Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:
  • 27.355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:02
BalusC schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 20:32:
Ik heb nog nooit probleemgevallen gezien van DM10 disken icm een VIA controller, wel met bepaalde Promise controllers. Als je toch ernstige twijfels hebt, dan raad ik je aan om gewoon te kijken naar WD, Seagate of Hitachi :) Ze maken ook prima schijven.
en zeker samsung niet te vergeten,
Ik heb een maxtor DM10 300gb gehad met mn asus sli deluxe mobo, maar die heb ik nu verkocht en ga er 2 samsung 250gb sata2 schijven in zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

BalusC schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 21:20:
Felixje heeft in SM een topic gepost of het volgende stukje in de FAQ kan:
[...]
Voordat ik dit daadwerkelijk in de FAQ zet, wil ik graag tastbare ervaringen zien. Iemand hier bekend mee? Ik heb dit zo snel nog niet op het Internet kunnen terugvinden.

Pin 11 van de SATA powerconnector staat overigens gedocumenteerd als "Reserved", zie o.a. http://www.interfacebus.com/Design_Connector_Serial_ATA.html
Verhaal van Maxtor over pin 11: http://www.maxtor.com/_fi...-spin-detection-pin11.pdf

Is een kort en duidelijk verhaal - ik zou zeggen, niet pin 11 grounden want dat is lastig, maar een jumper plaatsen zoals getekend in de pdf. Dan wordt pin 11 onbelangrijk, en zal de drive wel wat later opspinnen, maar waarschijnlijk betrouwbaar werken.edit: hier stond onzin... je moet denk ik inderdaad pin 11 grounden (hoewel je zou zeggen dat dat al goed zit een normale psu??).

[ Voor 9% gewijzigd door John_Glenn op 27-12-2005 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:11
LoneWolf schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 16:17:
Er zijn dus nu ook probs met de nieuwe Sata II schijven en nForce4
zie ook Diamondmax 10 + nforce 4 boot problemen
En dat kan ik bevestigen. Ik heb inmiddels een vraag verstuurd naar Maxtor.

Mijn specs:

Asus A8N-SLI Deluxe BIOS 1016
2x Maxtor Diamondmax 10 16MB SATA300 250 GB (aangeschaft op 22 december 2005)

Ondertussen heb ik het volgende allemaal geprobeerd.

- Los aangesloten op poort 3 en 4 (stond GEEN NVRAID op ingesteld). En dan kan die 'm wel herkennen in Windows, maar Schijfbeheer kan ze niet formatteren. Dus heb ik Maxblast van Maxtor geprobeerd. Die kan ze alleen maar formatteren als je kiest voor de optie 'make my device bootable'. Dan maakt t'ie dus zelf schijven aan, deelt de ruimtes in. Dit dus ook voor de 2e schijf. Vervolgens aansluiten op poort 1 en 2, waar ik toen NVRAID op had. Dan kan ik wel een RAID-config aanmaken. Maar Windows Setup loopt vast bij de stap om partities aan te maken.

- Dus heb ik geprobeerd om op poort 3 en 4 NVRAID in te schakelen, (wel weer eerst beide schijven leeggooien, anders krijg je er nooit een nieuwe RAID config op... :?) en hij loopt weer op hetzelfde gedeelte vast.

De schijven kunnen dus wel los van elkaar functioneren, maar in RAID-config hebben ze daar kennelijk wel problemen mee.

En het leuke (|:() is, Maxtor support hun schijven alleen als ze los functioneren, niet in RAID. Althans, ze hebben een testtool voor hun schijven, en je kunt ze alleen testen als ze los functioneren...

Wat ik zelf bedacht heb na een nachtje slapen wat ik zou kunnen proberen:

1. andere drivers gebruiken voor de pre-driver load (F6) in windows setup
2. Silicon Image SATA RAID proberen
3. kijken of ik zelf wel partities aan kan maken en verwijderen nadat ik voor de optie 'make my device bootable' heb gekozen in Maxblast.
4. de schijven andersom aansluiten
5. low-level format uitvoeren, en dan nog is proberen.
6. andere apparaten van de voeding eraf halen (misschien voeding probleem??)
7. jumper omzetten zodat ze op SATA150 werken... (liever niet)

(als ik m'n oude Seagate's er weer aan doe (in RAID) opstelling, werkt alles weer perfect).

Iemand verder tips? ;(

edit: punt 1 toegevoegd.

[ Voor 4% gewijzigd door twinkey op 28-12-2005 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 18:11

Shaggy

Misantroop pur sang

Zo, ik heb nu 2 Diamond max 10 S-ataII 250Gb/16Mb draaien op mijn Via controler ( raid 0 ) van de KT800 chipset. werkt perfect als ik hem op sata 150 zet ipv 3.0.

Dus met deze "oudere" chipset werkt het perfect. ( gelukkig ;) )

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
shaggy8675 schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:49:
Zo, ik heb nu 2 Diamond max 10 S-ataII 250Gb/16Mb draaien op mijn Via controler ( raid 0 ) van de KT800 chipset. werkt perfect als ik hem op sata 150 zet ipv 3.0.

Dus met deze "oudere" chipset werkt het perfect. ( gelukkig ;) )
Werkt het op SATAII (300) niet dan? Het moet toch backwards-compatible zijn...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

twinkey schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:55:
[...]

Werkt het op SATAII (300) niet dan? Het moet toch backwards-compatible zijn...?
Nee, dan word de array niet herkend ( eoa foutmelding ) zet ik hem op 150 ( wat mijn MoBo ondersteund ) herkend hij hem in 1 keer, array aanmaken in stripe of spaned of JBOD en draaien als een zonnetje.

Ik denk dat de Via controler een schijf die 3.0 gegevens doorgeeft niet herkend, en dat dit door de jumpersetting naar 150 word terug vertaald en hij daarom werkt.

Zal later een paar benchmarks online gooien in [rml][ Benchmarks] Post hier je RAID0 scores![/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
twinkey schreef op woensdag 28 december 2005 @ 09:14:
[...]

En dat kan ik bevestigen. Ik heb inmiddels een vraag verstuurd naar Maxtor.

Mijn specs:

Asus A8N-SLI Deluxe BIOS 1016
2x Maxtor Diamondmax 10 16MB SATA300 250 GB (aangeschaft op 22 december 2005)

Ondertussen heb ik het volgende allemaal geprobeerd.

- Los aangesloten op poort 3 en 4 (stond GEEN NVRAID op ingesteld). En dan kan die 'm wel herkennen in Windows, maar Schijfbeheer kan ze niet formatteren. Dus heb ik Maxblast van Maxtor geprobeerd. Die kan ze alleen maar formatteren als je kiest voor de optie 'make my device bootable'. Dan maakt t'ie dus zelf schijven aan, deelt de ruimtes in. Dit dus ook voor de 2e schijf. Vervolgens aansluiten op poort 1 en 2, waar ik toen NVRAID op had. Dan kan ik wel een RAID-config aanmaken. Maar Windows Setup loopt vast bij de stap om partities aan te maken.

- Dus heb ik geprobeerd om op poort 3 en 4 NVRAID in te schakelen, (wel weer eerst beide schijven leeggooien, anders krijg je er nooit een nieuwe RAID config op... :?) en hij loopt weer op hetzelfde gedeelte vast.

De schijven kunnen dus wel los van elkaar functioneren, maar in RAID-config hebben ze daar kennelijk wel problemen mee.

En het leuke (|:() is, Maxtor support hun schijven alleen als ze los functioneren, niet in RAID. Althans, ze hebben een testtool voor hun schijven, en je kunt ze alleen testen als ze los functioneren...

Wat ik zelf bedacht heb na een nachtje slapen wat ik zou kunnen proberen:

1. andere drivers gebruiken voor de pre-driver load (F6) in windows setup
2. Silicon Image SATA RAID proberen
3. kijken of ik zelf wel partities aan kan maken en verwijderen nadat ik voor de optie 'make my device bootable' heb gekozen in Maxblast.
4. de schijven andersom aansluiten
5. low-level format uitvoeren, en dan nog is proberen.
6. andere apparaten van de voeding eraf halen (misschien voeding probleem??)
7. jumper omzetten zodat ze op SATA150 werken... (liever niet)

(als ik m'n oude Seagate's er weer aan doe (in RAID) opstelling, werkt alles weer perfect).

Iemand verder tips? ;(

edit: punt 1 toegevoegd.
toon volledige bericht
Punt 7 heb ik als eerste geprobeerd, en alles werkt... Maar ik heb toch niet voor niks SATA II gekocht... Nu begin ik toch te twijfelen aan het moederbord... (A8N-SLI Deluxe, of deze wel echt SATA II ondersteunt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:34
Ja dat doet deze zeker, met mijn T7K250 werkt het gewoon naar behoren. Maar mijn schijf heeft geen jumper, maar een instelling om dit te veranderen (moet met een diskette). Heb hem dus handmatig op SATA300 gezet en dat werkte prima. Alleen hiermee doet hij het dus niet op SATA150-poorten, dan zal ik hem eerst terug moeten zetten, aldus Hitachi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Zo, heb een paar benches online gezet.

