[19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen Deel 3

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 3.272 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 11:19:
[...]
Dus die nieuwe Viewsonic met 8ms (grey to grey) en gemiddelde van 20ms (kleuren etc) is eigenlijk nog beter voor gamen (kwa ghosting) dan de BenQ FP937S+ (8ms (zwart-wit?) )? Of is dat 'grey-grey' gewoon een marketing trukje?
ALS de Viewsonic die 20ms gemiddeld haald, wat me onmogelijk lijkt, de snelste TFT tot nu toe is blijkbaar het 17" 8ms model van Benq, gemiddelde responsetijd van 23ms. Het lijkt me erg sterk dat een 19" monitor daar opeens onder komt.

Zelfs de specificaties waar 'typical' bij staat moet je met een korrel zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-02 16:00
ik zit te denken om 2 19" tft monitoren te kopen bij de aldi.
ik ga ze niet gebruiken om te gamen, maar alleen voor muziek programma's zoals cubase.
zelf denk ik dat ik daar niet van die super dure monitoren voor nodig heb.

wel zou ik ze ook nog willen gebruiken voor grafische en web design dingen zoals, flash, photoshop, dreamwaever.

zijn deze geschikt denken jullie? heeft iemand ervaring met deze schermen van de aldi?

ik ben namelijk bang dat ik een miskoop doe, en dat ik achteraf spijt heb. dat komt omdat ik geen ervaring heb met aldi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Ik heb nog nooit een Aldi-monitor gehad ofzo, maar ik geloof niet dat het troep is. Wellicht dat er op internet nog reviews van de monitor zijn want met Aldi-pc's is het vaak zo dat deze eerder in Duitsland worden uitgebracht. Wellicht is dat ook zo met andere pc-apparaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 11:31

n00bs

Het is weer Zomer!

Als je echt veel grafisch werkt moet je sowieso kijken naar een scherm met een S-IPS panel.
En aan de 8ms responsetijd te zien (wat dus bij 1 enkele kleurovergang is), is het denk ik een TN scherm, totaal ongeschikt voor grafische doeleinden, 18 bits echte kleuren... etc

En ik noem dit artikel maar weer, het is een groot artikel maar voor iedereen die een TFT scherm wil kopen zeker een MUST om te lezen http://www.xbitlabs.com/a...er/display/lcd-guide.html

[ Voor 69% gewijzigd door n00bs op 13-03-2005 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Hangt er puur vanaf hoe serieus hij bezig is met grafisch werk, voor onbetaald grafisch werk voldoen 6bit panels vaak wel hoor, genoeg signaal processors in TN panels die behoorlijk goed kunnen interpoleren.

[ Voor 10% gewijzigd door Yokozuna op 13-03-2005 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Interpolatie komt je nog steeds niet op 16.7 miljoen kleuren, maar op 16.2 en dan heb je dus FAKE kleuren... en er zijn nog meer nadelen aan een TN scherm, kleine invalshoek, laag contrast, geen zwarting etc. Ga aub geen onzin verkondigen want zo een scherm is alleen goed voor gaming en een beetje tekstverwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
bedanktvoor de hulp.

denk dat ik toch maar een IIyama ProLite E481S-B ga kopen

of zou voor mijn doeleinden ook de aldi voldoen? scheelt toch weer ruim 70euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

n00bs schreef op zondag 13 maart 2005 @ 13:14:
. Ga aub geen onzin verkondigen want zo een scherm is alleen goed voor gaming en een beetje tekstverwerken.
n00bs schreef op zondag 13 maart 2005 @ 12:34:

En aan de 8ms responsetijd te zien (wat dus bij 1 enkele kleurovergang is), is het denk ik een TN scherm, totaal ongeschikt voor gaming, 18 bits echte kleuren... etc
mwah je loopt je nu wel zelf tegen te spreken ;)

Als het dus samsung schermen zijn denk ik dat het toch aardig goede schermen voor dat geld.
het is dus dat ik net een philips scherm heb anders had ik er ook wel 1 gehaald.
ik moet er toch zijn voor die hp al in one printer ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Uhm TYPO, ik bedoelde niet gaming |:( crap ik bedoelde grafische doeleinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 15:13
Ik zit toch ook wel te denken over de scherm (19") van de Aldi. Ik wil eigenlijk een Sony HS95PS gaan halen, maar ik zit door het toch wel flink prijsverschil (zo'n 300 euro) toch wel te denken over deze nu. Iemand die denkt dat ik daar spijt van zal krijgen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is nu ook een mooie aanbieding op office centre. Alleen ik kan dit scherm niet vinden op internet. Heeft iemand enig idee waar ik info kan vinden en of deze tft goed is??

Philips 190V5FB 19 inch

http://www.officecentre.n...0/INTERNET_OCN_F06_05.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Puur designtechnisch gezien is die monitor van de Aldi geen topper natuurlijk. Erg brede randen en van die ingebouwde luidsprekers met roosters maken hem toch wel lomp. Daarentegen denk ik dat hij op technisch vlak niets minder hoeft te zijn als duurdere modellen/merken. Het is net als met alles zo: wat is het je waard :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op zondag 13 maart 2005 @ 13:14:
Interpolatie komt je nog steeds niet op 16.7 miljoen kleuren, maar op 16.2 en dan heb je dus FAKE kleuren... en er zijn nog meer nadelen aan een TN scherm, kleine invalshoek, laag contrast, geen zwarting etc. Ga aub geen onzin verkondigen want zo een scherm is alleen goed voor gaming en een beetje tekstverwerken.
Moet je voor de lol eens kijken hoeveel mensen hun crt gaar hebben staan afgesteld. Dan kan jij wel een scherm hebben wat perfect staat afgesteld maar bij 99% van de mensen ziet het er toch anders uit. De rest valt ook wel mee, heb de benq in de winkel gezien maar dat ziet er echt wel goed uit. Ik ken zat mensen die op een crap tft websites maken en grafische dingen doen maar als je dat vervolgens op een crt bekijkt ziet het er echt niet gaar of slecht uit.

Als die professioneel wil photoshoppen zal een crt oid beter zijn maar voor de rest moet een beetje kwaliteits tft echt wel voldoen (ja ook TN panels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 15:13
objectief2 schreef op zondag 13 maart 2005 @ 14:58:
Puur designtechnisch gezien is die monitor van de Aldi geen topper natuurlijk. Erg brede randen en van die ingebouwde luidsprekers met roosters maken hem toch wel lomp. Daarentegen denk ik dat hij op technisch vlak niets minder hoeft te zijn als duurdere modellen/merken. Het is net als met alles zo: wat is het je waard :) ?
Het design is inderdaad niks, maar dat zal me redelijk een worst wezen (vind die nieuwe Sony lijn ook verre van mooi), gaat mij vooral om de beeldkwaliteit en of ik er ook gewoon een film (meer een serie, films gaan toch op mijn stand-alone set met 92cm TV) en af en toe een spelletje op kan doen. Aan de andere kant scheelt het zeg maar 300 euro maar daarvoor kijk je wel 5 jaar tegen het scherm aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 15:03:
[...]

Moet je voor de lol eens kijken hoeveel mensen hun crt gaar hebben staan afgesteld. Dan kan jij wel een scherm hebben wat perfect staat afgesteld maar bij 99% van de mensen ziet het er toch anders uit. De rest valt ook wel mee, heb de benq in de winkel gezien maar dat ziet er echt wel goed uit. Ik ken zat mensen die op een crap tft websites maken en grafische dingen doen maar als je dat vervolgens op een crt bekijkt ziet het er echt niet gaar of slecht uit.

