Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Tot dit resultaat kom ik. Ik kan het nog wel wat netter afwerken, maar dan zou eerst de bloem in het midden gezet moeten worden, en iets te veel geneuzel met dit warme weer
but you get the idea
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Kan dit niet beter in Solo testcasefoto's - om van te leren ?Bpje schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 21:18:
Gemaakt afgelopen weekend.
10 Sec. Sluitertijd
400 iso
3,6 Diafragma
[afbeelding]
Commentaar welkom
Want zo spectaculair is 'ie nou ook weer niet.
Eerst ouders gevoerd om vertrouwen te winnen, daarna kleintjes gevoerd.
Titel: " I'am beautiful"

[ Voor 5% gewijzigd door utbone op 27-05-2005 15:40 ]
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
@Bpje: je huis staat scheef.

Alors.
Zeer mooi; mede omdat de kroost als het ware in een kring om de middelste dobbelt, dat ziet wel geinig uit. Enige uitzondering is het eendje rechtsboven; die is jammer genoeg net iets teveel uit koers gezwommen, waardoor het een klein beetje afbreuk doet aan de compositie. Wegcroppen is volgens mij ook geen optie; omdat je dan de overall-structuur teveel aanpast.utbone schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 15:40:
Nikon D70 @ Sigma 170-500 @500mm
Eerst ouders gevoerd om vertrouwen te winnen, daarna kleintjes gevoerd.
Titel: " I'am beautiful"
[afbeelding]
Maar in ieder geval geslaagd.
Met de nadruk op maar ff wat gedaan, want ik zie in geen enkel opzich een aspect wat bijzonder is. De reflectie van de zon in het water is zo nadrukkelijk aanwezig dat het teveel stoort. De plaat is onscherp en het onderwerp (een plastic 'onderlegsel' in een vijver?) is uitermate saai.killu schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 20:49:
[afbeelding]
vergroting
ok maar ff wat gefotografeerd vanavond, vond de kleuren veroorzaakt door de breking van het zonlicht wel een grappig effect opleveren.
Gewoon doorproberen en het komt wel goed. Probeer een spannende compositie te verzinnen/ontdekken. Suc6!
[ Voor 53% gewijzigd door Silent Thunder op 27-05-2005 23:07 ]
Anoniem: 39712
Ik vind hem wel geslaagd, ik mag dat wel foto's waar je echt even naar moet kijken om te zien wat je ziet. Daarnaast zijn compositie, kleuren e.d. ook wel ok. Iets te veel rechts onder (highlight) misschien dat je dat nog wat bij kunt shoppen, verder mooi.killu schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 20:49:
[afbeelding]
vergroting
ok maar ff wat gefotografeerd vanavond, vond de kleuren veroorzaakt door de breking van het zonlicht wel een grappig effect opleveren.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39712 op 27-05-2005 23:01 ]
Anoniem: 39712
Moet zeggen dat ik de luchten van de beide foto's een beetje te nep vind. Heb je de foto bewerkt want het blauw staat niet helemaal in verhouding tot de overige kleuren. Van die oude kleuren ansichtkaarten hadden dat ook, kleuren waren niet echt natuurgetrouw en dat gevoel heb ik hier ook een beetje. Compositie is verder wel ok, maar was zelf misschien nog iets meer door de knieen gegaan.suspect schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 13:26:
[...]
Dan post ik ook gelijk maar een foto uit Zion National Park.
[afbeelding]
het is een foto genomen door de hals van een spa flesje, met rood drinken erin.Silent Thunder schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 22:53:
[...]
Met de nadruk op maar ff wat gedaan, want ik zie in geen enkel opzich een aspect wat bijzonder is. De reflectie van de zon in het water is zo nadrukkelijk aanwezig dat het teveel stoort. De plaat is onscherp en het onderwerp (een plastic 'onderlegsel' in een vijver?) is uitermate saai.
Gewoon doorproberen en het komt wel goed. Probeer een spannende compositie te verzinnen/ontdekken. Suc6!
(je hoef t niet bijzonder te vinden hoor
[ Voor 17% gewijzigd door keluwak op 27-05-2005 23:44 ]
Hmm okeej, dan is het idee opzich wel redelijk; heb ik mij daarin vergist.killu schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 23:28:
[...]
het is een foto genomen door de hals van een spa flesje, met rood drinken erin.
(je hoef t niet bijzonder te vinden hoor- tips zijn natuurlijk welkom, maar het gaat er eigenlijk om dat je een goed idee krijg, vind ik. daarna probeer je dat uit te werken, en iemand met meer ervaring zal dat allicht beter kunnen, ik ga proberen wat meer met foto's maken te oefenen)
Dan moet het alleen technisch veel beter worden uitgewerkt (in de punten wat ik net noemde); en zoals je zelf ook al aangeeft.
Maar dan ben je in ieder geval al een beetje op weg...
[ Voor 15% gewijzigd door Silent Thunder op 28-05-2005 00:31 ]
De kleuren, de lichtinval, de sfeer. Ik vind alles mooi. Prachtige foto.Gaafy schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 01:28:
[afbeelding]
Vorig weekend was ik in Parijs, en in de kelder van Centre Pompidou zat deze meneer zo te werken. Alsof de opnames van de Apple reclames net waren afgelopen, en hij nog was blijven zitten...
Ik zit je pics op flickr een beetje te bekijken, je hebt er zeker oog voor
[ Voor 11% gewijzigd door Tukk op 28-05-2005 18:11 ]
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Ik heb er niets aan bewerkt, alleen ge-resized.Anoniem: 39712 schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 23:05:
[...]
Moet zeggen dat ik de luchten van de beide foto's een beetje te nep vind. Heb je de foto bewerkt want het blauw staat niet helemaal in verhouding tot de overige kleuren. Van die oude kleuren ansichtkaarten hadden dat ook, kleuren waren niet echt natuurgetrouw en dat gevoel heb ik hier ook een beetje. Compositie is verder wel ok, maar was zelf misschien nog iets meer door de knieen gegaan.
Zo zag het er echt uit daar.