Voor de geintereseerde: [rml]shaggy8675 in "[ Benchmarks] Post hier je RAID0 scores!"[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Yes, eindelijk erkenning voor de Maxtor DM10 SATAII i.c.m. nforce4 problemen!!

http://www.hartware.de/news_39105.html
06.12.2005, 21:03 | Quelle: Computerbase
Maxtor SATA-II HDD vs nForce4
Maxtor SATA-II Festplatten inkompatibel zu nForce4 Mainboards

Maxtors schnelle Serial-ATA II Festplatten der DiamondMax 10 Serie weisen offensichtlich Inkompatibilitäten zu nForce4 Chipsätzen auf. Konkret handelt es sich um alle Festplatten mit den Kennungen "6V300F0" und "6V250F0". Diese führen im SATA-II Betrieb zu Systemabstürzen oder anderen Fehlern. Auf der sicheren Seite ist nur, wer die Festplatten per Jumper auf SATA-I einstellt, wodurch jedoch Geschwindigkeitseinbußen hinzunehmen sind. Maxtor will noch diese Woche eine Lösung für das Problem bereitstellen.
Nu ben ik dus benieuwd wat Maxtor daar dus aan gedaan heeft, want dit bericht dateert van 6 December!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper_Bours
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-04-2023
Ik heb vandaag mijn Maxtor Diamondmax 10 200 GB SataII binnengekregen (6V200E0). Ik kan windows alleen installeren als de schijf op 1,5 gb/s draait. Bij 3,0 loopt de windows installatie vast ophet punt dat hij de schijf gaat detecteren. Ik heb ook een nforce4 ultra (MSI k8n neo4 FI) :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Casper_Bours schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 19:13:
Ik heb vandaag mijn Maxtor Diamondmax 10 200 GB SataII binnengekregen (6V200E0). Ik kan windows alleen installeren als de schijf op 1,5 gb/s draait. Bij 3,0 loopt de windows installatie vast ophet punt dat hij de schijf gaat detecteren. Ik heb ook een nforce4 ultra (MSI k8n neo4 FI) :s
Het ligt wel zeker aan de combinatie nforce4 (Maxtor) SATAII DM10, aangezien ik er ook nog 1 in een externe behuizing heb zitten, die het gewoon doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper_Bours
Ben benieuwd wat ze er aan gaan doen... :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

In dat stukje duitse tekst wordt verwezen naar alleen de 250 en 300 GB uitvoering als ik dat goed zie, maar ook de met andere capaciteit uitgevoerd DM10 schijfen kennen dit probleem. Tevens kijk uit met de term S-ATA II, de Diamondmax 10 serie heeft namelijk twee farianten die daar onder mogen vallen, te weten:

Diamondmax 10 met NCQ en 150Mb/sec interface
&
Diamondmax 10 met NCQ en 300Mb/sec interface

en wederom zover, ik de reacties hier op GOT heb gelezen, kennen beide farianten het probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 30-12-2005 20:12 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26353

Dirtbiter schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 17:20:
Dit klinkt misschien heel stom, maar het duurde even voordat ik het gezien had.

Ik heb ook problemen gehad met een DM10 300 GB op een Asus A8N-Sli.

Toen ik nog eens goed keek enzo, bleek het dat SATA poort 1 en 2 op de Asus SATA I poorten zijn, en SATA poort 3 en 4 SATA II poorten.

Toen ik mijn schijf op poort 3 prikte, startte hij netjes op en heb ik er ook op kunnen installeren.

Helaas ben ik er tot nu toe niet aan toegekomen om nog meer testen te draaien.

Misschien dat ik nu iets vertel wat iedereen al geprobeerd heeft, maar als ik zo die verhalen zie van "Ik heb de jumper op SATA I gezet en nu doet ie het wel" dan kan ik me er iets bij voorstellen dat veel mensen dit nog niet gezien hebben....
Ik heb ook dit MB, en ik kan Windows XP niet installeren op mijn Maxtor 250GB Sata II.
Maar waar heb je dit gelezen of hoe ben je daar achter gekomen van die SATA-poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Anoniem: 26353 schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 17:14:
[...]

Ik heb ook dit MB, en ik kan Windows XP niet installeren op mijn Maxtor 250GB Sata II.
Maar waar heb je dit gelezen of hoe ben je daar achter gekomen van die SATA-poorten?
Ik draai ook op poort 3 en 4, maar SATAII/SATA300 still no go...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

twinkey schreef op maandag 02 januari 2006 @ 00:43:
[...]

Ik draai ook op poort 3 en 4, maar SATAII/SATA300 still no go...
Maar gebruik je ook de F6 toets om de SATA drivers te installeren? Want dit werkt bij mij niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Anoniem: 26353 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 12:08:
[...]

Maar gebruik je ook de F6 toets om de SATA drivers te installeren? Want dit werkt bij mij niet goed.
Ja, ik heb de nieuwste drivers gebruikt (6.70), en daarmee komt t'ie gewoon verder.
Overigens heb ik een reactie gehad van Maxtor, wat me best wel teleursteld...

Thank you for your e-mail.

I advise you set jumpers on left 2pins to change with SATA 150 fisrt. Because recently some mainboard does not support SATA 300.

If it was still not working, Please uninstall the nForce drivers and use the drive with Windows Standard drivers.

If it works, Please contact nVidia for a driver update.

If you have any questions please don't hesitate to contact us. In order to allow us to deal with all enquiries as efficiently and accurately as possible we would ask that you include any previous emails when replying to us.

Kind Regards & Happy New Year

Alexa Zhou
Customer Support Team, Maxtor Ireland Ltd.

Ze geven nu dus letterlijk aan dat 'we' bij nvidia kunnen aankloppen... en who knows hoe lang het duurt voordat je daar een officieele reactie krijgt... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-05 16:11
twinkey schreef op maandag 02 januari 2006 @ 12:55:
[...]

Ja, ik heb de nieuwste drivers gebruikt (6.70), en daarmee komt t'ie gewoon verder.
Overigens heb ik een reactie gehad van Maxtor, wat me best wel teleursteld...

Thank you for your e-mail.

I advise you set jumpers on left 2pins to change with SATA 150 fisrt. Because recently some mainboard does not support SATA 300.

If it was still not working, Please uninstall the nForce drivers and use the drive with Windows Standard drivers.

If it works, Please contact nVidia for a driver update.

If you have any questions please don't hesitate to contact us. In order to allow us to deal with all enquiries as efficiently and accurately as possible we would ask that you include any previous emails when replying to us.

Kind Regards & Happy New Year

Alexa Zhou
Customer Support Team, Maxtor Ireland Ltd.

Ze geven nu dus letterlijk aan dat 'we' bij nvidia kunnen aankloppen... en who knows hoe lang het duurt voordat je daar een officieele reactie krijgt... :|
toon volledige bericht
jij hebt tenminste een reactie terug.... :| ik heb r nog niets van terug gezien :| Maar dan nog, het kan toch bijna niet aan nvidia liggen, want dan zou het toch oook met andere sata (II) schijven moeten zijn ? en voorzover ik weet is dat niet het geval , iig niet met de hitachi en seagates (voor zovert ik gehoor heb)

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
EvilWhiteDragon schreef op maandag 02 januari 2006 @ 13:08:
[...]

jij hebt tenminste een reactie terug.... :| ik heb r nog niets van terug gezien :| Maar dan nog, het kan toch bijna niet aan nvidia liggen, want dan zou het toch oook met andere sata (II) schijven moeten zijn ? en voorzover ik weet is dat niet het geval , iig niet met de hitachi en seagates (voor zovert ik gehoor heb)
Op de frontpage lees ik dat het bij sommige mensen wel werkt als je driver 6.39 gebruikt... Vaag... Ik kan het niet gebruiken, aangezien de nieuwste BIOS van dit mobo (1016) vereist dat je versie 6.7 van je chipsetdrivers moet gebruiken...

Ik ga proberen om een mailtje te versturen naar Asus. Want bij nvidia geven ze geen support op chipsets van hun bij een andere moederbordfabrikant (asus) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

. :|
Is dit een driver voor de HDD? Waar kan ik deze downloaden, kan hem niet vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Anoniem: 26353 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 14:12:
[...]

Is dit een driver voor de HDD? Waar kan ik deze downloaden, kan hem niet vinden?
Dit is een driver voor de chipset van nvidia:

http://download.nvidia.co..._6.70_winxp2k_english.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper_Bours
Ik heb momenteel contact met maxtor over mijn probleem. (zie eerdere posts van mij) Heb net wat uitgebreidere specificaties van mijn systeem terug gemaild en krijg dan hopelijk een reactie. Ik zal jullie ff op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Ik draai nu op SATA150, maar nog steeds loopt niet alles goed. Ik heb ook al een keer blue-screens gehad, ik hoor regelmatig de koppen van de harde schijf tikken. En dit heeft niks te maken met dat de schijven kapot zouden zijn, aangezien ze net uit de winkel komen...

In de event log van windows staan telkens foutmeldingen. Dit staat erin:

EVENT-ID: 51

Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk1\D tijdens een wisselbestandsbewerking.
Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

Het logboek staat er echt helemaal vol van... Nu ben ik dus benieuwd of jullie dat ook allemaal hebben met deze combinatie (Maxtor Diamondmax 10 en nforce4 chipset).

(Eigenschappen Deze Computer, Beheren, Logboeken, Systeem)

Dus afgezien van het feit dat ik niet op SATA300 kan draaien, loopt het systeem nog niet goed 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dit heb ik ook vaak gehad toen ik recentelijk over was gegaan op een nForce4 met SATA. Eerst dacht ik dat het de Maxtor schijf was. NCQ uitvinken lostte het op voor een week en gisteren kreeg ik weer opstartprobelemen om in windows te komen.

Event log gaf dus weer de bekende 51 error aan. Weer wezen zoeken op inet en het bleek dat veel meer mensen problemen hadden met verschillende chipset schijf combinaties. Dan maar ook NCQ op mijn WD Raptor afgevinkt en nu doet XP het weer prima. Schijnt een Windows probleem te zijn, want het komt voor op heel veel systemen met heel veel controllers. IDE, SATA en zelfs SCSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122490

Dèm, een ASUS A8N-E ligt klaar om in te bouwen en nu lees ik dit... :(
Ik heb een Diamondmax10 200GB, maar da's geen S-ATA2, maar S-ATA. Weet iemand of dat wél goed gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60435

Anoniem: 122490 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 09:11:
Ik heb een Diamondmax10 200GB, maar da's geen S-ATA2, maar S-ATA. Weet iemand of dat wél goed gaat?
Ik heb zelf een MSI K8N neo4 platinum nforce4 icm een Diamondmax10 S-ata 150 en die combinatie werkt bij mij perfect. ik heb volgens mij zelfs nog de oude firmware op mijn schijf staan (is van sept 2004) dus het zou goed kunnen gaan

succes iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158816

Hey,

ik heb ook een probleem ik heb een maxline III 250 Gb 16 mb cache Sata en zou die willen gebruiken in de plaats van men IDE schijf van 80 GB die ik nu heb.
maar ik krijg die niet aan de praat ik heb een Asus A8n-sli Deluxe,
het enigste waar ik mijn hd zie is bij het opstarten kan je daar op f4 drukken voor die raid instellingen
en daar staat ze tussen maar er staat wel maar 233 GB dat vind ik ook zo raar.
Weet er iemand raad? Heb wel nog geen ervaring met Sata.

Code BACE1G20 staat er op men schijf

Alvast bedankt

Greetz,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63032

Heb even zitten bladeren op GOT, maar als ik het zo allemaal bekijk vind ik het aardig schrikbarend. Zeker gezien het feit dat ik (op zeer korte termijn) een nieuw systeem wou gaan aanschaffen o.a. met die Maxtor Diamondmax 10 300 GB SATA-II harddisks...

Nu zag ik ook dat sommigen van jullie het idee opperden om i.p.v. van die Maxtors te gaan voor die schijven van Hitachi... Echter heb ik zeer slechte ervaringen met Hitachi (IBM) schijven. Met Seagate en Western Digital schijven heb ik nihil ervaring. Kunnen jullie mij iets adviseren...?

