ik heb eens zitten neuzen en kom bij dit lensje ...SIGMA 70-300 APO SM II grote vraag nu blijft is dit puur een macro lens of kan ik ook nog redelijk inzoomen ...
Lijkt me een mooie lens voor 1:2 macro's en daarnaast als 70-300 zoom:Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 13:52:
ik heb eens zitten neuzen en kom bij dit lensje ...SIGMA 70-300 APO SM II grote vraag nu blijft is dit puur een macro lens of kan ik ook nog redelijk inzoomen ...
http://photo-hobby.net/ga...r.php?exhibition=32&u=810
Sigma 70-300 APO SM II
This lens has two SLD (Special Low Dispersion) glass elements in the front lens group and one in the rear lens group for correction of chromatic aberration throughout the entire zoom range. It is capable of macro photography with a 1:2 maximum close-up magnification at the 300 mm focal length. It also has a switch for changeover to macro photography at focal lengths between 200 mm and 300 mm. It is the ideal high performance lens for portraits, sports photography, nature photography, and other types of photography that frequently use the telephoto range.
-------
Verwijderd
Ehm... dat is de lens waar het hier al zo'n beetje heel deze pagina over gaat. Anyway, ik heb hem dus, en je moet het zo zien dat het in principe een gewone 70-300mm telelens is, en die macro is een leuke extra optieVerwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 13:52:
Verwijderd
Ik had eigenllijk ook nog een vraagje. Heb een tijdje geleden de sigma APO 135-400 gekocht op marktplaats. Voor 150 euro, maar kan deze ook op de D70?? Of moet er een chip worden ingebouwd? Zo ja, hoeveel gaat me dat kosten??
Gaat niet passen. De mount is anders. En die is niet zomaart te vervangen (en als het zou kunnen is een nieuwe kopen goedkoper denk ik).Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 16:11:
Ik had eigenllijk ook nog een vraagje. Heb een tijdje geleden de sigma APO 135-400 gekocht op marktplaats. Voor 150 euro, maar kan deze ook op de D70?? Of moet er een chip worden ingebouwd? Zo ja, hoeveel gaat me dat kosten??
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Ik ben bezig om voor de categorie lenzen in de nieuwe Productsurvey van Tweakers.net de beoordelingscriteria samen te stellen. Wat vinden jullie belangrijk naast:
- Algemene beoordeling
- Handling (van zoom- en focusring, gewicht)
- Focussnelheid (voor zover beïnvloed door de lens)
- Prijs
De optische kwaliteit is natuurlijk het belangrijkste, dit zou bijv. opgedeeld kunnen worden in
- Scherpte
- Vervorming (met name tonvormige vervorming in de groothoek)
- Chromatische aberratie
- Lichtsterkte (hoewel dat gewoon een specificatie is van de lens)
En misschien
- Diafragmakeuzemogelijkheden
Andere ideeën?
- Algemene beoordeling
- Prijs
De optische kwaliteit is natuurlijk het belangrijkste, dit zou bijv. opgedeeld kunnen worden in
- Scherpte
- Chromatische aberratie
En misschien
Andere ideeën?
Verwijderd
Sorry, vergeten te zeggen dat er een nikon mount op zit...Amphora schreef op maandag 18 april 2005 @ 17:19:
[...]
Gaat niet passen. De mount is anders. En die is niet zomaart te vervangen (en als het zou kunnen is een nieuwe kopen goedkoper denk ik).
De hoeveelheid geluid kan ook aanzienlijk schelenFemme schreef op maandag 18 april 2005 @ 17:23:
Ik ben bezig om voor de categorie lenzen in de nieuwe Productsurvey van Tweakers.net de beoordelingscriteria samen te stellen. Wat vinden jullie belangrijk naast:
- Algemene beoordeling
- Prijs
- Scherpte
- Chromatische aberratie
En misschien
Andere ideeën?
- Behuizing (Metaal/plastic, voelt het solide aan)Femme schreef op maandag 18 april 2005 @ 17:23:
- Algemene beoordeling
- Prijs
- Scherpte
- Chromatische aberratie
En misschien
Andere ideeën?
- USM (of niet) -> geluid
/edit: f5 leren gebruiken