[ Voor 13% gewijzigd door damnengineer op 28-05-2005 19:21 ]
Anoniem: 145481

Grote versie
[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 145481 op 03-06-2005 18:45 ]
van hoever is deze foto getrokken? en op hoeveel mm stond je lens? ga binnenkort een D50 kopen met dubbele lens kit. Ik zou graag de tele gebruiken maar ik kan zo nog niet inschatten wat 200mm echt betekend van zoom, afstand...MicDis schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 21:27:
Voorproefje op showcase.
Gemaakt op scheveningen strand. Deze middag
[afbeelding]
Gemaakt met 300D en 80-200 mm
Mooi gedaan btw !!!
http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl
Hier krijg je er wat meer inzicht in:LittleWan schreef op zondag 29 mei 2005 @ 14:20:
[...]
Ik zou graag de tele gebruiken maar ik kan zo nog niet inschatten wat 200mm echt betekend van zoom, afstand...
Mooi gedaan btw !!!
http://www.usa.canon.com/html/eflenses/lens101/focallength
Anoniem: 19649
Is dit met 35mm kleinbeeld of is dit digitaal ????Silent Thunder schreef op zondag 29 mei 2005 @ 14:21:
[...]
Hier krijg je er wat meer inzicht in:
http://www.usa.canon.com/html/eflenses/lens101/focallength
Je moet eerst aps-c sensor formaat omrekenen, en dan pas in deze tabel kijken. Dit zijn gewone ef objectieven en geen ef-sAnoniem: 19649 schreef op zondag 29 mei 2005 @ 16:10:
[...]
Is dit met 35mm kleinbeeld of is dit digitaal ????
|>
Anoniem: 44162
EOS 20D - sigma 70-300 APO SMII @ 300mm F7.1 sluitertijd 1/80