Hieronder de volledige systeemspecs van het aan te schaffen systeem, zowel werk- als gamepc:

1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX2048-3200C2)
AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo (S939, 2,2GHz, 2x1MB, Boxed)
Antec TX1088AMG SOHO Tower case (ATX, 480W, Metallic Grijs)
Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 939)-
Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Creative Soundblaster Audigy 4
Leadtek GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo), PX7800GTX-TDH256
NEC ND-4550 16x (Dual-layer, Zwart)
2x Samsung SyncMaster 930BF (19", 4ms G-G, D-sub/DVI-D)

(overige spullen heb ik nog van mijn oude systeem)

De bedoeling was om 2x Maxtor DiamondMax 10, 300GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS) schijven aan te schaffen en deze in een RAID 0 omgeving te laten draaien, maar naar aanleiding van de problemen met deze schijven in combinatie met nForce4, heeft mij er over doen nadenken om eventueel toch voor een ander snel (en betrouwbaar) merk over te gaan...

Alvast bedankt voor de suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Anoniem: 63032 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 13:25:
Heb even zitten bladeren op GOT, maar als ik het zo allemaal bekijk vind ik het aardig schrikbarend. Zeker gezien het feit dat ik (op zeer korte termijn) een nieuw systeem wou gaan aanschaffen o.a. met die Maxtor Diamondmax 10 300 GB SATA-II harddisks...

Nu zag ik ook dat sommigen van jullie het idee opperden om i.p.v. van die Maxtors te gaan voor die schijven van Hitachi... Echter heb ik zeer slechte ervaringen met Hitachi (IBM) schijven. Met Seagate en Western Digital schijven heb ik nihil ervaring. Kunnen jullie mij iets adviseren...?

Hieronder de volledige systeemspecs van het aan te schaffen systeem, zowel werk- als gamepc:

1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX2048-3200C2)
AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo (S939, 2,2GHz, 2x1MB, Boxed)
Antec TX1088AMG SOHO Tower case (ATX, 480W, Metallic Grijs)
Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 939)-
Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Creative Soundblaster Audigy 4
Leadtek GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo), PX7800GTX-TDH256
NEC ND-4550 16x (Dual-layer, Zwart)
2x Samsung SyncMaster 930BF (19", 4ms G-G, D-sub/DVI-D)

(overige spullen heb ik nog van mijn oude systeem)

De bedoeling was om 2x Maxtor DiamondMax 10, 300GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS) schijven aan te schaffen en deze in een RAID 0 omgeving te laten draaien, maar naar aanleiding van de problemen met deze schijven in combinatie met nForce4, heeft mij er over doen nadenken om eventueel toch voor een ander snel (en betrouwbaar) merk over te gaan...

Alvast bedankt voor de suggesties!
toon volledige bericht
Je kunt ook voor de Western Digital 250 GB SATA300 16MB gaan. Die lijken wat dat betreft het meeste op de maxtor schijven.

-----
Heeft iemand een instructie hoe je NCQ uit kunt zetten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63032

Ja zat net ff zelf al te zoeken. Ik neem aan dat je deze bedoelt:

Western Digital Caviar SE16 WD2500KS, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB)

Zijn dit betrouwbare drives...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
samsung? anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103735

Ik heb Zelf de Maxline III 16mb 250Gig als C: en G: (50-200) 2 seagate's 160gig als D: en E:
en een diamondmax 9 200 gig als F: Alles is sata en ik heb vaak met opstarten NTDLR (oid) is missing dan start ik even op van de xp cd en typ FIXMBR en dan start hij wel weer op.
Soms heb ik ook dat inderdaad dat laadbalkje van xp maar door blijft lopen maar dan trek ik de 200 gig los en start nog een keer opnieuw. Koop je eens een nieuw systeem met mijn eerste amd cpu!

bij het wissen van een file op een seagate of maxtor schijf dan staat bij de volgende boot de file er gewoon weer komt dit omdat de bootschijf een maxtor is of komt het dat de seagate's opeens ook niet compatible zijn?! Als ik de file erna probeer te wissen staat er toegang geweigerd en bij de eerst volgende boot is de file wel weg.

Ik heb nu 2 74gb raptors besteld voor een raid 0 conf. (C: 48Gig D:100Gig)
en 2 320gig Western digital schijven (E:120Gig F:200Gig) en (G:320Gig)
Is dan het totale probleem opgelost of krijg ik alsnog problemen met deze conf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Anoniem: 63032 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 16:35:
Ja zat net ff zelf al te zoeken. Ik neem aan dat je deze bedoelt:

Western Digital Caviar SE16 WD2500KS, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB)

Zijn dit betrouwbare drives...?
Ik denk dat dit het juiste topic voor jou is, evenals die meneer/mevrouw daaronder. 8)

[rml][ Advies]HD's: Wat raden jullie me aan?[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Anoniem: 158816 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 12:08:
Hey,

ik heb ook een probleem ik heb een maxline III 250 Gb 16 mb cache Sata en zou die willen gebruiken in de plaats van men IDE schijf van 80 GB die ik nu heb.
maar ik krijg die niet aan de praat ik heb een Asus A8n-sli Deluxe,
het enigste waar ik mijn hd zie is bij het opstarten kan je daar op f4 drukken voor die raid instellingen
en daar staat ze tussen maar er staat wel maar 233 GB dat vind ik ook zo raar.
Weet er iemand raad? Heb wel nog geen ervaring met Sata.

Code BACE1G20 staat er op men schijf

Alvast bedankt

Greetz,
Heb je de drivers voor de RAID controller wel geinstalleerd. Kijk Anders eens onder schijf beheer, het kan zijn dat hij daar wel genoemd wordt, maar dat je hem nog moet toevoegen als het ware.

Die 233GB is dat niet het probleem dat Hardeschijf fabrikanten tegenwoordig werken met 1GB=1000MB in plaats van 1024MB?
Anoniem: 122490 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 09:11:
De problemen zijn nou juist begonnen met deze serie, de Diamondmax 10 NCQ S-ATA150. Bij de S-ATA300 versie lijkt er een probleem bij gekomen dat deze niet op 300Mb/sec wil werken op een Nforce4 bord.

Maar ik heb 4 Diamondmax 10 200GB S-ATA150 NCQ schijfen draaien op een RAIDcore BC4852. Dit draait nu als een zonnetje. De schijfen zijn van eind 2004 dus default bugged. Ik heb de firmware geupdate en mijn RAID5 controller heeft een aangepaste BIOS gekregen. (Dit BIOS heeft RAIDcore/Broadcom o.a voor de Diamondmax 10 serie uitgebracht)

Beide type Diamondmax 10 schijfen vallen overigens onder S-ATA II. De eerste verise heeft NCQ en dat valt onder S-ATA II. De nieuwe Diamondmax serie heeft naast NCQ nu ook 300Mb/sec interface wat dus net als NCQ onder S-ATA II valt.

[ Voor 38% gewijzigd door _Dune_ op 03-01-2006 20:50 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Voor de mensen die nog niet hebben geprobeerd oom NCQ uit te zetten, hier staat een screenshot van waar je dat uitzet:

Device Manager
...Nvidia Stripe Properties
......SCSI Properties
.........Disable Tagged Queuing

Afbeeldingslocatie: http://www.amdgamer.com/pubpics/136/stripe_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Afgezien van het beroerde Engels van die Maxtor-dame, klopt het volgens de documentatie ook niet dat die jumper de SATA mode verandert - tenminste, voorzover ik kan vinden.

Die jumper regelt staggered spin-up - en override de 'pin 11' waar BalusC het over had. Misschien is dat toch de oplossing.

edit: toevoeging...
in zekere zin klopt het dat je van "SATA-II" naar SATA-I teruggaat met die jumper - de staggered spin-up is namelijk onderdeel van de zg. SATA-II specificaties. Volgens mij worden we hier in de war gemaakt door de marketingtermen, die verschillen van de echte specificatiebenamingen. "SATA-II" slaat niet in de eerste plaats op transfer speeds.

Als je dus die jumper erop schuift, disable je bepaalde SATA-II extensions. Ik geloof er niks van dat je de bandbreedte daarmee instelt - de hogere 3Gbps bestond volgens mij al in eerdere SATA specs.

Het lijkt erop dat het probleem maar deels bij Maxtor ligt - ze hebben een feature toegepast die alleen interessant is voor servergebruik, nl staggered spin-up, en dat komt ze goed uit want zo kan de Maxline reeks van dezelfde lopende band rollen. Vervolgens lopen allerlei fabrikanten tegen de verwarring op dat pin-11 'reserved' is - terwijl in de nieuwe spec pin-11 'grounded' moet zijn in 'cabled environments'. En voor de nForce4 komt daar dan blijkbaar het probleem bij dat de SATA-controller daarvan niet begrijpt wat een drive is die wacht op spin-up command?
Verder is het zo dat volgens de specsheets van Maxtor de pin 11 dubbel gebruikt wordt: voorafgaand aan spin-up dus voor het staggered al dan niet-staggered spin-up gedrag, maar daarna om de hdd activity led aan te sturen (!?). Ik kan me voorstellen dat dat niet echt handig is? Ik snap ook niet hoe dat werkt - de pin 11 zit vast aan de psu, en de hdd activity led aan het moederbord... raarrr...

DM10_productmanual (zie pagina 22)
staggered spin-up volgens Maxtor, en verwijzingen naar SATA specs

[ Voor 69% gewijzigd door John_Glenn op 04-01-2006 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:26
Ik heb gister een ASUS A8N-E mobo geinstalleerd met een DM10 250GB SATA2. Lukte eerst ook voor geen meter. Ik vind dat ze bij het mobo en de schijf moeten vermelden dat dit niet werkt want als ik dit had geweten had ik ook wel een WD gepakt. Bij het starten van de drivers die ik geladen had van diskette of de Windows drivers ging de schijf hangen.

Na wat uitproberen de jumper verzet naar de 2 pinnetjes voor SATA1 tot nu toe werkt het perfect. Wel jammer dat het nu niet op SATA2 loopt. Zou dit veel prestatie verlies opleveren?

Verder wilde ik de firmware van de schijf updaten maar ik kon geen firmware vinden voor deze schijf:
Maxtor 250GB SATA2 7200rpm 16mb p/n 6V250F0

Is er nog geen firmware uit voor deze schijf ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103735

http://www.nvidia.com/obj...nf4_winxp32_amd_6.70.html

Is de 6.70 versie al niet verbeterd misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

The_Priest schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:19:
Ik heb gister een ASUS A8N-E mobo geinstalleerd met een DM10 250GB SATA2. Lukte eerst ook voor geen meter. Ik vind dat ze bij het mobo en de schijf moeten vermelden dat dit niet werkt want als ik dit had geweten had ik ook wel een WD gepakt. Bij het starten van de drivers die ik geladen had van diskette of de Windows drivers ging de schijf hangen.