Als die professioneel wil photoshoppen zal een crt oid beter zijn maar voor de rest moet een beetje kwaliteits tft echt wel voldoen (ja ook TN panels).
Klopt dat had ik al eerder vermeld de meesten hebben zelfs hun scherm op 9300K staan :D en dan nog beweren serieus bezig te zijn met grafisch werk :p

Maar een S-IPS panel is gewoon het beste voor grafisch werk en ik denk dat een PVA scherm een goede 2e is... voordeel van PVA is dat er absolute zwarting is en geen rare kleurafwijkingen bij een schuine kijkhoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 20:04
flipjevandejam schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 18:14:
Ik ben ook erg geïnteresseerd in het 19" scherm van de aldi, dus als mensen daar meer over weten graag posten! :)

3 Jaar garantie natuurlijk ook nooit weg, alhoewel ik me afvraag hoe het met dode pixels zit e.d.
Er staat inderdaad gewoon 3 jaar garantie zonder een verwijzing naar de ISO norm 13406-2 klasse 1,2 of 3. Ik ga er dan maar vanuit dat je onder garantie een claim kunt doen als je toch een heldere of defective (sub)pixel aan treft.

Goede nieuws bij Aldi is ook dat je binnen 1 maand na aankoop je product kunt retour brengen en dan je geld terug krijgt zonder dat je daarvoor een opgaaf van reden hoeft te doen.
Dat lijkt me nogal een soepele regeling.
Je ziet toch binnen een paar dagen wel of het scherm je bevalt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik zou dat wel zwart op wit laten zetten ;)
Maar dat 19" scherm is 300... voor iets meer heb je een mooie IIyama scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op zondag 13 maart 2005 @ 15:11:
[...]

Klopt dat had ik al eerder vermeld de meesten hebben zelfs hun scherm op 9300K staan :D en dan nog beweren serieus bezig te zijn met grafisch werk :p

Maar een S-IPS panel is gewoon het beste voor grafisch werk en ik denk dat een PVA scherm een goede 2e is... voordeel van PVA is dat er absolute zwarting is en geen rare kleurafwijkingen bij een schuine kijkhoek
Ja het blijft natuurlijk altijd het een of het ander. Ikzelf heb voor de benq gekozen omdat ik liever 0 ghosting heb en dan misschien een beetje afwijkende kleuren dan omgedraaid. Ik doe zelf ook wel eens wat grafisch maar alle 3 mijn schermen zijn zo gaar afgesteld dat het er toch iedere keer anders uitziet. Dat beetje afwijking wat ik dan misschien heb met een TN panel boeit me niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valt jullie nu iets op bij de Phillips, waarvan je zegt....dat is slecht ben er namelijk over aan het denken om hem aan te schaffen....

zojuist weer flink zitten googlen maar geen informatie

• SXGA-LCD Colormonitor
• max. resolutie: 1280 x 1024
• on screen display
• met geïntegreerde luidsprekers
• incl. aansluitingskabels
• kleur: zilvergrijs
• zichtbaar beelddiagonaal: 48,2 cm
• horizontale zichtshoek: 170º
• verticale zichtshoek: 170º
• contrast: 700:1
• helderheid: 300 cd/m²
• korte reactietijd: 8 ms
• stralingsnorm conform TCO 03
• 3 jaar garantie

Philips 190 V

19 Inch
Max. Res. 1280 x 1024
Contrastratio 500: 1
Lichtopbrengst: 250 cd/m2
Responsetijd 12 ms

http://www.officecentre.n...0/INTERNET_OCN_F06_05.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Die specs zeggen niets <zucht> mensen kijk niet zo naar die getalletjes en lees dit eens http://www.xbitlabs.com/a...er/display/lcd-guide.html
Die specs zijn leuk om te zien afhankelijk van het soort panel wat gebruikt is. BV de specs van een PVA scherm kan je niet vergelijken met die van een IPS etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ik zal het zometeen gaan lezen. Ik vond het alleen vreemd dat ik niks kon vinden over de 190V5FB (google levert alleen enkele franse websites). Zelfs niet op de Philips-site. De naam die het dichts in de buurt komt is 190X5FB maar hier is de afbeelding duidelijk anders.

http://www.prixdunet.com/details/Philips_190V5FB/ (190V5FB)

http://www.consumer.phili...B_20_webImageFullSize.jpg (190X5FB)

Weet iemand misschien of de 190V een oud scherm is?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2005 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
kleine invalshoek, laag contrast, geen zwarting
Wat een onzin. Een IPS paneel kan net zo goed een matige zwart weergave hebben (481). Er zijn genoeg TN panelen met een kijkhoek van 160/170 graden zonder verkleuring vanaf de zijkant gekeken. Er zijn ook genoeg TN panelen met een erg hoog contrast. Je zit gewoon te generaliseren.

[ Voor 15% gewijzigd door Yokozuna op 13-03-2005 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Die 160/170 graden is ook niets anders dan een marketingtrucje... contrast en kijkhoek zijn direct aan elkaar verbonden lees nou maar dat artikel wat ik al 3x heb gepost, want er wordt veel teveel geblaat op got mbt tft schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ookal zou het contrast lager zijn; 8ms TN paneel eigenaren (Samsung&Benq) stellen vrijwel allemaal het contrast omlaag in, daaruit blijkt dat deze TN panelen een contrast hebben dat meer dan voldoende is. Ookal zou de kijkhoek kleiner zijn, bij de Samsung is deze groot genoeg om bijv. met z'n 3en prima films te kijken en ten slotte koop je uiteindelijk toch een TFT om er zelf recht voor te zitten.

Kwa zwart weergave heb je gewoon ongelijk. Er zijn IPS panelen met matige en met goede zwart weergave en hetzelfde geldt voor TN panelen. Wellicht is geven IPS panelen theoretisch een betere zwart weergave, maar dat blijkt niet uit de praktijk.

[ Voor 94% gewijzigd door Yokozuna op 13-03-2005 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 14:43

Malloot

bekijk eens wat anders

n00bs schreef op zondag 13 maart 2005 @ 18:08:
lees nou maar dat artikel wat ik al 3x heb gepost, want er wordt veel teveel geblaat op got mbt tft schermen.
Ik heb naar aanleiding van dat artikel een mini-samenvattinkje gemaakt, zodat je niet dat artikel helemaal hoeft door te spitten.

http://www.mdbsite.com/monitortest/compare-nl.htm

Als er iets niet klopt hoor ik het wel van n00bs, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ej Malloot, das misschien wel handig voor de startpost!

n00bs, uit het xbit-labs artikel komt voort dat TN panelen zelfs een nog hoger contrast hebben dan IPS panelen, de kijkhoek van IPS panelen is in de praktijk dus groter, maar dit vind ik minder belangrijk gezien je een TFT ten eerste voor jezelf koopt en je er recht achter zit. Dat de responsetijd bij IPS panelen representatiever is dan bij TN panelen wisten we al in deel 2 van dit topic. We waren er ook al achter dat IPS panelen de beste allround panelen zijn.

Maar ontopic: Als ArjanV de TFT alleen voor grafisch werk en voor geluidsprogramma's gebruikt kan hij net zo goed ook een TFT met PVA/MVA of IPS paneel nemen. De vraag was alleen of die Aldi TFT's (met TN paneel) zouden voldoen. Dat hangt nog steeds af wat hij meer/serieuzer doet, grafisch werk of werken met geluidsprogramma's.

[ Voor 68% gewijzigd door Yokozuna op 13-03-2005 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Malloot schreef op zondag 13 maart 2005 @ 18:28:
[...]