en die schaduw op z'n kop vind ik een beetje raar. Arme miertjes, en dat voor zo'n mooie foto
[ Voor 22% gewijzigd door MBV op 31-05-2005 16:38 ]
inderdaad, duidelijke sigma bokeh. Verder is 't jammer dat alleen de bovenkant op de foto staat..MBV schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 16:37:
Ik vind de onscherpte op de achtergrond op de een of andere manier niet moi. Allemaal zeshoekjes. Misschien over de achtergrond wat gaussian blur gooien? (of een ander soort blur)
en die schaduw op z'n kop vind ik een beetje raar. Arme miertjes, en dat voor zo'n mooie foto
|>
Omdat het niet helemaal duidelijk is uit jouw post: Bij EF-S objectievn moet je uiteraard ook omrekenen.Simon schreef op zondag 29 mei 2005 @ 16:31:
[...]
Je moet eerst aps-c sensor formaat omrekenen, en dan pas in deze tabel kijken. Dit zijn gewone ef objectieven en geen ef-s
{signature}
Anoniem: 14065

Full res
Exif info:
Camera Model Name
Canon PowerShot S1 IS
Tv( Shutter Speed )
1/640
Av( Aperture Value )
2.8
ISO Speed
50
Focal Length
5.8mm
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 14065 op 31-05-2005 17:12 ]
Ugh.Anoniem: 14065 schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 17:00:
Tijdens het mooie weer een macro van een tulp. Naar mijn mening mooi door de aanwezige scherptediepte en het contrast tussen de delen van de bloem waar het licht op valt en de donkere delen. Het lijkt net of je door de ogen van een bij aan komt vliegen.
[afbeelding]
Full res
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Anoniem: 60780
Zoals je zelf al zegt: 'yet-another-sunset'. Hij is wat te ''gewoontjes'', misschien zelfs saai. Ik zou erop letten dat je een zonsondergang de volgende keer wat spannender probeert te maken.M-ThijZ schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 00:49:
Deze foto heb ik op 25 november vorig jaar gemaakt, ik keek laatst mijn verzameling eens door en vond deze er toch uit springen. Misschien is het teveel 'yet-another-sunset', toch wil ik deze foto graag even plaatsen.
Vertel me wat je er van vind.
[afbeelding]
Exif info staat in de grote foto.
Bijvoorbeeld een oranje, gele of paarse avondlucht. Of dat je heel expliciet nog wat laatste zonnestralen door de wolken heen ziet schieten. Een reflectie op het water is vaak ook heel fraai, of dat je de zon ziet als een duidelijke cirkel i.p.v. een felle ''lichtspot''.
In ieder geval suc6!
[ Voor 17% gewijzigd door Silent Thunder op 02-06-2005 01:15 ]
En je moet het niet verkeerd opvatten het commentaar van mij, maar we hebben ook een solo testcase topic he?
[ Voor 100% gewijzigd door Josh op 04-06-2005 12:19 ]
Dit is niet het 'hoe is deze foto?' topic, dat is hier: Solo testcasefoto's - om van te leren
Als je echt een foto hebt waar je 100% zeker van weet dat die het publiek stijl achterover zal laten slaan van verbazing en blijdschap: post hem hier
Tot die tijd: blijven klikken, proberen en leren, zoals iedereen.
misschien wordt het nog wat met een 50% crop, ding heeft veel te veel loze ruimte boven, links, rechts en onder.Anoniem: 50511 schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 20:51:
(Weer) een zonsondergang
Klikbaar
[afbeelding]
en ik vind het juist weer sfeer in de foto brengen.MBV schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 21:08:
[...]
misschien wordt het nog wat met een 50% crop, ding heeft veel te veel loze ruimte boven, links, rechts en onder.
Smaken verschillen
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Zou je deze misschien ook in hi-res kunnen uploaden? Prachtige fotoAnoniem: 145481 schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 20:11:
Zojuist met m'n 300D nog een mooie plaat geschoten.![]()
[afbeelding]
Je mag 'm ook mailen tuurlijk!
Ook vind ik de foto wel druk, dat zou ook wel een beetje de bedoeling zijn geweest, maargoed.
Voor de rest best mooie foto, heb nog nooit zoveel goudvissen bijeen gezien
301SQN

