Ik eis een goede verbinding en als ik met een 4Mb verbinding 3.4Mb downloads haal terwijl tegelijk online gegames wordt ben ik tevreden ja. Dat ik die haal heeft te maken met een handeling van mijn kant (het beperken met de maximale aantal connecties in mijn P2P progs).
Ik ben niet de enige, joopv kan, in tegenstelling tot de mensen die hier lopen te flamen en blaten, ook vergelijkbare waardes aantonen. Zolang mensen alleen maar schreeuwen maar zelf niet betrouwbaar meten, kan niemand er iets mee. En zolang niemand zelf z'n instellingen bereid is na te lopen verwacht ik ook niet dat een provider iets kan doen.
Wat heb je aan een snelle pijp als je geen p2p (op volle snelheid) kunt doen? Webbrowsen gaat er niet sneller van want dat zijn heel veel hele kleine bestandjes en daarvan is de netwerk latency (ping tijden) juist erg belangrijk. Deze maken voor 95% de snelheid v.h. surfen uit. Laat nou net die ping tijden bij chello ook bij heel erg veel mensen gewoon ontzettend slecht zijn.
Noem cijfers en geef aan waarom (anders dan gewoon napraterij) je meent dat "heel erg veel mensen" daar last van hebben
Ping naar
www.tweakers.net: average 19ms
M.a.w. de hele verbinding is 49,- weggegooit geld want met het allergoedkoopste adsl abbonementje kun je EN sneller surfen EN sneller P2P doen.
IK zou daarmee sneller kunnen P2P/surfen? Dacht het niet, 3400Mbps down en tegelijk gamen (huisgenoot zit _alweer_ te WoW en...

) haal je niet met een 256/128Kb verbinding

Het zal ongetwijfelt aan mij liggen hoor. Maar ik begrijp echt niet dat mensen bij een provider blijlven die dat soort grappen uit haalt. (tenzij ze geen keuze hebben maar dat zullen er maar heeeel weining zijn).
Edit: mijn verhaal terug lezende gaat het wat offtopic worden. Om ontopic te blijven dus de opmerking dat je er waarschijnlijk maar heel weinig aan kunt doen. Gewoon nemen zoals het is of weggaan als je er niet mee kan/wil leven.
Bullshit. Met zo'n houding verandert inderdaad niets. Een tweaker hoort zelf pro-actief bezig te zijn, dit is gewoon lui je probleem dumpen zonder zelf de moeite doen iets te achterhalen
Stappenplan waar je WEL wat mee kan:
Het is hopelijk vanzelfsprekend dat je deze metingen moet doen met 1 PC direct op de modem en zonder andere applicaties die bandbreedte verbruiken. Let op dat firewalls & virusscanners aardig bandbreedte
- meet allereerst binnen het chello netwerk je verbindingssnelheid (testserver is op
www.chello.nl te vinden)
- meet vervolgens buiten het netwerk je snelheid (
www.speedtest.nl ofzo)
Als deze twee al slecht zijn, heeft je probleem niets met P2P te maken. Los dat eerst op...
Haal je echter op deze (op HTTP gebaseerde) tests goede cijfers (>75% van de theoretische max van je verbinding), dan is het tijd om verder te kijken:
Begin met DC - als je iemand vindt wiens upload hoger is dan jouw download, heb je beet (tip: mensen op studentenhuisvestingscomplexen)
- meet om 2u 's nachts de snelheid bij overzetten groot bestand
Wijkt deze waarde sterk af van wat je op
www.speedtest.nl gemeten hebt, is de eerste stap om te kijken naar connecties. Zorg dat max connecties op iets van 20 staat. Later kan hij evt weer omhoog...
- meet nogmaals.
Nog steeds slecht? Verzeker jezelf er eerst van dat de ander daadwerkelijk de hogere bandbreedte heeft en dat hij niet 1001 andere uploads heeft lopen. Als je daar
zeker van kunt zijn, en het blijft slecht, voer eens een tracert uit (als je IP weet...) en kijk of ergens een bottleneck optreedt. Zo ja, noteer waar (indien binnen chello/upc netwerk, misschien later bij contacteren helpdesk relevant) en probeer een andere peer te vinden met hoge upload. Zo nee, noteer behaalde snelheden en ga verder met de torrent tests.
Als je daarentegen wel goede downloads haalt 's nachts:
- meet downloadsnelheid vanaf dezelfde snelle peer om 7u 's avonds.
Is het dan wel slecht, terwijl het 's nachts goed is? Dan is dit zeker een probleem met drukte. De vraag is dan of het een absolute bottleneck is (bijvoorbeeld dat de bandbreedte van de peer in kwestie platgetrokken is), of een relatieve (door lagere QoS prioritisering komt P2P verkeer in de file terwijl HTTP/VOIP voorbij kan razen).
Eerst testen op absolute locale bottleneck:
- nogmaals chello & speedtestmetingen doen
Ervan uitgaande dat dat goed is, probeer een paar verschillende remote peers met DC. Als daar groot verschil tussen zit, dan is het waarschijnlijk dat daar een absolute bottleneck zit. Zo niet, dan _kun_ je last hebben van QoS beperkingen. Noteer tijdstippen, downloadsnelheden en snelheden bij zelfde peers op andere momenten. Dan over tot BT:
- probeer een torrent te vinden met een enorme swarm aan seeds. joopv's torrent zou goed moeten zijn, ik download dat op dit moment (16u) met 320kB (2560kbps) in Nijmegen met een 213.46.xxx.xxx IP. Als je iets boven de 100kB (800kbps) haalt, heb je zeker geen last van QoS traffic shaping.
- test dit wederom 's nachts en in de vroege avond.
Hier geldt weer hetzelfde als bij DC, als je tijdsgebonden verschillen krijgt _kun_ je last hebben van trafficshaping. Is het niet tijdsgebonden, dan is er vrijwel zeker iets anders aan de hand. Met BT is het enerzijds veel moeilijker om exacte metingen te doen, maar anderzijds ben je nooit van een enkele verbinding afhankelijk.
Over traffic shaping:
chello knijpt niet af, maar prioritiseert verkeer. Dat is geen geheim. Het gebeurt nooit individueel, maar globaal. Bovendien is traffic shaping pas ingevoerd na het afschaffen van de harde toepassing van AUP (dat is afgelopen voorjaar gebeurd). Daar kun je een aantal conclusies trekken:
- op rustige momenten ('s nachts) zal het effect minder zijn dan op drukke momenten (vroege avond)
- als je buurman met chello er geen last van heeft, kun jij er ook geen last van hebben
Of dat noodzakelijkerwijs hoeft te betekenen dat als ik in Nijmegen er geen last van heb, het in Amsterdam niet aan de orde kan zijn is veel minder duidelijk...
- maar binnen dezelfde wijk moet het opgaan
- problemen die hiermee te maken hebben zullen pas na maart 2005 opgetreden zijn
Als je dus een trage verbinding ervaart bij bepaalde soorten verkeer, kan het enkel hierdoor komen als het niet langer dan 5 maanden bestaat, anderen in de buurt met chello er ook last van hebben en het effect verandert naar gelang tijdstip. In dat geval kun je het best schriftelijk (niet per email) melding maken met zoveel mogelijke harde informatie erin - op z'n minst de gebruikte protocollen, de gemeten waardes op verschillende tijdstippen (met ter controle de http waardes erbij), vanaf welke datum je er last van hebt en of er sindsdien veranderingen waar te nemen zijn geweest.
Valt het niet onder dat patroon, dan is er iets anders aan de hand. Dat sluit niet uit dat de oorzaak bij chello ligt, maar is het in ieder geval niet gerelateerd aan traffic shaping
Overigens kan ik de invloed van het maximum aantal connecties in BT clients niet teveel benadrukken - bij global max van 80 knalde constant Thomson modem of Edimax router eruit (de ene keer de ene, andere keer de andere) en mocht ik blij zijn als ik transfers van 10kB (80kbps) haalde. Dat heb ik tijdens het tikken van deze reply getest en idd, bij 80 connections zakte transfer naar 5kB (40kbps). Na terugzetten op 25 connections hersteld op 290kB (2280kbps)
Zie hierboven

Ik ga deze discussie verlaten. Er zijn een aantal die hard chello fans die altijd zullen roepen dat chello geweldig is. Op deze manier ontstaat er een flame/troll gebeuren. Ik heb van iemand een tip gekregen dat ook sommige modjes hier te gekleurd (chello in favour) naar kijken en dat je hier snel problemen mee krijgt. Ik ga dit risico niet nemen.
Aangezien ik de enige mod ben die regelmatig in dit topic post veronderstel ik dat je mij hiermee bedoelt. Wat je hier schrijft trekt mijn integriteit als moderator in twijfel - iets wat vele malen erger is dan een ordinaire flame. Om er geen enkele twijfel over te laten bestaan post ik hier een openbaar antwoord op:
1) in dit topic gelden exact dezelfde regels als elders op GoT. Ongefundeerde flames, trolls etc., ongeacht waarop en door wie, worden niet getolereerd
2) iedere gefundeerde mening mag geuit worden, ongeacht of anderen het ermee eens zijn of niet. Ook als het een mening is waar een moderator het niet mee eens is.
3) ik heb niet eens modrechten in dit subforum. Al negeerde ik bovenstaande punten volledig (
in welk geval ik niet lang meer moderator zou zijn...) heb ik geen enkele recht in Internet & Telefonie die een andere user niet heeft.
Duidelijk
En als je ook dit in twijfel wilt trekken, daag ik je uit om ook hier met iets anders te komen dan onderbuikgevoelens en napraterij. FUD verspreiden is gewoon laf. Ik zou je ook op de GoT FAQ willen wijzen - indien je bevooroordeeld (of anderszins onaanvaardbaar) gedrag van een moderator vermoedt, kun je dat bij zijn Admin (in mijn geval is dat Kaj, HGA Harde Waren) of de Doktersteam aangeven.