[WC] homemade waterblokken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:17
op de hoge school waar ik studeer heb ik met een maat van mij geregeld dat we gebruik kunnen maken van een CNC frees machine, echter, er zitten een paar restricties aan namelijk:

koper is lastig frezen omdat het "plakt"

kanalen minimaal 2 mm breed

koper is niet alleen duur maar ook moeilijk frezen mislukt snel (aldus de begeleider die het apparaat zal bedienen). De beste man vertelde me dat messing zeer geschikt is om te frezen, nou is mijn vraag hoe zit het met de warmte geleiding (combi zink en koper) of zijn er andere materialen die goed te bewerken zijn en een hoge warmte geleiding hebben?

we zaten aan 2 designs te denken namelijk een design met kleine koelpilaartjes/ribbetjes, nadeel daarvan is dat je in de hoeken van het blok stilstaand water krijgt.

Het andere design is met een kanaal wat zigzag loopt, dit is een van de meer voorkomendere designs in waterkoel land.

Graag wat tips omtrent materiaal gebruik, design van het waterkanaal en het gebruik van MASTERCAM (het programma waarin het design moet worden ingevoerd om het vervolgens in de CNC machine in te voeren.)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:54
als ik je was zou ik gewoon een RBX cloon maken, die heeft zichzelf meermaals al bewezen als goed blok. En dat koper zou plakken, koper wordt altijd mbv een CNC frees bewerkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
ja kijk ik heb er verder niet zo heel veel verstand van en die man werkt er al jaren mee en die vertelde me dat vandaar misschien dat die frees niet zo nauwkeurig en geavanceerd is als andere CNC's

[ Voor 26% gewijzigd door 1nsane op 16-02-2005 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 15:37
Messing heeft een hele slechte warmte geleiding, dan kun je nog beter aluminium pakken. Koper blijft gewoon de beste keuze (prijs/prestatie) zilver is nog beter maar daar zit een prijskaartje aan. ik ben met een zelfde soort projectje bezig. Alleen aan koper komen is niet bepaalt makkelijk hier in de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 15:45:
als ik je was zou ik gewoon een RBX cloon maken, die heeft zichzelf meermaals al bewezen als goed blok. En dat koper zou plakken, koper wordt altijd mbv een CNC frees bewerkt..
Ik heb een oom die zit in de machine bouw en die is zover ik weet best wel heel erg prof en volgens hem is het heeeeel erg moeilijk om koper te bewerken. Diep boren kan je niet omdat je boor wegloopt en fijne kanaaljes willen niet echt goed omdat het niet mooi recht wil blijven. Probleem is trouwens ook dat als je je koelblok dicht soldeerd dunne finnen kunnen buigen. Ik ben zelf voor een cross-drilled design gegaan. (blok is al lang af maar ik heb het nog niet (oom is erg ver weg) dus ik ga hem maar eens vragen om het op te sturen)

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-07 13:15

DaWaN

'r you wicked ??

Zoiets moet je maken:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/arienap/blokje2.JPG
En een brainstorm van mij :P
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/arienap/blokje1.JPG
Mocht je ze gaan maken dan houd ik me ook aanbevolen en messing kun je beter niet gebruiken

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 20:19
ik heb zelf ook ooit een messing koelblok gemaakt en het scheelt maar een paar graden met zijn koperen tegenhanger. dus het valt wel mee dat het slecht koelt.

het frezen van koper gaat wel, duurt alleen wat langer. Je moet wel wat snijolie gebruiken dat werkt goed.

• 1nsane
ik denk dat we het eerst met messing gaan proberen, vooral omdat dit wat goedkoper is dan koper en veel beter te bewerken, koper is echt vervelend om te bewerken

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-07 15:03
andreict schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 18:34:
ik heb zelf ook ooit een messing koelblok gemaakt en het scheelt maar een paar graden met zijn koperen tegenhanger. dus het valt wel mee dat het slecht koelt.
een paar graden.... dat is in waterkoeling termen veel hor ;)

Anoniem: 76438

Voor een low-end blokje zal messing wel voldoende zijn, anders zou ik gewoon gaan voor koper, of eventueel alu.

Ik heb 2,5 jaar geleden ook mn eigen blokjes gefreesd, dat was idd erg moeilijk. Zorg er voor dat je freesjes goed scherp zijn, en ga niet te snel. Snijolie helpt ook heel erg zoals hierboven al is gezegd.
Of de blokjes mooi worden hangt verder natuurlijk af van de kundigheid van degene die de machine insteld.

• 1nsane
Anoniem: 76438 schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 11:39:
Voor een low-end blokje zal messing wel voldoende zijn, anders zou ik gewoon gaan voor koper, of eventueel alu.

Ik heb 2,5 jaar geleden ook mn eigen blokjes gefreesd, dat was idd erg moeilijk. Zorg er voor dat je freesjes goed scherp zijn, en ga niet te snel. Snijolie helpt ook heel erg zoals hierboven al is gezegd.
Of de blokjes mooi worden hangt verder natuurlijk af van de kundigheid van degene die de machine insteld.
ik ga zowiezo eerst met messing proberen of het ontwerp goed te doen is enne met de kunde van die man zit t wel snor die bediend datsoort apparatuur al meer dan 25 jaar

• 1nsane
ik en mijn compagnon hebben besloten om als het allemaal goed loopt waterblokken in serie te gaan produceren en ze dan voor een uiterst laag tarief aan te gaan bieden op tweakers, dus bij deze ff een animocheck (als het mag van de modjes anders mag deze post weer weg :P)

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

sorry hoor, maar een blok van messing wil ik echt niet!

pak je binas eens.. kijk dan een naar de warmtegeleiding

Messing: 120
Koper: 390
zilver: 429
Aluminium: 237

zoals je ziet is zilver het best, maar erg duur.
koper is een goed alternatief.
als je liever wat anders wilt hebben. gebruik dan aluminium is toch bijna 2x beter als messing en verspaant goed.

koper is prima te freesen. al die profblokken zijn toch ook van koper? zijn echt niet gegoten hoor.
je moet aleen niet zo verschrikkelijk klein.. kanaaltjes van 2 mm... kijk eens op een schuifmaat hoe klein 2mm is.. ik heb ooit een blokje gefreest op school..in koper met een CNC bank kanaal was 5 mm dat is klein zat.

even over het bewerken.