/edit3

[ Voor 17% gewijzigd door oli4100 op 18-04-2005 17:36 ]
Verwijderd
Last van vignettering?Femme schreef op maandag 18 april 2005 @ 17:23:
Ik ben bezig om voor de categorie lenzen in de nieuwe Productsurvey van Tweakers.net de beoordelingscriteria samen te stellen.
Alle lenzen met Nikon mount passen gewoon op de D70 hoor, bij sommige oudere lenzen werken niet alle functies (als 3D Matrix Metering e.d.), maar zo oud is ie toch niet?Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 17:25:
[...]
Sorry, vergeten te zeggen dat er een nikon mount op zit...
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Zeker erin:Femme schreef op maandag 18 april 2005 @ 17:23:
- Algemene beoordeling
- Prijs
- Scherpte
- Chromatische aberratie
En misschien
Andere ideeën?
Merk
Type
Focallength
Diafragma eigenschappen
APO, USM, HSM, ED, G (Karakteristieken van het glas)
CA
Vignetting
Geluidsproductie
Focusspeed
Diameter lens (t.b.v. filters)
Lengte lens max
Gewicht
Prijs
Handleiding
Algemene beoordeling
Succes
Scherpte verdelen in 2 delen. a) Wide open en b) Scherpte op bijv F8Femme schreef op maandag 18 april 2005 @ 17:23:- Scherpte
Andere ideeën?
Lees vaak goede verhalen over scherpte van lenzen maar dan pas vanaf een bepaald diafragma. Leuk als je een F2.8 lens koopt maar als die pas scherp is ok F4 heb je geen *** aan die 2.8. Kan je beter gelijk een (goede) F4 lens kopen.
Edit: Oh ja. En als het bijvoorbeeld een F3.5-5.6 lens is dan zou het ook fijn zijn als ergens te vinden is vanaf welk brandpuntafstand je welk diafragma kan gebruiken. Voorbeeld: Een 18-125 F3.5-5.6 Of 18mm dus 3.5 of 125 dus 5.6 maar op 90mm 4? 4.5? 5? of al 5.6? Is misschien lastig te achterhalen maar als het bekend is zou het wel fijn zijn om te weten.
[ Voor 30% gewijzigd door amphora op 18-04-2005 17:52 ]
En what about scherpte bij verschillende focal lenght's. Sommige lenzen verliezen namelijk scherpte aan de uiterste kant (bijv scherp tot 280 mm ipv de volle 300 mm)Amphora schreef op maandag 18 april 2005 @ 17:50:
[...]
Scherpte verdelen in 2 delen. a) Wide open en b) Scherpte op bijv F8
Lees vaak goede verhalen over scherpte van lenzen maar dan pas vanaf een bepaald diafragma. Leuk als je een F2.8 lens koopt maar als die pas scherp is ok F4 heb je geen *** aan die 2.8. Kan je beter gelijk een (goede) F4 lens kopen.
Edit: Oh ja. En als het bijvoorbeeld een F3.5-5.6 lens is dan zou het ook fijn zijn als ergens te vinden is vanaf welk brandpuntafstand je welk diafragma kan gebruiken. Voorbeeld: Een 18-125 F3.5-5.6 Of 18mm dus 3.5 of 125 dus 5.6 maar op 90mm 4? 4.5? 5? of al 5.6? Is misschien lastig te achterhalen maar als het bekend is zou het wel fijn zijn om te weten.
Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk
Dit is lastig te beoordelen op een schaal van 1 tot 5 blokjes...Amphora schreef op maandag 18 april 2005 @ 17:50:
Even voor de duidelijkheid, de mogelijke beoordelingen zijn dus: zeer slecht, slecht, voldoende, goed of zeer goed. Dingen die jij voorsteld kun je op die manier nooit beoordelen, al zou je het wel bij de 'Onderbouwing / Review' kunnen zetten als user natuurlijk, maar daar heb je geen categorieën meer
Dat zijn meer productspecs, die jij noemt, Amphora. Femme bedoelt denk ik meer dingen waar je een objectief op kan beoordelen.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Verwijderd
Met welke mounts de lens te verkrijgen is lijkt me ook wel handigFemme schreef op maandag 18 april 2005 @ 17:23:
Ik ben bezig om voor de categorie lenzen in de nieuwe Productsurvey van Tweakers.net de beoordelingscriteria samen te stellen. ...
Andere ideeën?
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 19:02:
[...]
Met welke mounts de lens te verkrijgen is lijkt me ook wel handig
Grrrrrene schreef op maandag 18 april 2005 @ 18:51:
Dat zijn meer productspecs, die jij noemt, AmphoraCyrusTheVirusNL. Femme bedoelt denk ik meer dingen waar je een objectief op kan beoordelen.
Femme, misschien kun je eens kijken naar de Lens Performance Database van Photozone.de. De variabelen die daarin zijn opgenomen, zijn in mijn ogen redelijk compleet en geven een aardig vergelijk tussen verschillende lenzen.
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Geinig idee, die PS!Femme schreef op maandag 18 april 2005 @ 17:23:
Ik ben bezig om voor de categorie lenzen in de nieuwe Productsurvey van Tweakers.net de
Andere ideeën?
Goed idee.koraks schreef op maandag 18 april 2005 @ 19:53:
Femme, misschien kun je eens kijken naar de Lens Performance Database van Photozone.de. De variabelen die daarin zijn opgenomen, zijn in mijn ogen redelijk compleet en geven een aardig vergelijk tussen verschillende lenzen.
Kijk dan meteen ff bij Fred Miranda. Bijv.:
http://www.fredmiranda.co...ct=3&sort=7&cat=27&page=1
Ik mis nog:
* Lengte (zoals stinger zegt)
* Productfoto
* Link productsite fabrikant
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Sample images van de lenzen + EXIF.Femme schreef op maandag 18 april 2005 @ 17:23:
