Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:
  • 27.335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2005

• A8N-SLI Deluxe
• Maxtor DiamondMax 10 250GB 16MB

Wanneer het om Maxtor DM10 schijven gaat die zijn gefabriceerd vóór fabruari à half februari dit jaar, dan zal men compatibiliteitsproblemen ondervinden.
[rml][ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 6[/rml]
[rml][ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 7[/rml]
OM FAQ / Beleid
Compatibiliteit
[...]
Verder heeft de Maxtor DiamondMax10 ook compatibiliteitsproblemen met andere controllers dan de ICH5(R), zoals de onboard SATA (RAID) controller van nVidia nForce3/nForce4 borden, de Promise FastTrak, de LSI MegaRAID en mogelijk ook andere minder populaire controllers. Hiervoor is een nieuwe firmware voor de DiamondMax10 uitgebracht: 1B70 (740KB). Het schijnt dat de schijven die vanaf half februari 2005 zijn geproduceerd reeds zijn voorzien van deze firmware.
Let op: sluit voor het flashen uitsluitend Maxtor DM10 schijven aan in je PC en verwijder de overige typen Maxtor schijven (zoals DMP9), anders wordt de Firmware van de andere Maxtor schijven ook overgeschreven.
Ik raad dan ook aan om de BBG hierop te aanpassen. Of eventueel de DM10 te vervangen door Hitachi Deskstar 7K250.

<h1>Update</h1>
Samenvatting
Wat betreft de compatibiliteit met onder andere de nForce4 chipset: het komt erop neer dat de nForce4 de staggered spin up feature van de Maxtor DiamondMax10 schijven niet correct interpreteert. Deze feature zit achter pin 11 van de SATA connector, die bij de SATA-I standaard als ground is gekenmerkt. Het nForce4 chipset houdt geen rekening met de eventuele activiteit vanuit pin 11 en raakt daardoor in de war. Dat geldt ook voor een aantal andere I/O controllers, zoals bepaalde Promise en LSI SATA-II controllers; nForce4 is dus echt niet de enige, maar omdat daar veel meer van is verkocht, valt het nou eenmaal op.

Schuld
De schuld ligt hier imho bij nVidia en de andere fabrikanten, aangezien de staggered spin up feature ook is gedocumenteerd in de officiële SATA-II spec (pagina 15). Deze fabrikanten hebben de ondersteuning van deze feature schijnbaar niet correct in hun SATA-II controllers verwerkt.

Oplossingen
Naast de SATA connector achterop de Maxtor schijf kun je een jumper zetten om de schijf op SATA-I te fixen in plaats van SATA-II. Wanneer je die jumper plaatst dan zouden deze compatibiliteitsproblemen uit de wereld zijn gehoplen. Nadeel is echter dat jouw SATA-II schijf op SATA-I bandbreedte zal draaien, echter dat hoeft qua performance geen nadeel te zijn. De schijf gaat toch niet harder dan een kleine 60MB/s.

Naast de handige oplossing om die jumper te zetten, zou een firmware update voor het nForce4 in theorie ook de oplossing kunnen zijn, mits de implementatie van het chipset dat toelaat. Mocht dit niet het geval zijn (wat ik het meest waarschijnlijk acht, aangezien er nooit vanuit de mobofabrikant een BIOS update is uitgebracht om dit probleem te oplossen), dan nog vind ik het vreemd dat nVidia geen nieuwere revisie van het nForce4 chipset heeft uitgebracht met een goede ondersteuning van deze feature.

De firmwareupdates die Maxtor vorig jaar voor haar DM10 schijven heeft uitgebracht zijn waarschijnlijk voorzien van een detectie of het chipset danwel I/O controller deze staggered spin up feature überhaupt ondersteunt, zodat de schijf zélf kan bepalen of deze feature intern in- danwel uitgeschakeld moet worden. Overigens werkt dit niet in alle gevallen 100%. Het hangt kennlijk ook af van de BIOS instellingen van het moederbord/controller. Ik heb hier en daar ook gelezen dat je bijvoorbeeld de Enhanced SATA Mode in de BIOS moet uitschakelen om WinXP te kunnen installeren op de DM10 schijven, ongeacht de gebruikte Maxtor firmware. Ik heb ook oplossingen gezien waarbij je een draadje moet solderen tussen pin 11 en een andere ground pin of zelfs de behuizing.

[ Voor 51% gewijzigd door BalusC op 25-01-2006 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:05

Shuriken

Life is all about priorities

Waarom niet door een Hitachi T7K250? dan is het tenminste ook SATA II

Edit: deze reply slaat na de aanpassing van de TS helemaal nergens meer op ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Shuriken op 03-05-2006 11:34 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Die was er nog niet begin maart 2005 :) (BBG is geschreven op maandag 7 maart 2005)
Anders zou ik deze ook aanbevelen ;)

edit:
Bij nader inzien: wellicht was die er begin maart wel, maar dan nog zeker niet makkelijk in Nederland verkrijgbaar. Nu nog ook niet, slechts 2 webshops en dan vraag ik me af of deze goed voorraadig is.

[ Voor 81% gewijzigd door BalusC op 05-04-2005 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

BalusC schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 09:37:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2005

• A8N-SLI Deluxe
• Maxtor DiamondMax 10 250GB 16MB

Wanneer het om Maxtor DM10 schijven gaat die zijn gefabriceerd vóór fabruari à half februari dit jaar, dan zal men compatibiliteitsproblemen ondervinden.
[rml][ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 6[/rml]
[rml][ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 7[/rml]
OM FAQ / Beleid
[...]
Ik raad dan ook aan om de BBG hierop te aanpassen. Of eventueel de DM10 te vervangen door Hitachi Deskstar 7K250.
Ik heb een 300GB versie van die disk op mijn A8N-SLI deluxe en die werkt prima? Of gaat het specifiek om die batches tot half februari? De mijne is ergens in maart geleverd en zou dus best in februari gefabriceerd kunnen zijn, maar wanneer precies weet ik niet :P

[edit]
Hoe kan ik zien van wanneer mijn disk was? Alleen op het stickertje erbovenop?
[edit2]
Ah, de mijne heeft idd dat nieuwere firmware.

[ Voor 8% gewijzigd door ACM op 05-04-2005 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Inderdaad specifiek om batches tot half februari. Iig waarvan ik dat met zekerheid kan zeggen. Eerder is mogelijk, maar imho niet eerder dan eind januari / begin februari.

Dan heb je mazzel dat je een relatief verse schijf hebt gekregen in plaats van een exemplaar van helemaal achterin het magazijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:37

star-saber

Ryzen

ik heb er 1 van begin januari en die werkt ook perfect.
zat gelijk al de juiste firmware op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Shuriken schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 09:55:
Waarom niet door een Hitachi T7K250? dan is het tenminste ook SATA II
Heeft ìemand daar dan al ervaring mee? Straks weer gelazer...

Wat die nieuwe firmware betreft: het lijkt in mijn ervaring niks beter te werken. Maar goed, dat is meer een onderwerp voor het ervaringentopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
John_Glenn schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 10:49:
Heeft ìemand daar dan al ervaring mee? Straks weer gelazer...
Niet icm het mobo. Maar IBM/Hitachi kennede zal dat wel snor zitten ;)
star-saber schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 10:44:
ik heb er 1 van begin januari en die werkt ook perfect.
zat gelijk al de juiste firmware op
100% zeker? Iig bedankt voor feedback :) Dan kan ik de FAQ hierop aanpassen.

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 05-04-2005 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurroon
  • Laatst online: 16-02 14:19

Jurroon

is having fun

Ik zal er meteen even naar kijken en eventueel de nodige aanpassingen maken :).

Het volgende is aan de guide toegevoegd:
Update:
Inmiddels is gebleken dat de Maxtor DiamondMAX 10-schijven problemen hebben met bepaalde Serial ATA-controllers, waaronder ook de onboardcontroller van de nForce3 en 4-chipset. Maxtor heeft het probleem met de schijven en de controllers onderkend en heeft een firmwareupdate uitgebracht waarmee deze problemen worden opgelost. Harde schijven die na half februari zijn geproduceerd, hebben in elk geval al de nieuwe firmware en er zijn ook situaties bekend waarbij harde schijven die enkele weken ouder zijn, ook al over de nieuwe firmware beschikken.

[ Voor 80% gewijzigd door Jurroon op 05-04-2005 22:37 . Reden: toevoeging van update ]

Ik kan wel beloven beter mijn best te doen, maar ik kan niet beloven dit ook te bewerkstelligen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Maxtor heeft het probleem met de schijven en de controllers onderkend en heeft een firmwareupdate uitgebracht waarmee deze problemen worden opgelost.
Hier dus niet... ik kan sowieso weinig berichten vinden van mensen die er na de firmwareupdate vanaf zijn? Wel heb ik gelezen dat NCQ uitzetten in de driver-properties helpt; maar ja, dan kan je net zo goed een oud moederbord kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

John_Glenn schreef op woensdag 06 april 2005 @ 01:05:
Hier dus niet... ik kan sowieso weinig berichten vinden van mensen die er na de firmwareupdate vanaf zijn? Wel heb ik gelezen dat NCQ uitzetten in de driver-properties helpt; maar ja, dan kan je net zo goed een oud moederbord kopen...
Als de meeste andere kopers net als ik niet eens wisten dat er problemen waren, dan zullen ze ook niet zo gauw melden dat ze 'van de problemen af zijn' die ze nooit gehad hebben ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 06-04-2005 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:37

star-saber

Ryzen

BalusC schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 10:54:
[...]
Niet icm het mobo. Maar IBM/Hitachi kennede zal dat wel snor zitten ;)

[...]

100% zeker? Iig bedankt voor feedback :) Dan kan ik de FAQ hierop aanpassen.
6 januari bij komplett vandaan.
net even gekeken op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32

BalusC, misschien kun je ook aan de FAQ toevoegen hoe je kan zien welke firmware de schijf heeft. Is dat uberhaupt mogelijk, of moet je afwachten of je al dan niet problemen hebt.... en dan daaruit je conclusie trekken.

Thanks, Vossie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Dit staat als het goed is gewoon op het stickertje op de behuizing :)

Linksonder, de bovenste code. In de trant van "BANC1B70".

edit:
Bijvoorbeeld: http://www.gamepc.com/images/labs/rev-dm10-frontpageLG.jpg
Daarop staat "BANC17M0". Da's ouder dan 1B70 dus :)

[ Voor 36% gewijzigd door BalusC op 19-04-2005 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32

Many Thanks BalusC! _/-\o_

Krijg morgen deze schijf binnen tesamen met een nForce4-ultra bordje. Nu weet ik tenminste waar ik morgen moet kijken :)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 17:54

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

BalusC, kan je mij vertellen hoe ik mijn firmware kan updaten in mijn DM10?
(links)

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Dit heeft inmiddels niets meer met FA te maken, ik verplaats het topic daarom naar Opslagmedia & I/O Controllers.

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wellicht is het zinvol ook even te vermelden wat de problemen dan exact zijn, zodat je niet diverse topics hoeft door te spitten :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Voor het geval voorgaande bericht voor mij bedoeld was:

Op zowel mijn oude nForce2 mobo als op mijn nForce4 mobo heeft mijn 200GB DM10 last van stotteren in throughput waardoor transfers in mekaar zakken tot enkele MB's per seconde (2 ofzo) en DVD kijken vanaf de HD elke paar seconden stotteren oplevert.

Ik kan verder ook niet exact vinden wat de precieze klachten zijn v.w.b. incompatibiliteit.
Ik lees dat minder GB's in windows dan werkeljik, niet vinden van HD wel eens voorkomt... maar niks concreets.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tijgert schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 15:05:
Voor het geval voorgaande bericht voor mij bedoeld was:
Nee hoor :) was gewoon een algemene vraag. Maar bedankt voor de gedetaileerde info. Zelf heb ik ook een DiamondMax 200 Sata met een nForce3 chipset, maar van bovengenoemde problemen gelukkig geen last, blijkt nu. :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Maar als 1B70 de 'nieuwste' firmware is, waarom hebben mijn dm10 250GB Sata schijven van 2 april dan 1E00 als firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big_one
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 16:15
Ik heb hier ook firmware versie BANC1E00 op mijn 6L250S0 staan, de schijf is van 05APR2005.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

5 april? bastards :( ;)

Waar en wanneer heb jij hem gekocht? En voor hoeveel?

[ Voor 56% gewijzigd door Tijgert op 05-05-2005 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowland101
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:14
Ik heb hier 2x Maxtor DiamondMax 10 200 Gig. 8Mb net in een nieuwe machine geplaatst.

Mfg. date 16MAR2005 en met BANC1BY0

Moet ik me zorgen maken, of zijn deze nieuwer dan de probleem schijven ?
(o.a. kwa firmware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
1B70
1BY0

Welke is hoger? B) (ervan uitgaande dat je de volgorde van het alfabet en nummeriek stelsel kent ;) )
Tijgert schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 03:14:
Maar als 1B70 de 'nieuwste' firmware is, waarom hebben mijn dm10 250GB Sata schijven van 2 april dan 1E00 als firmware?
1B70 is niet de nieuwste firmware. Je moet gewoon minimaal 1B70 hebben om van deze compatibiliteitsproblemen af te zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door BalusC op 05-05-2005 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31180

Gaat de performance er op vooruit bij de nieuwere firmware versies of zijn het slechts bug-fix releases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85538

BalusC schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 15:28:
1B70
1BY0

Welke is hoger? B) (ervan uitgaande dat je de volgorde van het alfabet en nummeriek stelsel kent ;) )
[...]
1B70 is niet de nieuwste firmware. Je moet gewoon minimaal 1B70 hebben om van deze compatibiliteitsproblemen af te zijn.
Sorry voor de beginnersvraag, maar kan iemand uitleggen hoe dat numeriek stelsel werkt want ik ben daar niet mee vertrouwd. Is die 1B70 nu ouder of niewer dan 1BY0 en hoe zit dat met BANC17M0, is dat ouder of nieuwer?! Kan iemand aub uitleggen hoe je dat moet lezen, zodat ik weet wat ouder en nieuwer is? Alvast bedankt voor de uitleg!

Iets anders: waar op de Maxtor site vind je precies die firmware updates terug?! Ik heb al gans die site afgezocht en nergens gevonden. Alvast bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 85538 op 07-05-2005 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:47
1B70 is de nieuwste firmware die ik vandaag van Maxtor toegestuurd heb gekregen maar ALS het je al lukt om de schijven te flashen (wat je zou moeten doen met een intel systeem, aangezien je de schijven anders niet kan benaderen *^%&^$) dan nog helpt die nieuwe firmware ook niet. Mijn schijven hebben deze "nieuwste" firmware vanaf de fabriek en ik heb ook alleen maar problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Anoniem: 85538 schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 17:08:
Sorry voor de beginnersvraag, maar kan iemand uitleggen hoe dat numeriek stelsel werkt want ik ben daar niet mee vertrouwd. Is die 1B70 nu ouder of niewer dan 1BY0 en hoe zit dat met BANC17M0, is dat ouder of nieuwer?! Kan iemand aub uitleggen hoe je dat moet lezen, zodat ik weet wat ouder en nieuwer is? Alvast bedankt voor de uitleg!
Van laag naar hoog: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, a, b, c, d, e, ..., x, y, z B)
Iets anders: waar op de Maxtor site vind je precies die firmware updates terug?! Ik heb al gans die site afgezocht en nergens gevonden. Alvast bedankt!
Die kun je niet vinden op de Maxtorsite. Je krijgt het alleen per email van Maxtor support. Voor diegenen die het teveel moeite vinden, staat het in de FAQ van dit subforum gemirrored.
Anoniem: 31180 schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 15:52:
Gaat de performance er op vooruit bij de nieuwere firmware versies of zijn het slechts bug-fix releases?
Bugfix releases dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137881

Vraagje..... wil ook een A8N-E hdd gaan kopen, maar heb een Maxtor Diamondmax 10 van 27 oct 2004..... niet geflashed.

Waar kan ik de code zien? Het enige wat er een beetje op lijkt is BAH41B10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
1B10 is ouder dan 1B70. Flashen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Allright... klotige is dat ik geen A: schijf meer heb alleen een cardreader, en booten via mn usb stick gaat niet :X :+

Ik hoor ook her en der dat de schijven niet te flashen zijn?

En, gelden al deze problemen nou alleen voor de SLi-versie of ook voor de ''kale'' A8N-E?

En, aangezien dit topic al wat ouder is.... ik zie op de site van Asus dat de laatste bios update van 2005/08/26 is, is het probleem hiermee nog steeds niet opgelost? Want het lijkt me geen probleem in de harde schijf, maar meer het probleem van de NForce 4 chipsets... aangezien het Asus bord niet de enige is met deze problemen.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 137881 op 20-11-2005 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:50

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Anoniem: 137881 schreef op zondag 20 november 2005 @ 22:46:
Allright... klotige is dat ik geen A: schijf meer heb alleen een cardreader, en booten via mn usb stick gaat niet :X :+

Ik hoor ook her en der dat de schijven niet te flashen zijn?

En, gelden al deze problemen nou alleen voor de SLi-versie of ook voor de ''kale'' A8N-E?

En, aangezien dit topic al wat ouder is.... ik zie op de site van Asus dat de laatste bios update van 2005/08/26 is, is het probleem hiermee nog steeds niet opgelost? Want het lijkt me geen probleem in de harde schijf, maar meer het probleem van de NForce 4 chipsets... aangezien het Asus bord niet de enige is met deze problemen.
Het probleem zit in de schijf (Diamondmax 10 serie) met name de schijfen van voor februari 2005. De problemen bestaan/bestonden niet alleen bij de Nforce4 chip set maar ook bij RAID controllers van RAIDcore, Promise, Highpoint, LSI, 3Ware en nog meer. Er was volgens mij zelfs al een fabrikant van RAID controllers die geen support meer gaf als je gebruik maakte van de Diamondmax 10 serie.

De schijfen van na februari 2005 zouden een geupdate firmware moeten hebben die het probleem zou moeten verhelpen, maar helaas lees je hier op GOT toch zo af en toe nog problemen in combinatie met een Nforce4 chip set. Nu schijnen ook de Nforce drivers nog wel eens dwars te liggen.

In iedergeval jouw schijf heeft zo-ie-zo een firmware update nodig aangezien hij van voor februari 2005 is. Ik zou zeggen zet de nieuwe firmware er in zorg voor een beetje up-to-date BIOS van je moederbord (als je dat al niet hebt) en kijk of de schijf naar behoren presteerd.

Mocht je toch nog problemen ondervinden kijk dan nog eens goed rond op GOT, want dit is een veel besproken onderwerp/probleem.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:56

Metro2002

Memento mori

Ik heb een 120gb model, ook een DM 10 en de problemen die ik ervan ondervind ->
enorme CPUload bij bepaalde bewerkingen zoals het afspelen van mpg films.
(hang ik de hdd aan een los IDE kaartje dan gaat het vlekkeloos)

Nouja, hij is toch overleden afgelopen zondag dus ik ruil hem donderdag avond even om voor een nieuwe. Hopelijk heeft die al de nieuwe firmware ein zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pfff.. :/

Kan mn schijf niet eens flashen.... ik doe het zoals in de readme staat en als ik boot van mn a: schijf krijg ik dit:
Voice code file has not been specified
Either:
Use /I to invoke the interactive mode or use /h to see help instructions (oid)

Exit with error code 660:
CMDLINE_Params: insufficient command line parameter
:'(

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 137881 op 21-11-2005 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Anoniem: 137881 schreef op maandag 21 november 2005 @ 21:28:
Pfff.. :/

Kan mn schijf niet eens flashen.... ik doe het zoals in de readme staat en als ik boot van mn a: schijf krijg ik dit:

[...]

:'(
Heb je de schijf misschien op de onboard S-ATA RAID controller hangen? Dat kan namelijk problemen opleveren. Hang de schijf eens aan de andere S-ATA controller. Zorg er overigens wel voor dat er geen andere type hardeschijfen in je systeem zitten, je loopt de kans dat die ook geflashed worden.

En kijk of je schijf inderdaad van voor februarie 2005 is en een oudere firmware bevat dan die in de FAQ staat. De versie van de firmware is als het goed is af te lezen op de grote sticker die op de schijf is geplakt. Je moet namelijk niet een nieuwere firmware met die van de FAQ overschrijven.

[ Voor 40% gewijzigd door _Dune_ op 22-11-2005 00:06 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Had ik al gezegd... mijn schijf is van oktober 2004 en bevat idd en oude firmware.

Enne, heb niet eens een SATA controller.. alles op IDE hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed_Sheep
  • Laatst online: 25-11-2021
_Dune_ schreef op maandag 21 november 2005 @ 00:39:
[...]

Het probleem zit in de schijf (Diamondmax 10 serie) met name de schijfen van voor februari 2005. De problemen bestaan/bestonden niet alleen bij de Nforce4 chip set maar ook bij RAID controllers van RAIDcore, Promise, Highpoint, LSI, 3Ware en nog meer. Er was volgens mij zelfs al een fabrikant van RAID controllers die geen support meer gaf als je gebruik maakte van de Diamondmax 10 serie.

De schijfen van na februari 2005 zouden een geupdate firmware moeten hebben die het probleem zou moeten verhelpen, maar helaas lees je hier op GOT toch zo af en toe nog problemen in combinatie met een Nforce4 chip set. Nu schijnen ook de Nforce drivers nog wel eens dwars te liggen.

In iedergeval jouw schijf heeft zo-ie-zo een firmware update nodig aangezien hij van voor februari 2005 is. Ik zou zeggen zet de nieuwe firmware er in zorg voor een beetje up-to-date BIOS van je moederbord (als je dat al niet hebt) en kijk of de schijf naar behoren presteerd.
De 1B70 firmware is begin 2005 gepost. Ik heb wel regelmatig gelezen dat er nieuwere firmware is, echter nooit een download gevonden.
Is er niet iemand die nieuwere firmware heeft (bijvoorbeeld van Maxtor gekregen)?

Systeemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Anoniem: 137881 schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 07:11:
Had ik al gezegd... mijn schijf is van oktober 2004 en bevat idd en oude firmware.

Enne, heb niet eens een SATA controller.. alles op IDE hier
Heb je de FAQ al eens gelezen? daar staat ook iets in over de ATA133 uitvoering. Zie hieronder:

Compatibiliteit
Alle Maxtor SATA schijven (DMP9, DM10, Maxline, etc) hebben compatibiliteitsproblemen met de vroege exemplaren van de ICH5(R) southbridge danwel bepaalde implementaties ervan op de moederborden. Mogelijke oplossingen zijn de laatste BIOS-updates danwel het vervangen van het moederbord door een ander merk/type of een nieuwere revisie.
Verder heeft de Maxtor DiamondMax10 ook compatibiliteitsproblemen met andere controllers dan de ICH5(R), zoals de onboard SATA (RAID) controller van nVidia nForce3/nForce4 borden, de Promise FastTrak, de LSI MegaRAID en mogelijk ook andere minder populaire controllers. Om dit te oplossen/voorkomen, heb je minimaal de firmware versie 1B70 voor de DiamondMax10 nodig. Download: 1B70 (740KB). De firmwareversie kun je makkelijk op de sticker bovenop de schijf terugvinden. Aan de linkerkant, boven de bovenste streepjescode, staat een code in de trant van "BANC17M0". Deze is dus ouder dan "BANC1B70".
Let op: sluit voor het flashen uitsluitend Maxtor DM10 schijven aan in je PC en verwijder de overige typen Maxtor schijven (zoals DMP9), anders wordt de Firmware van de andere Maxtor schijven ook overgeschreven.
Ook hebben alle Maxtor ATA133 schijven compatibiliteitsproblemen met SATA-PATA controllers danwel converters die zijn voorzien van een Marvell bridge (SiL3112 controllers, Asus converters, etc). Je moet het boeltje op UDMA5 (ATA100) forceren in plaats van UDMA6 (ATA133) om het werkend te krijgen. Zie ook o.a. dit topic: Incompatibiliteit Silicon Image 3112A + Maxtor 120GB ATA133.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klinkt behoorlijk kut. Toch maar een ander schijfje kopen of proberen om te ruilen...

Ik kan hem trouwens niet flashen, dan krijg ik errors.Ditte:
Voice code file has not been specified
Either:
Use /I to invoke the interactive mode or use /h to see help instructions (oid)

Exit with error code 660:
CMDLINE_Params: insufficient command line parameter

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 137881 op 23-11-2005 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Anoniem: 137881 schreef op woensdag 23 november 2005 @ 22:18:
Klinkt behoorlijk kut. Toch maar een ander schijfje kopen of proberen om te ruilen...

Ik kan hem trouwens niet flashen, dan krijg ik errors.Ditte:
[...]
Heb je de schijf op het moment op een RAID controller aangesloten of op een "kale" IDE controller.
Mocht de schijf aan een RAID controller hangen, prik hem dan eens op een IDE poort die niet bij een RAID controller hoort.

Ik heb wel eens gelezen dat RAID controllers in de weg kunnen zitten, al-hoe-wel ik mijn 4x 200GB Diamondmax schijfen alle 4 tegelijk heb kunnen flashen terwijl deze aan een RAIDcore BC4852 RAID5 controller hingen, terwijl de RAID5 set gewoon operationeel was.

Kale IDE controller. Heb geeneens RAID.

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:43
ik wil morge graag op de hcc een maxtor diamond 10 300gb kopen. deze schijf komt namelijk in bijna alle tests als 1 van de snelste uit de bus. Maar nu heb ik een asus sli deluxe mobo. Kan ik nu met een gerust hart zo'n schijf kopen, of moet ik nog steeds erop letten of hij wel van na februari is? En zou het misschien verstandig zijn zwart op wit te vragen of ik m kan terugsturen mocht hij niet werken? of hoef ik me geen zorgen meer te maken?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Bij de één geeft het problemen, bij de ander niet. Zelfs met een nieuwe firmware kan het nog fout gaan. Persoonlijk zou ik je aanraden een andere schijf te kopen

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals ik reeds eerder melde ik heb 4 diamondmax 10 schijfen van eind 2004 welke ik alle 4 heb geflashed op een RAIDcore BC4852. RAIDcore/Broadcom heeft voor hun BC4x52 controllers een speciale BIOS gereleased om de Diamondmax 10 te supporten. Vaak is er bij een moederbord ook een BIOS update nodig.

Wil je voor de Diamondmax 10 gaan, kijk inderdaad of hij van tenminste na februari 2005 is en kijk of de betreffende winkel de schijf eventueel wil ruilen als het toch niet blijkt te werken.

Gunner schreef op donderdag 24 november 2005 @ 08:49:
Bij de één geeft het problemen, bij de ander niet. Zelfs met een nieuwe firmware kan het nog fout gaan. Persoonlijk zou ik je aanraden een andere schijf te kopen
Dat ga ik ook doen... uit voorzorg. Mocht die DM10 van '04 het dan gewoon doen dan heb ik lekker 2x200gb ;)

• darklord007
owke, ik zal wel vragen of de schijf na febr 2005 is, en of ik m kan ruilen. Ik ben nu al een tijdje wat onderzoek aan het doen naar een nieuwe hd, maar geen ander merk is zo snel, heeft 16mb, ncq sata150 en 300gb voor iets meer dan 120€, of heb ik er 1 over de kop gezien?(iets duurder mag ook wel:p)

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-02 19:06
Maxtor DiamondMax 10, 80GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ, RoHS) i.cm. Asus A8N-E. Gaat dat werken? Aangezien deze Maxtor schijven nieuwer zijn dan de 'oudere' Diamondmax 10 schijven volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

sjakietrekhakie schreef op donderdag 24 november 2005 @ 21:40:
Maxtor DiamondMax 10, 80GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ, RoHS) i.cm. Asus A8N-E. Gaat dat werken? Aangezien deze Maxtor schijven nieuwer zijn dan de 'oudere' Diamondmax 10 schijven volgens mij?
Je zou verwachten dat in deze schijf een up to date firmware aanwezig zou moeten zijn. Aangezien dit inderdaad een wat nieuwer type schijf is mag je aannemen dat hier de "bug" in middels uit gehaald is. Maar over dit onderwerp is genoeg te vinden op GOT.

Het probleem is dat er mensen zijn met Nforce4 moederborden die nogsteeds problemen ondervinden met de combinatie Nforce4 <> Diamondmax 10, alleen waar het probleem nu echt ligt begint steeds moeilijker te worden. Ik heb namelijk ook al eens gelezen dat de Nforce drivers flink dwars kunnen liggen...

In principe zou deze schijf prima moeten kunnen werken ook op een Asus A8N-E bordje... (wat geloof ik een Nforce4 moederbord is... toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberSpeedy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-04 13:35
Ik werk zelf op de technische dienst van een computerwinkel, ik had vandaag toevallig nog een pc met een A8n-e en een 80gb S-ata Maxtor schijf die niet wou werken... ik heb wel een oplossing gevonden... gewoon booten in veilige modus en NCQ uitzetten.. (via apparaatbeheer en dan je controller opzoeken)... werkt als een speer.. maar het werkt dus iig nog niet.. beetje jammer overigens....

Tis een Nforce4 Ultra mobo idd

[ Voor 5% gewijzigd door CyberSpeedy op 30-11-2005 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyberSpeedy schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:59:
ik heb wel een oplossing gevonden..
werkt als een speer..

maar het werkt dus iig nog niet..
beetje jammer overigens....
:? :? :?

Het probleem is ook gewoon met schijven die GEEN NCQ hebben, dus dat lijkt me geen oplossing eigenlijk..

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 137881 op 30-11-2005 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-04 18:48
darklord007 schreef op donderdag 24 november 2005 @ 08:41:
ik wil morge graag op de hcc een maxtor diamond 10 300gb kopen. deze schijf komt namelijk in bijna alle tests als 1 van de snelste uit de bus. Maar nu heb ik een asus sli deluxe mobo. Kan ik nu met een gerust hart zo'n schijf kopen, of moet ik nog steeds erop letten of hij wel van na februari is? En zou het misschien verstandig zijn zwart op wit te vragen of ik m kan terugsturen mocht hij niet werken? of hoef ik me geen zorgen meer te maken?
Op de HCC-dagen werden Maxtors masaal verkocht, en ik heb me ook laten verleiden tot aanschaf van een 300GB exemplaar. Op mijn eveneens alhier aangeschafte ASUS A8N-E heb ik onder WindowsXP als Fedora Linux het probleem dat het bootprocess soms tergent traag gaat (Het HDD ledje blijft branden). Na een reboot staat het Fedora of het XP scherm in no-time op het beeld. Kan dit toevallig ook te maken hebben met deze 'bug' ? ik zal vanavond even kijken welke firmware op die schijf zit.

[ Voor 31% gewijzigd door pandit op 01-12-2005 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
ik vond het aantale maxtor hdd's op de hcc wel tegenvallen, en vond de prijzen ook vrij hoog. Kan hier 30km vandaan, in aken de sata2 versie van de maxtor diamond krijgen voor 124€, en die vond je daar toch echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-04 16:44
Ik heb hier een schijf in mijn A64 systeem met een A8N-SLI Deluxe moederboard en zelfde langzame boot probleem. Super irritant de ene keer is hij heel snel en de andere keer kan ik 2x koffiehalen zeg maar :( Is er geen mogelijkheid om er nieuwere firmware op de schijf te flashen? Ik had namelijk al de bios van me Asus Mobo geupdate maar het probleem blijft. Is hier al een goed werkende oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:42

KingCrash

Angry Rabbit

Ik had 2 weken terug hetzelfde probleem. Maxtor 200gb 16mb cache met een Asus a8n-SLI bordje.
Dezeflde problemen met langzaam booten.
Ik heb diverse bios versies geprobeerd (hd maar ook mobo bios)
Het heeft mij niet geholpen. Ik heb mijn schijf kunnen omruilen bij 4Launch.nl voor een Samsung.
Met deze schijf draait mijn systeem als een zonnetje :)

Angry Rabbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:33
He dat probleem van langzaam booten heb ik ook. Soms boot hij helemaal niet. Mijn firmware versie is BANC1E00 dus nieuw genoeg volgens mij.\

Asus A8N-SLI Premium
AMD X2 4200Mhz
Maxtor 200GB DM10 8Mb Cache

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 01-12-2005 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-04 16:44
Ik heb hier een topic gevonden over problemen met de deze schijf onderandere:
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=8171&st=20
1-data corruption when copyping files: new firmware on hdd maxtor shoud solve it
2-data corruption when downloading file: active armor set to notoffloadable
3- slow starting of windows or windows didnt start, when there si combination of maxtor sata hdd+ another ultra ata device set to master: to set the ultra ata device to cable select has solved it...
I had the 6.66 mobo drivers installed (the whole thing) which came with my mobo support cd. I uninstalled them all in safe mode and everything was fixed, windows would boot again. I tried the nvidia nforce4 amd edition 6.70 drivers, and downloads weren't corrupted anymore, however i still got the slow booting and error during paging operation.

Then i reinstalled windows, and installed the nvidia nforce4 amd edition 6.70 drivers (only ethernet driver and SM bus driver), didn't install any storage drivers, (i left the windows drivers instead) and all problems were gone.
In all cases i had the nv firewall off, activearmor off, and management software not installed.
Ik ga het vrijdag middag proberen denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Xiqum op 01-12-2005 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

I had the 6.66 mobo drivers installed (the whole thing) which came with my mobo support cd. I uninstalled them all in safe mode and everything was fixed, windows would boot again. I tried the nvidia nforce4 amd edition 6.70 drivers, and downloads weren't corrupted anymore, however i still got the slow booting and error during paging operation.

Then i reinstalled windows, and installed the nvidia nforce4 amd edition 6.70 drivers (only ethernet driver and SM bus driver), didn't install any storage drivers, (i left the windows drivers instead) and all problems were gone.
In all cases i had the nv firewall off, activearmor off, and management software not installed.

Een soortgelijk verhaal heb ik hier op GOT al eens eerder gelezen. Het lijkt er op dat de storage drivers van Nvidia ook niet helemaal lekker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
zouden deze problemen niet opgelost zijn bij de sata2 uitvoering? want deze is toch nieuwer, en aangezien er heel veel mensen zijn die een asus sli bord hebben. Zullen ze het toch wel opgelost hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:37
opgelost...

[ Voor 104% gewijzigd door Giel op 01-12-2005 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hoorde dat deze problemen alleen met de SATA schijven zijn? Niet met de normale ATA (100/133) schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Anoniem: 137881 schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:20:
Ik hoorde dat deze problemen alleen met de SATA schijven zijn? Niet met de normale ATA (100/133) schijven?
Dat meende ik ook ja, alleen als je het verhaal uit de FAQ leest dan zou je toch denken dat de ATA133 ook de sigaar is. :'( Wie is er goed in het schrijfen van een e-mail in het engels. Misschien zouden we eens Maxtor moeten aanschrijfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
maar heeft er al iemand ervaring met de sata2 versie? en de problemen met de sata schijven zouden zich alleen voordoen met schijven van voor febr 2005 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

darklord007 schreef op donderdag 01 december 2005 @ 21:52:
maar heeft er al iemand ervaring met de sata2 versie? en de problemen met de sata schijven zouden zich alleen voordoen met schijven van voor febr 2005 toch?
Oeps verkeerd gelezen het gaat om S-ATA II i.p.v. de S-ATA uitvoering... hoewel je eigenlijk niet van S-ATA II kunt spreken, omdat het geen standaard is, maar de naam van een project groep. :)

[ Voor 85% gewijzigd door _Dune_ op 02-12-2005 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

All systems up and running! 8) Niks geen problemen met de Maxtor schijf (IDE, van okt 2004).....

Stabiel en megasnel so far :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162176

Heb net een asus a8n-sli moederboord gekocht met 2 maxtor diamond 10 16mb cache 250GB sata II hdd's. Ik heb deze geinstalleerd en mijn bios zit de twee schijven niet. Nu wil ik raid draaien dus heb dat geactiveerd. Na reboot f10 gedrukt en zowaar die ziet de twee schijven wel. Ik stel stripping in en plaats de 2 schijven in array en druk daarna F7. Het led lampje brand sindsdien continue (zo'n 20 minuten al) en ik zie nix op het scherm. Duurt dat aanmaken van een raid configuratie zo lang of heb ik hier ook een probleem. Als ik mijn windows cd erin doe ziet hij geen hardeschijf geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
ik heb sinds gisteren ook een maxtor diamond 10 300gb sata2 op mn asus sli deluxe geplugd. Ik kan windows er wel op installen, maar wanneer ik in windows wil komen blijft hij heel lang bij het laadschermpje hangen, om dan gewoon niks meer te doen.

'Oplossing' voor dit probleem was de schijf in sata stand te zetten ipv sata2. Maar dit is natuurlijk geen oplossing, ik koop toch niet voor niks een sata2 schijf. toch maar eens contact opnemen met maxtor hierover. Of heeft hier iemand een oplossing ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gewoon op IDE aansluiten ;) Niks geen problemen hier, zelfs niet met een oude firmware van de Maxtor schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
"Gewoon op IDE aansluiten Niks geen problemen hier, zelfs niet met een oude firmware van de Maxtor schijf."

waar slaat die opmerking op?

[ Voor 67% gewijzigd door darklord007 op 03-12-2005 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Laatst online: 18:52
Heel stomzinnig uitgelegd, ik koop SATA harddisk omdat een nieuwe technologie is en serieel is :). En natuurlijk kan je het anders doen, maar daar schiet je weinig op. Je kan het ook via een pci-sata kaart doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:37
darklord007 schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 21:03:
ik heb sinds gisteren ook een maxtor diamond 10 300gb sata2 op mn asus sli deluxe geplugd. Ik kan windows er wel op installen, maar wanneer ik in windows wil komen blijft hij heel lang bij het laadschermpje hangen, om dan gewoon niks meer te doen.

'Oplossing' voor dit probleem was de schijf in sata stand te zetten ipv sata2. Maar dit is natuurlijk geen oplossing, ik koop toch niet voor niks een sata2 schijf. toch maar eens contact opnemen met maxtor hierover. Of heeft hier iemand een oplossing ervoor?
Ik heb zelf ook sinds een kleine week dezelfde schijf. Toen ik em voor de eerste keer gebruikte werkte hij ook niet en bleef ook bij het laadscherm hangen. Mijn oplossing was om mijn IDE drivers te uninstalleren. Misschien kan dat mij jou ook helpen.

Ik heb btw de A8N SLi Premium

[ Voor 3% gewijzigd door Giel op 04-12-2005 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Termi schreef op zondag 04 december 2005 @ 19:40:
[...]

Heel stomzinnig uitgelegd, ik koop SATA harddisk omdat een nieuwe technologie is en serieel is :). En natuurlijk kan je het anders doen, maar daar schiet je weinig op. Je kan het ook via een pci-sata kaart doen..
Tja, en als SATA dan niet blijkt te werken en IDE wel, kan je hem toch op IDE gebruiken tot je er een oplossing is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb eindelijk de 2 schijven (maxtor diamond 10 250GB 16 MB) aan de praat en in raid ook. De oplossing was de jumper om te zetten naar SATA I en niet II. Als ik wel alles op SATA II zet dan loopt hij vast bij het inladen scherm van windows. Ik heb het ook geprobeerd om eerst de drivers te deinstalleren in windows en dan opnieuw opstarten maar dan loopt hij nog vast. Ook bij het opnieuw installeren van windows loopt het installatie proces van windows vast bij het initialiseren van de 2 schijven. Ik heb ook twee UDMA 133 schijven in raid staan en die werken wel perfect. Het ligt echt aan de combinatie Maxtor SATA II en de a8n moederbord seria van asus of misschien wel de NForce 4 chipset.

Test resultaten SATA I raid

Sisoft sandra: 96 MB/s
HDD Tach: Burst 219 MB/s en gemiddeld 106 MB/s

Is toch cker niet slecht te noemen maar had ze liever in SATA II draaien maakt nog een paar procent uit(volgens de meeste reviews)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik weet dat om mijn NF4 moederbord stabiel te houden, moet ik zeker niet de IDE drivers van Nvidia installeren, die zijn namelijk.. verre van perfect! Ik heb zelf om de Maxtor DM10 problemen te ontlopen een Maxline gehaald, die is grotendeels nog gebaseerd op de DM9...

[ Voor 28% gewijzigd door swampy op 05-12-2005 01:41 ]

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162176 schreef op maandag 05 december 2005 @ 01:33:
Heb eindelijk de 2 schijven (maxtor diamond 10 250GB 16 MB) aan de praat en in raid ook. De oplossing was de jumper om te zetten naar SATA I en niet II. Als ik wel alles op SATA II zet dan loopt hij vast bij het inladen scherm van windows. Ik heb het ook geprobeerd om eerst de drivers te deinstalleren in windows en dan opnieuw opstarten maar dan loopt hij nog vast. Ook bij het opnieuw installeren van windows loopt het installatie proces van windows vast bij het initialiseren van de 2 schijven. Ik heb ook twee UDMA 133 schijven in raid staan en die werken wel perfect. Het ligt echt aan de combinatie Maxtor SATA II en de a8n moederbord serie an asus of misschien wel de NForce 4 chipset.

Test resultaten SATA I raid

Sisoft sandra: 96 MB/s
HDD Tach: Burst 219 MB/s en gemiddeld 106 MB/s

Is toch cker niet slecht te noemen maar had ze liever in SATA II draaien maakt nog een paar procent uit(volgens de meeste reviews)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

swampy schreef op maandag 05 december 2005 @ 01:40:
Ik weet dat om mijn NF4 moederbord stabiel te houden, moet ik zeker niet de IDE drivers van Nvidia installeren, die zijn namelijk.. verre van perfect! Ik heb zelf om de Maxtor DM10 problemen te ontlopen een Maxline gehaald, die is grotendeels nog gebaseerd op de DM9...
Mmm de Maxline III is geen DM9 maar exact gelijk aan de DM10 op de firmware na. Sterker nog de DM10 en Maxline III schijnen van dezelfde band te rollen als je een reactie van Femme elders hier op GOT mag geloven. De Maxline schijnt geselecteerd te worden op o.a. de stijfheid van de platters en "vlieghoogte" van de koppen, waardoor ze kwalitatief beter zijn dan de DM10 en geschikt voor 24/7 worden geacht..

Of heb je een Maxline II, die is volgens mij gelijk aan de DM9... maar dat weet ik niet helemaal zeker.

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 05-12-2005 13:05 ]

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-04 11:54
Xiqum schreef op donderdag 01 december 2005 @ 14:12:
Ik heb hier een schijf in mijn A64 systeem met een A8N-SLI Deluxe moederboard en zelfde langzame boot probleem. Super irritant de ene keer is hij heel snel en de andere keer kan ik 2x koffiehalen zeg maar :( Is er geen mogelijkheid om er nieuwere firmware op de schijf te flashen? Ik had namelijk al de bios van me Asus Mobo geupdate maar het probleem blijft. Is hier al een goed werkende oplossing voor?
Dit probleem heb ik ook. Heb je hier al een meer permanente oplossing voor gevonden toevallig? Op dit moment is mijn tijdelijke oplossing een verse installatie waar ik de IDE-&SMBUS-driver niet installeer...dit draait nu ca. 1 week goed zonder problemen..maar het is wel de omgekeerde wereld..ik draait trouwens niets in raid, heb gewoon 1 schijf aangesloten op m'n A8N-SLI Premium

Hoi..

• Speed_Sheep
Dezelfde problemen heb ik met een Maxtor Diamond Plus 10 schijf (6B250S0) op een Asus A8N-SLI Deluxe moederbord. Opstarten van Windows XP x64 gaat gewoon op normale snelheid of duurt dik 15 minuten.

Daarnaast kreeg ik eerst elke dag tot wel 4 keer toe dat windows opnieuw opstarte. Dit hield in eerst een lockup van het systeem, behalve de muis. Na enkele seconden werd ook de muis onbestuurbaar en weer enkele tellen later herstartte de computer.

Dit probleem gebeurde vooral als ik veel hardeschijf activiteit nodig had, zoals:
  • Kopieeren van bestanden
  • CRC check uitvoeren over bestanden
  • Defragmenteren
Inlezen van DVD's met Nero gaat extreem langzaam. Soms 10 mb per seconde, maar vaak wordt maar 100 kb per seconde gehaald. Regelmatig herstart de computer ook bij het inlezen van DVD's. Daarentegen gaat het schrijven van DVD's wel op normale snelheid en is hij nog nooit herstart tijdens het branden van DVD's. 8)7

Na een herstart is de hardeschijf in de BIOS ook niet meer te herkennen.

Door de computer uit en vervolgens aan te zetten kan de hardeschijf weer herkend worden, maar dit is niet een altijd werkende oplossing.

Huidige specs:
Asus A8N-SLI Deluxe firmware 1015
nForce 4 x64 AMD Driver 6.69
Command Queing uitgezet

Met de huidige configuratie draait mijn systeem stabieler, maar nog net niet top. Na dik 2 weken is hij weer herstart.

Ik heb bijna alles geprobeerd, verschillende drivers versies, firmware versies, SATA poorten, met/zonder command queing. Rest mij eigenlijk de firmware van de hardeschijf te flashen, maar eerst 250GB backuppen.. :/

Anyway, ik ben benieuwd of anderen herkenbare problemen hebben en/of ervaring hebben met het flashen van de hardeschijf.

Systeemspecs

• spil
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06-2021
Speed_Sheep schreef op donderdag 15 december 2005 @ 19:35:
Dezelfde problemen heb ik met een Maxtor Diamond Plus 10 schijf (6B250S0) op een Asus A8N-SLI Deluxe moederbord. Opstarten van Windows XP x64 gaat gewoon op normale snelheid of duurt dik 15 minuten.
Heb ik met enige regelmaat last van. Heb je dan ook altijd de Warning "An error was detected on device \Device\Harddisk1\D during a paging operation." in de eventlog? Ik heb dan ALTIJD boot (i.e. eventlog service was started), vervolgens 4 nvata "Device identified" meldingen en vervolgens een random aantal disk Warnings.
Daarnaast kreeg ik eerst elke dag tot wel 4 keer toe dat windows opnieuw opstarte. Dit hield in eerst een lockup van het systeem, behalve de muis. Na enkele seconden werd ook de muis onbestuurbaar en weer enkele tellen later herstartte de computer.

Dit probleem gebeurde vooral als ik veel hardeschijf activiteit nodig had, zoals:
  • Kopieeren van bestanden
  • CRC check uitvoeren over bestanden
  • Defragmenteren
Dat heb ik gelukkig nog niet gezien, corruptie. Hopen dat dat zo blijft
Asus A8N-E
SATA port 1 250GB Maxtor Diamondmax 10 250GB
Pri Master ATA 40GB Maxtor ouwetje

Dat de machine echt een cold restart nodig heeft om soms disks te herkennen zie ik ook weleens.

Homeserver specs: Dell Latitude D400 / 1GB mem / 160GB Seagate 5400.3 2.5" / 3Com 3c575 Cardbus NIC / Atheros AR5413 hostapd WLAN / FreeBSD 7.2

• gizmokat
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:38
ik heb sinds een week ook een nforce 4 mobo gigabyte k8nf9 ultra, ik heb zelf een maxtor maxline, en een samsung spinpoint sp 2004c, maar met de samsung en de nforce drivers heb ik ook problemen, duurt soms er lang met opstarten, en dan allemaal errors in het logboek disk fout, er is een fout opgetreden in het wisselbestand, dus het licht niet aan de maxtor schijven maar aan de nvidia drivers, zonder nvdrivers draait hij perfect.

• Speed_Sheep
spil schreef op donderdag 15 december 2005 @ 20:02:
[...]

Heb ik met enige regelmaat last van. Heb je dan ook altijd de Warning "An error was detected on device \Device\Harddisk1\D during a paging operation." in de eventlog? Ik heb dan ALTIJD boot (i.e. eventlog service was started), vervolgens 4 nvata "Device identified" meldingen en vervolgens een random aantal disk Warnings.
[...]
Via de eventviewer zie ik ook de events Eventlog (The Event log service was started) en nvata64 (Device identified).

Wellicht eens de nvidia drivers deinstalleren, zoals gizmokat aangeeft.

Systeemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Laatst online: 15-04 21:20

LoneWolf

Just a Byte

Er zijn dus nu ook probs met de nieuwe Sata II schijven en nForce4
zie ook Diamondmax 10 + nforce 4 boot problemen

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 11:16
Dit klinkt misschien heel stom, maar het duurde even voordat ik het gezien had.

Ik heb ook problemen gehad met een DM10 300 GB op een Asus A8N-Sli.

Toen ik nog eens goed keek enzo, bleek het dat SATA poort 1 en 2 op de Asus SATA I poorten zijn, en SATA poort 3 en 4 SATA II poorten.

Toen ik mijn schijf op poort 3 prikte, startte hij netjes op en heb ik er ook op kunnen installeren.

Helaas ben ik er tot nu toe niet aan toegekomen om nog meer testen te draaien.

Misschien dat ik nu iets vertel wat iedereen al geprobeerd heeft, maar als ik zo die verhalen zie van "Ik heb de jumper op SATA I gezet en nu doet ie het wel" dan kan ik me er iets bij voorstellen dat veel mensen dit nog niet gezien hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Laatst online: 15-04 21:20

LoneWolf

Just a Byte

Ehmm Hangt van het bord af
Ik heb een Gigabyte K8N Ultra 9, deze heeft 4 SATA II poorten.
Hiermee heb ik dus probs als ik de schijven op Sata II mode heb staan.
op Sata I gejumperd werkt het wel, zoals hier en hier ook al beschreven

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Felixje heeft in SM een topic gepost of het volgende stukje in de FAQ kan:
Misschien is dit iets voor in de faq, er is namelijks niets over te vinden hier op tweakers.

Veel mensen hebben problemen met een diamonmax 10 en een nvidia chipset. Dit probleem is heel gemakkelijk te verhelpen door op pin 11 van de voeding een draadje aan te sluiten (vanaf de sata aansluiting geteld), en deze met de kast te verbinden. Je kan een draadje boven de aansluiting duwen, en dan de stekker erop, of je kan gewoon een draadje om de pinnetjes aan de achterkant maken (is wel wat ingewikkelder).

Het is echter wel op eigen risico.
Voordat ik dit daadwerkelijk in de FAQ zet, wil ik graag tastbare ervaringen zien. Iemand hier bekend mee? Ik heb dit zo snel nog niet op het Internet kunnen terugvinden.

Pin 11 van de SATA powerconnector staat overigens gedocumenteerd als "Reserved", zie o.a. http://www.interfacebus.com/Design_Connector_Serial_ATA.html

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 16-12-2005 21:22 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik had ook hele vage problemen met mijn nieuwe computer. Mijn systeem heeft de volgende relevante specs:

DFI nF4 UltraD
1 * WD Raptor 74GB
1 * Maxtor DM10 SATA
1 * Maxtor DM10 PATA
1 * Maxtor DM9 PATA

Ik had dus momenten dat zodra ik in XP wilde inloggen de computer daarna heel snel ging rebooten. Ik had toen van alles geprobeerd en uiteindelijk elke eventlog nagekeken. Ik kreeg berichten als diskwarnings e.d. Veel van die berichten kwamen ook terug in dit topic.

Na heel veel uitzoekwerk en XP zelfs een keer opnieuw te hebben geinstalleerd kon ik mij herinneren dat er eens problemen waren met de combinatie Maxtor DM10 SATA en nForce4 8) Dit heeft blijkbaar wel geholpen. Een aantal oplossingen zijn hier aangedragen en het lijkt er op dat het uitschakelen van NCQ het gewenste effect heeft bij mij.

Wel grappig dat als XP inmaal wel kon laden ik dan zonder problemen kon doorwerken (24/7) Het probleem dat ik had om in Windows te komen lijkt dus nu opgelost te zijn. Ik had toen eerst als 'truc' uitgevonden dat ik even wat programma's moest openen waaronder file explorer. Blijkbaar had het aanspreken van de HDD ook het gewenste effect, maar de laatste tijd werkte dat trucje helaas ook niet.

• darklord007
zou misschien ook voor mij een oplossing kunnen zijn, zou je me kunnen vertellen hoe je ncq kunt uitzetten?

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 12:18
Hieronder zie je ook mijn specs kom net toevallig op dit topic uit dacht dat ik de enige was met problemen met mijn mobo plus schijf. ik heb mijn maxtor sata schijf al vanaf hcc 2004. Als hij werkt werkt hij goed maar heb soms ook gezeik met langzaam opstartten en vaak dat hij de hele schijf niet meer ziet dan maak ik mijn kast maar weer open sluit ik hem op andere sata poort aan en werkt hij meestal wel weer. Wat kan ik nu het beste doen?

Firmware upgraden? en zitten hier nog risico's aan? Is dit vrij simpel?

Edit : Firmware upgrade betekent dat data kwijt?

[ Voor 6% gewijzigd door Brainstorm86 op 22-12-2005 12:33 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
darklord007 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 09:22:
zou misschien ook voor mij een oplossing kunnen zijn, zou je me kunnen vertellen hoe je ncq kunt uitzetten?
Je kan in de device manager je SATA controller opzoeken waar de desbetreffende schijf op aangesloten is. Je kan dan een paar opties uitzetten waaronder NCQ. Dat lijkt bij mij de oplossing te zijn. Windows reboot bij mij nu in ieder geval niet meer binnen 30 seconden en de errors in de eventlog zijn ook weg.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Lees de readme :)
Edit : Firmware upgrade betekent dat data kwijt?
Nee, maar backup is sowieso verstandig.

• Brainstorm86
Waar vind ik die readme en de firmware?

• CAB-46
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-03-2020
Ik heb last van BSoD met de melding:

Machine_Check_Exception 0x0000009C (0x00000004, 0x00000000, 0xb2000000, 0x00020151)

ook heb ook last van

slow boottimes
vastlopers tijdens het downloaden
in games

Als ik een dvd uitpak heb ik geen problemen. Firmware van de schijf is nieuwer dan de gene met problemen.

Nforce 6.70
Geen ide driver/Nvidia firewall

Heb tijdelijk windows op een oude ide hdd staan maar heb nu ook last van BSoD met dezelfde melding alleen minder vaak.

thnx Clau

-------------------------
Shuttle SN25P Nforce 4 Ultra ( Y Bios)
AMD 64 X2 3800+(2Ghz)
Corsair 2x 1 GB PC 3200 C2 (2-3-3-6-1T)
XFX Nvidia Geforce 7800 GT 256MB (450/1050)
Pioneer DVR-108
Maxtor Diamond 10 300 GB SATA
Windows XP SP2

Heb gisteren memtest laten draaien geen error's. Ik heb er nu tog vaker last van ook met een ide hdd

[ Voor 7% gewijzigd door CAB-46 op 23-12-2005 09:59 ]

Sysspecs zie http://tweakers.net/gallery/89657/sys

• Brainstorm86
Of kan ik mischien beter mijn oude sata controllertje van mijn oude pc op mijn asus mobo prikken om gezeik te verkomen?

• CAB-46
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-03-2020
Brainstorm86 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 13:52:
Of kan ik mischien beter mijn oude sata controllertje van mijn oude pc op mijn asus mobo prikken om gezeik te verkomen?
http://faq.tweakers.net/om/1B70.zip

Sysspecs zie http://tweakers.net/gallery/89657/sys

• Brainstorm86
Thnx thuis maar ff proberen hopen dat die er niet uit klapt tijdens de update :( eerst maar ff de belangrijke shit back-uppen dan

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Brainstorm86 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 13:52:
Readme zit gewoon in het downloadpakket van de firmware .. Dat is heel normaal, als je iets downloadt, dan is het zeer gebruikelijk dat er een readme bij zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 18:11

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik zit dit nu eens door te lezen, en ben er toch een beetje huiverig voor om zelf 2 Maxtors Max10 250Gb-16Mb aan te schaffen voor mijn K8V-SE Deluxe.

Ik weet dat dit geen Nforce4 bord is ( is een VIA K8T800 met: Promise R20378 RAID controller en VIA’s 8237 RAID controller ), maar hoe zit het met de backward compatebilety met S-ATA 150 met foute of juist goede schijven? Zijn hier problemen van bekend?
Het zou zonde zijn als het bij voorbaat gedoemd lijkt te zijn.

Iemand info hieromtrend?

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Ik heb nog nooit probleemgevallen gezien van DM10 disken icm een VIA controller, wel met bepaalde Promise controllers. Als je toch ernstige twijfels hebt, dan raad ik je aan om gewoon te kijken naar WD, Seagate of Hitachi :) Ze maken ook prima schijven.
Pagina: 1 2 ... 10 Laatste