Ik ben zelf ook maar een beginner, maar van wat ik zei over matrices en plugins weet ik dat het waar is (je zou het ook aan een expert kunnen vragen; hij zal het met mij eens zijn).
Als je echt goed wil leren encoden, is er 1 site die je je startpagina moet maken:
http://forum.doom9.org of
http://www.doom9.org
Matrices in DVD-RB kun je het makkelijkst toepassen met
MatrixEditor. Je hoeft de matrix dan niet op de hele film toe te passen, want het kan heel makkelijk op een bepaalde "cell" gebeuren. Je kunt dan matrices met elkaar vergelijken en dan bepalen welke je gaat gebruiken.
Op de vraag "welke matrix moet ik gebruiken?" kan volgens mij geen antwoord gegeven worden, omdat dit erg afhangt van de source (is vaak gevraagd op Doom9). Gewoon een kwestie van trial and error dus. Ik moet toegeven dat ik zelf tot nu toe matrices niet veel betere resultaten zie leveren, maar wel goed genoeg om ze te gebruiken (je encoding duurt volgens mij niet langer erdoor). Dit heeft misschien te maken met het feit dat DVD-RB automatisch al matrices gebruikt, en je kunt dan als je wil zelf je eigen matrices toepassen mbv MatrixEditor.
En wat plugins betreft: ik bedoel hiermee avisynth scripting. Hier zijn erg veel plugins voor, en als je het bestaan hiervan nog niet weet, zul je verbaasd zijn van wat ze allemaal kunnen doen
Het is zoiets als een willekeurige programmertaal: iem. die in Java kan programmeren, kan zn eigen programma maken in Java. Voor avisynth geldt dit ook wel, alleen denk ik dat het wel makkelijker is.
Je kunt het natuurlijk ook als n00b proberen (zoals ik het doe eigenlijk): gewoon willekeurig scripts proberen in
AvsP, en bij een fout (geloof me, dat gaat vaak gebeuren

), op google/Doom9 naar een oplossing zoeken. Je zult dan je resultaten met alleen DVD-RB verbeteren, terwijl je nog niet zoveel van Avisynth snapt
-edit-
Om nou kort een antwoord te geven op jouw vraag of er een guide is: ik denk niet dat die bestaat. Je kunt wel de basis leren van avisynth via de homepage, maar het gebruiken van plugins is toch een kwestie van ervaring die je moet opbouwen. Want jouw concrete vraag elke keer bij een encoding is afhankelijk van je source dvd, en aangezien ze allemaal anders zijn...
[
Voor 8% gewijzigd door
Bhai op 04-10-2006 00:33
]