albatross schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:45:
[...]
Ik zal er de manual eens op naslaan.

Ik begin pas net met HC. Klinkt interessant; al zal die extra bitrate natuurlijk wel ergens afgesnoept van moeten worden. Maar zoals ik al zei, een experimentje hier en daar kan geen kwaad.
En, was je er al uit ?
Overigens: Ik heb met Hank gecommuniceerd voor de volgende generatie van de "lumagain" de VAQ. Dit werkt in principe op hetzelfde principe, maar gaat uit van de complexiteit/"platheid" van de scene.
Een donkere scene is in principe ook een "platte scene", want daarbij zijn veel donkere kleuren, is er minder contrastverschil en zijn er minder "zichtbare" details. Een encoder geeft aan zo'n scene een lagere bitrate, op zich logisch.
Maar als je al een relatief lage bitrate hebt, zoals bv bij een re-encode van DVD-9 naar DVD-5, loop je dus de kans dat er veel details verloren gaan, wat uiteindelijk een zichtbaar negatief resultaat heeft. De lumgain setting gaat dit tegen door de donkere scenes een hogere qualiteit matrix mee te geven, en daardoor hogere bitrate, waardoor er weer meer details behouden blijven in die donkere scenes.
De opvolger, VAQ, is iets geavanceerder: Die kijkt naar de complexiteit / "platheid" etc. van de scene. Denk bijvoorbeeld aan een scene van een grote grasvlakte. Zo'n scene is bijna helemaal groen, en bevat weinig contrasten en is op zich dus "plat". Waar lumgain alleen de platheid van donkere scenes herkent, herkent VAQ ook de "platte" scenes in het algemeen, zoals die grasvlakte dus. En past op alle platte scenes, en past ook op die scenes een aanpassing in de matrix toe. Dit werkt eventueel zelfs op delen van een scene.
Erg super, omdat platte scenes regelmatig voorkomen, en storende effecten geeft. Dat zie je regelmatig in docu's die over de zee gaan, met duikscenens tussen het rif bijvoorbeeld. Je ziet dan flink wat "banding" in het uniforme blauw van de achtergrond / van de zee. VAQ zou daar een verbetering in moeten kunnen brengen.
Ben benieuwd, dus houdt HC in de gaten
Overigens is deze VAQ sinds kort opgenomen in X264, de open source H264-encoder. Daardoor is X264 nu imo de beste H264 encoder, beter als de duur betaalde officiele versies die gebruikt worden voor bv. Blurays. De progger van de VAQ voor X264 heeft hem al overgezet naar Xvid, en zal waarschijnlijk ook met Hank samenwerken. Open Source FTW dus
[
Voor 10% gewijzigd door
Anoniem: 100386 op 29-02-2008 15:49
]