk al af. Hun compact segment trekt me totaal niet, en ze bieden voor hun (dure!) prijs weinig tastbare meerwaarde of extra kwaliteit tov goedkopere cams van merken die evenzeer goeie cams bieden. (nikon/kodak). Er is bijgevolg geen enkele reden om voor een ixus te gaan. Eventueel een powershot A serie maar die lopen ook al vaak in de prijs.
Bij fujifilm gaat het (uiteraard) om de F20/F30. Als de F20 niet te veel zou onderdoen voor de F30 en voor mij genoeg kwaliteit biedt spaar je toch een zestigtal euro uit die kan geïnvesteerd worden in meer geheugen. (180-240 euro)
Kodak: Ik ben ENORM gecharmeerd door wat kodak te bieden heeft.
-Hun aanpak tot de digitale fotografie voor het grote publiek is de enige die bij mij waardering en respect afdwingt. Easyshare is in alles absolute top in gebruiksgemak (delen, overzetten naar computer, foto's maken, en foto's printen). Absoluut hulde aan kodak hiervoor. Enkele camera kan bediend worden zonder ook maar een pagina in de manual te lezen, de grootste n00b kan hiemee overweg.
-Daarnaast concentreren ze zich volop op compact consumer camera's. Voor de dslr markt zijn ze toch te laat, en die markt is bovendien een niche markt waar al voldoende grote spelers vechten om een been. Het resultaat is dat ze een goed doorontwikkeld aanbod hebben bij de compact consumer cam. Gespecialiseerd en echt voor het grote publiek.
-Als één van de weinigen in zwart verkrijgbaar => mooie looks (voor mij evenzeer belangrijk)
-Een van de weinige betaalbare camera's met groothoek bij point and shoot!. (dual lens camera). Als student gebeurt het vaak dat je van een grote groep in een kleine ruimte foto's wil maken. Groothoek zou hier zeker van pas komen, en één van de redenen dat ik minder neig naar bvb de fuji's of panasonic).
-Manuele controle: De tweaker in mij heeft het uiteraard moeilijk met het opgeven van totale controle over alle soorten fotografie parameters. Maar anderzijds heb ik er weinig moeite mee als de software uit het apparaat voor mij een goed resultaat kan neerzetten. Wie ben ik immers om te zeggen dat, ik, indien ik het zelf zou instellen, een beter resultaat ga behalen dan 'de AI' van het apparaat zelf. Zeker met mijn beperkte fotografie ervaring betwijfel ik dat. Heb ik daarnaast ook nog zin om door te groeien in fotografie? Kan ik dan niet beter later gewoon een ander apparaat aanschaffen naast de kodak als m'n noden veranderen? Is het niet precies de bedoeling van point and shoot om zo weinig mogelijk te prutsen met manuele instellingen. Hoeveel mensen gebruiken echt de manuele instelling van hun camera. Misschien moet ik dat gewoon kunnen 'loslaten'...
-Ik ben een ongelooflijke sucker voor 'brands'. Kodak roept bij mij gewoon kwaliteit op. Evenals een zekere nostalgie
. De hele feel rond het merk heeft voor mij een meerwaarde. Als iemand je vraagt: welke cam heb je daar, dan klinkt "een kodak" toch net iets beter dan "een samsung"
. (zelfde heb ik met sony - PS3, asus, apple, enz...) En dat is toch weer spijtig, want ondanks m'n systematische aanpak laat ik me toch overhalen door gevoelsargumenten.
Gebeurt me telkens opnieuw... 
-Het scherm van de V603 en V705 met 230.000 pixels schijnt van bijzonder goede kwaliteit te zijn, zeker in fel daglicht, in directe vergelijking met andere camera's. Helaas heeft de V803 (opvolger van de 603 en goedkoper: <180 euro) een minder goed scherm
-Het gaat concreet over deze modellen:
V603, V803 (in het zwart), V570 en V705
Pentax is mogelijk interessant vanwege de T10 en de touchscreen functie. Alhoewel daar natuurlijk weer de gadget freak spreekt, en het maar te bezien is in hoeverre dit een meerwaarde is of uberhaupt nuttig.
Samsung als allerlaatste heeft ook heel wat mooie modellen. De fotokwaliteit is bij samsung echter wel systematisch iets minder dan de andere merken. Dat maken ze dan wel weer goed door een goede prijs.
Concreet: S850 (230 euro) / S630 (130 euro !!) (beiden in zwart)
L73 / L74 Wide en L70. Allemaal nog niet verkrijgbaar, dus ik stel m'n keuze sowieso nog even uit tot ik de prijzen ken van deze camera's en tot de reviews beschikbaar zijn. Vooral de L74W is een interessante keuze vanwege de single lens wide angle en touch screen. Zal spijtig genoeg waarschijnlijk ook wel te duur zijn. (!!).
NV3/NV7 zijn visueel leuke camera's, helaas onvoldoende fotokwaliteit (wel heel stevig gebouwd) en te duur. (>250 euro)
Samsungs en kodaks genieten zowieso m'n voorkeur vanwege video opname met mpeg4 compressie. Video-opname is tegenwoordig een leuke extra, dus mag niet ontbreken. Mpeg4 zorgt er dan weer voor dat er meer video in het geheugen past.
Nikon: L3/L5/L6/P4/S7c/S5
Voorlopig dus 1. kodak, 2. Samsung, 3. fuji. (panasonic laat ik maar vallen omdat de eerder genoemde keuzes evenzeer zouden voldoen. De mindere kwaliteit op iso >200 schrikt ook een beetje af. Enige wat in hun voordeel spreekt is OIS.)
Zelfde conclusie nogmaals, de ideale camera bestaat blijkbaar niet.
Een kodak met de sensor van de F30, OIS en SD kaartjes, dat komt al in de richting
Eigenlijk gaat het selectieproces voor een camera onder 250 euro nog best makkelijk.
Eerst begin je door die merken op een rijtje te zetten waarvan je vindt dat ze zich op één of andere manier positief onderscheiden (veel verkocht, mooie camera's, goede features, vertrouwen in het merk, positieve ervaring, merk dat veel ervaring heeft in fotografie). Daarna houdt je de wegpagina's van de betreffende merken bij de hand, en een paar webwinkels. En dan is het kwestie van afgaan wat onder de 250 euro blijft.