- Algemene beoordeling
- Prijs
- Scherpte
- Chromatische aberratie
En misschien
Andere ideeën?
Carpe Diem
Nog een keer hulp gevraagd van de mede Tweakers......
In mijn lensjacht heb ik de keuze al beperkt tot:
Sigma 24-135 of Canon 28-135 IS.
Ik zit nu even vast... Ik wil het liefst zoveel mogelijk groothoek maar die IS is ook werkelijk fantastisch. Zelfs de prijs zit niet zo heel veel tussen.
Ik zoek nu iets/iemand die me over de streep kan trekken.
Iemand nog adviezen?
Ik heb beide lenzen uitvoerig getest met allerlei diafragma's huizen en stenen muren gefotogtafeerd en ze voldoen beide. Ik kan alleen nog niets vinden dat me over de streep trekt. Alleen mijn gevoel zegt: "Koop die Sigma".
Help.
Ik zit nu even vast... Ik wil het liefst zoveel mogelijk groothoek maar die IS is ook werkelijk fantastisch. Zelfs de prijs zit niet zo heel veel tussen.
Iemand nog adviezen?
Ik heb beide lenzen uitvoerig getest met allerlei diafragma's huizen en stenen muren gefotogtafeerd en ze voldoen beide. Ik kan alleen nog niets vinden dat me over de streep trekt. Alleen mijn gevoel zegt: "Koop die Sigma".
Help.
Carpe Diem
Verwijderd
Wederom de vraag: Wat ga je fotograferen?
Opzich is die 4mm winst ook niet enorm te noemen. Ik zou dan zelf voor IS kiezen.
Opzich is die 4mm winst ook niet enorm te noemen. Ik zou dan zelf voor IS kiezen.
Zoals gezegd: wat wil je (fotograferen), en wat is belangrijk?
Wil je de extra groothoek? Sigma
Wil je lange sluitertijden zonder statief? Canon
Wil je 100 euro besparen? Sigma
Wil je zeker zijn van latere compatibiliteit? Canon
Wil je lichtsterkte? Sigma
Kies maar. Wat is het belangrijkst voor je ?
PS: De 4mm groothoek zou ik niet laten doorslaan als je nog van plan bent een 17-xx-achtig iets erbij te gaan halen in de nabije toekomst.
Wil je de extra groothoek? Sigma
Wil je lange sluitertijden zonder statief? Canon
Wil je 100 euro besparen? Sigma
Wil je zeker zijn van latere compatibiliteit? Canon
Wil je lichtsterkte? Sigma
Kies maar. Wat is het belangrijkst voor je ?
PS: De 4mm groothoek zou ik niet laten doorslaan als je nog van plan bent een 17-xx-achtig iets erbij te gaan halen in de nabije toekomst.
[ Voor 21% gewijzigd door Katsunami op 18-04-2005 23:59 ]
Van alles. Van architectuur tot dierentuin. Van druif tot kat.Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 23:41:
Wederom de vraag: Wat ga je fotograferen?
Maar die "4mm" houden me wel bezig....
Het liefst heb ik iets van 17-135mm 2.8-4.5 voor een redelijke prijs, maar die is er (nog) niet.
En het budget is goed, daar ligt het niet aan.
Carpe Diem
Verwijderd
Je kunt ook _2_ betaalbare lenzen kopen ja 
Ik heb ook het liefste 17-500mm F2.8, maar die is er niet!
Ik heb ook het liefste 17-500mm F2.8, maar die is er niet!
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2005 00:26 ]
De Sigma 18-125 is geen optie?Patten schreef op maandag 18 april 2005 @ 23:57:
[...]
Van alles. Van architectuur tot dierentuin. Van druif tot kat.
Maar die "4mm" houden me wel bezig....
Het liefst heb ik iets van 17-135mm 2.8-4.5 voor een redelijke prijs, maar die is er (nog) niet.
En het budget is goed, daar ligt het niet aan.
Ik ben gewoon erg tevreden met mijn 28-135 IS. IS is echt top. En de Ring USM is ook erg prettig.Patten schreef op maandag 18 april 2005 @ 23:39:
Nog een keer hulp gevraagd van de mede Tweakers......
Iemand nog adviezen?
Help.
Alleen een 24-70 2.8 is beter denk ik. (Of de Tamron 28-75 2.8)
Voor groothoek heb ik de EFS 10-22.
Voor canon lenzen zeker vermelden of het om micro USM of ring USM gaat, deze laatste is stiller en sneller. Qua handling ook of het een draai of schuif zoom is (ok zijn specs maar zeker geen onbelangrijke !)Femme schreef op maandag 18 april 2005 @ 17:23:
- Algemene beoordeling
- Prijs
- Scherpte
- Chromatische aberratie
En misschien
Andere ideeën?
-------
Verwijderd
Uhh, hij is nu 7 jaar oud. Maar dit moet dus geen probleem zijn? Geen chip in worden gebouwd of zo??XanderH schreef op maandag 18 april 2005 @ 17:44:
[...]
Alle lenzen met Nikon mount passen gewoon op de D70 hoor, bij sommige oudere lenzen werken niet alle functies (als 3D Matrix Metering e.d.), maar zo oud is ie toch niet?Moet volgens mij gewoon werken hoor..
Ik heb nog nooit gehoord van communicatie problemen tussen lens en body bij Nikon-bodies. Dat blijft voorlopig het exclusieve domein van Canon
De eerste lens met Nikon mount die niet werkt op de D70 moet ik iig nog tegenkomen (en ja, er zullen er vast wel wat bestaan, maar ik gok dat deze op 1 hand te tellen zijnVerwijderd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 18:19:
[...]
Uhh, hij is nu 7 jaar oud. Maar dit moet dus geen probleem zijn? Geen chip in worden gebouwd of zo??
Leeftijd zegt niets, ik heb een 20 jaar oude lens (Nikkor AF 70-210 F4-5.6) die ook perfect werkt op mijn D70
Na heel peinzen ben ik er denk ik wel uit!Amphora schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 09:03:
[...]