Automaten staal (frees-ijzer in gewone taal) is zo gemaakt dat er een kleine korte spaan van het gereedschap afkomt. hier door verspaand het erg makkelijk. koper vormt een lange spaan, hierdoor freest het moeilijker maar het gaat wel. gewoon goede snelheid, aanzet en goed koelen.

en als de randjes niet helemaal glad worden is aleen beter.. vergroot koeloppervlak.

succes

[ Voor 5% gewijzigd door B-lennium op 17-02-2005 13:41 ]

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Vandread
Als die man al 25 jaar ervaring heeft zal koper toch niet zo'n probleem zijn ;)
Zo duur is het trouwens ook niet, en als je een beetje deglijk blok maakt krijg je het zelfs nog wel leuk verkocht.

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

1nsane schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 12:15:
[...]

ik ga zowiezo eerst met messing proberen of het ontwerp goed te doen is enne met de kunde van die man zit t wel snor die bediend datsoort apparatuur al meer dan 25 jaar
Probeer hooguit het frezen even uit op messing, want een blok van messing is prut en wie wil dat nou kopen 8)7 Een blok van alu is beter maar je moet gewoon van koper maken anders kan je net zo goed een goede lucht koeler gebruiken IMO, als jullie blokken van messing of alu maken heb ik (en andere) denk niet zoveel interrese, als je een goede maakt van koper raak je ze wel kwijt :) (precies wat Vandread zegt maar ik benadruk het maar even :) )

Anoniem: 64112

Ik heb eventueel nog wel een Maze3 clone voor je. Is in Solidworks gemaakt en misschien wel te exporteren naar Mastercam. Verder zou ik het gewoon proberen in koper te krijgen, want messing lijkt me toch wel behoorlijk prut voor een blokje.

Foto:
http://www.bartuz.net/img/blok2.jpg

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Anoniem: 64112 schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 15:43:
Ik heb eventueel nog wel een Maze3 clone voor je. Is in Solidworks gemaakt en misschien wel te exporteren naar Mastercam. Verder zou ik het gewoon proberen in koper te krijgen, want messing lijkt me toch wel behoorlijk prut voor een blokje.

Foto:
wow supermooi blokje imo, hoe zijn de prestaties?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• 1nsane

Foto:
misschien kan je die naar me mailen :D jochemdebruin@hotmail.com

• MonkeySandwich
voor inspiratie, kijk ook eens rond op het forum van www.procooling.com. Daar staan echt een heleboel mooie en aparte ontwerpen.
Reacties op post zijn alleen niet zo snel als hier maar meestal krijg je wel een duidelijk antwoord op je vraag.

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Foto:
Heel mooi gedaan, maar je kunt denk beter iets maken met meer oppervlakte en waar de slang ingang boven de core zit en 2x uit :)

• MonkeySandwich
1 of 2 slang uitgangen maakt niet zo veel uit, daarom heeft Cathar (de maker van de cascade en storm G4/G5 blokken) er voor gekozen om 1 uitgang te gebruiken.
De eerste versie van de cascade had nog wel 2 uitgangen maar later kmam er een revisie met 1 uitgang omdat het performance verschil te verwaarlozen was.

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Mythrill schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 17:37:
1 of 2 slang uitgangen maakt niet zo veel uit, daarom heeft Cathar (de maker van de cascade en storm G4/G5 blokken) er voor gekozen om 1 uitgang te gebruiken.
De eerste versie van de cascade had nog wel 2 uitgangen maar later kmam er een revisie met 1 uitgang omdat het performance verschil te verwaarlozen was.
Cascade is een heel ander blok, die werkt met jets, dat kan je niet (makkelijk) namaken, ik denk dat met de blokjes die de ts wil gaan maken het weldegelijk iets gaat schelen :) En alle kleine beetjes helpen :)

[ Voor 11% gewijzigd door DaWaN op 17-02-2005 17:56 ]

1nsane schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 16:30:
[...]

misschien kan je die naar me mailen :D jochemdebruin@hotmail.com
Ik heb hem even geupload naar een server. Ik zal je eerlijk zeggen trouwens dat ik hem niet zelf gemaakt heb, maar via iemand die hem ook weer via iemand had enzo. De foto is wel van zijn blok.

Hier even een foto van het solidworks model: http://bartuz.net/img/blok.jpg
En Solidworks bestand hier te downloaden: http://bartuz.net/files/imhotep.SLDPRT

Have fun..

• 1nsane
Anoniem: 64112 schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 19:24:
[...]

Ik heb hem even geupload naar een server. Ik zal je eerlijk zeggen trouwens dat ik hem niet zelf gemaakt heb, maar via iemand die hem ook weer via iemand had enzo. De foto is wel van zijn blok.

