Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:
  • 27.607 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
@Dieter_be:
Die nieuwe firmware van Silicon Image bestaat uit 3 files.
• de raid-bios voor die chip op een standalone kaart
• de niet-raid-bios voor die chip op een standalone kaart
• de firmware voor die chip om in een andere BIOS te integreren.

Die laatste kan de fabrikant van jouw raid-controller natuurlijk goed gebruiken om zelf een nieuwe firmware uit te brengen.

Maar ik heb nog een klein probleempje met die nieuwe firmware... Het is met die kaart erin niet meer mogelijk om van cdrom op te starten :(
Dus zometeen nog maar even een mailtje sturen naar Silicon Image.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 00:33:
Dank je voor je reactie :)
Volgens mij staat die jumper daar al op. (150)
Daarbij staat nergens of het SataII is, dus zal wel Gewoon Sata zijn.

Heb er helemaal de schijt in, voel me echt afgezet.
Is WD dan wel een goede keus?
Of kan ik beter gewoon een IDE schijf kopen??
Je bent niet afgezet, de Maxtor schijf zal op de meeste controllers gewoon goed functioneren. Ik heb nu nog 4x 200GB DM10 S-ATA150 schijven op mijn RAIDcore controller zitten, dit wordt deze week waarschijnlijk nog uitgebreid naar 8x 200GB DM10 S-ATA150 schijven.

Ik volg deze materie al van begin 2005 en het lijkt er op dat voornamelijk bepaalde controller fabrikanten niet netjes zijn omgesprongen met de S-ATA specificaties, dat zijn met name Nvidia (Nforce4), LSI en sommige Promise controller gaven volgens mij ook problemen.

Alles schijnt te maken te hebben met die Pin11 welke beschreven is in de S-ATA standaard (S-ATA II feature set) en door Maxtor als dusdanig gebruikt wordt. Tenminste dit maak ik op uit alle postings die ik hierover heb gelezen.

Maar om van het "gedonder" af te zijn kun je misschien beter de Maxtor schijven ruilen voor een Western Digital, ik vind het erg jammer voor Maxtor ze maken toch prijs/prestatie goede schijven, maar zoals gezegd om van het probleem af te zijn dan maar een WD schijf.

Mocht ik persoonlijk een ander moederbord nodig zijn, dan zou ik eerst eens naar de op ATI chipset gebasseerde borden kijken inplaats van de Nvidia. Aangezien de Nforce4 borden nog wel meer vreemde dingen hebben, zoals een firewall die meer dwars ligt dan goed doet. Ook schijnen de Nvidia storage drivers behoorlijk slecht in elkaar te zitten ik lees vaak dat de standaard Windows XP drivers beter presteren. Maar daar zou ik eerst eens in de topic's over de ATI borden moeten duiken :) om eens te kijken hoe stabiel deze ATI borden zijn. Ik zeg express stabiel, aangezien ik liever een systeem heb die misschien kwa benchmark cijfers wat minder presteerd, maar stabieler is dan dergelijke ongein te ondervinden.

[ Voor 32% gewijzigd door _Dune_ op 19-04-2006 13:17 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 00:33:
Dank je voor je reactie :)
Volgens mij staat die jumper daar al op. (150)
Daarbij staat nergens of het SataII is, dus zal wel Gewoon Sata zijn.

Heb er helemaal de schijt in, voel me echt afgezet.
Is WD dan wel een goede keus?
Of kan ik beter gewoon een IDE schijf kopen??
Dit kun je wel zien... Op de maxtors zou in ieder geval iets moeten staan als: 1.5 gb of 3.0 gb/s.

1.5gb is SATA
3.0gb is SATA-2.... LOL... haal ongeveer 60mb/s van raid-naar Maxtor.... Hoezo SATA 2.??! Zou zeggen SATA 0.05 ofzo...

En ja, gewoon SATA is dus voldoende aangezien de controller en PCI bus van je systeem het toch niet aakunnen om meer dat 1.5 over het lijntje heen te pompen.

[ Voor 12% gewijzigd door Darth Malak op 19-04-2006 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Darth Malak schreef op woensdag 19 april 2006 @ 13:00:
[...]

Dit kun je wel zien... Op de maxtors zou in ieder geval iets moeten staan als: 1.5 gb of 3.0 gb/s.

1.5gb is SATA
3.0gb is SATA-2.... LOL... haal ongeveer 60mb/s van raid-naar Maxtor.... Hoezo SATA 2.??! Zou zeggen SATA 0.05 ofzo...

En ja, gewoon SATA is dus voldoende aangezien de controller en PCI bus van je systeem het toch niet aakunnen om meer dat 1.5 over het lijntje heen te pompen.
Hier maak je dus een klein foutje. S-ATA300 (300Gb/sec) staat NIET gelijk aan S-ATA II. S-ATA300 is een S-ATA II feature, dus het hoeft niet te betekenen dat een S-ATA II gelabelde schijf ook daadwerklijk een S-ATA300 interface heeft. Als één van de S-ATA II features worden ondersteund mag een schijf of controller het label S-ATA II dragen.

Bron: http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp

S-ATA II was de voormalige naam van een groep welke extra S-ATA features hebben "bedacht", tegenwoordig dragen ze de naam SATA IO.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
_Dune_ schreef op woensdag 19 april 2006 @ 13:11:
[...]

Hier maak je dus een klein foutje. S-ATA300 (300Gb/sec) staat NIET gelijk aan S-ATA II. S-ATA300 is een S-ATA II feature, dus het hoeft niet te betekenen dat een S-ATA II gelabelde schijf ook daadwerklijk een S-ATA300 interface heeft. Als één van de S-ATA II features worden ondersteund mag een schijf of controller het label S-ATA II dragen.

S-ATA II was de voormalige naam van een groep welke extra S-ATA features hebben "bedacht", tegenwoordig dragen ze de naam SATA IO.
Op de DM10 staat wel 300 geloof ik.
Dat houdt dus in dat ze en S-ATA 300 interface hebben? (niet dat m'n mobo die heeft :+ )

Ik heb dat kreng trouwens nog steeds niet aan de praat :(
Misschien moet ik maar een lowbudget sata controllertje kopen en die in m'n pci poort prakken ofzo :X

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Gonadan schreef op woensdag 19 april 2006 @ 13:18:
[...]

Ik heb dat kreng trouwens nog steeds niet aan de praat :(
Misschien moet ik maar een lowbudget sata controllertje kopen en die in m'n pci poort prakken ofzo :X
En wat voor chips zitten er op die budget-controllers?
Promise of Silicon Image. (en Highpoint, maar het zou me verbazen als die nu eindelijk eens wel stabiele met-vrijwel-alles-compatibele chips bakken)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft iemand hier al ervaringen mee?? welke low budget kaartjes de maxtor drives wel slikken??

bv de sweex 2 poorts sata kaart, deze heeft een "Sil3112a" chip, zou deze wel een maxtortje slikken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

TD-er schreef op woensdag 19 april 2006 @ 13:35:
[...]

En wat voor chips zitten er op die budget-controllers?
Promise of Silicon Image. (en Highpoint, maar het zou me verbazen als die nu eindelijk eens wel stabiele met-vrijwel-alles-compatibele chips bakken)
Maakt me niet uit, als het maar goedkoop is en prima met mijn DM10 werkt :P

Maar ik ga eerst nog even mijn bios doorstruinen.
Dat gaat me zeker een uur kosten 8)7

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik zou zeggen kijk de faq even door van dit subforum daar worden al de nodige controllers genoemd welke problemen kunnen ondervinden wanneer er een Maxtor DM10 wordt aangesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 19-04-2006 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

_Dune_ schreef op woensdag 19 april 2006 @ 14:08:
Ik zou zeggen kijk de faq even door van dit subforum daar worden al de nodige controllers genoemd welke problemen kunnen ondervinden wanneer er een Maxtor DM10 wordt aangesloten.
Die FAQ vertrouw ik niet meer, ik hoor het graag van iemand die het zelf geprobeerd heeft.
Volgens de FAQ moest m'n nForce3 ook geen problemen hebben met de DM10 :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Tot slot hebben ook nog alle Maxtor ATA133 schijven compatibiliteitsproblemen met SATA-PATA controllers danwel converters die zijn voorzien van een Marvell bridge (SiL3112 controllers, Asus converters, etc). Je moet het boeltje op UDMA5 (ATA100) forceren in plaats van UDMA6 (ATA133) om het werkend te krijgen. Zie ook o.a. dit topic: Incompatibiliteit Silicon Image 3112A + Maxtor 120GB ATA133. Of haal anders een converter met een andere bridge (Abit converter, etc)."

dit kan ik vinden maar ik ben er niet zeker van of dit wat te maken heeft met een sata controller, omdat hier wordt gesproken over pata.

Verder vind ik nog dit:

"Silicon Image Sil3112act144 staat er op de chip.
Het is verder een merkloos kaartje.
Ik heb ook al een firmware-upgrade erop gezet (raid-functionaliteit heb ik niet nodig en zat een ander BIOS in de weg)

Edit:
Hmm zonet toch nog maar even op de site van Sil Image gekeken en ze hebben een nieuwere firmware dan wat ze zelf aangeven. versie van 30-3-2006
Deze komt in elk geval iets verder, maar nog steeds niet echt geweldig.
Nog maar ff verder prutsen voordat ik die hele bunch terugstuur.

edit2:
Ik heb met die nieuwe firmware de hele middag het systeem laten ploeteren in (software) RAID1 en er staat nu zo'n 900 GB aan traffic op de teller zonder enige hapering.
Het niet zo soepel werken in het begin, bleek een rotte Debian CDrom te zijn waardoor de kernel niet lekker bootte (en dus vastliep)
Nu werkt 'ie zonder jumper op de drive."

Deze post zou idd suggereren dat het zou moeten werken alleen het achtervoegsel "act144" is dan weer onduidelijk...

maar ik denk dat ik vanmiddag gewoon zon sweex kaartje koop, voor twee tientjes kan je je geen buil vallen natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

_Dune_ schreef op woensdag 19 april 2006 @ 13:11:
[...]

Klopt maar ik wou het simpel houden! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 14:24:
"Tot slot hebben ook nog alle Maxtor ATA133 schijven compatibiliteitsproblemen met SATA-PATA controllers danwel converters die zijn voorzien van een Marvell bridge (SiL3112 controllers, Asus converters, etc). Je moet het boeltje op UDMA5 (ATA100) forceren in plaats van UDMA6 (ATA133) om het werkend te krijgen. Zie ook o.a. dit topic: Incompatibiliteit Silicon Image 3112A + Maxtor 120GB ATA133. Of haal anders een converter met een andere bridge (Abit converter, etc)."

dit kan ik vinden maar ik ben er niet zeker van of dit wat te maken heeft met een sata controller, omdat hier wordt gesproken over pata.

Verder vind ik nog dit:

"Silicon Image Sil3112act144 staat er op de chip.
Het is verder een merkloos kaartje.
Ik heb ook al een firmware-upgrade erop gezet (raid-functionaliteit heb ik niet nodig en zat een ander BIOS in de weg)

Edit:
Hmm zonet toch nog maar even op de site van Sil Image gekeken en ze hebben een nieuwere firmware dan wat ze zelf aangeven. versie van 30-3-2006
Deze komt in elk geval iets verder, maar nog steeds niet echt geweldig.
Nog maar ff verder prutsen voordat ik die hele bunch terugstuur.

edit2:
Ik heb met die nieuwe firmware de hele middag het systeem laten ploeteren in (software) RAID1 en er staat nu zo'n 900 GB aan traffic op de teller zonder enige hapering.
Het niet zo soepel werken in het begin, bleek een rotte Debian CDrom te zijn waardoor de kernel niet lekker bootte (en dus vastliep)
Nu werkt 'ie zonder jumper op de drive."