Bij mij zijn het deze merken: (voornamelijk gekend om hun activiteit in de fotosector, behalve 2 of 3 ervan)
Samsung, Kodak, Panasonic, Fujifilm, Sony, Pentax, Canon, Nikon en Olympus.
Daarnaast houd je drie betrouwbare en hoogst gespecialiseerde review sites bij de hand:
imaging-resource, steves-digicams, en dpreview
Dat wordt dus een knap staaltje multi-tab browsing
Op de review sites ga je in een eerste snelle controle gewoon kijken naar de conclusie. (je kan niet van elke camera 3x een 7 pagina review lezen). De conclusies zijn meestal to the point. Vaak kijk ik zelfs alleen naar recommended of niet (dave's pick op i-r.com). Als het met grote moeite een recommended label haalt, dan kan je het al overslaan, aangezien in uw lijst zeker betere camera's te vinden zijn. De betreffende camera is het dan gewoon niet waard. Een snelle blik op de samenvatting 'pro/con' zegt meestal in eerste instantie ook al genoeg.
Verder beschikken de reviewers over meer kennis ivm digitale fotografie en meer ervaring dan ik, dus ik vertrouw hen op hun woord en waarde-oordeel. Ze zijn altijd wel overwogen en beseffen ook maar al te goed dat niet iedere gewone consument alle punten even belangrijk vindt. Zeker niet bij compacts. Zo down to earth zijn ze dan ook weer wel. Als ze dan zelfs al geen recommended halen (dus niet alleen vanuit het oogpunt van de pro fotograaf wat voor velen onder ons irrelevant is) dan weet je het wel.
Zoals terecht opgemerkt moet je ook het totaalplaatje in de gaten houden. Wat de zaken ietwat moeilijker maakt in directe vergelijking.
• Een accu tov losse penlites: een accu is bij aanschaf van de camera vaak voordeliger en kan met bijgeleverde kabels opgeladen worden in de camera. (geen nood aan extra oplader) Een extra accu aanschaffen is door het proprietary formaat dan vaak wel weer duurder. En op vakantie kan je niet even gemakkelijk een paar extra penlites kopen om verder te gaan. Al bij al gaat m'n voorkeur licht uit naar accu's vanwege het gemak en prijsvoordeel.
• Geheugenkaart formaat. Zoals door iemand al aangegeven is xD vaak heel wat duurder, en alleen in gebruik door fuji en olympus. Extra uitbreiding is dan vaak niet budgetvriendelijk en SD is iets universeler in gebruik. (laptop slots, card readers op tv, media apparaten, enz...)
Bovenstaande factoren zorgen over dat het 'price-point' van 250 euro vaak een wazige grens wordt.
Andere accesoires vind ik minder belangrijk. Een tasje al helemaal niet, gezien camera's in deze klasse echte gebruiksvoorwerpen zijn, en altijd voorzien zijn van een autmatische lenscap. Schade is dan ook geen punt. (behalve eventueel wat krassen op het schermpje, maar goed, beetje voorzichtig zijn dan maar).
Uiteindelijk kom ik uit bij een 30-tal camera's waarvan ik hoop over te gaan naar een short list van een vijftal. Deze ga je dan in de winkel bekijken en dan maak je een keuze.
Een paar algemene bemerkingen:
canon valt bij mij op voorhand eigenlijk al af. Hun compact segment trekt me totaal niet, en ze bieden voor hun (dure!) prijs weinig tastbare meerwaarde of extra kwaliteit tov goedkopere cams van merken die evenzeer goeie cams bieden. (nikon/kodak). Er is bijgevolg geen enkele reden om voor een ixus te gaan. Eventueel een powershot A serie maar die lopen ook al vaak in de prijs.
Bij fujifilm gaat het (uiteraard) om de F20/F30. Als de F20 niet te veel zou onderdoen voor de F30 en voor mij genoeg kwaliteit biedt spaar je toch een zestigtal euro uit die kan geïnvesteerd worden in meer geheugen. (180-240 euro)
Kodak: Ik ben ENORM gecharmeerd door wat kodak te bieden heeft.
-Hun aanpak tot de digitale fotografie voor het grote publiek is de enige die bij mij waardering en respect afdwingt. Easyshare is in alles absolute top in gebruiksgemak (delen, overzetten naar computer, foto's maken, en foto's printen). Absoluut hulde aan kodak hiervoor. Enkele camera kan bediend worden zonder ook maar een pagina in de manual te lezen, de grootste n00b kan hiemee overweg.
-Daarnaast concentreren ze zich volop op compact consumer camera's. Voor de dslr markt zijn ze toch te laat, en die markt is bovendien een niche markt waar al voldoende grote spelers vechten om een been. Het resultaat is dat ze een goed doorontwikkeld aanbod hebben bij de compact consumer cam. Gespecialiseerd en echt voor het grote publiek.
-Als één van de weinigen in zwart verkrijgbaar => mooie looks (voor mij evenzeer belangrijk)
-Een van de weinige betaalbare camera's met groothoek bij point and shoot!. (dual lens camera). Als student gebeurt het vaak dat je van een grote groep in een kleine ruimte foto's wil maken. Groothoek zou hier zeker van pas komen, en één van de redenen dat ik minder neig naar bvb de fuji's of panasonic).
-Manuele controle: De tweaker in mij heeft het uiteraard moeilijk met het opgeven van totale controle over alle soorten fotografie parameters. Maar anderzijds heb ik er weinig moeite mee als de software uit het apparaat voor mij een goed resultaat kan neerzetten. Wie ben ik immers om te zeggen dat, ik, indien ik het zelf zou instellen, een beter resultaat ga behalen dan 'de AI' van het apparaat zelf. Zeker met mijn beperkte fotografie ervaring betwijfel ik dat. Heb ik daarnaast ook nog zin om door te groeien in fotografie? Kan ik dan niet beter later gewoon een ander apparaat aanschaffen naast de kodak als m'n noden veranderen? Is het niet precies de bedoeling van point and shoot om zo weinig mogelijk te prutsen met manuele instellingen. Hoeveel mensen gebruiken echt de manuele instelling van hun camera. Misschien moet ik dat gewoon kunnen 'loslaten'...
