Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste
Acties:
  • 27.605 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
__xeno__ schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 22:29:
ok,

ik heb het topic doorgelezen, maar welke jumper moet ik nou fixen om hem @ sata1 te zetten?
Deze :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
ik heb die jumper er nu op gezet, maar hij boot nog steeds traag.
Dus dat word firmware flash,
Of een andere hdd erbij om van te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
  • Nu online
Bobje schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 21:06:
[...]
Ik heb een DM10 80 SB SataII 300 icm een MSI Neo4 Platinum.

Er zijn dus nog steeds problemen hiermee? Ik heb dit topic een half jaar geleden voor het laatst gechecked en toen waren de problemen verholpen dacht men. De HD zit nog in de verpakking, zal het gaan werken of niet? Want anders haalf ik gewoon een Hitachi of een WD.

Werkt het probleemloos, dan haal ik hem nu uit de verpakking :).

Het betreft trouwens de 6V080E0
Code: VA111630
N, M, B, A
Als je hem nog kan ruilen zou ik dat doen als ik jou was. De problemen zijn zelfs met de nieuwste firmware nog niet in alle gevallen verholpen. De Hitachi of WD kan trouwens net zo goed dezelfde problemen hebben als de Maxtor, maar daar hoor ik veel minder problemen mee (dat wil niet zeggen dat die het allemaal wel doen, maar volgens mij zijn de problemen er wel minder mee...)

Je kan trouwens altijd de jumper verzetten naar Sata150. Dan maak je geen vol gebruik van de snelheid (aan 150 MB/s kom je trouwens nooit, dus dat maakt niet veel uit), maar dan doet hij het iig wel.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
  • Nu online
__xeno__ schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 23:12:
ik heb die jumper er nu op gezet, maar hij boot nog steeds traag.
Dus dat word firmware flash,
Of een andere hdd erbij om van te booten.
Mmh raar, ik dacht dat met de jumper verplaatsen de bootproblemen ook waren opgelost :/

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
Bravebart schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 23:15:
[...]

Mmh raar, ik dacht dat met de jumper verplaatsen de bootproblemen ook waren opgelost :/
volgensmij heb ik dan de verkeerde jumper gepakt, bij mij zit er standaard ook geen jumper achterop?
ik kan er 1 op zetten. Dat heb ik ook gedaan. Maar nog steeds probs. (naja had ff geen jumper, dus maar met schroevendraaier er tussen verbonden :P ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
  • Nu online
__xeno__ schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 23:22:
[...]

volgensmij heb ik dan de verkeerde jumper gepakt, bij mij zit er standaard ook geen jumper achterop?
ik kan er 1 op zetten. Dat heb ik ook gedaan. Maar nog steeds probs. (naja had ff geen jumper, dus maar met schroevendraaier er tussen verbonden :P ;) )
Maar zag de achterkant van jouw hdd er dan wel zo uit als op de foto ? Dus met 4 pinnetjes en op de sticker bovenop de beschrijving wat je met de jumper moet doen ?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
Bravebart schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 23:28:
[...]

Maar zag de achterkant van jouw hdd er dan wel zo uit als op de foto ? Dus met 4 pinnetjes en op de sticker bovenop de beschrijving wat je met de jumper moet doen ?
nee, maar het is wel een diamondmax10 :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
  • Nu online
__xeno__ schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 23:30:
[...]

Het is geen Maxline toevallig (dus met 2 pinnetjes) ?

Afbeeldingslocatie: http://images.tomshardware.com/2004/08/20/hitachi/maxtor-4.jpg

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
Bravebart schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 23:33:
[...]

[afbeelding]
ja dat is hem, maar er staat wel diamondmax10 op :S

(6l200m0 is het typenummer)

[ Voor 7% gewijzigd door __xeno__ op 04-03-2006 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
  • Nu online
__xeno__ schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 12:23:
[...]

Ah, ik hem hem al gevonden; je hebt een 200 GB 8MB buffer met 1,5Gb/s RoHS. Maar dat is toch helemaal geen SataII schijf ?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
Bravebart schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 14:39:
[...]

Ah, ik hem hem al gevonden; je hebt een 200 GB 8MB buffer met 1,5Gb/s RoHS. Maar dat is toch helemaal geen SataII schijf ?
wss miet nee,
maar ik heb wel lange boottimes :S
maar als hij dan eenmal opgestart is. Is hij super snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 22:40
__xeno__ schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 19:54:
Hallo,

volgensmij ben ik ook slachtoffer van het nforce4 maxtorprobleem.
Het booten gaat echt Heel traag. En dan opeens gaat hij verder.
Hoe kan ik dit oplossen?
Heb je een ATX 2.01 voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
twinkey schreef op zondag 05 maart 2006 @ 00:05:
[...]

Heb je een ATX 2.01 voeding?
nee,

400watt noname

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
heb nu de nieuwste chipset drivers geinstalleerd, en nu heb ik geen problemen meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleuris
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 01:37
__xeno__ schreef op zondag 05 maart 2006 @ 15:22:
heb nu de nieuwste chipset drivers geinstalleerd, en nu heb ik geen problemen meer. :)
Welke versie van de drivers xeno? en zijn die van asus of van de nvidia website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Ik bedoel niet het merk, maar het type voeding (ATX1 of ATX2), wellicht is dit een volgens de ATX1 specificatie, waardoor je alsnog last hebt van problemen...
__xeno__ schreef op zondag 05 maart 2006 @ 15:22:
Eeh... op de website staan nog geen nieuwe drivers beschikbaar... Waar heb je deze 'nieuwe' versie vandaan, en welke versie is het?? En daarnaast, zijn de lange boot-tijden ook weg?

offtopic:
:X :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
twinkey schreef op maandag 06 maart 2006 @ 13:29:
[...]

Ik bedoel niet het merk, maar het type voeding (ATX1 of ATX2), wellicht is dit een volgens de ATX1 specificatie, waardoor je alsnog last hebt van problemen...

[...]

Eeh... op de website staan nog geen nieuwe drivers beschikbaar... Waar heb je deze 'nieuwe' versie vandaan, en welke versie is het?? En daarnaast, zijn de lange boot-tijden ook weg?

offtopic:
:X :O
!@#$^|%^&(* de problemen zijn nog steeds niet weg.
Was eenmalig dat hij normaal opstarte.

*zucht*

oh ja ik heb een atx 1.01 voeding.

[ Voor 5% gewijzigd door __xeno__ op 06-03-2006 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User321
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-07 14:10
Wellicht ietwat off-topic, gezien ik geen nforce4 heb.. maar hier komtie dan:
vorige week een nieuwe diamondmax 10 300gb sata2 16mb gekocht, en gelijk ingebouwd (met de pc aan.. fijne optie van sata)
hierna een dag of 5 probleemloos gedraaid.. tot ik na een windows update besloot de pc maar eens te booten.. hier deed m'n pc'tje een minuut of 10 over, en alles draaide ook daarna enorm traag.
in de taakbalk zag ik waarom: bijna alle cpu tijd werd verspild aan interrupts - http://xs71.xs.to/pics/06102/vernoikt.png

relevante gegevens:
Sata controller: nforce3 250 onboard, laatste drivers(5.11), laatste non-beta bios voor het moederbord
Voeding: Chieftec HPC-360-202 (zonder sata connectors.. heb daar een adapter snoertje voor)
Drive model: 6V300F0, firmware versie: VA111630

het probleem blijft hetzelfde als ik de jumper op sata150 zet, NCQ kan ik niet uit (ook niet aan :P) zetten.
Als ik opstart zonder de schijf aangesloten, en nadat windows opgestart is 'm weer aansluit, is alles weer wel goed, maar echt een fijne permanente oplossing is dit natuurlijk niet :X

dus.. ik zal maxtor er nog over mailen, maar heeft hier iemand misschien ondertussen een suggestie?

[ Voor 5% gewijzigd door User321 op 07-03-2006 06:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Ik heb dus een MAXTOR DiamondMax 10 250GB SATA 16MB NCQ (BANC1E00) opgedeeld als C:, D:, E: en ik heb een Maxtor 120 GB DiamondMax Plus 9 als backup F:

Dit alles op mijn A8N-SLI (zie verdere specs in sig)

Als ik Windows wil installeren dan moet ik eerst mijn 120GB loskoppelen wil ik ik windows op de SATA disk installeren. Na de installatie koppel ik de 120GB schijf weer aan mijn systeem (XP wil kennelijk PERSE op de ATA schijf installeren :( .......maar das een ander verhaal) Als ik de chipset drivers installeer.... Dan blijft hij tijdens het booten erg lang hangen en soms boot hij en dan is hij 1 van de schijven kwijt ... (ook in de Bios) of ligt dat niet aan de drivers maar aan dit probleem zoals beschreven in de SP.