Na wat uitproberen de jumper verzet naar de 2 pinnetjes voor SATA1 tot nu toe werkt het perfect. Wel jammer dat het nu niet op SATA2 loopt. Zou dit veel prestatie verlies opleveren?

Verder wilde ik de firmware van de schijf updaten maar ik kon geen firmware vinden voor deze schijf:
Maxtor 250GB SATA2 7200rpm 16mb p/n 6V250F0

Is er nog geen firmware uit voor deze schijf ofzo?
Nee, Maxtor heeft standaard geen firmware op zijn download site staan. Overigens kun je er vanuit gaan dat jouw schijf de recenste firmware al heeft. De firmware update waar steeds over wordt gesproken (tot nu toe) dateerd van februari 2005. Deze firmware is ook bedoeld voor de Diamondmax 10 NCQ S-ATA150 uitvoering, die voor februari 2005 zijn geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Ok, ik heb nog wel een schijf of uit die tijd op een nForce2 mobo maar dat werkt perfect.

Iemand nog een idee over dat prestatie verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
John_Glenn schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 11:55:
[...]

Afgezien van het beroerde Engels van die Maxtor-dame, klopt het volgens de documentatie ook niet dat die jumper de SATA mode verandert - tenminste, voorzover ik kan vinden.

Die jumper regelt staggered spin-up - en override de 'pin 11' waar BalusC het over had. Misschien is dat toch de oplossing.

in zekere zin klopt het dat je van "SATA-II" naar SATA-I teruggaat met die jumper - de staggered spin-up is namelijk onderdeel van de zg. SATA-II specificaties. Volgens mij worden we hier in de war gemaakt door de marketingtermen, die verschillen van de echte specificatiebenamingen. "SATA-II" slaat niet in de eerste plaats op transfer speeds.

Als je dus die jumper erop schuift, disable je bepaalde SATA-II extensions. Ik geloof er niks van dat je de bandbreedte daarmee instelt - de hogere 3Gbps bestond volgens mij al in eerdere SATA specs.

Het lijkt erop dat het probleem maar deels bij Maxtor ligt - ze hebben een feature toegepast die alleen interessant is voor servergebruik, nl staggered spin-up, en dat komt ze goed uit want zo kan de Maxline reeks van dezelfde lopende band rollen. Vervolgens lopen allerlei fabrikanten tegen de verwarring op dat pin-11 'reserved' is - terwijl in de nieuwe spec pin-11 'grounded' moet zijn in 'cabled environments'. En voor de nForce4 komt daar dan blijkbaar het probleem bij dat de SATA-controller daarvan niet begrijpt wat een drive is die wacht op spin-up command?
Verder is het zo dat volgens de specsheets van Maxtor de pin 11 dubbel gebruikt wordt: voorafgaand aan spin-up dus voor het staggered al dan niet-staggered spin-up gedrag, maar daarna om de hdd activity led aan te sturen (!?). Ik kan me voorstellen dat dat niet echt handig is? Ik snap ook niet hoe dat werkt - de pin 11 zit vast aan de psu, en de hdd activity led aan het moederbord... raarrr...

toon volledige bericht
Good research d:)b

Het komt er dus op neer dat de nForce4 de staggered spin up niet correct interpreteert. De schuld ligt hier imho bij nVidia, aangezien de staggered spin up feature ook is gedocumenteerd in de officiële SATA II spec: http://www.sata-io.org/docs/S2Ext_1_2_Gold.pdf (pagina 15) en nVidia de ondersteuning van deze feature schijnbaar niet correct in de nForce4 heeft verwerkt. Naast de handige oplossing om die jumper te zetten, zou een BIOS update voor het nForce4 moederbord in theorie ook de oplossing kunnen zijn, mits de implementatie van het chipset dat toelaat. Mocht dit niet het geval zijn (wat ik het meest waarschijnlijk acht, aangezien er nooit vanuit de mobofabrikant een BIOS update is uitgebracht om dit probleem te oplossen), dan nog vind ik het vreemd dat nVidia geen nieuwere revisie van het nForce4 chipset heeft uitgebracht met een goede ondersteuning van deze feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Dit klinkt interessant.. Maar waarom bevond dit probleem zich ook bij de eerdere DM10 schijven zonder SATA2 specs? Hadden deze schijven dan ook staggered spin up? Zoja waarom deden de schijven het dan wel goed na een firmwareupdate van Maxtor? Het lijkt me sterk dat deze functie compleet uitgeschakeld wordt omdat de nForce 4 chipset dit niet goed ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper_Bours
Hier de reactie op mijn mail naar Maxtor :s

Dear Casper,

this problem seems to be down to the chipset manufacturer as other hard drive manufacturers have similar problems.

As there is no big performance loss at the moment if you chose SATA I the only thing that I can advise it to use the SATA I configuration and work with it. As soon as there is a fix from Nvidia or another firmware version from us that will solve the problem you should see those news on the internet.

Unfortunately that is the only thing that I can do for you at the moment but as long as it is working with SATA I you should not change anything yet.

Best regards,

Jens Leugers
Technical Support
Maxtor IRL Ltd.

Zoiets had ik wel verwacht eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
The_Priest schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 15:28:
Dit klinkt interessant.. Maar waarom bevond dit probleem zich ook bij de eerdere DM10 schijven zonder SATA2 specs? Hadden deze schijven dan ook staggered spin up? Zoja waarom deden de schijven het dan wel goed na een firmwareupdate van Maxtor? Het lijkt me sterk dat deze functie compleet uitgeschakeld wordt omdat de nForce 4 chipset dit niet goed ondersteunt.
Wellicht hebben ze er een detectie ingebouwd of het chipset deze feature ondersteunt, zodat de schijf aan de hand daarvan zelf kan bepalen of deze feature intern in- danwel uitgeschakeld moet worden :) Wel een goede service van Maxtor imho.

Overigens werkt dit niet in alle gevallen 100%. Het hangt kennlijk ook af van de BIOS instellingen van het moederbord/controller. Ik heb ook gelezen dat je de Enhanced SATA Mode moet uitschakelen om WinXP te kunnen installeren op de DM10 schijven, ongeacht de gebruikte Maxtor firmware.

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 04-01-2006 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

The_Priest schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 15:28:
Alle Diamondmax 10 schijfen vallen onder S-ATA II. S-ATA II brengt vaak veel te veel verwarring. Je hebt twee type Diamondmax 10 series.

Type1 heeft: NCQ, staggered spin up en S-ATA150
Type2 heeft: NCQ, staggered spin up en S-ATA300

Bij de nieuwe Diamondmax 10 serie welke vaak in de prijslijsten als S-ATA II wordt aangeduid is dus alleen de S-ATA150 interface vervangen voor een S-ATA300 interface.

NCQ en S-ATA300 vallen onder S-ATA II, maar omdat S-ATA II geen standaard is hoeft een produkt niet alle features te ondersteunen, dus kunnen beide type schijfen met S-ATA II aangeduid worden.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 04-01-2006 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:15
Hallo Allen,

Ik heb flink wat research gedaan met deze ongelooflijke irritante problemen. Ik heb dit gedaan met verschillende MSI borden en met de 160GB en 250GB Maxtor drives. De firmware versies van deze schijven zijn de volgende: VA111610. Daarbij heb ik de volgende moederborden gebruikt: K8N Neo4 SLI (MS-7100) en de K8N Neo 4 (MS-7125) hierbij heb ik gebruik gemaakt van verschillende bios versies.

De problemen die ik hier ondervonden heb staan eigenlijk overal boven al beschreven maar om ze nog ff kort neer te zetten:

De meeste problemen ondervond ik met het booten en herkennen van de schijven. De enige schijf die bijna altijd doorbootte was de 160GB versie in combinatie met de K8N Neo 4 SLI. De 250GB versie gaf eigenlijk alleen maar problemen. Bij de K8N Neo 4 kreeg ik de 160Gb soms doorgeboot en de 250Gb deed helemaal niks :) Vreemd genoeg kon ik de 160gb versie niet installeren op de 7100 maar wel op de 7125. Daarna heb ik hem overgeplaatst van de 7125 naar de 7100.... dit werkte toen als een zonnetje!

Gelukkig heb ik ook contact gezocht met onze vrienden van Maxtor en heb ik wat firmware gekregen. Tot mijn grote verbazing werkte dit in sommige gevallen!! Helaas niet altijd maar we hadden een kleine stap voorruit. (als iemand die firmware moet hebben dan moeten ze maar ff een FTP geven waar ik die op kan zetten). Wat ik merk is dat de schijf bijna altijd herkend word bij het booten, en bij sommige gevallen kan ik deze dan ook installeren. Waarbij die dan, jawel, stabiel blijft draaien.

Ook heb ik met MSI contact opgenomen en hun gevraagd of zij er iets van wisten. Gelukkig wel en ze zijn er druk mee bezig. Van MSI had ik ook een bios gekregen voor de 7125 maar deze wilde niet helemaal werken :) Ik had de mogelijkheid om in de bios in te stellen hoe lang de detectietijd voor de schijven moest duren (5/10/15/20/30 sec) en dit wilde de eerste keer werken met de 250Gb harde schijf dus ik d8 MOOI ook weer opgelost. Maar naardat ik de tijd wilde veranderen van 30 naar minder werd de schijf niet meer herkend.

Maar goed om er een einde aan te maken, zelf ben ik nog niet tot de oplossing gekomen, maar ik wilde even laten weten dat Maxtor en MSI er mee bezig zijn om het iig op te lossen. Helaas is het niet een probleem dat makkelijk op te lossen is dus ik denk dat er wel weer een tijdje overheen zal gaan.

Grtz.

Geen informatie beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Viper_4111 schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 16:28:
Gelukkig heb ik ook contact gezocht met onze vrienden van Maxtor en heb ik wat firmware gekregen. Tot mijn grote verbazing werkte dit in sommige gevallen!! Helaas niet altijd maar we hadden een kleine stap voorruit. (als iemand die firmware moet hebben dan moeten ze maar ff een FTP geven waar ik die op kan zetten). Wat ik merk is dat de schijf bijna altijd herkend word bij het booten, en bij sommige gevallen kan ik deze dan ook installeren. Waarbij die dan, jawel, stabiel blijft draaien.
Er staat al een firmwareupdate in de FAQ van dit subforum gelinkt :) Welke firmwareversie is die van jou? Als deze recenter is dan die uit de FAQ (1B70), dan wil ik deze link wel updaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Het verhaal is mij in ieder geval duidelijk. Nou zat ik nog aan een ding te denken.. Waarom komt dit probleem alleen voor bij Maxtor schijven en niet bij andere merken.. Of zou het zo zijn dat de laatste tijd de Maxtor schijven zo'n goede prijs/prestatie verhouding hebben dat we maar weinig horen van de andere schijven (die staggered spin up ondersteunen) in combinatie met een nForce 4 chipset.