-Ik ben een ongelooflijke sucker voor 'brands'. Kodak roept bij mij gewoon kwaliteit op. Evenals een zekere nostalgie
-Het scherm van de V603 en V705 met 230.000 pixels schijnt van bijzonder goede kwaliteit te zijn, zeker in fel daglicht, in directe vergelijking met andere camera's. Helaas heeft de V803 (opvolger van de 603 en goedkoper: <180 euro) een minder goed scherm
-Het gaat concreet over deze modellen:
V603, V803 (in het zwart), V570 en V705
Pentax is mogelijk interessant vanwege de T10 en de touchscreen functie. Alhoewel daar natuurlijk weer de gadget freak spreekt, en het maar te bezien is in hoeverre dit een meerwaarde is of uberhaupt nuttig.
Samsung als allerlaatste heeft ook heel wat mooie modellen. De fotokwaliteit is bij samsung echter wel systematisch iets minder dan de andere merken. Dat maken ze dan wel weer goed door een goede prijs.
Concreet: S850 (230 euro) / S630 (130 euro !!) (beiden in zwart)
L73 / L74 Wide en L70. Allemaal nog niet verkrijgbaar, dus ik stel m'n keuze sowieso nog even uit tot ik de prijzen ken van deze camera's en tot de reviews beschikbaar zijn. Vooral de L74W is een interessante keuze vanwege de single lens wide angle en touch screen. Zal spijtig genoeg waarschijnlijk ook wel te duur zijn. (!!).
NV3/NV7 zijn visueel leuke camera's, helaas onvoldoende fotokwaliteit (wel heel stevig gebouwd) en te duur. (>250 euro)
Samsungs en kodaks genieten zowieso m'n voorkeur vanwege video opname met mpeg4 compressie. Video-opname is tegenwoordig een leuke extra, dus mag niet ontbreken. Mpeg4 zorgt er dan weer voor dat er meer video in het geheugen past.
Nikon: L3/L5/L6/P4/S7c/S5
Voorlopig dus 1. kodak, 2. Samsung, 3. fuji. (panasonic laat ik maar vallen omdat de eerder genoemde keuzes evenzeer zouden voldoen. De mindere kwaliteit op iso >200 schrikt ook een beetje af. Enige wat in hun voordeel spreekt is OIS.)
Zelfde conclusie nogmaals, de ideale camera bestaat blijkbaar niet.
Verwijderd
Hoewel de Panasonic FX03 niet in je top3 voorkomt, is die wel degelijk in het zwart verkrijgbaar.-Als één van de weinigen in zwart verkrijgbaar => mooie looks (voor mij evenzeer belangrijk)
De zwarte en de zilveren versie kosten trouwens hetzelfde bij Bol.com terwijl de meeste andere shops de zwarte duurder verkopen.
En de bediening en interface van de Panasonics wordt ook gezien als 1 van de meest gebruiksvriendelijkste en intuitief (dpreview). Ik kocht hem ook voor mijn moeder en die kan er prima mee overweg. Hij gaat in elk geval veel langer mee op zijn accu dan een Kodak of Samsung en zoals ik al schreef merk je niet veel van al die verhalen over teveel ruis. Kijk ook naar de totale specs, merk je toch wat verschillen.
Staar je vooral niet blind op de mpeg4 mogelijkheid van Samsung.. ik ben benieuwd hoeveel mbit/s die slurpt.. De Panasonic gebruikt iets meer dan een MB per minuut, gebruikt dus ook hoge compressie (Quicktime movie). Ik vind zelf de OIS veel nuttiger dan de mpeg4 mogelijkheid.
Maar eerlijkgezegd vind ik de Samsung S630 ook een erg goede keus, hij is wel groter en ietsje zwaarder maar de specs zijn zeer vergelijkbaar en op sommige punten wat beter dan de FX03. Jammer van de batterijen. maar ik kon geen enkele opvolger van de huidige S600/700/800 serie vinden.. dus de hele s630/730 en s850 serie van hun viel voor mij af.. en de sx00 serie vond ik weer wat minder.
En de bediening en interface van de Panasonics wordt ook gezien als 1 van de meest gebruiksvriendelijkste en intuitief (dpreview). Ik kocht hem ook voor mijn moeder en die kan er prima mee overweg. Hij gaat in elk geval veel langer mee op zijn accu dan een Kodak of Samsung en zoals ik al schreef merk je niet veel van al die verhalen over teveel ruis. Kijk ook naar de totale specs, merk je toch wat verschillen.
Staar je vooral niet blind op de mpeg4 mogelijkheid van Samsung.. ik ben benieuwd hoeveel mbit/s die slurpt.. De Panasonic gebruikt iets meer dan een MB per minuut, gebruikt dus ook hoge compressie (Quicktime movie). Ik vind zelf de OIS veel nuttiger dan de mpeg4 mogelijkheid.
Maar eerlijkgezegd vind ik de Samsung S630 ook een erg goede keus, hij is wel groter en ietsje zwaarder maar de specs zijn zeer vergelijkbaar en op sommige punten wat beter dan de FX03. Jammer van de batterijen. maar ik kon geen enkele opvolger van de huidige S600/700/800 serie vinden.. dus de hele s630/730 en s850 serie van hun viel voor mij af.. en de sx00 serie vond ik weer wat minder.
[ Voor 102% gewijzigd door Jazco2nd op 10-02-2007 17:32 ]
Verwijderd
Hallo,
mijn vader die zoekt een camera tussen de 4-6 megapixel.
er hoeft niet alteveel toeters en bellen op tezitten, hij is puur bedoelt om foto's temaken in het argief .
het buget is ongeveer rond de 200€ ,en de batterij moet het lang vol kunnen houden .
het liefst moet er een 1-2 gig geheugen kaart in kunnen die niet al teduur zijn,
nou heb ik een paar camera's gezien , maar helaas staat nergens hoeveel geheugen er in kan:
CANON PowerShot A530
leuke camera weet alleen niet of er genoeg geheugen in kan en hoe het zit met de batterij
CANON PowerShot A540
net binnen het buget geheugen kaart hoeft niet bij de prijs in tezitten
CANON PowerShot A430 rood
nartuurlijk hoeft het niet uit deze serie tekiezen ,het is meer een idee tegeven van waar ik naar op zoek ben.
mijn vader die zoekt een camera tussen de 4-6 megapixel.
er hoeft niet alteveel toeters en bellen op tezitten, hij is puur bedoelt om foto's temaken in het argief .
het buget is ongeveer rond de 200€ ,en de batterij moet het lang vol kunnen houden .
het liefst moet er een 1-2 gig geheugen kaart in kunnen die niet al teduur zijn,
nou heb ik een paar camera's gezien , maar helaas staat nergens hoeveel geheugen er in kan:
CANON PowerShot A530
leuke camera weet alleen niet of er genoeg geheugen in kan en hoe het zit met de batterij
CANON PowerShot A540
net binnen het buget geheugen kaart hoeft niet bij de prijs in tezitten
CANON PowerShot A430 rood
nartuurlijk hoeft het niet uit deze serie tekiezen ,het is meer een idee tegeven van waar ik naar op zoek ben.
Prijzen kunnen nog wel iets goedkoper
Verder lijkt me de A540 een prima toestel. Eventueel nog even kijken naar een A630, die heeft kantelbaar schermpje...maar die powershot dingen zijn goede camera's
Verder lijkt me de A540 een prima toestel. Eventueel nog even kijken naar een A630, die heeft kantelbaar schermpje...maar die powershot dingen zijn goede camera's
Maar incl goede batterijen, goede lader en 1GB of 2GB geheugenkaartje ben je allang over die 200e budget heen. Info over de grote verschillen tussen batterijen en de effecten van slechte laders: [Ervaringen] Oplaadbare Batterijen
In de meeste camera's met SD geheugen past een 2GB kaartje wel, kan je minstens 600 foto's op maken (van 6MP). Als je de camera op de 3:2 verhouding kan instellen (raak je geen beeld kwijt bij het afdrukken) wordt iets minder dan 6MP gebruikt en zit je dus al ruim boven de 600 foto's op 1 2GB kaartje.
In de meeste camera's met SD geheugen past een 2GB kaartje wel, kan je minstens 600 foto's op maken (van 6MP). Als je de camera op de 3:2 verhouding kan instellen (raak je geen beeld kwijt bij het afdrukken) wordt iets minder dan 6MP gebruikt en zit je dus al ruim boven de 600 foto's op 1 2GB kaartje.
[ Voor 33% gewijzigd door Jazco2nd op 11-02-2007 20:56 ]
Verwijderd
bedankt allemaal ik/ me vader is er uit, hij moet nog voor zig zelf kiezen tussen de a 530 en de a540
echt bedankt
ook voor de link
echt bedankt
ook voor de link
Nou ik ben altijd al een grootte twijfelaar geweest, ik twijfel nu nog uit volgende modellen:
Panasonic Lumix DMC-FX3 - MP6
ISO 100, 200, 400, (800/1600 boost)
3x zoom 35-105 mm, f/2.8-5.0) € 176,00
Sony DSC-W55
Auto, 100, 200, 400, 800, 1000
(7.1MP, 3x zoom, 38-114mm,f/2.8-5.2) € 195,00
Canon Digital Ixus 65
Auto, 80 ,100, 200, 400, 800
(6MP, 3x zoom, 35-105mm, f/2.8-4.9) € 245,00
Casio Exilim EX-Z70
Auto, 50, 100, 200, 400, 800 (caveats)
(7.1MP, 3x zoom, 38-114mm, f3.1-5.9) € 151,00
Iemand misschien nog op of aanmerkingen, zodat ik van dit lijstje kan schrappen
Panasonic Lumix DMC-FX3 - MP6
ISO 100, 200, 400, (800/1600 boost)
3x zoom 35-105 mm, f/2.8-5.0) € 176,00
Sony DSC-W55
Auto, 100, 200, 400, 800, 1000
(7.1MP, 3x zoom, 38-114mm,f/2.8-5.2) € 195,00
Canon Digital Ixus 65
Auto, 80 ,100, 200, 400, 800
(6MP, 3x zoom, 35-105mm, f/2.8-4.9) € 245,00
Casio Exilim EX-Z70
Auto, 50, 100, 200, 400, 800 (caveats)
(7.1MP, 3x zoom, 38-114mm, f3.1-5.9) € 151,00
Iemand misschien nog op of aanmerkingen, zodat ik van dit lijstje kan schrappen
wil je een camera die alles voor je doet (zo goed als hij dat kan), of wil je ook zelf dingen kunnen instellen, zoals diafragma voorkeur en sluitertijdvoorkeur?....
Verder vind ik 38 als grootste groothoek wel heeel erg slecht eigenlijk, dus ik zou zeggen neem de panasonic, de ixus ben ik niet zo'n fan van.
Verder vind ik 38 als grootste groothoek wel heeel erg slecht eigenlijk, dus ik zou zeggen neem de panasonic, de ixus ben ik niet zo'n fan van.
Momenteel ken ik er geen reet van, maar op termijn wil ik het dus wel leren op amateurniveau ja, dus enige instellingen zijn wel noodzakelijk. Ik wil er wat mee kunnen experimenteren bij wijze van spreken.
Trouwens zullen 98% van de foto's die het toestal zal maken natuurlandschappen en gebouwen zijn. Graag zou ik ook wel een paar macrofoto's proberen, in de mate dat dit mogelijk is met zulke toestellen.
Trouwens zullen 98% van de foto's die het toestal zal maken natuurlandschappen en gebouwen zijn. Graag zou ik ook wel een paar macrofoto's proberen, in de mate dat dit mogelijk is met zulke toestellen.
Ik heb me goed ingelezen en zit momenteel met een short list van 2 cameras:
De Sony DSC-W50 en de Fuji Film F20. Van de F20 is bekend dat hij bijna net zo goed is als zijn grotere broer de F30, met als enige grote verschil een ISO van max 2000 ipv 3200.
De Sony ziet er echter een stuk gelikter uit en voelt uber degelijk.
Met name dat de F20 geen hard LCD scherm zou hebben baart me enig sinds zorgen.
Wie heeft er ervaring met de F20 en kan m'n zorgen weg nemen ?
De Sony DSC-W50 en de Fuji Film F20. Van de F20 is bekend dat hij bijna net zo goed is als zijn grotere broer de F30, met als enige grote verschil een ISO van max 2000 ipv 3200.
De Sony ziet er echter een stuk gelikter uit en voelt uber degelijk.
Met name dat de F20 geen hard LCD scherm zou hebben baart me enig sinds zorgen.
Wie heeft er ervaring met de F20 en kan m'n zorgen weg nemen ?
Ik heb vandaag mijn Panasonic LZ5 binnengekregen. Hij ziet er mooi en degelijk uit. Het menu is zeer eenvoudig, en ik zag dat je ook 2 voorkeursinstellingen op de draaischijf kan instellen. Handig, gelijk de goede modus! Tevens heb je een eenvoudige modus (voor je moeder
) en een gewone. Ik was al een beetje met de instellingen aan het spelen en foto's aan het maken. De 6x zoom is erg fijn en daar was ik ook al mee aan het spelen.
[dommevraag]Echter, als ik een foto probeer te maken van een object (een poppetje op m'n bureau, een trein op m'n treinentafel) vanaf 30-60cm afstand en met 6x zoom, krijg ik 'm vaak niet scherp gefocust. Ik druk de knop half in, hij focust maar krijgt m gewoon niet scherp. Ik ben een beginner in fotografie: is dit normaal? Doe ik iets fout? tips?[/dommevraag]
edit: De handleiding zegt: "Het focusbereik is van 50 cm tot [oneindig] (breed), 1,2 m tot [oneindig] (tele). Gebruik de macrofunctie om close-up's te maken". Stom dat ik daar niet aan gedacht heb
Met de macrofunctie kun je niet gezoomed tot 5cm naderen, gezoomed tot 50cm (volgens mij). Dat verklaart het iig.
[dommevraag]Echter, als ik een foto probeer te maken van een object (een poppetje op m'n bureau, een trein op m'n treinentafel) vanaf 30-60cm afstand en met 6x zoom, krijg ik 'm vaak niet scherp gefocust. Ik druk de knop half in, hij focust maar krijgt m gewoon niet scherp. Ik ben een beginner in fotografie: is dit normaal? Doe ik iets fout? tips?[/dommevraag]
edit: De handleiding zegt: "Het focusbereik is van 50 cm tot [oneindig] (breed), 1,2 m tot [oneindig] (tele). Gebruik de macrofunctie om close-up's te maken". Stom dat ik daar niet aan gedacht heb
[ Voor 17% gewijzigd door AlexanderOnline op 14-02-2007 16:10 ]
Verwijderd
Hallo,
Ik zoek een digitale camera van het liefst onder de €200, anders onder de €250.
Het belangrykste vind ik toch wel dat hy ZEER compact is, mooi uiterlyk.
En daarnaast natuurlyk een beetje goede kwaliteit.
Ik hoef er geen mega posters van te maken, maar wel zo goed mogelyk kunnen bewerken
op de laptop.
Als ik rondkyk kom ik uit op camera's van casio, kodak, olympus en samsung
Misschien weet iemand nog recente, scherpe aanbiedingen
Mvg.
Ik hoef er geen mega posters van te maken, maar wel zo goed mogelyk kunnen bewerken
op de laptop.
Mvg.
Verwijderd
Een vEt kewle sony met touchscreen en gratis nieuwe "i" en "j" toetsen lijkt mij een goede aanbieding.Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 15:16:
Hallo,
op de laptop.
Mvg.
Wat is er mis met de IJ combinatie, zoveel scheelt het niet qua tijd en het leest zoveel fijnerVerwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 15:16:
Hallo,
op de laptop.
Mvg.
Kijk eens naar de fuji's en panasonic modellen, voldoen denk ik aan je voorwaarden. Te klein is ook niet fijn qua ergonomie trouwens.
Hello,
Ik las op Prijsvergelijk dat de F20 automatisch scherp stelt en intelligenter is dan de F30? Dat lijkt me een beetje vaag neem ik aan?
De F30 hoef je toch niet helemaal af te stellen voordat je een foto gaat maken?
Ik las op Prijsvergelijk dat de F20 automatisch scherp stelt en intelligenter is dan de F30? Dat lijkt me een beetje vaag neem ik aan?
Verwijderd
De F20 nu voor 170 euro bij fotokoch trouwens. Alleen kost een XD kaartje ongeveer 10 euro meer dan een sd kaartje van hetzelfde volume, maar toch geen slechte deal. 1 Gb xd kost daar ongeveer 24 euro dacht ikSmattie schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:14:
Hello,
Ik heb even het topic doorgenomen en ik ben op zoek naar een compacte party camera.
Deze moet dus gewoon met het uitgaan meekunnen.
Eigenschappen :
- Zo compact mogelijk, hoe kleiner hoe beter
- Megapixels maakt niet zoveel uit (min. 4/5)
- Goede foto's in donkere omstandigheden (discotheken / kroegen)
- min. 200 foto's op een accu
- Stevig
Ik heb de eerste versie van de Olympus mju digital s in mijn handen gehad, deze is lekker klein makkelijk en zeer stevig. Zoiets zoek ik.
Budget : =/- 240 euro
Gezien :
Sony W70 / W50
Olympus Mju 750
Canon Ixus.
Zag ook samsung en casio voorbij komen, wat is hier de kwaliteit van. Geheugenkaartjes maken mij niet zoveel uit, thuis hebben wij nu een Olympus Camera (Super Zoom 765 oid.) en ik gebruik Memory Sticks in mijn telefoon.
Eigenschappen :
- Stevig
Ik heb de eerste versie van de Olympus mju digital s in mijn handen gehad, deze is lekker klein makkelijk en zeer stevig. Zoiets zoek ik.
Gezien :
Sony W70 / W50
Olympus Mju 750
Canon Ixus.
Zag ook samsung en casio voorbij komen, wat is hier de kwaliteit van. Geheugenkaartjes maken mij niet zoveel uit, thuis hebben wij nu een Olympus Camera (Super Zoom 765 oid.) en ik gebruik Memory Sticks in mijn telefoon.
Ga voor de Panasonic DMC-FX3. Voldoet prima aan al je eisen (ultra-compact, 6 megapixel, optische IS, 320-360 foto's op één accu en een metalen behuizing) en kan prima concurreren met bijv. een Ixus qua beeldkwaliteit en prijs (verkrijgbaar vanaf 174 euro, met extra accu, geheugenkaart, tasje en verzendkosten zit je dan mooi op je budget). De meeste Ixus-camera's die ik heb gezien maken niet al te beste foto's in low-light condities.Maeslant schreef op maandag 19 februari 2007 @ 12:37:
Ik heb even het topic doorgenomen en ik ben op zoek naar een compacte party camera.
Eigenschappen :
- Stevig
De Panasonic staat ook niet bekend om zijn kwaliteiten bij nacht, maar mijn ervaringen met Panasonic zijn beter dan die met de Ixus-serie. Ook Casio schijnt trouwens goed te zijn in low-light, maar ik heb zelf nooit een Casio in mijn handen gehad.
Zeker Panasonic zou ik ten alle tijden mijden als het om low light fotografie gaat (of je wil verplicht hard in moeten flitsen). Wil je op dit moment een camera die op hoge iso waarden goed presteerd en niet al te duur is dan kom je bij Fuji uit met bijvoorbeeld de F30 of de F20. (enige nadeel ze zijn niet ultra compact)
[ Voor 7% gewijzigd door martijn_tje op 21-02-2007 20:57 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
absoluut en zonder twijfel ga ik met martijn-tje mee , de F30 is the way to go voor jouw.
[overdreven modus] Je verhaal klinkt perfect voor die camera, een advertentie voor het merk zou zijn doelgroep voor de F30 zoals jouw beschrijven [/overdreven modus]
[overdreven modus] Je verhaal klinkt perfect voor die camera, een advertentie voor het merk zou zijn doelgroep voor de F30 zoals jouw beschrijven [/overdreven modus]
Dat ben ik er denk vergeten bij te vertellen, flits is opzich geen probleem. Maar dan wel zo dat ik geen spierwitte gezichten krijg.
Op vakantie dit jaar zijn er een aantal foto's van dag 5/6 waar iemand bij ons echt bleek lijkt. Dit kan echt nooit, rond die tijd waren we allemaal hardstikke mooi bruin!
Maar F30 vind ik eigenlijk te fors, ik moet hem altijd meenemen en dan weet ik niet of ik de kwaliteit wel boven het gemakt van de broekzak verkies.
Niemand ervaringen met Casio / Sony !?
Op vakantie dit jaar zijn er een aantal foto's van dag 5/6 waar iemand bij ons echt bleek lijkt. Dit kan echt nooit, rond die tijd waren we allemaal hardstikke mooi bruin!
Maar F30 vind ik eigenlijk te fors, ik moet hem altijd meenemen en dan weet ik niet of ik de kwaliteit wel boven het gemakt van de broekzak verkies.
Niemand ervaringen met Casio / Sony !?
Verwijderd
Sony heeft momenteel niks leuks leverbaar (w35 heeft maar een 2" schermpje en W55 is nog niet leverbaar) en vind ik (let op persoonlijk) vaak niet mooi van kleur. Daarnaast hebben beide merken een gemiddelde reputatie op ruisgebied. Toch zijn het prima camera's voor mensen die een leuke snelle camera zoeken met een hoge mate van gebruiksgemak (ze doen weinig voor elkaar onder).
Ik weet dat de Fuji F20/F30 hier populair is, maar dat is m.i. géén ultra-compact camera. Dus valt 'ie af voor Maeslant. Casio, Panasonic of bijv. de Ixus 850IS blijven dan over denk ik, maar die laatste is wel aan de prijzige kant voor het beschikbare budget.
Ik zoek een leuke compacte camera die ik makkelijk kan meenemen met uitgaan. Mijn drie voornaamste eisen zijn:
- Lekker klein zodat hij handig mee te nemen is met uitgaan
- Goede foto's in donkere ruimtens en bij redelijk bewegend beeld (uitgaan, mensen die niet stil kunnen zitten, etc.
)
- Goedkoop
Ik hoef niet veel megapixels te hebben. In principe zou 2MP al genoeg zijn, ietsjes meer mag ook maar veel meer hoeft niet perse. Ik wil de camera tweedehands kopen, dit omdat ik het zonde vind om een nieuwe camera mee te nemen met uitgaan. Dan kans is met uitgaan groter dat hij stuk gaat. En door een camera tweedehands te kopen kan ik een camera met betere specs kopen voor hetzelfde geld. Ja en tuurlijk weet ik dat je met spullen tweedehands kopen meer risico loopt, maar die risico loop ik graag
Dus.. wie zou mij wat tips kunnen geven over goede modellen die aan mijn eisen voldoet
Ik wil maximaal 50 euro uitgeven, maar goedkoper is natuurlijk altijd beter
- Lekker klein zodat hij handig mee te nemen is met uitgaan
- Goede foto's in donkere ruimtens en bij redelijk bewegend beeld (uitgaan, mensen die niet stil kunnen zitten, etc.
- Goedkoop
Ik hoef niet veel megapixels te hebben. In principe zou 2MP al genoeg zijn, ietsjes meer mag ook maar veel meer hoeft niet perse. Ik wil de camera tweedehands kopen, dit omdat ik het zonde vind om een nieuwe camera mee te nemen met uitgaan. Dan kans is met uitgaan groter dat hij stuk gaat. En door een camera tweedehands te kopen kan ik een camera met betere specs kopen voor hetzelfde geld. Ja en tuurlijk weet ik dat je met spullen tweedehands kopen meer risico loopt, maar die risico loop ik graag
Dus.. wie zou mij wat tips kunnen geven over goede modellen die aan mijn eisen voldoet
Opel Manta POWER!!! Toyota Celica RA28!!!
DealExtreme infopagina! -> deal-extreme.blogspot.com Uitleg en handige info!
Voor al je gadgets/accessoires/onderdelen die je maar kunt bedenken!
Verwijderd
50 euroAwkwarding schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 00:07:Ik wil maximaal 50 euro uitgeven, maar goedkoper is natuurlijk altijd beter
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 08:29 ]
Verwijderd
Hallo allemaal,
Afgelopen vakantie is me camera gestolen, dus ben opzoek naar een nieuwe.
Mijn Eisen:
- Hoge resolutie, ik wil de foto's kan laten vergroten bij de fotograaf zonder dat het zichtbaar in kwaliteit afneemt.
- Mooie foto's in "donkere" omgeving.
- Redelijke kwaliteits film opnamens.
- Groot LCD scherm. Belangrijk!
- Ondersteuning SD kaarten
Budget is 250 euro MAX.
Ben zelf al even op onderzoek gegaan, en heb tijdelijk een Canon A530 van een vriend gebruikt en die beviel wel.
Dus zat ik te denken aan de: Canon PowerShot A540 a 172 euro!
of het grote broertje:
de Canon PowerShot A630 a 225 euro. De A640 valt buiten mijn budget.
Persoonlijke voorkeur gaat uit naar de A630. Meer megapixels, en movie mode van 640x480.
Ik heb echter geen idee of andere merken ook iets vergelijkbaars of beters hebben te bieden.
Wat raden jullie mij aan?
Alvast bedankt!
Afgelopen vakantie is me camera gestolen, dus ben opzoek naar een nieuwe.
Mijn Eisen:
- Hoge resolutie, ik wil de foto's kan laten vergroten bij de fotograaf zonder dat het zichtbaar in kwaliteit afneemt.
- Mooie foto's in "donkere" omgeving.
- Redelijke kwaliteits film opnamens.
- Groot LCD scherm. Belangrijk!
- Ondersteuning SD kaarten
Budget is 250 euro MAX.
Ben zelf al even op onderzoek gegaan, en heb tijdelijk een Canon A530 van een vriend gebruikt en die beviel wel.
Dus zat ik te denken aan de: Canon PowerShot A540 a 172 euro!
of het grote broertje:
de Canon PowerShot A630 a 225 euro. De A640 valt buiten mijn budget.
Persoonlijke voorkeur gaat uit naar de A630. Meer megapixels, en movie mode van 640x480.
Ik heb echter geen idee of andere merken ook iets vergelijkbaars of beters hebben te bieden.
Wat raden jullie mij aan?
Alvast bedankt!
ondersteuning SD kaartjes zou ik niet te zwaar aan wegen, 2gb kost 20 euro, dus tenzij je 10gb achter hebt liggen zou ik dat niet als beperking gebruiken.
Voor donkere omgevingen zijn hoge iso's belangrijk, ik zou dan niet zo snel voor een powershot serie gaan.
Kijk eens naar de F30, toch wel een allround monster in dit segment.
Voor donkere omgevingen zijn hoge iso's belangrijk, ik zou dan niet zo snel voor een powershot serie gaan.
Kijk eens naar de F30, toch wel een allround monster in dit segment.
als je leest zie je er staan dat ik een tweedehandse camera wilVerwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 08:27:
[...]
50 euro...dan is er imo weing keus ....als je dan de pricwatch erbij pakt en even selecteerd op aflopende prijs, dan heb je denk ik je wel een snel antwoord of er iets voor je bij zit
voor goede foto's heb ik al een Olympus C-5050Z, maar die ga ik niet meenmen met uitgaan
Verwijderd
...inderdaad, ik zie het nu. Dan is meer de vraag wat je zelf al hebt gevonden voor die 50 euro, want dan kan je die modellen hier posten, zodat wij je kunnen helpen bij een keus daaruit. Modellen opnoemen die aan je eis voldoen zal wel gaan, maar je moet toch echt zelf op zoek naar de laagste prijs hiervoorAwkwarding schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 12:14:
[...]als je leest zie je er staan dat ik een tweedehandse camera wil
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 12:44 ]
Ja dat was nou eigenlijk het probleem, tot 50 euro staan er een hoop toestellen te koop. En dan kijk ik niet naar de b-merken als medion en ander (gaar) spul. (Tenzij er volgens jullie medion of andere aldi/lidl/etc. merkmodellen tussen zitten die ook goed zijn!) Maar ik denk dat de meeste toestellen die nieuw in het budget van 250 euro passen, tweedehands wel tot de 50 euro waard zullen zijn? Dan bedoel ik natuurlijk niet een toestel van een paar maand oudVerwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 12:43:
[...]
...inderdaad, ik zie het nu. Dan is meer de vraag wat je zelf al hebt gevonden voor die 50 euro, want dan kan je die modellen hier posten, zodat wij je kunnen helpen bij een keus daaruit. Modellen opnoemen die aan je eis voldoen zal wel gaan, maar je moet toch echt zelf op zoek naar de laagste prijs hiervoor
Ik heb net de Panasonic FX01 gekocht. Ik ging voor de Fuji F30 (of evt de F20) maar die waren niet op voorraad. Hij had de F31fd en ik zat te twijfelen, maar vindt hem iets aan de grote kant (prijs 279). Toen een Pentax zien staan en die was een stuk kleiner maar de reactietijd niet naar wens. Toen liet ie de Panasonic FX01 zien, en legde hier een leica naast (C-Lux 1) Panasonic 228 euro, Leica 499, De specs zijn hetzelfde en de verkoper vertelde mij dat de panasonic een rebrand is (stickerplakker dus) Is lekker klein, stevig en goede response/reactie tijd.
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
De Leica is eerder een rebrand van de Panasonic-camera. Leica maakt zelf geen digitale camera's, maakt lenzen voor Panasonic en mag daarom ook zijn eigen naam dragen op een serie Panasonic-camera's.Roeligan schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:46:
De specs zijn hetzelfde en de verkoper vertelde mij dat de panasonic een rebrand is (stickerplakker dus) Is lekker klein, stevig en goede response/reactie tijd.
Ah, ok vroegah maakte leica nog wel cams dus ging daar even vanuit eigenlijk. Weer wat geleerd.
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Verwijderd
Ik ben op zoek naar een digitale camera met
- minstens 4x zoom
- werkend op gewone batterijen
- minstens DigicII
- vanaf 4MP is ok
- liefst toch een aantal instel mogelijkheden
- haarscherpe lens
- moet niet per se pocket formaat zijn
- budget max 200 euro
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2007 17:55 ]
AAAAAHHH Ik wordt echt gek. Ik kan niet kiezen tussen de F20 of de F30. Ik wil er wel wat meer doen maar ook weer niet zoveel.
Ik wil gewoon mooie foto's ook als het een beetje donder begint te worden. Verder gewoon een mooie kwaliteit.
Wie kan me overhalen?
Ik wil gewoon mooie foto's ook als het een beetje donder begint te worden. Verder gewoon een mooie kwaliteit.
Wie kan me overhalen?
Na vele internet pagina's bekeken te hebben heb ik de selectie verkleind :
- Sony W55 (209 euro)
Voordelen :
- Snelle reactie tijd
- Korte opstart tijd
- Accuduur
(-) Memory stick (heb ik hier nog liggen)
Nadelen :
- Redelijk Fors
- Knopje voor in en uitzoomen (rondje ding bovenop)
Er zijn dus nog weinig reviews beschikbaar van de W55, maar hij is er ook in het zwart en zilver. Ik ben uit gegaan van reviews van de W35 en W50. Deze twee kwamen steeds ongeveer hetzelfde uit de test.
Pentax S7 (221euro)
Voordelen :
- Mooi model (size)
- Goede zoom knopjes.
Nadelen :
- Blur bij foto's.
- Korte flitsafstand
Canon Ixus 60
Voordelen :
- Mooie foto's
Nadelen :
- Groot
- Weinig instel mogelijkheden
- Sony W55 (209 euro)
Voordelen :
- Snelle reactie tijd
- Korte opstart tijd
- Accuduur
(-) Memory stick (heb ik hier nog liggen)
Nadelen :
- Redelijk Fors
- Knopje voor in en uitzoomen (rondje ding bovenop)
Er zijn dus nog weinig reviews beschikbaar van de W55, maar hij is er ook in het zwart en zilver. Ik ben uit gegaan van reviews van de W35 en W50. Deze twee kwamen steeds ongeveer hetzelfde uit de test.
Pentax S7 (221euro)
Voordelen :
- Mooi model (size)
- Goede zoom knopjes.
Nadelen :
- Blur bij foto's.
- Korte flitsafstand
Canon Ixus 60
Voordelen :
- Mooie foto's
Nadelen :
- Groot
- Weinig instel mogelijkheden
[ Voor 10% gewijzigd door Maeslant op 23-02-2007 17:28 ]
Ik heb mezelf overtuigd om de Fuji F30 te nemen. De betrouwbaardere review sites zijn zowat unaniem over deze cam. Ik had als tegenkandidaten de Pana FZ3, de Sony DSC-N2, de Canon Ixus65 en 800 IS en de Casio Exilim Z1000.
Ik lever wel in op LCD grootte en 16:9 stand die ontbreken, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik liever een mooie foto heb dan leuke specs waar je niet per se wat aan hebt.
Ik lever wel in op LCD grootte en 16:9 stand die ontbreken, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik liever een mooie foto heb dan leuke specs waar je niet per se wat aan hebt.
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
De nieuwe camera's van Canon, de PowerShot A560 en A570 IS en de Ixus 70 en Ixus 75 hebben allemaal DigicIII aan boord en komen binnenkort hier op de markt. De A560 gaat ongeveer 249 euro kosten in Nederland (gelijk aan de prijs in Duitsland), de A570, i70 en i75 gaan respectievelijk €299, €299 en €329 kosten.Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 16:21:
Iemand enig idee wanneer er weer nieuwe powershot camera's van canon uitkomen? ik ben benieuwd naar hun nieuwe budget cams met digicIII proc. De 640 is al beestachtig goed, kan alleen maar beter worden dus.
Na lange tijd reviews lezen, veel twijfelen (tussen de F20 en F30) heb ik donderdagavond besloten om voor de Fuji F20 te gaan.
Ik wilde nl. niet teveel geld uitgeven en helaas zorgen de extra dingen ervoor dat het toch aan tikt.
Zoals hoesje, geheugenkaartje, lcd foliebeschermer.
Ik heb hem vanmiddag binnengekregen en ben al heel de dag lekker bezig. Ik heb de camera nog niet helemaal door dus nog niet alle foto's lukken helaas.
Voor diegene die benieuwd zijn naar een paar test foto's:
test foto's f20
Uiteraard zijn dit amateurfoto's
Ik vind het al knap dat ik 2 gelukte macro foto's heb
.
Ik zal het hier maar editen aangezien er geen nieuwe reply erbij is gekomen:
Is het logisch dat de camera's van tegenwoordig niet meegevend zijn? Me vorige camera was een fuji finepix 1300 (ja weet het een oudje). Deze maakt scherpe foto's ook al beweeg je nogal. Echte Point and shoot dus. Ik kan met pijn en moeite scherpe foto's maken met de f20. Continue komt het handje in beeld, terwijl ik vind dat ik niet al te erg beweeg. Ik heb dit weekend rond de 400 foto's geschoten en mag blij zijn als 50% scherp is/was.
Er zijn trouwens ook diverse foto's te vinden, gemaakt met een f20, met super kwaliteit, maar kan niet zeggen dat mijn foto's dezelfde kwaliteit haalt. Oke meestal gemaakt door een fotograaf, maar zou toch haalbaar moeten zijn? Ik gebruik zelfs zijn instellingen om de foto te schieten.Of ram iedereen zijn foto's door photoshop ofzo?
Zoals je ziet, een echte amateur
Ik wilde nl. niet teveel geld uitgeven en helaas zorgen de extra dingen ervoor dat het toch aan tikt.
Zoals hoesje, geheugenkaartje, lcd foliebeschermer.
Ik heb hem vanmiddag binnengekregen en ben al heel de dag lekker bezig. Ik heb de camera nog niet helemaal door dus nog niet alle foto's lukken helaas.
Voor diegene die benieuwd zijn naar een paar test foto's:
test foto's f20
Uiteraard zijn dit amateurfoto's
Ik zal het hier maar editen aangezien er geen nieuwe reply erbij is gekomen:
Is het logisch dat de camera's van tegenwoordig niet meegevend zijn? Me vorige camera was een fuji finepix 1300 (ja weet het een oudje). Deze maakt scherpe foto's ook al beweeg je nogal. Echte Point and shoot dus. Ik kan met pijn en moeite scherpe foto's maken met de f20. Continue komt het handje in beeld, terwijl ik vind dat ik niet al te erg beweeg. Ik heb dit weekend rond de 400 foto's geschoten en mag blij zijn als 50% scherp is/was.
Er zijn trouwens ook diverse foto's te vinden, gemaakt met een f20, met super kwaliteit, maar kan niet zeggen dat mijn foto's dezelfde kwaliteit haalt. Oke meestal gemaakt door een fotograaf, maar zou toch haalbaar moeten zijn? Ik gebruik zelfs zijn instellingen om de foto te schieten.Of ram iedereen zijn foto's door photoshop ofzo?
Zoals je ziet, een echte amateur
[ Voor 48% gewijzigd door Quakie op 26-02-2007 14:27 ]
Ik teken nergens meer voor
Dit topic is gesloten.