En Solidworks bestand hier te downloaden: http://bartuz.net/files/imhotep.SLDPRT

Have fun..
bedankt man, ik denk dat we dit ontwerp eerst gaan omzetten naar mastercam en het dan vervolgens gaan proberen te frezen om te kijken waartoe die frees in staat is :) zogauw ik daar nieuws over heb (of anders nieuws/'vragen) horen jullie het wel weer

Ik heb zelf ook nog een RBX achtig design gemaakt ook met behulp van een vriend. Deze is wat beter, maar heeft wel ribben van 1 mm. Je zou bij deze kunnen kiezen voor 2 of 3 fittings. Hier een afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://bartuz.net/img/blok7.gif

Zal het blok ook nog uppen voor je..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
wow dat is helemaal een mooi blokje zeg! ben benieuwd of dat solid works een beetje goed te exporteren valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 13:07

sniek

Got root?

Het lastige is vaak om de flow even groot in het blok te laten zijn als in de leiding. Ofwel, de inhoud van 2cm van je blokje moet ongeveer even groot zijn als die van je leidinkje.....

Dus een gigantisch blok is niet altijd even slim. Mijn blok is gewoon een blokje koper met een gat erin die precies even dik is als mijn leiding. Geen ribbeltjes, geen hoekjes. Aansluitingen zitten dan ook aan de zijkant.

Idle draai ik 37º

Irrelevant by default - rm -rf /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
weet er iemand hoe ik een sldprt bestand (solidworks) omzet naar mastercam? ik gebruik versie 8 van mastercam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Anoniem: 64112 schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 21:24:
Ik heb zelf ook nog een RBX achtig design gemaakt ook met behulp van een vriend. Deze is wat beter, maar heeft wel ribben van 1 mm. Je zou bij deze kunnen kiezen voor 2 of 3 fittings. Hier een afbeelding:

[afbeelding]

Zal het blok ook nog uppen voor je..
Kijk zoiets is erg mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:13
koper bewerken duurt ove rhet algemeen wat langer, dus die man zal zoiets hebben van dan maar messing of aluminium wat bekend staat als er makkelijk te bewerken.

mastercam kan solid works bestanden importeren en daarop een cnc frees code maken. je kan de tekening in principe dus gewoon inlezen.

@siertuin: kun je dat solidworks bestand voor mij misschien omzetten naar een ander formaat?
IGES oid

hoe wil je het blokje aan je socket vastmaken?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

r_jansen86 schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 17:28:

...

hoe wil je het blokje aan je socket vastmaken?
Plexi plaatje erop met gaten erin en dan met bouten door je mobo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
DaWaN schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 18:02:
[...]

En een a64 holddown dan?
En p4 478 en 775 etc, als je ze wil gaan verkopen moet je daar allemaal rekening mee houden imo....

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
DaWaN schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 18:02:
[...]

hoe maak jij de gaten in het plexiglas voor je aansluitingen? en hoe zorg je ervoor dat er geen water uit de naadjes komen? redelijk belangrijk imo

Afbeeldingslocatie: http://robert.neder-lan.nl/wc/Blokje.jpg
Afbeeldingslocatie: http://robert.neder-lan.nl/wc/Gootje.jpg
Afbeeldingslocatie: http://robert.neder-lan.nl/wc/Kanalen.jpg
iges file

[ Voor 28% gewijzigd door LinuZZ op 03-04-2005 08:27 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rynji
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-06 11:17
El Snorro schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 18:57:
[...]

En een a64 holddown dan?
En p4 478 en 775 etc, als je ze wil gaan verkopen moet je daar allemaal rekening mee houden imo....
A64 heeft toch ook 2 gaten ;) En P4 S478 en S775 ook. SoA ook, geen probleem imo :)
r_jansen86 schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 20:47:
[...]

hoe maak jij de gaten in het plexiglas voor je aansluitingen? en hoe zorg je ervoor dat er geen water uit de naadjes komen? redelijk belangrijk imo

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
iges file
Slangpilaren in het plexi fixxen lijkt me niet moeilijk, chromoflorum ofzow :O En opvullen met goede lijm/kit denk ik zo, iig dat lijkt me het probleem niet.

offtopic:
Ik zit weer op andere pc :O

[ Voor 3% gewijzigd door Rynji op 18-02-2005 21:46 ]

5800X3D - RTX3080 - 1440p 240Hz OLED Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

T!m0n schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 21:45:
[...]

A64 heeft toch ook 2 gaten ;) En P4 S478 en S775 ook. SoA ook, geen probleem imo :)

[...]

Slangpilaren in het plexi fixxen lijkt me niet moeilijk, chromoflorum ofzow :O En opvullen met goede lijm/kit denk ik zo, iig dat lijkt me het probleem niet.

offtopic:
Ik zit weer op andere pc :O
Chloroform, ofwel C3H4 ;)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-07 22:15
uuh was het niet CHCl3 ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
idd C3H4 bestaat nie CH4 is methaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 13:58
1nsane schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 18:14:
[...]

idd C3H4 bestaat nie CH4 is methaan :P
Offtopic mode: Zou je C3H4 niet als volgt kunnen maken?

code:
1
2
3
4
5
H   H
|   |
C=C=C
|   |
H   H

Is wellicht erg instabiel maar het bestaat vast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-07 22:15
Krankenstein schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 22:48:
[...]

Offtopic mode: Zou je C3H4 niet als volgt kunnen maken?

code:
1
2
3
4
5
H   H
|   |
C=C=C
|   |
H   H

Is wellicht erg instabiel maar het bestaat vast wel.
pentadieen noem je zoiets :-)

Offtopic mode: Google vindt het , dus bestaat wel :P

whoeps, 3 atomen is het 8)7 dus dan is de stam propaan, en 2 dubbele bindinge, -dieen propadieen dus :X

[ Voor 25% gewijzigd door Shuisman op 20-02-2005 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-07 09:46
SHuisman schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 23:13:
[...]

pentadieen noem je zoiets :-)

Offtopic mode: Google vindt het , dus bestaat wel :P
Pentadieen: 5 C atomen en 2 (di) dubbele bindingen:
code:
1
2
3
4
5
H H H   H
| | |   |
C=C-C-C=C
|   | | |
H   H H H

penta is 5, en dr zitte maar 3 C atomen in, dus t is iets met pro..., propadieen ?

chloroform is idd CHCl3

code:
1
2
3
4
5
  Cl
  |
H-C-Cl
  |
  Cl

[ Voor 11% gewijzigd door DP Kunst op 19-02-2005 23:35 ]

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Anoniem: 64112 schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 19:24:
[...]