[ Voor 7% gewijzigd door The_Priest op 04-01-2006 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper_4111
BalusC schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 16:31:
[...]
Er staat al een firmwareupdate in de FAQ van dit subforum gelinkt :) Welke firmwareversie is die van jou? Als deze recenter is dan die uit de FAQ (1B70), dan wil ik deze link wel updaten :)
Hmz ik gebruik de firmware met de naam va111630.b00 ik heb de 1B70 ook gedownload maar ik wist niet helemaal zeker of deze nieuwe was dan degende die ik heb gekregen. Maar anders kan ik je deze wel even toesturen zodat je kan zien of hij nieuwer is.

Waarom het alleen met maxtor is mij een raadsel. Ik heb eenzelfde soort 250Gb schijf van WD gebruikt en die werkt als een zonnetje. Daarom denk ik ook dat er iets fout zit in de Maxtor schijf en niet in de nVidia chipset. Misschien dat er wel een conflict optreed tussen de twee maar dat durf ik nog niet met zekerheid te zeggen.

[ Voor 23% gewijzigd door Viper_4111 op 04-01-2006 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Viper_4111 schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 16:39:
[...]

Waarom het alleen met maxtor is mij een raadsel. Ik heb eenzelfde soort 250Gb schijf van WD gebruikt en die werkt als een zonnetje. Daarom denk ik ook dat er iets fout zit in de Maxtor schijf en niet in de nVidia chipset. Misschien dat er wel een conflict optreed tussen de twee maar dat durf ik nog niet met zekerheid te zeggen.
John_Glen kwam hierboven met een link naar SATA2 specs waarin stond dat staggered spin up gebruikt wordt wat de nVidia chipset niet goed ondersteund en daarom dit compatibiliteits probleem. Ik ga hier denk ik vanuit. Dan zou het erop neer komen dat de nForce 4 SATA controller niet aan de SATA2 eisen voldoet.

Het is namelijk zo dat je met die jumper staggered spin up uit zet en dan werkt de schijf wel goed.

[ Voor 7% gewijzigd door The_Priest op 04-01-2006 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper_4111
The_Priest schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 16:45:
[...]John_Glen kwam hierboven met een link naar SATA2 specs waarin stond dat staggered spin up gebruikt wordt wat de nVidia chipset niet goed ondersteund en daarom dit compatibiliteits probleem. Ik ga hier denk ik vanuit. Dan zou het erop neer komen dat de nForce 4 SATA controller niet aan de SATA2 eisen voldoet.
Heel raar dan maar waarom werkt een SATA2 WD dan wel? Wat zit hier anders in dan in de Maxtor schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

The_Priest schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 16:34:
Het verhaal is mij in ieder geval duidelijk. Nou zat ik nog aan een ding te denken.. Waarom komt dit probleem alleen voor bij Maxtor schijven en niet bij andere merken.. Of zou het zo zijn dat de laatste tijd de Maxtor schijven zo'n goede prijs/prestatie verhouding hebben dat we maar weinig horen van de andere schijven (die staggered spin up ondersteunen) in combinatie met een nForce 4 chipset.
Ik heb hier op GOT ookal een post gelezen van iemand die lijkt dergelijke problemen met Western Digital schijfen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Viper_4111 schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 16:47:
[...]

Heel raar dan maar waarom werkt een SATA2 WD dan wel? Wat zit hier anders in dan in de Maxtor schijf?
Net wat _Dune zegt en ik denk omdat de laatste tijd veel Maxtors gekocht worden door hun goede prijs/prestatie verhouding lijkt het net alleen bij Maxtors te zijn ofzo? Ik weet het natuurlijk ook niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-05 19:54
ik heb het zelfde probleem gehad met een samsung spinpoint sp 2004c 200 gb, wou ook niet werken in sata2 mode dus het licht niet alleen aan maxtor schijven, ook heb ik een maxtor maxline 3 250 gb, gaf ook bij mij boot errors, ik heb bijde schijven afzonderlijk geprobeerd, en allebij hadden ze last van boot errors had express een samsung gekocht omdat ik dacht dat die wel vlekkenloos zou werken met een nforce 4 mobo, maar dat werkte dus niet vlekkenloos, het werkt nu wel perfect sinds ik de ide en sata driver niet meer heb geinstaleerd, dus ik draai met de orginele windows drivers, sindsdien geen last meer van errors, en in snelheid scheelt het helemaal niets ik heb ze met diverse hd tools getest, en met de windows drivers zijn mijn schijven sneller dan met nvidia drivers, dus ik zet ze er niet meer op, misschien als ze nieuwe drivers hebben probeer ik het wel weer een keer, mijn mobo is een gigabyte GA-K8NF9 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Zoals gezegd, staggered spin-up is een typische server-feature. Niet zo gek dus dat die niet geimplementeerd wordt op de meeste desktopschijven.

En, zoals Dune opmerkte, het is ook nog eens optioneel.

Verder zou het met een voeding waarin pin 11 geaard is goed moeten werken, als dit inderdaad het hele probleem is, dus het ligt ook een beetje aan of de voedingen compliant zijn.

(sorry voor alle anglicismen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Ik zit erg in mijn maag met een upgrade hier van m'n nForce2 mobo (A7N8X deluxe) naar een nForce4 (A8n-SLI).

Probleem is dat ik 7 HD's in me comp heb, allemaal maxtors en allemaal van voor feb 2005. (3 x DMP9 en 4 x DM10)

Is het euvel te verhelpen door een losse SATA controller in een PCI(e) slot te gebruiken? Kost me minder dan 7 nieuwe HD's en scheelt allicht een hoop gekloot met flashen en weet ik welke opties hier allemaal genoemd worden...

Iemand een antwoord?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 21486 op 05-01-2006 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Anoniem: 21486 schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 00:07:
Ik zit erg in mijn maag met een upgrade hier van m'n nForce2 mobo (A7N8X deluxe) naar een nForce4 (A8n-SLI).

Probleem is dat ik 7 HD's in me comp heb, allemaal maxtors en allemaal van voor feb 2005. (3 x DMP9 en 4 x DM10)

Is het euvel te verhelpen door een losse SATA controller in een PCI(e) slot te gebruiken? Kost me minder dan 7 nieuwe HD's en scheelt allicht een hoop gekloot met flashen en weet ik welke opties hier allemaal genoemd worden...

Iemand een antwoord?
Deze harde schijven hebben nog niet de SATA features van de tweede generatie, en zullen hoogstwaarschijnlijk smoothless werken. Hooguit even NCQ of TCQ uit zetten... (als je ze tenminste al geflasht hebt!)

Ik heb zelf 3x (Maxtor Diamondmax 10 250 GB 16 MB SATA300) een SATA schijf van de tweede generatie.
Zelf heb ik write-caching/read-caching ook uitgezet, maar dat helpt verder niks ofzo... Hij word er wel trager van in ieder geval... Maar problemen die ik nu nog heb met de jumper op SATA150 zijn:

- Dat als ik complete DVD's laad met Daemon (virtuele cd-rom), dat t'ie vastloopt.
- En het duurt extreem lang om op te starten (blijft 3 min. hangen op Windows opstartscherm).

Maar wellicht heeft dat wat met de nieuwste drivers te maken... (Heb BIOS 1016 en chipsetdriver 6.70) Het doet me deugd dat Maxtor én Nvidia in ieder geval al bezig zijn om dit probleem te verhelpen.

[ Voor 3% gewijzigd door twinkey op 05-01-2006 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Eergister had ik dus het probleem verholpen door de jumper te verzetten. Het leek goed te werken in mijn eerste oogopslag. Later even gekeken bij systeemlogs, daar stonden een tal van disk errors. Ik heb toen NCQ uitgezet. Na even wat gamen, installeren en opnieuw opstarten was het log goed aangevuld alleen dan zonder een error dus het is ook belangrijk dat je NCQ uitzet. _/-\o_

Om het samen te vatten:

Als je een Maxtor DaimondMax 10 hebt van de 2e generatie dus met de SATA2 specs (300MBps, staggered spin up, NCQ) moet je de jumper op de schijf op de andere 2 pinnetjes zetten en NCQ uitschakelen (in Windows).

Als je een Maxtor DaimondMax 10 hebt van de 1e generatie dus SATA1 (150MBps, staggered spin up, NCQ) moet je zorgen dat je een recente firmware hebt (hierop zijn geen jumpers te vinden) en waarschijnlijk ook NCQ uitschakelen (in Windows).

edit:
Aangepast om het kloppend te maken

[ Voor 45% gewijzigd door The_Priest op 05-01-2006 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

twinkey schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 07:57:
[...]Deze harde schijven hebben nog niet de SATA features van de tweede generatie, en zullen hoogstwaarschijnlijk smoothless werken. Hooguit even NCQ of TCQ uit zetten... (als je ze tenminste al geflasht hebt!)

Ik heb zelf 3x (Maxtor Diamondmax 10 250 GB 16 MB SATA300) een SATA schijf van de tweede generatie.
Zelf heb ik write-caching/read-caching ook uitgezet, maar dat helpt verder niks ofzo... Hij word er wel trager van in ieder geval... Maar problemen die ik nu nog heb met de jumper op SATA150 zijn:

- Dat als ik complete DVD's laad met Daemon (virtuele cd-rom), dat t'ie vastloopt.
- En het duurt extreem lang om op te starten (blijft 3 min. hangen op Windows opstartscherm).

Maar wellicht heeft dat wat met de nieuwste drivers te maken... (Heb BIOS 1016 en chipsetdriver 6.70) Het doet me deugd dat Maxtor én Nvidia in ieder geval al bezig zijn om dit probleem te verhelpen.
Nogmaals eerste/tweede generatie maakt niet uit! De Diamondmax 10 heeft twee type de eerste heeft een S-ATA150 interface en de tweede heeft een S-ATA300 interface verder ondersteunen ze beide NCQ en staggered spin up. De problemen zijn al onstaan bij de eerste Diamondmax 10 schijfen, hiervoor is er in februari 2005 een firmware update voor de hardeschijfen (beperkt) vrijgegeven door Maxtor. (beperkt=niet vanaf de download site van Maxtor te downloaden).

Als je de laatste posts zo doorleest van dit topic, gaat het er op lijken dat de grootste problemen ook niet in de hardeschijfen zit, maar in de Nforce4 chip set door niet juiste inplanmentatie van de S-ATA II features.

Het is te hopen dat Nvidea en schijf fabrikanten eens de koppen bijelkaar gaan steken.

@The_Priest, dat lijkt mij inderdaad een redelijke samenvatting.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 05-01-2006 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Het zou zo kunnen zijn dat het zetten van die jumper ook het NCQ uitzet (dat is immers ook een nieuwere SATA optie) - en dan moet het in Windows dus ook uit. Best wel irritant, die hele jumper wordt niet besproken in de handleiding van de DM10. De enige plek waar ze hem noemen is in dat staggered spin-up white paper.

The_Priest, heb je nu dan ook een langere boot-tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
John_Glenn schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 08:46:
Het zou zo kunnen zijn dat het zetten van die jumper ook het NCQ uitzet (dat is immers ook een nieuwere SATA optie) - en dan moet het in Windows dus ook uit. Best wel irritant, die hele jumper wordt niet besproken in de handleiding van de DM10. De enige plek waar ze hem noemen is in dat staggered spin-up white paper.

The_Priest, heb je nu dan ook een langere boot-tijd?
Door de jumper te verzetten juist i.p.v. een half uur booten gewoon heel snel maar met fouten in de systeem logs. Door NCQ daarna uit te zetten in Windows geen fouten meer en van prestatieverlies niets te merken, dus naar mijn idee net zo snel. Ik heb ook wel eens gelezen op reviews van de Tweakers frontpage dat NCQ nog ontwikkeld moet worden in op dit moment maar in combinatie met bepaalde SATA controllers pas iets sneller is.

Als jullie het heel erg interessant vinden kan ik een benchmark doen met HDTune met en zonder NCQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

The_Priest schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 09:01:
Door de jumper te verzetten juist i.p.v. een half uur booten gewoon heel snel maar met fouten in de systeem logs. [...]
kiddyl schreef hier een paar dagen terug dat dat waarschijnlijk sowieso een Windows probleem was - slecht werkend NCQ (icm nForce4?). Hij had er last van op een ander merk schijf...
[...]
Ik heb ook wel eens gelezen op reviews van de Tweakers frontpage dat NCQ nog ontwikkeld moet worden in op dit moment maar in combinatie met bepaalde SATA controllers pas iets sneller is. [...]
Nogal naar ja, maar ik geloof dat het dus juist de DM10 was waarvan werd gemeld dat die sneller was met NCQ.... volgens mij gebruiken veel reviewers trouwens Intel chipsets of aparte controllers, van Silicon Image enzo.
[...]
Als jullie het heel erg interessant vinden kan ik een benchmark doen met HDTune met en zonder NCQ.
Zou het niet proberen, fouten in je syslog met NCQ zijn niet voor niets. Als je je disk subsystem dan ook nog gaat "plagen" met hdtune... verschillende mensen hadden al last van data corruption...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:13
Ik heb niemand in dit draadje gezien met een probleem wat ik heb:
[url] Windows XP SP1 wil maar niet op SATA schijf [/url]
Maar aangzien de P5ND2-SLI ook een nForce 4 heeft zou het kunnen dat mijn foutmelding ook veroorzaakt wordt door die pin11?
En zou de oplossing dan ook kunnen werken?

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
The_Priest schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 08:27:
Eergister had ik dus het probleem verholpen door de jumper te verzetten. Het leek goed te werken in mijn eerste oogopslag. Later even gekeken bij systeemlogs, daar stonden een tal van disk errors. Ik heb toen NCQ uitgezet. Na even wat gamen, installeren en opnieuw opstarten was het log goed aangevuld alleen dan zonder een error dus het is ook belangrijk dat je NCQ uitzet. _/-\o_

Om het samen te vatten:

Als je een Maxtor DaimondMax 10 hebt van de 2e generatie dus met de SATA2 specs (300MBps, staggered spin up, NCQ) moet je de jumper op de schijf op de andere 2 pinnetjes zetten en NCQ uitschakelen (in Windows).

Als je een Maxtor DaimondMax 10 hebt van de 1e generatie dus SATA1 (150MBps, staggered spin up, NCQ) moet je zorgen dat je een recente firmware hebt (hierop zijn geen jumpers te vinden) en waarschijnlijk ook NCQ uitschakelen (in Windows).

edit:
Aangepast om het kloppend te maken
Mooi heldere uitleg! Ik denk dat ik dan toch maar Windows opnieuw ga installeren, om toch die lange boot-tijd weg te krijgen. Overigens heb ik ook z'on DM10 schijf in een externe hardeschijfbehuizing zitten, die de jumper nog gewoon default heeft staan (dus op SATA300). Die werkt verder prima. Alleen moet ik soms 2x de usb-aansluiting eruit en erin doen voordat t'ie het doet...

Mijn beslissing om toch maar deze schijven te houden is bij deze gemaakt. Aangezien het meest voor de hand liggende alternatief (Western Digital Caviar SE16 WD2500KS, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB) langzamer is in benchmarks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

twinkey schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 21:28:
Voor de mensen die nog niet hebben geprobeerd oom NCQ uit te zetten, hier staat een screenshot van waar je dat uitzet:

Device Manager
......SCSI Properties
.........Disable Tagged Queuing

[afbeelding]
Klopt het dat NCQ alleen beschikbaar is met de NVidia drivers? Zo ja, dan snap ik waarom ik het niet vinden kan.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Joost E. Boere schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:18:
[...]

Klopt het dat NCQ alleen beschikbaar is met de NVidia drivers? Zo ja, dan snap ik waarom ik het niet vinden kan.
Volgens mij schakel je met deze optie zowel TCQ als NCQ uit... Kan iemand hier meer over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
TCQ en NCQ is in principe hetzelfde: Command Queuing. Het ene is alleen Tagged en het ander Native. Native Command Queuing is schijnbaar een stuk beter. Je hebt maar één van de 2. Als je dat uitschakelt schakel je dus het gene uit wat je schijf heeft. Volgens mij staat het bij mij anders geformuleerd. Waarschijnlijk een andere driver ofzo.

Dat je dat alleen met nVidia drivers kan uitschakelen kan goed kloppen.

Ik meen dat ik hiervan een keer een review heb gelezen ff zoeken:
http://www.tweakers.be/nieuws/33049?#reacties

a.u.b.

Hier staat ook een grafiek van de prestaties van TCQ en NCQ, zoals je ziet is de werking hier alleen maar negatief dus ik denk niet dat je bang moet zijn voor prestatieverlies als je NCQ op de DaimonMax schijven uitschakeld.

[ Voor 47% gewijzigd door The_Priest op 05-01-2006 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:44
Kan ik stellen dat het hele topic zo ongeveer is samen te vatten in de volgende regel:

Koop voor de zekerheid maar geen Maxtor DM10, maar ga bijvoorbeeld voor een WD.

Of is dit te snel geconcludeerd ? Anders ga ik lekker voor een WD, ook al presteert hij misschien wat minder :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Bravebart schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 23:28:
Kan ik stellen dat het hele topic zo ongeveer is samen te vatten in de volgende regel:

Koop voor de zekerheid maar geen Maxtor DM10, maar ga bijvoorbeeld voor een WD.

Of is dit te snel geconcludeerd ? Anders ga ik lekker voor een WD, ook al presteert hij misschien wat minder :)
Nee, dit is te snel geconcludeerd. Maxtor heeft als voordeel dat je de SATAII functies uit kunt schakelen door de jumper te verzetten. Ik weet niet of de andere hd's dat hebben, maar dit kan je als voordeel zien. Stel dat je de WD koopt met SATAII ondersteuning, maar de chipset kan het niet aan, dan kan je de HD dus niet terugzetten naar SATAI en krijg je de boel dus nooit aan de praat...

(klopt het dat ik een heel stel reacties mis van vrijdag overdag... :??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
twinkey schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 23:37:
[...]

Nee, dit is te snel geconcludeerd. Maxtor heeft als voordeel dat je de SATAII functies uit kunt schakelen door de jumper te verzetten. Ik weet niet of de andere hd's dat hebben, maar dit kan je als voordeel zien. Stel dat je de WD koopt met SATAII ondersteuning, maar de chipset kan het niet aan, dan kan je de HD dus niet terugzetten naar SATAI en krijg je de boel dus nooit aan de praat...

Naja, ik heb de welbekende Asus A8N-SLI, dus daar zou SATAII wel mee moeten werken (tenminste ik dacht dat hij SATAII ondersteunde zo even uit mijn hoofd...)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Als je dit topic doorleest dan kom je erachter dat het dus kennelijk niet zo goed samengaat... Die SATAII features in combinatie met de nforce4 chipset. Dat het in dit topic toevallig vaak gaat over Asus moederborden icm Maxtor harde schijven is omdat beide nogal populair zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
twinkey schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 23:37:
offtopic:
Ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
ik heb nu 2 samsung sp2405 250gb sata2 schijven in raid1 draaien. Heb ze aangesloten op de silicon controller op poort 3 en 4, en werkt tot op heden perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
twinkey schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 00:08:
Als je dit topic doorleest dan kom je erachter dat het dus kennelijk niet zo goed samengaat... Die SATAII features in combinatie met de nforce4 chipset. Dat het in dit topic toevallig vaak gaat over Asus moederborden icm Maxtor harde schijven is omdat beide nogal populair zijn...
Dat snap ik. Maar WD bijvoorbeeld heeft toch geen problemen om op een nForce4 SataII te draaien ? Of heb ik over die problemen heen gelezen :/

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:34
Mijn SATA-schijf draait ook gewoon op 300MB/s. Maar verder geen extra functies. Heb wel de IDE-drivers even geïnstalleerd gehad en die gaven mij totaal geen instabiliteit ofzo (hoewel, 1x een crash toen ik cd-speler dichtdeed :|). Ook met NCQ aan heeft het allemaal gewoon prima gedraaid. Draai nu op standaard Windows-drivers, dus helaas zonder NCQ (wat overigens ook snelheidsverlies kan geven volgens Ome Tom) maar wel op 300MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra30
  • Laatst online: 13-03 16:00
Afgelopen week een a8nsli gekocht met jawel een maxtor diamondmax 10 sata2 (300) schijf van 160gb met de firmwareVA101610. De spullen komen bij norrod vandaan waar ze geen merk vermelden bij de spullen. Ik wist niet dat maxtor al schijven had die ze sata2 noemden en ging ervan uit dat het hitachi schijven waren. Helaas niet dus, aan een stuk door problemen gehad bij het installeren van windows en het herkennen van de schijf. Na een dag van alles geprobeerd te hebben heb ik hem maar terug gebracht voor reparatie. Ook gezegd dat het waarschijnlijk ligt aan de combi nforce4 en diamondmax10. Nu ik jullie reacties hier allemaal lees denk ik erover om maar geen diamondmax10 schijf meer te gebruiken en de schijf om te ruilen voor een ander merk.
Eerder dit jaar had ik ook al eens een systeem gebouwd met een nforce4 mobo met een diamondmax 10 van 160 gig, deze was echter sata 150 en hiermee heb ik geen problemen gehad.

i920 D0, UD3R, OCZ1600vlgk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Nforcers: (http://www.nforcershq.com/article4805.html)

Compatibility Issues with Maxtor DiamondMax 9/10 and nForce4

It seems that there is a serious compatibility issue between some of the Maxtor DiamondMax 9/10 SATA series with an early firmware revision and some nForce4 based motherboards. Some of the effected motherboards are the ASUS A8N series, the DFI LAN Party NF4, and some MSI nForce4 based boards.