Ik heb naar aanleiding van dat artikel een mini-samenvattinkje gemaakt, zodat je niet dat artikel helemaal hoeft door te spitten.

http://www.mdbsite.com/monitortest/compare-nl.htm

Als er iets niet klopt hoor ik het wel van n00bs, toch? ;)
Zeker handig voor de beginpost + het uitgebreide artikel natuurlijk als link
TN:
• De kijkhoek en contrast van TN panelen zijn voor het oog kleiner dan de opgegeven waarde, in tegenstelling tot (S)IPS en *VA.
• Pixelfouten bij TN panelen geven licht, terwijl deze bij (S)IPS en *VA juist donker blijven.
• De hoge snelheden (respone times) bij de snelste TN panelen gelden alleen voor felle overgangen. Bij overgangen van donkerdere kleuren (grey to grey) is deze ongeveer gelijk aan langzamere TN panelen.
Klopt dat 2x TN paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Bij overgangen van donkerdere kleuren (grey to grey) is deze ongeveer gelijk aan langzamere TN panelen.
Dat 'ongeveer gelijk aan' kun je beter vervangen door 'niet bijzonder veel lager dan'. Daarom wordt ook aangeraden af te gaan op meerdere bronnen bij de keuze van een TFT, want zoals men leert in de journalistiek: 1 bron is geen bron :)

[ Voor 255% gewijzigd door Yokozuna op 13-03-2005 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
  • Laatst online: 01-08 15:20
Bedankt voor de review. Wilde dit scherm toch al gaan halen, maar nu alleen maar meer zekerheid door gekregen. Enige probleem is dat hij bijna nergens meer op voorraad is (laat staan te bestellen). Morgen maar eens langs de Mycom

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Yokozuna schreef op zondag 13 maart 2005 @ 18:51:
[...]

Dat 'ongeveer gelijk aan' kun je beter vervangen door 'niet bijzonder veel lager dan'. Daarom wordt ook aangeraden af te gaan op meerdere bronnen bij de keuze van een TFT, want zoals men leert in de journalistiek: 1 bron is geen bron :)
Okee, heb ik letterlijk zo vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
Yokozuna schreef op zondag 13 maart 2005 @ 18:35:
Ej Malloot, das misschien wel handig voor de startpost!

n00bs, uit het xbit-labs artikel komt voort dat TN panelen zelfs een nog hoger contrast hebben dan IPS panelen, de kijkhoek van IPS panelen is in de praktijk dus groter, maar dit vind ik minder belangrijk gezien je een TFT ten eerste voor jezelf koopt en je er recht achter zit. Dat de responsetijd bij IPS panelen representatiever is dan bij TN panelen wisten we al in deel 2 van dit topic. We waren er ook al achter dat IPS panelen de beste allround panelen zijn.

Maar ontopic: Als ArjanV de TFT alleen voor grafisch werk en voor geluidsprogramma's gebruikt kan hij net zo goed ook een TFT met PVA/MVA of IPS paneel nemen. De vraag was alleen of die Aldi TFT's (met TN paneel) zouden voldoen. Dat hangt nog steeds af wat hij meer/serieuzer doet, grafisch werk of werken met geluidsprogramma's.
thanks.

ik ben intensief bezig met cubase en webdesign en vooral gebruik van photoshop. vind kleur echtheid wel belangrijk..........had een keer op een notebookje wat gemaakt en ik schrok hoe het eruit zag op m'n 19"crt.
ik weet natuurlijk wel dat het op elke monitor verschild.
denk dat ik toch maar doorspaar voor de iiyama e481s-b
lijkt me toch iets beter voor dit werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Preatorian en ArjanV: Ik heb vernomen dat de 481 niet meer geproduceerd wordt, het wordt dus magazijn leegkopen. Denk dat je moet opschieten!

Nu zou IIyama nog maar 1 19" model produceren (485) welke nieteens een vooruitgang is t.o.v. de 481. Matig van IIyama :)

[ Voor 69% gewijzigd door Yokozuna op 13-03-2005 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nog te twijvelen maar ik denk toch dat ik voor een de Viewsonic VP912 (zwarte versie) ga

Het design is echt vele malen beter dan de Benq FP937s+. Bovendien heb ik hier en elders reviews gezien en komt het toch wel goed uit de test kwa kleuren/contrast, 'weinig ghosting' en meer functionaliteit met de viewsonic (hoogte verstelbaar, kantelbaar etc.)

De sites die hem verkopen online hebben allemaal de zilvere versie ipv de zwarte versie. Bovendien heeft niemand de VP912 op voorraad :/ . ff afwachten dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ik heb de VP912 een tijdje gehad en nu ik de Samsung 913N en Benq FP937s+ en IIyama 435 (17") gezien heb kan ik toch wel zeggen dat er monitoren zijn met zichtbaar minder ghosting.

[ Voor 80% gewijzigd door Yokozuna op 13-03-2005 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yokozuna schreef op zondag 13 maart 2005 @ 22:19:
Ik heb de VP912 een tijdje gehad en nu ik de Samsung 913N en Benq FP937s+ en IIyama 435 (17") gezien heb kan ik toch wel zeggen dat er monitoren zijn met zichtbaar minder ghosting.
En welke dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
De VP912s (silver), de VP912b is niet verkrijgbaar in Europa, moet je laten importeren uit de V.S.

Viewsonic komt binnenkort trouewns met.......roffel........ 4ms TFT's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
Snelheid is naar mijn mening erg overgewaardeerd. Investeer ondertussen maar weer eens op kleurechtheid. Door al die "snelle" monitoren is het alleen maar moeilijker geworden een monitor met goede kleurweergave voor een goede prijs te vinden. En idd voor de E481S-B wordt levering een probleem, lukt zwart niet, dan maar wit die vaak nog wel ergens ligt.

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rjn27 schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 15:26:
Hoi jongens heb nu 2 dagen mijn BENQ FP937s+ binne ik vind het in een word geweldig merk meteen dat het veel rustiger is voormijn ogen heb veel minder last van hooftpijn voor mij nooit meer een crt scherm toen ik het scherm ging ophalen bij graficall in leiden zat er wel een dode subpixel in ( rood ) er werd niet moelijk gedaan hioj werd meteen omgeruild
mijn vorige monitor was een dell p991 daar zit een trinitron beeldbuis in opzich een hele goede monitor ..
ps heb met gamen HL2 , DOOM3 geen last van ghosting

nou dit zijn mijn ervaringingen ben er zeer blij mee _/-\o_ _/-\o_
daar had ik ook al de laaste tijd last van, ik d8 ook al dat het aan de crt lag...
is dus wel zo, 2 dagen ziek doorgeweesd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Snelheid is naar mijn mening erg overgewaardeerd.
Met die 'roffel' bedoelde ik ook dat ik het NIET spannend vond dat er 4ms TFT's uitkomen...

[ Voor 31% gewijzigd door Yokozuna op 14-03-2005 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen enkele winkel heeft de ViewSonic VP912s op voorraad. Heeft dat de maken dat Viewsonic een nieuwer model uitbrengt van de VP191/VP912? :?

Of moet ie in Europa nog uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Nu zit ik nog steeds met een aantal vragen, aangezien ik nog steeds op zoek ben naar een TFT scherm.

Aan de hand van de techniek gaat mijn voorkeur naar een S-IPS scherm of een PVA scherm. Ik zelf gebruik mijn monitor voor:
- Photoeditting
- DVD films
- Internet/Tekstverwerking etc
- Gaming

Voor mij is het van voornaamst belang dat de kleuren zo echt mogelijk zijn en dat DVD films fullscreen er gewoon lekker uitzien... goede zwarting en grijstinten voor donkere films en niet al teveel storende blurring/ghosting bij snelle acties in films... dit staat natuurlijk parallel aan ghosting bij gaming.
Nu is gaming voor mij niet het allerbelangrijkste aangezien ik op zoek ben naar een alround scherm en ik ben mij ervan bewust dat er GEEN perfecte oplossing bestaat, maar zoek dan naar een zo perfect mogelijk 19" oplossing... geld gaat het niet direct om, uiterlijk ook niet.

