Voor degenen die een externe behuizing zoeken met SATA II en Firewire; de behuizingen van Icybox met als type Stardom hebben SATA II, Firewire800 en USB 2.0. Verwacht wel een aardig prijskaartje van rond de 250-300 euro.
Ik zou nog mijn ervaring posten m.b.t. de Coolermaster nadat ik de Vantec (eSATA) behuizing had geretourneerd. Momenteel op mijn werk dus ik rammel even wat neer.
Ik heb nu de X Craft USB2.0 / eSATA(RX-3SB) met daarin een Maxtor DiamondMax 11 SATA II 400GB.
Stevigheid
Qua stevigheid behuizing scoort de Coolermaster (CM) echt een onvoldoende (de Vantec trouwens ook). Waar de Vantec van de buitenkant geheel van massief alu gemaakt is, heeft de CM een geperforeerde onderkant. Prima voor koeling, waardeloos voor mobiliteit aangezien dit vele malen kwetsbaarder is.
De CM heeft, net zoals de Vantec, een interne slede voor de hdd die je in de behuizing schuift. Bij beide behuizingen is het uiteinde van de slede voorzien van het paneel met aansluitingen voor SATA/USB/Power welke van plastic is! Het voelt niet alleen goedkoop aan; je moet ook erg voorzichtig zijn met het invoeren/uittrekken van de slede omdat het paneel als "handvat" dient. Echt voor verbetering vatbaar en onbegrijpelijk dat het paneel niet gewoon van alu gemaakt is.
Koeling
Qua koeling is deze behuizing stukken beter dan de Vantec. De Vantec, zoals vele externe behuizingen, gaat uit van het pricnipe dat de behuizing (alu) zo dicht mogelijk tegen de disk zit en zo kan zorgen voor warmte-afvoer. Heel mooi, alleen blijft er altijd enige ruimte tussen de Vantec en de disk waardoor er geen direct contact met de behuizing is en er dus warme lucht blijft hangen. Mijn disk werd, bij een kamertemp. van ca. 24 gr. rond de 49 gr. idle. Schrijfactiviteiten lieten de disktemp. oplopen tot zo'n 54-55 gr. Daarom de behuizing teruggebracht en de Coolermaster genomen. Deze heeft voldoende ruimte tussen de disk en de geperforeerde onderzijde v.d. behuizing en is bovendien voorzien van "thermal tape" welke de ruimte tussen hdd en bovenzijde behuizing opvult. Op deze manier dient het grootste gedeelte van de bovenzijde vd CM als afvoer van warmte en de bovenzijde wordt bij gebruik dan ook terecht warm. Ik denk overigens wel dat deze behuizing qua koeling nog wat verder te modden is.
Installatie (WIN XP Pro Sp2)
Na in de BIOS mijn externe SATA controller ISilicon Image SIL3132) aangezet te hebben XP opgestart en de disk aangezet. Dit gaat redelijk goed, alleen krijg ik elke keer dat ik de disk aanzet een even "freeze" van 5 seconden. Niet mijn idee van hot-plugging, maar goed. Als ik de disk al aan heb staan en dan pas mijn pc opstart, blijft de boot vrij lang hangen nadat de Silicon Controller geinitieerd is en vervolgens krijg ik een fout (zwart scherm) op de boot.ini ("multi(0)disk(0)rdisk(0) etc. etc.). Blijkbaar gaat XP er dan vanuit dat de externe disk een O/S zou moeten bevatten wat op zich vreemd is omdat de eSATA niet eens in mijn boot order (BIOS) voorkomt. Ik houd het voorlopig op de "hotplug" variant temeer ik de disk slechts gebruik als backup en dus niet permanent aan heb staan.
Prestaties
Niet echt heel serieus gemeten met beiden disks. Mijn configuratie: Asus A8N32, 2 GB intern, AMD X2 4400, 1x Maxtor Maxline III 300GB SATA II, 2x WD Raptor WD740GD in RAID0 en nu dus de externe SATA II aansluiting in gebruik voor de externe HDD. Prestaties met de Diamondmax 11 SATA II zijn i.c.m. de Coolermaster gelijk aan de Maxline III terwijl dit met de Vantec iets minder was. Sorry, geen screens of uitgebreide benchmarks.
[
Voor 6% gewijzigd door
b-gone op 10-08-2006 12:33
. Reden: aanvulling ]