Beste mensen,
Na vandaag her en der een beetje gecorrigeerde te zijn over de do's and don'ts hier op het Forum (waarvoor dank, ben helaas geen frequente forumganger), een wat geconcretiseerde vraag. Ik wil graag een redelijk basissysteem waarop ik de standaarddingen (e-mail, internet, teksverwerken, etc.) kan doen en waarop ik goed met foto's in de weer kan (verslepen etc + bewerken).
Mijn huidige systeem is een standaard PII waarvan ik alleen de monitor, het toetsenbord en de muis ga hergebruiken. De rest moet dus vervangen worden (meer een compleet systeem dus

)
Ik had, onder andere aan de hand van diverse posts & tests hier, het volgende in gedachte:
DVD-RW : NEC ND-3540 16 x, 8 x, 16 x, Wit, OEM € 42,02
Kast : AOpen QF50C 300 Watt, Beige, blauw 36,98
Processor: AMD Athlon 64 Venice 3000+, Socket 939, Boxed 123,53
Memory : TwinMos Memory DDR SDRAM, 1 GB, PC3200, 400 MHz, (2x 512 MB) 69,75
Mulitcard-reader/writer: Sweex Internal USB 2.0 Card Reader 16-in-1 -, USB 2.0 10,08
Harddisk : Maxtor DiamondMax Plus 10 200 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA/150 81,51
MoBo : MSI RS480M2-IL 78,15
Montage volledig systeem 1 jaar garantie (aanbieding) 14,71
Totaal bestelling € 456,73
BTW 19% 86,77
Vaste verzendkosten 8,50
Te betalen € 552,-
De vragen:
* MoBo: ik ben volledig afgegaan op de basispc die in de Buyers Guide van Mei getipt staat. Heb er wel wat meer geheugen bijgedaan. Nu is mijn vraag: kan ik met de on-board VGA echt wel voldoende uit de voeten, meenemend wat ik ermee wil? En wat zijn eventueel betaalbare alternatieven (combi MoBo + basis grafische kaart of ander MoBo met on-board VGA)?
* Ook de kast heb ik van dit systeem overgenomen. Ik las ook goede dingen over ANTEC kasten, ook in verband met geluid. Is het de moeite waard te upgraden naar een ANTEC kast, en zo ja, welke?
* Harddisk: ik heb deze genomen omdat hij groot en snel is (zie ook testresultaten op deze site). Ik las dat de nieuwe Samsung schijven super stil zijn (en zijn schijven die ook SATA II ondersteunen). Heeft iemand ervaring met deze schijven? Is SATA II echt een groter verbetering? Zijn er anders ergens test van?
Uiteraard zijn tips over hoe ik eventueel geld kan besparen zonder teveel aan prestatie in te boeten ook altijd meer dan welkom. Vriendelijk bedankt alvast! Oh ja, mijn totaal budget is in principe max 550 EUR. Maar ja.... jullie weten hoe dat gaat
Met vriendelijke groet,
Rogier