Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
en wat zijn de klachten dan??
Nou ik werk al jaren met Maxtor en had nooit problemen.TD-er schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:47:
[...]
nofi, maar dat moet je IMHO op dit moment geen Maxtor schijven kopen.
Dat 'ie 100% zeker gaat werken op die kaartjes met Silicon Image 3112 controller, kan ik je niet garanderen. Ik heb er zelf ook flink lang mee lopen stoeien en ben er eigenlijk nog niet 100% tevreden mee. (hetzelfde kaartje, gekocht bij dezelfde computerland winkel)
De FAQ en dit topic gaven aan dat ik waarschijnlijk met m'n nForce3 geenproblemen zou hebben.
Zou dat wel zo zijn dan was er wel een bak vol oplossingen.
Nu een heleboel gezeik later ben ik dus voorzichtiger geworden.
Jah, vertelVerwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:04:
heb jij dat kaartje ook?? draai je in een array of gwoon JBOD?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik draai ermee in Software-Raid1 onder Linux.Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:04:
heb jij dat kaartje ook?? draai je in een array of gwoon JBOD?
De Linux support voor dat kaartje is prima.
De problemen zijn dus dat ik met de oude firmware steeds had dat 'ie vastliep en/of de connectie verloor en dat 'ie de schijven soms als 0 GB herkende, soms als 128 GB en soms als 279GB.
Met die nieuwe firmware heb ik dat probleem niet meer, maar nog wel dat 'ie met geen mogelijkheid kan opstarten van cdrom, wanneer ik de schijven aangesloten heb.
Ik heb dit met zowel de raid-bios als de niet-raid-bios getest en in 4 verschillende systemen, met elk een verschillende chipset.
Mijn installatie procedure is dus dat ik op een andere schijf de boel installeer en dan pas de sata schijven aansluit.
In 2 systemen heb ik nog het probleem dat 'ie helemaal niet wil booten wanneer de sata schijven zijn aangesloten, maar dat zou een BIOS probleem kunnen zijn van die mainboards. Jammer alleen dat er geen nieuw BIOS voor die boardjes uit zal komen. (1x een dual p-pro systeem en een Tyan dual-P3 board)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
en dat probleem met de cdrom? hij wil dus niet in de bios, van cdrom booten? de pc boot wel wanneer er een cdrom aanhangt?
hoe zit het eigenlijk met de snelheden van de schijven, zijn die een beetje te pruimen?? ik haalde met die xfx niet meer dan 50mb in raid 0 :(((
dat de schijven na die firmware update niet meer wegvallen kan erop duidden dat silicon de problemen met die staggered spinup heeft opgelost... dat is namelijk de reden waarom de schijven constant uit mijn huidige array vallen...
Enof ik er nog ben!Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:27:
PSspike heeft ook zon kaartje wel werkend met een maxline III sata300...
spike ben je er nog???? heb jij die wat aan dat kaartje gadaan? of werkte ie out of the box??
misschien dat je ons een manufacturing date kan geven??
thanks alvast!
Sata kaart werkt 'out of the box' nieuwe firmware was niet nodig oid. Nou moet ik wel opmerken dat mijn kaartje waarschijnlijk een nieuwe revisie is, aangezien de foto op de sweex site en op de doos die ik heb niet kloppen. Manufacturing date zal lastig worden denk ik, maar heb wel ergens een versie nummer gezien. Morgenochtend ben ik thuis en heb ik er tijd voor, dus dan hoor je meer.
Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput
Gemiddeld: meestal rond de 10-30 mb/s. Extreem teleurstellend dus maar de standaard bus op het een moederbord kan de bandbreedte zoiezo niet aan...
Ga denk ik toch eens shoppen voor een externe controller.
[ Voor 50% gewijzigd door Darth Malak op 04-05-2006 14:23 ]
Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput
Verwijderd
ik ga gwoon ff zeiken bij computerland dat ik de nieuwste wil die ze hebben...
staan ze me ws weer zo raar aan te kijken, als dat je een leuke stepping komt zoeken in hun cpu tray heheheh
Ook zitten de SATA aansluitingen wat verder uit elkaar. Heeft het type dat jij hebt ook de mogelijkheid extern 2 keer SATA aan te sluiten? Dat heeft deze namelijk.
Over de snelheid, vroeger
Opzich werkt de Sil3112 perfect alleen als je in RAID 0 gaat draaien kom je tegen het maximum van de PCI bus aan.
[ Voor 79% gewijzigd door PSspike op 04-05-2006 14:59 ]
Verwijderd
maar jij hebt wel gwoon de sweex 2 ports sata raid controller gekocht??
want die bied geen mogelijkheden om extern ook 2 schijven aan te sluiten hoor...
waar heb jij die kaart gekocht dan??
want officieel bied sweex maar 1 soort raid sata kaart aan dacht ik..
Zou er nog verschil zijn tussen de raid versie en de gewone versie?Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 14:45:
ik heb er nog geen hoor...
want die bied geen mogelijkheden om extern ook 2 schijven aan te sluiten hoor...
Behalve het raid deel dan?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja de standaard Sweex sata raid controller, je hebt ook nog dezelfde maar dan zonder raid. Het is wel of of. Je moet met jumpers instellen of je de interne connectors wilt gebruiken of de externe. Of 1 intern en 1 extern kan ook.Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 14:45:
ik heb er nog geen hoor...
Kaartje komt weg waar ik werk
@Gonadan, kan maar zo wezen dat de bios wat anders is en meer niet.
[ Voor 9% gewijzigd door PSspike op 04-05-2006 14:59 ]
Ik heb de schijven gewoon als schijven gebruikt en dus niet als raid-device. Dus mijn raid-device onder linux (md0) bestaat uit sda1 en sdb1.Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 14:20:
hmm met software raid 1 bedoel je dat je wel de schijven op dat kaartje als raid 1 array hebt opgezet? of heb je in linux 2 JBOD arrays als een raid 1 opgezet?
en dat probleem met de cdrom? hij wil dus niet in de bios, van cdrom booten? de pc boot wel wanneer er een cdrom aanhangt?
hoe zit het eigenlijk met de snelheden van de schijven, zijn die een beetje te pruimen?? ik haalde met die xfx niet meer dan 50mb in raid 0 :(((
dat de schijven na die firmware update niet meer wegvallen kan erop duidden dat silicon de problemen met die staggered spinup heeft opgelost... dat is namelijk de reden waarom de schijven constant uit mijn huidige array vallen...
De syncsnelheid ligt zo rond de 42 - 45MB/s (2 uur voor 279 GB) en hdparm zit zo tussen de 35 en 45 MB/s voor het raid-station.
Het probleem zit 'm inderdaad in het booten van cdrom en met die andere 2 machines dus in het uberhaupt niet booten, als die schijven aangesloten zijn.
Het updaten van de firmware van die Silicon Image gaat vrij makkelijk, mits je dus een werkende flop kunt vinden
Er is gewoon een raid-versie en een niet-raid versie van de bios.Gonadan schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 14:46:
[...]
Zou er nog verschil zijn tussen de raid versie en de gewone versie?
Behalve het raid deel dan?
[ Voor 10% gewijzigd door TD-er op 04-05-2006 14:55 ]
Waarom zou je dan een raid versie kopen?TD-er schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 14:53:
Er is gewoon een raid-versie en een niet-raid versie van de bios.
Die bios kan je er zelf ook wel op flashen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
en heb jij ook de mogelijkheid om devices extern aan te sluiten?
en zit de SIL chip gedraait of recht?
omdat spike aangeeft dat hij een andere model heeft dan dat op de plaatjes staat ben ik daar wel nieuwsgierig naar!
Edit: ben ik nu gek of wat? ik hoor iedereen praten over nieuwe bios/firmware voor de 3112 chip van de SIL site... nou ik ben inmiddels een tijdje aan het zoeken maar hij staat er echt niet tussen...
http://www.siliconimage.com/support/
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 16:03 ]

[ Voor 14% gewijzigd door PSspike op 04-05-2006 16:11 ]
Verwijderd
ik denk dat als je die bios erin flasht de boel niet helemaal gaat werken...
weet iemand waar wel wat te krijgen is?
Maar is het niet beter om als je net een nieuwe Maxtorschijf hebt gekocht en je zit de klooien met nforce2,3 of 4 om gelijk de Firmwareupdate bij Maxtor aan te vragen? http://maxtor.custhelp.co...mNlNA**&p_li=&p_topview=1
In de tussentijd dat je BIOS aan het flashen bent en jumpers aan het jumperen krijg je misschien je Firmwareupdate wel binnen?
Want aleen een BIOS update en nieuwste nvidea drivers schijnt toch ook niet te werken.
http://techreport.com/forums/viewtopic.php?t=37965I updated the BIOS to 1016 Asus A8N-SLI Deluxe. I also updated my nvidia drivers to 6.70 that didn't do much good, so I uninstalled those drivers and the windows drivers let me initalise the drive.
[ Voor 6% gewijzigd door Youri Carma op 04-05-2006 16:58 ]
Has Balls
Daar had ik al de link gegeven naar de Silicon Image firmware.
Danku dankuYouri Carma schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 16:57:
Erg veel respect voor mensen die het niet opgeven met de Maxtor's erg spannend allemaal ik volg de discussie met zeer veel intresse.(Niet cynisch bedoeld)
Maar is het niet beter om als je net een nieuwe Maxtorschijf hebt gekocht en je zit de klooien met nforce2,3 of 4 om gelijk de Firmwareupdate bij Maxtor aan te vragen? http://maxtor.custhelp.co...mNlNA**&p_li=&p_topview=1
In de tussentijd dat je BIOS aan het flashen bent en jumpers aan het jumperen krijg je misschien je Firmwareupdate wel binnen?
Want aleen een BIOS update en nieuwste nvidea drivers schijnt toch ook niet te werken.
[...]
http://techreport.com/forums/viewtopic.php?t=37965
Maar ik heb een nieuwere firmware dan op de Maxtor site staat aangegeven, dus ik gok dat het dan weinig zin heeft
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
23 euries armer maar het lijkt goed te gaan!
hij pakt de schijven zonder aarzelen, nog geen schijven gehad die uit de array knallen... maar ik weet dat ik niet te vroeg moet juichen maar het begin is hoopvol...
Het is je goed recht om misverstanden recht te zetten. Het maakt het er echter voor eenvoudige consumenten "such as me-self" niet duidelijker op. Maar je hebt gelijk je kan schijven hebben met Staggered spinup en NCQ die 150 MB/s draaien en toch het SATA II keurmerk mogen dragen._Dune_ schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 21:26:
[...]
Je zet dat er toch niet neer, omdat ik anders mijn verhaal weer opdreun?
Het zou echter veel overzichtelijker zijn als SATA I synoniem met 150 MB/s etc..maart goed dan moeten we inderdaad alleen snelheden gaan noemen al dan niet met SATA II functies aan of uit.
Wat ik verder nog opmerkelijk vond is dat je dus , als je je firmware hebt gekregen dat dus op een andere controller als de nForce 4 moet doen waarbij de SIL 3114 op de A8N-SLI weer "handig" uit komt.
Het gekke is dat er juist af en toe ook weer problemen zijn met maxtor's en SiL's .... het is echt om gek van te worden!The only problem was the fact you couldn't flash the firmware with the Nvidia control, no real surpise there. The other on board one worked nicely for that task. Then back to nForce4 for normal SATA2 usage.
Dit moet een grote teleurstelling zijn voor Maxtor aangezien een hele "bunch" aan vaste Maxtor kopers "such as me-self" overwegen/zijn overgestapt naar andere merken.
Ik denk zelf (Want dat moet nog blijken) zelf mijn uitvlucht gevonden te hebben met de nieuwe WD3200KS een echte 300GB schijf.
[ Voor 46% gewijzigd door Youri Carma op 04-05-2006 23:19 ]
Has Balls
Dit weekend een nieuwe drive gekocht en ik krijg hem niet aan de gang. Even op Tweakers naar een topic zoeken, en gatver, die schijven geven dus problemen.
HD: 6V300F0 met firmware VA111630
Mn mobo: MSI K8N Neo2 (nForce 3) met laatste bios update, nForce 3 versie 5.11
Ik heb hem nog steeds niet aan de gang en heb het volgende al geprobeert:
* Jumper verstoken naar 150gb/s
* Alle SATA kabels onderling gewisseld, om toch maar zeker te zijn dat het niet aan de kabel ligt
* HD op een aparte SATA power connector gehangen
* Nieuwe HD met alleen mn operating system HD in mn machine gehangen
* Powermax tool gedraait om HD te testen -> De helft van de keren dat ik die HD test loopt hij vast op de "Drive R/W Buffer" test
Ik heb een mailtje naar Maxtor gestuurd, en hoop dat ik andere firmware voor mn HD krijg die mn probleem oplost. Mn firmware stond wel niet in hun lijstje, maar ik hoop toch dat met een update alles weer goed komt.
Iemand nog hints/tips?
Ik heb er trouwens nog een Maxtor Diamondmax 10 schijf in hangen (6B200M0) en die geeft geen problemen. Aardig vreemd allemaal en weinig vertrouwen gevend.
XBL: theArthurrrr
Verwijderd
vannacht de array volgepompt met data.. kom ik sochtens terug.. foutmelding "an event has occured"..
jahoor weer een schijf eruit gevlogen...... ik wordt echt helemaal gek van die klote disks... heb besloten om nog een ding te proberen... om geen array aan te maken op de controller, maar gwoon los.. en dan in diskmanagement een mirror te maken.. dan heb ik ook gwoon een raid 1 array, maar misschien dat ze er dan niet uitvliegen...
anders gaan ze voor een eurootje of 50 op v&a
Ik heb dezelfde schijf (fabrikage datum feb. 2006) en heb nog geen enkel probleem gehad. Maar ik houd mijn hart vast want vorig weekend is er een andere maxtor van mij gecrashed, een oudere.DeWaanzin schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 23:47:
Ai ai ai,
Dit weekend een nieuwe drive gekocht en ik krijg hem niet aan de gang. Even op Tweakers naar een topic zoeken, en gatver, die schijven geven dus problemen.
* Alle SATA kabels onderling gewisseld, om toch maar zeker te zijn dat het niet aan de kabel ligt
* Powermax tool gedraait om HD te testen -> De helft van de keren dat ik die HD test loopt hij vast op de "Drive R/W Buffer" test
Ik heb een mailtje naar Maxtor gestuurd, en hoop dat ik andere firmware voor mn HD krijg die mn probleem oplost. Mn firmware stond wel niet in hun lijstje, maar ik hoop toch dat met een update alles weer goed komt.
Iemand nog hints/tips?
Ik heb er trouwens nog een Maxtor Diamondmax 10 schijf in hangen (6B200M0) en die geeft geen problemen. Aardig vreemd allemaal en weinig vertrouwen gevend.
Tot nu toe in mijn zeer lange computerleven pas 3 crashes gehad. Alle 3 maxtors. Ik heb mijn les definitief geleerd. Nooit, nooit geen maxtor troep meer voor mij.
"nooit geen maxtor troep meer voor mij."
Vreemde les die je geleerd hebt, ik zou er juist géén meer nemen
[ Voor 8% gewijzigd door Leftblank op 05-05-2006 10:08 ]
Net ff benchmark gedraaid, hier kun je goed zien dat de maxline III 300GB stuk sneller is als de diamondmax10 200GB. En dat deze hier stabiel draait. Maargoed aankomend weekend de ultieme test
Verwijderd
Laat me raden, óf hij ziet hem als ongeformatteerd maar formatteren kan niet.DeWaanzin schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 23:47:
Ai ai ai,
Iemand nog hints/tips?
Óf hij loopt vast zodra je de schijf wilt benaderen
Ikje heb: K8N Neo2 Platinum, DM10 6V300F0 VA111630
Heb jij dan bios versie 1.B?
Ik ben nu namelijk met 1.8 en 1.9 aan het spelen op advies van MSI.
Daarbij kan ik de schijf na het flashen wel hotpluggen en gewoon gebruiken.
Maar na een reboot doet hij het bij 1.8 niet meer.
Van 1.9 weet ik dat nog niet want ik heb hem net geflasht
Ik laat je weten of ik een oplossing vind
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee dus, werkt nog steeds niet.
Edit:
Wat is er mis met een edit
[ Voor 95% gewijzigd door Gonadan op 05-05-2006 11:53 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 11:29:
spike wat zijn de write speeds dan??.. mijn read speads zijn ook ongeveer zo hoog.. maar de write speeds zijn echt om te janken over die pci bus...
Verwijderd
edit:
ik haalde vannacht van pci naar pci controller 6mb/s
176gyg duurde toch een dikke 8 uur
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 13:44 ]
Jij mag nooit meer raden !!!!!!!!!!!Gonadan schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 11:33:
[...]
Laat me raden, óf hij ziet hem als ongeformatteerd maar formatteren kan niet.
Óf hij loopt vast zodra je de schijf wilt benaderen
Heb jij dan bios versie 1.B?
En ik heb idd die bios versie.
Ik baal er eigenlijk als een stekker van. Mocht die schijf het toch ooit gaan doen, dan durf ik er bijv. geen foto's of andere belangrijke dingen op te zetten, omdat ik ieder moment bang zou zijn voor een crash.
Het enige dat ik nu nog ga proberen, is die schijf compleet standalone in mn machine hangen en dan kijken of ik Xp erop geinstalled krijg. Ik denk dat dat ook niet gaat lukken, maar je weet het nooit.
[ Voor 16% gewijzigd door DeWaanzin op 05-05-2006 17:09 ]
Je raad het nooit... Ik heb zojuist de VA111670 firmware ontvangen!!!
Heb nog niet de tijd gehad om mijn drives te flashen, maar als iemand deze firmware online kan zetten: GRAAG, ik zal 'm naar je toe mailen. Misschien TS?
Ik heb een domein waar ik vrij weinig mee doe. Ik wil hem wel hostentwinkey schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 18:51:
Ha, beste vrienden....
Je raad het nooit... Ik heb zojuist de VA111670 firmware ontvangen!!!
Heb nog niet de tijd gehad om mijn drives te flashen, maar als iemand deze firmware online kan zetten: GRAAG, ik zal 'm naar je toe mailen. Misschien TS?
foxje at dse punt nl
[ Voor 3% gewijzigd door VonFoX op 05-05-2006 18:57 ]
Yo.
The following issues have been identified with Maxtor SATA II drives and the nVidia nForce4 controller.
No detection
Anomalous behavior such as data corruption
Solutions:
- Flashing the BIOS to the latest revision
- Set up the disk to SATA I modus while setting a jumper on the 2 first pins located on the left.
- If the mainboard has another SATA controller than nVidia alike Sil Image, highPoint or Promise, use this controller instead.
- Issues with NCQ SATA hard drives "I am using a SATA hard drive with NCQ technology on an nForce motherboard and I am experiencing problems. How do I fix this?"
http://nvidia.custhelp.co...2U9MQ**&p_li=&p_topview=1
- Apply the last drivers for the nVidia nF4 chipset if they cause the issue : http://www.nvidia.com/obj...nf4_winxp32_x16_6.85.html
- Firmware update from VA111630 to VA111670 (You must disable all RAID settings in the BIOS beforehand and disconnect all the other HDDs in the PC)
Firmware Update Guidelines :
- Firmware is not a replacement for troubleshooting.
- If a drive is functioning properly in a computer, do not upgrade the firmware.
- Many customers are under the impression that they need to be at the "latest and greatest" firmware revision for their drives in order to achieve maximum performance. Many receive this impression because motherboard manufacturers regularly release BIOS updates for their hardware and many other hardware mfrs. regularly release driver updates. A good example of this is nVidia's graphics controllers where they are currently up to their 80th point release of graphics drivers. However with hard drives, the hardware is extensively tested with known configurations and later can be made incompatible by connecting it to new hardware.
- Firmware updates should always be the LAST step of troubleshooting, only after all other methods have been exhausted, with the exception of known compatibility issues. It is quite possible that a firmware update may actually reduce the performance of a hard drive or kill it completely.
Note: This solution is only to be applied to the listed products and only when used with the nForce4 chipset. If you are unsure as to which chipset you have, contact your motherboard manufacturer or visit your motherboard manufacturer's website for clarification.
Please read the text file for instructions
Nicolas Grasland,
Kind Regards,
Technical Support Team, Maxtor Ireland Ltd.
Thnx, ik ga hem meteen proberen
Mischien niet verkeerd als je aangeeft voor welke schijf deze firmware precies is.
Dus een reeks typenummers enzo
Ik draai RAID-0 op de SIL3114R (ipv de tweede nForce4 controller op de A8N-SLI Deluxe) weliswaar met twee oude Maxtor 9's maar ik heb alles in de BIOS waar het woord RAID in voorkomt nog steeds op disabled staan!twinkey schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 19:03:
[i]- Firmware update from VA111630 to VA111670 (You must disable all RAID settings in the BIOS beforehand and disconnect all the other HDDs in the PC)
Gewoon via drivers via F6 geinstalleerd in de Windows XP Pro setup "that's all".
[ Voor 8% gewijzigd door Youri Carma op 06-05-2006 00:42 ]
Has Balls
Hierbij een link naar de typenummers:TD-er schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 00:24:
[...]
Mischien niet verkeerd als je aangeeft voor welke schijf deze firmware precies is.
Dus een reeks typenummers enzo
http://maxtor.custhelp.co...3JjZTQ*&p_li=&p_topview=1
[ Voor 116% gewijzigd door Gonadan op 08-05-2006 08:22 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat gaat hoogstwaarschijnlijk ook niet helpen.DeWaanzin schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 17:06:
[...]
Jij mag nooit meer raden !!!!!!!!!!!
En ik heb idd die bios versie.
Ik baal er eigenlijk als een stekker van. Mocht die schijf het toch ooit gaan doen, dan durf ik er bijv. geen foto's of andere belangrijke dingen op te zetten, omdat ik ieder moment bang zou zijn voor een crash.
Het enige dat ik nu nog ga proberen, is die schijf compleet standalone in mn machine hangen en dan kijken of ik Xp erop geinstalled krijg. Ik denk dat dat ook niet gaat lukken, maar je weet het nooit.
De miscommunicatie tussen je schijf en de controller zal daardoor niet verwijnen
De schijf is trouwens prima, je kan er gerust data op zetten.
De keer dat hij het per ongeluk bij mij deed heb ik gelijk m'n divx verzamelijk er op geknald en dat werkt prima.
Bij de 2e keer dat hij het per ongeluk deed stond het er nog
Hmmm, nieuwe firmware.
Firmware is altijd eng
Heeft iemand nog de VA111630 staat voor als het mis gaat?
Of kan je de firmware backuppen voor dat je de schijf gaat flashen?
Dat houdt dus in dat mijn 6V met VA111630 niet geflashed zou wordentwinkey schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 00:59:
[...]
Hierbij een link naar de typenummers:
http://maxtor.custhelp.co...3JjZTQ*&p_li=&p_topview=1
Wij hebben het nu over VA111630 e.d.
En in andere topics zie ik ze vaak bezig over 1B07 enzo.
Wat is eigenlijk wat?
De 150 en 300 versie natuurlijk
[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 06-05-2006 12:21 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ga mn HD iig nog niet met deze firmware flashen. Dat doe ik pas als ik toestemming heb van Maxtor. Normaal ben ik niet zo'n miet, maar nu dus wel, want ik heb geen idee hoe ik mn oude firmware weer terug zou moeten zetten.Gonadan schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 12:03:
Hmmm, nieuwe firmware.
Firmware is altijd eng
Heeft iemand nog de VA111630 staat voor als het mis gaat?
Of kan je de firmware backuppen voor dat je de schijf gaat flashen?
Heb al wat mail contact met die lui van Maxtor en die vroegen me de advanced test te doen. Met vlag en wimpel er door heen natuurlijk. Na een reboot wilde ik die test weer een x doen. En, hup, hij sloeg weer vast bij de "Drive R/W Buffer" test.
Ja ik heb hetzelfde probleem.DeWaanzin schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 13:23:
[...]
Ik ga mn HD iig nog niet met deze firmware flashen. Dat doe ik pas als ik toestemming heb van Maxtor. Normaal ben ik niet zo'n miet, maar nu dus wel, want ik heb geen idee hoe ik mn oude firmware weer terug zou moeten zetten.
Heb al wat mail contact met die lui van Maxtor en die vroegen me de advanced test te doen. Met vlag en wimpel er door heen natuurlijk. Na een reboot wilde ik die test weer een x doen. En, hup, hij sloeg weer vast bij de "Drive R/W Buffer" test.
Maar dat is niet meer dan logisch, er is niets mis met de schijf zelf.
Maar Maxtor en MSI blijven natuurlijk naar elkaar wijzen
Mijn pogingen om bij MSI antwoord te krijgen

Zeiss Distagon 21 f/2.8
tenx
de 300gb maxtor werkt wel gewoon zonder problemen... en dat is een SATA 2
[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 07-05-2006 13:35 ]
Verwijderd
gaat de nforce 4 nu ook al sata1 schijven weigeren??
het lijkt me eerder dat de sata2 schijf voor de problemen zorgt, heb je de problemen ook als je de sata2 schijf loskoppelt en dan nogmaals probeert die die sata1 schijven te gebruiken??
Ik weet niet meer wie ik het allemaal heb trachten uit te leggen, maar je kunt de verschillende schijven niet zien als S-ATA I en S-ATA II. Alle Maxtor Diamondmax 10 schijven hebben inprincipe het label S-ATA II. Het verschil zit alleen in de gebruikte interface. De eerst series Diamondmax 10 schijven zijn voorzien van een S-ATA150 (1.5Gb/s) interface, terwijl de latere versie zijn voorzien van een S-ATA300 (3.0Gb/s) Interface.Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 11:32:
moehaha het moet niet gekker worden hier...
gaat de nforce 4 nu ook al sata1 schijven weigeren??
het lijkt me eerder dat de sata2 schijf voor de problemen zorgt, heb je de problemen ook als je de sata2 schijf loskoppelt en dan nogmaals probeert die die sata1 schijven te gebruiken??
S-ATA II staat NIET gelijk aan 3.0Gb/s, absoluut niet. Bron: http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp
S-ATA II was de naam van alleen maar een groep knappe koppen die wat extra features hebben verzonnen voor de S-ATA standaard. Helaas wordt dit opgevat als een nieuwe standaard, wat het dus niet is. Features die door de groep zijn bedacht voor de S-ATA standaard zijn o.a. NCQ, staggered spinup en de 3.0Gb/s interface. Wanneer een hardeschijf aan één van deze features voldoet mag de schijf het label S-ATA II dragen.
Het is dus niet vreemd dat de problemen ook met de 1.5Gb/s schijven optreden, aangezien de problemen o.a. veroorzaakt worden door de staggered spinup feature.
P.s. De groep heeft op een gegeven moment zijn naam gewijzigd in SATA IO, omdat SATA II dus te veel verwarring met zich meebracht en nu nogsteeds.
P.s.2 Sorry als ik sommige personen hiermee blijf spammen, maar voordat je problemen kunt oplossen zal de informatie juist moeten zijn. Toch?
[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 08-05-2006 18:09 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Kan je hem niet elke pagina posten?
Het lijkt nodig te zijn
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
- de staggered spinup, orgineel uitgeschakeld is en via een jumper in te schakelen is.
- NCQ, hebben ze geloof ik wel? maar volgens mij is dat niet het probleem met de controllers waar wij het over hebben dit topic..
- De modellen zijn (theoretisch) niet in staat om 300MB/s te halen.
(ik kan dit bevestigen, mijn DM10 sata150 drive doet het prima op mijn K8N NEO2)
bij de maxtor 300 modellen:
- de staggered spinup, orgineel ingeschakeld is en ook niet via een jumpersetting is op te heffen.
- NCQ orgineel ingeschakelt, en ook niet uit te schakelen via een jumpersetting.
- de modellen zijn (theoretisch) in staat om 300MB/s te halen, dit is overigens wel uit te schakelen met een jumpersetting.. waarna ze in 150MB/s modus worden geforced.
SATA 1 en SATA 2 is dus idd onzin en niet handig om te gebruiken...
Iemand het hier niet mee eens?? dit is namelijk hoe ik het begrepen heb, na al dit gezeik met mijn schijven.
De DM 10 modellen met een S-ATA150 interface ondersteunen inderdaad NCQ en staggered spinup. staggered spinup is default uit geschakeld, deze is in te schakelen door de twee pinnetjes op de achterzijde van de schijf te verbinden met een jumper.Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 13:53:
het is toch wel zo dat de maxtor 150 modellen:
- de staggered spinup, orgineel uitgeschakeld is en via een jumper in te schakelen is.
- NCQ, hebben ze geloof ik wel? maar volgens mij is dat niet het probleem met de controllers waar wij het over hebben dit topic..
- De modellen zijn (theoretisch) niet in staat om 300MB/s te halen.
(ik kan dit bevestigen, mijn DM10 sata150 drive doet het prima op mijn K8N NEO2)
De DM 10 serie had al te kampen met de problemen genoemd in dit topic zo rond eind 2004 begin 2005, volgens mij was er toen nog geen DM 10 schijf uitgerust met een S-ATA300 interface.
Dit weet ik, omdat ik zelf ook met dit bijltje heb gehakt begin 2005. Na de eerste firmware update voor de DM 10 S-ATA150 schijf, welke terug te vinden is in de faq en een firmware update van mijn RAID5 controller wilden de schijven stabiel blijven draaien. Maar de laatste keer dat ik de staggered spinup in schakelde vielen de schijven @random weg tijdens het booten, dus dat heb ik niet weer geprobeerd.
P.s. In het begin had nog een extra probleem, omdat poort 0:0 van mijn RAID controller ook niet stabiel bleek te zijn en dat wordt het helemaal leuk trobble shooten.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 08-05-2006 14:33 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Verwijderd
helaas is er nog geen zaligmakende firmware update klaar voor de 300 modellen :(:(
Wat de HD's betreft is SATA II inderdaad theoretisch.SATA 1 en SATA 2 is dus idd onzin en niet handig om te gebruiken...
Iemand het hier niet mee eens?? dit is namelijk hoe ik het begrepen heb, na al dit gezeik met mijn schijven.
Als je echter zoals ik van plan bent met 4x HD's RAID-0 te draaien komt het SATA II (OK _Dune_ met S-ATA300) verhaal wel weer om de hoek al is dit meer voor toepassing voor de te gebruiken controller.
Met 4x Western Digital Caviar SE16 WD4000KD (400GB, SATA I) schijven in RAID-0 opstelling is reeds een doorvoersnelheid van ~220 MB/s gehaald. http://www.gamepc.com/lab....asp?id=arecapcie&page=11
Terzijde :Wat doen de nieuwe Caviar SE16's WD4000KS 3n WD3200KS?
PCI is met een max doorvoersnelheid van 150 MB/s dan simpelweg te traag. De SIL3114 of SIL3112 welke dan ook is op SATA I 150 MB/s is dan te traag om te gebruiken voor dit doel. PCI-X zou kunnen maar heeft bijna niemand op zijn moederbord zitten.
Dus kom je uit bij een SATA II (OK _Dune_ met S-ATA300) controller waarbij theoretische doorvoersnelheid van 300MB/s voldoende. In mijn geval kan ik dus alleen de nForce4 SATA II controller met 300 MB/s gebruiken waar nu juist de problemen. Vandaar mijn keuze voor de WD3200KS op dit moment.
Een andere oplossing zou kunnen zijn een SATA II (OK _Dune_ met S-ATA300) PCIe controller waarvan er helaas maar weinig op de markt. lees: [rml][ Advies]De Highpoint RocketRAID 2310[/rml] Een losse SATA II controller op een x1 PCIe snelheid met 250 MB/s doorvoer precies/net voldoende is.
Helaas met de Rocketraid 2300:
Hopelijk word deze betaalbaar op de markt gebracht zonder een slaatje te slaan uit de nForce "onderdrukten". Dit zou namelijk DE OPLOSSING zijn.C@SP schreef op maandag 08 mei 2006 @ 11:12:
Ik heb contact gehad met de importeur van Highpoint, en de verwachting is dat de 2300 eind tweede kwartaal leverbaar zal zijn in Nederland.
Even afwachten dan maar...
Let wel! Die 250 MB/s is de beperking van de snelheid van x1 PCIe. De SATA II (OK _Dune_ met S-ATA300) controller heeft een theoretische doorvoersnelheid van 300MB/s. Bij x2 PCe snelheid van 1 GB/s is dus ruim voldoende.
Moraal van dit verhaal: SATA II (OK _Dune_ met S-ATA300) is voor de individuele doorvoer van x1 HD niet relevant maar het verhaal veranderd als men RAID-0 wil gaan draaien met meerdere schijven en de doervoersnelheid een knelpunt gaat vormen op SATA I controllers dan moet men daar rekening mee houden en word elke SATA I controller waardeloos.
Lees voortaan bij SATA II, OK _Dune_ met S-ATA300
[ Voor 60% gewijzigd door Youri Carma op 08-05-2006 16:10 ]
Has Balls
Ik ben in bezit van een 300GB 7200 Maxtor 6V300F0, deze heb ik op een silicon 3112 sata pci controller en een Asus K7N8X-X Nforce2 moederbord.
Als ik de pc lang aan laat staan, ziet mijn pc de schijf niet meer.
wanneer ik de Sata kabel even lostrek en weer monteer ziet hij de schijf wel weer.
Heeft iemand enig idee?
Afgelopen weekend heeft pc bijna non-stop aangestaan op lan-party. In windows hartstikke stabiel, geen problemen. Alleen met opstarten van windows rariteiten meegemaakt, kan niet met zekerheid zeggen dat het door de schijf komt.
Ik gooi hem uit het raam als bij mij de data straks weg is...heb um namelijk net vol met demo's en nieuwe shareware.
Bij mij staat het zakie allemaal op disabled (jammergenoeg 2x maxtor 9 in RAID-0 opde SIL3114R interne controller van de A8N-SLI Deluxe)
[ Voor 6% gewijzigd door Youri Carma op 09-05-2006 00:44 ]
Has Balls
Dat hoefde namelijk niet bij de vorige firmware's...
Vraag ik me ook af ja...Casper_Bours schreef op maandag 08 mei 2006 @ 18:52:
kan iemand me vertellen hoe het je de firmware moet upgraden? Werkt dat met die bootable cd die je kan maken via de maxtor website? En moet ik dan windows opnieuw installeren of niet?
Overigens moet het flashen van de schijven zonder data verlies kunnen, maar een backup van belangrijke data is altijd aan te bevelen als dergelijke acties worden uitgevoerd.
Owkee, ik heb net geback-upt (ofzoiets) dus ik ga het ff proberen_Dune_ schreef op maandag 08 mei 2006 @ 20:46:
Ik heb begin 2005 mijn vier 200GB DM 10 S-ATA150 schijven geupdate vanaf een bootable diskette. Mijn schijven hingen (nu nog) aan mijn RAIDcore BC4852 PCI-X RAID controller. De software van Maxtor vond ze gewoon en konden alle vier tegelijk geflashed worden. Zorg er wel voor dat er geen andere merk of type schijven aan je moederbord of andere controllers hangen, je loopt de kans deze ook te flashen met alle gevolgen van dien.
Overigens moet het flashen van de schijven zonder data verlies kunnen, maar een backup van belangrijke data is altijd aan te bevelen als dergelijke acties worden uitgevoerd.
-edit- Damn, ik vat het niet
(ik neem aan dat je gewoon met de installatie-cd van XP moet booten...)
[ Voor 17% gewijzigd door Bravebart op 08-05-2006 22:06 ]
Ik zou als ik jou was een bootflop downloaden van bijvoorbeeld bootdisk.com
Als je dan met shift ingedrukt opstart van die flop, weet je zeker dat er geen drivers geladen worden.
Dat is de basic manier om biossen te flashen en firmwares te updaten.
Nee, je moet er voor zorgen dat de diskette waar de nieuwe firmware opstaat bootable is. Dus je boot vanaf diskette en niet vanaf de windows CD. Overigens kon ik met de firmware die ik gebruikt een kant en klare diskette aanmaken welke bootable was/is. Ik heb toen der tijd de 1B70 firmware gebruikt.Bravebart schreef op maandag 08 mei 2006 @ 21:31:
[...]
Owkee, ik heb net geback-upt (ofzoiets) dus ik ga het ff proberen
-edit- Damn, ik vat het nietWanneer moet je nou precies de floppy met dload erop erin doen ? Er staat dat je dat na het booten moet doen, maar dan zit je zo ongeveer toch al in Windows
(ik neem aan dat je gewoon met de installatie-cd van XP moet booten...)
Mocht firmware/software die jij hebt geen diskette aan kunnen maken. Formarteer dan een diskette in Windows met het vinkje bij "maak boot diskette" of iets dergelijks (ik weet de exacte tekst zo niet en kan het niet nakijken omdat er in mijn laptop geen diskette station zit
Let er wel op dat je de schijven altijd flashed met nieuwere firmware dan de huidige en kijk ook goed uit dat je nieuwe firmware gescikt is voor de serie schijf die jij hebt. Een aantal posts terug kun je daar wel wat over vinden volgens mij.
[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 08-05-2006 22:40 ]
Owkee, ik zal het proberen_Dune_ schreef op maandag 08 mei 2006 @ 22:36:
[...]
Nee, je moet er voor zorgen dat de diskette waar de nieuwe firmware opstaat bootable is. Dus je boot vanaf diskette en niet vanaf de windows CD. Overigens kon ik met de firmware die ik gebruikt een kant en klare diskette aanmaken welke bootable was/is. Ik heb toen der tijd de 1B70 firmware gebruikt.
Mocht firmware/software die jij hebt geen diskette aan kunnen maken. Formarteer dan een diskette in Windows met het vinkje bij "maak boot diskette" of iets dergelijks. Vervolgens kopieer je de firmware en het bijbehorende toolje ook op de diskette. Start de computer opnieuw op en laat het systeem vanaf deze diskette booten en niet vanaf CD of HD.
Let er wel op dat je de schijven altijd flashed met nieuwere firmware dan de huidige en kijk ook goed uit dat je nieuwe firmware gescikt is voor de serie schijf die jij hebt. Een aantal posts terug kun je daar wel wat over vinden volgens mij.
-edit- Gelukt
@ TD-er, dat had ik al geprobeerd, maar dat haalde niks uit
[ Voor 5% gewijzigd door Bravebart op 08-05-2006 22:53 ]
HD geflashed en, jammer maar helaas, hij doet het nog steeds niet.
Ik ga hem nu nog ff bij iemand anders in z'n systeem hangen, kijken of hij het daar wel doet (en dan mag hij hem direct kopen).
Zelfde verhaal bij mij; hij doet het ook nog steeds niet goed op 3 Gb/sDeWaanzin schreef op maandag 08 mei 2006 @ 23:08:
Vandaag netjes een mailtje van Maxtor gekregen met de bewuste nieuwe firmware erbij.
HD geflashed en, jammer maar helaas, hij doet het nog steeds niet.
Ik ga hem nu nog ff bij iemand anders in z'n systeem hangen, kijken of hij het daar wel doet (en dan mag hij hem direct kopen).
Moederbord: A8N-SLI Premium
Harddisc: 1 x 300gb SATA2 (of 3.0gb/s) en 3x 320gb SATA1
Alle zijn Maxtor schijven en allemaal op de NVIDIA aansluitingen en zonder problemen.
Nu heb ik een 200gb SATA1 disc (ook Maxtor) die het als single disc altijd prima heeft gedaan.
Nu wil ik deze als SINGLE disc op de Sil-3114 controller aansluiten. Ik heb al zitten zoeken hoe dat moet maar krijg het maar aan de praat.
Om hem als RAID/JBOD ofzo aan te sluiten wil ik liever niet, want kan je hem dan nog wel lezen op een andere PC met slechts een gewone sata controller ?
Ik heb de 1e poort van de SIL3114 naar het insteekkaartje doorgelust omdat ik die 200gb als backup wil gebruiken voor fotos e.d.
Dus ik wil hem er zo nu en dan aanhangen.
Op dit moment 5 schijven in mijn kast zitten waarvan 2 maxtors. Gisteren 1 normale 200 gig maxtor teruggekregen (RMA want er was weer eens een maxtor gesneuveld).. Wat een bagger die Maxtors..
[ Voor 39% gewijzigd door Darth Malak op 09-05-2006 09:20 ]
Met die oudere versies kan ik namelijk altijd m'n schijf hotpluggen en dan werkt hij perfect.
Ik kan alleen nog niet booten met de schijf er in
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
klote schijven, ik ga er ook niet meer tijd aan besteden... nooit meer maxtor voor mij iig!!
Kan ik dat tooltje ergens downloaden? Is dat een speciaal tooltje van Maxtor?_Dune_ schreef op maandag 08 mei 2006 @ 22:36:
[...]
Nee, je moet er voor zorgen dat de diskette waar de nieuwe firmware opstaat bootable is. Dus je boot vanaf diskette en niet vanaf de windows CD. Overigens kon ik met de firmware die ik gebruikt een kant en klare diskette aanmaken welke bootable was/is. Ik heb toen der tijd de 1B70 firmware gebruikt.
Mocht firmware/software die jij hebt geen diskette aan kunnen maken. Formarteer dan een diskette in Windows met het vinkje bij "maak boot diskette" of iets dergelijks (ik weet de exacte tekst zo niet en kan het niet nakijken omdat er in mijn laptop geen diskette station zit). Vervolgens kopieer je de firmware en het bijbehorende toolje ook op de diskette. Start de computer opnieuw op en laat het systeem vanaf deze diskette booten en niet vanaf CD of HD.
Bedoel je het flash tooltje? Deze zou gewoon meegeleverd moeten worden bij de firmware. In het geval van de 1B70 heten de bestanden: 1B70.IMA (firmware) en Rawrite2.exe (tooltje om te flashen).Casper_Bours schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 10:03:
[...]
Kan ik dat tooltje ergens downloaden? Is dat een speciaal tooltje van Maxtor?
Maar lees alstjeblieft de bijbehorende readme files door, mocht het pakketje met de firmware update geen mogelijkheid bieden een bootdiskette aan te maken. Als je handmatig moet flashen kan het zijn dat je parameters moet opgeven.
Nou ik heb de firmware hier van het forum afgeplukt en ben dus niet in het bezit van het tooltje._Dune_ schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 10:33:
[...]
Bedoel je het flash tooltje? Deze zou gewoon meegeleverd moeten worden bij de firmware. In het geval van de 1B70 heten de bestanden: 1B70.IMA (firmware) en Rawrite2.exe (tooltje om te flashen).
Maar lees alstjeblieft de bijbehorende readme files door, mocht het pakketje met de firmware update geen mogelijkheid bieden een bootdiskette aan te maken. Als je handmatig moet flashen kan het zijn dat je parameters moet opgeven.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Ik heb besloten om voor een ander merk te gaan, en omdat ik nu een beetje koude rillingen krijg als ik het woord "sata300" of "sataII" zie staan achter een HD beschrijving, ben ik benieuwd of alle andere merken buiten maxtor geen problemen hebben...
ik neig naar de WD of samsung modellen.. iemand hier ervaringen mee??
GoT search?Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 12:58:
Misschien een beetje of topic, maar ik ben maar zo brutaal om er gewoon over te beginnen
Ik heb besloten om voor een ander merk te gaan, en omdat ik nu een beetje koude rillingen krijg als ik het woord "sata300" of "sataII" zie staan achter een HD beschrijving, ben ik benieuwd of alle andere merken buiten maxtor geen problemen hebben...
Google search: "review"?
Volgens mij doen de WD schijven het normaal gesproken prima.
Maar je zal toch even op GoT moeten rondstruinen om het zeker te weten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Volgens mij hebben WD en andere merken schijven er in theorie even veel last mee als Maxtor, alleen hoor je daar minder over (waarschijnlijk omdat Maxtor een vrij populair merk is).Gonadan schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 13:26:
[...]
GoT search?
Google search: "review"?
Volgens mij doen de WD schijven het normaal gesproken prima.
Maar je zal toch even op GoT moeten rondstruinen om het zeker te weten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Misschien zou er een topic moeten komen met "Compatibiliteit andere dan Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4"? zie ook Keuze harddisk icm nForce4Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 12:58:
Misschien een beetje of topic, maar ik ben maar zo brutaal om er gewoon over te beginnen
en Ervaringen met SATAII schijven op nForce4
Heb zelf 4x WD3200KS in bestelling staan en laat t.z.t. mijn bevindingen weten over 4x WD3200KS in RAID-0 op de interne nForce4 A8N-SLI Deluxe op bovenstaande topic.
http://tweakers.net/productsurvey/survey/2219
http://www.newegg.com/Pro...Type=ALL&Pagesize=&Page=2
Meer dan 100 positieve Usercommands...zegt toch wel wat!
Het had niet veel gescheeld of ik zat nu met 4x 6V300F0 te klooien op mijn A8N. Het feit dat ik nu geen betaalbare SATAII/PCIe controller kon krijgen heeft mij anders doen besluiten.
Toch ben ik nog steeds geïnteresseerd in die x4 PCIe/SATAII Rocketraid 2300.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is wat staat er in jullie BIOS bij elke functie waar het woord RAID in voorkomt? enabled/disabled? Waarom vraag ik dat?
...werkt dit niet in alle gevallen 100%. Het hangt kennlijk ook af van de BIOS instellingen van het moederbord/controller. Ik heb hier en daar ook gelezen dat je bijvoorbeeld de Enhanced SATA Mode in de BIOS moet uitschakelen om WinXP te kunnen installeren op de DM10 schijven, ongeacht de gebruikte Maxtor firmware

[ Voor 36% gewijzigd door Youri Carma op 10-05-2006 16:59 ]
Has Balls
Verwijderd
Het kan dus, maar dan moet je hem in JBOD zetten.
Mijn vraag is: kan ik dit uitlezen op een andere PC zonder dataverlies ?
Verwijderd
Amd opteron 144
Msi k8n neo4-fi
maxtor 250 gb sata2
maxtor 120gb ata (deze moet niet meer in m'n pc zitten)
2*512mb ddr
Ik zit ongeveer al een dikke maand met een groot sata probleem.
Ik had een setup die werkte via een gewone ata schijf. Nu kon ik een maand geleden, een nieuwe hdd kopen voor een goed prijsje, (nieuw). Het was een maxtor sata2 250gb. Ik direct geinstalleerd maar dit ging niet zonder de oude ata schijf in mijn pc te laten hange... Wanneer ik die ata schijf eruit haalde, kon ik windows niet installeren: tijdens de setup duwde ik op f6 en koos ik voor de sata drivers van silicon maar wanneer ik voor de partitie moest kiezen kon ik niets selectere met als fout: de partitie is niet compatibel voor xp, u moet een opstart programma of dergelijk opstarten voordat u deze hdd kan laten werken blablabla. Ik installeerde dus met de ata schijf aangezien ik niet zonder pc kan. Nu haalde ik de ata eruit en kwam als fout bij het booten: insert boot disk (wanneer hij dvd drive opstart). Ik wil gewoon 1 schijf, namelijk de sata schijf. Ik ben ten einde raad en het duurt niet lang meer voor ik deze hdd door het raam gooi en me een nieuwe ata aanschaf

Hier zijn verschillende mogelijke oplossingen voor, waaronder:
- bios updaten
- firmware schijf updaten
- pin 11 doorsolderen
- pci controller kopen

Lees de laatste paar bladzijden even door, dan vind je nieuwe firmwares e.d.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Op welke controller heb je de schijf nu daadwerkelijk hangen? Op de Nforce4 chip welke een interne S-ATA RAID controller heeft welke S-ATA features ondersteund, waaronder een S-ATA300 (3.0Gb/sec) interface. Of op de Sil. controller, wat een extra S-ATA RAID controller is op het moederbord, welk geen S-ATA II features ondersteund en over een S-ATA150 (1.5Gb/sec) interface beschikt. Je geeft namelijk wel aan dat je tijdens de setup (f6) de sil. drivers installeerd, maar hangt je schijf wel op deze controller?Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 16:26:
Specs:
Amd opteron 144
Msi k8n neo4-fi
maxtor 250 gb sata2
maxtor 120gb ata (deze moet niet meer in m'n pc zitten)
2*512mb ddr
Ik zit ongeveer al een dikke maand met een groot sata probleem.
Ik had een setup die werkte via een gewone ata schijf. Nu kon ik een maand geleden, een nieuwe hdd kopen voor een goed prijsje, (nieuw). Het was een maxtor sata2 250gb. Ik direct geinstalleerd maar dit ging niet zonder de oude ata schijf in mijn pc te laten hange... Wanneer ik die ata schijf eruit haalde, kon ik windows niet installeren: tijdens de setup duwde ik op f6 en koos ik voor de sata drivers van silicon maar wanneer ik voor de partitie moest kiezen kon ik niets selectere met als fout: de partitie is niet compatibel voor xp, u moet een opstart programma of dergelijk opstarten voordat u deze hdd kan laten werken blablabla. Ik installeerde dus met de ata schijf aangezien ik niet zonder pc kan. Nu haalde ik de ata eruit en kwam als fout bij het booten: insert boot disk (wanneer hij dvd drive opstart). Ik wil gewoon 1 schijf, namelijk de sata schijf. Ik ben ten einde raad en het duurt niet lang meer voor ik deze hdd door het raam gooi en me een nieuwe ata aanschaf![]()
![]()
![]()
Met andere firmware moet je overigens goed uitkijken welke serie schijf je hebt en of je een Maxline III of Diamondmax 10 hebt. Uit jouw tekst komt in iedergeval naar voren dat je een Maxtor schijf hebt van 250GB welke S-ATA II features ondersteund, maar van welke interface wordt gebruik gemaakt, S-ATA150 (1.5Gb/sec) of S-ATA300 (3Gb/sec)? (S-ATA II =! S-ATA300 (3.0Gb/sec)
Verder zie inderdaad de opsomming van Gonadan. In iedergeval welkom in de Hell van Maxtor (DM10/Maxline III) <> Nvidia (Nforce3 & 4).
[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 10-05-2006 16:50 ]
Verwijderd
Hoe weet ik op welke controller me hdd hangt?
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2006 17:04 ]
Aan de hand van mogelijk kleurcodering en je manual. Ik zeg maar wat... Ik heb namelijk zelf geen Nforce4 moderbord, maar een PCI-X RAID controller.Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 17:02:
sata2 , dit:3. Schijven met 4 pinnetjes waarvan over twee een jumpertje is geplaatst. De schijf is voorzien van een S-ATA300 (3Gb/s) interface.
Hoe weet ik op welke controller me hdd hangt?
Verwijderd
ik heb mij dus de lsi megaraid 300-8x controller gekocht (welke wel compatibel is met sataII specs zoals oa staggerd spin-up) en tot op heden heb ik (eindelijk !!) geen problemen meer
(met maxtor maxlineIII sataII disks dus)
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 18:29 ]
Verwijderd
Als dat ding inderdaad zo duur is dan is een PCIe kaart ook het overwegen waard zoals
Highpoint RocketRAID 2310:
PCI Express X4 (X8 and X16 slot compatible)
4x (SATA II or SATA I hard disks)
RAID 0, 1, 5, 10, JBOD
Prijs: 178,- euro
[rml][ Advies]De Highpoint RocketRAID 2310[/rml]
Welk moederbord had je ook alweer?
[ Voor 8% gewijzigd door Youri Carma op 12-05-2006 00:10 ]
Has Balls
Verwijderd
dus ben aangewezen op PCI, wat zoiezo al geen feest is natuurlijk!
dan bespaar ik liever het geld voor zon dure raid controller... en koop straks een mooi conroe bordje met cpu... daar investeer ik veel liever wat geld in!
met intel controllers hebben die schijven geloof ik niet al te veel moeite?
ik heb tot dusver namelijk al drie opties geprobeerd:
- de xfx revo64, raid controller PCI
- de sweex sata raid controller PCI
- een sata externe behuizing, van norrod
alledrie boden helaas geen resultaat...
Die deden het allemaal niet?!!Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 07:51:
ik heb geen pci-e
dus ben aangewezen op PCI, wat zoiezo al geen feest is natuurlijk!
dan bespaar ik liever het geld voor zon dure raid controller... en koop straks een mooi conroe bordje met cpu... daar investeer ik veel liever wat geld in!
met intel controllers hebben die schijven geloof ik niet al te veel moeite?
ik heb tot dusver namelijk al drie opties geprobeerd:
- de xfx revo64, raid controller PCI
- de sweex sata raid controller PCI
- een sata externe behuizing, van norrod
alledrie boden helaas geen resultaat...
Ik denk dat m'n schijf dan maar als backup moet gebruiken ofzo.
Steeds hotpluggen als ik hem nodig heb
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Mijn hard disk viel wel eens spontaan weg, windows loopt dan gewoon door(het is gelukkig niet mn systeem schijf.) Dacht dat het aan de voeding stekker van die hdd lag die vervangen, zelfde probleem nog steeds, sata kabel vervangen is t m ook niet.
Chipset nieuwere versie geinstalleerd en ik heb het nu een week draaien zonder problemen.
Mijn HDD Maxtor DiamondMax Plus9 160 GB Sata 6Y160M0
dus ik hoop van het probleem af te zijn.
Heeft dit met dezelfde incompatibiliteit te maken hebben ?
Hij geeft de error:
fout tijdens laden van besturingssysteem.
Zie ook dit topic