DaNiEl KuNsT schreef op maandag 21 februari 2005 @ 23:56:
[...]
alleen t formaat wordt een probleem. zowieso worden er verschillende programma's gebruikt, heb je dus verschillende bestandssoorten. en dan nog t feit dat iedereen andere grotes gebruikt, krijg je strax een 10 meter hoge wagen naast een huisje van 5 meter
Dat is inderdaad een probleem wat je gaat krijgen, maar dat is niet onoverkomelijk. Daarom vertelde ik je eerder ook al dat je met afmetingen vanaf het begin rekening moet houden.
Zoals je ziet kun je onder andere problemen krijgen met je lampen. Al heeft dit ook te maken met de algehele afmetingen van je scene. Lampen werken 'procentueel' en objecten die verhoudingsgewijs klein zijn (je gebouw bijv.) zullen dan minder gedetaileerd worden behandeld. Dus als je een enorme plane als ondergrond gaat gebruiken wordt de schaduwberekening van het object waar het eigenlijk om draait minder exact. Je kunt gaat raytracen, maar dat heeft ook zijn nadelen.
Edit:

Is nog lang niet klaar. Schaduwen/belichting moeten anders (is een ramp met deze rook), ondergrond moet nog (met plantjes), loc en tender zijn nog niet af, station is nog niet af en ga zo maar door. Maar het globale beeld is er!
Edit2:
Op de vraag hoe de rook gemaakt is:
Het is een particle system met facing particles met als materiaal een gradient (zwart/wit met procedural noise) als transparency. Diffuse color is noise (grijs/donker grijs)
Dit is rook en is makkelijker dan stoom, wat er ook nog bij moet. Stoom, om een beetje realistisch te maken, moet uit veel meer veel kleinere particles bestaan. Dit doet een aanslag op je systeem als je dit een beetje probeert uit te lichten.
Meestal exclude ik de particle systems dan ook bij de lampen die de gehele scene belichten en maak ik een of twee lampjes die alleen voor de belichting van de particles zorgen (include). Dan kun je de settings simpel houden omdat de schaduw ervan niet gedetaileerd hoeft te zijn. En kun je ermee spelen zodat je geen vierkante schaduwen krijgt van de particles zelf, maar alleen van de alpha in het materiaal.
[
Voor 46% gewijzigd door
Anoniem: 31514 op 22-02-2005 02:41
]