Deze is al eens in 'showcase' gepost in FG, ik vind deze zelf 1 van mijn beste foto's ooit (IMHO).
Ik ben er echt trots op, wees niet bevreesd om kritiek te geven.
[ Voor 4% gewijzigd door Tukk op 04-06-2005 18:54 ]
Je vroeg er omTukk schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 18:54:
[afbeelding]
Deze is al eens in 'showcase' gepost in FG, ik vind deze zelf 1 van mijn beste foto's ooit (IMHO).
ondanks dat het een prachtige plaat is
- Er zijn een stuk of wat hele kleine druppeltjes onder de straal, jammer dat die er opstaan
- De achtergrond is nét ietsje te druk, misschien iets minder scherptediepte had beter geweest.
stuurlui enzo hé
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Goed scherp en mooie kleuren; maar ik was aan het denken of je misschien links het lijf eraf kan croppen. Dan heb je sowieso een 'echt' portret; en het doet de symmetrie wat meer eer aan.Remy schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 18:47:
Ik maak vaker poezenpics, maar deze sprong er recentelijk uit (klik voor fullsize):
[afbeelding]
D70 met Sigma 18-125 DC, SB800 bounced
De achtergrond is verder een klein beetje té neutraal; maar dat doet niet direct afbreuk aan de foto. De plaat is opzich wel geslaagd.
[ Voor 11% gewijzigd door Silent Thunder op 04-06-2005 22:51 ]
Anoniem: 143949
Ik vind het een geslaagde foto, hij (of zij) kijkt mooi in de lens.
Leuke foto, enige opmerkingen:Anoniem: 143949 schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 15:15:
Kwam ik laatst tegen in de tuin, een klein veldmuisje. Gemaakt met een minolta S304.
Ik vind het een geslaagde foto, hij (of zij) kijkt mooi in de lens.
[afbeelding]
Kijkt mooi in de lens: volgens mij hebben ze normaalgesproken de ogen toch wat verder open als ze kijken.
Het scherpe grassprietje in de voorgrond stoort.
Maar leuke foto hoor, zoals ik die beesten tot nu toe heb gezien waarschijnlijk moeilijk om rustig te framen.
mooie foto, Mondo Vert toevallig?Tukk schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 18:54:
[afbeelding]
Mone Vert, wasda?
Hij is genomen in Alhambra te Granada te Spanje
[ Voor 4% gewijzigd door Tukk op 07-06-2005 15:37 ]
Hij bedoelt Mondo Verde. Das een soort ''park'' hier in de buurt (zuid-limburg); waar allerlei flora uit de hele wereld wordt nagebootst.Tukk schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 15:36:
[...]
![]()
Mone Vert, wasda?
wereldtuinenmondoverde.nlMet maar liefst 25 hectaren is Wereldtuinen Mondo Verde het groenste park van Nederland. Het is een waar Mekka voor de natuurliefhebber. De mooiste plekjes op aarde zijn in het glooiende landschap voortreffelijk gereconstrueerd. Hierdoor vloeien kunst, culturen, natuur, tuinen en architectuur uit de gehele wereld samen tot één geheel. Tijdens de ontdekkingsreis doorkruist u de hele wereld van Japan, Engeland, Marokko, Rusland tot aan de Tropen. Een ontmoeting met de tuinen van de wereld zal u zeer zeker versteld doen staan!
[/spam]
[ Voor 12% gewijzigd door Silent Thunder op 07-06-2005 15:47 ]
Ja sorry foutje in de naam idd zoals Silent Thunder al melde. Iig in het Mondo Verde park heb je een stuk wat echt super lijkt op jouw foto. Precies dezelfde vorm vijver en dezelfde fonteintjes. Heb een zelfde soort foto gemaakt daar.Tukk schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 15:36:
[...]
![]()
Mone Vert, wasda?
Haha: ik wil juist van de standaard dead center shots afSilent Thunder schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 22:45:
[...]
Goed scherp en mooie kleuren; maar ik was aan het denken of je misschien links het lijf eraf kan croppen. Dan heb je sowieso een 'echt' portret; en het doet de symmetrie wat meer eer aan.
Ja, anders leidt de achtergrond nogal afDe achtergrond is verder een klein beetje té neutraal; maar dat doet niet direct afbreuk aan de foto. De plaat is opzich wel geslaagd.