Tot nu toe is mijn oog gevallen op de Samsung 193P, maar eigenlijk heb ik liever een TFT scherm met ingebouwde tuner zodat ik deze ook als TV kan gebruiken zonder tussenkomst van mijn PC. Daarop is mijn oog gevallen op het nieuwe Samsung scherm de 930MP. Nu zijn de specs van deze 2 schermen zo goed als identiek, behalve dat de snelste responsetijd van de 930MP 25ms is en van de 193P 20ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nec 1970GX aangeschaft bij Takeitnow. Twee luie pixels (blauw en rood). No sweat. Bij wijze van uitzondering had ik de extra pixelgarantie besteld. Omruilexemplaar kon ik al na twee dagen ophalen. Ter plaatste getest: perfect scherm.

Dan mijn bevindingen. Het scherm diende te voldoen aan de volgende criteria:

1. gamerfaehig. Ik speel vrij veel COD en COD UO. Ghosting heeft me er, ondanks de beperkte ruimte op mijn antieke bureautje, lang van weerhouden om de stap van CRT naar TFT te maken. Zonder de technische discussie over rising, falling, grey to grey et cetera weer aan te willen gaan, kan toch wel gesteld worden dat de huidige generatie TFT-schermen geschikt zijn voor het spelen van First Person Shooters. Dat geldt dan in het bijzonder voor de 8ms (ach) schermen, waartoe ook deze NEC behoort.

2. Goed design en ergonomie. Ik werk veel achter mijn scherm (tekstverwerking) en zit dus uren naar het beeld te turen. Ergo: een in hoogte verstelbaar scherm is een minimale vereiste. Bovendien vind ik het toch wel prettig als het scherm er een beetje aardig uitziet. Kwestie van smaak natuurlijk. Zelf vind ik dit scherm beduidend beter ontworpen dan de andere 8ms schermen. Met name de BenQ komt op mij wat “plastic” over.

3. DVI. Ik zwaai vrolijk naar Samsung. Overigens wél bizar dat NEC geen DVI-kabel meelevert. Goed. Voor twintig Euro is ook dat weer opgelost.

Bonus van de NEC: de laag (idem voor Sony trouwens) die zwart, eh, zo fijn zwart maakt.

Eerste reactie: Prachtig scherm. Waanzinnig (omlaag met die brightness!) helder.

Dode pixels en subpixels: Al opgemerkt. Raad iedereen aan om extra pixelgarantie te nemen. Het is (blijkbaar) niet in alle gevallen te voorkomen en dode pixels gaan je - zeker op termijn - irriteren. Ben je minder perfectionistisch aangelegd: de schermen met luie of dode pixels schijnen her en der met fikse kortingen te worden aangeboden.

Design en ergonomie:
Perfect, wat mij betreft. Stijlvol en simpel. Geen speakerprut. DVI, USB, eenvoudige interface, kabels volledig weggewerkt in de voet, kantelbaar, traploos in hoogte verstelbaar. Het volledig zwarte exemplaar (niet te krijgen in Nederland) is misschien nog iets mooier.

Spiegeling/Coating: Zichtbaar. Voor mij niet hinderlijk maar dat is afhankelijk van lichtinval en de ruimte waarin je werkt. De winst (zwart is Black as Sabbath) is zeker in games enorm. Bovendien vind ik het wel iets “stijlvols” hebben, maar ook dat is uiteraard persoonlijk.

Kleuren, Brightness en Contrast: Van nature enorm bright. Is uiteraard eenvoudig terug te schroeven. Bij foto’s en video’s ervaar ik het beeld als prettig en de kleuren als diep. Natuurlijk is er een (zeker) verschil met CRT-schermen zichtbaar maar als je geen graphic designer bent dan zul je dat niet als hinderlijk ervaren. Misschien komt het door de afwijkende techniek maar ik vind dat de kleuren, in vergelijking met mijn oude Iiyama CRT, van het scherm spatten.

Scherpte: Aangesloten via de DVI van mijn GeForce 5900XT. In native (1280*1024) resolution bij 60HZ vind ik het beeld simpelweg scherp. Wel cleartype even aanzetten.

Kijkhoek: Kleiner dan bij een CRT. Lijkt me geen nieuws. Ik gebruik het scherm echter waar het volgens mij voor bedoeld is: een werk- en gamesplek voor één persoon. Overigens is er best een video op te kijken en kun je ook je vriend(in) rustig mee laten genieten van je (on)kunde in Half Life 2. Ik zie een scherm als dit niet als vervanging van een TV.

Ghosting: Kan ik niet ontdekken. Wel is er (bij V-Sync=Off) een zekere mate van tearing waarneembaar. Met V-Sync aan (hetgeen uiteraard invloed heeft op je FPS) is dat probleem, wat mij betreft, opgelost. Bovendien heb ik niet de indruk dat het spel minder soepel loopt nu ik nog “slechts” met 60 FPS speel. Het is misschien wel even wennen.

Gameservaring: Bizar. Het meest wonderlijke vind ik dat je, bijvoorbeeld op een map met sneeuw, bijna het idee krijgt dat er een soort zilveren gloed over de maps ligt. Echt een erg mooie spelweergave. Niet te vergelijken met mijn CRT. Het geeft een heel ander gevoel. Uiteraard is het schermoppervlak behoorlijk groot en dat zou ook kunnen schelen. Ik ben in ieder geval erg onder de indruk.

Conclusie: Duurder dan vergelijkbare schermen maar betere ergonomie en design. Voor mijn doelen (met name dus gaming en tekstverwerking) voldoet het meer dan prima. Maar dat is dus wel zo subjectief als de pest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Punk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 14:42

Darth Punk

professionalized prutz0r

@EIBart: goede review :) hebben we weer een scherm erbij die zoals je zei in de catagorie Sony HS94P/HS95P en de ViewSonic VP912s past. Mijn vraag alleen: zit er wel/niet een DVI kabel erbij? Volgens de manual op de nec website van wel, maar ik zie dat bv niet terug bij bv takeitnow shop. Kan je btw ook nog wat pics van de monitor wel en niet in in actie posten? :P

i want LART!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan prutz0r,

Weet niet of je nu de NEC (mijn recensie) of de BenQ ("Eibart") bedoelt maar bij het NEC scherm zit géén DVI-kabel.

Laterz,

guru

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Deadguru, Die review mag ook wel in de startpost. Nu de IIyama 481 niet meer wordt geproduceerd wordt het tijd voor een nieuwe betaalbare 19" TFT met IPS paneel.

n00bs, zou je die 193P/930MP wel nemen? Als je ook wilt gamen lijkt een 25ms/20ms PVA paneel (met de nadruk op PVA) me toch geen goede keus. *VA panelen hebben vaak flinke uitschieters kwa reactietijd voor bepaalde kleurovergangen. Als je voor de 193P wilt gaan kun je misschien net zo goed de Dell 1905FP kopen. Heeft dezelfde specs en ook een Samsung panel en Genesis DSP maar waarschijnlijk goedkoper.

Betere keus, als geld geen probleem is, zou de Dell UltraSharp 2001FP zijn. 24bit 16ms S-IPS panel (Philips/LG) en heeft ook een Genesis DSP.

[ Voor 186% gewijzigd door Yokozuna op 14-03-2005 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Punk

Darth Punk

professionalized prutz0r

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 16:26:
Aan prutz0r,

Weet niet of je nu de NEC (mijn recensie) of de BenQ ("Eibart") bedoelt maar bij het NEC scherm zit géén DVI-kabel.

