[KPN] nieuwe VoIP dienst Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 19 Laatste
Acties:
  • 49.718 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 10:47

ReLight

echo("What Now ? !")

Hoe zit het eigenlijk met data over deze VOIP telefoonlijnen?
Fax class 3, en normaal data gaat dat goed?

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Faxen gaat goedkomen, alleen data is niet meer mogelijk. Niet dat ik zou weten waarom je dat met
ADSL nog zou willen gebruiken, trouwens. Dan moet je maar een belbudget nemen voor je losse
inbel-lijntje naar je IPB aanbieding :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visje2305
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:18
ik heb een paar vraagjes over dit hele VOIP gebeuren.

Ik lees net dat dat 4 juli beschikbaar wordt? Ik zit namelijk met het volgende probleem.
Ik heb nu een Abbonement bij planet en mijn jaar contract gaat 30 juni weer in. (morgen is dus de laatste dag dat ik kan opzeggen)
We willen dus nu dat VOIP hebben, maar hebben geen zin om 4 weken zonder internet te zitten als KPN niet oplevert of dat hele VOIP gebeuren vertraging oploopt.
Zou het zinvol zijn om per 1 juli mijn planet abbo optezeggen, en dan KPN nemen? ik heb nu ISDN en dat toont nogal heel veel kuren waar we beetje gek van worden.
Wanneer gaan de providers zelf voip aanbieden?

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

visje2305 schreef op maandag 30 mei 2005 @ 15:31:

bedankt
Als het goed is dit jaar nog (xs4all iig, maar ik denk planet ook wel).

[ Voor 56% gewijzigd door MrSleeves op 30-05-2005 15:34 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Morgoth schreef op zondag 29 mei 2005 @ 18:02:
[...]

[...]

Wat bedoel je met een VoIP nr? Je krijgt bij IPB geografische of persoonlijke nummers toegewezen die je kan instellen op kpn.com. Je sluit gewoon je analoge telefoontoestellen aan op de experia box en voila je kan er mee bellen?

[...]

Wat ik bedoel is dat ik een VOIP nr van een andere provider (in mijn geval FWD) kan gebruiken als extra nummer op de expedia. Wil dus geen extra nummer van KPN, want daar moet je voor betalen. Nu heb ik de software van FWD op m'n PC draaien, maar daar wil ik vanaf omdat dan altijd de PC aan moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrSleeves schreef op maandag 30 mei 2005 @ 08:19:
Dat wisselgesprek niet werkt is op zich wel logisch. Bij de meeste abonnementen gaat gewoon de tweede lijn dan over. Althans als je 2 (3 of 4) lijnen hebt, dan kunnen die toch gebruikt worden i.p.v. wisselgesprek?
Zou wel mogen ja. Bij ons is het op het moment zo dat je op de telefoon waarop je momenteel aan het bellen bent WisselGesprek-toon krijgt, en de andere telefoon overgaat, zodat iemand anders makkelijk kan oppakken als degene die al belt in een belangrijk gesprek zit. Stel nou je hebt IPB en dat de 2e telefoon overgaat (en je zit alleen thuis), dan zit je dus met twee telefoons in de hand. En dan hebben wij nog de mazzel dat we twee draadloze telefoons hebben allebei op een aparte lijn, maar dat hebben de meesten niet. Daarom is WisselGesprek toch gewoon handig. Misschien is ISDN1 voorlopig toch een beter alternatief voor ons... :s

Gebruikt KPN trouwens eindelijk FSK-nummerweergave op de Experia boxes? Die DTMF begint nu toch een beetje onzinnig te worden, en om FSK in zo'n kastje in te bouwen is toch een stuk minder moeilijk dan de centrales ombouwen (onze ISDN huiscentrale staat nu ook op FSK ingesteld). En dan misschien voor de speciale KPN-toestellen de mogelijkheid om te kunnen switchen tussen DTMF en FSK? Zal wel niet hè... :P

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2005 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 09:57
visje2305 schreef op maandag 30 mei 2005 @ 15:31:
ik heb een paar vraagjes over dit hele VOIP gebeuren.

Ik lees net dat dat 4 juli beschikbaar wordt? Ik zit namelijk met het volgende probleem.
Ik heb nu een Abbonement bij planet en mijn jaar contract gaat 30 juni weer in. (morgen is dus de laatste dag dat ik kan opzeggen)
We willen dus nu dat VOIP hebben, maar hebben geen zin om 4 weken zonder internet te zitten als KPN niet oplevert of dat hele VOIP gebeuren vertraging oploopt.
Zou het zinvol zijn om per 1 juli mijn planet abbo optezeggen, en dan KPN nemen? ik heb nu ISDN en dat toont nogal heel veel kuren waar we beetje gek van worden.

bedankt
Ik zou het risico niet nemen. Per 4 juli kan je IPB aanvragen, reken dan nog wel iets van 2 a 3 weken voordat alles het werkend doet (dat is ruim genomen, in theorie moet het hooguit 2 weken duren, maar ja...), dus als je dan per 1 juli je planet abbo opzegt dan heb je kans dat je zo'n 3 weken zonder internet zit. Ik zou gewoon wachten totdat planet met een eigen aanbod komt (geen idee wanneer dit is, zou alleen nog dit jaar wel moeten gaan gebeuren).
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 17:02:
Wat ik bedoel is dat ik een VOIP nr van een andere provider (in mijn geval FWD) kan gebruiken als extra nummer op de expedia. Wil dus geen extra nummer van KPN, want daar moet je voor betalen. Nu heb ik de software van FWD op m'n PC draaien, maar daar wil ik vanaf omdat dan altijd de PC aan moet staan.
Het eerste nummer is bij IPB van KPN gratis, daar hoef je dus niks voor te betalen, pas voor de volgende nr's betaal je (1,50 per stuk per maand). Maar ik zou niet weten of je een nr van een andere provider op die experia box kan instellen. Als het puur iets softwarematigs is wat je op de experia box kan regelen lijkt het me wel, maar is dit zo? Het lijkt me dat KPN wel zal proberen om dit soort dingen tegen te gaan, maar ik heb geen idee of ze dat kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Morgoth op 30-05-2005 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 10:47

ReLight

echo("What Now ? !")

Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 14:15:
Faxen gaat goedkomen, alleen data is niet meer mogelijk. Niet dat ik zou weten waarom je dat met
ADSL nog zou willen gebruiken, trouwens. Dan moet je maar een belbudget nemen voor je losse
inbel-lijntje naar je IPB aanbieding :p
Ehh faxen (=data) gaat wel, maar normaal data (33k6) niet ? da;s vaag.
Natuurlijk kan het belbudget wel gebruikt worden, maar aangezien voip gratis is :)
Ik test veel met modem inbel verbindingen voor het werk, niet de hele wereld is PPP.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees net in dit topic dat je een persoonlijk nummer kunt aanvragen zodat je WiFi telefoon het ook op diverse hotspots werkt.... erg intressant! Maar:
- welke hotspots, hoe herken je die? Alle open AP's?
- hoe gaat dat herkennen en afrekenen in zijn werk?

Deze laatste brengt mij op het volgende:
-kan iemand anders mijn WiFi telefoon 'na doen'? Ik bedoel a la mac-cloning & IP spoofing.

Krijgen we nou straks ook de dailer ellende weer terug? IP-dailers....

Als iemand wat meer kan vertellen over de protocollen en de veiligheid dan zou dat een goede aanvulling op dit topic zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ReLight schreef op maandag 30 mei 2005 @ 21:31:
[...]

Ehh faxen (=data) gaat wel, maar normaal data (33k6) niet ? da;s vaag.
Natuurlijk kan het belbudget wel gebruikt worden, maar aangezien voip gratis is :)
Ik test veel met modem inbel verbindingen voor het werk, niet de hele wereld is PPP.
Dit heeft waarschijnlijk met het protocol te maken... 56k gebruikt een PCM-modulatie die van van alles afhankelijk is, en dus per aansluiting of zelfs per softwareversie van een switch of centrale kan staan of vallen. 33k6 is alleen analoge data, en is op dat opzicht dus minder afhankelijk en betrouwbaarder. Dit zou op zich wel moeten werken, maar er kan misschien lichte vervorming optreden door de audio-compressie, waardoor het minder werkt.

Bij ons thuis konden wij vroeger met gemak 51.6 of 53.3 kbps connects maken met onze 56k modem, toen we nog een analoge lijn hadden. Onze centrale ligt zo'n 500 meter van ons huis af. Toen wij ISDN hadden, heb ik wel eens geëxperimenteerd met analoge modems via de Quattrovox. Daarmee haalde ik op zijn hoogst 47 kbps, terwijl de Quattrovox toch 495 meter dichterbij de modem lag! Met onze nieuwe huiscentrale (Tiptel 31 home) haalt diezelfde modem op zijn hoogst 26.4 kbps. De fax werkt naar behoren, maar die gebruikt natuurlijk ook een veel simpeler protocol. En daarvan kun je de precieze snelheid niet op het display zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:46

slaay

Natuurbeleven.com

Volgens KPN werkt een inbelverbinding nog niet met IPB.
Diensten zoals Girotel werken ook nog niet.
KPN is aan een oplossing aan het werken.
Voor de goede orde: deze informatie heb ik van de website die onderaan mijn post staat vermeld.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even dit topic levend houden, is interessant genoeg. Ik ben van plan om als eind november mijn planet abbo afloopt over te stappen naar Tiscali. Een collega is met dezelfde plannen echter al 4 weken bezig van ISDN naar analoog te migreren, veel ellende. Als de overstap bij KPN simpel en gratis wordt is dat ook wat waard. Hieronder het antwoord van KPN over ISDN en IPB:

Naar aanleiding van uw vraag over ISDN in combinatie met InternetPlusBellen kunnen wij u als volgt informeren:

In de tweede helft van 2005 is het mogelijk om over te stappen van ISDN naar InternetPlusBellen.

ISDN-randapparatuur kan niet meer worden gebruikt als u overstapt op InternetPlusBellen van KPN. Als u deze apparatuur bij KPN huurt, dan dient u deze te retourneren naar de Primafoon.