Have fun..
ik heb geprobeerd die solidworks file te importeren in mastercam (versie 9.1 inmiddels) maar dat wil hij nie doen omdat ie geen parasolid data vind in het bestand :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
r_jansen86 schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 20:47:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
iges file
ik denk dat ik ook gewoon plexi onder de CNC leg omdat dit fijn nauwkeurig is, enne zoals je ziet zitten er in alle blokken die men hier post een geul waar je een rubber ring in kan leggen dus maak je maar geen zorgen ;)

en trouwens dat blok waarvan jij de iges file upde (daarvoor nog hulde) heeft geeneens gaten om het plexiglas vast te maken op het blok en gaten om het blok op het mobo vast te maken :P

[ Voor 12% gewijzigd door 1nsane op 20-02-2005 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Slangpilaren in het plexi fixxen lijkt me niet moeilijk, chromoflorum ofzow En opvullen met goede lijm/kit denk ik zo, iig dat lijkt me het probleem niet.
Zou kunnen.. Je kunt ook gewoon gaten boren en die tappen. Kun je de pilaren er op de normale wijze inschroeven. Ringetje en wat tape en het is ook wel goed.

Ik heb verder geen ervaring van het exporteren van het door mij geposte maze3 blokje. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Tip voor goedkoop startmateriaal: ga naar een metaal/recycling bedrijf. Hier in Eindhoven zit Theunissen. Daar betaal je op gewicht. Blok koper kost maar een paar euro daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
1nsane schreef op zondag 20 februari 2005 @ 18:51:
[...]

ik denk dat ik ook gewoon plexi onder de CNC leg omdat dit fijn nauwkeurig is, enne zoals je ziet zitten er in alle blokken die men hier post een geul waar je een rubber ring in kan leggen dus maak je maar geen zorgen ;)

en trouwens dat blok waarvan jij de iges file upde (daarvoor nog hulde) heeft geeneens gaten om het plexiglas vast te maken op het blok en gaten om het blok op het mobo vast te maken :P
nee dat klopt die moet ik nog even tekenen, aan de onderkant wordt ook nog een randje afgefreesd voor de socket, ik zal hem vandaag of morgen even afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 13:07

sniek

Got root?

Als je het blokje niet demontabel wilt houden dan is twee componenten bison Lijm echt het beste om ze aan elkaar te janken. 12 uur drogen en geen druppel water die zal lekken. Echter, wanneer je een gaatje hebt dan is het onverwoestbaar en zul je een nieuwe moeten maken! :) Goed plakken dus,...

Irrelevant by default - rm -rf /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Anoniem: 21486 schreef op maandag 21 februari 2005 @ 10:17:
Tip voor goedkoop startmateriaal: ga naar een metaal/recycling bedrijf. Hier in Eindhoven zit Theunissen. Daar betaal je op gewicht. Blok koper kost maar een paar euro daar.
thnx voor de tip! helaas woon ik daar niet in de buurt maar kan er wel een keer heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
nieuwe blok geupt, nu met gaten voor plexi plaatje en montage

@ siertuin, wanneer kunnen we het blokje verwachten wat je nog zou uppen?

[ Voor 40% gewijzigd door LinuZZ op 21-02-2005 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
we zullen moeten wachten op de CNC frees we hebben een week vertraging omdat de begeleider afwezig is wegens ziekte misschien dat er nog andere begeleiders zijn die het apparaat kunnen bedienen dat moeten we nog even bezien, misschien wel mooi om in de tussentijd een mooi plan te maken voor welk blok we precies gaan maken, hoe en een ontwerp voor een deksel met slangpilaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:51
Ik heb hier ook nog een ideetje van mn pa voor een home-made blokje

> Kubusversie Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/28792p3Er8VGL.jpg

> Zijaanzicht Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/28792Cx5D7t9c.jpg

> Dekseltje voor op het zijaanzicht Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/28792N9fFgiuu.jpg

Overigens kloppen alle maten nog niet en moet de O-ring in het dekseltje nt rond zijn, kon de goede file niet vinden.. :X Maargoed, het wordt een koper blokje,

Kom maar op met die comments.. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Jarno op 21-02-2005 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Jarno? Reken eens uit wat dat gaat wegen? Ik weet niet of je mobo dat leuk vindt hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108218

Ws bouw ik er ook nog een andere kast bij, met het oog op een chiller. Dan kan ik die zuurstof dicht maken en heb ik ws geen last van gewicht, dan "hangt" mn mobo niet maar ligt ie plat.. ;) Maar het ging mij meer op het ontwerp/performance.. :Y)