Laterz,

guru
8)7 8)7 8)7 Ja ik sta er ook van te kijken, maar ik bedoel inderdaad jou. Excuses voor nick verwisseling. Toch vind ik het vreemd dat er geen dvi kabel bij zit als dat volgend de manual wel zo is:
http://www.necmitsubishi.com/corpus/E/U/LCD1970GX_0205.pdf

UPdate: De samsung 193P vind ik niet om te gamen; Een maat van mij heeft deze 2x -> 1 op DVI en 1 op Dsub, maar in HL2 merk je gewoon de ghosting. 20 ms is te veel om te gamen

[ Voor 16% gewijzigd door Darth Punk op 14-03-2005 18:09 ]

i want LART!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Yokozuna schreef op maandag 14 maart 2005 @ 17:03:
Deadguru, Die review mag ook wel in de startpost. Nu de IIyama 481 niet meer wordt geproduceerd wordt het tijd voor een nieuwe betaalbare 19" TFT met IPS paneel.

n00bs, zou je die 193P/930MP wel nemen? Als je ook wilt gamen lijkt een 25ms/20ms PVA paneel (met de nadruk op PVA) me toch geen goede keus. *VA panelen hebben vaak flinke uitschieters kwa reactietijd voor bepaalde kleurovergangen. Als je voor de 193P wilt gaan kun je misschien net zo goed de Dell 1905FP kopen. Heeft dezelfde specs en ook een Samsung panel en Genesis DSP maar waarschijnlijk goedkoper.

Betere keus, als geld geen probleem is, zou de Dell UltraSharp 2001FP zijn. 24bit 16ms S-IPS panel (Philips/LG) en heeft ook een Genesis DSP.
Hij is wel een stukje duurder zeg :D is ook 20", maar je hebt wel gelijk natuurlijk. Maar ik wil wel graag 19" omdat die goed betaalbaar zijn, de Samsung 193P is al 1 van de duurder uit de 19" reeks. Maar goed, het enige wat ik zie dat de mensen in het 193P topic erg tevreden zijn, natuurlijk is dit puur subjectief... en ik zou het eigenlijk zelf moeten zien. Ik vind bv een oud IIyama scherm van een maat van mij IIyama 4314ut voor gaming en DVD films er goed genoeg uitzien... maar dit is wel een TN panel van 20ms, ik heb echt GEEN idee hoe een PVA scherm van 20ms tov deze oude 20ms TN panel IRL presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na lang denken ga ik morgen toch maar de benq halen. Heb nog even zitten denken aan het Iiyama scherm omdat ik toch ook wel wat photoshop maar omdat ik eigelijk nooit foto's bewerk en eigelijk alleen maar textures en wat webdesign doe (amateur) toch maar gekozen voor geen ghosting (afgaande op de user reviews) ipv wat betere kleuren die ik waarscheinlijk toch niet zie omdat ik al jaren achter een gaar crt beeldscherm zit.

Hoop alleen wel dat ze het scherm nog hebben. Was eigelijk vanplan om te bellen maar toen ik thuiskwam van school waren de winkels al dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
eigelijk alleen maar textures en wat webdesign doe (amateur) toch maar gekozen voor geen ghosting (afgaande op de user reviews) ipv wat betere kleuren die ik waarscheinlijk toch niet zie omdat ik al jaren achter een gaar crt beeldscherm zit.
Oke dan. Ej naamgenoot, volgens mij heb jij het langst van heel dit topic nodig gehad om de knoop door te hakken niet? :)
20 ms [op een PVA panel] is te veel om te gamen
N00bs, heb jij een verklaring voor het feit dat er veel meer PVA en TN panelen op de markt zijn dan IPS panelen? Het enige wat ik kan bedenken is dat je bij TN panelen kunt adverteren met een veel lagere reactietijd. Zo bijzonder veel duurder zijn IPS panelen toch niet om te produceren?

Waarm komt er niet gewoon een 17/19" versie van de 2001FP uit :(

[ Voor 117% gewijzigd door Yokozuna op 14-03-2005 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Dit is zo vaag dan in het 193P topic:
Ik zelf ben er heel tevreden over. Ik heb zelf geen last van ghosting, maar ik denk dat het heel persoonlijk is of je dat nu wel of niet op een scherm ziet. Ik zie het in ieder geval niet en ben er tevreden over (sommige reviewers zeggen het wel te zien).
Ik speel er niet al teveel games mee, maar ik heb tot nu toe UT 2004 en Far Cry ff gespeeld en het ziet er gewoon perfect uit. Geen klachten whatsoever.
Overigens heb ik 'm nog niet eens aangesloten via de meegeleverde DVI kabel.
En ook op Anandtech wordt er niets over vermeld http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2024&p=8

En nog iemand in het 193P topic:
Wat betreft het gamen, ik heb deze uitgeprobeerd: Warhammer: Dawn of war, NFS Underground, Painkiller, Counter-Strike, Rome: Total War, Doom III, C&C Zero Hour. Elke game speelt echt uitstekend, je merkt echt weinig verschil met een CRT. Alleen bij Counter-Strike merk ik ghosting, maar de andere games doen het uitstekend.
Maarja zoals gezegd ik moet het gewoon zelf zien :)

Ik snap zelf ook niet waarom er zo weinig S-IPS panelen zijn, is gewoon lastig te vinden ;) TN bestaat natuurlijk wel al het langste en is denk ik het goedkoopste te produceren, Samsung had ervoor gekozen om een eigen standaard te beginnen PVA en wellicht is dit ook voor hen goedkoper ivm patenten etc. Misschien is S-IPS het nieuwste type :? maar het lijkt uit de theoretische achtergrond van XBitlabs dat S-IPS de beste panels zijn voor allround en voor pro grafische editting... het enige echte nadeel is de eventuele paarse gloed en laag contrast (gelijk aan TN panels)

[ Voor 20% gewijzigd door n00bs op 14-03-2005 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ja, maar ik vertrouw nog heel weinig mensen sinds ik een aantal mensen heb gehoord van ' ik zie GEEN ghosting' terwijl ik die in dezelfde shooters gewoon wel kon waarnemen. Sommige mensen lijken niet erg kritisch t.o.v. hun eigen nieuwe 'speeltje', gelukkig heb jij ook een naald om daar doorheen te prikken :)

Maargoed, als de 193 echt weinig ghosting vertoont dan zou dat een grote plus zijn voor een 24bit-er. Toch vreemd gezien ook volgens Anandtech PVA panels altijd een enorme piek (80ms+) hebben in de reactietijd van bepaalde kleurovergangen.
het enige echte nadeel is de eventuele paarse gloed en laag contrast (gelijk aan TN panels)
Achja, op veel goede TN panels was het contrast al onaangenaam hoog als je dit op 100% zette, bij IPS panels zal het max-contrast ook wel goed zitten.

[ Voor 55% gewijzigd door Yokozuna op 14-03-2005 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yokozuna schreef op maandag 14 maart 2005 @ 18:28:
Oke dan. Ej naamgenoot, volgens mij heb jij het langst van heel dit topic nodig gehad om de knoop door te hakken niet? :)
haha ja :) laten we hopen dat het die tijd waard is geweest ;) Had eigelijk wel wat eerder een scherm willen kopen maar dat ging niet helemaal door omdat eerst de studiefinanciering teweinig geld stort en veel teveel afschrijft en ik 2.5 maand op de RMA van mijn x800pro heb moeten wachten (morgen eindelijk een nieuwe, hopen dat ie dan wel meer dan 30fps trekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRAM
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-01 21:16
Misschien is het al gezegd...heb topic niet gelezen maar ik heb erg goede ervaringen met Iiyama. 1 dode pixel ergens aan de rand, even gebeld, teruggestuurd en ik kreeg een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ja, want 1 dode = 3 defecte subpixels = nieuwe krijgen = prima service van IIyama.
laten we hopen dat het die tijd waard is geweest
Vast wel, alleen niet in de zin van een prijsdaling, want die is er niet gekomen helaas :)

[ Voor 76% gewijzigd door Yokozuna op 14-03-2005 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 14:17

bosaap22

Doing things I'm good at.