Als u van ISDN overstapt naar InternetPlusBellen dan behoudt u alleen uw hoofdnummer. Uw eerste telefoonnummer is altijd een geografisch telefoonnummer.

Carl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-08 17:00
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 13:00:
......

Naar aanleiding van uw vraag over ISDN in combinatie met InternetPlusBellen kunnen wij u als volgt informeren:

In de tweede helft van 2005 is het mogelijk om over te stappen van ISDN naar InternetPlusBellen.

ISDN-randapparatuur kan niet meer worden gebruikt als u overstapt op InternetPlusBellen van KPN. Als u deze apparatuur bij KPN huurt, dan dient u deze te retourneren naar de Primafoon.

Als u van ISDN overstapt naar InternetPlusBellen dan behoudt u alleen uw hoofdnummer. Uw eerste telefoonnummer is altijd een geografisch telefoonnummer.

Carl
Dat is niet zo heel mooi, dat zou betekenen dat ik mijn DECT ISDN telefooncentrale in de prullenbak kan gooien, lijkt me toch wel heel erg vreemd aangezien KPN deze apparatuur gewoon verkoopt (Siemens SX-255, diverse DECT toestellen, draadloze USB adapter en niet te vergeten de analoge aansluiting van de SX-255 gebruik ik voor m'n fax).

"If it ain't broke, don't fix it!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan mijn ISDN Homevox 8+ centrale en mijn ISDN toestellen ook wegdoen. Maar dat vind ik niet zo erg, want je krijgt er de mogelijkheid voor verschillende kanalen, bijv. via Wifi en softphones voor terug.
KPN kan natuurlijk ISDN spul gewoon blijven verkopen, niet iedereen zal willen overschakelen naar IPB

Carl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Planet en het Hetnet zullen medio augustus van start gaan met IPB alleeen xs4all is nog een vraagteken.
De experiabox is de siemens sx551.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Het is inderdaad zo dat je al je ISDN-apparatuur de prullebak in kan gooien, deze kan je niet aansluiten op de Experia box. Alle ISDN-apparatuur wordt ook zo langzamerhand geheel uit alle Primafoon winkels verwijderd (daar was m'n baas vorige week een hele dag mee zoet..), dus binnenkort wordt er geen ISDN meer verkocht in de primafoon en niemand wordt meer geadviseerd om ISDN te nemen (in principe, er zijn nog wel situaties denkbaar waarbij ISDN handiger is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-08 17:00
Goed, dat ze geen ISDN ondersteunen kan ik nog enigzins begrijpen, maar op die Experia box, zitten daar dan meerdere analoge aansluitingen op. Want ik wil mijn fax nog kunnen gebruiken net zoals mijn DECT toestellen (die ik dan analoog moet gaan aansturen).

"If it ain't broke, don't fix it!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 23:13:
Planet en het Hetnet zullen medio augustus van start gaan met IPB alleeen xs4all is nog een vraagteken.
De experiabox is de siemens sx551.
Hmm.. da's wel snel. Toch weer een reden om dan weer bij Planet te blijven; zit toch aan een contract vast tot december geloof ik (opzeggen is per jaar dacht ik). xs4all is alleen ook wel erg aantrekkelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 13:00:
Augustus kreeg ik te horen van de klantenservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 15:22
Is het straks met de nieuwe dienst ook mogelijk om, zoals bij UPC, telefoonnummers zonder nummer weergave automatisch te laten weigeren zodat deze bellers een meldtekst horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

EdjeK schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 13:06:
Is het straks met de nieuwe dienst ook mogelijk om, zoals bij UPC, telefoonnummers zonder nummer weergave automatisch te laten weigeren zodat deze bellers een meldtekst horen?
Dat lijkt me wel wat; hoewel ik toch altijd wel erg nieuwsgierig ben wie er dan belt (niet dat ik dat dan doorheb)..
Ik zei mogelijkheden: wilt u mij een krantenaanbieding aansmeren, toets 1; voor verzekeringen, toets 2... >:)

Zal Planet eens mailen wanneer zij er aan beginnen.
In de Help (zoeken op VoIP) staat na de zomer; dus meer info zullen ze me wel niet geven per mail.

[ Voor 9% gewijzigd door MrSleeves op 10-06-2005 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik kreeg van KPN zonet een e-mail met meer informatie, dat het nu beschikbaar is:
Mensen met ISDN moeten tot autustus wachten.
Nieuwsbrief KPN
Special juni 2005
Hartelijk dank voor uw interesse in InternetPlusBellen
Via deze nieuwsbrief kunt u nu als eerste bestellen.
InternetPlusBellen is gratis bellen in het weekend* en onbeperkt internetten voor een vast bedrag per maand

InternetPlusBellen
Supersnel en onbeperkt adsl-internetten
Eén abonnement, één rekening
Gratis bellen in het weekend en 's nachts*
Voor € 10,- extra, altijd gratis bellen*
Elkaar horen en zien met Videobellen
Een beveiligd draadloos thuisnetwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koelkast schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 12:28:
Ik kreeg van KPN zonet een e-mail met meer informatie, dat het nu beschikbaar is:
Mensen met ISDN moeten tot autustus wachten.

[...]
Yep, same here. Maar ik wacht liever tot xs4all zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:59
Morgoth schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 12:08:
Verder heb ik dat 'gerucht' van die 06 nummers ook gehoord (alleen dan op m'n werk bij de primafoon :P). Het idee is dan dat dat komt ipv de voordeelnummers, die heb je natuurlijk niet meer met IPB, het idee is dan dat je 5 mobiele nummers kan instellen en dat je daar dan ook gratis of met korting naar kan bellen. Het is me nog steeds onduidelijk of dit nu doorgaat of niet.
[edit]
Heb het even gecheckt, dat met die 06 nummers werkt als volgt. Je kan tegen die tijd via mijn kpn 5 KPN 06 nummers instellen waar naar je dan gratis kan bellen. Vrij suf dus...
Zo suf hoeft dat niet te zijn. Ik heb nu mijn telefoon met *61 vertraagd doorgeschakeld staan naar mijn mobiel, zodat ik altijd bereikbaar ben. Ik neem aan dat doorschakelen bij IBP ook kost wat een normaal gesprek naar dat nummer kost (staat niet op de KPN-site). Als je dan een 06-nummer als gratis nummer of als voordeelnummer kunt opgeven scheelt dat weer in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-07 13:35

marrik

Live long and prosper

Ik heb ook de email van KPN gekregen dat de dienst beschikbaar is.

Nu heb ik een kabelmodem met daarachter een Linksys WRT54GX.
Ik wil deze AP gewoon blijven gebruiken en het kabelmodem dus vervangen voor die Experia box.
Weet iemand of dit zo zou moeten werken?

En, is het wireless gedeelte in die Experia box uit te zetten?

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Die Experia box heeft 4 ethernet ingangen, dus het moet geen probleem zijn om daarop een router aan te sluiten. Zie de specs (SMC) of specs (Siemens) van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er goed uit. Zelfs een USB poort om een USB harddisk aan te hangen, zodat je een fileserver hebt, en de mogelijkheid om hem als print server te gebruiken.
Ook alle mogelijke instellingen voor IP telephony.
Wat ik wil is behalve analoge telefoons ook wifi telefoons en softphones configureren, die dan onderling met elkaar moeten kunnen bellen.

Carl

Waarom zou je nog je Linksys willen houden, denk ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 18:22:
Waarom zou je nog je Linksys willen houden, denk ik dan?
Vooral voor de snelheid (108Mbps) en stabiele verbinding (90-100% waar ik ook ben).

[ Voor 22% gewijzigd door marrik op 12-06-2005 21:07 ]

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Wat ik er vooralsnog van begrepen heb is de Experia box niet via telnet of via de webinterface te configureren. Configureren kan alleen via een 'cockpit' op de KPN site. Ik vraag me dan ook af in hoeverre het mogelijk is er softphones op aan te sluiten. Of een andere SIP te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Tropos op 13-06-2005 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Tropos schreef op maandag 13 juni 2005 @ 00:23:
Wat ik er vooralsnog van begrepen heb is de Experia box niet via telnet of via de webinterface te configureren. Configureren kan alleen via een 'cockpit' op de KPN site. Ik vraag me dan ook af in hoeverre het mogelijk is er softphones op aan te sluiten. Of een andere SIP te gebruiken.
Als je dit bericht leest zijn mensen al weer aan het zoeken hoe dat apparaat exact in elkaar steekt. Het kan natuurlijk zijn, dat KPN alles afgeschermd heeft, maar dat zal pas in de loop van de tijd blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Tropos schreef op maandag 13 juni 2005 @ 00:23:
Lijkt me sterk dat je niet zelf je beveiliging e.d. kunt instellen...

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropos
  • Niet online
Jan-E schreef op maandag 13 juni 2005 @ 14:23:
[...]

Als je dit bericht leest zijn mensen al weer aan het zoeken hoe dat apparaat exact in elkaar steekt.
Euh ja, ongetwijfeld. Maar die Siemens wordt dan ook niet speciaal voor KPN gebouwd. Die link heeft niets speciaal met de Experia box te maken.

@Marrik:
Ik heb dus ook niet gezegd dat je niet zelf de beveiliging kan instellen. Wat ik zei is dat de webinterface van het modem uitgeschakeld is en dat er ook geen telnet sessie naar de box opgezet kan worden. Er is wel via de KPN site een soort van 'cockpit' waarmee je dus een beperkt aantal zaken zelf kunt instellen. Ik weet dus niet wat je precies wel zelf kunt instellen. Misschien iemand anders wel? Maar je zou je dus kunnen afvragen of je de SIP kan veranderen, poorten kan openen, WEP / WPA keys kan veranderen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Tropos schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 00:12:
@Marrik:
Ik heb dus ook niet gezegd dat je niet zelf de beveiliging kan instellen. Wat ik zei is dat de webinterface van het modem uitgeschakeld is en dat er ook geen telnet sessie naar de box opgezet kan worden. Er is wel via de KPN site een soort van 'cockpit' waarmee je dus een beperkt aantal zaken zelf kunt instellen. Ik weet dus niet wat je precies wel zelf kunt instellen. Misschien iemand anders wel? Maar je zou je dus kunnen afvragen of je de SIP kan veranderen, poorten kan openen, WEP / WPA keys kan veranderen, etc.
De webinterface uitgeschakeld.... dat staat nergens op de KPN site! (toch?) :( Toch maar eens KPN bellen of dit zo is.