Edit: ik heb mijn raid controller uitgeschakeld staan in bios... zou dat ook nog schelen ?

Dus nu installeer ik voortaan de chipset drivers ZONDER de storage drivers van nVidia. (6.70) maar is mijn vraag.... scheelt dit in mijn snelheid omdat ik niet de nvidia drivers gebruik.

Verder moet ik toch mijn hele schijf indeling gaan veranderen:

250GB C (40), D(150), E(60) zal niet optimaal werken want D staat vaak vol en E ook voor 70% en volle schijf is niet bevoordelijk voor de snelheid.
120GB is een F schijf en is puur voor backups, drivers en Acronis images....oh en pagefile.

Mijn idee
1x Raptor 74GB voor C (zal hooguit 40gb gebruiken hiervan ...maar kleinere schijf is weer altijd vol)
1 x Maxtor 250GB voor D, E (of een nieuwe Hitachi, Seagate SATA-II ???)

120GB doe ik wel kado aan iemand want ik ben dat gezeur met die schijf eruit rukken zat.

Ik wil snelle laad tijden in BF2 en andere games en ik wil snel mijn downloads kunnen repareren met Quickpar en uitpakken met Winrar. (volgens mij wil iedereen dit wel :*) )

Sorry voor het lange verhaal maar zou wel wat advies kunnen gebruiken want ik loop hier al een tijdje mee en wil nou niet echt een nieuw topic hiervoor openen.

ps. ik geloof ook niet dat dit echt goed is
250GB SATA 16MB NCQ
Afbeeldingslocatie: http://img107.imageshack.us/img107/1656/dm10250gbsata16mbncq8re.th.jpg

120GB PATA 8MB
Afbeeldingslocatie: http://img83.imageshack.us/img83/101/dm9120gbpata8mb6cb.th.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Tranzy op 07-03-2006 13:15 ]

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je echt snellere doorvoorsnelheid gooi je je HDD op Raid0.

Ik heb dus momenteel 2x WD 2500KS 16MB SATA2 op RAID0 op een A8N-SLI Deluxe nForce4 moederbord en draait probleemloos op sata2. Alleen de doorvoorsnelheid is volgens HDTUNE 100/110.

Is de Maxtor nou al gefixt icm nforce4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 03:10
Even een vraagje, ik heb de combo diamondmax 10 en nforce 4 ook , doet et perfect.
Alleen even een vraagje, is het normaal dat je al na een uur gewoon surfen, en limewire installeren, da je dan al 2% fragmentatie hebt :?

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Ik heb inmiddels een Raptor 74GB als boot disk aangeschaft en de Maxtor 250Gb als dump disk voor. En ik moet zeggen positief verrast ben door de snelheid van de raptor. Hij's ECHT snel ! :P

[ Voor 6% gewijzigd door Tranzy op 09-03-2006 21:59 ]

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Ik las op een ander forum dat je als je de Nvidia IDE driver de-installeerde, dat de problemen weg waren. Want dan moet de software van windows geladen worden, en dan schijnt het wel goed te gaan...

Maar goed, dit heb ik dus getest op een bestaande installatie, zonder succes. Zijn er mensen die Windows XP geinstalleerd hebben zonder daarbij de IDE driver van Nvidia (6.70) geinstalleerd hebben? Zo ja, hebben die nog wél problemen? Of zijn de lange boot-tijden weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
  • Nu online
twinkey schreef op maandag 13 maart 2006 @ 19:40:
Ik las op een ander forum dat je als je de Nvidia IDE driver de-installeerde, dat de problemen weg waren. Want dan moet de software van windows geladen worden, en dan schijnt het wel goed te gaan...

Maar goed, dit heb ik dus getest op een bestaande installatie, zonder succes. Zijn er mensen die Windows XP geinstalleerd hebben zonder daarbij de IDE driver van Nvidia (6.70) geinstalleerd hebben? Zo ja, hebben die nog wél problemen? Of zijn de lange boot-tijden weg?
Ik heb gewoon de Nvidia drivers erop staan, maar ik kan wel eens proberen of deinstalleren wat uithaalt :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38
Ik heb nog steeds het gevoel dat mijn maxline's het niet goed doen. Een dvdtje uitpakken duurt hier een kwartier (raid0, 2x200gb sata) terwijl het bij mijn huisgenoot met een oudere diamondmax 80gb schijf nog sneller gaat (zelf nog een langzamere cpu, hij een a64 @ 2200mhz en ik dus a64 2800mhz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

__xeno__ schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 23:22:
[...]
Bravebart schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 23:28:
[...]
__xeno__ schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 23:30:
[...]
Bravebart schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 23:33:
[...]

[afbeelding]
__xeno__ schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 12:23:
[...]

__xeno__ schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 23:49:
[...]
wss miet nee,
maar ik heb wel lange boottimes :S
maar als hij dan eenmal opgestart is. Is hij super snel.
Bravebart schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 14:39:
[...]

Dit is weldegelijk een S-ATA II schijf ik zelf heb er 4 van draaien. Een S-ATA II label geeft alleen maar aan dat er één of meerdere S-ATA II features worden ondersteund. S-ATA II features zijn uitbreidingen op de S-ATA standaard. Alle Diamondmax 10 schijven zijn S-ATA II schijven, alleen heb je twee uitvoeringen de eene heeft een SATA150 interface en de ander heeft een SATA300 interface.

Beide ondersteunen bijvoorbeeld NCQ en staggered spinup wat S-ATA features zijn. De beide type Diamondmax 10 schijven kun je veelal uitelkaar houden door dat de eene 4 pinnetjes op de achter zijde heeft en de ander 2 pinnetjes om jumper op te plaatsen.

De schijf met twee pinnetjes is die met een SATA150 interface, door een jumper wel of niet over de pinnetjes te zetten kun je staggered spinup in of uit schakelen.

De schijf met 4 pinnetjes is de SATA300 uitvoering, de extra 2 pinnetjes kunnen gebruikt worden om met een jumper te switchen tussen SATA150 en SATA300.

Overigens zal dit ook voor de Maxline III serie gelden, aangezien deze schijven identiek zijn aan de Diamondmax serie, alleen worden deze schijven "gegarandeerd" voor 24/7 gebruik.

[ Voor 50% gewijzigd door _Dune_ op 13-03-2006 23:55 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tranzy schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:01:
Ik heb dus een MAXTOR DiamondMax 10 250GB SATA 16MB NCQ (BANC1E00) opgedeeld als C:, D:, E: en ik heb een Maxtor 120 GB DiamondMax Plus 9 als backup F:

Dit alles op mijn A8N-SLI (zie verdere specs in sig)

Als ik Windows wil installeren dan moet ik eerst mijn 120GB loskoppelen wil ik ik windows op de SATA disk installeren. Na de installatie koppel ik de 120GB schijf weer aan mijn systeem (XP wil kennelijk PERSE op de ATA schijf installeren :( .......maar das een ander verhaal) Als ik de chipset drivers installeer.... Dan blijft hij tijdens het booten erg lang hangen en soms boot hij en dan is hij 1 van de schijven kwijt ... (ook in de Bios) of ligt dat niet aan de drivers maar aan dit probleem zoals beschreven in de SP.

Edit: ik heb mijn raid controller uitgeschakeld staan in bios... zou dat ook nog schelen ?

Dus nu installeer ik voortaan de chipset drivers ZONDER de storage drivers van nVidia. (6.70) maar is mijn vraag.... scheelt dit in mijn snelheid omdat ik niet de nvidia drivers gebruik.

Verder moet ik toch mijn hele schijf indeling gaan veranderen:

250GB C (40), D(150), E(60) zal niet optimaal werken want D staat vaak vol en E ook voor 70% en volle schijf is niet bevoordelijk voor de snelheid.
120GB is een F schijf en is puur voor backups, drivers en Acronis images....oh en pagefile.

Mijn idee
1x Raptor 74GB voor C (zal hooguit 40gb gebruiken hiervan ...maar kleinere schijf is weer altijd vol)
1 x Maxtor 250GB voor D, E (of een nieuwe Hitachi, Seagate SATA-II ???)

120GB doe ik wel kado aan iemand want ik ben dat gezeur met die schijf eruit rukken zat.