Ik ben gewoon erg tevreden met mijn 28-135 IS. IS is echt top. En de Ring USM is ook erg prettig.
Alleen een 24-70 2.8 is beter denk ik. (Of de Tamron 28-75 2.8)
Voor groothoek heb ik de EFS 10-22.
Ik ga zaterdag proefschieten met een Sigma 24-70 2.8.
Ik ga en wil die lens ook lang gebruiken, en ik wil niet weer snel tegen beperkingen oplopen.
Gezien de meningen van een boel mensen benadert deze lens een Canon 24-70 L kwa optiek.
Zal mij benieuwen... (geen ervaring met L)
Carpe Diem
Kijk dan ook naar de Tamron 28-75 F2.8. Blijkt ook aardig scherp.Patten schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 22:32:
[...]
Na heel peinzen ben ik er denk ik wel uit!![]()
![]()
![]()
Ik ga en wil die lens ook lang gebruiken, en ik wil niet weer snel tegen beperkingen oplopen.
Gezien de meningen van een boel mensen benadert deze lens een Canon 24-70 L kwa optiek.
Verwijderd
Zeker niet waar, oudere Sigma objectieven icm Minolta wil zeker ook nog wel eens fout gaan!koraks schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 19:05:
[...]
Ik heb nog nooit gehoord van communicatie problemen tussen lens en body bij Nikon-bodies. Dat blijft voorlopig het exclusieve domein van Canon
Ik heb wel ervaring met zowel de 28-70 f/2.8L en 24-70 f/2.8L.. en de Sigma 24-70 f/2.8 EX en ik kan je vertellen dat die Sigma de L lenzen niet benadert. Het is een prima lens voor het geld, alleen wide-open aardig soft, stopped down prima scherp. De Tamron 28-75 f/2.8 Di is echter wel flink scherper dan de Sigma met bijkomend voordeel dat de Tamron een veel gunsterige filtermaat heeft dan de 82mm van de Sigma (enig idee wat een goede UV of pola filter kost voor een 82mm filtermaat lens?!). De Tamron is ook een stuk kleiner en lichter. Ik zou zeker de Tamron ook eens bekijken.Patten schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 22:32:
[...]
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Wat tazzman zegt is waar. Stopped down een prima lens, met USM ook op 2.8 redelijk bruikbaar overigens, feel is best lekker. Nadelen: filtermaat en het geluid (zie deel 1 van dit topic) en af en toe verschrikkelijk misfocussen. Ik zal hem echt nog wel eens vervangen door een Canon lens met USM.Patten schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 22:32:
[...]
Na heel peinzen ben ik er denk ik wel uit!![]()
![]()
![]()
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ook hier weer iemand die het er helemaal mee eens is. Meerdere keren met de Sigma 24-70 gewerkt, maar inmiddels staat de Canon in bestelling. Niettemin is de Sigma voor wat ie moet kosten, een prima lensje!breinonline schreef op woensdag 20 april 2005 @ 06:54:
[...]
Wat tazzman zegt is waar. Stopped down een prima lens, met USM ook op 2.8 redelijk bruikbaar overigens, feel is best lekker. Nadelen: filtermaat en het geluid (zie deel 1 van dit topic) en af en toe verschrikkelijk misfocussen. Ik zal hem echt nog wel eens vervangen door een Canon lens met USM.
Die Tamron 28-75 F2.8 kost maar €289! Echt geen geld voor wat je er voor krijgt.koraks schreef op woensdag 20 april 2005 @ 09:40:
[...]
Ook hier weer iemand die het er helemaal mee eens is. Meerdere keren met de Sigma 24-70 gewerkt, maar inmiddels staat de Canon in bestelling. Niettemin is de Sigma voor wat ie moet kosten, een prima lensje!
En waar haal jij die prijs vandaan dan? Bij bijvoorbeeld Konijnenberg is hij €359.Artz schreef op woensdag 20 april 2005 @ 11:50:
[...]
Die Tamron 28-75 F2.8 kost maar €289! Echt geen geld voor wat je er voor krijgt.
Zeker een Duitsland import geval?
http://www.fotoversand-afa.de/, de prijs is nu wel met 6 euro verhoogd, maar nog steeds zeer goedkoop.
Kijk in de Pricewatch voor al uw vragen betreffende prijzenRepSLET schreef op woensdag 20 april 2005 @ 12:48:
[...]
En waar haal jij die prijs vandaan dan? Bij bijvoorbeeld Konijnenberg is hij €359.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
"Ik heb nog nooit gehoord van communicatie problemen tussen lens en body bij Nikon-bodies"Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 23:19:
[...]
Zeker niet waar, oudere Sigma objectieven icm Minolta wil zeker ook nog wel eens fout gaan!
Moet je wel de post volledig quoten. Er staan namelijk ook " Dat blijft voorlopig het exclusieve domein van Canon ;)"
In de post die jij aanhaalt wordt ontkend dat dit het exclusieve domein van Canon is, omdat Minolta er ook last van heeft.
Niks raars aan dus
In de post die jij aanhaalt wordt ontkend dat dit het exclusieve domein van Canon is, omdat Minolta er ook last van heeft.
Niks raars aan dus
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Tsjonge, wat een tweakers toch weer
Aah wat veel reacties weer... Het wordt er niet makkelijker op.....
Ik oriënteer me telkens op iets, en dan komen er telkens weer veel en ook goede argumenten voor andere lenzen. Ik heb een redelijk ruim budget en kan er maar niet uitkomen......
Zaterdag maar weer testrondje doen. Wel bedankt voor alle reacties uiteraard!

Ik oriënteer me telkens op iets, en dan komen er telkens weer veel en ook goede argumenten voor andere lenzen. Ik heb een redelijk ruim budget en kan er maar niet uitkomen......
Zaterdag maar weer testrondje doen. Wel bedankt voor alle reacties uiteraard!
Carpe Diem
Oh, ik vatte de reactie anders opGizz schreef op woensdag 20 april 2005 @ 19:51:
Moet je wel de post volledig quoten. Er staan namelijk ook " Dat blijft voorlopig het exclusieve domein van Canon ;)"
Niks raars aan dus
Sorry hoor
Jep, maar niks mee. Heb een Tamron 17-35 daar gehaald voor bijna €100 minder dan in NL incl verz. kosten. Prima zaak..RepSLET schreef op woensdag 20 april 2005 @ 12:48:
[...]
En waar haal jij die prijs vandaan dan? Bij bijvoorbeeld Konijnenberg is hij €359.
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 23:08:
Vraagje, ligt het aan mijn exemplaar of hebben er andere mensen ook zo'n last van CA bij hun Canon 17-40 lens?
Klikbaar voor de grote versie:
[afbeelding]

De 17-40L zou dat probleem niet moeten hebben.
Toch vrij heftig rond de randjes van de boomVerwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 23:08:
Vraagje, ligt het aan mijn exemplaar of hebben er andere mensen ook zo'n last van CA bij hun Canon 17-40 lens?
[afbeelding]
Is ook wel een erg "CA gevoelige" situatie, lucht is volledig uitgebeten tegen de donkere en fijn gestructureerde boom, dan is het haast onvermijdelijk... Kan weinig met de lens te maken hebben, want CA of je nu een "goed of slecht" exemplaar hebt, CA wordt gevormd door de constructie en het type glas dat gebruikt wordt. Informeer bij Canon eens, maar lijkt me niet daar er in deze situatie veel aan de hand is.Stinger666 schreef op donderdag 21 april 2005 @ 02:35:
[...]
Toch vrij heftig rond de randjes van de boom
Ik heb ook een 17-40 en ik geloof dat ik hier geen last van heb. Ik kan het alleen niet met zekerheid zeggen aangezien ik nog niet zo'n "Ca" gevoeilige foto als jij hebt geschoten.
Ik zal proberen dit weekend eens een test foto te maken.
Hoezo heeft dat 'weinig met de lens te maken'? Waar slaat dát nou weer op? Het heeft alles met de lens te maken! En inderdaad, een 17-40 L hoort dit niet zo erg te doen. Ook deze lens vertoont een beetje CA, maar het hoort zeer zeker minder te zijn dan op de getoonde foto.sjares schreef op donderdag 21 april 2005 @ 04:55:
[...]
Is ook wel een erg "CA gevoelige" situatie, lucht is volledig uitgebeten tegen de donkere en fijn gestructureerde boom, dan is het haast onvermijdelijk... Kan weinig met de lens te maken hebben, want CA of je nu een "goed of slecht" exemplaar hebt, CA wordt gevormd door de constructie en het type glas dat gebruikt wordt.
Verwijderd
Graag, dank je.SuperKneus schreef op donderdag 21 april 2005 @ 07:39:
Ik heb ook een 17-40 en ik geloof dat ik hier geen last van heb. Ik kan het alleen niet met zekerheid zeggen aangezien ik nog niet zo'n "Ca" gevoeilige foto als jij hebt geschoten.
Ben het half met je eens, maar sjares heeft wel een punt: die foto is ook wel de ultieme test op CA, uitgebeten lucht, erg sterk contrast tussen de donkere boom en de bijna witte lucht... In real life situaties zul je zelden tot nooit flare zien bij een 17-40koraks schreef op donderdag 21 april 2005 @ 09:31:
[...]
Hoezo heeft dat 'weinig met de lens te maken'? Waar slaat dát nou weer op? Het heeft alles met de lens te maken! En inderdaad, een 17-40 L hoort dit niet zo erg te doen. Ook deze lens vertoont een beetje CA, maar het hoort zeer zeker minder te zijn dan op de getoonde foto.
bomen tegen een felle achtergrond is (zoals anderen ook al opmerkten) idd een behoorlijk uitdaging voor camera en lens.Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 23:08:
[afbeelding]
Maar buiten dat om, wat voor 'n instellingen had je op je camera aanstaan?
ik had een soortgelijk probleem en kwam vooral voor als ik in de camera dingen als verzadiging en verscherpen aan had staan.
De lens zal er allicht een klein beetje aan bijdragen, maar het bleek bij mij toch vooral de camerainstelling te zijn.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Het hangt er natuurlijk vanaf met wat voor fotografie je je bezighoudt, maar voor mij is dít een typische real-life situatie...Grrrrrene schreef op donderdag 21 april 2005 @ 09:54:
[...]
In real life situaties zul je zelden tot nooit flare zien bij een 17-40
Dat zou me sterk verbazen. Wat ík zie op dit foto is gewoon, ouderwetse, optische CA. Heeft weinig met de camera instelling te maken, maar meer met breking van licht in de lenselementen.YellowCube schreef op donderdag 21 april 2005 @ 10:01:
ik had een soortgelijk probleem en kwam vooral voor als ik in de camera dingen als verzadiging en verscherpen aan had staan.
De lens zal er allicht een klein beetje aan bijdragen, maar het bleek bij mij toch vooral de camerainstelling te zijn.
misschien wil je dan eens in dit topic kijken en mij vertellen wat het is:
Vreemde afwijking, lens of cam?
dit verschijnsel komt bij mij alleen voor als ik in de camera verzadiging en verscherpen aanzet. Het is dus niet lens gerelateerd.
Vreemde afwijking, lens of cam?
dit verschijnsel komt bij mij alleen voor als ik in de camera verzadiging en verscherpen aanzet. Het is dus niet lens gerelateerd.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Vandaag de Sigma 70-300 APO MAcro Super II binnen (voor Canon). Net ff snel mee lopen klooien, lijkt me een prima lens! Moet wel eens ff gaan oefenen op stilhouden; had alleen een 18-125 en da's niet zo'n probleem, maar deze op 300mm is andere koek.
Drietal plaatjes:
Resize kikker, f8, ISO 400, 300mm, 1/400e

Crop bij, f8, ISO 200, 214mm, 1/500e

Resize blauwe druif, f8, 190mm, 1/250e
Drietal plaatjes:
Resize kikker, f8, ISO 400, 300mm, 1/400e

Crop bij, f8, ISO 200, 214mm, 1/500e

Resize blauwe druif, f8, 190mm, 1/250e

Haters everywhere but I don’t really care
Bij mij staat hij ook op de verlanglijst..
Mooie bokeh bij plaatje 3..
Mooie bokeh bij plaatje 3..
Verwijderd
Woei! Mijn 70-300 APO II is ook onderweg, ga Woensdag met school naar Artis, kan ik meteen even testen. Lens is vandaag verstuurd via Konijn, ik hoop dat de lens er Maandag is 
Edit: Update je signature eens
Edit: Update je signature eens
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 20:11 ]
Wat voor camera heb je -Daniël- ?
Effe een hersenkronkel. Ben het vergeten.
Edit: Vul je sig eens in
Effe een hersenkronkel. Ben het vergeten.
Edit: Vul je sig eens in
Net nog ff wat bloesems geschoten, met de Sigma 70-300 APO II
Misschien dat alle twijfelaars nu overstag zijn