Lijkt me zeer slechte zaak als je dus niet zelf dingen kunt instellen/wijzigen. En via die cockpit op de site van KPN lijkt me geen optie, dan zit je weer met de beveiliging hoe het over het lijntje bij jouw modem komt.

Hopelijk is er dan inderdaad snel een custom firmware beschikbaar... ;)

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

marrik schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 07:51:
[...]

De webinterface uitgeschakeld.... dat staat nergens op de KPN site! (toch?) :( Toch maar eens KPN bellen of dit zo is.

Lijkt me zeer slechte zaak als je dus niet zelf dingen kunt instellen/wijzigen. En via die cockpit op de site van KPN lijkt me geen optie, dan zit je weer met de beveiliging hoe het over het lijntje bij jouw modem komt.

Hopelijk is er dan inderdaad snel een custom firmware beschikbaar... ;)
Dat lijkt me inderdaad waanzinnig omslachtig; en daarbij een potentieel beveilingslek. Bij veel van dit soort apparaatjes kan je toch niet via de WAN-zijde wijzigingen doorvoeren.
Als dat kan, dan is de kans op een lek direct al veel groter, omdat daarmee dus een mogelijkheid is om dat ding te hacken.
En neem daarbij dan de hoeveelheid mensen waarbij een password gewoon te raden is en je bent er al. Het feit dat dat soort dingen via WLAN kunnen, vind ik al dubieus; liever inprikken per kabel en dan wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:46

slaay

Natuurbeleven.com

MrSleeves schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 08:21:
[...]

Dat lijkt me inderdaad waanzinnig omslachtig; en daarbij een potentieel beveilingslek. Bij veel van dit soort apparaatjes kan je toch niet via de WAN-zijde wijzigingen doorvoeren.
Als dat kan, dan is de kans op een lek direct al veel groter, omdat daarmee dus een mogelijkheid is om dat ding te hacken.
En neem daarbij dan de hoeveelheid mensen waarbij een password gewoon te raden is en je bent er al. Het feit dat dat soort dingen via WLAN kunnen, vind ik al dubieus; liever inprikken per kabel en dan wijzigen.
Ga er maar vanuit dat het ongeveer zelfde situatie zal opleveren zoals kabelproviders nu al doen.

Je kunt via de site van KPN NAT instellen en eventueel MAC adressen enzo toevoegen aan je modem.

Hierdoor voorkom je dat gebruikers onbewust poorten gaan openzetten. KPN kan nu ook remote de laatste firmware op he modem laden. Bij problemen kan een medewerker precies zien wat er gebeurt, aangezien ze remote je modem kunnen bedienen.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Ik heb met KPN gebeld:
De webinterface is inderdaad uitgeschakeld, alle instellingen moeten via die cockpit. |:(
Het draadloos gedeelte (radio) is volgende de 'kpn-meneer' wel via die cockpit uit te schakelen.
Verdere instellingen zijn niet doen. Alles is vooraf ingesteld, waaronder de WPA encryptie.

Ik vraag me af hoe de beveiliging is om de wijzigingen over het lijntje naar jouw modem te sturen vanaf kpn.com...

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Dat is toch wel jammer.
Jammer ook dat hacken/cracken/whatever ook vrij illegaal is aangezien je dat ding in bruikleen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropos
  • Niet online
marrik schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 15:16:
Ik heb met KPN gebeld:
De webinterface is inderdaad uitgeschakeld, alle instellingen moeten via die cockpit. |:(
Het draadloos gedeelte (radio) is volgende de 'kpn-meneer' wel via die cockpit uit te schakelen.
Verdere instellingen zijn niet doen. Alles is vooraf ingesteld, waaronder de WPA encryptie.
En poorten openen? Kan dat wel of heb je dat niet gevraagd? Ik meen ergens gelezen te hebben dat met betrekking tot het openen van poorten, 3 vooraf gedefinieerde 'veiligheidsniveaus' zijn ingesteld. Ik lees dat dan bijvoorbeeld als: 1. UPnP uitgeschakeld, 2. UPnP ingeschakeld, 3. DMZ. Maar dat is echt gokwerk van mijn kant.
Ik vraag me af hoe de beveiliging is om de wijzigingen over het lijntje naar jouw modem te sturen vanaf kpn.com...
Als dat via secure http gaat, is dat toch niet zo link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Tropos schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 00:40:
[...]

En poorten openen? Kan dat wel of heb je dat niet gevraagd? Ik meen ergens gelezen te hebben dat met betrekking tot het openen van poorten, 3 vooraf gedefinieerde 'veiligheidsniveaus' zijn ingesteld. Ik lees dat dan bijvoorbeeld als: 1. UPnP uitgeschakeld, 2. UPnP ingeschakeld, 3. DMZ. Maar dat is echt gokwerk van mijn kant.

[...]

Als dat via secure http gaat, is dat toch niet zo link?
Ik heb niet gevraagd naar de poorten dus dat weet ik niet.

HTTPS? Ja, zou kunnen, maar op welke niveau's dan? Ik neem aan de "Mijn KPN" via HTTPS (SSL) gaat. Maar hoe het dan naar het modem komt? En op het moment dat er wijzigingen in het modem worden doorgevoerd (firmware of instellingen), is je modem tijdens de opstartprocedure veilig?

Helaas weet haast niemand bij KPN er iets vanaf. Het kostte mij ook best wel moeite om iemand aan de lijn te krijgen die er enigzins verstand van heeft...

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Is er ook een lijst beschikbaar waarop staat wanneer ongeveer het ergens beschikbaar is? Ik heb me aangemeld voor de mailingdienst van KPN voor beschikbaarheid, maar heb zo dus geen idee hoe lang het nog gaat duren.

Een indicatie als "maand juni" of desnoods "Q4 2005" ofzow zou erg fijn zijn :D. Bij @home bellen kan je dit namelijk wel zien (alleen dat is dan weer niet 100% gratis te krijgen... |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Bij Siemens kun je een duitstalige manual van het apparaat downloaden. Zowel UPnP als DMZ is mogelijk. Maar bij DMZ moet je dan wel aangeven voor welk intern IP-nummer de DMZ ingeschakeld wordt. Of dat via die cockpit ook mogelijk wordt? Geen idee.