dacht je dat die was blijven zitten als je de grasspriet weg had gehaald?? misschien had die dan de ogen ook wel verder opengedaan.begintmeta schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 15:23:
[...]
Leuke foto, enige opmerkingen:
Kijkt mooi in de lens: volgens mij hebben ze normaalgesproken de ogen toch wat verder open als ze kijken.
Het scherpe grassprietje in de voorgrond stoort.
Maar leuke foto hoor, zoals ik die beesten tot nu toe heb gezien waarschijnlijk moeilijk om rustig te framen.
Ok, das dan gewoon een hele bewuste persoonlijke keuze; kan ookRemy schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 08:53:
Haha: ik wil juist van de standaard dead center shots afEen 'echt' portret is vaak juist niet in het midden
Nou jah, verkeerde woordkeuze; waar ik meer op doel is dat de achtergrond saai is. Als het fel of egaal wit was oké; maar dit is zo'n wit behang-achtig motief.Remy schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 08:53:
Ja, anders leidt de achtergrond nogal afte neutraal kan niet als je portretshots doet hoor
Tis gewoon wat mij opvalt; wil het niet afkraken hoor...
Ik vind de zon een storende factor; tis een té hevige ''lichtspot''..Crypter schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 23:17:
[afbeelding]
dit vind ik toch een van mijn mooiste....
Verder heeft de plaat wel enige potentie (die zonnestralen en het lichtdoorlatende groene blad) mja, de zon hindert helaas teveel in mijn ogen...
[ Voor 40% gewijzigd door Silent Thunder op 09-06-2005 08:25 ]
Anoniem: 101187

persoonlijk is tie iets te vol van ruis, en iets onscherp *ruis door me te hoge ISO waarde :(* Tevens staat het voorwerp er niet helemaal 100% op... maar daar werk ik nog wel aan
maar opzich wel een leuke foto vind ik

Vandaag geschoten en persoonlijk vind ik hem erg leuk. De levels en de kleuren zijn wat aangepast, ik heb hem uitgecropt en de bovenste bij een tandje extra gesharpened
Commentaar is voor deze beginner erg nuttig
En het gebruikte spul natuurlijk, Eos 300D, Tamron 70-300LD Macro koffiemolen op iso400
[ Voor 11% gewijzigd door neographikal op 09-06-2005 16:54 ]
Supermooi! bleef die veer daar liggen of zelf daar neergelegd & vastgezet?
if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.
Anoniem: 60780
Over de on-scherpte en de ruis heb je inderdaad gelijk; maar dat is niet eens het grootste probleem.Anoniem: 101187 schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 16:30:
sinds vancohtend de S5500 in bezit, gelijk ff wat wezen spelen...
[afbeelding]
persoonlijk is tie iets te vol van ruis, en iets onscherp *ruis door me te hoge ISO waarde :(* Tevens staat het voorwerp er niet helemaal 100% op... maar daar werk ik nog wel aan... en de achtergrond is enorm wazig ik weet het
maar opzich wel een leuke foto vind ik
Het onderwerp opzich en hoe het uitgewerkt is: saai.... uitermate en buitengewoon saai.
Ik zou niet zover willen gaan om te zeggen dat een voorwerp om je jas in op te hangen geen potentie heeft; maar je moet het echt wel wat creatiever en fantasierijker proberen hoor.
Eén van de betere als je de laatste paar pagina's bekijkt; werd ook weer eens tijd voor een mooie plaat.neographikal schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 16:52:
*klikbaar*
[afbeelding]
Vandaag geschoten en persoonlijk vind ik hem erg leuk. De levels en de kleuren zijn wat aangepast, ik heb hem uitgecropt en de bovenste bij een tandje extra gesharpened
Commentaar is voor deze beginner erg nuttig
En het gebruikte spul natuurlijk, Eos 300D, Tamron 70-300LD Macro koffiemolen op iso400
Mooie background-blur (ook leuk om te zien hoe de stengel in de blur verdwijnt) en levendige kleuren.
Als enige minpuntje misschien aan te merken dat de positie van het voorwerp teveel naar rechts staat.
[ Voor 42% gewijzigd door Silent Thunder op 09-06-2005 19:28 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Silent Thunder op 09-06-2005 19:14 ]
"Oh, you can't help that," said the Cat: "we're all mad here. I'm mad. You're mad."
"How do you know I'm mad?" said Alice.
"You must be," said the Cat, "or you wouldn't have come here."