The problem lies between onboard SATA controller and the hard drive. The workaround is a firmware upgrade for the hard drive. However, we tried to grab the update and for some reason Maxtor gave us a hard time when trying to locate it.

The compatibility issue can cause data corruption, random lock ups, disappearance of the Hard disk, and read/write issues which may lead to a serious data lose. If you are experience it, try to look for a certain BIOS update, if you can’t find it, you will have to replace the hard disk or use a 3rd party SATA Controller.

Dat er wel degelijk een BIOS voor de harde schijf is, wist ik niet. Wat voor extensie hebben die bestandjes? Dan kan er gezocht worden... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragfreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
Binnenkort ben ik van plan een nieuwe pc te kopen en je raad het al ik was ook van plan een maxtor diamondmax 10 te kopen. Ik heb dit forum grotendeels doorgelezen, maar ik blijf toch met een vraag zitten. Maakt het voor de compatibiliteitsproblemen nog uit of je een maxtor SATA150 of SATA300 hebt? Ik wil zelf namelijk een Maxtor MaXLine Plus III aanschaffen met SATA150. Ik hoop dat jullie weten of het uitmaakt of je SATA1 of 2 hebt, of dat maxtor diamondmax 10 altijd problemen geeft icm met nforce 4 moederborden (in mijn geval een asus sli premium). Voor de performance hoeft men immers toch niet voor SATA2 te kiezen, aangezien de volledige capaciteit van SATA1 toch nooit in zijn geheel gebruikt wordt, laat staan SATA2.

[ Voor 5% gewijzigd door fragfreak op 09-01-2006 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

twinkey schreef op maandag 09 januari 2006 @ 10:50:
Nforcers: (http://www.nforcershq.com/article4805.html)

Compatibility Issues with Maxtor DiamondMax 9/10 and nForce4

It seems that there is a serious compatibility issue between some of the Maxtor DiamondMax 9/10 SATA series with an early firmware revision and some nForce4 based motherboards. Some of the effected motherboards are the ASUS A8N series, the DFI LAN Party NF4, and some MSI nForce4 based boards.

The problem lies between onboard SATA controller and the hard drive. The workaround is a firmware upgrade for the hard drive. However, we tried to grab the update and for some reason Maxtor gave us a hard time when trying to locate it.

The compatibility issue can cause data corruption, random lock ups, disappearance of the Hard disk, and read/write issues which may lead to a serious data lose. If you are experience it, try to look for a certain BIOS update, if you can’t find it, you will have to replace the hard disk or use a 3rd party SATA Controller.

Dat er wel degelijk een BIOS voor de harde schijf is, wist ik niet. Wat voor extensie hebben die bestandjes? Dan kan er gezocht worden... >:)
toon volledige bericht
*zucht* lees de faq eens... (dit is al zeer veel besproken op GOT) De betreffende firmware bestaat al sinds februari 2005 en staat sinds dezelfde tijd al in de faq van dit forum. Let op!!! deze firmware kun je niet gebruiken voor schijfen die na februari 2005 zijn geproduceerd, deze hebben vaak al een weer nieuwere firmware. Dus voordat je een schijf gaat flashen controleer of er al geen nieuwere firmware op staat.

Overigens lees ik steeds vaker dat het niet alleen de combinatie Diamondmax 10 <> Nforce4 is, maar dat er ookal dergelijke problemen zijn geconstateerd met Western Digital schijfen. In iedergeval lijkt het er op dat de S-ATA II features voor iritante problemen kunnen zorgen.
fragfreak schreef op maandag 09 januari 2006 @ 11:13:
Binnenkort ben ik van plan een nieuwe pc te kopen en je raad het al ik was ook van plan een maxtor diamondmax 10 te kopen. Ik heb dit forum grotendeels doorgelezen, maar ik blijf toch met een vraag zitten. Maakt het voor de compatibiliteitsproblemen nog uit of je een maxtor SATA150 of SATA300 hebt? Ik wil zelf namelijk een Maxtor MaXLine Plus III aanschaffen met SATA150. Ik hoop dat jullie weten of het uitmaakt of je SATA1 of 2 hebt, of dat maxtor diamondmax 10 altijd problemen geeft icm met nforce 4 moederborden (in mijn geval een asus sli premium). Voor de performance hoeft men immers toch niet voor SATA2 te kiezen, aangezien de volledige capaciteit van SATA1 toch nooit in zijn geheel gebruikt wordt, laat staan SATA2.
Als je inderdaad o.a. dit topic hebt doorgenomen en mogelijk nog meerdere (er zijn er genoeg te vinden), dan had je kunnen lezen dat het niet uit maakt of je een schijf met S-ATA150 of S-ATA300 interface hebt. De problemen zijn al geconstateerd bij de eerste serie Diamondmax 10 schijfen welke een S-ATA150 interface hebben en de volgende S-ATA II features: NCQ, Staggered spin-up.

[ Voor 26% gewijzigd door _Dune_ op 09-01-2006 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
_Dune_ schreef op maandag 09 januari 2006 @ 11:16:
[...]

*zucht* lees de faq eens... (dit is al zeer veel besproken op GOT) De betreffende firmware bestaat al sinds februari 2005 en staat sinds dezelfde tijd al in de faq van dit forum. Let op!!! deze firmware kun je niet gebruiken voor schijfen die na februari 2005 zijn geproduceerd, deze hebben vaak al een weer nieuwere firmware. Dus voordat je een schijf gaat flashen controleer of er al geen nieuwere firmware op staat.
..
Ik bedoel een firmwareupdate voor de SATA300 schijven... O-) (Dus van na december 2005)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

twinkey schreef op maandag 09 januari 2006 @ 12:10:
[...]

Ik bedoel een firmwareupdate voor de SATA300 schijven... O-) (Dus van na december 2005)
Sorry, nee, helaas een nieuwere firmware is helaas nog niet gespot, maar als ik alles zo lees betwijfel ik of de fout wel geheel bij Maxtor ligt. In dit topic heeft iemand ookal commetaar geplaatst van Maxtor zelf. Waarin wordt aangegeven dat ze er kwa firmware weinig aan kunnen doen. Er schijnt ook het een en ander niet helemaal lekker te zitten in de Nforce4 chip set. Installeer maar eens de forceware storage drivers dat kan ook voor genoeg ellende zorgen, naar het schijnt.

[ Voor 22% gewijzigd door _Dune_ op 09-01-2006 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spil
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06-2021
John_Glenn schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 11:55:
[...]

toon volledige bericht
Help me even, ik raak de weg kwijt.....
  • De DiamondMax 10 pdf-jes van Maxtor melden "Unlike standard ATA drives, Serial ATA drives do not require the use of jumpers to configure the drive.
  • De Staggered Spin pdf wijst (eindelijk) de jumper aan waar het over gaat (ik heb de kast er nog niet voor open gehad)
Ergo, in sommige gevallen is er wél een jumper nodig voor configuratie, ook al ligt dat aan een verkeerde implementatie van SATA op de controller.

Maxtor support meldt in een van de replies: "As there is no big performance loss at the moment if you chose SATA I the only thing that I can advise it to use the SATA I configuration and work with it."
Bedoelen ze dan dat je de jumper moet zetten als genoemd in de Staggered Spin pdf? In die pdf wordt nergens verwezen naar SATA-I danwel SATA-II features. Bedoelen 'ze' dan dus dezelfde jumper? Heeft de 'SATA-II' versie een extra jumper? Uiteindelijk (b)lijkt het er dus om te gaan dat de 'staggered spin-up' gebruikt moet worden ondanks dat pin 11 ground is bij het booten(?)

Zijn er hier wellicht 2 problemen met DiamondMax 10 en nForce 4? Zelf heb ik nog nooit last gehad van data-corruptie (ook niet tijdens een stress-test met vervolgens md5-check), maar inmiddels wel bij iedere boot van de delay met 'error during paging operation'. In dit draadje lees ik ook recent geen problemen met corruptie meer!
  • Probleem 1: Corruptie -> Oplossing upgrade FW van disk
  • Probleem 2: 'error during paging operation'/boot traag -> Mogelijke oplossingen: 1. Jumper op Staggered Spin; 2. Master P-ATA device(s) op Cable Select zetten
Aangezien ik alleen probleem 2 constateer, ga ik vanavond beide oplossingen eens proberen!

Wellicht is het ook iets om het jumper-verhaal en de CS setting van P-ATA master drives op te nemen in de FAQ?

[edit2]
Zojuist de Primary en Secondary P-ATA masters op CableSelect gezet, en het systeem start voor het eerst in een heel aantal keer op zónder delay!
[/edit2]

[edit3]
Helaas CableSelect werkt niet. Had zojuist weer (slechts!) 2 'error during paging operation' tijdens boot.
[/edit3]

[ Voor 12% gewijzigd door spil op 09-01-2006 21:37 ]

Homeserver specs: Dell Latitude D400 / 1GB mem / 160GB Seagate 5400.3 2.5" / 3Com 3c575 Cardbus NIC / Atheros AR5413 hostapd WLAN / FreeBSD 7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Spil: wat hebben de P-ATA drives er nou weer mee te maken?

Verder ben ik met je eens dat het maf is dat Maxtor in de product manual niks maar dan ook niks meldt over die jumper (NB ik heb het nu dus over de SATA schijven). Waarschijnlijk dachten ze dat alleen gebruikers van de Maxline versie die jumper ooit nodig zouden hebben.