Liever zou je natuurlijk zelf een NAT-tabel willen samenstellen, waarbij je aangeeft welke externe poorten gemapt worden naar welk intern IP-nummer. De kans dat dat mogelijk wordt via die cockpit acht ik vrijwel uitgesloten. Ik zie het gebeuren dat mensen alles in de Siemens open zetten, als dat met DMZ kan (!?). En dan weer hun oude ADSL-modem of oude router als enige direct aan de Siemens hangen. Is een oplossing, maar bepaald niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
whizchris schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 12:31:
Is er ook een lijst beschikbaar waarop staat wanneer ongeveer het ergens beschikbaar is? Ik heb me aangemeld voor de mailingdienst van KPN voor beschikbaarheid, maar heb zo dus geen idee hoe lang het nog gaat duren.
Ik heb al een KPN-mailing gehad dat ik het als eerste kan bestellen. En volgens de verhalen hier kun je op 4 juli in de Primafoon terecht. Alleen als je ISDN hebt moet je tot half augustus wachten. Waar? Ik vermoed overal waar je nu Direct-ADSL kunt bestellen. Maar dat laatste weet ik niet zeker. Check uw postcode, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Jan-E schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 13:20:
Ik heb al een KPN-mailing gehad dat ik het als eerste kan bestellen. En volgens de verhalen hier kun je op 4 juli in de Primafoon terecht.
Inmiddels staat op de KPN-site
InternetPlusBellen is medio augustus bestelbaar op www.kpn.com, in Primafoon en Business Center
Uitgesteld, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Ondanks het uitstel is InternetPlusBellen wel populair. Het installatiepakket met Wi-Fi telefoon is inmiddels wegens succes uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Tja, ik ga toch maar wachten tot Planet ermee komt, als dat voor december is. Anders zouden ze bij Planet wel eens pech kunnen hebben (aangezien ik dan kan overstappen naar KPN of xs4all ofzo)..
Wel balen, want het scheelt toch wel iets (abo-prijs is ongeveer gelijk aan een ADSL aansluiting + een BelBudget abo (dat heb ik nu), maar als voordeel wel goedkoper bellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Ik heb per mail nog een paar vragen voorgelegd aan de klantenservice van de KPN. Maar als iemand van de meelezende Primafoners het antwoord weet...
  1. Wat zijn de kosten van doorschakelen? Is dat hetzelfde als thans: de kosten als een normaal gesprek naar het nummer van bestemming?
  2. Klopt het dat er ook 5 mobiele KPN-nummers via Mijn KPN kunnen worden opgegeven, waarnaar dan gratis of goedkoper gebeld kan worden vanaf een VoIP-aansluiting?
  3. Krijg je bij VoIP een vast IP-nummer, zodat er servers gedraaid kunnen worden achter die aansluiting?
  4. Zo ja, kun je dan een NAT-tabel in de Experia-box vastleggen via 'Mijn KPN'? Of staat de webinterface naar de Experia-box toch gewoon open van 'binnenuit'?
  5. Kun je naast een VoIP-aansluiting nog een normale KPN-lijn behouden (zaak aan huis met bestaand abonneenummer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropos
  • Niet online
Jan-E schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 13:43:
Ik heb per mail nog een paar vragen voorgelegd aan de klantenservice van de KPN. Maar als iemand van de meelezende Primafoners het antwoord weet...
  1. Wat zijn de kosten van doorschakelen? Is dat hetzelfde als thans: de kosten als een normaal gesprek naar het nummer van bestemming?
  2. Klopt het dat er ook 5 mobiele KPN-nummers via Mijn KPN kunnen worden opgegeven, waarnaar dan gratis of goedkoper gebeld kan worden vanaf een VoIP-aansluiting?
  3. Krijg je bij VoIP een vast IP-nummer, zodat er servers gedraaid kunnen worden achter die aansluiting?
  4. Zo ja, kun je dan een NAT-tabel in de Experia-box vastleggen via 'Mijn KPN'? Of staat de webinterface naar de Experia-box toch gewoon open van 'binnenuit'?
  5. Kun je naast een VoIP-aansluiting nog een normale KPN-lijn behouden (zaak aan huis met bestaand abonneenummer)
3. Ja, bij ADSL van KPN krijg je altijd een vast IP, of je daar nu VoIP bij hebt of niet.
4. De webinterface staat dicht en telnet is niet mogelijk, echt waar. D.w.z. op dit moment, ik kan me voorstellen dat de klanten die dit pakket aanschaffen 'early adapters' en eigenlijk verwachten dat ze wel zelf het e.e.a. kunnen instellen op de modem / router. Zodra KPN hier genoeg commentaar op krijgt, heb je kans dat dit alsnog aangepast wordt.
5. Ja. Hoeveel lijnen heb je nu? Als je ISDN hebt, wordt dat omgezet naar analoog en dan naar VoIP, dan behoudt je je hoofdnr. Als je meerdere analoge lijnen heb, wordt alleen de lijn waar ADSL op staat over gezet naar VoIP. Afhankelijk van je abbonement krijg je meerdere nr op je VoIP. Het ligt er dus aan of je ADSL wel of niet op je zakelijk nr. staat en indien wel hoef je dus geen extra lijn aan te houden. Of wil je je zakelijk nr absoluut niet via VoIP hebben? Valt ook wel iets voor te zeggen ivm nieuwe techniek en kinderziektes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Hmm. Je bent sneller dan de KPN klantenservice. Dank voor de andere antwoorden.
Tropos schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 17:16:
  • [b]Mijn vraag:[/b] 5. Kun je naast een VoIP-aansluiting nog een normale KPN-lijn behouden (zaak aan huis met bestaand abonneenummer)
5. Ja. Hoeveel lijnen heb je nu? Als je ISDN hebt, wordt dat omgezet naar analoog en dan naar VoIP, dan behoudt je je hoofdnr. Als je meerdere analoge lijnen heb, wordt alleen de lijn waar ADSL op staat over gezet naar VoIP. Afhankelijk van je abonnement krijg je meerdere nr op je VoIP. Het ligt er dus aan of je ADSL wel of niet op je zakelijk nr. staat en indien wel hoef je dus geen extra lijn aan te houden. Of wil je je zakelijk nr absoluut niet via VoIP hebben? Valt ook wel iets voor te zeggen ivm nieuwe techniek en kinderziektes e.d.
Ik heb thuis nu 1 nummer, waar nog XS4ALL ADSL aan hangt. Per 15 juli stopt de huur van mijn kantoor en verhuist die lijn (ISDN, 2 MSN nrs, kabelinternet) ook naar mijn huisadres. Het liefst zou ik zowel mijn prive nummer als mijn zakelijke hoofdnummer aan VoIP hangen. 2e MSN is faxnummer, dat kan wel vervallen.

Als die 2 nummers niet gekoppeld kunnen worden aan 1 VoIP abo, sta ik voor de keuze om een dubbele lijn te houden of mijn prive nummer te laten vervallen (en eventueel te vervangen door een extra nummer bij het VoIP abonnement). Of zie jij nog andere mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Tropos schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 17:16:
  • [b]Mijn vraag:[/b] 4. Zo ja, kun je dan een NAT-tabel in de Experia-box vastleggen via 'Mijn KPN'? Of staat de webinterface naar de Experia-box toch gewoon open van 'binnenuit'?
4. De webinterface staat dicht en telnet is niet mogelijk, echt waar.
De onvermijdelijke vraag: hoe zet je dan wel bepaalde poorten open? Ik neem aan dat ze standaard dicht staan. Maar als ik nu bijvoorbeeld van buitenaf een WinVNC connectie wil opbouwen met 1 van de interne PC's moet poort 5900 open staan en gemapt zijn naar de goede PC. Hoe regel je dat?
D.w.z. op dit moment, ik kan me voorstellen dat de klanten die dit pakket aanschaffen 'early adapters' eigenlijk verwachten dat ze wel zelf het e.e.a. kunnen instellen op de modem / router. Zodra KPN hier genoeg commentaar op krijgt, heb je kans dat dit alsnog aangepast wordt.
Dik kans dat ze hier fors commentaar op krijgen. Zeker van die vroege vogels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropos
  • Niet online
Als die 2 nummers niet gekoppeld kunnen worden aan 1 VoIP abo, sta ik voor de keuze om een dubbele lijn te houden of mijn prive nummer te laten vervallen (en eventueel te vervangen door een extra nummer bij het VoIP abonnement). Of zie jij nog andere mogelijkheden?
Helaas kan ik je daar niet met zekerheid een antwoord op geven. Ik zou even bellen en het goed laten uitzoeken. Ervaring leert dat je met die nieuwe producten wel eens verkeerde info kan krijgen. Dus ik zou het dubbel-checken. Overigens denk ik wel dat het wel eens een probleem kan worden om op je zakelijk nr VoIP te krijgen, ivm verhuizing ADSL naar een ander nr.
De onvermijdelijke vraag: hoe zet je dan wel bepaalde poorten open? Ik neem aan dat ze standaard dicht staan. Maar als ik nu bijvoorbeeld van buitenaf een WinVNC connectie wil opbouwen met 1 van de interne PC's moet poort 5900 open staan en gemapt zijn naar de goede PC. Hoe regel je dat?
Dat weet ik helaas ook niet. Ik heb in dit topic die vraag al gesteld, maar nog zonder antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Tropos schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 21:53:
Ik zou even bellen en het goed laten uitzoeken. Ervaring leert dat je met die nieuwe producten wel eens verkeerde info kan krijgen. Dus ik zou het dubbel-checken.
Dank voor de waarschuwing.
Overigens denk ik wel dat het wel eens een probleem kan worden om op je zakelijk nr VoIP te krijgen, ivm verhuizing ADSL naar een ander nr.
Het wordt toch een overschakeling van XS4ALL ADSL naar KPN ADSL. De extra diensten van XS4ALL heb ik niet nodig omdat ik ook al beschik over een website+mail-account daar. Dus strikt genomen komt het neer op opzeggen van de XS4ALL ADSL op mijn prive nummer, verhuizen van het zakelijk nummer van kantoor naar huis en dan daar een VoIP abo op nemen. En als het nodig is zeg ik gewoon mijn prive telefoonabo op.

Overigens zat ik net een verhaal over Fusion van BT te lezen: een telefoon die zich thuis (en op hotspots, neem ik aan) gedraagt als een Wi-Fi telefoon en elders als GSM. Slimme combo! Leverbaar vanaf september in Engeland. Ik ga verhuizen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Jan-E schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 13:43:
  1. Klopt het dat er ook 5 mobiele KPN-nummers via Mijn KPN kunnen worden opgegeven, waarnaar dan gratis of goedkoper gebeld kan worden vanaf een VoIP-aansluiting?
Dit klopt :).

Ik lees hier pas dat het uitgesteld is :|. Ik werk bij de primafoon en ik hoorde begin deze week dat we de cursus voor IPB opnieuw mogen gaan doen, er zijn weer dingen veranderd klaarblijkelijk. Eens kijken of er in de nieuwe handleiding meer info staat over onduidelijke zaken.

[edit]
Heb vlug even gekeken in de nieuwe handleiding. Wat er in ieder geval in staat is dat IPB wel vanaf 4 juli beschikbaar is bij de primafoon, maar dat het pas medio augustus beschikbaar is bij de klantenservice en kpn.com. Als ik het dus goed begrijp kan je IPB wel krijgen bij de primafoon vanaf 4 juli...

[ Voor 18% gewijzigd door Morgoth op 17-06-2005 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Ik heb het idee dat het stuk over de Experia-box op de KPN-site is aangepast. Daar staat nu:
Veiligheid
De firewall in de Experia Box beschermt uw thuisnetwerk voor inbraken van buitenaf. U kunt eenvoudig via 'Mijn KPN' kiezen uit 2 beveiligingsniveaus: standaard (aanbevolen) of server-instellingen. Met de standaard beveiliging werken alle programma's behalve bestanduitwisselingsprogramma's zoals KaZaA. Met server-instellingen werken alle programma's en staan alle poorten open.
2 veiligheidsniveaus, dus. Ik kan me niet herinneren dat het daar eerder zo expliciet stond. Bovenaan op diezelfde pagina staat ook nog een zinsnede over PnP wat wijst op UPnP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Veiligheid
De firewall in de Experia Box beschermt uw thuisnetwerk voor inbraken van buitenaf. U kunt eenvoudig via 'Mijn KPN' kiezen uit 2 beveiligingsniveaus: standaard (aanbevolen) of server-instellingen. Met de standaard beveiliging werken alle programma's behalve bestanduitwisselingsprogramma's zoals KaZaA. Met server-instellingen werken alle programma's en staan alle poorten open.
Lijkt me geen goede zaak als je alleen maar de keuze hebt: beperkt geopend (door KPN bepaald) en volledig open. Dit laatste is niet bepaald veilig te noemen.

Hopelijk wordt er met server-instellingen bedoeld dat je zelf de boel kunt regelen... maar dat zal wel een utopie zijn vrees is. :|

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:17
Het lijkt mij dat KPN ook je hele surfgedrag kan bijhouden als het modem op afstand ingesteld wordt. Da's nou niet echt geweldig. Zoiets kan altijd tegen je gebruikt worden. Ik hoop dat er ook nog andere merken met modems komen die je zelf in kan stellen.