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Dat had ik juist een beetje expres gedaan om het niet al te rechtlijnig te maken, én je ziet die stengel nou netjes wegblurren. Ik zal zo eens prutsen om te kijken wat ik nog meer van kan makenSilent Thunder schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 19:10:
Eén van de betere als je de laatste paar pagina's bekijkt; werd ook weer eens tijd voor een mooie plaat.
Mooie background-blur (ook leuk om te zien hoe de stengel in de blur verdwijnt) en levendige kleuren.
Als enige minpuntje misschien aan te merken dat de positie van het voorwerp teveel naar rechts staat.
van mij mag ie zo blijven.neographikal schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 20:01:
[...]
Dat had ik juist een beetje expres gedaan om het niet al te rechtlijnig te maken, én je ziet die stengel nou netjes wegblurren. Ik zal zo eens prutsen om te kijken wat ik nog meer van kan maken
Het stoort niet echt; en je ziet idd de stengel wegblurren nu, das ook mooi.neographikal schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 20:01:
[...]
Dat had ik juist een beetje expres gedaan om het niet al te rechtlijnig te maken, én je ziet die stengel nou netjes wegblurren. Ik zal zo eens prutsen om te kijken wat ik nog meer van kan maken
[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 09-06-2005 21:00 ]
visoog lenzen zijn de bom. Welke heb je ook alweer?abrakadaver schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 19:57:
"But I don't want to go among mad people," Alice remarked.
"Oh, you can't help that," said the Cat: "we're all mad here. I'm mad. You're mad."
"How do you know I'm mad?" said Alice.
"You must be," said the Cat, "or you wouldn't have come here."
[afbeelding]
De tekst erbij is erg gaaf.
edit:
Laat maar, ik weet het alweer. Je hebt de Peleng 8mm toch?
[ Voor 30% gewijzigd door YellowCube op 09-06-2005 22:12 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

De foto is vorige maand gemaakt in "De Tuinen van Appeltern" ( http://www.appeltern.nl/ ). Dit zijn uitgebreide showtuinen die zijn gelegen in het Land van Maas en Waal. Zeer zeker de moeite waard voor tuinliefhebbers. De onderstaande macro vond ik er zelf uitspringen uit de serie die ik daar genomen heb, dit waren ongeveer zo'n 10 macro platen. De kleuren en het contrast (roze & groen) doen het 'm bij mij, wat deze foto naar mijn inziens goed/netjes maakt. Verder nog wat informatie hieronder.
De foto is genomen met een Canon Powershot A80 4 megapixel camera, geheel manueel ingesteld en op de macrostand. Exif info is uit foto uit te lezen voor de geinteresseerden. Thuis zijn er de nodige aanpassingen aan gedaan in Photoshop, te denken aan Levels, Curves, Contrast, Smart Sharpen etc. Onder de foto een link naar de fullsize versie.

Fullsize
best een mooie foto, fijne kleuren en ook netjes belicht. Je zou de volgende keer kunnen proberen om een kleine diafragma (een hoger F getal) te gebruiken. Hierdoor win je aan scherptediepte, waardoor er misschien net ietsje meer dan alleen alleen de voorste stamper (biologen please correct me if zo'n uitstekend sprietje in het midden van een bloem anders heet) scherp is.
last but not least kijk eens of je je kader ietsje "beschaafder" kan maken, dit is echt té groot, het leidt de aandacht te veel af. (het zou om de foto moeten gaan, en niet om degene die hem gemaakt heeft.)