Misschien dat alle twijfelaars nu overstag zijn

Ik wilde morgen een aantal lensen gaan testen, ik zal deze ook maar even meenemen! Mooie pics!
Carpe Diem
Volle maan, nog best aardig, aangezien 300mm nou niet echt toereikend is:

matthijst schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 23:45:
[afbeelding]
Ik heb het ook geprobeerd met mijn Nikkor 70-210 F4-5.6... 210mm is al helemaal niet toerijkend, maar gecropt vond ik hem wel aardig

maar 210mm is ook vrij weinig:

mijn maantje is geler
[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 23-04-2005 09:00 ]
Verwijderd
matthijst schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 23:45:
Gatver, ik was er uit over een nieuw aan te schaffen lens, met het oog op juist ook maanfoto's..XanderH schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 08:59:
[...]
jij ook al
Ik heb het ook geprobeerd met mijn Nikkor 70-210 F4-5.6... 210mm is al helemaal niet toerijkend, maar gecropt vond ik hem wel aardig
...
Valt me een beetje tegen eigenlijk.
Dat wordt dan toch maar een Sigma AF 80-400/4.5-5.6 APO EX OS of een Sigma AF 50-500/4.0-6.3 EX APO of een Tokina AT X 80-400/4,5-5,6 II (mijn voorkeur gezien de prijs)
Verwijderd
Ik heb een 300D, Katsunami
. Zal m'n signature eens invullen. (Ik schaam me voor m'n spul
)
Ik ben voor de 70-300 apo II gegaan, omdat deze toch wel een erg goede budget-lens is imo. En aangezien ik niet zoveel fotografeer, leek me dat de beste oplossing. Ben pas 15
Matthijst: wat een prachtige foto's
. Zat eerst erg te twijfelen tussen de Sigma of de Canon 100-300mm F4.5-5.6, (_SUPER_snelle focus, maar is optisch wat minder)..
Ik ben voor de 70-300 apo II gegaan, omdat deze toch wel een erg goede budget-lens is imo. En aangezien ik niet zoveel fotografeer, leek me dat de beste oplossing. Ben pas 15
Matthijst: wat een prachtige foto's
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2005 09:30 ]
Verwijderd
Met het mooie weer dat eraan zit te komem zit ik te dubben over een polarisatiefiltertje. Omdat het toch een verlengstukje is van je lens zet ik het maar even in dit forum. Ik heb al wel gelezen dat ik beter glas kan pakken dan plastic, en dat de filters van B&W prima zijn (heb ik ook al een UV filter van en die bevalt me ook prima). De vraag is nu alleen even welke ik moet kiezen. Op kamera-express.nl staan er een aantal, maar ik kan nergens iets vinden over de overeenkomsten/ verschillen. Dit zijn de filters die "in de race zijn". Iemand adviezen?
Persoonlijk zou ik dan kiezen voor de 'b&w slim circ. pol mrc 58 es' om vignettering te voorkomen, en dat filter heeft een speciale coating.
Verwijderd
Je zou ook voor een Hoya Pro 1 filter kunnen kijken. Zijn ook slim, en zijn vrij goedkoop! 50 euro op FotoVideoStore.nl voor 58mm, als je kijkt wat een Slim B+W kost, valt het heel erg mee, en de Hoya schijnt erg diep te polarizen.
Na anderhalve maand op m'n bestelling te hebben gewacht bij Konijnenberg heb ik nu bij Corné v. Iperen m'n bestelling geplaatst, hij had de EF 50/1.4 USM op voorraad en z'n leverancier had de Kenko 2x TC die de leverancier van Konijnenberg niet had, wel op voorraad. In de loop van volgende week moet het binnenkomen, lijken me wel leuke uitbreidingen op m'n glascollectie
Heb er meteen een B+W 58mm MRC UV filter en een handstrap voor m'n D30 bij besteld.
[ Voor 11% gewijzigd door Grrrrrene op 23-04-2005 16:40 ]
Uhm: die 400 mm scheelt praktisch geen fuck. Als je het echt goed wilt doen haal je een telescoop waar je je camera op aansluitVerwijderd schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 09:07:Gatver, ik was er uit over een nieuw aan te schaffen lens, met het oog op juist ook maanfoto's..
Valt me een beetje tegen eigenlijk.
Dat wordt dan toch maar een Sigma AF 80-400/4.5-5.6 APO EX OS of een Sigma AF 50-500/4.0-6.3 EX APO of een Tokina AT X 80-400/4,5-5,6 II (mijn voorkeur gezien de prijs)
Image size on film = focal length / 109. Schiet gewoon niet op, die 400 mm wordt ie 30% groter van...

[ Voor 8% gewijzigd door matthijst op 23-04-2005 17:51 ]
Vandaag bij Konijnenberg geweest en de Sigma 18-125 getest. Ben overstag gegaan en heb de lens gekocht. De vervorming op een bakstenen muur is redelijk te noemen. Voor beestje en andere zaken zonder strakke lijntjes doet de lens het prima.
De scherpte bij wide-open vind ik ook wat tegenvallen. Iets afgestopped tot F8 is de lens heel lekker scherp, ook op de baksteentjes.
Ook de Tamron AF 70-3004.0-5.6 NEW macro nog even geprobeerd. Ik heb een Canon, hij was alleen op voorraad voor Minolta en Nikon. Dus kreeg ik er een D70 body bij om te proberen.
De lens is traaaaaag. Vervorming is prima, de lens deed het erg goed op de bakstenen. En bij F8 is ook deze lens lekker scherp. De lens had wel redelijk last van "hunten" op iets grotere afstand. Ook leek het of deze lens wat last had van een front-focus. Maar voor 127 euro kan je niet alles verwachten. Ik denk dat ik hem er van de week nog bijbestel.
(Ben Canon aanhanger maar die sluiter van de Nikon D70 gaat toch wel heel erg beschaafd....)
De scherpte bij wide-open vind ik ook wat tegenvallen. Iets afgestopped tot F8 is de lens heel lekker scherp, ook op de baksteentjes.
Ook de Tamron AF 70-3004.0-5.6 NEW macro nog even geprobeerd. Ik heb een Canon, hij was alleen op voorraad voor Minolta en Nikon. Dus kreeg ik er een D70 body bij om te proberen.
De lens is traaaaaag. Vervorming is prima, de lens deed het erg goed op de bakstenen. En bij F8 is ook deze lens lekker scherp. De lens had wel redelijk last van "hunten" op iets grotere afstand. Ook leek het of deze lens wat last had van een front-focus. Maar voor 127 euro kan je niet alles verwachten. Ik denk dat ik hem er van de week nog bijbestel.
(Ben Canon aanhanger maar die sluiter van de Nikon D70 gaat toch wel heel erg beschaafd....)
Carpe Diem
Verwijderd
Mjah, als je het zo stelt..matthijst schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 17:49:
[...]
Uhm: die 400 mm scheelt praktisch geen fuck. Als je het echt goed wilt doen haal je een telescoop waar je je camera op aansluit
Image size on film = focal length / 109. Schiet gewoon niet op, die 400 mm wordt ie 30% groter van...
..
Maar je zal net die 30% nodig hebben

Ach, zolang de koop nog niet gesloten is kan ik altijd nog rondneuzen naar een goede tele. En om er nu een telescoop bij te halen gaat mij ook weer te ver
Verwijderd
Ik heb hem zelf ook op de D70. En voor 127 euro is het zeker geen miskoop, zeker omdat ik die lens ook niet elke dag gebruik.Patten schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 18:09:
Ook de Tamron AF 70-3004.0-5.6 NEW macro nog even geprobeerd..... .....Maar voor 127 euro kan je niet alles verwachten. beschaafd....)
Kijk, dat soort dingen hoor ik als D70 bezitter toch wel erg graagPatten schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 18:09:

Waarom dat? Je zegt net dat je pas 15 bent; je moet érgens beginnen. Niemand verwacht dat je op je 15de met een 20D en 4 L-lenzen komt aanzetten
Hoe is de kwaliteit van die 80-200 f/4-5.6 ? Ik denk over een goedkope oudere 80-200 of 70-200 voor als mijn 135-400 een beetje overkill is. Ik zou dan eigenlijk wel liever de 70-200/4 (of was het een 80-200/4? Het is in elk geval een oudere lens, en geen L-lens) te pakken krijgen ergens.
Ik kan na meer dan 1000 foto's nu ook wel mn ervaring over de 18-125 (Sigma) posten.
Voor het 18-110 bereik een perfecte lens zonder problemen. Focussen had iets sneller gemogen maar is vrij acceptabel. Op 18 en 125mm veel last van Vignetting bij foto's tegen een bepaalde kleur achtergrond. Soms last van Flare/glare in de lens ondanks zonnekap. Op 125mm niet altijd scherp ondanks korte sluitertijden. Nee ik bibber niet, maar het zou door het afdrukken kunnen komen.
Soms even het padje kwijt met focussen maar dat zou ook de cam kunnen zijn. Niet te zwaar en de kwaliteit van de foto's is over het algemeen goed. Neem er alleen geen Tiffen filtertje op. Toch een keer een Hoya 62mm scoren
Binnenkort toch een APO II Super 70-300 Sigma erbij
Voor het 18-110 bereik een perfecte lens zonder problemen. Focussen had iets sneller gemogen maar is vrij acceptabel. Op 18 en 125mm veel last van Vignetting bij foto's tegen een bepaalde kleur achtergrond. Soms last van Flare/glare in de lens ondanks zonnekap. Op 125mm niet altijd scherp ondanks korte sluitertijden. Nee ik bibber niet, maar het zou door het afdrukken kunnen komen.
Soms even het padje kwijt met focussen maar dat zou ook de cam kunnen zijn. Niet te zwaar en de kwaliteit van de foto's is over het algemeen goed. Neem er alleen geen Tiffen filtertje op. Toch een keer een Hoya 62mm scoren
[ Voor 9% gewijzigd door Stinger666 op 11-05-2005 13:22 ]
En ik heb nog een paar bakstenen in macro geschoten en het resultaat was SUPER. Je kunt elke korrel van de voeg haarscherp zien! Ik ben nog steeds onder de indruk!Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 19:24:
[...]
Ik heb hem zelf ook op de D70. En voor 127 euro is het zeker geen miskoop, zeker omdat ik die lens ook niet elke dag gebruik.
[...]
Kijk, dat soort dingen hoor ik als D70 bezitter toch wel erg graag
Carpe Diem
Ik heb hem nu, en ja vergeleken met met een 70-200 USM is het een vrij trage lens, maar daarmee is het nog zeker geen slechte lens en al helemaal niet voor het geld wat mij betreftVerwijderd schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 19:24:
[...]
Ik heb hem zelf ook op de D70. En voor 127 euro is het zeker geen miskoop, zeker omdat ik die lens ook niet elke dag gebruik.
[...]
Kijk, dat soort dingen hoor ik als D70 bezitter toch wel erg graag
Ik vermaak me voorlopig prima ermee, op verzoek kan ik nog wat pics posten
Verwijderd
Tsja, je hebt wel gelijk.Katsunami schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 20:25:
[...]
Waarom dat? Je zegt net dat je pas 15 bent; je moet érgens beginnen. Niemand verwacht dat je op je 15de met een 20D en 4 L-lenzen komt aanzetten(En de meesten verwachten op die leeftijd eerder een A60 of zoiets.) Beter een 300D en een aantal redelijke startlenzen op je 15de, dan nog 10 jaar wachten voordat je je eerste spullen aanschaft omdat je per se top of the line wilt... toch ?
Hoe is de kwaliteit van die 80-200 f/4-5.6 ? Ik denk over een goedkope oudere 80-200 of 70-200 voor als mijn 135-400 een beetje overkill is. Ik zou dan eigenlijk wel liever de 70-200/4 (of was het een 80-200/4? Het is in elk geval een oudere lens, en geen L-lens) te pakken krijgen ergens.
Ik zal eens even wat foto's posten, op sommige onderwerpen is F5.6 redelijk bruikbaar, maar op vogels niet.. vooral als ik veel moet croppen, en er zit echt een _SHITLOAD_ aan CA op. (Daarom wil ik ook een nieuwe lens

