Beide opmerkingen over temperatuur betreffen geen spel- of tikfouten.
Verder heet een graad in de Van Dale 'elk van de gelijke delen waarin sommige schaalverdelingen verdeeld zijn, vooral die van thermometers' en is een graad op de Kelvin-schaal wmb een absoluut toelaatbaar begrip - en daarmee ook 'graden Kelvin'. Nee, het kan me niet schelen wat je natuurkundeleraar daar van vindt 'Rond' is gangbaar om een benadering te schetsen, dat hoef je niet letterlijk te nemen (en als je dat wel doet, denk dan maar aan 'afgerond'). Ik vind beide uitdrukkingen goed kunnen en doe er dus niks aan
Ten eerste: waar moet ik het dan melden? (is een serieus bedoelde vraag)
Ten tweede: Dat van Dale zegt dat verdelening op schaal wordt uitgedrukt in graden wil mij nog niet zeggen dat graden Kelvin een toelaatbaar begrip is. Het is een zeer
onwetenschappelijk gebruik in een wetenschappelijk bericht. Om een een vergelijking te maken, niemand hier vind het kunnen als een journalist van krant of tv een PC begrip verkeerd gebruikt. Dat staat zeer onprofessioneel.
Dus vind ik dat je, als een zichzelf respecterend journalist, dankbaar gebruik moet maken als een wetenschapper je probeert te helpen.