Edit: gvd, verkeerde account.. :( Moet iig Jarno zijn.. :+

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 108218 op 21-02-2005 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had nog beloofd het blokje te posten, bij deze:

http://www.bartuz.net/files/SocketA_WC_tu1nAndRich.SLDPRT

Even voor de goede orde: Dit blokje is nooit in het echt getest. Loop alle maten nog even na dus voordat je gaat converteren, want zo vakkundig zit het niet in elkaar. Ik ben niet zo'n Solidworks held. Daarnaast zou ik het wel waarderen als er foto's van het eindresultaat kwamen, mocht iemand er mee gaan spelen. Daarnaast is dit niet zozeer mijn blokje, maar een blokje van mijzelf en een vriend. Hij heeft de basis ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Anoniem: 64112 schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:56:
Ik had nog beloofd het blokje te posten, bij deze:

http://www.bartuz.net/files/SocketA_WC_tu1nAndRich.SLDPRT

Even voor de goede orde: Dit blokje is nooit in het echt getest. Loop alle maten nog even na dus voordat je gaat converteren, want zo vakkundig zit het niet in elkaar. Ik ben niet zo'n Solidworks held. Daarnaast zou ik het wel waarderen als er foto's van het eindresultaat kwamen, mocht iemand er mee gaan spelen. Daarnaast is dit niet zozeer mijn blokje, maar een blokje van mijzelf en een vriend. Hij heeft de basis ontworpen.
_/-\o_ hij werkt hier in tegenstelling tot het eerder gepostte blokje van jou, even een vraagje, waarom zijn de gaten doorlopend? die gebruik je toch voor het plexi plaatje? maar goed mooi blokje ik ga hem even restylen en waarschijnlijk ga ik dan toch dit blokje frezen. wordt vervolgd..

iges file siertuin

[ Voor 6% gewijzigd door LinuZZ op 03-04-2005 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tof dat het werkt kerel. Kun je het blok niet in SW openen en de onderkant dichtmaken? Opzich maakt het niet zoveel uit, omdat je de gaten gewoon kunt tappen en er dan vrij korte (inbus staat stoer) boutjes voor kunt gebruiken. Zolang ze niet door het blok heenkomen zou het niet uit moeten mogen maken.

Ik vind het leuk dat het werk! Keep us posted!!

Bart

Edit: 4 gaten gebruik je als mounting holes, de rest voor vastmaken plexi.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 64112 op 21-02-2005 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
vandaag ff op school bezig geweest in mastercam, helaas was de begeleider nog steeds ziek dus de frees moest nog even wachten ik hoop dat ik dat blokje van Bart (aka siertuin) kan frezen met dat ding, zo ja dan krijgt hij het eerste exemplaar op zijn deurmat, voor in de tussentijd heb ik effe wat rest aluminiumplaat gescoord waar ik een beetje op aan het experimenteren ben (je moet toch wat heh ondertussen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

1nsane schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 16:53:
vandaag ff op school bezig geweest in mastercam, helaas was de begeleider nog steeds ziek dus de frees moest nog even wachten ik hoop dat ik dat blokje van Bart (aka siertuin) kan frezen met dat ding, zo ja dan krijgt hij het eerste exemplaar op zijn deurmat, voor in de tussentijd heb ik effe wat rest aluminiumplaat gescoord waar ik een beetje op aan het experimenteren ben (je moet toch wat heh ondertussen ;) )
Ga je dat blokje nu uit koper freezen? Zo ja, dan zou ik er ook graag een willen :) Het is dat RBX achtige blokje?

[ Voor 3% gewijzigd door DaWaN op 22-02-2005 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
DaWaN schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 16:59:
[...]

Ga je dat blokje nu uit koper freezen? Zo ja, dan zou ik er ook graag een willen :) Het is dat RBX achtige blokje?
we gaan het waarschijnlijk toch uit koper doen ja, gewoon wat restkoper scoren eerst en dan kijken of dat apparaat er mee overweg kan, (waarschijnlijk wel) en inderdaad willen we dat RBX achtige blok gaan maken gezien het feit dat we er nu een iges file van hebben, nu nog ff de vraag of dat apparaat minder dan 2 mm aan kan (de man was er nogal vaag over) mocht het nou niet kunnen dan moet ik ff solidworks/mastercam beter gaan leren, dan pas ik hem aan zodat de geultjes wel 2 mm zijn en dan gaat ie op de frees, en anders ff die maze 3 kloon namaken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou.. Mocht je er meerdere gaan maken, dan hou ik me natuurlijk wel aanbevolen. Er zat immers redelijk wat werk in dat blok :p

Voor goedkoop koper kun je dit adresje proberen: http://www.motorenco.nl/ Gewoon even bellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
ik heb het blok van siertuin dermate verneukt dat hij te maken is op een niet- cnc freesbank (omdat ik dat zelf ga doen)

gelijk een paar radiussen verkleind hij is nu heelaas iets minder rond maar goed.

ik kan eventueel nog de sleufjes 2 mm maken voor de liefhebber..

bedankt siertuin

verbouwd blok siertuin

en dan nog iets, in verband met het eerder genoemde gewicht, is het geen idee om het blokje aan de plaat achter je mobo vast te maken, dat je iets langere boutjes neemt?

Afbeeldingslocatie: http://robert.neder-lan.nl/wc/blokje2.jpg

tekening:

Afbeeldingslocatie: http://robert.neder-lan.nl/wc/tekeningt.jpg
Klikbaar

[ Voor 44% gewijzigd door LinuZZ op 03-04-2005 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat gewicht kun je uitrekenen. Gewoon de dichtheid van koper invoeren in SW en dan rekent ie het uit.. Zal heus niet zwaarder zijn dan een grote luchtkoeler. Ik zou hem gewoon met vier bouten met veertjes vastmaken. Post eens een screenshot btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

Heb je dat gemaakt met unigraphics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
8-) neej alles hier was in solidworks en/of mastercam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-06 12:26
Anoniem: 64112 schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 20:12:
Dat gewicht kun je uitrekenen. Gewoon de dichtheid van koper invoeren in SW en dan rekent ie het uit.. Zal heus niet zwaarder zijn dan een grote luchtkoeler. Ik zou hem gewoon met vier bouten met veertjes vastmaken. Post eens een screenshot btw.
Bovendien is het scharnierpunt van een WC blokje veel lager als dat van een luchtkoeler dus om het gewicht zou ik mij geen zorgen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
helaas jongens ik weet niet of jullie het blokje van siertuin/mij al hebben laten zien aan de uitvoerende, het is niet mogelijk dit blokje te frezen omdat de sleufjes te diep zijn voor de frees. een frees van 2 mm kan maar 7 mm diep frezen en dan heb je ook nog te maken met freesjes die krom gaan trekken en dus zullen breken. mijn suggestie: nieuw ontwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

r_jansen86 schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 18:03:
helaas jongens ik weet niet of jullie het blokje van mij/siertuin al hebben laten zien aan de uitvoerende, het is niet mogelijk dit blokje te frezen omdat de sleufjes te diep zijn voor de frees. een frees van 2 mm kan maar 7 mm diep frezen en dan heb je ook nog te maken met freesjes die krom gaan trekken en dus zullen breken. mijn suggestie: nieuw ontwerp
Dunnere plak koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
maby een idee om een dunnere plaat koper te pakken, daar een mooi gleuf profiel in zetten en de kanalen etc in een blok plexi zetten? dan hoef je niet zo veel in het koper te vrezen, (een rij gleuve van 2mm tussen kanalen)

BramBoterham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
dan heb je wel heel ondiepe kanalen. 7 mm in koper is ook niet haalbaar.. het idee van de koelribben is dan best wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

r_jansen86 schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 20:43:
dan heb je wel heel ondiepe kanalen. 7 mm in koper is ook niet haalbaar.. het idee van de koelribben is dan best wel weg.
Je kan toch ook wel 2 keer frezen, of gaat dat niet? Eerst 3,5mm en dan nog een keer 3,5mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
DaWaN schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 21:25:
[...]

Je kan toch ook wel 2 keer frezen, of gaat dat niet? Eerst 3,5mm en dan nog een keer 3,5mm?
Een dunnere plak koper is imo gewoon de beste oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
El Snorro schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 22:12:
[...]

Een dunnere plak koper is imo gewoon de beste oplossing :)
ja dat is wel de beste oplossing maar dan nog heb je een probleem,
mijn vader zou me gaan helpen en die zij toen ik dit verhaal vertelde, ga het maar proberen op een manier van je komt er wel achter dat het niet gaat... en dit ging over messing... misschien ga ik het ook wel proberen maar dan nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
nieuwste update: kanalen frezen per 0,2 milimeter, dat wordt dus zeker wel cnc...
tot 7 mm is dan wel mogelijk. hoe staat het verder met de tekeningen/vorderingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131133

Ik ben nu ook een Watercooling aan het maken ik moet alleen nog een koelblok hebben en die wil ik ook zelf maken.... Maar weet iemand waar ik een koperen blok kan vinden...??

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
zoeken in de gouden gids naar non ferro, hier kan je over het algemeen wel koper kopen. Zelf heb ik er geen ervaring mee maar ik had het ooit ergens gelezen

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

Anoniem: 131133 schreef op donderdag 14 april 2005 @ 18:21:
Ik ben nu ook een Watercooling aan het maken ik moet alleen nog een koelblok hebben en die wil ik ook zelf maken.... Maar weet iemand waar ik een koperen blok kan vinden...??

bvd
www.motorenco.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb wat gevonden in de Gouden Gids (helemaal niet aan gedacht dat ik daar ook in kon zoeken O-) )

Maar wat denk je.... er zit een Metaalgroothandel op de weg waar ik altijd langs fiets naar school (of in ieder geval een straat in en dan ben ik er)

Domme, domme ik :P :P

Nog wel bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou iemand weten wat dat kost...? 2 Koperen blokken..

(ik zoek zelf ook verder... :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 21:10

Stoney3K

Flatsehats!

Misschien dat ik heel stom ben door te schoppen met een n00b vraag maar bij deze dan, degene die me een pushmessage stuurt staat dan maar volledig in zijn recht. ;)

Waar ik nog naar op zoek ben is een adresje wat mijn CNC werk voor me wil doen. We zijn met een clubje een cockpit aan het bouwen en daar moeten o.a. panelen voor ge-CNC'd worden. Bovendien wil ik ook wat gaan experimenteren met waterkoeling, dus offtopic is het niet.

Misschien meer een vraag aan jullie: Hoe komen jullie aan CNC adresjes en wat betaal je voor je CNC werk ongeveer per mm? Doen jullie dat op school, werk of iets dergelijks?

Enne... als iemand iets weet in Eindhoven, natuurlijk al helemaal graag. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135884

Beetje gezeur dat frezenvan koper op een cnc bank niet fijn gaat...

Doe het op school vaak genoeg, flink wat smerende koelvloeistof erover en je ragt er zo met 2000rpm en een redelijk hoge voeding doorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 22:20
http://www.schaeffer-apparatebau.de

Afbeeldingslocatie: http://www.schaeffer-apparatebau.de/images/stories/idee_front/info1_en.gif

Zijn diverse tweakers geweest die hier hun panel vandaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
bredend schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 18:21:Zijn diverse tweakers geweest die hier hun panel vandaan hebben.
voorbeelden? B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
B-lennium schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 13:29:
sorry hoor, maar een blok van messing wil ik echt niet!

pak je binas eens.. kijk dan een naar de warmtegeleiding

Messing: 120
Koper: 390
zilver: 429
Aluminium: 237

zoals je ziet is zilver het best, maar erg duur.
koper is een goed alternatief.
als je liever wat anders wilt hebben. gebruik dan aluminium is toch bijna 2x beter als messing en verspaant goed.
Overigens valt de prijs van zilver best mee, voor een kilo betaal je waarsch. 200-300 euro, een water blokje weegt nauwelijks 200 gram, dus zit je op 40-60 euro, da's even veel wat je betaald voor een proffessioneel waterblokje, en je thermische geleiding overstijgt die van de gemiddelde huis-tuin & koper blok. Ik weet alleen niet hoe het zit met de plakkerigheid....
sniek schreef op maandag 21 februari 2005 @ 12:52:
Als je het blokje niet demontabel wilt houden dan is twee componenten bison Lijm echt het beste om ze aan elkaar te janken. 12 uur drogen en geen druppel water die zal lekken. Echter, wanneer je een gaatje hebt dan is het onverwoestbaar en zul je een nieuwe moeten maken! :) Goed plakken dus,...
Of je lijmt het gaatje dicht?