Deze foto is genomen vanaf het spui vlak achter de fontein.
Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.
Klopt inderdaad, was mooier geweest als de diafragma een hoger waarde had! Wel wordt het "wazige" (DOF) effect mede veroorzaakt door het gebruikt van een Gaussian Blur layer, waarmee ik het dromige effect wilde bereiken. De foto was/is origineel een stuk scherper (lees: heel het binnenste van de bloem was toch wel goed scherp). Post voor jullie deze versie ook nog. Een kleine laatste opmerking, het bombastische kader was min of meer een probeerseltje, meer bedoelt voor het gebruik van slide shows van een hele serie, maar ik begrijp je commentaar hierop.pepernoot schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 16:00:
[...]
best een mooie foto, fijne kleuren en ook netjes belicht. Je zou de volgende keer kunnen proberen om een kleine diafragma (een hoger F getal) te gebruiken. Hierdoor win je aan scherptediepte, waardoor er misschien net ietsje meer dan alleen alleen de voorste stamper (biologen please correct me if zo'n uitstekend sprietje in het midden van een bloem anders heet) scherp is.
last but not least kijk eens of je je kader ietsje "beschaafder" kan maken, dit is echt té groot, het leidt de aandacht te veel af. (het zou om de foto moeten gaan, en niet om degene die hem gemaakt heeft.)
[ Voor 18% gewijzigd door Voutloos op 10-06-2005 18:00 ]
{signature}
Ja, één bloem had inderdaad idealer geweest en een stuk minder "rommelig" voor de compositie. Hier geef ik je groot gelijk in, dat jij het storend vindt is voor ieder zeer persoonlijk. Voor mezelf kan ik zeggen dat ik het niet echt super storend vind omdat de randen een stuk onscherper/minder focus zijn/hebben. Hierdoor wordt mijn aandacht niet van het midden van de foto afgeleid, bij iedereen is dit natuurlijk anders en dus deels een kwestie van smaak en het persoonlijke idee bij een ideale/perfecte compositie etc. Tot slot: Jammer genoeg kun je de natuur niet altijd naar je hand zetten, kon daar immers moeilijk de halve plant gaat staan terug snoeien, terwijl hij vol in bloei stond. Nergens was ook echter 1 enkele afzonderlijke bloem te vinden jammer genoeg. Af en toe zit het mee, meestal tegen!Voutloos schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 17:59:
De halve blaadjes van de bloemen links en rechtsonder zijn nogal storend. Met een egale groene achtergrond, zonder storende halve bloemen zou hij een stuk beter zijn. Je zegt zelf het contrast roze & groen mooi te vinden (is het ook), maar de kleuren komen er wel beter uit als de compositie minder rommelig zou zijn. Dus of een paar bloemen samen nemen, of eentje in zijn geheel apart, of er dichterop gaan zitten voor een mogelijk abstracte foto.
Met alle respect, dit vind ik meer iets voor het testcase-topic. Het is in ieder geval geen foto+bewerking die opvalt.PJJ schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 12:26:
Mijn eerste post hier, kvind de foto wel rust uitstralen, ben er iig niet heel erg ontevreden over als redelijke beginner met fotografie (en de bewerking).
[afbeelding]

creatieve uitbarsting met m'n camera
dit is eigenlijk 1 van de zeer weinige abstracte dingen die ik gemaakt heb, ben benieuwd of het in de smaak valt.
meer fotografiewerk op deviantart
thumbnail blijkt nu in ene niet te werken, wordt asap gefixt
[ Voor 7% gewijzigd door Firestorm op 10-06-2005 23:23 ]
Is dit op de 350D geschoten? (zo ja... welke lens?)
[ Voor 72% gewijzigd door Silent Thunder op 14-06-2005 19:31 ]
Er zit één of andere lelijke rode waas in de foto, onder een paar van die planten. Misschien iets teveel gespeeld met de verzadiging? De lucht is wel mooi, misschien dat je de bewerking van de lucht kan afzonderen van de planten eronder.
En de abstracte foto met lange sluitertijd en veel licht: Wat is je concept achter de foto? Wat is het idee erachter? Wat wil je met deze foto uitbeelden? Wat wil je ons hiermee duidelijk maken? Dat het abstract is, dat is voor ons vrij duidelijk, maar voor de kunstenaar zelf hoort dat niet zo te zijn. Jouw visie, jou verhaal erachter, je boodschap zien we helaas niet. Als je spelenderwijs zomaar wat hebt gedaan en dit er opeens uit kwam, dan vind ik het zelf geen foto om te bewonderen.
[ Voor 16% gewijzigd door guillaumemay op 14-06-2005 21:02 ]
Is met de kitlens, hmm, misschien lijkt hij onscherp door de wat overtrokken curves?Silent Thunder schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 19:25:
Die bomen zijn wel erg zwart; en hij lijkt verder ook onscherp...
Is dit op de 350D geschoten? (zo ja... welke lens?)
|>
Lijkt me een typisch gevalletje voor Solo testcasefoto'sFirestorm schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 23:19:
[afbeelding]
creatieve uitbarsting met m'n cameralange sluitertijd en dan met een beetje bewegen wat kleuren door elkaar laten vloeien. graag commentaar; vind je het mooi? of waarom juist niet? nog goede ideeen voor een volgende poging?
dit is eigenlijk 1 van de zeer weinige abstracte dingen die ik gemaakt heb, ben benieuwd of het in de smaak valt.
meer fotografiewerk op deviantart
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Een goede weergave van het schevingingse strand, alleen verder niet zo heel speciaal.Anoniem: 102173 schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 13:54:
Ok eentje van mij wat ik toch wel één van mijn vele mooie pano's vind:
[afbeelding]
Klein dingetje: je hebt zeker van links naar rechts links naar rechts geschoten?
Als je in het midden-onder kijkt zie je namenlijk 2x iemand in een oranje t-shirt met een kind er vlakbij.
Je kan natuurlijk moeilijk iedereen op het strand even vragen netjes stil te zitten, maar wellicht is dat nog weg te werken?
[ Voor 3% gewijzigd door badeendjuh op 15-06-2005 15:05 ]

En waarom heb je deze foto op ISO800 en 1/640 gemaakt, terwijl je hem ook prima op 1/300 kan nemen, met een lagere ISO? Levert minder ruis op
Ben nog niet echt aan nabewerken v/d foto's begonnen, net een paar dagen terug
De 'sessie' waar deze een deel van uitmaakt ben ik ver vóór zonsopgang begonnen (we zaten zelf op een andere boot) vandaar de hogere ISO. Daarna domweg vergeten om de ISO waarde weer lager te zetten.
Heb ik deze vakantie helaas wel vaker last van gehad
[ Voor 8% gewijzigd door TheRookie op 15-06-2005 16:05 . Reden: typo's ]
Anoniem: 105997
Foto is gemaakt met mn ixus 430. In Cairo, en niet zomaar ergens James Bond heeft precies daar gelopen in een van zn films

Stiekeme archieffoto, want deze heb ik eerder gezien!Anoniem: 105997 schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 22:46:
Deze foto is toch wel de mooiste ooit gemaakt heb. (ben een echte beginner)
Foto is gemaakt met mn ixus 430. In Cairo, en niet zomaar ergens James Bond heeft precies daar gelopen in een van zn films![]()
[afbeelding]
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Mooi maar een zwaar minpunt zijn de naden die door de lucht lopen. Die nog even wegwerken en hij is prima!Anoniem: 102173 schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 13:54:
Ok eentje van mij wat ik toch wel één van mijn vele mooie pano's vind:
[afbeelding]
Groetjes, FaceDown.

ja ik weet dat er een doorzichtig figuur loopt
[ Voor 19% gewijzigd door Acid_Burn op 16-06-2005 01:26 ]
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Afgelopen weekeind gemaakt in zeeland.
Heb em ook in het solo testcase topic staan, omdat ik em eerst niet echt show-topic waardig vond, maar des te langer ik er naar kijk vind ik toch van wel
powershot a520
[ Voor 10% gewijzigd door answer_man op 16-06-2005 02:31 ]
[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]
Dit topic is gesloten.
Even simpel:
- 1 foto per post
- geen archief-foto's
- wees SUPERkritisch op je eigen foto voordat je post: je publiek zal nog kritischer zijn!
Waarom is/zijn mijn foto('s) en/of commentaar weg? Lees de topicstart en het is duidelijk!