'T is jammer dat ik op mijn locatie alleen KPN ADSL kan krijgen, anders had ik allang BBNed genomen. Ik hoop dat ik dat zsm ook kan bestellen. Maar ja, hoe groot is de kans dat er BBNed wordt aangeboden in een plaats met ongeveer 10000 inwoners?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
marrik schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 10:36:
Lijkt me geen goede zaak als je alleen maar de keuze hebt: beperkt geopend (door KPN bepaald) en volledig open. Dit laatste is niet bepaald veilig te noemen.
Nee, echt veilig is het niet. Lijkt me een uitstekend argument om KPN te bewegen om die web-interface toch weer open te zetten.

Doen ze dat niet dan wordt je toch weer aangewezen op een SW of HW firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
liquid-orange schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 11:36:
Het lijkt mij dat KPN ook je hele surfgedrag kan bijhouden als het modem op afstand ingesteld wordt.
Met een vast IP kan elke ISP in principe toch altijd bijhouden waarheen je surft. Dat heeft verder niets met je modem te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Jan-E schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 12:01:
[...]
Nee, echt veilig is het niet. Lijkt me een uitstekend argument om KPN te bewegen om die web-interface toch weer open te zetten.

Doen ze dat niet dan wordt je toch weer aangewezen op een SW of HW firewall.
Klopt. Als ik IPB neem dan zet ik toch mijn Linksys WRT54GX erachter en daar connecten mijn computers dan naar. Moet in principe dan weer veilig genoeg zijn want dan speelt de Experia box alleen maar voor modem. Zeker als ik wel de radio van de Experia box uitschakel.

Ik vraag me alleen af in hoeverre de firmware van de Experia box door "onbevoegden" is te vervangen. Ik neem aan dat KPN dit moet kunnen doen, maar hoe veilig is dit?

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Het Internetdeel is me langzamerhand duidelijk. Nu het telefonie-stuk. Ik heb eens wat zitten neuzen in het duitstalige manual van die Siemens-doos. Als daar geen drastische wijzigingen voor KPN op zijn aangebracht, geldt het volgende.

Verbindingen naar buiten:
  1. De ADSL-aansluiting die dan ook gebruikt wordt voor VoIP
  2. Daarnaast kun je ook nog een gewone lijn via het vaste net aansluiten
Verbindingen in huis:
  1. Phone 1: als de stroom uitgevallen is is dit een 1-op-1 doorverbinding met de vaste net-aansluiting
  2. Phone 2
Instellingen voor uitgaande verbindingen. De vraag is hoeveel van deze instellingen je zelf via 'Mijn KPN' kunt wijzigen.
  1. Zowel voor Phone 1 als Phone 2 kun je een apart 'Rufnummer' instellen. Mijn gok: dit kun je niet wijzigen en dan lijkt het erop dat uitgaande verbindingen altijd als Caller-ID je hoofd-VoIP-nummer meekrijgen.
  2. Overigens kun je in theorie ook per Phone-uitgang de SIP-instellingen apart vastleggen. Als KPN de webinterface open zet zou dat de mogelijkheid bieden om ook via andere VoIP-aanbieders te gaan bellen. Maar dat zal voorlopig dus wel niet kunnen...
  3. Het is mij niet duidelijk of uitgaande verbindingen via het vaste net ook als Caller-ID je vaste net-nummer meekrijgen.
  4. Als je ook nog een analoge lijn hebt kun je een aantal nummerreeksen opgeven waarbij je altijd via het vaste net belt. Opmerkelijk is dat 110 en 112 altijd via het vaste net lopen. Betekent dit dat je geen 112 kunt bellen als je geen analoge lijn meer hebt?
Instellingen voor inkomende verbindingen. Ook hier is natuurlijk de vraag wat je mag wijzigen van KPN
  1. Je kunt voor Phone 1 en Phone 2 afzonderlijk instellen of VoIP daarvoor actief is. Zo niet, dan is alleen de vaste net-aansluiting op die poorten actief (zowel inkomend als uitgaand).
  2. Er is zo te zien geen mogelijkheid om oproepen voor 1 van de (max) 5 VoIP-nummers te koppelen aan de Phone 1- dan wel Phone 2-uitgang van de Experiabox. Wat zou inhouden dat alle telefoons in huis gaan rinkelen als de vriendinnetjes van je dochter opbellen. Of je moet weer een huiscentrale hangen achter de Phone 1-uitgang. Maar dan is natuurlijk wel de vraag: weet die huiscentrale welk VoIP-nummer gebeld werd?
  3. Wel kun je een aparte beltoon instellen voor aanroepen via het vaste net (als je dat nog hebt) en via VoIP. Deze instelling staat standaard uit, dus je bent afhankelijk van de KPN om dit aan te zetten.
  4. Er staan ook nog wat woorden over Anklopfen (standaard aan) en Makeln (RFC3254?), wat mij toch weer doet denken aan een soort van wisselgesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Weet iemand trouwens welke Wi-Fi telefoon de KPN levert? Zie de afbeelding daarvan op de KPN-site. Loont het de moeite om te wachten tot dat toestel weer leverbaar is als onderdeel van het installatiepakket of is het ook los verkrijgbaar tegen een schappelijke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
De postcodecheck op kpn.nl is positief voor mij. Maar er staat bij:
Let op:
InternetPlusBellen wordt de eerste maand beperkt aangeboden. Dit om de
kwaliteit van de nieuwe dienst te garanderen. InternetPlusBellen is daarom
alleen verkrijgbaar voor klanten die hierover een brief hebben ontvangen.
Altijd die vage bedoelingen bij dit soort dingen. Ik begrijp er niks van?!? 8)7. Geef gewoon een datum. Maareh, iemand een idee hoe lang deze "eerste maand" duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan-E schreef op zondag 19 juni 2005 @ 15:35:
• Er staan ook nog wat woorden over Anklopfen (standaard aan) en Makeln (RFC3254?), wat mij toch weer doet denken aan een soort van wisselgesprek.
Had ik ook al naar zitten kijken.. maarja als KPN dat blijkbaar blokkeert (ik had eigenlijk gedacht dat dat kastje het gewoon niet kan, maar misschien heeft de KPN de Experia Box flink laten wijzigen), dan kan dat kastje daar verder niets mee, neem ik aan.
whizchris schreef op maandag 20 juni 2005 @ 11:03:
Maareh, iemand een idee hoe lang deze "eerste maand" duurt?
30 dagen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Opmerkelijke mededeling in een mailtje van KPN (klantenservice InternetPlusBellen):
Het is mogelijk om een NAT-tabel op Experia Box vast te leggen door in te loggen via de webinterface.
Ik heb verwezen naar de verhalen hier (welkom Peter ;)) en gevraagd of die webinterface dan open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 12:44:
Had ik ook al naar zitten kijken.. maarja als KPN dat blijkbaar blokkeert (ik had eigenlijk gedacht dat dat kastje het gewoon niet kan, maar misschien heeft de KPN de Experia Box flink laten wijzigen), dan kan dat kastje daar verder niets mee, neem ik aan.
Bij inzoomen op die specs van Siemens bleek het te gaan om RFC3264, wat gaat over het opbouwen van een Multimedia sessie over SIP. Dus dat geeft je geen wisselgesprek. Maar een telefoon die slim omgaat met 'Anklopfen' moet zelf wel een wisselgesprek kunnen simuleren.

En KPN heeft die Experia box inderdaad laten verbouwen, want bij het aantal aanslutingen zie ik ook dit staan: "1 maal Wi-Fi; geschikt voor telefonie en data". En daarover zie je niets bij de Siemens doos. Solcon levert trouwens weer 2 andere apparaten: een analoge versie met 1 Phone-uitgang en een ISDN versie met 2 Phone-uitgangen. Die komen naadloos overeen met de smc7904voWBRA respectievelijk smc7904voWBRB van SMC. Googel maar even...

PS. Iemand nog info over merk+kosten van die Wi-Fi telefoon? Afbeeldingslocatie: http://www.kpn.com/upload/903225_340_1113567794424-70x70_wifi.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:41

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Wat ik mij afvraag, is welke encryptie er (standaard) op de Experia box zit. KPN geeft aan dát er encryptie op zit, maar is dit WEP of WPA (802.1x)? En indien het WPA is, kan de gebruiker dit dan zelf omzetten naar WEP? (mijn PDA ondersteund alleen WEP). Heeft de gebruiker zowiezo toegang tot de web-interface, of is dit geblokkeerd en moet je per sé "mijn KPN.com" gebruiken?

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
B_O_S_S schreef op maandag 20 juni 2005 @ 13:41:
Wat ik mij afvraag, is welke encryptie er (standaard) op de Experia box zit. KPN geeft aan dát er encryptie op zit, maar is dit WEP of WPA (802.1x)?
Op die Siemens doos staat het standaard uit en kun je kiezen. Derzeit können folgende Sicherheitsmechanismen genutzt werden:
  • WEP
  • WPA ohne Authentifizierungs-Server. Diesen Modus empfehlen wir.
  • WPA mit Authentifizierungs-Server
Wat de standaardinstelling van de KPN wordt?
En indien het WPA is, kan de gebruiker dit dan zelf omzetten naar WEP? (mijn PDA ondersteunt alleen WEP). Heeft de gebruiker zowiezo toegang tot de web-interface, of is dit geblokkeerd en moet je per sé "mijn KPN.com" gebruiken?
Wisten we dat maar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Jan-E schreef op maandag 20 juni 2005 @ 13:35:
En KPN heeft die Experia box inderdaad laten verbouwen, want bij het aantal aanslutingen zie ik ook dit staan: "1 maal Wi-Fi; geschikt voor telefonie en data".
Of zouden ze hiermee geen stekkertje bedoelen, maar gewoon die antennes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

B_O_S_S schreef op maandag 20 juni 2005 @ 13:41:
Wat ik mij afvraag, is welke encryptie er (standaard) op de Experia box zit. KPN geeft aan dát er encryptie op zit, maar is dit WEP of WPA (802.1x)? En indien het WPA is, kan de gebruiker dit dan zelf omzetten naar WEP? (mijn PDA ondersteund alleen WEP). Heeft de gebruiker zowiezo toegang tot de web-interface, of is dit geblokkeerd en moet je per sé "mijn KPN.com" gebruiken?
Volgens het telefoongesprek dat ik het gehad met een technische man van KPN wordt er standaard WPA ingesteld. Welke vorm weet ik niet. PSK zou kunnen maar RADIUS lijkt me logischer...