[ Voor 51% gewijzigd door Rey Nemaattori op 10-06-2005 09:22 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-06 12:26
Aquastacker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136640

Ik weet niet of het al gezegd is, maar mijn stief pa heeft hier wel eens een WC blokje gamaakt.. Hij heeft in een alu blokje sleuven gamaakt die zigzag lopen en dan een plat koper blokje er op.. dat koper blokje raakt die core dus..

Dit kan natuurlijk ook, al heb ik wel mee gekregen dat coper en alu in combinatie met water op elkaar reageren. als ik me goed herinner heeft hij me verteld dat ze er eerst wat moet moesten doen voor het niet meer op elkaar reageerd.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180506

Ik ben op dit moment ook bezig om een waterblok voor mijn XP-M 2400+ (socket A) te maken.
Ik kwam er echter achter dat er veel verschillende soorten koper zijn, waarbij de thermische geleidingseigenschappen sterk verschillen!
De warmtegeleiding van bijv. CuNi2Si bij 20oC is 67-120 W/m.K
De warmtegeleiding van CuCrZr bij 20oC is 167-320 W/m.K
Laatstgenoemde is ook erg slijtvast = langere levensduur

Koper is koper
Elke kopersoort heeft zijn eigen eigenschappen die uiteindelijk behoorlijk bepalend zijn voor de resultaten die het waterblok geeft!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Wat ook heel handig is voor mensen zonder CNC-freesmachine is gewoon een oude koperen luchtkoeler nemen, die iets inkorten en er plexi bovenop doen, ertussen komt een héél fijn laagje silicone en het geheel wordt vastgezet door 4 inbusboutjes !
vb:
oude S478 luchtkoeler:
Afbeeldingslocatie: http://pic2.picturetrail.com/VOL952/7205667/13762801/205365813.jpg

koelvinnen ingekort:
Afbeeldingslocatie: http://pic2.picturetrail.com/VOL952/7205667/13762801/206173974.jpg

plexi bovenkant:
Afbeeldingslocatie: http://pic2.picturetrail.com/VOL952/7205667/13762801/206175338.jpg

totaal:
Afbeeldingslocatie: http://pic2.picturetrail.com/VOL952/7205667/13762801/207944053.jpg

met inbusboutjes en water:
Afbeeldingslocatie: http://pic2.picturetrail.com/VOL952/7205667/13762801/207941053.jpg

Anoniem: 138322

Hoe kort jij die koelvinnen in dan? :o

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-07 12:51

MF

Take a Seat

met een zaag ;)

• Ward Vr
  • Laatst online: 20-04-2024
In volgorde van gebruik:
ijzerzaag/ slijpschijf/ dremel/ vijl ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob2908
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-12-2024
na aanleiding van dit topic ben ik een beetje gaan klooien met solidworks(zelf beetje geprobeerd aan te leren). nu ben ik tot dit gekomen na wat klote:
http://www.yourfilehost.c...file=blokje_isometric.jpg
http://www.yourfilehost.c...age&file=blokje_front.jpg
het was mijn bedoeling om de in/uitvoer horizontaal te plaatsen maar ik heb zo'n idee dat het water zo niet in de buitenste koelvinnen komt omdat die hoeken zeg maar te scherp zijn?? Ik vroeg me af of er software is waarmee je dit kunt controleren en mocht dit er zijn hoe heet deze?
en hoe dun kun je die sleufjes uitfrezen? heb hier nog totaal geen verstand van maar dat komt volgend schooljaar wel bij werktuigbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Laatst online: 08:23

DonMetal

Doet Iets Met Media

Rob2908 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 22:01:
na aanleiding van dit topic ben ik een beetje gaan klooien met solidworks(zelf beetje geprobeerd aan te leren). nu ben ik tot dit gekomen na wat klote:
[afbeelding]
[afbeelding]
het was mijn bedoeling om de in/uitvoer horizontaal te plaatsen maar ik heb zo'n idee dat het water zo niet in de buitenste koelvinnen komt omdat die hoeken zeg maar te scherp zijn?? Ik vroeg me af of er software is waarmee je dit kunt controleren en mocht dit er zijn hoe heet deze?
en hoe dun kun je die sleufjes uitfrezen? heb hier nog totaal geen verstand van maar dat komt volgend schooljaar wel bij werktuigbouw
Je plaatjes doen het niet, probeer eens; www.xs.to

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibfranky
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-07 15:58
Rob2908 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 22:01:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik weet niet hoe dik jouw koelvinnen zijn en de afstand tussen 2 koelvinnen maar als ze minder dan 2mm gaan zijn word het redelijk moeilijk om deze uit te frezen , zelfs op een cnc machine.
Ik had laatst ook eens een ontwerp van mij in solid mee naar school genomen (ongeveer in de aard van wat jij daar hebt) en mijn cnc leraar zei dat dit bijna niet te maken was op een van onze machines ( nieuwe CNC Emco Mill 55 ). Dit omdat koper een vrij zacht materiaal is en dat de koelvinnen nog wel eens niet goed eruit konden komen omdat ze te hoog zijn naargelang hun dikte , en als gevolg zouden ze kunnen ombuigen tijdens het bewerken.