Deze post zou idd suggereren dat het zou moeten werken alleen het achtervoegsel "act144" is dan weer onduidelijk...

maar ik denk dat ik vanmiddag gewoon zon sweex kaartje koop, voor twee tientjes kan je je geen buil vallen natuurlijk...
toch staat er bovenin je post overduidelijk aangegeven dat de SiL3112 controllers voor compatibiliteits problemen zorgen.
Dus ik zou het risico niet nemen, grote kans dat je morgen weer met nieuwe vragen in dit topic zit ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm je hebt gelijk ;)

na wat verder zoeken klopt het idd dat die dingen verre van betrouwbaar zijn..

dan toch maar wat duurders kopen...

een promise fasttrack tx4 (welke sata300 compatible is), deze zou het dus zoiezo moeten doen?
(iemand ervaringen???)

of welke ook erg aantrekkelijk lijkt de revo64 van XFX, deze is volgens de specs sata150, dus zou wel wel weer problemen op kunnen leveren... heeft iemand hier misschien ervaringen mee??

lastig dit allemaal!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Gonadan schreef op woensdag 19 april 2006 @ 14:53:
[...]

toch staat er bovenin je post overduidelijk aangegeven dat de SiL3112 controllers voor compatibiliteits problemen zorgen.
Dus ik zou het risico niet nemen, grote kans dat je morgen weer met nieuwe vragen in dit topic zit ;)
Och dat houd het topic actief :)
En mocht je wel dat kaartje kopen, kijk dan ook even of je kunt booten van cdrom met die kaart erin en de schijven aangesloten. In de 3 systemen waarin ik het gisteren getest heb, werkte dat niet (meer).
Is namelijk handig voor de klachtomschrijving richting Sil.Image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 14:24:
[..]
[...]
Volgens mij slaat die ACT144 op de behuizing van de chip. (144-pins)
Ik heb het er ook op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey TDer

jij hebt het dus wel aan de praat gekregen, maak ik uit jou eerdere post op??

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 16:38:
hey TDer

jij hebt het dus wel aan de praat gekregen, maak ik uit jou eerdere post op??
Ja, maar ik moet er dus wel bijzeggen dat ik dat op een al geinstalleerde linux-machine gedaan heb.
Eerst bleef de boel ineens zonder aanleiding hangen bij kopieer acties, maar met de firmware op de Silicon Image site (die van 9 jan meen ik, zitten files van 30-3 in de zip) werkt het wel stabiel.
Helaas dus nog niet met een schone installatie getest, (staat nu een oude Suse 9.1 op) want ik wilde er een schone Debian install op gooien, maar booten van cd werkt dus niet wanneer die kaart erin zit met de schijven eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 22:40
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 23:27:
Hey hallo,

(ik had hier al een topic over geopend.... maar die werd gesloten dus ik sluit hier in het rijtje aan... want ik kom er na NOG meer zoeken niet uit :'( )

[...]
Ik heb ook wel is problemen dat de harde schijven ineens niet meer herkent worden, of dat t'ie errors geeft. Uitzetten en weer aan is inderdaad de enige oplossing. Maar dit vind ik niet zo erg. Wat ik erger vind, is dat het zo langzaam duurt om op te starten. Probleem wat overigens al vanaf het begin is (Januari 2006).

Het enige wat mij nog rest te vervangen is een nieuwe voeding. Anders moet ik de harde schijven vervangen, en dat is me toch net te kostbaar.

Wat ik als tip voor jou heb, als je een ATX 2.0 voeding hebt liggen, probeer dat eerst even, en dan pas een andere controller kopen. Echter heb je dan nooit direct verbinding met de northbridge, namelijk via de PCI sloten, en dat gaat een stuk trager.

Dus is eigenlijk het beste om een compleet nieuw mobo te kiezen, indien je persé de HD's wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LSI weet natuurlijk van niets... ze hebben zelf nog nooit gehoord van de combinatie data corruption & Silicon Image 3112... klootzakken

maxtor daarentegen stuurt mij bios v6.3 met instructies over hoe ik die moet flashen, terwijl ik hen toch gezegd heb dat mijn schijven model VA111630 zijn (en dus volgens mij die firmware al hebben)

en btw een spanningsreadout over pin11 & echte ground geeft eerst 2V en zakt dan snel naar 0V, dat betekent dus ground , dus dat zou ok moeten zijn (atx1 voeding btw)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey dudes dankjewel voor jullie hulp. Zo heb ik ook weer veel geleerd :)

Ik heb de winkel gebeld en ik moest maar ff langskomen. Kon ik de WD meekrijgen als overbrugging terwijl zij de Maxtor gaan testen e.d.

Dus test ik dat gelijk ook even en zal het resultaat posten.

Thanx again. _/-\o_

(ohw btw als je van plan bent Asus te bellen over dit probleem.... NIET DOEN! Krijg je de duitse JostiBand aan de telefoon!) Kost alleen maar geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo beste gebruikers, ook ik heb deze achterlijke problemen met maxtor in combinatie met een aantal moederborden.

eerst had ik een Asus A8v deluxe, dikke problemen. fout in windows zodra ik met mijn schijf boven een data opslag van ongeveer 80% kwam. melding was iets van uitgebreide schijfbewerkingen mislukt.
ik heb na een tijdje beide schijven in combinatie met mijn 2e pc gebruikt, een dfi lanparty UT nf3 250gb ultra. ook dezelfde foutmeldingen.

maxtor heb ik onderstaande mail gestuurd waarop ik een paar nietszeggende antwoorden kreeg:

Dear miss Huang,

these are the data that are printed on both the drives:

Model 6L250S0
Code: BANC1G10
N,M,C,A
SN: L603TEHG
TLA: 6L250S006731A AAB
Mfg.Date: 23AUG2005
barcode: L603TEHG GL06A

Model:6l200M0
Code: BANC1G10
K,M,C,A
SN: L411XVNG
TLA:6L200M004721A AAB
Barcode: L411XVNG GL04A

these are my computerspecs:
BIOS Eigenschappen:
Verkoper American Megatrends Inc.
Versie 1014.008
Uitgavedatum 06/30/2005
Capaciteit 512 KB
Opstartapparaten Floppy Disk, Hard Disk, CD-ROM, ATAPI ZIP, LS-120
Specificaties Flash BIOS, Shadow BIOS, Selectable Boot, EDD, BBS
Ondersteunde Standaarden DMI, APM, ACPI, ESCD, PnP
Uitbreidingsmogelijkheden ISA, PCI, AGP, USB

CPU Type AMD Athlon 64, 1800 MHz (9 x 200) 3000+
Moederbordnaam Asus A8V Deluxe (5 PCI, 1 AGP, 4 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
Moederbord Chipset VIA K8T800Pro, AMD Hammer
Systeemgeheugen 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM)
BIOS Type AMI (06/30/05)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM2)

if the answer to my problem is a firmware update the please make sure that you provide a complete how/to manual because updating the firmware is something i have never done because of the potential risks...

thank you,

Jelle Smid

met het volgende antwoord:

Dear Jelle,

The two SATA drive already have the latest firmware. Please refer the link below for your motherboard bios update:
http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

Are those two drives working fine before?

Let me know if you have any further problem.

Best regards,

Meiling

Maxtor Technical Support

mijn reply:

dear meiling,

i updated my bios yesterday and still problems. the harddisks work fine but when i get above the 180 gyg limit they get problems..... the all the data gets corrupted. i have tried to connect my harddrive yesterday evening and when i started copying data to and from it, it again said: extended disk execution failed. (this is a pop-up balloon in windows) and it warned me that data could get corrupted if i continue.
this is with both drives, but only the maxtor sata drives.....

i have another mainboard with processor (DFI Lanparty NF3 250GBUltra) with Nforce3 chipset and there the drives malfuntion too.... so i am inclined to think that the problem is with the drives and not the motherboard and/or chipset....

dear regards,
jelle

antwoord:

Dear Jelle,

Please run a diagnostic test on drive. You may refer the link below for test drive instructions:
Title: Instructions for testing ATA hard drives with the PowerMax diagnostic.
URL: https://maxtor.custhelp.c...d=590&p_created=987720840

Let me know if you have any further problem.

Best regards,

Meiling

Maxtor Technical Support

nou goed waar het op neer komt: RUK! heb er niets aan en alle tests die ik ook probeer, geen RMA code te krijgen. (ben bijna in staat om flink te schudden tijdens de powermax tests om hem zo RMA te sturen, en op mijn verzoek hopelijk IDE schijven terug te krijgen)

nu heb ik een nieuw MOBO asus A8n5x (nforce 4) en wederom is het niks met die schijven.
blauwe schermen met fout in nvata.sys en daarna direct een reboot! dit gebeurt zelfs als ik ander schijven aanspreek en de maxtor schijven met rust laat. zolang die schijven in mijn systeem zitten is niets meer veilig, bestanden corrupter, achterlijke windows chkdsk die gaat draaien voor ik windows opstart en daarmee al mijn lange bestandsnamen eigenhandig veranderd in korte DOS-compatible namen..... alles naar de klote...

maar ben echt zo eigenwijs als een rund, ik heb grof geld betaald voor die schijven dus ik haal ze niet uit mijn systeem om stof te liggen vangen.

volgende vragen aan jullie allen:
1 welke add-in controller werkt wel goed (gegarandeerd!) wilde dus ook een goedkope sweex halen maar ik kon nergens vinden welke chipset die gebruikte. dus als iemand een goeie controller weet graag: en dan niet alleen schipset maar graag ook merk en type. zou echt heel fijn zijn.
2 is er iemand die deze schijven RMA heeft kunnen krijgen?
3 heeft iemand nog belang bij 2 schijven van maxtor? één van 200gb en één van 250gb. doe een serieus bod hhahahaha.

bedankt dat ik mijn frustratie kwijt kan,

groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na de problemen met mijn megaraid 150-6 ben ik van plan om mij een megaraid 300-8x aan te schaffen, deze zou compliant moeten zijn met sataII, tenminste, zo formuleren ze het op de webpagina:
[quote]
Fully compliant with SATA I and SATA II (phase 1) enhancements, the MegaRAID SATA 300-8X supports native command queuing, port multiplier, enclosure management, and up to 3Gb/sec transfer rate per port.
[quote]
weet iemand of het pin11/staggered spin up gedoe in die "phase 1" plaats vond, of pas later?

meer info:
http://www.lsilogic.com/products/megaraid/sata_300_8x.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 11:10:
Na de problemen met mijn megaraid 150-6 ben ik van plan om mij een megaraid 300-8x aan te schaffen, deze zou compliant moeten zijn met sataII, tenminste, zo formuleren ze het op de webpagina:

Fully compliant with SATA I and SATA II (phase 1) enhancements, the MegaRAID SATA 300-8X supports native command queuing, port multiplier, enclosure management, and up to 3Gb/sec transfer rate per port.

weet iemand of het pin11/staggered spin up gedoe in die "phase 1" plaats vond, of pas later?

meer info:
http://www.lsilogic.com/products/megaraid/sata_300_8x.html
Ik weet niet wat je met phase 1 bedoelt, maar staggered spinup valt onder de S-ATA II features zover ik gelezen heb.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 21-04-2006 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Dune_ schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 11:28:
[...]
Ik weet niet wat je met phase 1 bedoelt, maar staggered spinup valt onder de S-ATA II features zover ik gelezen heb.
misschien als je mijn post nog eens goed leest, en naar die link gaat, dat je dan weet wat ik bedoel ;)
mijn "vraag" is eigenlijk dat ik zelf niet goed weet wat die phase1 inhoudt (phase1 van sataII dus)
ik hoop dat die staggered spinup daar ook bij zit, want ik heb net de megaraid 300-8x besteld :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb deze topic een beetje doorgenomen maar ben nog niet veel wijzer. Ik had namelijk ook een vraag;
Mijn moederbord Asus A7N8X Deluxe heeft een Silicon Image Sil 3112A controller voor s-ata (2 connectors), ik neem aan dat dit s-ata1 is en max op 150mb/s kan werken?

Op 1 connector zit een Maxtor DM10 s-ata150, deze werkt perfect.
Zal bij het aansluiten van een s-ata2 of s-ata300 HD (verschil?) (bv. een Maxtor DM10 s-ata2 of een Seagate s-ata300) op de 2e connector, deze schijf
a) niét kunnen werken, of
b) zeker wel werken maar dan op 150mb/s ipv 300mb/s?

Graag jullie mening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Indien die schijf niet duidelijk gemaakt wordt dat 'ie percee in SATA150 mode moet werken, kan je er problemen mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Ik heb geruchten gehoord dat er inmiddels weer een nieuwe firmware uit is. Een nieuwere dus dan VA111630.