Dus welk scherm gaat de Iiyama E481S vervangen qua specs en prijs? Iemand een suggestie??

:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
'Noem een 19" IPS panel dat geen IIyama 481 is en dezelfde, zoniet lagere responsetijd heeft, en bij voorkeur niet meer dan 500 euro kost"

Anyone? :) Oke dan zal ik het veranderen

"Noem buiten de IIyama 481 een ander 19" IPS panel"

[ Voor 52% gewijzigd door Yokozuna op 14-03-2005 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Die ook nog een ingebouwde tuner heeft :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 23:21

PromoX

Flying solo

Yokozuna schreef op maandag 14 maart 2005 @ 20:15:
'Noem een 19" IPS panel dat geen IIyama 481 is en dezelfde, zoniet lagere responsetijd heeft, en bij voorkeur niet meer dan 500 euro kost"

Anyone? :) Oke dan zal ik het veranderen

"Noem buiten de IIyama 481 een ander 19" IPS panel"
Een LG L1930B of 1910B dan maar?

Geen tuner, maar verder lijkt ie, volgens het overzicht van DJ Canard, wel aan de eisen te voldoen.

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-08 23:30
n00bs schreef op maandag 14 maart 2005 @ 18:37:
Misschien is S-IPS het nieuwste type :? maar het lijkt uit de theoretische achtergrond van XBitlabs dat S-IPS de beste panels zijn voor allround en voor pro grafische editting... het enige echte nadeel is de eventuele paarse gloed en laag contrast (gelijk aan TN panels)
S-IPS bestaat +/- even lang als MVA dacht ik, TN is idd prehistorie techniek ;). Contrast zal nog wel meevallen, maar die paarse gloed vond ik toch erg duidelijk te zien (Philips 190B5). Ik hoefde er niet zo gek veel voor te doen om het te zien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yokozuna schreef op zondag 13 maart 2005 @ 21:59:
Preatorian en ArjanV: Ik heb vernomen dat de 481 niet meer geproduceerd wordt, het wordt dus magazijn leegkopen. Denk dat je moet opschieten!

Nu zou IIyama nog maar 1 19" model produceren (485) welke nieteens een vooruitgang is t.o.v. de 481. Matig van IIyama :)
Waar is dit op gebasseerd, heb dit nog nergens gelezen. Zou wel wat zijn zeg, vraag me dan af hoe dat gaat met service als er iets stuk is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Wordtie vervangen door de 485 :+

Nee ze schijnen nog een hele voorraad speciaal daarvoor te hebben (tenzij ze ook daar doorheen zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Hoe zit het met de Philips 190X5 is dat niet wat?

Het is jammer dat de TFT technieken nog niet ver gevorderd zijn... het is echt als een naald in een hooiberg om een goed allround scherm te vinden... Ik lees trouwens op THG dat TN panels ook steeds beter aan het worden zijn mbt kleurechtheid en zwarting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
Vandaag mijn 481S-B besteld, levertijd van 2 weken. Dus ze zijn er nog wel.

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
pretorian_nl schreef op maandag 14 maart 2005 @ 22:38:
Vandaag mijn 481S-B besteld, levertijd van 2 weken. Dus ze zijn er nog wel.
bij iiyama benelux hebben ze alleen nog zilver en beige op voorraad black niet meer.
vandaag gebeld dus, want wilde 2 zwarte bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 19:01

charrel

Cortisol4life..

arjanv schreef op maandag 14 maart 2005 @ 22:52:
[...]

bij iiyama benelux hebben ze alleen nog zilver en beige op voorraad black niet meer.
vandaag gebeld dus, want wilde 2 zwarte bestellen
mycom even proberen die schijnen ze ongeveer de 30e weer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yoko,

In de startpost???? Eh, copy and paste zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quote:
Je kunt ook het product ter plekke in de winkel testen bij MyCom.nl (Eindhoven in ieder geval), dan ben je uiteraard ook verzekerd tegen alle pixelfouten.
Het probleem bij deze winkels is dat ze meestal niet alle merken verkopen en dat ze standaard duurder zijn dan het gemiddelde postorder bedrijf. Wat wel vaststaat is dat het beter is bij deze winkels te kopen die volledige dekking geven, in plaats van 25 tot 100 euro betalen voor een garantie die vaak niet geldt voor subpixels.

Dat wilde ik idd laten doen (testen in de winkel), maar de mycom medewerker wees mij erop dat indien het scherm een pixelfout bevatte ik binnen 8 dagen van hun "niet goed geld terug" garantie gebruik kon maken, ook bij kapotte subpixels. Ik had een iiyama prolite E431S-B gekocht toen, in hun winkel in Alkmaar. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 10:42:
quote:
Je kunt ook het product ter plekke in de winkel testen bij MyCom.nl (Eindhoven in ieder geval), dan ben je uiteraard ook verzekerd tegen alle pixelfouten.
Enkel tegen betaling (hier in Utrecht iig) en dan nog ben je niet 100% zeker, die dooie pixels kunnen makkelijk 2 dagen later alsnog onstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Dit topic gaat trouwens toch over TFT's niet over winkelgaranties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ik lees trouwens op THG dat TN panels ook steeds beter aan het worden zijn mbt kleurechtheid en zwarting...
Daarom zei ik dus ook dat voor minder professioneel grafisch werk TN panelen soms ook al weleens voldoen :) De VP912s was daar wel een goed voorbeeld van, geweldige kleurinterpolatie.
Het is jammer dat de TFT technieken nog niet ver gevorderd zijn...
Dat is het probleem, de technieken zijn al zover gevorderd bij TN panelen dat er geen grote stappen voorwaards meer verwacht worden. Het is eerder hopen op IPS panelen die ongeveer evensnel zijn worden de snelste TN panelen (reactietijd van 23-27ms gemiddeld) en een betere zwart weergave hebben dan de 481.
Yoko, In de startpost???? Eh, copy and paste zou ik zeggen.
Ik kan dat niet want iemand anders heeft de startpost gemaakt, volgende keer wil ik hem wel onderhouden, kom hier toch zowat elke dag.
Enkel tegen betaling
Ja, soms vragen ze 16,50, kan ook nog in de startpost :) Arghh..

[ Voor 60% gewijzigd door Yokozuna op 15-03-2005 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Stukje leesvoer: http://www.behardware.com/articles/511/page8.html
Lees ook voorgaande pagina's, gaming ziet er wel horrible uit zeg op dat scherm :r

Overigens is het wel zo dat TN panelen maar 262K aan kleuren kunnen weergeven en 18bit geinterpoleerd, dus veel fake kleuren... in films schijnt dit ZEER zichtbaar te zijn, dus een TN paneel is al gelijk niets voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Achja, de ultieme TFT zal er nooit komen. En als een TFT daarbij in de buurt zou komen staan OLED panelen waarschijnlijk aan de deur te kloppen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Yokozuna op 15-03-2005 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Punk

Darth Punk

professionalized prutz0r

Ik vindt het zelf erg verontrustend dat monitor en/of panel fabrikanten alleen proberen om 18 bit panelen qua response tijd te verbeteren. Het is al mogelijk om een 24 bits scherm te maken met 20 ms responsetijd gezien de Samsung 193P. Waarom komen er dan geen 24 bit 19'' tft's met <=16 ms responstijd, gezien er wel 16 ms 20" tft's zijn...