Daarna heb ik een nieuw ontwerp gemaakt en dit zouden we wel kunnen maken...
Een foto'tje :
Klik hier. Laat me duidelijk zijn : dit is nog niet af , maar het gaat om het idee. (let niet op slechte render ^^ , is maar een simpele render uit solidworks , materiaal zou koper moeten voorstellen.)
De kleine blokjes zijn 2mm x 2mm en 5mm hoog , en daardoor een stuk lager dan mij vorige ontwerp en zou dus meer kan op slagen hebben.

Nu vroeg ik me af of die wel goed gaat koelen (C2D E6600 oc'd) ? Iemand een idee ?
Ik ga het zoiezo met mijn leraar mechanica uittellen hoe goed het allemaal gaat koelen , maar heeft iemand nu al een idee misschien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob2908
@ ibfranky ik had de koelvinne 1mm en de onderlinge afstand ook 1mm, ik weet niet of dit uit alu wel te maken is?
afstand van buitenste vinnen tot rand is 1,5mm, blokje is 16mm dik, 106,6mm lang en 68,125mm breed, in/uitlaat is 10mm in diameter, koelvinnen zijn 13mm hoog

@donmetal als link doen ze ut wel zal ut wel ff verandere

ik wil eerst eens beginnen met een p3 water te koele om te proberen, daarbij is het geen ramp als er iets kapot gaat.. wil dat ding dan als download pc gaan gebruike of als servertje maar dat moet ik nog eens bekijken

maar niemand enig idee over software dat de waterstroom kan testen?

mss een stomme vraag, maar als je zoiets uit koper zou gieten zou ut dan wel werken? zo dun en al?

[ Voor 7% gewijzigd door Rob2908 op 27-02-2007 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibfranky
Ik denk ook niet dat het uit aluminium (om dezelfde reden als koper) zo te maken is maar je kan het altijd proberen , hoogstens breekt jou freesje af en/of zijn je koelvinnen krom.

Hoe wil jij de waterstroom gaan testen met software ? Een soort van simulatie van het waterblok ?
Denk niet dat zoiets (betaalbaar) bestaat.

Edit : Gieten van koper ? Bestaat dat wel ? Ik krijg materialenleer op school en ik heb er nog nooit van gehoord 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door ibfranky op 27-02-2007 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
ibfranky schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 23:40:
Edit : Gieten van koper ? Bestaat dat wel ? Ik krijg materialenleer op school en ik heb er nog nooit van gehoord 8)7
Denk wel dat gieten van koper bestaat. Het koper komt volgens mij niet al mooi blokje van de berg ;) . Maar ik denk niet dat het veel gebruikt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

koper moet je gieten in een inerte atmosfeer, anders krijg je een geoxideerde en poreuse cast. als je vinnen van 1mm wilt gieten zal je in ieder geval verloren was methode moeten gieten en waarschijnlijk ook nog slingertechniek moeten gebruiken (dus het vloeibare koper met kracht in de mal spuiten).

software voor simulatie bestaat wel maar is tamelijk onbetaalbaar geloof ik

lang lang geleden heeft iemand al wat waterblokken gesimuleerd hier: [WC] ProCAST simulatie van een waterblok

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 28-02-2007 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob2908
dat topic gaat me petje een beetje te boven..
zo te zien is het dus gemakkelijker(en goedkoper) gewoon proberen en kijken of het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slitch
  • Laatst online: 28-03 13:33
Wat mij opvalt aan goede waterblokken is dat de base over het algemeen dun is en dat de flow goed geregeld moet zijn.
Daarmee bedoel ik niet highflow maar de manier waarop het door het blok stroomt.
Het jet principe is relatief makkelijk toe te passen op een homemade; probeer dit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibfranky
bassie_ schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 00:29:
[...]

Denk wel dat gieten van koper bestaat. Het koper komt volgens mij niet al mooi blokje van de berg ;) . Maar ik denk niet dat het veel gebruikt word.
beetje offtopic :Nee het komt idd eerst als ertsen uit de grond waarna het een hoogoven ingaat. Maar voor voor het bewerken van bv : waterblokken word het denk ik niet gebruikt.

@rob2908 : Denk dat het inderdaad proberen word !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97321

Sorry voor de (enorme) schop, maar is er uiteindelijk daadwerkelijk iemand die het ook echt uitgevoerd heeft, en zo ja foto's/tips. Ik vind de prijs van waterkoeling namelijk erg hoog, dus ben begonnen om te kijken of het goedkoper kan.
Ik heb nu al plexiglas en een fonteinpomp gehaald, om zelf een pomp+reservoir te maken. Dit zal me waarschijnlijk zo'n 30 euro kosten, al er erg goedkoop dus dacht ik zo.
Om de prijs van het totale systeem nog verder omlaag te krijgen, wil ik eigenlijk ook zelf op de een of andere manier de blokjes gaan maken: 1 voor de CPU (C2D E6600), en 1 voor de videokaart (op moment 7900GT). Nu ben ik dus benieuwd of iemand hier uiteindelijk ook iets dergelijks gemaakt heeft, en wat het resultaat is geworden (zoals hierboven vermeldt: foto's e.d.).
Ik kan de blokken waarschijnlijk op school frezen, koper moet ik nog ff zoeken (ligt een ijzerhandel in de buurt, die zal zoiets wel hebben), en cnc-programma kan ik zelf ook schrijven.

Alvast bedankt voor de hulp (is jammer dat het resultaat van deze projecten vaak niet gepost worden)...
Pagina: 1 2 Laatste