De firmware zou het versienummer VA111670 hebben. Dat maakt me wel weer nieuwsgierig. Ik ga proberen om deze BIOS te achterhalen. Dan post ik hier ook wel meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Zojuist heb ik een paar reacties gelezen van iemand op een computer hardware forum, die best wel veelbelovend zijn:
I have the same mobo and just bought this same Maxtor 300GB SATA2 drive.
I was having problems with event viewer hd errors #51, and with the drive
disappearing every now and then.
The firmware was VA111630. I called Maxtor, and their support was excellent.
They sent me the newest VA111670 firmware, and it's cured everything.
I get burst speeds of 220MBs, and average speeds of over 62MBs, with SATA2
and NCQ enabled!
Another update. I talked to Maxtor and they refused to admit their new
firmware was the cause of my new XP freezeups during boot (even though it
never did until immediately after flashing). In fact, the level 2 tech I
talked to at Maxtor was very rude and condesending about it.
Well, these boot problems (and the event 51 errors) are a combination of the
maxtor sata 300GB drives, the nforce chipset, nforce drivers, and windows
prefetch. I set the registry so windows would only prefetch applications,
not the bootup. This fixed all my problems completely. Everything is working
perfectly now.
I even find that windows boots faster without prefetching the bootfiles
anyway.

[quote]

http://hardware.mcse.ms/message291187.html

Nog meer informatie: http://techreport.com/for...s=0&postorder=asc&start=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:53
twinkey schreef op maandag 24 april 2006 @ 13:39:
Zojuist heb ik een paar reacties gelezen van iemand op een computer hardware forum, die best wel veelbelovend zijn:

[...]

Another update. I talked to Maxtor and they refused to admit their new
firmware was the cause of my new XP freezeups during boot (even though it
never did until immediately after flashing). In fact, the level 2 tech I
talked to at Maxtor was very rude and condesending about it.
Well, these boot problems (and the event 51 errors) are a combination of the
maxtor sata 300GB drives, the nforce chipset, nforce drivers, and windows
prefetch. I set the registry so windows would only prefetch applications,
not the bootup. This fixed all my problems completely. Everything is working
perfectly now.
I even find that windows boots faster without prefetching the bootfiles
anyway.

http://hardware.mcse.ms/message291187.html

Nog meer informatie: http://techreport.com/for...s=0&postorder=asc&start=0
Ik heb ook ff met google gezocht, maar ik kwam alleen wat Duitse en Franse sites tegen, waar een paar agsten de VA111670 firmware al wel hadden, maar waar hij niet online werd gezet (jammer genoeg) :(

Maargoed er is weer wat nieuwe hoop :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Bravebart schreef op maandag 24 april 2006 @ 14:21:
[...]

Ik heb ook ff met google gezocht, maar ik kwam alleen wat Duitse en Franse sites tegen, waar een paar agsten de VA111670 firmware al wel hadden, maar waar hij niet online werd gezet (jammer genoeg) :(

Maargoed er is weer wat nieuwe hoop :)
Heb een verzoek gestuurd naar Maxtor, maar wederom word ik afgescheept met 1e-lijns commentaar.... Heb netjes geantwoord... En nu maar weer afwachten wat ze zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
twinkey schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 15:28:
[...]

Heb een verzoek gestuurd naar Maxtor, maar wederom word ik afgescheept met 1e-lijns commentaar.... Heb netjes geantwoord... En nu maar weer afwachten wat ze zeggen...
Ja, had ik net ook weer :r In plaats van dat ze het nou gewoon makkelijk maken (zowel voor ons als voor hunzelf) en de firmware op de site planten :/

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Bravebart schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 19:28:
[...]

Ja, had ik net ook weer :r In plaats van dat ze het nou gewoon makkelijk maken (zowel voor ons als voor hunzelf) en de firmware op de site planten :/
Alleen met firmware van maxtor ga je het volgens mij ook niet reden. Je blijft nog met PIN11 zitten waarop de Nforce4 chipset nog altijd geen reactie verwacht. Ik zou zeggen ga ook eens bij Nvidia aankloppen. Ik vindt het overigens vreemd waarom dit probleem alleen bij Maxtor wordt neergelegd, hun schijven werken op veel andere controllers uitstekend, op een enkele oudere controller na dan, maar die hebben ook wel weer problemen met andere merk schijven. Ik zelf heb er hier zometeen 8 stuks 200GB DM10 in een RAID5 set hangen, wat uitstekend gaat. :P

In iedergeval, ik denk niet dat Maxtor het alleen gaat reden als het gaat om de Nforce4 <> DM10 problematiek, ik verwacht dat Nvidia ook wel eens uit de luie stoel mag komen. :)

[ Voor 21% gewijzigd door _Dune_ op 25-04-2006 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
_Dune_ schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 19:44:
[...]

Alleen met firmware van maxtor ga je het volgens mij ook niet reden. Je blijft nog met PIN11 zitten waarop de Nforce4 chipset nog altijd geen reactie verwacht. Ik zou zeggen ga ook eens bij Nvidia aankloppen. Ik vindt het overigens vreemd waarom dit probleem alleen bij Maxtor wordt neergelegd, hun schijven werken op veel andere controllers uitstekend, op een enkele oudere controller na dan, maar die hebben ook wel weer problemen met andere merk schijven. Ik zelf heb er hier zometeen 8 stuks 200GB DM10 in een RAID5 set hangen, wat uitstekend gaat. :P

In iedergeval ik denk niet dat Maxtor het alleen gaat reden als het gaat om de Nforce4 <> DM10 problematiek, ik verwacht dat Nvidia ook wel eens uit de luie stoel mag komen. :)
Ik heb ook wel eens een mailtje naar Nvidia gestuurd, maar die zeiden dat ze (nog) niks konden melden over firmware die het probleem fixt :(

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Bravebart schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 19:48:
[...]

Ik heb ook wel eens een mailtje naar Nvidia gestuurd, maar die zeiden dat ze (nog) niks konden melden over firmware die het probleem fixt :(
Voor Nvidia zal firmware ook geen oplossing zijn, simpel weg omdat hun chipset op de verschillende moederborden wordt gebruikt. Ik denk eerder dat Nvidia moederbord fabrikanten zal moeten gaan helpen deze problematiek op te lossen. Er zullen naar mijn idee aanpassingen moeten komen in de BIOSen van de bestaande moederborden en voor de nieuwe moederborden gebaseerd op de Nforce4 zal er misschien een nieuwe reviese van de chipset moeten verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Hmm, mocht het nuttige informatie zijn, ik heb twee Maxtor DiamondMax 10+'s stabiel 24/7 draaiend op een SiI3112 controller:

atapci0: <SiI 3112 SATA controller> port 0xd400-0xd40f,0xd000-0xd003,0xcc00-0xcc07,0xc800-0xc803,0xc400-0xc407 mem 0xeb001000-0xeb0011ff irq 10 at device 10.0 on pci0
ata2: at 0xc400 on atapci0
ata3: at 0xcc00 on atapci0
ad6: DMA limited to UDMA33, non-ATA66 cable or device
ad6: 239372MB <Maxtor 6L250S0> [486344/16/63] at ata2-master UDMA33
ad7: DMA limited to UDMA33, non-ATA66 cable or device
ad7: 239372MB <Maxtor 6L250S0> [486344/16/63] at ata3-master UDMA33

Let niet op die kabel errors, heeft verder geen invloed op de daadwerkelijke snelheid waarop het loopt, en is een artefact van een oude ATAng op DragonFlyBSD.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-10-2008

Youri Carma

Hoe kom ik van Tweakerz af?

TGEN schreef op woensdag 26 april 2006 @ 15:04:
Hmm, mocht het nuttige informatie zijn, ik heb twee Maxtor DiamondMax 10+'s stabiel 24/7 draaiend op een SiI3112 controller:

atapci0: <SiI 3112 SATA controller> port 0xd400-0xd40f,0xd000-0xd003,0xcc00-0xcc07,0xc800-0xc803,0xc400-0xc407 mem 0xeb001000-0xeb0011ff irq 10 at device 10.0 on pci0
ata2: at 0xc400 on atapci0
ata3: at 0xcc00 on atapci0
ad6: DMA limited to UDMA33, non-ATA66 cable or device
ad6: 239372MB <Maxtor 6L250S0> [486344/16/63] at ata2-master UDMA33
ad7: DMA limited to UDMA33, non-ATA66 cable or device
ad7: 239372MB <Maxtor 6L250S0> [486344/16/63] at ata3-master UDMA33

Let niet op die kabel errors, heeft verder geen invloed op de daadwerkelijke snelheid waarop het loopt, en is een artefact van een oude ATAng op DragonFlyBSD.
Zeer nuttig tnx !

Sil 3114 SATA controller ook succesvol toegepast; http://forums.nvidia.com/lofiversion/index.php?t12003.html :)

Lees ook mijn onderzoekje op Harde schijf keuze IVM nForce; Keuze harddisk icm nForce4

[ Voor 7% gewijzigd door Youri Carma op 04-05-2006 22:55 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 20:18

Marando

Muziekje?

Ik heb nu sinds 3 dagen een nieuwe computer met daarin een Maxtor Atlas 15K2 schijfje als bootdisk en ik heb een Maxtor Diamondmax10 300GB SATA2 er bij hangen waar ik al mijn games op installeer en mijn muziek/films op heb staan. Ik heb geen problemen gehad tot dusver, maar na heel veel posts te hebben gelezen in deze thread, begin ik me af te vragen of ik me zorgen moet maken.

Moederbord: DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D
1x scsi als boot
1x Maxtor 300GB SATA2 6V300F0 / VA111630
nForce4 driver 5.10.2600.479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Marando schreef op donderdag 27 april 2006 @ 13:41:
Ik heb nu sinds 3 dagen een nieuwe computer met daarin een Maxtor Atlas 15K2 schijfje als bootdisk en ik heb een Maxtor Diamondmax10 300GB SATA2 er bij hangen waar ik al mijn games op installeer en mijn muziek/films op heb staan. Ik heb geen problemen gehad tot dusver, maar na heel veel posts te hebben gelezen in deze thread, begin ik me af te vragen of ik me zorgen moet maken.

Moederbord: DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D
1x scsi als boot
1x Maxtor 300GB SATA2 6V300F0 / VA111630
nForce4 driver 5.10.2600.479
Als alles naar behoren functioneerd is er niets aan de hand. Niet iedereen die de combinatie Diamondmax 10 <> Nforce4 heeft, heeft ook daadwerkelijk de hier behandelde problemen, naar ik begrepen heb. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:33
_Dune_ schreef op donderdag 27 april 2006 @ 16:03:
[...]

Als alles naar behoren functioneerd is er niets aan de hand. Niet iedereen die de combinatie Diamondmax 10 <> Nforce4 heeft, heeft ook daadwerkelijk de hier behandelde problemen, naar ik begrepen heb. :D
Dat heb je dan goed begrepen want ik heb twee DM's 10 die het 100% perfect doen met een nForce4 bord :P Heb zelfs NCQ enabled plus de nVidia drivers (XP x64) geïnstalleerd. Het betreft twee maal 6L300S0 met firmware BANC1G10 en die doen het beide foutloos, sinds november vorig jaar, op zowel een A8N-SLI als tegenwoordig een A8N-SLI Premium.

Ik blijf het een wazig verschijnsel vinden, dat de ene er flink last van heeft en dat bij de ander er geen vuiltje aan de lucht is 8)7

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Abbadon schreef op donderdag 27 april 2006 @ 18:18:
[...]

Ik blijf het een wazig verschijnsel vinden, dat de ene er flink last van heeft en dat bij de ander er geen vuiltje aan de lucht is 8)7
Mischien heb je zoveel storing en ruis op je SATA kabel zitten dat 'ie al automatisch naar 150 MB/s gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Abbadon schreef op donderdag 27 april 2006 @ 18:18:
[...]

Dat heb je dan goed begrepen want ik heb twee DM's 10 die het 100% perfect doen met een nForce4 bord :P Heb zelfs NCQ enabled plus de nVidia drivers (XP x64) geïnstalleerd. Het betreft twee maal 6L300S0 met firmware BANC1G10 en die doen het beide foutloos, sinds november vorig jaar, op zowel een A8N-SLI als tegenwoordig een A8N-SLI Premium.