Ik wil snelle laad tijden in BF2 en andere games en ik wil snel mijn downloads kunnen repareren met Quickpar en uitpakken met Winrar. (volgens mij wil iedereen dit wel :*) )

Sorry voor het lange verhaal maar zou wel wat advies kunnen gebruiken want ik loop hier al een tijdje mee en wil nou niet echt een nieuw topic hiervoor openen.

ps. ik geloof ook niet dat dit echt goed is
250GB SATA 16MB NCQ
[afbeelding]

120GB PATA 8MB
[afbeelding]
Het is hier wel al vaker langs gekomen, dat de storage drivers van Nvidia voor problemen kunnen zorgen. Het is aan te raden de storage drivers van Nvidia dan niet te installeren. De standaard drivers van Windows XP schijnen minstens zo goed te werken. Naar ik gelezen heb.

Overigens moet je natuurlijk wel de rest van de Nvidia drivers installeren, o.a. voor je chipset. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 14-03-2006 00:02 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redyak
  • Laatst online: 20-07 21:16

redyak

Try and Fail

Bravebart schreef op maandag 13 maart 2006 @ 20:07:
[...]

Ik heb gewoon de Nvidia drivers erop staan, maar ik kan wel eens proberen of deinstalleren wat uithaalt :)
Ik heb de PATA drivers van Windows genoemen en geen problemen gehad, maar zie ook mijn eerdere post. Het is een combi van volgens mij.

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
redyak schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 10:57:
[...]

Ik heb de PATA drivers van Windows genoemen en geen problemen gehad, maar zie ook mijn eerdere post. Het is een combi van volgens mij.
Als je het eerder al wel geinstalleerd had, en dan gaat de-installeren werkt het niet. Tenminste, bij mij niet. Dus ik ga nog wel even een re-install proberen. Maar gebruiken jullie geen RAID dan? Want met RAID moet je volgens mij zowiezo de drivers installeren (met F6) in het begin van de windows setup. Of kan windows die RAID dan wel herkennen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redyak

redyak

Try and Fail

Ik gebruik geen raid en je kan ze wel verwijderen door de NVIDIA driver te uninstallen , een driver cleaner eroverheen (Nvidia heeeft een eigen) en dan de verbindingen in de hardwarewizard verwijderen. Vervolgens zal hij bij opstarten vragen om de default te mogen installeren.

Ook zonder RAID moet je F6 drukken voor de SATA driver algemeen, voor RAID moet je ze allebei keizen.

[ Voor 16% gewijzigd door redyak op 15-03-2006 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
redyak schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:34:
Ik gebruik geen raid en je kan ze wel verwijderen door de NVIDIA driver te uninstallen , een driver cleaner eroverheen (Nvidia heeeft een eigen) en dan de verbindingen in de hardwarewizard verwijderen. Vervolgens zal hij bij opstarten vragen om de default te mogen installeren.

Ook zonder RAID moet je F6 drukken voor de SATA driver algemeen, voor RAID moet je ze allebei keizen.
Eerder werd juist genoemt dat als je deze drivers niet installeerd, dat de problemen dan afgelopen zijn. Heb jij de drivers juist wel of niet geinstalleerd? En heb je nog problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je moet met F6 wel de drivers installeren, alleen wanneer je de forceware drivers installeerd moet je de storage drivers afvinken, zodat deze niet mee worden geinstalleerd. Volgens mij zit het zo in elkaar. ;)

Als je namelijk geen S-ATA drivers opgeeft met F6 tijdens setup zal Windows XP de S-ATA controller niet herkennen. Windows XP heeft namelijk geen native ondersteuning voor S-ATA.

Sommige moederborden kunnen met de S-ATA poorten IDE simuleren naar het schijnt, dan hoef je helemaal geen drivers te installeren/opgeven tijdens de setup. Of het moederbord van TS het ondersteund weet ik niet.

[ Voor 49% gewijzigd door _Dune_ op 15-03-2006 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik ook een Nforce4 moederbord (Asus A8N-E) en heb ook problemen met de schijven.
Heb 3 schijven, 1 Maxtor 80g sata2 (6V08EOE) hier staat windows op, en 2 Samsung 250g sata2 (Sp2504c) schijven, hier staan foto's muziek en films op.

Heb er ook een topic over gepost.
[HDD] Kraak/piep in geluid tijdens afspelen..

Maar als ik het goed begrijp moet ik dus NIET mijn drivers installeren die op de mobo-cd staan maar gewoon de windows sata2 drivers aanhouden??

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2006 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 10:26
IK heb ook problemen gehad met mijn SATA II schijf...mijn mobo P4N Diamond ondersteunt SATA II en bleek 2 aparte SATA II poorten te hebben...heb m nu daar aan hangen zonder jumpers te verzetten etc...
andere HD hangt aan SATA 1 poort

Heb nog een andere vraag mbt tot SATAII (wil hie rnie een apart topic voor openen)
Ik heb een 250GB SATAII 16mb en een SATAI 80GB 8mb schijf beide van maxtor beide 7200rpm

Op welke schijf kan ik het beste XP erop gooien? en op welke schijf mijn applicaties en spellekes...muziek etc

[ Voor 7% gewijzigd door RSD1982 op 18-03-2006 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 21:08
Hi allemaal

Ik wilde zojuist de acties uit voeren om van de bekende problemen af te komen kom ik niet verder:

De link http://www.linkstate.nl/6v3.zip is dood, heeft iemand anders een andere link ?

Groeten Pandit

[ Voor 37% gewijzigd door pandit op 19-03-2006 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Ik het betreffende bestand inmiddels gevonden, Ik had hem op mijnw erkPC staan. blijft jammer dat de betreffende link dood is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Het is gemirrored in de FAQ van dit subforum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij is het probleem compleet verdwenen nadat ik een update van Guru3D.com heb gedownload (en natuurlijk geinstalleerd) :9

Het gaat om deze patch/update, deze is niet te vinden op de site van Nvidia.
nForce4_x16_6.85_winxp2k_english (is alleen voor XP/2K op 32-bit!!)

Klikkerdeklik...

Ik hoop dat het helpt bij jullie, bij mij zijn de problemen nu weg.
(heb 1 Maxtor DM10 en 2 samsungs SP2504C)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2006 16:37 . Reden: Link niet correct ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 16:34:
Bij mij is het probleem compleet verdwenen nadat ik een update van Guru3D.com heb gedownload (en natuurlijk geinstalleerd) :9

Het gaat om deze patch/update, deze is niet te vinden op de site van Nvidia.
nForce4_x16_6.85_winxp2k_english (is alleen voor XP/2K op 32-bit!!)

Klikkerdeklik...

Ik hoop dat het helpt bij jullie, bij mij zijn de problemen nu weg.
(heb 1 Maxtor DM10 en 2 samsungs SP2504C)
Klopt, die is hier ook al gepost. Bij mij veranderde er niks met die drivers :/

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bravebart schreef op maandag 20 maart 2006 @ 16:42:

Klopt, die is hier ook al gepost. Bij mij veranderde er niks met die drivers :/
SOLLY 8)7

Bij mij werkt hij wel, voor zover ik getest heb. Alle problemen waren weg.
Misschien ben ik gewoon goed O-) hehehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 17:00:
[...]

SOLLY 8)7

Dat zal het dan wel zijn ja ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Hallo allemaal

Zucht... vandaag eindelijk de firmware patch kunnen draaien, ceedeetje gebrand met de patch en de machine ermee geboot, krijg ik na het opvolgen van de instructies de melding:

DMC_DRV_ERR_CODE_COMPAT_BUFF.

einde verhaal, wat gaat er nu weer mis ?

verdere info

Drive ID : Maxtor 6B300S0
Driev serial : B619QZ6H
Firmware ver : BANC1B10
Interface : SATA Drive (Native)

Mobo Asus A8N-E

we gaan weer verder vogelen...

[ Voor 3% gewijzigd door pandit op 20-03-2006 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 17:00:
[...]

SOLLY 8)7

Als je kijkt naar de IDE en RAID drivers (allebei 5.52) in de betreffende versies (6.70 en 6,85), dan zie je dat er niks veranderd is... Dus ik vind het niet zo gek dat het nog niet werkt.