BTW...ik wou dat het al zeker 23 maart was...want rond 23 maart dan komt de leverancier een stapeltje VP912s schermpjes leveren bij Salland, heb ik als goed is eindelijk mn nieuwe puter rond 25-30 maart :( Wachten wordt steeds een beetje ondraaglijker(wil gwoon mn nieuwe puter hebben die sinds 23 feb 2005 heb besteld :'( ) Misschien moet ik maar wat meer jedidarklord training doen :P

Update:
@N00bs hieronder: dan is deze site beter: http://www.reviewmonitor.com/page/directory/3.html
reviews gerangschikt per merk en type monitor :)

[ Voor 13% gewijzigd door Darth Punk op 15-03-2005 12:20 ]

i want LART!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

True, ik wilde eigenlijk ook wachten op OLED, toen ik een paar jaar geleden erover las, zei ik al meteen dat OLED de nieuwe standaard gaat worden en Plasma en alle andere TFT panels zouden verdwijnen... dan gaat dus idd ook werkelijkheid worden, maar ik denk dat dit nog wel 2-3 jaar gaat duren voor de consument (NL loopt natuurlijk ook altijd hopeloos achter met consumenten elecronica)

overigens staan op behardware goede reviews van TFT schermen (ik kende die hele site niet eens). Ze melden ook dat de LG L1920B een goed IPS scherm is :)
http://www.behardware.com/articles/515/page7.html daar staat ook de 193P van Samsung tussen in die test.

[ Voor 43% gewijzigd door n00bs op 15-03-2005 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Jammer dat weinig sites ECHTE metingen verrichten, TomsHardwareGuide heeft daar wel de apparatuur voor. Pas dan kun je objectief oordelen. Eigenlijk zouden verschillende sites die methode moeten toepassen, want 1 bron is geen bron :)
Waarom komen er dan geen 24 bit 19'' tft's met <=16 ms responstijd, gezien er wel 16 ms 20" tft's zijn...
Precies. Straks blijkt het dat er maar 1 IPS panel fabrikant is die aan alle merken levert :)
maar ik denk dat dit nog wel 2-3 jaar gaat duren voor de consument (NL loopt natuurlijk ook altijd hopeloos achter met consumenten elecronica)
Indeed.

[ Voor 34% gewijzigd door Yokozuna op 15-03-2005 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Yokozuna >

Heb je die reviews gezien? behardware test volgens mij erg nauwkeurig :) anyway zie ik dus dat LG wel veel gebruik maakt van IPS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Inderdaad (die metingen). Zal die site even bookmarken. Thanks.

[ Voor 4% gewijzigd door Yokozuna op 15-03-2005 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Model : L1940P lijkt ook erg interessant van LG en deze
L1930BQ
Size : 19.0"
Brightness : 250 cd/m2
Contrast Ratio : 400 : 1
Viewing Anlge : 170/170 (H/V)
Response Time : 12 ms
Display Colors : 16.8M

Wat ik niet snap, aangezien het een 24bit panel betreft moet het IPS, MVA of PVA zijn, maar de de relatief lage contrast en brightness lijkt meer op een IPS, maar de response van 12ms van zwart-wit :? :?

Iemand iets gehoord van dit scherm

[ Voor 21% gewijzigd door n00bs op 15-03-2005 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
OF het is een 8-bits TN paneel (deze bestaan toch ook?), OF ze zeggen het weer es fout voor de zoveelste keer (aardig wat 16.7M TN panelen gezien die gewoon 262k bleken te wezen). Er wordt heel wat gedonderd hoor met die specificaties. Zelfs in aardig wat computerzaken weten ze niet eens dat er uberhaupt een ander panel in een TFT zit met een respons van 20-25.
"Waarom neem je die andere niet...? Dies sneller..." |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Er bestaat nog geen IPS paneel met een responsetijd lager dan 16ms volgens de specs van de Dell 2001 en van horen-zeggen. Het kan inderdaad gewoon een TN panel zijn.

'BQ' doet me trouwens eerder denken aan barbeque dan iets anders :)

[ Voor 20% gewijzigd door Yokozuna op 15-03-2005 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Argh wou vandaag de benq gaan halen waren ze overal in Leiden op. Scheinbaar zijn er best veel mensen die er 1 willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Waarom bestel je hem niet dan?

[ Voor 8% gewijzigd door Yokozuna op 15-03-2005 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 11:32
Op de CeBit stonden een aantal L1980Q. De U-versie stond er niet eens. Daar ging eigenlijk voor kijken.

De L1980Q is een nog betere versie. Hij ziet er erg strak uit. Het is nog niet bekend wanneer deze op de markt komt. Heb jammer genoeg geen foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik nu zeker weet dat ik geen scherm met dode pixels krijg en als ze later komen ik een nieuwe kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

-Sir_Killalot- schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 13:30:
OF het is een 8-bits TN paneel (deze bestaan toch ook?), OF ze zeggen het weer es fout voor de zoveelste keer (aardig wat 16.7M TN panelen gezien die gewoon 262k bleken te wezen). Er wordt heel wat gedonderd hoor met die specificaties. Zelfs in aardig wat computerzaken weten ze niet eens dat er uberhaupt een ander panel in een TFT zit met een respons van 20-25.
"Waarom neem je die andere niet...? Dies sneller..." |:( |:(
LG is ZEER nauwkeurig met het noemen van de kleuren per scherm, dus echt niet mogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjn27
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-08 11:25
hoi b3n666 mischien is het een idee om tot zondag te wachten dan is er een computerbeurs in de groenoord hallen is ie mischien ook wat goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 10-09 23:10
Het Aldi scherm (de 19" versie, niet de 17") heeft ook DVI aansluiting... dat is erg mooi...
Volgens mij zijn alle 8ms panelen TN panelen... (kan het mis hebben) dus dat zal deze dan ook zijn...
Dat er een Medion sticker op zit zegt natuurlijk niks over welk panel het is...

Ik vind het jammer dat er speakers in zitten... nergens voor nodig... als er minder plastic gebruikt was (dunnere randen) zou het perfect zijn!

Maar als het een goed panel is... is het natuurlijk al perfect... zeker voor die prijs.

EDIT: mijn ervaring met pcbeursen is dat de platte schermen daar gewoon duur zijn... in elk geval geen koopjes (tenzij het gebruikte zijn).

In dit artikel:http://www.tweakers.net/nieuws/35695/?highlight=8ms schrijven ze dat (de geteste) 8ms panelen slecht zijn in DVDweergave...

[ Voor 25% gewijzigd door Jazco2nd op 15-03-2005 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Ik vroeg dit aan Phillips:

Heeft het monitor model 190B5CG een IPS paneel? omdat hij 16,0 Miljoen kleuren heeft kan ik me dit niet voorstellen (IPS heeft normaal 16,7 mjn kleuren)

Ik kreeg dit antwoord:

(...) De eerste monitors van dit model waren MVA maar de laatste zijn met IPS panels.

Dat zou dus betekenen dat de 190B5CG 16,7 miljoen kleuren heeft (niet bevestigd) en dat de specs voor geen meter kloppen, en je ook nog eens niet weet welk model je krijgt. Weet iemand meer?

En nu stuit ik ook nog hierop, daar staat wel weer 16,7.....

8)7

Ik denk dat ik maar gewoon modellen op een A4tje schrijf, en dan met me ogen dicht een uitkies.
aaarrrrggghhhlglglgorgelhhhhh......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Zullen we een lijstje 19" IPS panelen maken dan?

- IIyama e481s (25ms)
- Philips 190B5CG (25ms)
- Nec 1970NX-BK (25ms)

(Die fucking type namen beginnen op serial numbers te lijken!)
Mickman schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 15:48:
Op de CeBit stonden een aantal L1980Q. De U-versie stond er niet eens. Daar ging eigenlijk voor kijken.

De L1980Q is een nog betere versie. Hij ziet er erg strak uit. Het is nog niet bekend wanneer deze op de markt komt. Heb jammer genoeg geen foto's.
Tof, wat is die 1980? (lijken wel jaartallen :) ) IPS of TN panel? Aantal kleuren, reactietijd, bijzonderheden?

[ Voor 92% gewijzigd door Yokozuna op 15-03-2005 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Yokozuna schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 21:26:
Zullen we een lijstje 19" IPS panelen maken dan?

- IIyama e481s
- Philips 190B5CG (lijkt wel een serial nummer zeg, kut type namen ook)
- Nec 1970NX

[...]

Tof, wat is die 1980? (lijken wel jaartallen :) ) IPS of TN panel? Aantal kleuren, reactietijd, bijzonderheden?
What about [rml]n00bs in "[ 19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen Dee..."[/rml]
Ik heb het vermoeden dat het IPS is, ik zal LG wel nog mailen mbt het 12ms scherm. Overigens heb ik vandaag nog een LG1920 in actie gezien bij een vriend van mij, mooie kleuren!!!, tekst is zeer scherp en een zeer goede zwarting. Ik heb net even 1 DVD getest en vind het voldoende, maar niet super... ik ga zeker nog daar even verder testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Vermoeden doek nie aan he :) Even lijstje gefatsoeneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
n00bs schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 19:01:
[...]
LG is ZEER nauwkeurig met het noemen van de kleuren per scherm, dus echt niet mogelijk ;)
Hadden ze 16.77 neer moeten zetten ipv 16.8 :P. 16.8 is gewoonweg niet mogelijk en 16.7 komt eerder in de buurt (zeker vanwege het moeilijk weregeven van zeer donkere grijswaarden etc.)
Malloot schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 20:55:
Dat zou dus betekenen dat de 190B5CG 16,7 miljoen kleuren heeft (niet bevestigd) en dat de specs voor geen meter kloppen, en je ook nog eens niet weet welk model je krijgt. Weet iemand meer?
Ik kan bevestigens dat het een 25ms IPS paneel betreft. Ik heb dat ding nader bekeken en er zit zonder twijfel een IPS paneel in (paarse gloed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Nah, 16.77 is ook niet correct. 2^24 is exact: 16777216
Als je dit met een bepaalde significantie afrond zou je wel op 16.8 kunnen komen ;) (gemakzucht).

Ik snap trouwens niet waarom alle producenten 30 types van 1 bepaalde grote uitbrengen... ik word er echt gek van als je die 19" schermen aan het vergelijken bent... ik kan al die getallen etc niet meer onthouden het wordt echt TE onoverzichtelijk voor mij. Net of het nu heeft om zoveel verschillende schermen uit te brengen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelmark
  • Laatst online: 01-02 13:26
n00bs schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 21:46:
Nah, 16.77 is ook niet correct. 2^24 is exact: 16777216
Als je dit met een bepaalde significantie afrond zou je wel op 16.8 kunnen komen ;) (gemakzucht).

Ik snap trouwens niet waarom alle producenten 30 types van 1 bepaalde grote uitbrengen... ik word er echt gek van als je die 19" schermen aan het vergelijken bent... ik kan al die getallen etc niet meer onthouden het wordt echt TE onoverzichtelijk voor mij. Net of het nu heeft om zoveel verschillende schermen uit te brengen :?
ja ben ik het mee eens, fabrikanten brengen zoveel modellen uit; weten bij hun god niet meer welke specificaties overal bij houden, steeds grotere letters 'onder voorbehoud' en in de mailcommunicatie blijven ze ook vaag.

ontopic: heeft een IPS scherm nu kans op een paarse gloed als je het scherm van de zijkant bekijkt? Ik moet namelijk een scherm hebben waar ik dvd's op ga kijken, en we zullen zo ongeveer in een hoek van max 30 graden zitten.

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

-Sir_Killalot- schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 21:42:

Ik kan bevestigens dat het een 25ms IPS paneel betreft. Ik heb dat ding nader bekeken en er zit zonder twijfel een IPS paneel in (paarse gloed).
Koel, waren de kleuren inderdaad goed (beter dan gemiddelde tft's) of was dat moelijk te beoordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
ik kan al die getallen etc niet meer onthouden het wordt echt TE onoverzichtelijk voor mij. Net of het nu heeft om zoveel verschillende schermen uit te brengen :?
Valt opzicht wel mee hoor, volgens mij is er geen fabrikant die meer dan vijf 19" TFT's zonder tuner heeft. IIyama produceert er zelfs nog maar 1, tijd voor een nieuwe. Zal wel een 8ms TN paneel worden, verkoopt goed he....

Het probleem is volgens mij gewoon de naamgeving. Typenamen zijn altijd een combinatie van wat getalletjes en lettertjes, daarvoor in de plaats zouden volwaardige namen een stuk makkelijker zijn kwa onderscheiding. Op zijn minst MINDER getalletjes+letters; gewoon 2 getalletjes en 1 lettertje. Maargoed, niets aan te doen.

[ Voor 40% gewijzigd door Yokozuna op 15-03-2005 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Yokozuna schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 22:00:
Het probleem is volgens mij gewoon de naamgeving. Typenamen zijn altijd een combinatie van wat getalletjes en lettertjes, daarvoor in de plaats zouden volwaardige namen een stuk makkelijker zijn kwa onderscheiding. Op zijn minst MINDER getalletjes+letters; gewoon 2 getalletjes en 1 lettertje. Maargoed, niets aan te doen.
Wat wordt er in de compwereld NIET afgekort :p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Jawel, maar dus niet ver genoeg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Mickman schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 15:48:

Wat is het verschil tussen de L1980U en de L1980Q? Hogere contrast en lagere respons? Weet je misschien ook welk paneel er in zit?

Vond de L1980U al om te :9~ Er was iemand in dit topic die de 17" versie ervan zou kopen, maar nooit meer wat van m gehoord :'(

edit: heb zelf al wat info gevonden over de L1980Q..het grootste verschil zit m in de respons tijd. Die is van 12ms naar 8ms gebruikt. Ook kan het scherm 360graden gedraaid worden. Hier enkele links:
- http://www.breekpunt.nl/nieuwsbericht.asp?id=10222 (adviesprijs word ik niet blij van :| )
- http://www.diskidee.nl/hardware/nieuws/index.htms/5706
- http://au.lge.com/md/prod...el=4&productId=1100000492 (site van LG australie waar ie al op staat)

Volgens mij ziet ie er nog exact hetzelfde uit als de L1980U..Maar misschien zijn de picas op de LG site nog niet geupdate :P

Half maart schijnt ie op de markt gebracht te worden..

[ Voor 45% gewijzigd door BvK P4 op 15-03-2005 23:28 ]

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Afbeeldingslocatie: http://www.diskidee.nl/images/l/lg_l1740p.jpg

Als ik een TFT zie zeg ik nooit 'wow', maar ik doe het nu toch :) Eindelijk ook eens een fatsoenlijke achterkant (Sony 94 schermen niet meegerekend)

Ze 1980Q ziet er ook prima uit zo te zien:

Afbeeldingslocatie: http://au.lge.com/download/product/image/1100000492/L1980U-p-pic_l.jpg

Bij NEC weten ze wel van design, alleen volgens mij betaal je daar wel extra voor, vooral bij die 1740, maarja, als zo'n ding altijd in de huiskamer staat is design natuurlijk wel een belangrijker punt dan bij zolderkamertjes-gebruik.

[ Voor 170% gewijzigd door Yokozuna op 16-03-2005 01:39 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.