F5.6 - 1/250ste - Crop (Met heel veel sharperning) - Clickable

Hosting stopt bij 1mb (voor de fullsize pic..)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2005 08:31 ]
-Daniël-: Het is nogal soft eigenlijk en ja een shitload CA
Bericht hierboven
Is dat de 80-200/4.5-5.6 ?
Dat is inderdaad euh... niet helemaal wat ik zoek
De oude niet-L 70-200/4 (of is het toch een 80-200?) of de 70-200/f3.5-4.5 lijkt me dan een beter alternatief. Ik wil hem voor hetzelfde gebruiken als mijn 135-400 (dieren, etc), maar dan op de momenten waarop 200mm genoeg is, zodat ik niet per se een 400mm kanon op mijn camera hoef te zetten.
Dat is inderdaad euh... niet helemaal wat ik zoek
De oude niet-L 70-200/4 (of is het toch een 80-200?) of de 70-200/f3.5-4.5 lijkt me dan een beter alternatief. Ik wil hem voor hetzelfde gebruiken als mijn 135-400 (dieren, etc), maar dan op de momenten waarop 200mm genoeg is, zodat ik niet per se een 400mm kanon op mijn camera hoef te zetten.
Verwijderd
ik zie bij konijnenberg de "Sigma AF 70-300/4.0-5.6 APO MAKRO SUPER" staan is dit wel de II of zijn ze die vergeten ? ?
Zal de II wel zijn neem ik aan. Vergeten gok ik?Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 23:38:
ik zie bij konijnenberg de "Sigma AF 70-300/4.0-5.6 APO MAKRO SUPER" staan is dit wel de II of zijn ze die vergeten ? ?
Heb je een Canon? Bij Crown heb je 'm nl. voor €209,- + Verzenden €7,25 + Canon UV Filter €29,00
Verwijderd
om nog even terug te komen op het maan-fotograferen, kijk hier maar eens naar.. dan maakt 300 of 400 geen bal meer uit, 4600mm.. thats the shit!
Dikke shit, 3 teleconverters op elkaar en dan nog eens een 800mm lens. Tjsaa zo kan ik het ook. Je kunt ook de cam aan een telescoop binden natuurlijk, maar wel gaaf. Zelfs JupiterVerwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 00:28:
om nog even terug te komen op het maan-fotograferen, kijk hier maar eens naar.. dan maakt 300 of 400 geen bal meer uit, 4600mm.. thats the shit!
Verwijderd
Ik heb dit even gevraagd, en het is inderdaad de II , met een rode ring aan de voorkantVerwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 23:38:
Bescherming van het glas-Daniël- schreef op maandag 25 april 2005 @ 07:20:
Ik zou niet weten waarom ik een UV filter zou kopen, als ik er een zonnekap bij krijg. Ach, misschien later..
Denk niet dat iedereen standaard met die lompe zonnekap rondloopt?
't was maar een tip; zonder filter toch bijna 20 euro goedkoper.
[ Voor 40% gewijzigd door matthijst op 25-04-2005 08:21 ]
Kortgeleden een nieuwe lens gehaald:

Nikkor 85mm 1.8D, heeft al een fotoshoot meegemaakt, daar nog niet zo heel veel gebruikt maar de resultaten waren behoorlijk. Binnenkort heb ik nog wat andere fotoshoots, dan kan ik ook wat voorbeeldpica's laten zien
Is een fijne lens voor buiten-portretshots 
Volgende lens heb ik ook al op het oog, maar dat gaat nog wel even wat langer duren

Nikkor 85mm 1.8D, heeft al een fotoshoot meegemaakt, daar nog niet zo heel veel gebruikt maar de resultaten waren behoorlijk. Binnenkort heb ik nog wat andere fotoshoots, dan kan ik ook wat voorbeeldpica's laten zien
Volgende lens heb ik ook al op het oog, maar dat gaat nog wel even wat langer duren
Nee, tenzij je de zonnekap over het voorste lenselement heen draagt

die lens staat ook hoog op m'n verlanglijstje, samen met een Nikkor 105mm f/2.8 MicroRemy schreef op maandag 25 april 2005 @ 09:24:
Kortgeleden een nieuwe lens gehaald:
[afbeelding]
Nikkor 85mm 1.8D, heeft al een fotoshoot meegemaakt, daar nog niet zo heel veel gebruikt maar de resultaten waren behoorlijk. Binnenkort heb ik nog wat andere fotoshoots, dan kan ik ook wat voorbeeldpica's laten zienIs een fijne lens voor buiten-portretshots
Of welke body heb jij deze lens? Want voor vignettering maakt het nogal uit of je Nikon of Canon gebruikt ivm de 1,5 of 1,6 cropfactor. Met 1,5 heb je sneller last van vignettering.Stinger666 schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 21:52:
Ik kan na meer dan 1000 foto's nu ook wel mn ervaring over de 18-125 (Sigma) posten.
Voor het 18-110 bereik een perfecte lens zonder problemen. Focussen had iets sneller gemogen maar is vrij acceptabel. Op 125mm veel last van Vignetting bij foto's tegen een bepaalde kleur achtergrond. Soms last van Flare/glare in de lens ondanks zonnekap. Op 125mm niet altijd scherp ondanks korte sluitertijden. Nee ik bibber niet, maar het zou door het afdrukken kunnen komen.
Soms even het padje kwijt met focussen maar dat zou ook de cam kunnen zijn. Niet te zwaar en de kwaliteit van de foto's is over het algemeen goed. Neem er alleen de Tiffen filtertje op. Toch een keer een Hoya 62mm scoren
Dit topic is gesloten.
Let op:
Lenzeninfo hier \o/
Lenzeninfo hier \o/