IDE SATARAID driver version 5.52 (WHQL)
IDE SATA_IDE driver version 5.52 (WHQL)
RAIDTOOL application version 5.52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
pandit schreef op maandag 20 maart 2006 @ 18:24:
Hallo allemaal

Zucht... vandaag eindelijk de firmware patch kunnen draaien, ceedeetje gebrand met de patch en de machine ermee geboot, krijg ik na het opvolgende van de instructies de melding:

DMC_DRV_ERR_CODE_COMPAT_BUFF.

einde verhaal, wat gaat er nu weer mis ?

verdere info

Drive ID : Maxtor 6B300S0
Driev serial : B619QZ6H
Firmware ver : BANC1B10
Interface : SATA Drive (Native)

we gaan weer verder vogelen...
Als je het topic had doorgelezen wist je dat deze firmware voor een ander type harde schijf is... :

The drives affected are those with model numbers starting with:
6V- (DiamondMax 10)
6H- (DiamondMax 11)
7V- (Maxline III)
7H- (MaxLine Pro 500)

Ik weet niet hoe het nu met die HD van je is, maar dikke kans dat je 'm dood geflasht hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Om meerdere gevallen zoals deze te voorkomen hierbij de FAQ:

Compatibiliteit (Maxtor): alle Maxtor SATA schijven (DMP9, DM10, Maxline) hebben compatibiliteitsproblemen met vroege exemplaren van de ICH5(R) southbridge. In veel gevallen volstaat een BIOS update van het moederbord. Anders moet je even het bord RMA'en voor een nieuwere revisie of een ander bord met een andere/nieuwere merk/type chipset nemen.

Alle Maxtor DiamondMax10 SATA schijven hebben ook compatibiliteitsproblemen met andere controllers dan de ICH5(R), zoals de onboard SATA controller van nVidia nForce4 borden, de Promise FastTrak, de LSI MegaRAID en mogelijk ook andere minder populaire controllers. Er zijn diverse oplossingen mogelijk:

Firmware upgrade: je hebt minimaal de firmware versie 1B70 voor de DiamondMax10 SATA-I nodig. Download: 1B70 (740KB).

Voor de SATA-II versie van de DiamondMax10 heb je minimaal de firmware versie 6V3 nodig.
Download: 6V3 (1,42MB). De huidige firmwareversie van je schijf kun je makkelijk op de sticker bovenop de schijf terugvinden. Aan de linkerkant, boven de bovenste streepjescode, staat een code in de trant van "BANC17M0". Deze is dus ouder dan "BANC1B70".
Let op: sluit voor het flashen uitsluitend Maxtor DM10 schijven aan in je PC en verwijder de overige typen Maxtor schijven (zoals DMP9), anders wordt de Firmware van de andere Maxtor schijven ook overgeschreven.

SATA-I/II jumper: naast de SATA connector achterop een DiamondMax10 SATA-II schijf kun je een jumper zetten om de schijf op SATA-I te fixen in plaats van SATA-II. Wanneer je die jumper plaatst dan zouden deze compatibiliteitsproblemen uit de wereld zijn gehoplen. Nadeel is echter dat jouw

SATA-II schijf op SATA-I bandbreedte zal draaien, echter dat hoeft qua performance geen nadeel te zijn. De schijf gaat toch niet harder dan een kleine 60MB/s.

BIOS instellingen: daarnaast moet je in sommige gevallen ook in de BIOS de Enhanced SATA Mode instelling uitschakelen om Windows op de Maxtor schijf te kunnen installeren. Ook wil het wel helpen om de NCQ-feature te uitschakelen in de BIOS danwel via apparaatbeheer in Windows.
Draadje solderen: in extreme gevallen moet je een draadje aan de pin 11 van de SATA connector solderen en doorlussen naar een andere ground pin of zelfs de behuizing.

Tot slot hebben ook nog alle Maxtor ATA133 schijven compatibiliteitsproblemen met SATA-PATA controllers danwel converters die zijn voorzien van een Marvell bridge (SiL3112 controllers, Asus converters, etc). Je moet het boeltje op UDMA5 (ATA100) forceren in plaats van UDMA6 (ATA133) om het werkend te krijgen. Zie ook o.a. dit topic: Incompatibiliteit Silicon Image 3112A + Maxtor 120GB ATA133. Of haal anders een converter met een andere bridge (Abit converter, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Ik weet niet hoe het nu met die HD van je is, maar dikke kans dat je 'm dood geflasht hebt...
Gelukkig doet ie het nog althans, wat Maxtor\Nforce4 onder goed verstaan :? . Op de Maxtor site (http://maxtor.custhelp.co...mZvcmNl&p_li=&p_topview=1) stond mijn schijf wel op de lijst van de probleemgevallen, vandaar dat ik deze firmware wilde gebruiken. Het is allemaal erg onduidelijk, daarom duurt dit topic ook zo gruwelijk lang, onduidelijke naamgeving van de firmware, onduidelijke errormeldingen. Ik heb Maxtor verzocht me de juiste firmware te verschaffen. Ik ben benieuwd welke versie dat zal zijn.

Bedankt voor het antwoord en de waarschuwing en info

pandit

[ Voor 24% gewijzigd door pandit op 20-03-2006 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

pandit schreef op maandag 20 maart 2006 @ 19:28:
[...]
Gelukkig doet ie het nog althans, wat Maxtor\Nforce4 onder goed verstaan :? . Op de Maxtor site (http://maxtor.custhelp.co...mZvcmNl&p_li=&p_topview=1) stond mijn schijf wel op de lijst van de probleemgevallen, vandaar dat ik deze firmware wilde gebruiken. Het is allemaal erg onduidelijk, daarom duurt dit topic ook zo gruwelijk lang, onduidelijke naamgeving van de firmware, onduidelijke errormeldingen. Ik heb Maxtor verzocht me de juiste firmware te verschaffen. Ik ben benieuwd welke versie dat zal zijn.

Bedankt voor het antwoord en de waarschuwing en info

pandit
Zoals in dit topic (en anderen) te lezen is ligt het probleem niet volledig bij Maxtor, maar ook bij Nvidia en hun Implementeren van de S-ATA standaard en de extra features van S-ATA 2 en 2.5. Het zou leuk zijn als Nvidia hier ook aan mee zou gaan werken. Overigens zijn er inmiddels ook al wel dergelijke problemen opgedoken met niet Maxtor schijven, alleen niet zo extreem als bij de DM10 schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invad3r
  • Laatst online: 11-09 18:01
Ik heb zelf een MSI Neo3 Platinum (Nforce 3 250GB chipset) + NVraid controller (nieuwste biosen op beiden) met daarop 2 * Maxtor DiamondMax 10 250GB Sata II (6V250F0)
In dit forum wordt in het geheel niet gesproken over dit probleem icm. met een Nforce3 chipset.

Problemen:
Bios en raidcontroller detecteren HDD's. Install van WinSP PRO (+SP2) lijkt zowel op raid0-config als op los op 1 van beide HDD's te werken. Na een eerste restart na verse install start windows niet meer op.
Bij winpxp-install vanaf mijn oude WD160GB gaat alles ook goed. Echter, na een eerste restart start windows extreem langzaam op (duurt vanaf windows bootscherm tot bureaublad ongeveer 5 - 10 minuten!). CPU-usage tegen 100% continu. Elke keer als Maxtor's geaccessed worden duurt het weer een eeuw.

Vragen:
Valt deze chipset ook binnen de genoemde probleemcategorie en zijn er dan evt. andere aanpassingen/oplossingen noodzakelijk? Of moet ik ook proberen HDD's te updaten met nieuwe firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik heb eenzelfde probleem. MSI K8N Neo2 Platinum (nForce 3) mobo en een DM 10 300GB schijf.
Bios herkent hem, windows ziet hem wel maar loopt bijna vast zodra ik de schijf benader.

Gisteren heb ik de schijf zomaar ineens kunnen lezen en schrijven, ik heb geen idee waarom maar het lukte zomaar. Vanochtend had ik hetzelfde probleem weer.
Ik ben dus geneigd te denken dat het via drivers en firmware updates te repareren zou moeten zijn.

Het is mij alleen nog niet gelukt om de schijf permament aan de praat te krijgen :(

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invad3r
Gonadan schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:49:
Ik heb eenzelfde probleem. MSI K8N Neo2 Platinum (nForce 3) mobo en een DM 10 300GB schijf.
Bios herkent hem, windows ziet hem wel maar loopt bijna vast zodra ik de schijf benader.

Gisteren heb ik de schijf zomaar ineens kunnen lezen en schrijven, ik heb geen idee waarom maar het lukte zomaar. Vanochtend had ik hetzelfde probleem weer.
Ik ben dus geneigd te denken dat het via drivers en firmware updates te repareren zou moeten zijn.

Het is mij alleen nog niet gelukt om de schijf permament aan de praat te krijgen :(
Exact, dit heb ik dus ook. Soms lijkt een clean install opeens wel te werken. Maar zodra je een eerste echte restart (of een aantal) hebt gedaan, komt het probleem net zo hard weer terug. Dikke stroop. Vind het alleen lastig om aan te geven wat het probleem nou is. Is het windows, is het maxtor of is het nvidia?