Het gaat hier ook hoofdzakelijk over de problemen met de Maxtor SATA 2.5 specificatie, wat Maxtor SATA300 noemt...

Alle schijven daarvoor (zeg maar 1e SATA generatie) zijn inmiddels perfect, en werken icm met alle andere mobos goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:33
twinkey schreef op donderdag 27 april 2006 @ 22:00:
[...]

Het gaat hier ook hoofdzakelijk over de problemen met de Maxtor SATA 2.5 specificatie, wat Maxtor SATA300 noemt...

Alle schijven daarvoor (zeg maar 1e SATA generatie) zijn inmiddels perfect, en werken icm met alle andere mobos goed.
Ik heb idd 'SATA150' disken. Maar dat maakt niks uit want toen ik die had golden de problemen daar net zo hard voor. En nu geldt in feite hetzelfde; dat de ene er wel en de ander er geen problemen mee heeft. Het blijft hoe dan ook een wazig verschijnsel.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil ook even mijn aandeel in dit topic leveren. Mijn Nvidia controller heeft kennelijk last van het niet onthouden van de Maxtor 6V250F0. Vaak als ik heb gereboot word mijn schijf niet meer herkent. Wat ik kan doen dan is de Sata-connector en de powerkabel loshalen en weer aansluiten waarna de schijf bij het booten weer gepakt word...

Vertelt dit ook dat vers gebrande dvdees niet zijn af te spelen doordat er een storing in de datastroom zit? (schokkerig in de huiskamer dvd-speler)

DFI Nforce4
Nvidia nF4 controller.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Abbadon schreef op donderdag 27 april 2006 @ 18:18:... twee maal 6L300S0 met firmware BANC1G10 en die doen het beide foutloos, sinds november vorig jaar, op zowel een A8N-SLI als tegenwoordig een A8N-SLI Premium.
Let wel! 6L300S0 zijn SATA I schijven geen 6V300F0 SATA II. Schijven in SATA I hebben de "staggered spinup" staandaard op uit staan heb ik begrepen.

Problemen onstaan op de pin 11 in de SATA II mode bij de zogenoemde "staggered spinup" functie.

Je wil graag SATA II draaien zeker als je zoals ik van plan bent 4x Hardeschijf RAID 0 te gaan draaien puur voor de snelheid. Ik verwacht met 4x DMax 6V300F0 260 MB/s te halen.

Op de 8N-Sli Deluxe zitten twee Sata controllers Sil3114R RAID (4x SATA connectors)controller en de nForce4 SLI (4x SATA en 2x PATA connectors)!

Wat is de ervaring als je alle DMaxen op de Sil3114 (ipv de nForce4 controller) zet en dan wel SATA II want die wil ik er echt niet af halen?

Probleem volgens mij Sil3114 alleen SATA I en de nForce4 SLI zeker te weten SATA II....3Gb/s staat er namelijk in de A8N-Sli Deluxe Manual...snik ...effe uitzoeken?

Volgensmij inderdaad de SIL3114 "Fully compliant with Serial ATA 1.5G specifications" dus 1,5 Gb/s is helaas SATA I. Dus SATA I 1,5Gb/s en SATA II 3,0 Gb/s.

DIT Komt Rechtstreeks van Maxtor;

http://maxtor.custhelp.co...mZvcmNl&p_li=&p_topview=1
Question

I have heard or read that Maxtor drives are incompatible with nForce3 or nForce4 chipsets, or that I need a firmware update to make a Maxtor drive compatible with the nForce chipset. Is this true?

Note: This solution is only to be applied to the listed products and only when used with the nVidia© nForce3© or nForce4© chipsets. If you are unsure as to which chipset you have, please contact your motherboard manufacturer or visit your motherboard manufacturer's website for clarification.
Firmware updates are not upgrades. They offer no performance enhancements and exist only to provide specific compatibility resolutions. If you have a drive that is working properly in a computer, you do not need a firmware update.
Do not use a firmware update that is not authorized directly by Maxtor as there are variations of firmware for different revisions of drives that can render drives inoperable if applied to the wrong drive.
Applying firmware to a drive that is not authorized by Maxtor will void the warranty on the drive as this would be considered an unauthorized modification. Please see Maxtor's Limited Warranty Statement for more information.
If your drive came inside an OEM machine such as a Dell, Apple, Gateway etc., do not apply a firmware update at all as this will void the warranty which is held by that manufacturer. Please contact your OEM vendor directly.

The following issues have been identified with Maxtor SATA II drives and the nVidia nForce4 controller:

Data Corruption: If you are experiencing data corruption issues, the problem is not with the hard drive firmware. Please visit nVidia's website to update to the latest nVidia chipset drivers to resolve this issue. Make sure to be familiar with your motherboard specifications as there are several variations.
NCQ: If you are experiencing problems with NCQ (Native Command Queueing) please see nVidia's Knowledgebase ID 768 for more information with an issue nVidia is having with NCQ and the nForce4 chipset, and a forthcoming resolution. They also offer a solution to temporarily disable NCQ.
No Detection: If you are experiencing a problem with your Maxtor SATA-II drive not being detected by your nForce3 or nForce4 host controllers at bootup:
Note: This does not apply if your drive is connected to a non-nForce3 or nForce4 controller such as SIIG (Silicon Image), HighPoint, Promise etc. Many motherboards have multiple host controllers onboard so make sure you are familiar with your motherboard specifications and schematics.
The drives affected are those listed in the following table:
Model begins with: Code (Firmware revision)

6B- or 7B- BANC1980
BANC1B70
BANC1BM0
BANC1BY0
BANC1E00

6L- or 7L-

BANC1G00
BANC1G10
BANC1G20

6H- or 7H-

HA431BW0

6V- or 7V-
VA111610
VA101610
VA131610
VA141610

Example of a drive label:

To check your current firmware revision on the drive without removing it from the system, use the Powermax diagnostic CD. Drive model, Serial and firmware Revision is displayed in the upper right hand corner after selecting the drive to test.
A firmware update to resolve this issue for Maxtor SATA II drives is available by contacting Maxtor Support. Please have the drive serial number and the Code number available, which will be listed on the top label of the drive itself.
Firmware updates will be issued for those drives experiencing this problem only, not for experimental troubleshooting. Due to the nature of a firmware code update, a drive can be potentially rendered inoperable so it is critical that data is backed up first.
Zo wat doe je dan...? Je gaat naar die zoveel geprezen Hitachi Deskstar T7K250, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) snel en stil word er gezegd. Maar geen 16 MB Cache zoals de Maxto's 300GB voor de zelfde prijs. Zeer snelle schijven naar mijn ervaring elders.

Maar wat zegt Hitachi?
Opmerkingen:

Opgelet! Hitachi deactiveert standaard de Sata2 functionaliteit in hun schijven. Om eventueel problemen met Asus moederborden te voorkomen kunt u Sata2 activeren (mits ondersteund door het moederbord) door middel van de volgende tool van Hitachi. http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm
zie ook: Keuze harddisk icm nForce4 Keuze harddisk icm nForce4

Andere harde schijven of het gebruik van een losse RAID controller?

Voor sommige moederborden is PCI-X een uitkomst (Is dus niet PC-EX, PCI-E,PCIe kortom PCI-Express). Een hoop veelverkochte moederborden hebben tegenwoordig alleen PCI-E naast de oude vertrouwde PCI sloten. PCI is te traag als je zoals ik bijvoorbeeld 4x nieuwe Sata II schijven in RAID 0 wil gaan draaien. PCI-E is dan de enige oplossing (Buiten de interne RAID controllers)

Mijn moederborde de A8N-SLI heeft echter twee x16 PCI-E sloten en twee x1 PCI-E. Het tweede x16 PCI-E slot draait trouwens x1 PCI-E als niet in SLI mode met bijvoorbeeld een grafische kaart in de MAIN x16 PCI-E slot. Probleem...er is maar een betaalbare RAID Controller op de markt
zie: [Advies]De Highpoint RocketRAID 2310 [rml][ Advies]De Highpoint RocketRAID 2310[/rml]

Deze RAID controller past helaas niet in het x1 PCI-E slot wel in een x4,x8 of x16 slot. Aha, x16 slot!
Maar dan moet je dus wel een Grapische kaart slot opofferen maar dan draait de Highpoint RocketRAID 2310 wel x8 PCI-E snelheid wat neer komt op een theoretische doorvoersnelweg "Full Duplex" dus beide richtingen uit van 8x 250 MB/s = 2 GB/s.

Beter is het volgens sommige te wachten op de pas uitgekomen RocketRAID 2300 die in een x1 PCI-E slot past. De theoretische doervoersnelheid is dan waarschijnlijk voldoende voor zelfs 4x Raptors op RAID-0 met 250MB/s.

Heb nu zelf de dikke knoop doorgehakt en heb 4x WD3200KS 320 GB (een nette 297GB na Formateren) 16 MB, Serial ATA II/300 SE16 Caviar's gekocht. Omdat ik het niet kan verdragen mijn interne nForce 4 SATA II controller met 4x aansluiting ongebruikt te laten vanwegen alle nforce perikelen.
Zou best nog weleens een stille schijf kunnen zijn ook....meld mijn bevindingen....iemand anders ervaring?

Er zijn nog niet veel SAT II disken getest helaas. Wat forumervaringen.
Formatted this drive comes out to being 297GBs vs the 280 GBs my 300 GB Seagate has, so for roughly the same price although lacking proven reliably Seagate served up with its now legendary 7200.7s and what probably will prove true to be with the 7200.8s and 7200.9s.

Its quicker than my Seagate and my other WD, but seems to be on par with the Hitachi 7K500, not terribly exciting for a 16 meg cache drive. I imagine it'd possibly be a little quicker as a boot drive.

The short answer it: Its works.
Wel iets meer info over het grotere 400GB broertje als je dat mag vergelijken?
Although it features a 7200 RPM spindle speed and though it is equipped with native SATA electronics, the RE2 leverages much of its physical engineering from WD's 10,000 RPM Raptor. In fact, the RE2 borrows so much from the Raptor family that the firm seriously considered a name such as "Raptor 7200."
http://www.storagereview.com/articles/200510/WD4000YR_1.html

Or, see the comparison:
http://www.storagereview....=288&devID_1=281&devCnt=2
Binnekort zou de Highpoint RocketRAID 2300 op de markt verschijnen (eind april..nu dus?)

[ Voor 158% gewijzigd door Youri Carma op 30-04-2006 18:56 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 17:51
Sorry als het mijn vraag al beantwoord is in deze thread. Ik kon alleen het door alle NF4 + sata2.5 posts, het antwoord op mijn vraag niet vinden.

Ik ga deze week een Maxtor 250GB SATA300 6V250F0 kopen en aangezien ik een DFI nf2 mobo heb, vroeg ik mij het volgende af:
- Is de "Maxtor 250GB SATA300 6V250F0" schijf compatible met de (sata150) Sil3114 sata controller op een DFI nf2 Infinity board?
- En zijn de problemen die in deze thread besproken worden ook van toepassing op die schijf in combinatie met mijn nf2 mobo?

Thanks alvast

[ Voor 3% gewijzigd door Gkirmathal op 01-05-2006 16:59 ]

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net 2 D10's geinstalleerd op mijn ABIT AT8, ati 200xpress chipset , althans dat heb ik geprobeerd. Als ik ze in raid-0 wil zetten, zie ik ze in het start-up menu verschijnen als ata-133 schijven, daarna gaat de ULI raid controller op zoek naar ide devices. Dit duurt ongeveer 5 min!! en dan kan ik een raid 0 creeren. Dit duurt dan ook weer een minuut of 5 !!!!! en als je de setup dan afsluit en je wilt windows installeren krijg ik niets meer.

De schijven werken prima los van elkaar. Aan mijn mobo ligt het niet want met mijn D9's werkt de RAID-0 perfekt.

Het zijn schijven uit maart 2006 met firmware VA111630.

Ik denk dat ik ze maar eens gaat omruilen voor samsungs of zo, ben een beetje klaar met de firma Maxtor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Youri Carma schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 16:59:
[...]
Volgensmij inderdaad de SIL3114 "Fully compliant with Serial ATA 1.5G specifications" dus 1,5 Gb/s is helaas SATA I. Dus SATA I 1,5Gb/s en SATA II 3,0 Gb/s.
Youri Carma je hele verhaal klopt volgens mij wel redelijk, alleen heb je één misvatting en dat is wat ik hoerboven heb gequote. S-ATA II staat niet gelijk aan S-ATA300 of 3.0Gb/s. S-ATA II was zoals ik hier al eerder in dit topic heb gemeld de naam van een groep/club die extra features heeft verzonden voor de S-ATA standaard, wat hier veelal gezien wordt als S-ATA I. Om de een of andere reden (marketing) hebben fabrikanten doe n geloven dat het om een nieuwe standard gaat, maar dat is niet zo.

Het S-ATA II label op een hardeschijf of S-ATA controller wil alleen maar zeggen dat één of meerdere features van de S-ATA II groep worden ondersteund. Deze features zijn o.a. NCQ, S-ATA300 (3.0Gb/s) en staggered spinup. Eeen hardeschij kan dus weldegelijk het S-ATA II label dragen zondar dat deze is voorzien van een S-ATA300 (3.0Gb/s) interface. Zo heb ik zelf 8 Diamondmax 10 200 GB schijven welke zijn voorzien van een S-0ATA150 (1.5Gb/s) interface, maar weldegelijk het S-ATA II label mogen dragen vanwege de staggered spinup en NCQ ondersteuning.

Overigens heet de S-ATA II groep tegenwoordig S-ATA IO, het een en ander is hier na te lezen: www.sata-io.org. Als bron van mijn verhaal: http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp

Trouwens uit jouw post maak ik eigenlijk ook weer op dat de problemen voornamelijk bij Nvidia liggen. Dan ga ik er eigenlijk vanuit dat Hitachi met de Asus moederborden met Nvidia chipset moederborden van Asus bedoelt. (aangezien ik eigenlijk alleen die moederborden problemen zie geven incombinatie met vooral de DM 10 schijven en nu ook toch misschien de Hitachi schijven?)
Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 20:45:
Ik heb net 2 D10's geinstalleerd op mijn ABIT AT8, ati 200xpress chipset , althans dat heb ik geprobeerd. Als ik ze in raid-0 wil zetten, zie ik ze in het start-up menu verschijnen als ata-133 schijven, daarna gaat de ULI raid controller op zoek naar ide devices. Dit duurt ongeveer 5 min!! en dan kan ik een raid 0 creeren. Dit duurt dan ook weer een minuut of 5 !!!!! en als je de setup dan afsluit en je wilt windows installeren krijg ik niets meer.

De schijven werken prima los van elkaar. Aan mijn mobo ligt het niet want met mijn D9's werkt de RAID-0 perfekt.

Het zijn schijven uit maart 2006 met firmware VA111630.

Ik denk dat ik ze maar eens gaat omruilen voor samsungs of zo, ben een beetje klaar met de firma Maxtor.
5 minuten zoeken naar een twee tal schijven lijkt mij redelijk lang, maar het builden van een RAID set kan even duren. Mijn RAIDcore RAID5 controller doet er ongeveer 6 uur over om een RAID5 set aan te maken met vier 200GB DM10 schijven, dan moet er natuurlijk ook pariteit berekend worden.

In iedergeval ziet je controller de schijven wel, ze worden wel eens waar als ATA133 schijven gezien (ik neem aan dat je S-ATA schijven hebt) dit kan te maken hebben met een emulatie mode van de BIOS. Sommige BIOSen schijnen S-ATA poorten als IDE poorten te kunnen simuleren. Dan zou Windows XP in principe de schijf (RAID set) gewoon moeten kunnen zien tijdens de setup. Als dit niet het geval is zou er waarschijnlijk nog een driver geladen moeten worden voor de RAID controller tijdens de setup door op F6 te drukken.

Wanneer je op F6 moet drukken wordt tijden de setup wel aangegeven. Je kunt dan drivers gaan toevoegen die op een diskette staan. (helaas is vanaf een ander medium niet mogelijk tijdens de setup van Windows XP)

p.s. Een RAID set wordt door windows gezien als één schijf, je ziet dus tijdens de setup niet de afzonderlijke schijven.

[ Voor 60% gewijzigd door _Dune_ op 01-05-2006 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

_Dune_ schreef op maandag 01 mei 2006 @ 22:06:
Het S-ATA II label op een hardeschijf of S-ATA controller wil alleen maar zeggen dat één of meerdere features van de S-ATA II groep worden ondersteund. Deze features zijn o.a. NCQ, S-ATA300 (3.0Gb/s) en staggered spinup. Eeen hardeschij kan dus weldegelijk het S-ATA II label dragen zondar dat deze is voorzien van een S-ATA300 (3.0Gb/s) interface. Zo heb ik zelf 8 Diamondmax 10 200 GB schijven welke zijn voorzien van een S-0ATA150 (1.5Gb/s) interface, maar weldegelijk het S-ATA II label mogen dragen vanwege de staggered spinup en NCQ ondersteuning.

Overigens heet de S-ATA II groep tegenwoordig S-ATA IO, het een en ander is hier na te lezen: www.sata-io.org. Als bron van mijn verhaal: http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp

Trouwens uit jouw post maak ik eigenlijk ook weer op dat de problemen voornamelijk bij Nvidia liggen. Dan ga ik er eigenlijk vanuit dat Hitachi met de Asus moederborden met Nvidia chipset moederborden van Asus bedoelt. (aangezien ik eigenlijk alleen die moederborden problemen zie geven incombinatie met vooral de DM 10 schijven en nu ook toch misschien de Hitachi schijven?)
Dat verklaart inderdaad waarom nergens op fabrikanten websites het woord "SATA II" in de mond genomen wordt, wel zie je hier en daar een snelheid aangegeven met 1.5Gb/s of 3.0Gb/s dat verklaart tevens mijn misvatting.

Ik had jouw verhaal inderdaad gelezen en was van plan deze belangrijke info nog ergens tussen te planten, ik had de txt reeds in mijn eigen archief opgeslagen. zie Ervaringen met SATAII schijven op nForce4: Ervaringen met SATAII schijven op nForce4

Wat de Hitachi betreft de goedbedoelde quote heb ik van de site van 4Launch maar is niet op alle punten even duidelijk, want wat staat daar nu eigenlijk?
Opmerkingen: Opgelet! Hitachi deactiveert standaard de Sata2 functionaliteit in hun schijven. Om eventueel problemen met Asus moederborden te voorkomen kunt u Sata2 activeren (mits ondersteund door het moederbord) door middel van de volgende tool van Hitachi. http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm
Standaard staat de Hitachi op SATA (SATA I in de volksmond) dus geen NCQ, staggered spinup
maar wel S-ATA300 (3.0Gb/s)?

"Om eventueel problemen met Asus moederborden te voorkomen kunt u Sata2 activeren"!!??? Dus om problemen met Asus moederborden te voorkomen moet ik juist SATA II aanzetten???
Denk het niet...?

Ze bedoelen denk ik om problemen met (sommige) Asus moederborden te voorkomen deactiveert Hitachi standaard de Sata2 functionaliteit in hun schijven.

En afhankelijk van het (Asus) moederbord kunt u Sata2 activeren -op eigen risico.

[ Voor 5% gewijzigd door Youri Carma op 01-05-2006 23:49 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Gkirmathal schreef op maandag 01 mei 2006 @ 16:58:
- En zijn de problemen die in deze thread besproken worden ook van toepassing op die schijf in combinatie met mijn nf2 mobo?
Als ik jou was zou ik echt even wachten tot iemand ervaringen met jouw geplande combinatie post. :)
Ik heb een 6V300F0 aan een nF3 gehangen.
Ik had daarvoor de gehele FAQ en dit topic gelezen en er uit opgemaakt dat er met mijn combinatie misschien problemen zouden kunnen zijn maar dat het over het algemeen alleen met nF4 lastig was.
Dus met mijn nF3 nam ik de gok.
Ik heb hem vooralsnog niet aan de praat gekregen, hij heeft het wel 2 keer goed gedaan.
Maar dat leek meer alsof de communicatie per ongeluk even goed ging, na een reboot was het weg. :(

Wat ik wil zeggen is dat de DM10 schijven i.c.m. nForce controllers gewoon geen voorspelbaar resultaat heeft. :)
Als je het zeker wilt weten kan je beter een ander merk kopen.
Het is in principe altijd wel op te lossen maar kan veel moeite kosten :)

Volgens het MSI forum moet ik m'n bios flashen naar een eerdere versie, om dat de nieuwste weer niet goed zou werken :?
Ik ga het maar proberen, na 3 maanden zou ik het toch wel fijn vinden als ik m'n schijf aan de praat kreeg ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 17:34
Poosje terug de Maxtor Maxline III 300GB (16MB, SATA 300, 7V300F0) gekocht, deze aangesloten op een Sweex 2 Port Serial ATA RAID PCI Card en het werkt gewoon perfect. Geen problemen. Zal dit dan gewoon komen omdat die sweex (welke de Sil 3112 controller heeft) op Sata 150 werkt?

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PSspike schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 10:29:
Poosje terug de Maxtor Maxline III 300GB (16MB, SATA 300, 7V300F0) gekocht, deze aangesloten op een Sweex 2 Port Serial ATA RAID PCI Card en het werkt gewoon perfect. Geen problemen. Zal dit dan gewoon komen omdat die sweex (welke de Sil 3112 controller heeft) op Sata 150 werkt?
zou je wat meer informatie willen geven??

welk serialnummer heeft jou drive?
welke productiedatum?
gebruik je een molex->sata converter?
Gebruik je de jumper voor sata150 modus?
Heb je de drive in een array staan? of gwoon als JBOD?
nog nooit enige instabiliteit gehad?

dit zou wel een uitkomst zijn namelijk!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
Ik zal vanavond als ik thuis ben een volledige toelichting geven. Op dit moment draait het goed in mijn server en zal het vanavond inbouwen in mijn normale systeem.

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 16:33:
[...]

[...]
Maakt dit uit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou omdat er altijd gezeik is met die staggered pin 11 op je voedingsconnector, zou dat misschien uit kunnen maken...

ik zou het verder ook niet weten maar met die K*T schijven ben ik op alles voorbereid!
PSspike schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 16:38:
Ik zal vanavond als ik thuis ben een volledige toelichting geven. Op dit moment draait het goed in mijn server en zal het vanavond inbouwen in mijn normale systeem.
zou geweldig zijn! ik zal dit draadje in de gaten houden vanavond!

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Jammer, weer geen succes...:
Thank you for your email.
The issue you have with your maxtor drive can not be solved by upgrading
the firmware of the drive.
Firmware upgrade are designed to only fix recognition problem on the BIOS.

Could you try to disable the Raid fuctionnality ? Could you try to test
your drive with our Powermax utility tool that you can find in
www.maxtor.com.

Should you require any further assistance please do not hesitate to contact
us. In order to allow us to deal with all enquiries as efficiently and
accurately as possible we would ask that you include any previous emails
when replying to us.

Best regards

Mehdi Senhaji
Momenteel probeer ik via allerlei fora de nieuwe firmware te krijgen... Als jullie 'm misschien hebben, let me know!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 16:45:
nou omdat er altijd gezeik is met die staggered pin 11 op je voedingsconnector, zou dat misschien uit kunnen maken...

ik zou het verder ook niet weten maar met die K*T schijven ben ik op alles voorbereid!
[...]
zou geweldig zijn! ik zal dit draadje in de gaten houden vanavond!
Sorry, maar ik kan het niet laten... Je kunt ook stellen K*T Nvidia met een brakke chipset. Je zou ook voor een andere chipset kunnen kiezen waar de Maxtor schijven prima op functioneren. Ik bedoel Nvidia kent wel meer problemen met hun chipset zoals storage drivers en de ingebakken firewall. De Maxtor schijven zijn prijs/prestatie over het algemeen uitstekende schijven, nu er twee (Nforce3 en 4) chipsets van één fabrikant echt problemen hebben met deze schijven zijn het gelijk K*T schijven?