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Laatst online: 13:34
Jan-E schreef op maandag 20 juni 2005 @ 13:35:
[...]

Bij inzoomen op die specs van Siemens bleek het te gaan om RFC3264, wat gaat over het opbouwen van een Multimedia sessie over SIP. Dus dat geeft je geen wisselgesprek. Maar een telefoon die slim omgaat met 'Anklopfen' moet zelf wel een wisselgesprek kunnen simuleren.

En KPN heeft die Experia box inderdaad laten verbouwen, want bij het aantal aanslutingen zie ik ook dit staan: "1 maal Wi-Fi; geschikt voor telefonie en data". En daarover zie je niets bij de Siemens doos. Solcon levert trouwens weer 2 andere apparaten: een analoge versie met 1 Phone-uitgang en een ISDN versie met 2 Phone-uitgangen. Die komen naadloos overeen met de smc7904voWBRA respectievelijk smc7904voWBRB van SMC. Googel maar even...

PS. Iemand nog info over merk+kosten van die Wi-Fi telefoon? [afbeelding]
Als je verder rondsnuffeld op de site van KPN zie je dat het om deze

http://www.senao.com.tw/e...0041&pgtl=Wireless%20PABX

wifi telefoon gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt leuk allemaal...
Ik woon echter op een plaats waarbij de verbinding met de telefooncentrale 4,5 km is... :(

Lijkt me vrij onmogelijk dat ik hier lekker kan gaan voipen, hdtv'en etc. Ik haal nu maximaal 900kbit op mijn 1 mbit abonnement. :(

Ik vind het daarom vrij irritant dat dit soort dingen bestaan, maar door een grote groep niet te gebruiken is. Bestaat er niet een wet die voorschrijft dat iedereen in nederland van dezelfde voorzienigen gebruik kan maken? Stroom bijvoorbeeld is ook overal onbeperkt verkrijgbaar, ongeacht de afstand tot de verdeelkast.

Kan ik niet afdwingen dat er een telefooncentrale in de buurt komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropos
  • Niet online
Ik ben erg verbaasd over die mail van de KPN medewerker, waarin hij zegt dat je via de webinterface kunt NATten. Ik weet nml 100% zeker dat die mogelijkheid bij de huidige Experia Box gebruikers uit staat. Dit zou duiden op een hele snelle policy-wijziging. Maar ik ga vooralsnog uit van verkeerde info van desbetreffende medewerker.

@Leins:
Ik denk dat VoIP niet zo'n probleem wordt, dat kan ook met relatief kleine bandbreedtes. HDTV wordt erg lastig, maar wordt dan ook niet aangeboden.

Telefonie is een gegarandeerde dienst. D.w.z. dat KPN aan iedereen in Nederland een vaste lijn moet kunnen aanbieden. VoIP of ADSL zijn niet gegarandeerd en worden dus ook niet voor iedereen mogelijk. Gelukkig kan jij niet afdwingen dat er een telefooncentrale bij jou in de buurt komt. Als iedereen dat doet, worden de kosten voor telefonie/ADSL voor iedereen verveelvoudigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 21:49:
Klinkt leuk allemaal...
Ik woon echter op een plaats waarbij de verbinding met de telefooncentrale 4,5 km is... :(

Lijkt me vrij onmogelijk dat ik hier lekker kan gaan voipen, hdtv'en etc. Ik haal nu maximaal 900kbit op mijn 1 mbit abonnement. :(

Ik vind het daarom vrij irritant dat dit soort dingen bestaan, maar door een grote groep niet te gebruiken is. Bestaat er niet een wet die voorschrijft dat iedereen in nederland van dezelfde voorzienigen gebruik kan maken? Stroom bijvoorbeeld is ook overal onbeperkt verkrijgbaar, ongeacht de afstand tot de verdeelkast.

Kan ik niet afdwingen dat er een telefooncentrale in de buurt komt?
dan doe je het heel netjes 1mbit - 10% overhead van de adsl/atm layer is inderdaad onegveer 900kbit ligt dus niet geheel aan de afstand, al had je de centrale in je achtertuin die 10 tot 17% overhead heb je altijd...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Tropos schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 00:48:
Ik ben erg verbaasd over die mail van de KPN medewerker, waarin hij zegt dat je via de webinterface kunt NATten. Ik weet nml 100% zeker dat die mogelijkheid bij de huidige Experia Box gebruikers uit staat. Dit zou duiden op een hele snelle policy-wijziging. Maar ik ga vooralsnog uit van verkeerde info van desbetreffende medewerker.
Ik was ook erg verbaasd en heb dan ook per kerende e-mail om uitleg gevraagd. Dat was om 13:00h. Nog geen antwoord. Peter: als je hier inmiddels meeleest, keer dan liever ten halve dan ten hele te dwalen. Oftewel: ik word niet boos als je je eerdere mededeling herroept ;)

Hij bevestigde overigens onder voorbehoud wel dat verhaal van die 5 mobiele nummers (vanaf Q3).

[ Voor 1% gewijzigd door Jan-E op 21-06-2005 03:57 . Reden: tijd verbeterd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
joop99 schreef op maandag 20 juni 2005 @ 21:07:
Als je verder rondsnuffelt op de site van KPN zie je dat het om deze
http://www.senao.com.tw/e...0041&pgtl=Wireless%20PABX
wifi telefoon gaat
De Senao SI-7800H dus. Dat ding gaat in het buitenland over de toonbank voor meer dan € 200. Toch wellicht even afwachten of dat installatiepakket binnenkort weer leverbaar wordt, want dan kost hij maar € 99 inc BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plopeye schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 01:01:
[...]

dan doe je het heel netjes 1mbit - 10% overhead van de adsl/atm layer is inderdaad onegveer 900kbit ligt dus niet geheel aan de afstand, al had je de centrale in je achtertuin die 10 tot 17% overhead heb je altijd...
Ik vergeet erbij te zeggen dat ik ooit een 2 mbit abonnement aanvroeg, maar daarbij ongeveer 0% verbetering kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Telefonie is een gegarandeerde dienst. D.w.z. dat KPN aan iedereen in Nederland een vaste lijn moet kunnen aanbieden. VoIP of ADSL zijn niet gegarandeerd en worden dus ook niet voor iedereen mogelijk. Gelukkig kan jij niet afdwingen dat er een telefooncentrale bij jou in de buurt komt. Als iedereen dat doet, worden de kosten voor telefonie/ADSL voor iedereen verveelvoudigt.
En waarom is adsl geen gegarandeerde dienst dan? Is dat minder belangrijk? Ik adsl meer dan dat ik telefoneer...

De bakker mag ook niet zeggen van 'je mag alleen bij mij kopen als je in een straal van 2km woont' Nu zijn hier wel technische beperkingen, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 06:53:
[...]

En waarom is adsl geen gegarandeerde dienst dan? Is dat minder belangrijk? Ik adsl meer dan dat ik telefoneer...

De bakker mag ook niet zeggen van 'je mag alleen bij mij kopen als je in een straal van 2km woont' Nu zijn hier wel technische beperkingen, maar toch...
Waarschijnlijk omdat KPN geprivatiseerd is en een contract heeft met de overheid waar in staat dat ze aan ieder huishouden telefoon moeten kunnen aanbieden.
Met ADSL is dat niet het geval en daarvoor zijn ook andere alternatieven mogelijk. En als dat KPN opleggen dan moeten ze dat ook aan de alternatieven (Casema, e.d.) en die kunnen niet landelijk aanbieden dus dat werkt dan ook niet.

Met een "handtekeningenactie" (intentieverklaringen) kan je overigens wel een centrale krijgen van KPN. Stompwijk heeft dat zo gedaan (of is/was daar mee bezig).

[ Voor 11% gewijzigd door MrSleeves op 21-06-2005 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

[rml][ VoIP] FRITZ!Box Fon 5050/7050[/rml]

Ik heb nog niet echt antwoord gehad op mijn post, dus doe ik het zo maar :)
Zou deze FRITZ!Box Fon 5050 gaan werken met KPN VoIP? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Andere medewerker van de klantenservice InternetPlusBellen consumentenmarkt, 10 minuten geleden:
Zoals eerder al vermeld wordt de mogelijkheid geboden om in te loggen op de webinterface.
Het begint toch echt te lijken op een policywijziging. En dat is maar goed ook, want ik zat ook al hard te denken over alternatieven zoals Solcon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Jan-E schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 20:05:
[...]
Andere medewerker van de klantenservice InternetPlusBellen consumentenmarkt, 10 minuten geleden:
[...]
Het begint toch echt te lijken op een policywijziging. En dat is maar goed ook, want ik zat ook al hard te denken over alternatieven zoals Solcon.
Ik krijg zojuist ook antwoord op mijn vragen die ik online heb gesteld via het emailformulier.

Mijn vraag:
Beste,
Ik heb van u een email nieuwsbrief ontvangen dat ik InternetPlusBellen kan bestellen.
Eerst heb ik echter nog een paar vragen over de Experia box:

1. Kan ik de radio uitschakelen (het draadloze gedeelte)?

2. Is er een webinterface op de Experia box zelf beschikbaar om bepaalde instellingen te doen? (dus NIET via MijnKPN)

3. Welke instellingen zijn er door de gebruiker zelf de doen? Bijvoorbeeld NAT tabel, wachtwoord/passcode voor encryptie enz.

4. Hoe wordt een firmware update uitgevoerd? En hoe veilig is dit?

Alvast bedankt voor uw moeite!

Met vriendelijke groet,
Marrik
Het antwoord:
Geachte heer,

Naar aanleiding van uw vraag over InternetPlusBellen kunnen wij u als volgt informeren:

Ad. 1
U kunt ook gedraad randapparatuur op de Experia Box aansluiten.

Ad. 2
Nee, er is geen webinterface die bereikbaar is op de Experia Box. U dient alles via Mijn KPN te regelen.

Ad. 3
Zie vraag 2.

Ad. 4
De firmware wordt automatisch geupdate op afstand door KPN.

Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geonformeerd.

Met vriendelijke groet,
Met andere woorden: nog geen duidelijkheid ende antwoord... ZUCHT! |:(

Dus ik heb maar weer gereplied.... wordt vervolgt! (hopelijk)

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
marrik schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 20:29:
Ik krijg zojuist ook antwoord op mijn vragen die ik online heb gesteld via het emailformulier.
Wie gaf je dat antwoord? Ik heb er nu 2 'aan de lijn' gehad: PdB en WvA.
Het antwoord: Nee, er is geen webinterface die bereikbaar is op de Experia Box. U dient alles via Mijn KPN te regelen.
Enige kans is dat ze in hun antwoorden aan mij met die webinterface 'MijnKPN' bedoelen. Maar dan moet je wel heel diagonaal lezen. Letterlijk citaat uit mijn mailtje:
  • [b]KPN[/b]: Het is mogelijk om een NAT-tabel op Experia Box vast te leggen door in te loggen op via de webinterface.
Staat die webinterface dan open? Volgens de verhalen op tweakers.net is die afgesloten
Waarop dus het antwoord kwam dat het inderdaad mogelijk is om via de webinterface in te loggen.
marrik: Dus ik heb maar weer gereplied.... wordt vervolgt! (hopelijk)
Same here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe betrouwbaar is VoIP?? En dan heb ik het vooral over alarm/storingsinstallatie's.

Ik heb nu ISDN2 en heb twee telefoonkiezers voor het doormelden van storingen in het productieproces, één belt storingen door naar een meldkamer en die bellen het lijstje af! de tweede kiezer belt het semafoonnetwerk (semafoon omdat SMS niet betrouwbaar is) en geeft de storing door aan de semafoons.

Kan ik dat eventueel allemaal passend maken aan VoIP of is een normale ISDN2 aansluiting dan veiliger????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 22:59:
Hoe betrouwbaar is VoIP?? En dan heb ik het vooral over alarm/storingsinstallatie's.

Ik heb nu ISDN2 en heb twee telefoonkiezers voor het doormelden van storingen in het productieproces, één belt storingen door naar een meldkamer en die bellen het lijstje af! de tweede kiezer belt het semafoonnetwerk (semafoon omdat SMS niet betrouwbaar is) en geeft de storing door aan de semafoons.

Kan ik dat eventueel allemaal passend maken aan VoIP of is een normale ISDN2 aansluiting dan veiliger????
Voor zo iets zou ik een analoog lijntje erbij houden tot de kinderziektes uit VoIP zijn. Die analoge lijn kun je ook aansluiten op de Experia doos. Vermoedelijk kun je dan met ** de analoge lijn kiezen, want zo gaat dat ook bij Solcon en bij de Siemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Aanpalend nieuws van Webwereld:
KPN kiest Siemens als partner voor ip-televisie
Het telecombedrijf wil in de loop van dit jaar zijn internettelevisiedienst op de markt brengen. Klanten moeten via hun adsl-verbinding onder meer video-on-demand en themakanalen kunnen verkrijgen.

KPN levert al langer tv-diensten aan consumenten in Nederland. Deze maken gebruik van het draadloze netwerk van Digitenne. Deze dienst zal blijven bestaan naast ip-tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartskisan
  • Laatst online: 02-05-2021
Ben deze week ook benaderd door KPN om over te stappen op InternetPlusBellen. Vraag me echt af of het zinnig is om over te stappen. Hieronder wat overwegingen.

Financiële insteek:
Kostentechnisch lijkt het zinnig omdat je af bent van vastrecht etc. De mevrouw van de KPN deed een keurig aanbod voor de uitbreiding van mijn ADSL-lite abonnement. Repte overigens niet over de 3 euro verhoging na 6 maanden. Maar enfin, lijkt er toch op dat je minimaal 10-15 euro per maand bespaard. I.c.m. Skype betaal je bijna geen variabele kosten meer terwijl je toch nog gewoon een vast nummer hebt (ik neem even niet aan dat zaken als Skype geblokkeerd kunnen worden).

Apparatuur:
Werk nu met de Speedtouch router van KPN. Bevalt uitstekend, zeker met bijgeleverd PCMCIA-kaartje. Vraag me af of Bij de Expedia Box dit ook wordt meegeleverd, aangezien een laptop in de regel 2x usb aansluiting heeft. De mogelijkheid voor draadloos LAN waren bij de Speedtoch router ook al aanwezig, alleen met bijvoorbeeld een losse harde schijf wordt dat natuurlijk wel erg simpel.

ADSL en verder...
De keuze van KPN lijkt redelijk toekomstvast. Ze sorteert voor op ADSL2, waarmee op afzienbare termijn nog grotere datasnelheden kunnen worden gehaald. Adsl2 lijkt erg op de huidige adsl-techniek, maar gebruikt meer efficiënte algoritmes voor signaalverwerking, waardoor hoge snelheden mogelijk zijn en tegelijkertijd langere afstanden van de centrale naar het huisadres overbrugd kunnen worden. Wat snelheid betreft lijkt het verschil in eerste instantie niet al te groot: adsl2 biedt een download van 12 Mbit per seconde. Het grote verschil is echter dat meerdere lijnen relatief simpel aan elkaar gekoppeld kunnen worden, zodat u bijvoorbeeld met vier lijnen een 48 Mbit-verbinding kunt realiseren. Adsl2+ doet daar nog een flinke schep bovenop. Deze heeft een overdrachtssnelheid van 2,2 MHz in plaats van 1,1 MHz en kan daardoor een snelheid bieden van 24 Mbit.

Privacy
KPN blijft eigenaar van de apparatuur, hierdoor wordt het behoud privacy wellicht een issue. Wat mag KPN wel en niet doen?! De discussie over de instelling van bijv. NAT is al in volle gang.

Klantenbinding
Ben bang dat een keuze voor InternetPlusBellen je niet meer zo snel zal overstappen op iets anders. De Expedia Box zal je weer moeten inleveren als je ermee stopt, hoewel de concurrentie hierop natuurlijk wel zal reageren.

Conclusie
Ik neig naar een Ja. KPN heeft gezegd dat ze steeds meer met bundels gaan doen. Net als Scarlet nu. Straks dus VOIP, Internet, GSM en Digitale TV in 1 pakket. Hoe meer je afneemt hoe meer korting, net zoals dat al jaren bij verzekeringsmaatschappijen werkt.

Bartskisan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Bartskisan schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 10:46:
I.c.m. Skype betaal je bijna geen variabele kosten meer terwijl je toch nog gewoon een vast nummer hebt (ik neem even niet aan dat zaken als Skype geblokkeerd kunnen worden).
Een andere VoIP-aanbieder zal je in ieder geval niet op de Expedia kunnen instellen. Nu werkt Skype wat anders, maar toch. En blokkeren is wel degelijk mogelijk. Ik wijs op een commentaar op Webwereld
Rogier @ woensdag 13 april 2005, 14:46
zou dit de reden zijn dat ik geen SIP over het adsl netwerk van KPN kan krijgen?
Met mijn directadsl abonnement van kpn is het onmogelijk uitgaande sip (udp/5060) naar mijn eigen VOIP server op te zetten. een andere poort (bijv. udp/5061) werkt prima.... zou kpn dit blokkeren uit bescherming van de eigen dienst? heb de helpdesk gebeld, maar die wilde nog geen mededelingen doen, of ik over een maand terug wilde bellen.... lijkt me een vreemd verhaal? iemand hetzelfde meegemaakt?
Als dit werkelijk zo is, is het wachten op VoIP-aanbieders met een variabel poortnummer (als dat technisch al mogelijk is !?)
Bartskisan weer: Werk nu met de Speedtouch router van KPN. Bevalt uitstekend, zeker met bijgeleverd PCMCIA-kaartje. Vraag me af of Bij de Expedia Box dit ook wordt meegeleverd, aangezien een laptop in de regel 2x usb aansluiting heeft.
Alle installatiepakketten bevatten ook een USB-adapter voor de draadloze verbinding. Een extra USB-adapter kost € 34,95. Daar staat niets over een PCMCIA kaartje, maar bij de uitleg over het draadloze netwerk wel: "Om met uw laptop via het draadloze thuisnetwerk te surfen heeft u een Wi-Fi PCMCIA kaart nodig." Het ziet er dus naar uit, dat je zo'n kaartje zelf moet aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Jan-E schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 12:19:
Een andere VoIP-aanbieder zal je in ieder geval niet op de Expedia kunnen instellen. Nu werkt Skype wat anders, maar toch. En blokkeren is wel degelijk mogelijk.
Als ik me niet vergis (maar ik laat me graag corrigeren...) is blokkeren van Skype niet mogelijk, omdat Skype al voldoende heeft aan 2 poorten: 80 en 443. Poort 80 is http en 443 is https, dus dat zijn 2 poorten die KPN in ieder geval niet zal kunnen filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Ik heb weer antwoord:
Geachte heer,

Naar aanleiding van uw vragen kunnen wij u als volgt informeren:

Via Mijn KPN kunt u ervoor kiezen de draadloze verbinding volledig uit te schakelen.

De mogelijkheden van Mijn KPN zullen in de loop van 2005 worden uitgebreid, zodat u de firewall geheel naar eigen wensen kunt instellen. Ook de NAT tabel zal worden toegevoegd aan de Mijn KPN omgeving, echter ook deze is op dit moment nog niet in Mijn KPN beschikbaar.

Uw vraag over de update van de firmware hebben wij doorgezet naar een gespecialiseerde afdeling. U ontvangt hierover nog bericht.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geonformeerd.

Met vriendelijke groet,
Met andere woorden: geen webinterface dus maar wel mogelijkheden via Mijn KPN (al is het in de toekomst).

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
marrik schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 20:42:
Ik heb weer antwoord:
[...]
Met andere woorden: geen webinterface dus maar wel mogelijkheden via Mijn KPN (al is het in de toekomst).
Ik ook:
KPN: Op dit moment is het niet meer mogelijk om via de webinterface de configuratie van de Experia Box te wijzigen. De KPN Experia Box wordt volledig beheerd vanuit Mijn KPN.

Vanuit Mijn KPN is het nu mogelijk om het niveau van de firewall in te stellen op Laag, Midden of Hoog. In het derde kwartaal wordt het mogelijk om de firewall geheel volgens uw eigen wens in te stellen vanuit Mijn KPN.
Nu ineens weer 3 beveiligingsniveaus, terwijl er op de site twee genoemd worden.

Ik had ook nog gevraagd naar het installatiepakket met Wi-Fi telefoon. Ze kunnen nog geen verwachte leverdatum noemen wanneer dat pakket weer beschikbaar komt. En een 'backorder' is ook niet mogelijk. Nu ja, dan maar zonder. En een paar jaar wachten tot die telefoons voor een prikkie te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Ik had ook nog gevraagd naar het installatiepakket met Wi-Fi telefoon. Ze kunnen nog geen verwachte leverdatum noemen wanneer dat pakket weer beschikbaar komt. En een 'backorder' is ook niet mogelijk. Nu ja, dan maar zonder. En een paar jaar wachten tot die telefoons voor een prikkie te koop zijn.
Ik zag bij de specificaties van die Wi-Fi telefoon dat 'ie "maar" 802.11b is.... Vind ik niet bepaald interessant want daardoor moet je AP in b-compatible modus blijven staan. Met alle nadelen van dien...

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
marrik schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 21:12:
Ik zag bij de specificaties van die Wi-Fi telefoon dat 'ie "maar" 802.11b is.... Vind ik niet bepaald interessant want daardoor moet je AP in b-compatible modus blijven staan. Met alle nadelen van dien...
Tenzij die telefoon natuurlijk ook voor KPN aangepast is. Ze zijn een flinke afnemer, waar een fabrikant wel wat moeite voor wil doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-E op 22-06-2005 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Ik heb nu dus de zaak besteld, startend vanaf de link in het mailtje waarin ik uitgenodigd werd "als eerste" te bestellen. Opmerkelijk: tijdens de bestelprocedure werd absoluut niet meer gevraagd of ik wel tot de bevoorrechte, eerste groep behoorde. Dat was de afsluitende tekst:
Uw bestelling is ontvangen.

Binnen 15 werkdagen ontvangt u uw installatiepakket. U hoeft aan de postbode niets te betalen. Heeft u het installatiepakket Videotelefoon besteld, dan wordt dit bedrag op uw eerste telefoonrekening in rekening gebracht.
Volgens de bestelprocedure moet je daarna een afspraak maken met een monteur. Zou pas op dat moment nagetrokken worden of ik tot de happy few behoor? Zo nee, dan lijkt het erop dat het gewoon 'wie het eerst komt, die het eerst maalt' is. En dan ben ik benieuwd hoe snel die monteur hier ter plekke kan verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
De bestelprocedure werd afgesloten met een poll:

Wat was voor u de belangrijkste reden om InternetPlusBellen te bestellen?
Het is goedkoper dan wat ik nu betaal voor bellen en internetten 580 (51%)
KPN biedt een eenvoudig en compleet aanbod333 (29%)
Ik maak altijd graag als eerste gebruik van de nieuwste technologie 142 (12%)
Andere reden79 (6%)

1134 respondenten tot nu toe. Het zegt iets over de belangstelling.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-E op 23-06-2005 00:54 . Reden: Andere reden toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Jan-E schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 00:08:
De bestelprocedure werd afgesloten met een poll:

Wat was voor u de belangrijkste reden om InternetPlusBellen te bestellen?
Het is goedkoper dan wat ik nu betaal voor bellen en internetten 580 (51%)
KPN biedt een eenvoudig en compleet aanbod333 (29%)
Ik maak altijd graag als eerste gebruik van de nieuwste technologie 142 (12%)
Andere reden79 (6%)

1134 respondenten tot nu toe. Het zegt iets over de belangstelling.
Zegt ook iets over de bekendheid en over de vragen die er nog bij potentiele klanten zijn.

Heb je wel eens gewoon gesurft naar www.kpn.com? Daar staat nergens iets over InternetPlusBellen.
Pas als je op "Prive" klikt komt het in beeld. Klik je (omdat je meer info over ADSL wilt hebben) op ADSL vanuit de startpagina, dan behoort IPB niet tot de mogelijkheden... :O

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Is er trouwens al iets bekend over de interne DHCP server van de Experia box?
Zit er sowieso een DHCP server in? Staat 'ie aan?

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartskisan
Vraagje:
Zou je met het PCMCIA kaartje dat destijds bij de speedtouch 570 router is geleverd (toen ik ben overgestapt op ADSL) ook met de Experia Box kunnen communiceren?

Bartskisan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
marrik schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 07:52:
Is er trouwens al iets bekend over de interne DHCP server van de Experia box?
Zit er sowieso een DHCP server in? Staat 'ie aan?
Er zit een DHCP server in en hij staat nog aan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Bartskisan schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 10:02:
Vraagje:
Zou je met het PCMCIA kaartje dat destijds bij de speedtouch 570 router is geleverd (toen ik ben overgestapt op ADSL) ook met de Experia Box kunnen communiceren?
Wi-Fi = Wi-Fi hoorde ik laatst iemand zeggen. Als dat kaartje 802.11b (of beter nog: 802.11g) praat, moet het geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartskisan
Heb n.a.v. dit forum een aantal vragen bij de KPN uitstaan.
Wellicht hebben jullie antwoorden, dan leg ik die naast de antwoorden van KPN en kan ze vervolgens weer met hun eigen uitspraken confronteren. Een aantal van deze vragen heb ik al eerder gesteld op dit forum.

Mail naar KPN
Ben benaderd om over te stappen op InternetPlusBellen, alvorens te besluiten hierover heb ik een aantal vragen.
1. Kan ik gebruik maken van het PCMCIA kaartje dat destijds is geleverd bij mijn Speedtouch 570 router i.c.m. de Experia Box?
2. Hoeveel bandbreedte kost bellen, minimaal en maximaal, als ik 1 gesprek voer?
3. En bij 2 gesprekken, is dat dan 2 x zoveel?
4. Gaat dit tenkoste van mijn beschikbaar bandbreedte?
5. Bij Direct ADSL Lite staat vermeld dat je 2 gesprekken tegelijk kan voeren, heb je hiervoor dan ook 2 nummers nodig?
6. Is er QoS (Quality of Service) ingesteld?
a. Zo ja, kunt u inzage geven in de vooraf vastgestelde prioritering?
b. Zo nee, hoe wordt de kwaliteit van mijn telefoongesprek gegarandeerd?
7. Kan ik de Experia Box zelf configureren om bijvoorbeeld gebruik te kunnen maken van Kazaa, Emule, etc?
8. Wat kan ik niet zelf instellen?
9. Wat mag KPN wel en niet als het gaat om de privacy van haar gebruikers, aangezien de Experia Box in eigendom en beheer van de KPN blijft.
10. Aangezien de Experia Box in eigendom en beheer van KPN blijft, wordt dit modem dan ook vervangen of gerepareerd indien het kapot is?
11. Wat voor een termijnen gelden hiervoor?
12. Als de Experia Box door KPN is afgeschreven, wordt deze dan ook kosteloos vervangen?
13. Zit er telefooncentrale functionaliteit in de Experia Box en kan dit ook kosteloos worden gebruikt?
14. Kan ik nog steeds gebruik maken van Skype, of is/wordt dit geblokkeerd?
15. Ik heb met mijn Speedtoch 570 router in sommige plekken van mijn huis slechte ontvangst. Wordt dat beter met de Experia Box, aangezien deze op een andere frequentie uitzendt?
16. Waar kan ik een Nederlandse of Engelse handleiding vinden van de Experia Box?
17. Als ik bel naar andere Voip gebruikers zijnde NIET KPN, maar bijvoorbeeld Versatel, Wanadoo, UPC, of een andere concurrent betaal ik dan ook telefoontikken?
18. Het abonnement geldt voor 1 jaar. Als ik besluit om eerder te stoppen welke kosten worden mij dan in rekening gebracht?
19. Is het mogelijk dat de monteur de Experia Box ergens anders installeert dan in de meterkast, bijvoorbeeld in de studeerkamer?

Bartskisan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

15. Ik heb met mijn Speedtoch 570 router in sommige plekken van mijn huis slechte ontvangst. Wordt dat beter met de Experia Box, aangezien deze op een andere frequentie uitzendt?
Hoezo "op een andere frequentie uitzendt"?
Als ik het goed heb begrepen is de Speedtouch een 802.11b router. Deze zendt ook gewoon op de 2,4GHz band uit. Net als de Experia box. Dat zal dus niets uitmaken als het om ontvangst gaat.
Sterker nog: als de Experia box in hogere snelheid staat dan wil soms de ontvangst zelfs slechter zijn.

offtopic:
Helaas is het zo dat bij de standaard 802.11b en 802.11g Wi-Fi's je last hebt van muren e.d. maar ook van andere draadloze accesspoints, bijvoorbeeld van die van de buurman.
Als je echt problemen hiermee blijft houden dan raad ik je aan om te kijken naar een 802.11n router.
Officieel zijn deze er nog niet want de standaard ligt nog niet vast, maar er zijn wel al pre-n routers. Bijvoorbeeld bij Belkin en Linksys. De laatste heb ik zelf en met deze router heb ik nergens meer dove plekken. Bijkomend voordeel is de hogere snelheid.

Marrik

Pagina: 1 2 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.