Gonadan: heb jij die nieuwe firmware al geprobeerd voor je schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Invad3r schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:53:
[...]

Exact, dit heb ik dus ook. Soms lijkt een clean install opeens wel te werken. Maar zodra je een eerste echte restart (of een aantal) hebt gedaan, komt het probleem net zo hard weer terug. Dikke stroop. Vind het alleen lastig om aan te geven wat het probleem nou is. Is het windows, is het maxtor of is het nvidia?

Gonadan: heb jij die nieuwe firmware al geprobeerd voor je schijf?
Nope, ik heb een 6V3 schijf dus volgens mij zit dat wel goed.

Ik ben van plan om vandaag of morgen de controller drivers te updaten en anders de bios te flashen.
Maar omdat ik de schijf gisteren zomaar ineens aan de praat had heb ik het gevoel dat het met een kleine verandering in wat instellingen te bewerkstelligen moet zijn.

Maar uiteraard reikt mijn kennis niet zover dat ik dat even regel ;) 8)7

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invad3r
User321 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 05:48:
Wellicht ietwat off-topic, gezien ik geen nforce4 heb.. maar hier komtie dan:
vorige week een nieuwe diamondmax 10 300gb sata2 16mb gekocht, en gelijk ingebouwd (met de pc aan.. fijne optie van sata)
hierna een dag of 5 probleemloos gedraaid.. tot ik na een windows update besloot de pc maar eens te booten.. hier deed m'n pc'tje een minuut of 10 over, en alles draaide ook daarna enorm traag.
in de taakbalk zag ik waarom: bijna alle cpu tijd werd verspild aan interrupts - http://xs71.xs.to/pics/06102/vernoikt.png

relevante gegevens:
Sata controller: nforce3 250 onboard, laatste drivers(5.11), laatste non-beta bios voor het moederbord
Voeding: Chieftec HPC-360-202 (zonder sata connectors.. heb daar een adapter snoertje voor)
Drive model: 6V300F0, firmware versie: VA111630

het probleem blijft hetzelfde als ik de jumper op sata150 zet, NCQ kan ik niet uit (ook niet aan :P) zetten.
Als ik opstart zonder de schijf aangesloten, en nadat windows opgestart is 'm weer aansluit, is alles weer wel goed, maar echt een fijne permanente oplossing is dit natuurlijk niet :X

dus.. ik zal maxtor er nog over mailen, maar heeft hier iemand misschien ondertussen een suggestie?
User321: heb jij hier al een oplossing voor gevonden? Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem en ongeveer zelfde config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas vertoond mijn nieuwe SATA II Maxtor DiamondMax 10 250GB 16mb cache problemen. Windows XP x64 (evaluation) kan wel worden geïnstalleerd, maar de boot time is 18 balkjes.
Windows Server 2003 x64 (evaluation) kan worden geïnstalleerd, de boot time is 2-3 balkjes.

Bij beide de storage drivers geïnstalleerd. Bij Windows Server 2003 bootte de schijf zonder de drivers 21 balkjes, met de drivers 2-3 balkjes.
Bij Windows XP x64 bootte de schijf zonder de driver even lang als met de driver.
Heeft iemand trouwens al de beta drivers geïnstalleerd? Misschien lossen de beta drivers het op
( Teun is in een optimistische bui :P ) ?

Heeft mijn schijf het "probleem" ook (bij de server versie lijkt er niets aan de hand) ?
Mijn schijf is (dacht ik) in januari 2006 gemaakt.

Flashen doe ik niet bij deze schijf, want de jumper op SATA I haalt volgens maxtor hetzelfde uit.
Zou ik de boot time naar 2 balkjes kunnen verminderen (bij Windows XP x64) door de jumpers op SATA I te zetten?
Ik vindt Windows Server 2003 x64 toch iets te "serverig B) " , dus wil graag weer terug naar Windows XP x64.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2006 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Die jumper heeft alleen zin als je moederbord geen S-ATA II aan kan, dus wel moederbord heb je? :)

En wat zijn verder de problemen behalve een trage boot?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 10:18:
Helaas vertoond mijn nieuwe SATA II Maxtor DiamondMax 10 250GB 16mb cache problemen. Windows XP x64 (evaluation) kan wel worden geïnstalleerd, maar de boot time is 18 balkjes.
Windows Server 2003 x64 (evaluation) kan worden geïnstalleerd, de boot time is 2-3 balkjes.

Bij beide de storage drivers geïnstalleerd. Bij Windows Server 2003 bootte de schijf zonder de drivers 21 balkjes, met de drivers 2-3 balkjes.
Bij Windows XP x64 bootte de schijf zonder de driver even lang als met de driver.
Heeft iemand trouwens al de beta drivers geïnstalleerd? Misschien lossen de beta drivers het op
( Teun is in een optimistische bui :P ) ?

Heeft mijn schijf het "probleem" ook (bij de server versie lijkt er niets aan de hand) ?
Mijn schijf is (dacht ik) in januari 2006 gemaakt.

Flashen doe ik niet bij deze schijf, want de jumper op SATA I haalt volgens maxtor hetzelfde uit.
Zou ik de boot time naar 2 balkjes kunnen verminderen (bij Windows XP x64) door de jumpers op SATA I te zetten?
Ik vindt Windows Server 2003 x64 toch iets te "serverig B) " , dus wil graag weer terug naar Windows XP x64.
Ik zou in iedergeval de storage drivers die meegeinstalleerd worden met de Forceware drivers niet installeren (afvinken), deze schijnen nog al eens voor performance problemen te zorgen. Zorg er verder voor dat je BIOS en drivers up to date zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik las net in een ander topic het idee om gewoon een extra S-ATA controller te kopen en die ernaast te zetten voor je muitende schijf.

Is dat echt een oplossing? Want dat klinkt als een nogal simpel alternatief voor als ik hem niet aan de praat krijg. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een DFI Lanparty en die kan SATA II aan. Echt geen andere oplossingen/verklaringen waarom de schijf wel goed werkt bij Windows Server 2003 en niet goed bij Windows XP x64?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 15:23:
Ik heb een DFI Lanparty en die kan SATA II aan. Echt geen andere oplossingen/verklaringen waarom de schijf wel goed werkt bij Windows Server 2003 en niet goed bij Windows XP x64?
Een driver probleem misschien? Is eigenlijk wel interessant, onder W2K3 gaat het wel goed maar onder XP x64 niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 15:23:
Windows XP 32 bit al geprobeerd...?

Ik merk wel dat er eindelijk mensen zijn die hetzelfde probleem hebben als mij... Namelijk lange boottijden als Windows XP aan het opstarten is... Heeft iemand de nieuwe beta BIOS van Asus al geprobeerd? (A8N-SLI Deluxe Beta 1017.004)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Ik heb zojuist een offtopic "Welke moet ik nemen?" post afgesplitst naar Keuze harddisk icm nForce4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ok ik heb een update:

Systeem:
AMD64 3500+ skt939
MSI K8N Neo2 Platinum (nForce3)
Maxtor DM 9 160GB S-ATA (werkt)
Maxtor DM 10 300GB S-ATA (laat windows stallen)

Probleem:
De bios ziet de schijf, windows ziet hem ook maar is te traag om mee te werken.
Één keer heb ik gehad dat de schijf het wel snel deed, toen kon ik er prima mee werken.
Maar na een reboot was het probleem weer terug, ik heb dan ook geen idee waarom hij het ineens wel deed.
De schijf is niet stuk want hij heeft het bij mij gedaan, en ik heb hem getest in een andere computer en daar gaf hij geen enkel probleem.

Pogingen:
Ik heb de jumper van S-ATA II naar S-ATA I gezet, toen zag windows de schijf, meer niet.
Ik heb de kabels verwisseld, ze werken goed.
Ik heb verschillende S-ATA connectors gebruikt, geen verschil.
De Firmware van m'n schijf is 6V300F0, die moet dus up-to-date zijn.
De drivers voor m'n S-ATA controller zijn:
NVIDIA nForce3 250 Serial ATA Controller (v2.6)
versie: 5.10.2600.446
Ik kan hiervoor geen nieuwere versie vinden.
Als laatste heb ik mijn BIOS van 1.40 naar 1.B0 geflashed.
MSI Infoview geeft versie: 6.00 PG aan.

Dit alles heeft helemaal niets geholpen, de schijf is nog steeds niet correct te gebruiken.

Heeft iemand nog een ander idee wat ik kan proberen?
Ik zit namelijk al te denken om een aparte S-ATA controller te kopen om de schijf daarop te zetten.
Ook al weet ik niet zeker of dat wel gaat werken.

Help! :'(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

*schop* :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net hezelfde voorgehad als jou dit weekend, een ganse dag lang geprobeerd ze aan de praat te krijgen, maar ik ga ze dus omwisselen

zelf heb ik:
asus k8n (nforce3)
Maxtor Maxline III 250gb Sata

mij bios herkende ze, maar men windows laade ontzettend traag (vanop een IDE schijf die er al inzat)
ook pmpro kon ze partioneren enzo..zelfs in windows zag ik de partities (na lange tijd) maar ik kon niets betreffende de grote ervan opvragen ofzo

gefoefel met sata1/2 jumper leverde niks op alsook het update van de bios naar de laatste versie van de asus site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kan iemand me hier helpen.
Heb afgelopen week mijn P4 2.8GHz op een Asus P4P800 mobo vervangen door een Athlon 64 3700+ op een Asus A8N-SLI SE.
1 stripje kingston geheugen van 1 Gig erin, nieuwe Atx2 voeding van 500 W aangeschaft en een FX7600GT van XFX als videoplank.
Hierop mijn 2 "oude" Diamondmax plus 9 van elk 160 Gig aangesloten, gewoon naast elkaar, geen RAID.
Installatie ging in 1e instantie goed.
Helaas na de eerste keer normaal opstarten zonder WinXP schijfje geeft ie een "Disc Boot Failure" en weigert verder op te starten.
Als de WinXP schijf in het dvdstation blijft zitten en je van de toetsen afblijft start het systeem wel gewoon op en lijkt alles naar behoren te draaien.

Heb uiteraard wel gelezen over dit probleem bij de DM10 schijven maar vind heel weinig terug over de DMP9, bv. of hier firmwareupdates voor zijn of andere handige oplossingen.
Heb alleen de bijgeleverde drivers etc. geinstalleerd, dus geen mobo of hdd's geflashed oid.

Hoor graag..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2006 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 19:47:
Heb afgelopen week mijn P4 2.8GHz op een Asus P4P800 mobo vervangen door een Athlon 64 3700+ op een Asus A8N-SLI SE.
1 stripje kingston geheugen van 1 Gig erin, nieuwe Atx2 voeding van 500 W aangeschaft en een FX7600GT van XFX als videoplank.
Hierop mijn 2 "oude" Diamondmax plus 9 van elk 160 Gig aangesloten, gewoon naast elkaar, geen RAID.
Helaas na de eerste keer normaal opstarten zonder WinXP schijfje geeft ie een "Disc Boot Failure" en weigert verder op te starten.
Als de WinXP schijf in het dvdstation blijft zitten en je van de toetsen afblijft start het systeem wel gewoon op en lijkt alles naar behoren te draaien.

Heb uiteraard wel gelezen over dit probleem bij de DM10 schijven maar vind heel weinig terug over de DMP9, bv. of hier firmwareupdates voor zijn of andere handige oplossingen.
Heb alleen de bijgeleverde drivers etc. geinstalleerd, dus geen mobo of hdd's geflashed oid.

Hoor graag..
Met WinXP schijfje bedoel je de installatie cd-rom van WinXP neem ik aan? :)

Dan lijkt het mij meer aan de CD-ROM te liggen dan aan je harde schijf.
Probeer eens de boot-volgorde om te wisselen (dus je harde schijf eerder dan je CD-ROM).
Dan kan je in ieder geval uitsluiten waar het aan ligt.

Misschien heb je ergens wat kabels verkeerd gehangen ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, probleem ligt niet aan de winXP cdrom.
Is alleen maar een "trucje" wat ik op internet tegenkwam om toch de juiste aansturing te krijgen naar mijn hdd's.
Heb nu een ide disc aangesloten op de idekabel en dat werkt wel helemaal goed, probleem ligt dus echt tussen de maxtor schijf en de nforce4 controller.

Ga mijn schijven maar verkopen denk ik en dan een ander merk terug kopen.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:42:
Nee, probleem ligt niet aan de winXP cdrom.
Is alleen maar een "trucje" wat ik op internet tegenkwam om toch de juiste aansturing te krijgen naar mijn hdd's.
Heb nu een ide disc aangesloten op de idekabel en dat werkt wel helemaal goed, probleem ligt dus echt tussen de maxtor schijf en de nforce4 controller.

Ga mijn schijven maar verkopen denk ik en dan een ander merk terug kopen.. |:(
Het ligt niet zozeer/alleen aan de Maxtor schijven. In princiepe schijnt het zo te zijn dat je Maxtor weinig kunt verwijten. Zij hebben zich gehouden aan de S-ATA specificaties. Nvidia daar in tegen heeft dit niet gedaan met de Nforce4 chip set. De Nforce4 schijnt op pin11 van de S-ATA connector geen activiteit te verwachten, maar deze wordt volgens de S-ATA specificaties (S-ATA II features) gebruikt voor staggered spinup. De Maxtor schijven maken gebruik van deze feature.

Bovenstaande wordt in dit topic genoemd: Keuze harddisk icm nForce4 en is overigens ook wel uit dit topic (waar we nu in zitten) en zijn voorgangers op te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 29-03-2006 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Als Maxtor niets te verwijten valt waarom heeft nForce4 dan geen problemen met andere merken S-ATA II schijven? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gonadan schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 08:18:
Als Maxtor niets te verwijten valt waarom heeft nForce4 dan geen problemen met andere merken S-ATA II schijven? :?
Dat heeft misschien te maken met staggered spinup, wordt dat wel door alle merken ondersteund?

Overigens heb ook al wel topics gezien die dezelfde problemen beschrijven, maar dan met schijven van andere merken waaronder Samsung en Western Digital. In iedergeval ik volg deze draadjes al een poos (sinds eind 2004 begin 2005). Ik heb namelijk zelf vier Diamondmax 10 S-ATA150 schijven en ondervond op mijn RAID5 controller ook problemen. Na de firmware update van februari 2005 van Maxtor en een BIOS/Firmware update van RAIDcore rond diezelfde tijd waren de problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. ;) (afgezien dat ik eerst een manke RAID5 controller had)

In iedergeval heb ik al wel vaker gelezen dat Nvidia het niet zo nauwkeurig heeft genomen met de S-ATA specificaties. Het zou best kunnen dat er bij Maxtor ook iets gaande is of is geweest, maar dat Nvidia helemaal of nauwelijks iets van zich laat horen vindt ik heel vreemd.

Maxtor geeft ook aan dat wanneer de problemen blijven onstaan ondanks de nieuwe firmware dat je contact met de fabrikant van het moederbord zal moeten opnemen. Waar ze na wat ik allemaal gelezen heb groot gelijk in hebben.

Daarnaast functioneren de Maxtor schijven prima op moederborden die geen gebruik maken van de Nforce4 chipset. In de faq staat wel dat er meer controllers problemen hebben met de Maxtor schijven zoals LSI, maar ook wordt daar weer opgemerkt dat het mede komt door de toepassing van de S-ATA specificaties in die controllers.

Dus nee je kunt Maxtor niet alles verwijten, tenminste dat ben ik van mening. Zelf zal ik bij een eventueel nieuw systeem een moederbord overwegen met de nieuwe ATI chip set welke ook uitstekend presteerd. Ik gebruik al jaren Maxtor schijven en vindt ze prima presteren met een gunstig prijs stelling, wat ook steeds weer uit reviews blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat Maxtor niet alles te verwijten valt ben ik volledig met je eens.
Ik bedoelde dat Maxtor ook niet helemaal vrijuit gaat. :)

Heb jij trouwens nog oplossingen voor mij?
Ik heb mij DM10 nog steeds niet aan de praat :'(

laatste update

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-08 08:32
Gonadan schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 08:18:
Waarom heeft nForce4 dan problemen met Maxtor... terwijl andere chipset merken dat niet hebben. Even om jou verhaal om te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Chutney schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 10:05:
[...]

Waarom heeft nForce4 dan problemen met Maxtor... terwijl andere chipset merken dat niet hebben. Even om jou verhaal om te draaien.
Inderdaad!!

En als je die twee verhalen optelt dan komt er uit dat Maxtor en nForce4 allebei hebben lopen te kloten :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-08 08:32
Chutney schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 21:26:
Maxtor MaXLine III RoHS Compliant 300 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300
Promise FastTrak SATA 300 TX4 Retail

Ik zou graag de volgende combinatie willen kopen.. twee maal de maxtor.. en een Promise controller. Gezien deze thread.. twijfel ik bij mijn keuze.

Zou dit gaan werken? Iemand tips voor andere controllers/schijven?
Jammer dat ik hier geen reactie op gekregen heb.. maar om jullie uit de brand te helpen xD... deze combinatie werkt prima!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranja_Ranja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik heb een maxtor dm 9 schijf, en een asus a8n-sli. Mijn probleem is als ik een dvd/cd mount dmv Deamon Tools, dan begint die film te haperen en te stotteren. Kan dit aan de compatibiliteit liggen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ranja_Ranja schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 23:20:
Ik heb een maxtor dm 9 schijf, en een asus a8n-sli. Mijn probleem is als ik een dvd/cd mount dmv Deamon Tools, dan begint die film te haperen en te stotteren. Kan dit aan de compatibiliteit liggen..?
De Diamondmax 9 schijven zijn volgens mij geen S-ATA schijven, maar P-ATA schijven en dan gaat dit compatibiliteits probleem niet op. Wel kan de storage drivers van Nvidia (Forceware) dwars liggen, mocht je die geinstalleerd hebben. Tijdens de installatie van de Forceware drivers kun geloof ik een vinkje uit zetten, wanneer je deze drivers niet wilt installeren. Dus heb je ze wel geinstalleerd, verwijder deze eerst en kijk dan eens wat het resultaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

_Dune_ schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 00:35:
[...]

De Diamondmax 9 schijven zijn volgens mij geen S-ATA schijven, maar P-ATA schijven en dan gaat dit compatibiliteits probleem niet op. Wel kan de storage drivers van Nvidia (Forceware) dwars liggen, mocht je die geinstalleerd hebben. Tijdens de installatie van de Forceware drivers kun geloof ik een vinkje uit zetten, wanneer je deze drivers niet wilt installeren. Dus heb je ze wel geinstalleerd, verwijder deze eerst en kijk dan eens wat het resultaat is.
Ik heb toch echt een DM9 S-ATA schijf. Daar zitten dan zowel P-ATA als S-ATA aansluitingen op, maar ik gebruik hem via m'n S-ATA. O-)

@vraag:
Het lijkt mij eerder een software probleem, maar sluit een conflict niet uit.
Al zouden er bij een conflict ook zonder image mounting wat problemen moeten zijn. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gonadan schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 08:23:
[...]

Ik heb toch echt een DM9 S-ATA schijf. Daar zitten dan zowel P-ATA als S-ATA aansluitingen op, maar ik gebruik hem via m'n S-ATA. O-)

@vraag:
Het lijkt mij eerder een software probleem, maar sluit een conflict niet uit.
Al zouden er bij een conflict ook zonder image mounting wat problemen moeten zijn. :)
Oke, ik wist inderdaad niet dat de DM9 er ook in S-ATA uitvoering is uitgebracht. Ik had namelijk speciaal DM10 schijven gekocht vanwege S-ATA ruim een jaar geleden, toen waren de DM9 schijven volgens mij alleen nog P-ATA. Maar goed, ik zou toch eens naar die storage drivers kijken, deze schijnen wel vaker voor performance problemen te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranja_Ranja
_Dune_ schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 00:35:
[...]

Ok, ik installeer die Forceware wel opnieuw, kijken wat het resultaat is. Of mischien een wat domme vraag ( :X ) onder Software > Nvidia drivers kan je ook losse componenten verwijderen. Moet ik daar die nForce PCI System Managment Driver verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ranja_Ranja schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 11:00:
[...]

Ok, ik installeer die Forceware wel opnieuw, kijken wat het resultaat is. Of mischien een wat domme vraag ( :X ) onder Software > Nvidia drivers kan je ook losse componenten verwijderen. Moet ik daar die nForce PCI System Managment Driver verwijderen?
Ik hoop dat iemand hier ook even antwoord op kan geven, maar ik denk niet dat dit de storage drivers zijn. Dit lijkt mij meer een driver voor de PCI bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 20:16

icecoolsniper

never run from a sniper!

_Dune_ schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 08:44:
[...]

Oke, ik wist inderdaad niet dat de DM9 er ook in S-ATA uitvoering is uitgebracht. Ik had namelijk speciaal DM10 schijven gekocht vanwege S-ATA ruim een jaar geleden, toen waren de DM9 schijven volgens mij alleen nog P-ATA. Maar goed, ik zou toch eens naar die storage drivers kijken, deze schijnen wel vaker voor performance problemen te zorgen.
ik heb mijn dm9 sata modellen al zo'n 2 jaar. dus ze zijn er al langer hoor

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

icecoolsniper schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 12:12:
[...]

ik heb mijn dm9 sata modellen al zo'n 2 jaar. dus ze zijn er al langer hoor
Oke ik wist niet dat ze er ook in S-ATA vorm waren, ik heb ze wel gehad met een P-ATA interface. :D

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 30-03-2006 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranja_Ranja
Ranja_Ranja schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 11:00:
[...]

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Uhm... nee? ;)
Het antwoord is al een beetje gegeven. Ik denk dat jij moet zoeken naar de IDE Storage Driver. Maar het compleet deinstallen van ForceWare en dan opnieuw installen is de beste optie.

[ Voor 31% gewijzigd door Ultraman op 01-04-2006 14:16 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranja_Ranja
De problemen lijken minder, maar af en toe hapert tie nog heel even, dank voor jullie hulp, tis niet anders :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redyak

redyak

Try and Fail

Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 19:47:

Hoor graag..
Zie mijn eerder posts, in die SLI zittten 2 plekken weaar je de bootvolorde moet instellen. Dit moet je goed doen en dan moet hij werken. De CD erin was mijn eerste workaround.
Ik weet niet meer alles uit mijn hoofd maar dit heb ik ook gedaan:

Bij installatie van XP de raid drivers via F6 geladen
Nforce erop gezet 6.70 maar NIET de PATA driver., deze via windows.
Bootvolgorde : Diskette/CDRom/ HDD (let op welke je kiest)
Aansluiten SATA2 schijven op poort 3 en 4 en niet 1 en 2. Als je het bokeje naar je bios legt zie je dat het BIOS voor poort 1 2 SATA 1 aangeeft en poort 3 5 SATA 2 itt handleiding.

[ Voor 16% gewijzigd door redyak op 11-04-2006 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User321
  • Laatst online: 27-07 14:10
Invad3r schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 15:06:
[...]

User321: heb jij hier al een oplossing voor gevonden? Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem en ongeveer zelfde config.
late reply, sorry..
Nee, ik heb 't maar opgegeven en de schijf in m'n nforce2 bak gehangen, alwaar ie het probleemloos doet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een maxtor diamond max 250 sata 1

met code bace1g10

gekocht op 12-01-2006

zal ik dan probs hebben met mijn asus
A8N-SLI Deluxe

en op welke poort moet ik dan mij hitachi boot disk (sata 2) aansluiten en op welke poort mijn maxtr dm 10 (sata 1) en mijn wd 300 (sata 1)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Chutney schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 10:05:
[...]

Ik zit hier ook al weken te klooien met een 300GB MD10 schijf en een Silicon Image controller.
Jumper erop en de schijf is ineens 0 GB groot en jumper eraf en hij is soms 300 GB, soms 127 GB volgens die controller. Uiteraard ook de nodige hangers onder Linux. (Windows niet getest)

Wat mij betreft gaan die schijven terug. Alle 4.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TD-er schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 10:34:
[...]

Ik zit hier ook al weken te klooien met een 300GB MD10 schijf en een Silicon Image controller.
Jumper erop en de schijf is ineens 0 GB groot en jumper eraf en hij is soms 300 GB, soms 127 GB volgens die controller. Uiteraard ook de nodige hangers onder Linux. (Windows niet getest)

Wat mij betreft gaan die schijven terug. Alle 4.
Welke controller heb je precies. Er zijn ook wel controller fabrikanten die bios/firmware updates hebben uitgegeven, zij werken wel mee. In tegen stelling tot Nvidia. Overigens is dit ook weer in de faqug te vinden. Niet iedereen is even netjes omgesprongen met de S-ATA specificaties.

Zelfde problemen werden ook gemeld met mijn RAIDcore BC4852 controller, waar RAIDcore/Broadcom ook netjes een firmware update voor heeft uitgegeven. Ik draai nu al ruim een jaar met vier 200GB DM10 S-ATA150/S-ATA II schijven zonder enig probleem.

