Logitech® diNovo™ Media Desktop™ Laser Mini-Review
Daar is ie dan, een kleine review van de diNovo Laser. Ik heb nog geen reviews kunnen vinden, maar dat zal wel komen doordat het eigenlijk twee producten bij elkaar gegooid zijn, en die twee producten zijn afzonderlijk al meer dan genoeg gereviewd

Ik zal gewoon de verschillende onderdelen afgaan, en de plus- en minpunten opnoemen.
Inleiding
Ik had me voorgenomen om de diNovo-set te kopen als ze hem zouden bundelen met de MX1000, omdat de MX1000 natuurlijk laser is en meer functies heeft, en ik vind hem er mooier uitzien. De Logitech-goden hebben mijn gebeden gehoord, en daar is ie dan eindelijk: de diNovo Laser. Na wat probleempjes bij de webshop waar ik hem had besteld, heb ik hem nu na 4 weken eindelijk binnen...
USB Mini-Receiver
Klein is zo ongeveer alles wat er over valt te zeggen. Ik heb hem even opgemeten, en hij is ongeveer 6cm lang, 2cm breed en 1cm hoog. Hij is een beetje doorzichtig, met uiteraard een rode Connect-knop erop. Voor de rest niks bijzonders.
diNovo Keyboard
Hij is heerlijk plat, en de polsssteun is een beetje rubberachtig zodat je er niet makkelijk afglijdt. Alleen de broodnodige extra toetsen (stand-by, startpagina, e-mail, synchroniseren, volume omhoog/dempen/omlaag, media en speelt/pauze/stoppen/vorige/volgende) zitten aan de zijkanten van het toetsenbord, alle andere "snelkoppelingen" kan je onder de F-toetsen vinden. De bekende F-Lock schakelt tussen deze snelkoppelingen en F1-12.
De layout had van mij wat beter gemogen, zo zitten er (serieus) twee identieke knoppen op (de | en \ toets zit links naast de Shift, waardoor de Shift net zo groot is als die toets, en hij zit nog een keer boven de rechter-Shift, welke wel gewoon groot is. Liever had ik een grotere linker-Shift gezien...). Ook vind ik dat de Insert- en Delete-knop bij elkaar horen, en zie ik dus niet waarom de Insert naar boven moet (ook al mis je daar een knop omdat de Scroll-lock er niet meer is) en de Delete dan twee keer zo hoog. Ik ben wel blij dat ik nu eindelijk van dat numpad af ben. Hij zat niet in de weg ofzo, maar ik heb hem echt nooit gebruikt (tenzij dat expliciet moest), dus ik zag het nut er niet van in.
Ik heb nog wat moeite om te wennen aan de laptop-toetsen, ik kan niet meer zo snel typen als eerst maar dat komt wel weer
diNovo MediaPad
De MediaPad is niet echt nuttig

Het is wel grappig dat je er informatie op kan laten zien van welk nummer je luistert, wie er online komt en of je een email krijgt. De verschillende modi zijn wel handig soms, zo kan je hem dus als rekenmachine gebruiken, of je kan ermee navigeren door Windows. Een leuk speeltje dus om mee te nemen en op afstand dingen te doen, maar daar blijft het bij.
Ik heb een paar keer gehad dat ik muziek ging luisteren en dat de MediaPad het niet oppikte, en dus gewoon de datum bleef laten zien. Ook is het gebeurd dat hij "vastliep", oftewel hij liet nog wel informatie zien (de titel - artiest scrolde nog wel), maar hij reageerde niet meer op een volgend nummer of op een toets. Ik heb nogal lopen rotzooien met software, en sinds het goed geinstalleerd is heb ik er geen last meer van gehad, dus hopen dat dat zo blijft.
Ook maakt hij niet automatisch weer verbinding met de computer als de verbinding weg is gevallen, wat het toetsenbord en de muis wel doen. Bij de MediaPad moet je eerst op een toets drukken voordat hij weer verbinding maakt. Hij heeft helaas ook niet precies dezelfde vorm als het toetsenbord. Dit zie je natuurlijk niet van een afstand, maar als je ze naast elkaar legt zie je dat de MediaPad aan de onderkant iets lager is en aan de bovenkant iets hoger.
MX1000 for Bluetooth
Wat zal ik zeggen? Mijn favoriete muis met mijn favoriete verbinding

Ik heb een paar maanden geleden de MX900 kunnen voelen, maar die vond ik toch zwaarder dan deze. Hier was ik gelijk aan gewend.
De extra functies zoals vorige/volgende en opzij scrollen zijn erg handig, helaas werkt het opzij scrollen bij plaatjes nog niet bij mij (in IE). Ik heb het idee dat laser inderdaad beter werkt dan optisch, maar mijn vorige muis was een balmuis en het is alweer een tijd geleden dat ik een optische muis in mijn handen had, dus ik heb weinig vergelijkingsmateriaal op het moment.
Ik heb nog geen last gehad van lag, ik heb soms wel dat als ik mijn muis te snel beweeg als ie stand-by is gegaan (wat hij automatisch doet na ongeveer 8 seconden), dat hij de beweging niet gelijk oppakt. Dan blijft mijn cursor dus stil staan totdat ik nog een keer beweeg. Meestal doet hij dit niet dus ik heb er geen last van
Basisstation
Ook hier valt weinig over te zeggen. Omdat de Bluetooth-hub nu niet meer in het basisstation zit, loopt er geen USB meer naartoe, dus je hebt nu een extra stekker voor het opladen van je muis. Op zich jammer, dan had ik best de hub in het basisstation willen hebben, maar dan zit je weer met mensen die de USB-kabel te kort of te lang gaan vinden (dat zullen ze nu wel weer hebben met de stroomkabel, maar die vind ik in ieder geval lang zat

).
Dit basisstation is wel stijlvoller dan degene die standaard bij de MX1000 geleverd wordt. De muis ligt tegen een plankje aan als hij aan het opladen is, die net zoals de mini-receiver een beetje doorzichtig is.
SetPoint
SetPoint is naar mijn idee de enige echt nuttige software, dus daar zal ik het alleen maar over hebben. Het verhaal begint als volgt:
Ik had al een dag voordat ik de set binnenkreeg de nieuwste 2.46.544 geinstalleerd. Blijkbaar installeerde deze niet de Bluetooth software, waarmee je ook andere apparaten kan gebruiken. Na veel rotzooien dus toch maar de meegeleverde 2.44c geinstalleerd, en ja hoor, deze deed het wel. Tijdens de setup update hij zelf al naar 2.46.537, dus ik heb daarna 2.46.544 weer eroverheen geinstalleerd, en tot op heden werkt dat goed.
SetPoint spreekt voor zich, je kan voornamelijk alle extra toetsen instellen, vertellen bij welke dingen de MediaPad een melding moet geven, en hoe (geluid/LED), en de beweging van je muis aanpassen. Leuke dingen zijn hierbij dat je een naam kan instellen, en dat je MediaPad afhankelijk van het tijdstip "Goedenmorgen/Goedenmiddag/Goedenavond ..." zegt
Conclusie
Het is een hele mooie set, die veel mooie dingen combineert. Toch zijn er een aantal minpunten,, die ik nog niet allemaal genoemd heb hierboven:
• De bouwkwaliteit. Van een afstand lijkt het echt een kunstwerk, maar als je ook maar ergens op het toetsenbord drukt, deukt dat deel in, wat naar mijn idee duidelijk maakt dat het allemaal gewoon plastic is... Ook kan het aan mij liggen (misschien heb ik gewoon zweterige handen

), maar op de polssteun zitten al allemaal vlekken op de plekken waar mijn handen meestal liggen. Dat vind ik voor voor amper twee dagen gebruiken erg jammer.
• De prijs. Deze mocht uiteraard niet ontbreken in het rijtje. Het is natuurlijk een berg geld, en het lijkt allemaal mooi wat je ervoor terug krijgt, maar dat valt dus tegen.
Ik weet nog niet zeker of ik hem houd, misschien ga ik wel gewoon voor de MX5000 (scheelt wel 55 euro
) Bij nader inzien zie ik dat de MX5000 weer een numpad heeft, dus dat is ook niet echt een optie. Voorlopig houd ik de diNovo wel
Foto's
Nog een paar plaatjes, mijn camera-skills zijn niet echt super en in combinatie met onze camera wordt het niet veel beter, maar hier zijn ze toch:
MediaPad 1
MediaPad 2
MX1000 for Bluetooth
diNovo Keyboard 1
diNovo Keyboard 2
[
Voor 9% gewijzigd door
Tsunami op 26-10-2005 15:46
]