En als toevoeging aan je oplossing: waarschijnlijk ook NCQ uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spil
John_Glenn schreef op maandag 09 januari 2006 @ 19:26:
Spil: wat hebben de P-ATA drives er nou weer mee te maken?

Verder ben ik met je eens dat het maf is dat Maxtor in de product manual niks maar dan ook niks meldt over die jumper (NB ik heb het nu dus over de SATA schijven). Waarschijnlijk dachten ze dat alleen gebruikers van de Maxline versie die jumper ooit nodig zouden hebben.

En als toevoeging aan je oplossing: waarschijnlijk ook NCQ uitzetten.
Xiqum meld dit op page 3 van deze draad http://gathering.tweakers...message/24719605#24719605, dat heb ik dus niet zelf verzonnen maar komt ergens van de nVidia forums. Ook ik vond het een nogal vreemd verhaal, hooguit zou het detecteren van de P-ATA drives langer duren waardoor de timing met spin-up veranderd.

Overigens werkt dat Cable Select verhaal dus NIET, zojuist had ik weer 2 'error during paging operation' ondanks dat beide P-ATA masters op CS staan.

Een jumper op de enige plek zetten op de HD waar er überhaupt een past zorgde ervoor dat het systeem helemaal niet meer boot, Bleef hangen op first S-ATA master in een Phoenix configuration scherm.

Rest nog de nVidia drivers weg te gooien en vervolgens de IDE drivers niet te installen.

PS. Inmiddels lijkt die 'Staggerd spin' jumper de SATA-I mode jumper te heten als ik zo deze draad lees. Of zitten er op nieuwere modellen meer jumpers dan die Staggered spin?

[ Voor 7% gewijzigd door spil op 09-01-2006 21:40 ]

Homeserver specs: Dell Latitude D400 / 1GB mem / 160GB Seagate 5400.3 2.5" / 3Com 3c575 Cardbus NIC / Atheros AR5413 hostapd WLAN / FreeBSD 7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
spil schreef op maandag 09 januari 2006 @ 21:36:
[...]

Xiqum meld dit op page 3 van deze draad http://gathering.tweakers...message/24719605#24719605, dat heb ik dus niet zelf verzonnen maar komt ergens van de nVidia forums. Ook ik vond het een nogal vreemd verhaal, hooguit zou het detecteren van de P-ATA drives langer duren waardoor de timing met spin-up veranderd.

Overigens werkt dat Cable Select verhaal dus NIET, zojuist had ik weer 2 'error during paging operation' ondanks dat beide P-ATA masters op CS staan.

Een jumper op de enige plek zetten op de HD waar er überhaupt een past zorgde ervoor dat het systeem helemaal niet meer boot, Bleef hangen op first S-ATA master in een Phoenix configuration scherm.

Rest nog de nVidia drivers weg te gooien en vervolgens de IDE drivers niet te installen.

PS. Inmiddels lijkt die 'Staggerd spin' jumper de SATA-I mode jumper te heten als ik zo deze draad lees. Of zitten er op nieuwere modellen meer jumpers dan die Staggered spin?
toon volledige bericht
Hierbij een plaatje om het een en ander te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/lwierenga/maxtorsata2.jpg

De rood omcirkelde jumper is de enige jumper die op deze schijf aanwezig is. Hij staat nu op SATA150 (SATAI), en als t'ie twee plaatsen naar rechts word verschoven is het SATA300 (SATAII). In dit topic word deze jumper ook wel omschreven als de jumper waarmee je de SATAII functies kunt uitschakelen en inschakelen, zoals staggered spin-up, en ncq. Maxtor noemt het echter de 'SATA 1.5Gb/s MODE SETTING'.

offtopic:
Volgens mij heb ik ook nog is een defecte HD, aangezien die van mij om de zoveel tijd een paar keer achter elkaar tikt. In films en mp3's resulteert dit in hick-ups... :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spil
twinkey schreef op maandag 09 januari 2006 @ 22:11:[...]
Hierbij een plaatje om het een en ander te verduidelijken:

[afbeelding]

De rood omcirkelde jumper is de enige jumper die op deze schijf aanwezig is. Hij staat nu op SATA150 (SATAI), en als t'ie twee plaatsen naar rechts word verschoven is het SATA300 (SATAII). In dit topic word deze jumper ook wel omschreven als de jumper waarmee je de SATAII functies kunt uitschakelen en inschakelen, zoals staggered spin-up, en ncq. Maxtor noemt het echter de 'SATA 1.5Gb/s MODE SETTING'.

offtopic:
Volgens mij heb ik ook nog is een defecte HD, aangezien die van mij om de zoveel tijd een paar keer achter elkaar tikt. In films en mp3's resulteert dit in hick-ups... :r
Kijk. Dat maakt een hoop duidelijk!

Mijn connector-deel ziet eruit zoals in de staggered spin pdf van Maxtor. Dat zal dan dus meteen het overduidelijke verschil zijn tussen de 1.5 en 3.0Gb/s versies van deze drives.
De 'oude' versie heeft plaats voor een (niet meegeleverde) jumper en heeft dus maar twee pinnetjes (mijn disk is van 20 September 2005).
De 'nieuwe' versie heeft dus 4 pinnetjes en de jumper is meegeleverd op de 3Gb/s instelling.

En voor de duidelijkheid, mijn machine boot helemaal niet als ik er een jumper op zet.
Waarschijnlijk door die jumper te zetten gaat de schijf staan wachten totdat hij een signaal ontvangt van de controller dat het tijd word op op te spinnen, maar dat signaal krijgt 'ie dus helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAB-46
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-03-2020
Ik heb ook een SATA Maxtor diamond 10 hdd Nforce 4 combi en heb veel last van BSoD (Machine_Check_Exception). Ik heb geen ide driver/Nvidia firewall. Memtest86 en prime95 laten runnen geen fouten.HDD firmware BANC1G10

Shuttle SN25P Nforce 4 Ultra (Y Bios)
AMD 64 X2 3800+ (2.0 Ghz)
Corsair 2x 1 GB PC 3200 C2 (2-3-3-6-1T)
XFX 7800 GT 256MB (450/1050)
Pioneer DVR-108
Maxtor 300 GB SATA
Maxtor 160 GB IDE

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Thnx Clau

Sysspecs zie http://tweakers.net/gallery/89657/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Clau,

Je moet de jumper die nu op SATA2 staat op de andere 2 pinnetjes zetten. Bepaalde functies worden uitgeschakeld waardoor het geheel nu wel goed werkt.

Ik weet niet of je de nVidia SATA drivers hebt geinstalleerd. Zoja, dan moet je naar de eigenschappen van de SATA/SCSI controller gaan:
Device Manager
......SCSI Properties
.........Disable Tagged Queuing <--- Dit heeft te maken met het Commance Queuing, deze moet je in ieder geval aanvinken.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
Dus als ik het goed begrijp, kan je rustig een Maxtor DM10 SATAII kopen, zolang je de jumper maar even omzet. Zo schakel je immers taggered spin-up en ncq uit, wat de problemen veroorzaakt...

Klopt dit ?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAB-46
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-03-2020
The_Priest schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 08:53:
Clau,

Je moet de jumper die nu op SATA2 staat op de andere 2 pinnetjes zetten. Bepaalde functies worden uitgeschakeld waardoor het geheel nu wel goed werkt.

Ik weet niet of je de nVidia SATA drivers hebt geinstalleerd. Zoja, dan moet je naar de eigenschappen van de SATA/SCSI controller gaan:
Device Manager
......SCSI Properties
.........Disable Tagged Queuing <--- Dit heeft te maken met het Commance Queuing, deze moet je in ieder geval aanvinken.

Succes
Thnx. Ik ga vanavond kijken of het werkt.

thnx Clau

Sysspecs zie http://tweakers.net/gallery/89657/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Bravebart schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 09:04:
Dus als ik het goed begrijp, kan je rustig een Maxtor DM10 SATAII kopen, zolang je de jumper maar even omzet. Zo schakel je immers taggered spin-up en ncq uit, wat de problemen veroorzaakt...

Klopt dit ?
Klopt, ook moet je even NCQ uitzetten hoe dat moet staat hierboven nog ergens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The_Priest schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 09:59:
[...]

Klopt, ook moet je even NCQ uitzetten hoe dat moet staat hierboven nog ergens..
Dit heb ik niet gedaan. Maar hij werkt volgens mij nu goed. Ik heb wel maar 1 HDD in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Kijk dan voor de zekerheid even bij je system logs want die staan vol met disk fouten als je NCQ niet uitzet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The_Priest schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 13:26:
Kijk dan voor de zekerheid even bij je system logs want die staan vol met disk fouten als je NCQ niet uitzet..
Oké, ga ik vanavond doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
Kan iemand mij even vermelden of al deze dingen:Pin 11, staggered spin up en NCQ ook het probleem bij mijn mobo P5ND2-SLI KUNNEN veroorzaken?
Anders gaat ik dadelijk kloten aan iets wat er niet eens aan ligt
draadje van mijn topic:

_/-\o_ voor de persoon die mij dat kan vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
Dibbuz schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 16:41:
Kan iemand mij even vermelden of al deze dingen:Pin 11, staggered spin up en NCQ ook het probleem bij mijn mobo P5ND2-SLI KUNNEN veroorzaken?
Anders gaat ik dadelijk kloten aan iets wat er niet eens aan ligt
draadje van mijn topic:

_/-\o_ voor de persoon die mij dat kan vertellen
Lijkt mij wel dat het kan hè; het is immers een nForce4 mobo :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
Bravebart schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 17:03:
[...]

Lijkt mij wel dat het kan hè; het is immers een nForce4 mobo :)
Ik heb nog niemand gezien met problem met het mobo wat ik heb, dus vandaar dat ik een beetje twijfel.Iedereen heeft het over die a8n versie van asus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravebart
Dibbuz schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 17:05:
[...]

Ik heb nog niemand gezien met problem met het mobo wat ik heb, dus vandaar dat ik een beetje twijfel.Iedereen heeft het over die a8n versie van asus...
Ja, maar dat komt omdat de A8N-SLI een veel verkocht moederbord is, net als Maxtor DM10 een veel verkochte hardeschijf. Vandaar dat er vaak wordt gesproken over een combinatie van die 2 die problemen geeft.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spil
CAB schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 09:24:
[...]

Thnx. Ik ga vanavond kijken of het werkt.

thnx Clau
Ben bang dat het jou niet gaat helpen, jij hebt (aan de FW revision te zien) een SATA-I versie van de drive en die heeft geen SATA-I/II mode jumper, zie foto op deze page en Staggered spin pdf

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste