En dat kan ik bevestigen. Ik heb inmiddels een vraag verstuurd naar Maxtor.
Mijn specs:
Asus A8N-SLI Deluxe BIOS 1016
2x Maxtor Diamondmax 10 16MB SATA300 250 GB (aangeschaft op 22 december 2005)
Ondertussen heb ik het volgende allemaal geprobeerd.
- Los aangesloten op poort 3 en 4 (stond GEEN NVRAID op ingesteld). En dan kan die 'm wel herkennen in Windows, maar Schijfbeheer kan ze niet formatteren. Dus heb ik Maxblast van Maxtor geprobeerd. Die kan ze alleen maar formatteren als je kiest voor de optie 'make my device bootable'. Dan maakt t'ie dus zelf schijven aan, deelt de ruimtes in. Dit dus ook voor de 2e schijf. Vervolgens aansluiten op poort 1 en 2, waar ik toen NVRAID op had. Dan kan ik wel een RAID-config aanmaken. Maar Windows Setup loopt vast bij de stap om partities aan te maken.
- Dus heb ik geprobeerd om op poort 3 en 4 NVRAID in te schakelen, (wel weer eerst beide schijven leeggooien, anders krijg je er nooit een nieuwe RAID config op...

) en hij loopt weer op hetzelfde gedeelte vast.
De schijven kunnen dus wel los van elkaar functioneren, maar in RAID-config hebben ze daar kennelijk wel problemen mee.
En het leuke (

) is, Maxtor support hun schijven alleen als ze los functioneren, niet in RAID. Althans, ze hebben een testtool voor hun schijven, en je kunt ze alleen testen als ze los functioneren...
Wat ik zelf bedacht heb na een nachtje slapen wat ik zou kunnen proberen:
1. andere drivers gebruiken voor de pre-driver load (F6) in windows setup
2. Silicon Image SATA RAID proberen
3. kijken of ik zelf wel partities aan kan maken en verwijderen nadat ik voor de optie 'make my device bootable' heb gekozen in Maxblast.
4. de schijven andersom aansluiten
5. low-level format uitvoeren, en dan nog is proberen.
6. andere apparaten van de voeding eraf halen (misschien voeding probleem??)
7. jumper omzetten zodat ze op SATA150 werken... (liever niet)
(als ik m'n oude Seagate's er weer aan doe (in RAID) opstelling, werkt alles weer perfect).
Iemand verder tips?
edit: punt 1 toegevoegd.
[
Voor 4% gewijzigd door
twinkey op 28-12-2005 13:00
]