Er zijn inderdaad voorheen wel problemen geweest met ook LSI, Promise en RAIDcore controllers, maar deze problemen zijn over het algemeen allemaal verholpen door eenerzijds nieuwe firmware van Maxtor of anderzijds nieuwe firmware van de controller fabrikant. (het ligt niet alleen aan Maxtor)
In mijn geval heeft RAIDcore/Broadcom reeds begin 2005 een aanpassing gemaakt in de firmware. Ik heb dan ook, inmiddels ruim een jaar, vier DM10 schijven draaien op mijn RAIDcore BC4852 welke deze week nog buren krijgen van nogmaals vier DM 10 schijven.

In het geval Nvidia <> Maxtor blijft het wel erg stil aan Nvidia's zijde.

Op de een of andere manier zijn de fabrikanten niet netjes omgesprongen met het toepassen van de S-ATA standaard specificaties en de S-ATA II feature specificaties. Helaas voor de tweaker die zijn eigen systeempjes samen stelt. :'(

[ Voor 44% gewijzigd door _Dune_ op 02-05-2006 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
_Dune_ schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 18:40:
[...]

Sorry, maar ik kan het niet laten... Je kunt ook stellen K*T Nvidia met een brakke chipset. Je zou ook voor een andere chipset kunnen kiezen waar de Maxtor schijven prima op functioneren. Ik bedoel Nvidia kent wel meer problemen met hun chipset zoals storage drivers en de ingebakken firewall. Nogmaals sorry voor deze reactie, maar ik kon het niet laten.

Hier draaien vier Diamondmax 10 schijven uitstekend op een BC4852 RAID controller.
Jammer alleen dat er meer controllers zijn met problemen.
Dus dan kun je je als fabrikant wel gaan houden aan de standaarden, maar als de rest dat niet doet, dan gaan je producten dus niet werken.
Dus Maxtor is in deze wel degelijk ook schuldig, want je gaat die producten wel eerst testen met diverse configuraties, voordat je het op de markt brengt. Daarnaast zijn de problemen al een jaar bekend en dan zouden ondertussen de nieuwe schijven niet meer deze problemen moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TD-er schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 18:48:
[...]

Jammer alleen dat er meer controllers zijn met problemen.
Dus dan kun je je als fabrikant wel gaan houden aan de standaarden, maar als de rest dat niet doet, dan gaan je producten dus niet werken.
Dus Maxtor is in deze wel degelijk ook schuldig, want je gaat die producten wel eerst testen met diverse configuraties, voordat je het op de markt brengt. Daarnaast zijn de problemen al een jaar bekend en dan zouden ondertussen de nieuwe schijven niet meer deze problemen moeten hebben.
Ik heb mijn verhaal enigszins aangepast en ik zeg ook niet dat Maxtor NIET schuldig is, maar dat er alleen afgegeven wordt op Maxtor klopt ook niet. Zoals gezegd schijnbaar nemen fabrikanten om de een of andere reden een loopje met de standaard specificaties. Maar als de eene zich wel houdt aan de gemaakte afspraken en de rest niet wie is er dan fout?

TDer je geeft aan dat het na een jaar wel eens opgelost zou mogen zijn? Ik heb het vermoeden dat de problemen van een jaar geleden ook niet dezelfde zijn als die van nu. Mijn DM10 schijven zijn voorzien van een S-ATA150 interface en de huidige hebben een S-ATA300 interface. Deze S-ATA300 interface is één van de probleem veroorzakers, daar gelaten aan welke zijde Maxtor of Nvidia, aangezien mensen in bepaalde gevallen geen problemen meer hebben wanneer ze de schijf terug schakelen naar S-ATA150.

Terwijl mijn schijven ook problemen hebben gekent die reeds in februari 2005 zijn verholpen. Met firmware update's van zowel Maxtor als RAIDcore/Broadcom.

Als fabrikanten zich niet aan de standaard specificaties willen houden zullen ze op deze manier naar elkaar moeten komen. Maxtor is daar reeds meebezig, maar nogmaals waar blijft Nvidia?

Welke controllers hebben nu daadwerkelijk dan nog echt specifiek problemen met de DM10 schijven, welke niet door firmware en of BIOS update's verholpen kunnen worden?

Nforce3
Nforce4
...

[ Voor 57% gewijzigd door _Dune_ op 02-05-2006 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Gkirmathal schreef op maandag 01 mei 2006 @ 16:58:
Sorry als het mijn vraag al beantwoord is in deze thread. Ik kon alleen het door alle NF4 + sata2.5 posts, het antwoord op mijn vraag niet vinden.

Ik ga deze week een Maxtor 250GB SATA300 6V250F0 kopen en aangezien ik een DFI nf2 mobo heb, vroeg ik mij het volgende af:
- Is de "Maxtor 250GB SATA300 6V250F0" schijf compatible met de (sata150) Sil3114 sata controller op een DFI nf2 Infinity board?

Thanks alvast
De 6V250F0 heeft op dit moment de beste Prijs per GB verhouding.In die zin een goede keuze.

Update 01-05 volgorde prijs/GB - vervolgens op hoogste aantal GB's en MB Cache (indien gelijke prijs/GB verhouding).

Alleen SATA II schijven 250 - 500GB, NCQ met 16MB Cache tenzij anders vermeld.
01 € 0,308 - 250 GB - DaimondMax 10 ad.€ 77,-
02 € 0,317 - 300 GB - DaimondMax 10 ad.€ 95,-
03 € 0,348 - 250 GB - WD Caviar SE16 geen NCQ ad.€ 87,-
04 € 0,348 - 250 GB - Seagate Barracuda 7200.9 8MB ad.€ 87,-
05 € 0,350 - 320*GB - WD Caviar SE16 geen NCQ *wel echt 300GB ad.€ 112,-
06 € 0,350 - 300 GB - Seagate Barracuda 7200.9 ad. € 105,-
07 € 0,368 - 250 GB - Hitachi Deskstar 8MB ad. € 92,-
08 € 0,373 - 320*GB - WD Caviar SE16 geen NCQ *wel echt 300GB ad.€ 112,-
09 € 0,375 - 400 GB - DaimondMax 11 ad.€ 150,-

10 € 0,485 - 400 GB - WD Caviar SE16 geen NCQ ad.€ 194,-
11 € 0,488 - 400 GB - Seagate Barracuda 7200.9 ad.€ 195,-
12 € 0,546 - 500 GB - WD Caviar SE16 geen NCQ ad.€ 273
13 € 0,640 - 500 GB - Hitachi Deskstar 7K500 ad.€ 320,-
Die 8MB is een schande

Werkt de 6V250F0 Sil3114 (intern) goed samen? Wat ik tot nog toe gelezen heb wel ook met de SIL3112 schijnt het goed te gaan. Helaas kan ik niet uit eigen ervaring spreken behalve dan dat ik nu twee DMaxtor's 9 op de SIL3114R heb hangen in RAID-0 en dat werkt in ieder geval. Inderdaad allemaal 150 MB/s.Ik zou zeggen het moet werken maar het is nu effe koffiedik kijken voor een 100% Ja, hij doet het zeker antwoord. Ga er van uit van wel.

Bovendien als je toch met een SATA I controller zit kan je alles op SATA I configureren (Jumper verschuiven zodat de schijf op Sata I modus werkt) wat op zich al een hoop mogelijke problemen voorkomt, geen staggered spin up en geen NCQ. Pin 11 is dan ground en kan dan niet gaan zitten klooien met verkeerde info. Zou moeten werken.
lees ook Keuze harddisk icm nForce4 Keuze harddisk icm nForce4
Samenvatting:
Problemen onstaan door:
- Nforce4 gebruikt onjuiste SATA II specificaties;Het nForce4 chipset houdt geen rekening met de eventuele activiteit vanuit pin 11 en raakt daardoor in de war. Dat geldt ook voor een aantal andere I/O controllers, zoals bepaalde Promise en LSI SATA-II controllers; nForce4 is dus echt niet de enige, maar omdat daar veel meer van is verkocht, valt het nou eenmaal op.

- Maxtor's "staggered spin-up feature" veroorzaakt probleem in SATA II modus;
Op de pin 11 van de SATA connector, die bij de SATA-I standaard als ground staat.

Oplossingen:
- Chipset Nforce 4 Bios revisie: Is er niet!?
- Jumper verschuiven zodat de schijf op Sata I modus werkt.
- Maxtor firmware update die het "staggered spin-up feature" uitschakelt.
- Enhanced SATA Mode in de BIOS moet uitschakelen om WinXP te kunnen installeren op de DM10 schijven, ongeacht de gebruikte Maxtor firmware.

Alle Maxtor DiamondMax10 SATA schijven hebben ook compatibiliteitsproblemen met andere controllers dan de ICH5(R), zoals de onboard SATA controller van nVidia nForce4 borden, de Promise FastTrak, de LSI MegaRAID en mogelijk ook andere minder populaire controllers. Er zijn diverse oplossingen mogelijk:
- Firmware upgrade.
- BIOS instellingen: daarnaast moet je in sommige gevallen ook in de BIOS de Enhanced SATA Mode instelling uitschakelen om Windows op de Maxtor schijf te kunnen installeren. Ook wil het wel helpen om de NCQ-feature te uitschakelen in de BIOS danwel via apparaatbeheer in Windows.
Ga straks als ik mijn 4x WD Caviar SE16 WD3200KS binnen heb gekregen (kan nog effe duren volgens Salland) deze in 4x RAID-0 op mijn andere RAID-controller plaatsen de (SATA II) nForce4 SLI en laat dan de andere schijven op de (SATA I) SIL3114R ongemoeid.

Bedoeling is wel op SATA II te draaien anders heeft het geen zin 4x RAID-0 SATA II schijven...ben benieuwd!?

P.S. Ik weet dat SATA I officieel niet gelijk staat met 150 MB/s en SATA II met 300MB/s maar het is inmidddels zo ingeburgerd in de volksmond dat iedereen begrijpt SAT I 150 MB/s etc. Alhoewel fabrikanten deze terminologie in het geheel niet gebruiken...so what...power to the people!

[ Voor 45% gewijzigd door Youri Carma op 02-05-2006 20:19 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 16:33:
[...]

zou je wat meer informatie willen geven??

welk serialnummer heeft jou drive?
welke productiedatum?
Gebruik je de jumper voor sata150 modus?
Heb je de drive in een array staan? of gwoon als JBOD?
nog nooit enige instabiliteit gehad?

dit zou wel een uitkomst zijn namelijk!
Nou alle nuttige informatie wat ik kan vinden:

-Serial Number: V608YADG
-Productiedatum: 15FEB2006
-Voor de voeding gebruik ik een molex naar sata aansluiting.
-De schijf zit aangesloten zoals die uit de verpakking kwam, geen jumper die hem op sata150 forceert
-De schijf zit in z'n uppie aangesloten op de Sweex Sata Raid Controller met Sil3112act144 chip.

De schijf heeft 3 weken gedraaid in mijn server (bijna 24/7) geen problemen/instabiliteit gehad. Windows heb ik erop geinstalleerd, alles ging in 1 keer goed.

Nu zit de schijf in mijn normale pc met hetzelfde sweex controllertje, werkt ook perfect/stabiel. Ik zal de schijf zometeen nog even uitproberen op mijn onboard nForce3 controller. Nou hij wordt herkend in bios, maar als windows wil booten vanaf mijn oude maxtor die samen met de nieuwe maxtor op sata aangesloten zit loopt de pc vast.

Dus zoals ik het kan zien, koopt allen de Sweex Serial Ata Raid PCI (FD000060) en het probleem zou over moeten zijn :)

Als je verder nog iets wilt weten: vraag maar raak!

[ Voor 13% gewijzigd door PSspike op 02-05-2006 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit: bedankt trouwens voor de info! _/-\o_

hey jou SN: begint met een 6
ik heb hier 3 maxline's liggen van 250GB ongeveer dezelfde datums en die beginnen allemaal met een 5

weet iemand misschien of er in de 6 serie van een andere firmware is voorzien, of heeft dat er puur mee te maken dat jou drive 300GB is?

heb je trouwens ook nog een indicatie van hoe snel die controller is? wat sandra gegevens ofzo?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

P.S. Ik weet dat SATA I officieel niet gelijk staat met 150 MB/s en SATA II met 300MB/s maar het is inmidddels zo ingeburgerd in de volksmond dat iedereen begrijpt SAT I 150 MB/s etc. Alhoewel fabrikanten deze terminologie in het geheel niet gebruiken...so what...power to the people!
Je zet dat er toch niet neer, omdat ik anders mijn verhaal weer opdreun? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben nu aan het kloten met een XFX revo64 kaartje..

en het werkt bijna goed...

ik krijg alle drives te zien kan ze zelfs formatteren in windows!!! HUJJJ

ik kan er data opzetten... maar ik krijg echt at random drives die ermee kappen, en dan zegt die kaart array failed...

nou dan zet ik braaf die disk weer terug, en gaat ie weer rebuilden (dat duurt echt een eeuwigheid)!!

maar ligt dat nu aan die staggered pin11?? of doe ik iets anders fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 21:46:
ik ben nu aan het kloten met een XFX revo64 kaartje..

en het werkt bijna goed...

ik krijg alle drives te zien kan ze zelfs formatteren in windows!!! HUJJJ

ik kan er data opzetten... maar ik krijg echt at random drives die ermee kappen, en dan zegt die kaart array failed...

nou dan zet ik braaf die disk weer terug, en gaat ie weer rebuilden (dat duurt echt een eeuwigheid)!!

maar ligt dat nu aan die staggered pin11?? of doe ik iets anders fout?
Welke Maxline schijven heb je precies? De Maxline III met S-ATA300 interface of met de S-ATA150 interface. Dit probleem komt mij namelijk bekend voor. Een dergelijk probleem heb ik ook eens gehad met mijn Diamondmax 10 schijven en BC4852 RAID controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sata300 schijven .... :(

en wat was jou oplossing?? schijven het raam uit zeker?

hmm ik zie in je sig dat jij sata150 schijven hebt... die zijn iig niet uitgerust met die pin11, dus dan zal het daar wel niet aan liggen...
of had je destijds wel sata300 schijven eraan hangen??

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 22:11:
sata300 schijven .... :(

en wat was jou oplossing?? schijven het raam uit zeker?
Nee, mijn schijven draaien nu bijna een jaar uitstekend, sterker nog naast de vier die ik al heb liggen er nog vier klaar om toegevoegd te worden aan mijn RAID5 set. :) Mijn schijven hebben nog de S-ATA150 interface. Ik vraag mij af zit er bij jou standaard een jumper over de pinnetjes van de staggered spinup? Of moet je er een jumper over zetten wanneer je staggered spinup wilt uitschakelen?

Volgens mij moet ik namelijk juist een jumper plaatsen wil ik staggered spinup inschakelen. De laatste keer dat ik dit heb gedaan was ik ook @random schijven kwijt en kon deze inderdaad steeds weer toevoegen met als gevolg een bijna 6 uur duurende rebuild. Aangezien mijn voeding zwaar genoeg is om zonder staggered spinup te kunnen heb ik hier eigenlijk nooit weer naar gekeken nadat ik de jumpers weer verwijderd had.

Ik zou zeggen schakel staggered spinup eerst eens uit, maar laat de interface op 3.0Gb/s staan.

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 02-05-2006 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt toch geen jumper voor deze stagered spin up???

ik kan de drive volgens mij alleen in sata150 mode pushen, maar das alleen de transfer rate...

of heb ik iets grondig gemist?
ik kan zegmaar dit doen

-------------------------------------------------------------
power | data | (1)(2)(3)(4) |

in manual staat dat wanneer je 1 en 2 verbind, staat hij sata150 modus
en wanneer je 3 en 4 verbind in sata300 modus

het rare is dat de drives uit de verpakking komen zonder een enkele jumper, dus blijkbaar zal geen jumper ook sata300 modus betekenen..

klopt dit een beetje??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 22:38:
je hebt toch geen jumper voor deze stagered spin up???

ik kan de drive volgens mij alleen in sata150 mode pushen, maar das alleen de transfer rate...

of heb ik iets grondig gemist?
ik kan zegmaar dit doen

power | data | (1)(2)(3)(4) |

in manual staat dat wanneer je 1 en 2 verbind, staat hij sata150 modus
en wanneer je 3 en 4 verbind in sata300 modus

het rare is dat de drives uit de verpakking komen zonder een enkele jumper, dus blijkbaar zal geen jumper ook sata300 modus betekenen..

klopt dit een beetje??
Mijn schijven hebben maar twee pinnetjes. Wanneer ik daar een jumper op zet schakel ik staggered spinup in. De schijven met S-ATA300 interface hebben 4 pinnetjes. Zover ik weet 2 pinnetjes om staggered spinup in en uit te schakelen en 2 pinnetjes om te schakelen tussen 1.5Gb/s en 3.0Gb/s, maar welke, ik kan dit ook niet met zekerheid zeggen aangezien ik zelf geen drives met 3.0Gb/s interface heb. Overigens werden bij mijn schijven ook geen jumpers meegeleverd.

Dit is een documentje zoals het bij mijn schijven het geval is, http://www.maxtor.com/_fi...-spin-detection-pin11.pdf Ik kan eigenlijk geen documentatie vinden van de schijven met vier pinnetjes. :?

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 02-05-2006 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tjah daar zit ik ook al tijden naar te zoeken...

de schij die jij hebt, heb ik ook alleen dan in 160gb.. en daar zijn pin 3 en 4 van mijn tekening overdekt met een soort rondje... er kan iig geen jumper op...

ik ben alleen zo benieuwd waar die pinnetjes voor staan... want ik kan ze toch echt WEL verbinden met een jumper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 23:13:
tjah daar zit ik ook al tijden naar te zoeken...

de schij die jij hebt, heb ik ook alleen dan in 160gb.. en daar zijn pin 3 en 4 van mijn tekening overdekt met een soort rondje... er kan iig geen jumper op...

ik ben alleen zo benieuwd waar die pinnetjes voor staan... want ik kan ze toch echt WEL verbinden met een jumper...
De twee pinnetjes die op jouw 160GB schijf zitten, weet ik zeker dat dit voor staggered spinup is. Dat staat ook wel in het document genoemd waar ik naar link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

precies! daar is documentatie zat over...

alleen willen ze ons bij maxtor liever niks vertellen over hoe het zit met de sata300 varianten.. :(

helaas helaas

ik ben nu aan het testen met de jumpers erop... kijken of ie het volhoud, lekker veel booten enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

Ik heb nu een soortgelijk probleem, met een MSI K8N Neo4 FI (nForce4 Ultra chipset) en een MaXline3 250GB (7V250F0, Maxline III dus)...

Mijn BIOS herkent de drive wel, maar Windows Setup (Boot CD) wil er niks mee (blijft hangen op "Inspecting xxx MB drive on enz..")... Firmware nu aangevraagd, hopelijk kan ik daar iets mee, maar omdat ik graag vooruit ga op de feiten, welke jumpers heb je nodig om die pin11 te grounden?

Mijn drive ziet er zo uit: |- SATA voeding -| |- SATA data -| |- 4 pinnetjes -|
Ik neem aan dat je 2 van die 4 moet jumperen? Of kan je helemaal niet jumperen met dit model?

Edit: volgens Dune's document niet dus :x Firmware wachten dan maar :(

[ Voor 7% gewijzigd door MLM op 02-05-2006 23:55 ]

-niks-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb exact hetzelfde model als jij hebt alleen dan een nforce3...

maar bij mij maakte het geen flikker uit wat ik jumperde... heb bijna alle combinaties geprobeert, maar hielp niks.. ik bleef de schijf in windows zien maar kon em niet formatteren...

nu heb ik dan die xfx revo64 gekocht, en kan de schijven wel gebruiken, maar heb het probleem dat er constant schijven uitvallen at random... nu heb ik pin 1 en pin2 (dus de pinnetjes het dichts tegen de data connector aan) gejumperd... en zowaar ik ben als een dolle aan het rebooten en data aan het pompen maar nog geen schijf gehad die wegvalt... dus het lijkt erop dat pin 1 en 2 toch iets doen met die staggered spinup...

maar nogmaals wel of geen staggered spinup, voor een nforce wil het helaas niet baten in mijn ervaring..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

PSspike schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 20:22:
Ik zal de schijf zometeen nog even uitproberen op mijn onboard nForce3 controller. Nou hij wordt herkend in bios, maar als windows wil booten vanaf mijn oude maxtor die samen met de nieuwe maxtor op sata aangesloten zit loopt de pc vast.
Hij loopt niet echt vast, hij bevriest alleen voor een tijd.
Laat hem maar eens een kwartier staan, dan start hij door.
Alleen zodra je verkenner opent moet je weer wachten |:(
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 07:20:
ik heb exact hetzelfde model als jij hebt alleen dan een nforce3...

maar bij mij maakte het geen flikker uit wat ik jumperde... heb bijna alle combinaties geprobeert, maar hielp niks.. ik bleef de schijf in windows zien maar kon em niet formatteren...

nu heb ik dan die xfx revo64 gekocht, en kan de schijven wel gebruiken, maar heb het probleem dat er constant schijven uitvallen at random... nu heb ik pin 1 en pin2 (dus de pinnetjes het dichts tegen de data connector aan) gejumperd... en zowaar ik ben als een dolle aan het rebooten en data aan het pompen maar nog geen schijf gehad die wegvalt... dus het lijkt erop dat pin 1 en 2 toch iets doen met die staggered spinup...

maar nogmaals wel of geen staggered spinup, voor een nforce wil het helaas niet baten in mijn ervaring..
Ik heb precies hetzelfde probleem als jij, maar die pins zijn gewoon voor de 150/300 keuze.
Dat staat zelfs op de schijf zelf :?
Maar als je kijkt hoeveel mensen moeite hebben met het uit elkaar houden van S-ATA I & II en 150 & 300 dan snappen de fabrikanten er misschien ook wel niets van.
En bedoelen ze met 150 afdwingen dat je gewoon S-ATA I specificaties krijgt 8)7

Vanavond nog twee bios versies proberen, en als het dan nog niet lukt dan lijkt het er op dat ik toch die sweex plank moet gaan proberen. :(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij mij staat echt niks over waar die jumper voor zijn op me schijf hoor... ik heb echt dat ding met een loep zowat afgespeurd... normaal staat er wel eens wat info op een printplaat bv.. maar bij de mijne echt nergens...

als er bij jou wel info staat zou je die dan misschien even willen quoten, en om welke schijf gaat het precies??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

6V300F0 :) S-ATA 300 interface

Ik kan het nu niet quoten want ik heb m'n schijf niet in m'n binnenzak zitten. ;)
Maar het zag er ongeveer zo uit:

[## . . ]
Zet de jumper zo voor 150 compatibility

Erg vrij vertaald, ik kan het vanavond voor je nakijken.

De jumper zat [ . . ##] toen ik hem kreeg. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hahah nee dat snap ik ;)

hmm nja ik kreeg mijn 7V250F0 (maxline III) zonder enige jumper geleverd... terwijl ze wel claimen dat hij sata300 interface heeft...

dan zou het dus betekenen dat als je geen jumper plaatst de schijf automatisch op sata300 mode loopt...

er staat dan ook HELEMAAL niks over een zeker sata150 mode op mijn schijf beschreven... ik heb ook linkjes gezien dat die jumpers ervoor zijn om die staggered spinup te enabelen of disabelen...

aangezien mijn drives na flink reboten en raar doen stroom stekker er zomaar uittrekken enzo, nietmaar ineens verdwijnen uit de raid array... sinds ik de jumper op pin 1 en 2 heb gezet, lijkt het mij dat op mijn drives die jumper toch ook iets met staggered spinup te maken heeft...
wat weer zou suggereren dat die jumper niets van doen heeft met sata150 mode, maar met sata 1 of sata 2... omdat staggered spinup een sata2 functie is...

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Nogmaals een plaatje om het een en ander te verduidelijken:

De SATA150 Jumper:

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/lwierenga/maxtorsata2.jpg

(2e keer in dit topic...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 11:17:
hahah nee dat snap ik ;)

hmm nja ik kreeg mijn 7V250F0 (maxline III) zonder enige jumper geleverd... terwijl ze wel claimen dat hij sata300 interface heeft...

dan zou het dus betekenen dat als je geen jumper plaatst de schijf automatisch op sata300 mode loopt...

er staat dan ook HELEMAAL niks over een zeker sata150 mode op mijn schijf beschreven... ik heb ook linkjes gezien dat die jumpers ervoor zijn om die staggered spinup te enabelen of disabelen...

aangezien mijn drives na flink reboten en raar doen stroom stekker er zomaar uittrekken enzo, nietmaar ineens verdwijnen uit de raid array... sinds ik de jumper op pin 1 en 2 heb gezet, lijkt het mij dat op mijn drives die jumper toch ook iets met staggered spinup te maken heeft...
wat weer zou suggereren dat die jumper niets van doen heeft met sata150 mode, maar met sata 1 of sata 2... omdat staggered spinup een sata2 functie is...
Hallo _DaWamZ_ ook ik hier weer.

:D S-ATA300 valt ook onder de S-ATA II features net als staggered spinup en NCQ. Als ik he plaatje hierboven zo bekijk zou je bijna gaan zeggen dat je met de jumper er voor kunt kiezen de S-ATA II features van de schijf uit te schakelen ookal staat er alleen S-ATA150 op. Maxtor maakt het er niet makkelijker op. Aangezien we nu al drie verschillende situaties zijn tegen gekomen:

1. Schijven met twee pinnetjes: om staggered spinup in en uit te schakelen. De schijf is voorzien van een S-ATA150 (1.5Gb/s) interface.
2. Schijven met 4 pinnetjes zonder jumpertjes en beschrijving van de pinnetjes. De schijf is voorzien van een S-ATA300 (3Gb/s) interface.
3. Schijven met 4 pinnetjes waarvan over twee een jumpertje is geplaatst. De schijf is voorzien van een S-ATA300 (3Gb/s) interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hahah ja dune welkom terug! :)

tjah als je hardware niet goed werkt, dan word ik echt gek en slaap ik ook weinig tot het wel werkt!

maareh tjah als ik zo naar dat plaatje kijk bestaat er weinig onduidelijkheid meer over wetende dat:

- een maxline III gewoon een diamondmax 10 is met geselecteerd platters
- daaruit volgt dat pin 1 en 2, sata150 functionaliteit bieden (ws met ook staggered spinup uitgeschakeld)

waar ik nu nog erg benieuwd naar ben, en wat ik niet echt uit het plaatje kan opmaken, misschien dat iemand dat kan bevestigen, waar die overige pinnetjes voor zijn (pin 3 en 4 zegmaar van links naar rechts)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Het zou natuurlijk wel kunnen dat bij de DM serie de jumper alleen voor de interface is.
En dat bij de ML serie de jumper voor de S-ATA II features is.
Al lijkt me dat niet erg waarschijnlijk.

Die afbeelding hierboven is van een DM schijf. :)
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 11:38:

waar ik nu nog erg benieuwd naar ben, en wat ik niet echt uit het plaatje kan opmaken, misschien dat iemand dat kan bevestigen, waar die overige pinnetjes voor zijn (pin 3 en 4 zegmaar van links naar rechts)??
Voor de 300 setting. Zo krijg je hem geleverd :)

[ Voor 43% gewijzigd door Gonadan op 03-05-2006 11:44 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwja en toch vind ik het raar dan, dat op geen enkele ML schijf dan een uitleg staat over die jumpersettings.. Ik heb er drie en op geen enkele staat info.. ook op de maxtor site valt niks te vinden wanneer je kijkt bij de maxline modellen...

erg raar allemaal dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 12:24:
mwja en toch vind ik het raar dan, dat op geen enkele ML schijf dan een uitleg staat over die jumpersettings.. Ik heb er drie en op geen enkele staat info.. ook op de maxtor site valt niks te vinden wanneer je kijkt bij de maxline modellen...

erg raar allemaal dit!
Schattig :(
Hier staat keihard dat je geen jumper nodig hebt om je schijf te configureren 8)7
Terwijl ze wel het jumpervakje erbij tekenen :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

die andere 2 pinnetjes zijn wellicht gewoon "storage" voor je jumper als je geen 150 forceert?
anyway, mijn MaXline III werd ook zonder jumper geleverd, en er staat niet zoals die foto hierboven wat je kan jumperen :x

Naja, ik ga es proberen met 1/2 jumper :)

Update: en dat werkt!
Zometeen de nForce drivers installeren en kijken of ie dan weer ontjumpert kan werken :)

[ Voor 20% gewijzigd door MLM op 03-05-2006 14:04 ]

-niks-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 12:40:
[...]

Schattig :(
Hier staat keihard dat je geen jumper nodig hebt om je schijf te configureren 8)7
Terwijl ze wel het jumpervakje erbij tekenen :+
ja maar dat is logisch omdat ze daar zeggen, dat je master slave en CS moet weglaten... das ook wel normaal gezien sata alleen maar master kan zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm ook met jumpers erop nog drives die uitvallen...

heeft dus helaas geen zin gehad, en bevestigd dus dat die jumper op de ML niks te maken heeft met die staggered spinup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Firmware voor DMax 6H500F0 500 GB SATA II schijf werkt voor A8N-SLI Deluxe!

Volgens Pax-UX op forum; http://techreport.com/forums/viewtopic.php?t=37965

Conclusie:
Pax-UX
Posted: Thu Feb 02, 2006 9:44 am Post subject: Maxtor SATA2 Initialisation Problems on XP SP2

500GB SATA2 drive.

Well after a couple weeks of email tag I finially got my Firmware upgrade for my Maxtors and it worked! I can now use them normally under Windows without any problems. HA431D90.C00 the wonderful solver of all my problems that and DLOAD. The only problem was the fact you couldn't flash the firmware with the Nvidia control, no real surpise there. The other on board one worked nicely for that task. Then back to nForce4 for normal SATA2 usage.

All's well that ends well, so they say :)

.... But I'm never buying another Maxtor HD :(
Hoe zit het met de Maxtor Firmupdate ervaringen? Als ik het goed begrepen heb moet je persoonlijk voor een update bij Maxtor aan de deur kloppen. http://maxtor.custhelp.co...1136595488&p_sp=undefined

[ Voor 70% gewijzigd door Youri Carma op 03-05-2006 22:48 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het met de Maxtor Firmupdate ervaringen? Als ik het goed begrepen heb moet je persoonlijk voor een update bij Maxtor aan de deur kloppen. http://maxtor.custhelp.co...88&p_sp=undefined[/quote]

Omdat als je de firmware update zonder toestemming van maxtor je garantie vervalt. Ze vragen ook om je serienummer en de firmware versie staat op je schijf.Is dus vrij makkelijk te achterhalen door hun bij een RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 14:41:
[...]

ja maar dat is logisch omdat ze daar zeggen, dat je master slave en CS moet weglaten... das ook wel normaal gezien sata alleen maar master kan zijn ;)
Uhm, nee. Letterlijk staat er:
In tegenstelling tot ATA schijven hoef je bij S-ATA schijven GEEN jumper te gebruiken om hem te configureren.
Da's zin 1.
Zin 2 zegt:
Negeer alle opmerkingen over MA/SL/CS jumper settings in het installatie boekje.

Da's allemaal duidelijk.
Dan zou er dus in het installatie boekje iets over 150/300 mode of staggered spinup jumper settings moeten staan. Zo niet, dan maak je uit het boekje op dat je inderdaad geen jumper hoeft te gebruiken.
Wat natuurlijk grote onzin is :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naar mijn ervaring kan je de staggered spinup niet uitschakelen op een DM10, ML III met een sata300 interface.

je kan alleen maar naar een sata150 terug..

op een DM10, ML III met een sata150 interface, kan je juist staggered spinup alleen enabelen of disabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 10:15:
naar mijn ervaring kan je de staggered spinup niet uitschakelen op een DM10, ML III met een sata300 interface.

je kan alleen maar naar een sata150 terug..

op een DM10, ML III met een sata150 interface, kan je juist staggered spinup alleen enabelen of disabelen.
Daar lijkt het wel op.
Waarom is Maxtor daar nou niet gewoon duidelijk in :(

Op de DM10 300 staat dat je hem met de jumper naar 150 kan zetten, en er staat niets over de overige S-ATA II features :?
Wat staat er op het label van een DM10 150?

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 04-05-2006 10:31 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwja.. maxtor.. pff, ik heb altijd maxtor drives gehad... maar dit zijn toch echt mijn laatste geweest!

even nieuwsgierig: hebben er al meer mensen die sweex 2 port raid kaart getest??
dit is nu mijn laatste hoop, voordat ik die schijven echt het raam uit gooi!

edit: en aangezien ik op 9 hoog woon: hebben ze dan geen opslagcapaciteit meer, maar des te meer "aanslag" capaciteit!!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 11:40:
mwja.. maxtor.. pff, ik heb altijd maxtor drives gehad... maar dit zijn toch echt mijn laatste geweest!

even nieuwsgierig: hebben er al meer mensen die sweex 2 port raid kaart getest??
dit is nu mijn laatste hoop, voordat ik die schijven echt het raam uit gooi!

edit: en aangezien ik op 9 hoog woon: hebben ze dan geen opslagcapaciteit meer, maar des te meer "aanslag" capaciteit!!
Ik ga vanavond nog 3 laatste dingen proberen.
2 bios versies.
en anders pin 11 door klooien naar de behuizing.

Ben nog aan het denken hoe ik dat voor elkaar moet krijgen :?
Misschien een koperdraadje in de stekker proppen voordat ik hem in de schijf steek en het draadje dan met een plakbandje op de behuizing plakken ofzo?

lukt het dan nog niet dan ga ik dat sweex kreng wel voor je testen.
Fijn dat die trouwens ook overal in normale winkels te koop is :( (cynisch)
Moet ik weer via internet gaan kloten.

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 04-05-2006 11:48 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm mwja hij ligt iig gwoon bij computerland in groningen... weet niet of mediamarkt em heeft...

ik ga iig vanmiddag na stage er ff heen, ws weer 25 euro over de balk gooien... want ik heb er een hard hoofd in met die klote drives...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:06:
hmm mwja hij ligt iig gwoon bij computerland in groningen... weet niet of mediamarkt em heeft...

ik ga iig vanmiddag na stage er ff heen, ws weer 25 euro over de balk gooien... want ik heb er een hard hoofd in met die klote drives...
Vergeet dan niet ook te kijken naar de nieuwe BIOS voor die kaartjes, die op de silicon Image site staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

TD-er schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:11:
[...]

Vergeet dan niet ook te kijken naar de nieuwe BIOS voor die kaartjes, die op de silicon Image site staat.
Ook dat nog :/

Dus je koopt een kaartje dat niet werkt, dan moet je hem flashen om te laten werken.
Met het feit dat je garantie pleite is en je jezelf dus veelvoudig aan het naaien bent. |:(

Ik haat computers :(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PSspike heeft ook zon kaartje wel werkend met een maxline III sata300...

spike ben je er nog???? heb jij die wat aan dat kaartje gadaan? of werkte ie out of the box??

misschien dat je ons een manufacturing date kan geven??

thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Gonadan schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:15:
[...]

Ook dat nog :/

Dus je koopt een kaartje dat niet werkt, dan moet je hem flashen om te laten werken.
Met het feit dat je garantie pleite is en je jezelf dus veelvoudig aan het naaien bent. |:(

Ik haat computers :(
Ik zeg niet dat 'ie niet werkt, maar alleen dat mocht 'ie niet werken, dat er mogelijk dus een oplossing is in de vorm van een BIOS-upgrade voor die chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

TD-er schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:29:
[...]

Ik zeg niet dat 'ie niet werkt, maar alleen dat mocht 'ie niet werken, dat er mogelijk dus een oplossing is in de vorm van een BIOS-upgrade voor die chip.
lol ja, zo als er ook een topic vol oplossingen was om mijn schijf aan de praat te krijgen. :)
Ik begin een beetje de balen te krijgen van het oplossingen zoeken :)
Niets persoonlijks hoor, maar voordat ik zo'n plankje koop wil ik 100% zeker weten dat hij mijn schijf aan de praat gaat krijgen :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste