mark235 schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 12:57:
Heb een een beetje een soortgelijke vraag als JordiFcu.
Een kennis van me gaat mijn huwelijksreportage doen en gaat hiervoor een nieuwe dslr aanschaffen. Ze denkt momenteel aan de D50 body + dan nog 1 of 2 lenzen. Ik lees in de fotografie draadjes niet de meest positieve verhalen over de kit lenzen die standaard bij de D50 geleverd worden dus mijn vraag is: welke lenzen zouden jullie aan kunnen raden die een beetje allround geschikt zijn voor een huwelijksreportage? Het budget is maximaal 800 euro voor de body + lenzen.
poewee, zo maar een vraagje, maar wat zijn de ervaringen van die kennis van jou. een huwelijk is niet niets en als jouw bruiloft haar eerste ervaringen met een spiegelreflexcamera zijn, moet je niet te veel verwachten. of het moet iemand zijn die begenadigd is met een hoop talent, dan komt het wel goed. daarnaast ben ik benieuwd of jij haar camera betaald, want voor 800 euro moet je toch echt iemand kunnen vinden met ervaring. zeker omdat er naast de camera nog een resultaat moet komen en daar kan je toch zeker 200 euro voor rekenen en voor 1000 euro heb je een redelijke goede bruiloftsfotograaf.
nu even wat naar mijn mening een minimale uitrusting voor een huwelijk is:
twee bodies, minimaal één en bij voorkeur twee reportage flitsers, lenzen in het bereik van 24 tot 100 mm kleinbeeld equivalent. ik heb zelf in het verleden wel een paar bruiloftshoots gedaan en ik had dan twee bodies, twee flitsers, een 24, een 35, een 50 en een 100mm lens, een reflectiescherm en nog een hoop zooi om de dag mee door te komen in mijn tas zitten. ik gebruikte voornamelijk de 24 en 100mm. die 50mm had je toch wel en neemt niet zoveel ruimte in en de 35mm is (vind ik) wel een fijn bereik voor groepsportretten.
je zou in principe met één body en één zoomlens goed wegkomen, echter ik zou niet graag op zo'n dag op één body en één lens vertrouwen. verder zou ik wel twee dezelfde bodies gebruiken (het is gewoon prettiger wanneer je alles blind weet te vinden en je niet na hoeft te denken welke body je in je handen hebt), maar zeker niet twee dezelfde lenzen. dus bijv. twee d50's, een zoomlens en twee primes die het bereik van de zoomlens overlappen.
mocht je toch voor die kennis kiezen, denk ik dat het budget echt opgeschroeft moet worden. vooruit, één body gaat dan nog wel (al zou ik het nooit doen), daarbij zou ik de kitlens van de d70 nemen (die is aanmerkelijk beter dan die van de d50), en daarnaast een 24/28mm prime (liever wijder, maar die zijn nog duurder) en een 50mm prime. de body zou ik nieuw kopen, maar de lenzen allemaal tweedehands. maar dat alles bij elkaar kost denk ik nog steeds meer dan 800 euro en dan heb je nog geen geheugenkaarten (je hebt er echt meerdere nodig), geen fliters, geen extra accu. dus voor 1000 euro ben je volgens mij nog steeds niet klaar.
natuurlijk kan je ook alleen de d50 met de kitlens kopen, dan hoop ik maar voor je dat je ook voor de kerk trouwt en god je goed gezind is...
succes met de keuzes (en vergeet de beroepsfotografen niet, het is hun vak!!!)