De Grote GoT FotoContest 31 - Maart 2005 - Het mooie detail

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 660 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:41

FaceDown

Storende factor.

Waarom moet kritiek nou meteen worden afgedaan als 'gezeur'? Ik geef alleen mijn mening en ik snap heus wel dat de meeste stemmen gelden en dat dadelijk democratisch bepaald is wie de winnaar van de wedstrijd wordt. Wil dat zeggen dat er geen discussie over de verkiezing mag plaatsvinden?
Net zo goed als mensen dadelijk de winnaar mogen feliciteren en becomplimenteren, mogen mensen ook gerust beargumenteerd zeggen waarom ze de winnaar niet terecht vinden.

Overigens ben ik van mening dat het _niet waar_ is wat je zegt. Er wordt hier niet bepaald welke foto het beste is. Je leest zelf dat er mensen zijn die eerst de foto's laten afvallen die in hun ogen minder goed bij het thema passen. In het geval dat mensen technisch goede foto's laten afvallen omdat ze niet goed bij het onderwerp zouden passen volgens hun (terwijl dat feitelijk wel zo is) dan kun je al niet meer spreken over een verkiezing van de 'beste foto'.

[ Voor 35% gewijzigd door FaceDown op 29-03-2005 20:50 ]

Groetjes, FaceDown.

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
FaceDown schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 17:06:
Iets over wat al dan niet een detail is
Vraag 10 mensen of ze je leeuw foto een detail vinden uitbeelden. Ik denk dat je blij mag zijn als 1 van deze 10 mensen dat vindt. Het gaat om jou definitie van detail, maar wat de meerderheid van de mensen een detail noemt.
Een andere reden dat je misschien ook weinig stemmen krijgt is dat jouw foto er niet echt uitspringt, het is zeg maar 1 bruin vlak, niet felle kleurtjes / een detail wat er uit springt. Daar wordt denk ik toch op gelet als men gaat stemmen, opvallende pics worden er als eerste uitgepikt.
Gizz schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 17:34:
Groot onrecht is mij aangedaan, want takkie is een werkelijk schitterende detailopname ;)
Ook bij jouw foto is het niet zo dat je spontaan moet denken dat deze foto een detail uitbeeld. Ook is de foto op geen enkele manier opvallend / onderscheidend van de rest.

Zo moeilijk is het deze maand toch niet om in te zien waarom een foto veel / weinig punten krijgt. Opvallende foto's welke aan het onderwerp voldoen en die niet volslagen mislukt zijn en enigszins verzorgd of "strak" zijn krijgen de punten, de rest niet.

Stiekem vind ik het wel grappig dat aan het begin van de contest iedereen zo de moeite deed het onderwerp onderuit te halen door te claimen dat alles een detail was, en dat er dan nu mensen klagen dat kennelijk toch niet alles een detail is...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Norjee schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 21:06:

[...]
Ook bij jouw foto is het niet zo dat je spontaan moet denken dat deze foto een detail uitbeeld. Ook is de foto op geen enkele manier opvallend / onderscheidend van de rest.
Als mijn foto volgens iedereen niet aan het onderwerp voldoet (dat is iig de argumentatie), waarom mag hij dan wel meedoen?
Maar goed, als mijn vrij opvallende knalgroene foto niet opvallend/onderscheidend genoeg is en een standaard macro foto wel zal ik volgende keer maar niet meer meedoen. Blijkbaar bak ik er dan niks van en/of snap ik niet wat het t.net publiek graag ziet.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:55

Rudedadude

Maybe we were born to run

Had jij anders niet een foto die met 0.9 punt(!) verschil de categorie sport won? Beoordeeld door hetzelfde t.net publiek? En is het uberhaupt zo erg om mee te doen aan een wedstrijd zonder die te winnen?

Ik snap aan de andere kant ook wel dat het frustrerend is om te zien dat een eigen foto lager staat dan foto's die technisch gezien minder zijn. Of in het geval van FaceDown, een prachtige foto, maar niet van veel personen stemmen, omdat andere foto's blijkbaar beter aan het thema voldoen. Dat is ook het punt: niet dat foto's niet voldoen, maar dat andere nog beter voldoen

De vraag is of het terecht is dat er nietalleen naar fotokwaliteit gekeken wordt, maar ook naar originaliteit en 'de mate waarin de foto past bij het thema'. Want dat is blijkbaar het probleem dat er nu is. Zelf weet ik het eigenlijk geeneens. Ik denk dat het onvermijdelijk is bij een systeem waar je maar 4 foto's punten kunt geven, je gaat toch redenen verzinnen om een bepaalde foto te kiezen, wanneer er bijvoorbeeld op technisch vlak geen verschil meer valt te maken. bij een onderwerp als 'geur' (van vorige maand) wordt je bijna wel gedwongen om ook op dat soort aspecten te letten. Het zal dus zeker ook met het onderwerp te maken hebben. Bij een onderwerp waarover geen twijfel kan bestaan (grasveldje :P ) zal zoiets minder snel voorkomen

Maar bij deze is het weer onder de aandacht gebracht dat het bij een fotowedstrijd het meeste om de foto moet gaan, aan elke stemmer in de contest de taak om hier op te letten :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rudedadude op 29-03-2005 22:08 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Norjee schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 21:06:
[...]
Vraag 10 mensen of ze je leeuw foto een detail vinden uitbeelden. Ik denk dat je blij mag zijn als 1 van deze 10 mensen dat vindt. Het gaat om jou definitie van detail, maar wat de meerderheid van de mensen een detail noemt.
Een andere reden dat je misschien ook weinig stemmen krijgt is dat jouw foto er niet echt uitspringt, het is zeg maar 1 bruin vlak, niet felle kleurtjes / een detail wat er uit springt. Daar wordt denk ik toch op gelet als men gaat stemmen, opvallende pics worden er als eerste uitgepikt.
Eigenlijk had ik al geen zin meer om mijn foto te gaan verdedigen; maar nu moet het toch even:

Ik zeg niet dat mijn foto "detail uitbeeldt". Mijn foto is wel duidelijk een foto van een deel van een geheel. Daarnaast, als je hem aanklikt zie je dat er verdomd veel detail in zit. Met die gegevens voldoet hij gewoon volkomen aan de wedstrijdnormen. Ik vind het gewoon raar als mensen dan in hun beoordelen mee gaan nemen dat hij niet echt aan het onderwerp voldoet.
Het is zoals Gizz zegt; waarom mag hij dan uberhaupt meedoen? Als de stemmers zich nou gewoon in het vervolg erover gaan buigen wat de beste foto is, ipv zich druk te maken over het wel of niet uitbeelden van het onderwerp.. :/

Groetjes, FaceDown.

• Norjee
  • Niet online
Waarom foto's mogen meedoen? Waarom niet. Het is toch niet aan mij om de winnaar te bepalen :?

Als een foto in mijn ogen totaal buiten het thema valt zal ik hem weghalen. Maar met dit thema is dat niet duidelijk te bepalen. Zowel Gizz als jij vinden duidelijk dat jullie foto aan het thema voldoet. Van mij mag je dat best vinden. Er zijn zelfs meerdere personen die vinden dat zowel "Frozen stream" als "Koning der dieren" de beste foto's zijn deze maand. Beide hebben al 5 punten verzameld. Alleen de meerderheid denkt daar anders over, en ja, zodra er gestemd moet worden is het nu net de meerderheid die de winnaar bepaald :)

Bij beide foto's (bij "Koning der dieren" vooral, want dat is verder gewoon weinig op af te dingen) zal het thema een rol spelen bij de beoordeling. Je kan mensen nou eenmaal niet dwingen bij het stemmen het thema uit hun hoofd te zetten en te kiezen voor de beste foto. En ach, in mijn ogen valt het deze maand best mee, het is niet dat er alleen maar crappy foto's punten krijgen, en de technisch geniale foto's niet, ik heb wel erger meegemaakt :) (En me er ook vaak genoeg er over beklaagd dat goede foto’s geen punten krijgen)

Dat deze maandelijkse contests een thema hebben is niet alleen omdat het zo stoer in de topic titel staat. Was er geen thema dan kon dit even goed het “Post je beste foto topic” worden, en waren we na een maand al klaar. Dan had iedereen zijn archief al gedumpt. En zoals ik al eerder zei, als er een thema is, is het dan zo absurd dat je ook deels wordt afgerekend op dit thema?

Verder zou een beetje kritisch naar je eigen foto kijken geen kwaad kunnen. Want om nou te zeggen dat "Frozen stream" zo overdonderend mooi is.. nah.. laten we zeggen dat smaken verschillen. En van "Koning der dieren" menen dat "als je hem aanklikt zie je dat er verdomd veel detail in zit" Tja.. misschien had je hem dan niet moeten croppen / verkleinen, had je nog meer detail gehad :p Nee, dat is echt een non-argument, zo zit er in elke foto detail.
Kennelijk hebben jullie beide geen idee gehad hoe mensen stemmen, nu heb je in ieder geval wel een idee.. Doe er je voordeel mee de volgende maand ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Norjee op 30-03-2005 00:52 ]

Verwijderd

Ik vind dat mijn foto véééééél meer detail uitstraald als een leeuwenkop (die overigens iedereen met met dezelfde apparatuur gemaakt zou kunnen hebben) of een takkie op het ijs, en technisch nog beter ook (moet je hem maar eens aanklikken 8)7 ).

Maar hoor je mij ;)

P.S. ik weet onderhand van Facedown dat hij zal blijven reageren op elk bericht en dat hij dan zijn vorige bericht in grote lijnen zal herhalen dus laat ik het hierbij :X op naar het volgende thema :)

Verwijderd

:/ ;( :O :Z

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 01:05:
[..] (die overigens iedereen met met dezelfde apparatuur gemaakt zou kunnen hebben) [..]
Probeer jij eens een leeuwenkop vanaf een meter of 20 (500mm) op 8 megapixels te fotograferen met een compactcam. Knappe vent als dat je lukt. En sinds wanneer doet de gebruikte apparatuur er opeens toe?
Norjee schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 00:49:
[..]
Kennelijk hebben jullie beide geen idee gehad hoe mensen stemmen, nu heb je in ieder geval wel een idee.. Doe er je voordeel mee de volgende maand ;)
Goed punt. Zal ik zeker in gedachten houden. :)

[ Voor 29% gewijzigd door FaceDown op 30-03-2005 01:35 ]

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

euhhhm....er zijn een aantal mensen hier die enigzin ontevreden zijn wat betreft de beoordeling va hun pics. Wil niet ingaan op namen maar betreffende personen moeten misschien ook begrijpen dat archief fotos door sommign buiten beschouwing gehouden worden bij de beoordeling.
Zo vond ook ik het een en ander erg goed maar omdat het archief werk was heb ik deze fotos geen een punt toegekend!
Misschien een tip voor de volgende keer!
(en wat betreft de technische uitvoering. Let ook op he feit dat sommigen niet beschikken over vette hardware en maar needoen met een ietswat simpelere AF cam. Wat mij betreft is een erg goede pic uit een AF cam misschien nog wel hoger te rangschikken omdat desbetreffende fotograaf het maximale uit zijn toestel haalt!)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2005 02:33 ]

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 10:57

wiewatwaar

whatever

Tja, een leeuwekop zie ik toch als een portret van een dier en niet als een mooi detail. dat had ik dus niet in gedachten toen ik het onderwerp bedacht. Wel die riem en die boorpunt. Voorts weet je wie je jury is en kan je verwachten dat de beoordeling anders zal uitvallen dan je zelf wenst. Ik ken dat gevoel. Maar meedoen blijft toch belangrijker dan winnen.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Verwijderd

Maar.... om weer even terug te komen op het onderwerp voor de volgende contest... we hebben nu:

Mijn favorieten:
- Diepte
- Retro
- Tijd
- Eenzaamheid
- Rust

Suggesties uit dit topic:
- Lente(gevoel)

Suggesties uit het fotocontestideeentopic:
- Vergane glorie

Nog meer ideeen?

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

Ik vond persoonlijk het "spreekwoorden en gezegden "- thema wel n uitdaging, maar dat is al gedaan. Vergane glorie lijkt me wel n goeie. Best moeilijk denk ik.

anders: -vrijheid ?

eerst kijken dan zeiken

Verwijderd

Ik denk niet dat de nummer 2 in de komende 20 minuten me nog in gaat halen, dus ehm... zou ik graag het onderwerp voor volgende maand bekend willen maken. Het is geworden....

Grasveldje! 8)

Ehm... nee, just kidding. Naar mijn beleving is het onderwerp van deze maand, 'detail', een vrij concreet onderwerp. Daarom wil ik weer iets abstracters voorstellen, wat toch wel voldoende vrijheid laat om gevarieerde foto's in te kunnen zenden. Daarom wordt het:

Tijd.

Tijd is overal... het bepaalt ons leven. Hoe ervaar jij tijd, en hoe visualiseer je het op een foto? Leef je uit... Ik geef geen voorbeelden, dus de invulling is (wat mij betreft) volkomen vrij...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2005 23:39 . Reden: Layout ]

• Norjee
  • Niet online
QLone gefeliciteerd!

Afbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/images/blank.gifAfbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/images/blank.gifAfbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/images/blank.gifAfbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/images/blank.gifAfbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/images/blank.gifAfbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/images/blank.gifAfbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/images/blank.gifAfbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/images/blank.gif
1 - 79DrillingQloneCanon - EOS 10D
2 - 47Roestige gespjustawitteCanon - Powershot A60
3 - 41MerlinerasorCanon - eos 300D
4 - 35Colorfull backlightsGapsterCanon - 10 D
5 - 33PC brainspoudamanPanasonic - FZ-3
6 - 29TreblebratosOlympus - c220zoom
7 - 24A bug's lifeRudedadudeCanon - Powershot A75
8 - 18Koning der dierenFacedownCanon - EOS 20D
9 - 18BaggerScSilverNikon - D70 kit
10 - 18TomatoesJasperSony - DSC-S50
11 - 15High FivedubbelluNikon - D70 kit
12 - 13Barbed WireFeminaMinolta - Dimage Z2
13 - 12Frozen streamGizzCanon - eos 300D
14 - 12Leaf LightqariasSony - DSC-F717
15 - 11HoutrotpeukiemonOlympus - E-300
16 - 10klein, klein schelpjewiewatwaarSony - DSC-F707
17 - 9Cat EyeMantamaniaNikon - D70 kit
18 - 8sporenInzaireOlympus - C-4000
19 - 6ventielatlonxp1800Casio - Exilim EX-Z40
20 - 5Cold GoldJanuszjesKodak - DX 6490
21 - 5ZekeringFrogmenSony - DSC-F828
22 - 4ContactwokmasterCanon - Powershot s40
23 - 4Nieuw beginPaladinCanon - Powershot S70
24 - 3kikker in de saharaescalanteCanon - Digital Ixus 430
25 - 2Universal DollymultiplaFuji - Finepix s304
26 - 1Gitaar in GitaarSasquatch0017Kodak - DX6340
27 - 0Tukkie doenregmastercanon - powershot a30
28 - 0Oude tractorapen-nootjesOlympus - C-4000
29 - 0Panne-panne-panne-PannekoekMautjeNikon - D70 kit
30 - 0ReflectionsZegatoNikon - Coolpix 995
31 - 0rimpelsstilmijFuji - S5000

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Toch nog vier puntjes gescoord _O_ Boven mijn verwachting in ieder geval :P Thx aan degenen die op mijn foto hebben gestemd :)

Leuk thema voor de volgende contest. Biedt perspectieven. Hopelijk kan ik ook een mooie plaat maken, maar ik denk dat we komende maand weer een paar mooie inzendingen gaan krijgen :)

/edit:
Owja, uiteraard gefeli Qlone! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Wok op 01-04-2005 00:34 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

Gefeli Qlone .. about time :D

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Gefeliciteerd :D
Pagina: 1 2 3 4 Laatste