Mocht je de schijven terug sturen, dan hoop ik dat je ze bij een gewillige winkel hebt gekocht, want dikke kans dat wanneer zij ze gaan testen dat er niets aan de hand is.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 14-04-2006 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Silicon Image Sil3112act144 staat er op de chip.
Het is verder een merkloos kaartje.
Ik heb ook al een firmware-upgrade erop gezet (raid-functionaliteit heb ik niet nodig en zat een ander BIOS in de weg)

Edit:
Hmm zonet toch nog maar even op de site van Sil Image gekeken en ze hebben een nieuwere firmware dan wat ze zelf aangeven. versie van 30-3-2006
Deze komt in elk geval iets verder, maar nog steeds niet echt geweldig.
Nog maar ff verder prutsen voordat ik die hele bunch terugstuur.

edit2:
Ik heb met die nieuwe firmware de hele middag het systeem laten ploeteren in (software) RAID1 en er staat nu zo'n 900 GB aan traffic op de teller zonder enige hapering.
Het niet zo soepel werken in het begin, bleek een rotte Debian CDrom te zijn waardoor de kernel niet lekker bootte (en dus vastliep)
Nu werkt 'ie zonder jumper op de drive.

[ Voor 71% gewijzigd door TD-er op 14-04-2006 22:25 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Zojuist ff een 300 gig 3VF00 maxtor SATA2 disk geplaats (non raid) zonder enkel probleem met alles aan...

Straks ff mijn andere disk clonen en kijken of booten e.d. wat sneller gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

gewoon JBOD instellen... Ben je in 1 x klaar

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

_Dune_ schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 10:38:
[...]

Ik zou in iedergeval de storage drivers die meegeinstalleerd worden met de Forceware drivers niet installeren (afvinken), deze schijnen nog al eens voor performance problemen te zorgen. Zorg er verder voor dat je BIOS en drivers up to date zijn.
Je bedoelt waarschijnlijk de nforce drivers... Forceware is video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Daywalk3r schreef op zondag 16 april 2006 @ 20:34:
gewoon JBOD instellen... Ben je in 1 x klaar
Met JBOD kloon je niet van de ene schijf naar de andere schijf hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Darth Malak schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 09:05:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk de nforce drivers... Forceware is video.
Yep, die bedoel ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk... ik heb net de hele topic doorgenomen, het heeft een paar uur geduurd, maar ik ben toch een stuk wijzer geworden.

Ik ben blijkbaar de eerste in dit topic (joeepie 8)7 ) die een licht afwijkende configuratie heeft, nl een LSI Megaraid 150-6 (hardware sata raid controller (niet expliciet sataII)), deze kaart heeft trouwens 3 Silicon Image 3112 chips onboard, en veroorzaken volgens mij ook problemen (deze zullen ook wel niet helemaal compatibel zijn met die staggered spinup op pin11 vrees ik)....

de drives die ik heb zijn trouwens 4 gloednieuwe (dat beklaag ik mij natuurlijk :r ) maxtor maxline III's sataII 300GB (model 7V300F0) , welke trouwens standaard met firmware VA111630 komen (de laatste nieuwe tot zover geloof ik in deze topic gelezen te hebben). Aangezien mijn raid controller de laatste firmware heeft, de jumper op sata150mode staat, en de drives uit de fabriek met deze recente firmware komen, maak ik mij grote zorgen :( Misschien dat een nieuwe voeding kopen nog soelaas kan bieden... (of zelf pin11 verbinden met de zwarte kabel van de psu, ik neem aan dat ik 0V als zijnde ground mag beschouwen)

Ik las hier een paar posts boven iemand die ook SI 3112 chips heeft, en daar heeft SI blijkbaar een nieuwe bios voor uitgegeven, maarja die kan ik natuurlijk niet gebruiken :(

Ik heb trouwens maxtor gemaild, ik hoop dat ze me kunnen helpen
misschien dat ik beter ook direct contact opneem met LSI, want eigenlijk hebben zij dit meer in de hand denk ik.

PS: wordt sataII niet geacht volledig backwards compatible te zijn met sata150? hoe komt het dan dat er zo veel chips zijn (nf4, promise,lsi (die gebruiken mss beide SI 3112 en aanverwanten maargoed)) die het zo moeilijk hebben met die pin11 ? is sataII dan eigenlijk gewoon *niet* backwards compatible? (omdat ze ineens beslag leggen op die pin om vanalles mee te doen, en als daar geen rekening mee gehouden wordt het boeltje dan kapot gaat)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey hallo,

(ik had hier al een topic over geopend.... maar die werd gesloten dus ik sluit hier in het rijtje aan... want ik kom er na NOG meer zoeken niet uit :'( )

Ik ben nieuw hier maar ken jullie al lang dus ik weet dat ik eerst goed moet zoeken naar antwoorden voordat ik ze stel... Nou ik heb goed gezocht maar ik loop helemaal vast... dus vandaar mijn vraag om jullie hulp!

Ik heb tijden geleden een goed werkende pc gebouwd bestaande uit:

Asus A8N-SLI
Asus 7800GT
2 x 512 + 2 x 1gig (alle 2 dual channel)
2 IDE hd's

Nu heb ik laatst een Maxtor 300 gig Sata Diamond Max 10 gekocht.

Dus ik netjes alle HD's losgehaald.
Netjes een driver floppy gemaakt anders zou windows hem niet pakken.
Nou na veel geboot en gezeur... ja hoor... Windows er eindelijk op!

Nu heb ik een heel raar en groot probleem!

Als ik mijn pc OPNIEUW opstart vindt hij mijn HD niet meer!
ECHTER als ik mijn pc eerst HELEMAAL UIT doe en dan weer aan.. dan ziet ie mijn hd weer wel 8)7 :?

Ik heb mijn bios van mijn A8N-SLI al geupdate van de originele naar de 1014, ook de 1013 geprobeerd.
Veel gelezen op het net over de Maxtor HD's (10 serie) maar dat zijn berichten uit begin 2005. over de firmware e.d.
De mijne is van 30 jan 2006.

Mijn bios herkent hem dus wel. alleen niet als ik reboot. wel als ik hem gewoon aanzet.

Iemand ideeen?
Ik kan hem nog ruilen...... (ze hebben daar alleen WD werkt dat wel dan? of moet ik mijn geld terug eisen?)
Ik ben jullie nu al dankbaar _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Dieter_be, in de FAQ kun je lezen dat LSI inderdaad één van de andere fabrikanten van controllers is die problemen kan ondervinden met de Maxtor Diamondmax 10 serie. Ik denk dat het verstandig is ook eens een e-mail die kant op te sturen.

Voor mijn RAIDcore BC4852 heeft Broadcom begin 2005 reeds een firmware updat hiervoor uitgegeven.

@TBCDutchy, heb je al de jumpers zo ingesteld dat de schijf terug geschakeld wordt van S-ATA300 naar S-ATA150? Mocht je de schijf inderdaad nog kunnen ruilen, is het misschien wel verstandiger, hoe lullig ik het ook vindt voor Maxtor. Aangezien zij zich wel aan de specificaties hebben gehouden.

Uit de topic Post,
Schuld
De schuld ligt hier imho bij nVidia en de andere fabrikanten, aangezien de staggered spin up feature ook is gedocumenteerd in de officiële SATA-II spec (pagina 15). Deze fabrikanten hebben de ondersteuning van deze feature schijnbaar niet correct in hun SATA-II controllers verwerkt.
Overigens voor beide S-ATA en S-ATA II zijn niet alle twee standaarden. S-ATA is de standaard. S-ATA II was de naam van een project groep, welke nu S-ATA IO heet, die extra features hebben "bedacht" voor de S-ATA standaard. Zo wordt S-ATA II ook vaak gelijk gezien aan S-ATA300 wat helemaal niet het geval is. Er zijn bijvoorbeeld, om even bij Maxtor te blijven, ook DM10 schijven welke het S-ATA II label dragen en een S-ATA150 interface hebben. Dat de schijf he tlabel S-ATA II draagt mag omdat de schijf NCQ en staggered spinup ondersteund, dit zijn twee features welke onder de S-ATA II feature set vallen.

Helaas gaat niet iedere fabrikant even netjes om met de specificaties, waardoor wij nu met de shit zitten. Want het ligt niet alleen aan Maxtor, Maxtor is naar mijn idee wel één van de weinige die er daadwerkelijk wat aan probeert te doen, op een paar controller fabrikanten na waar Nvidia niet bij hoort. :'(

[ Voor 79% gewijzigd door _Dune_ op 19-04-2006 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je voor je reactie :)
Volgens mij staat die jumper daar al op. (150)
Daarbij staat nergens of het SataII is, dus zal wel Gewoon Sata zijn.

Heb er helemaal de schijt in, voel me echt afgezet.
Is WD dan wel een goede keus?
Of kan ik beter gewoon een IDE schijf kopen??
Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste