In orde. Maar ik zie niet in waarom registreren fraude in de hand werkt.
Verwijderd
Ghe, een ambtenaar zo laat op oorlogspad nog? Hm, nee, mailen gaat mijn mailservertje niet waarderen, dus een URL zou prima zijn. Trouwens, fraaie bak, die Ultraplex! Zorg je wel dat EAC tiptop geconfigureerd staat? Misschien een overbodige opmerking, maar een fraaie tutorial kun je vinden op http://come.to/satcpCyberpope schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 17:54:
[...]
Dat was ik dus... Zit alleen vandaag tot 23.45 op mijn werk (en dat als ambtenaar) en ben pas rond 00.30 thuis als het tegen zit. Maar daarna wil ik hem wel naar je mailen(?). Ik rip met een Ultraplex 40 (scsi) en EAC van de orginele geperste CD. Kan ik die direct naar je toe mailen of wil je een download adresje (kan allebei).
Mocht iemand anders het willen doen, mag dat ook van mij..
Ga nu naar vergadering, dus lees pas antwoorden na 00.30
Verwijderd
Ja, sorry, een van de meest belangrijke dingen (waar ik op vergeten ben te reageren). Mijn excusesJag schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 17:31:
[...]
Zou je nog eens op mijn reactie kunnen reageren?
- ik en JvS hebben lang nagedacht om een tweede mp3 test op te zetten (ik had de eerste gedaan ooit lang geleden). Maar het is niet heel makkelijk. Ik denk dat het misschien wel de moeite waard is om het echt groot aan te pakken. Op mijn eerste mp3 test kreeg ik echt onverwacht veel respons, ook jaren later nog. Ik denk dat er wel wat te regelen valt met tweakers.net om de hosting te doen en dan evt ook met een bericht met link naar de test op de frontpage.
Ook wilden wij de test koppelen aan userid op tweakers.net, waarbij je op userid een gerandomiseerd setje wav's krijgt (of evt flac om bandbreedte te beperken). En dat je op dezelfde pagina de resultaten kan indienen waarbij je ook de resultaten krijgt te zien. Zo voorkom je fraude (iemand die de uitslagen gaat lekken bijv) en als je het zo aanpakt kan je erop rekenen dat je test echt bekend zal worden en dat er nog vaak naar verwezen zal worden.
En de test kan dan gewoon blijven doorlopen. Dat was jammer aan mijn test, op een gegeven moment waren de resultaten bekend (waren trouwens vrij teleurstellend) en kon je de test dus niet meer doen.
Het lijkt me fantastisch om het een soort van GoT-event te maken, met alle dingen die daarbij komen kijken. Lekken is inderdaad een risico dat er dik in zit, hoewel ik me niet voor kan stellen dat iemand wil cheaten, omdat hij/zij dan echt alleen zichzelf voor gek zet. Maar misschien is dat mijn jeugdige naïviteit
Verwijderd
Ik stel voor dan als codec L.A.M.E. 3.96 en gewoon een constante bitrate, "true stereo" rather than "joint stereo".deepspace schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 18:30:
Dan nog iets? welke encoder verisie, en welke settings.? Ik ben er zelf niet zo waanzinnig bekend mee, dus als mensen de beste settings zouden kunnen aangeven zou dat ideaal zijn!
Verwijderd
Mwah, het origineel wordt bekend gemaakt, hoor.B_FORCE schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 17:34:
mm, ik vind het persoonlijk jammer dat ik niet echt de nummers ken die in het rijtje staan... maargoed kan dan nog wel testen, maar gaat makkelijker als je de nummers kent...
track 1: orgineel
track 2: orgineel of 128kbit
track 3: orgineel of 128kbit
track 4: orgineel of 160kbit
track 5: orgineel of 160kbit
track 6: orgineel of 192kbit
Iets in die geest. Maakt het wellicht iets makkelijker, however, zoals Jag aangaf verminderd het de kans op gokken aanzienlijk
Als het niet anoniem kan, vallen er mogelijk wat audiofielen door de mand.
Nu maakt dat voor de meeste mensen niet uit natuurlijk, maar kan me voorstellen dat het lullig is om bekend te staan als de audiofiel die het verschil tussen 128 en wav niet hoort en daar in iedere discussie weer op wordt gewezen.
Dan kan het verleidelijk zijn om de uitslag nog even te "controleren" voordat je het opstuurt.
daarom.
Nu maakt dat voor de meeste mensen niet uit natuurlijk, maar kan me voorstellen dat het lullig is om bekend te staan als de audiofiel die het verschil tussen 128 en wav niet hoort en daar in iedere discussie weer op wordt gewezen.
Dan kan het verleidelijk zijn om de uitslag nog even te "controleren" voordat je het opstuurt.
daarom.
Verwijderd
Update:
Vandaag heb ik gekregen..
Three Wishes van Roger Waters (Amused to Death)
Hilversum 3 van Herman van Veen (In Vogelvlucht)
(Bedankt!)
Morgen krijg ik..
Hotel California van de Eagles (Hell Freezes Over)
En dat levert een volgend "eindlijstje" op..
So Far Away van Dire Straits (Brothers in Arms)
She Caught the Katy van de Blues Brothers (OST)
Quiet van Smashing Pumpkins
Eric Clapton Unplugged
Jeff Buckley's Hallejulah (Mystery Man, live)
Nou, wanneer we de samples kort houden, is er wat mij betreft nog ruimte voor een nummer of 2, 3. Als we dan nog wat jazz, klassiek en heavy metal d'r bij doen, om het totaalplaatje compleet te maken..
Van jazz heb ik bitter weinig kaas gegeten, ik houd er dan ook helemaal niet van, dus ik zoek nog een fraai stukje jazz voor op de proef.. Wat klassiek betreft; de Moldau van Smetana? En als heavy metal-kandidaat Judas Priest? Of anders Iced Earth? Da's toch nog een béétje te harden voor de niet-liefhebbers
Vandaag heb ik gekregen..
(Bedankt!)
Morgen krijg ik..
En dat levert een volgend "eindlijstje" op..
So Far Away van Dire Straits (Brothers in Arms)
She Caught the Katy van de Blues Brothers (OST)
Quiet van Smashing Pumpkins
Eric Clapton Unplugged
Jeff Buckley's Hallejulah (Mystery Man, live)
Nou, wanneer we de samples kort houden, is er wat mij betreft nog ruimte voor een nummer of 2, 3. Als we dan nog wat jazz, klassiek en heavy metal d'r bij doen, om het totaalplaatje compleet te maken..
Van jazz heb ik bitter weinig kaas gegeten, ik houd er dan ook helemaal niet van, dus ik zoek nog een fraai stukje jazz voor op de proef.. Wat klassiek betreft; de Moldau van Smetana? En als heavy metal-kandidaat Judas Priest? Of anders Iced Earth? Da's toch nog een béétje te harden voor de niet-liefhebbers
Verwijderd
Yep, daar heb je gelijk in, vrees ik. Hoewel, niemand dwingt je natuurlijk mee te doen. En mocht je inderdaad iemand treffen die als (dogmatische) "audiofiel" bekend stond is het wellicht een aardige sloopkogel voor de alom bekende plaat van gewapend betonquazar schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 19:20:
Als het niet anoniem kan, vallen er mogelijk wat audiofielen door de mand.
daarom.
Anyway, ik ben wel een voorstander van transparantheid. Wat mij betreft mag iedereen met de billen bloot
Een tijd terug heb ik een opname van de Matthaeus Passion naar mp3 willen omzetten. Daar ben ik toen al bij het openingskoor mee gestopt, omdat de drie verschillende koren en de twee orkesten door het gebrek aan definitie helemaal dichtslibten.
Qua klassiek zou ik dus het 'Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen' uit Bach's Matthaeus Passion willen adviseren. De tweede opname van Herreweghe is een goede interpretatie, en ik vermoed dat die ook audio-technisch goed genoeg is.
Ik ben benieuwd naar de test!
Qua klassiek zou ik dus het 'Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen' uit Bach's Matthaeus Passion willen adviseren. De tweede opname van Herreweghe is een goede interpretatie, en ik vermoed dat die ook audio-technisch goed genoeg is.
Ik ben benieuwd naar de test!
Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)
Ik stel voor dat jij je even heel diep gaat schamen met je opmerking over 'true stereo'Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 19:11:
[...]
Ik stel voor dan als codec L.A.M.E. 3.96 en gewoon een constante bitrate, "true stereo" rather than "joint stereo".
http://www.hydrogenaudio....ex.php?act=ST&f=16&t=4678
http://www.hydrogenaudio....x.php?showtopic=30637&hl=
http://www.hydrogenaudio....dex.php?act=ST&f=15&t=995
http://www.hydrogenaudio....dex.php?act=ST&f=15&t=683
Ook 'gewoon een constante bitrate' is een beetje rare opmerking, wil je de echte kracht van lame mp3's gewoon negeren? Tevens heeft lame 3.96.1 géén verbeteringen op het gebied van CBR. Eigenlijk alleen bij midrange VBR.
Joint stereo is lossless stereo compressie. Mits je een moderne versie van lame gebruikt (3.90.3 of 3.96.1) dan zorgt joint stereo:
- Bij CBR voor een hogere kwaliteit omdat bits die niet gebruikt hoeven te worden voor dubbele informatie in het stereobeeld nu gebruikt kunnen worden voor echt hoorbare gebieden van de muziek
- Bij VBR voor kleinere files (en hogere kwaliteit als je de grens van 320kbps bereikt)
Ik stel voor dat we sowieso de volgende standaarden gebruiken:
- lame 3.90.3 --alt-preset standard (VBR +/- 190kbps, gouden standaard @ HA.org)
- lame 3.90.3 --alt-preset insane (hoogste kwaliteit, 320kbps CBR)
- lame 3.96.1 -V5 --athaa-sensitivity 1 (VBR, +/- 128kbps, gekozen als contender in de mulitformat 128kbps test
[ Voor 10% gewijzigd door Radiodurans op 15-02-2005 19:52 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
hehe ik weet zeker dat ik de test meedoe.
Brothers in arm ken ik zo orgineel dromen, ben benieuwd of ik daar iets op aan te merken heb...
Ik ga testen met Marantz 7300 als phone voor versterker, dus ook de dac van de marantz.
Eventueel aan infinity 61i en Sennheisser...(kut type ff zoeken)
*bookmarked*
Brothers in arm ken ik zo orgineel dromen, ben benieuwd of ik daar iets op aan te merken heb...
Ik ga testen met Marantz 7300 als phone voor versterker, dus ook de dac van de marantz.
Eventueel aan infinity 61i en Sennheisser...(kut type ff zoeken)
*bookmarked*
Ik ga ook zeker meedoen 
Iig even thuis luisteren, op mijn Pioneer versterker met Mission speakers... en misschien dat ik ook nog even langs mijn broer fiets en dan nog luister op een Marantz CD80 op een Audiomat Prélude Reference versterker...
maar ik ben benieuwd
Iig even thuis luisteren, op mijn Pioneer versterker met Mission speakers... en misschien dat ik ook nog even langs mijn broer fiets en dan nog luister op een Marantz CD80 op een Audiomat Prélude Reference versterker...
maar ik ben benieuwd
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Verwijderd
Hrm. *schaam* Mag ik dan als excuus aanvoeren dat ik al jaren geen L.A.M.E. meer heb gebruikt noch me er in heb verdiept? Is dat valide? In ieder geval wel wáár
Ok, we gaan dan voor L.A.M.E. 3.90.3, en als "smaakjes" --alt-preset medium, standard & extreme. Voeg daarbij het origineel, maakt 4. D'accord?
Als er nog wat tracks nodig zijn trouwens....
Ik kan zelf Alan Paronsons (Sirus bijvoorbeeld) of als het wat klassieker moet: Mussorgsky aanbevelen. Mocht je hier een wav'je/ape van willen hebben kan ik die zo voor je regelen... wat mij betreft zou deze iig niet mogen onderbreken...
CD: Pop Classics
Artiest: The Alan parsons Project
nr: 1
Titel: Sirius
Ik kan zelf Alan Paronsons (Sirus bijvoorbeeld) of als het wat klassieker moet: Mussorgsky aanbevelen. Mocht je hier een wav'je/ape van willen hebben kan ik die zo voor je regelen... wat mij betreft zou deze iig niet mogen onderbreken...
CD: Pop Classics
Artiest: The Alan parsons Project
nr: 1
Titel: Sirius
Ik denk persoonlijk juist de jazz en klassieke tracks het allerbelangrijkste zullen zijn, omdat bij deze muziek soorten de comprssie (vooral in rustige instrumentale stukken) veel makkelijker hoorbaar is.
Misschien kun je Norah Jones voor Jazz door laten gaan. De opname is van zeer redelijke kwaliteit. Ik heb zelf geen enkele piano muziek in lossy formaat omdat er vaak een hoop gesuis naar voren komt. Chopin ofzo? Pantera is wel leuk in het Heavy Metal genre.
Ik vind dit een leuk initiatief en wil best de ISO's voor de CD's hosten als dat nodig is.
Misschien kun je Norah Jones voor Jazz door laten gaan. De opname is van zeer redelijke kwaliteit. Ik heb zelf geen enkele piano muziek in lossy formaat omdat er vaak een hoop gesuis naar voren komt. Chopin ofzo? Pantera is wel leuk in het Heavy Metal genre.
Ik vind dit een leuk initiatief en wil best de ISO's voor de CD's hosten als dat nodig is.
Nog even de titel opgezocht van een track van Mussorgsky die ik bedoelde trouwens
CD: Mussorgsky - Pictures At An Exhibition, Berliner Philharmoniker (Sony Classical)
Artiest: Mussorgsky
Nr: 2
Titel: Gnomus
Van die track van Alan Parsons post ik zo ook even wat plaatjes, van Mussorgsky als mijn dvd-drive klaar is...
Alan Parsons - Sirius:

Veel laag...
CD: Mussorgsky - Pictures At An Exhibition, Berliner Philharmoniker (Sony Classical)
Artiest: Mussorgsky
Nr: 2
Titel: Gnomus
Van die track van Alan Parsons post ik zo ook even wat plaatjes, van Mussorgsky als mijn dvd-drive klaar is...
Alan Parsons - Sirius:

Veel laag...

[ Voor 20% gewijzigd door Xander op 15-02-2005 20:55 ]
Wat betreft 'medium': Officieel ondersteund lame 3.90.3 deze preset niet. Ik stel voor om hiervoor in de plaats 3.96.1 -V4 (medium) of '-V5 --athaa-sensitivity 1' te gebruiken. -V4 hoort in de meeste gevallen zeer goed te klinken, -V5 is wat makkelijker voor de minder getalenteerden onder ons.Ok, we gaan dan voor L.A.M.E. 3.90.3, en als "smaakjes" --alt-preset medium, standard & extreme. Voeg daarbij het origineel, maakt 4. D'accord?
Wat betreft 'extreme': Zelfs Dibrom, de originele dev van 3.90.3 zag hier weinig fiducie in boven 'standard'. Extreme heeft hij er alleen maar toegevoegd omdat hij wist dat er mensen zouden zijn die wilden tweaken boven 'standard'.
'Insane' of 320kbps CBR zou ik graag willen toevoegen om het maximale uit MP3 te halen. Mensen die deze samples eruit halen kunnen er prat op gaan dat ze MP3 'hebben verslagen' ;-).
Dus wat mij betreft: origineel/3.90.3 standard/3.96.1 -V4 of -V5/3.90.3 insane.
Wat betreft heavy metal:
Judas Priest - Painkiller 0:00 - 0:36 (Energiek intro, veel drum/hi hats, 'klassieke' distortion gitaren)
Iced Earth - High Water Mark 4:44 - 5:14 (bombastisch, veel gitaar/drum, violen, vocals en koor etc.)
Beide CD's heb ik niet maar die Iced Earth CD wil ik best morgen nog kopen, meteen een goed excuus ;-).
Verder stel ik voor:
My Dying Bride - The Wreckage of My Flesh 5.05 - 5:45 (zware synth orgel, trage gitaren en flinke bassdrum)
Strapping Young Lad - Oh My Fucking God 2:35 - 2:55 (*extreme* sample, heavier en drukker dan dit kan niet :-), tot 300kbps gemiddeld nodig om dit fatsoenlijk te encoden)
Deze CD's heb ik zelf.
Over het algemeen moeten dergelijke rustige stukken met weinig dynamiek juist weinig problemen moeten opleveren voor MP3. Alleen harpsichord is een berucht instrument vanwege de zgn. pre-echo problemen.Ik denk persoonlijk juist de jazz en klassieke tracks het allerbelangrijkste zullen zijn, omdat bij deze muziek soorten de comprssie (vooral in rustige instrumentale stukken) veel makkelijker hoorbaar is.
Ik heb de beschikking over een 10mbit upload pipe, ik wil best wat dingen hosten hiermee.
[ Voor 7% gewijzigd door Radiodurans op 15-02-2005 21:06 ]
Hier nog even analyse van Mussorgsky - Gnomus, wat mij betreft een heel geschikte klassieke testtrack:

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 15-02-2005 21:05 ]
hmmm ok, maar het ene is veel makkelijker te coderen dan het andere, dus ik stel voor, om evenVerwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 17:40:
[...]
Het hoeft niet allemaal Ratsja proof muziek te zijn. Ik ben van het principe garbage in = garbage out, een encoder doet daar niets aan af.
een poll te houden.
Ik hoorde iemand zeggen enter sandman van metallica, volgens mij is the black album niet een beste opname.
Ik vind die opname opzich goed hoorratsja schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 21:38:
[...]
hmmm ok, maar het ene is veel makkelijker te coderen dan het andere, dus ik stel voor, om even
een poll te houden.
Ik hoorde iemand zeggen enter sandman van metallica, volgens mij is the black album niet een beste opname.
ik denk dat het het beste is als we 4 goede referentie nummers hebben, liefst van bekende goede opnamesXanderH schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 21:48:
[...]
Ik vind die opname opzich goed hoorAl zou ik als referentiemateriaal dan liever nummers als "Nothing Else Matters" van die cd pakken, ik hou wat meer van de rustigere nummers...
Maar dat blijt persoonlijk natuurlijk
Verwijderd
Wil je een kwalitatief hoogstaande opname gebruiken dan moet je ze al zeker niet van een audio cd halen...ratsja schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 21:53:
[...]
ik denk dat het het beste is als we 4 goede referentie nummers hebben, liefst van bekende goede opnames
Gelijk welke high-quality cd speler haalt het nooit tegen een high-quality platenspeler waarop men beide hetzelfde nummer afspeelt op resp. cd en vinyl.
Dus wat ga je proberen bewijzen als je al vertrekt van een verminkte basis ?
* ANdrode heeft alle bekende nummers van Miles Davis / Dave Brubeck origineel hier staan.
Ook hen ik wel een pianoconcert van Bhrams origineel staan (Deutsche Grammophon)
Verder kan ik een, in een bepaalde high-end hifi-zaak als referentie gebruikte cd van Nils Lofgren krijgen, en een andere test cd van daar (met 'take 4' erop, rotte sax klep herkennen aan geluid, obvious)
Ook hen ik wel een pianoconcert van Bhrams origineel staan (Deutsche Grammophon)
Verder kan ik een, in een bepaalde high-end hifi-zaak als referentie gebruikte cd van Nils Lofgren krijgen, en een andere test cd van daar (met 'take 4' erop, rotte sax klep herkennen aan geluid, obvious)
green
de bedoeling is het verschil tussen wav en mp3 te kunnen horen en niet betere kwaliteit
en ze hebben wel nummers zat zo denk ik
ik zal zeker wel mee doen en me gehoor te luister leggen
geen idee of ik erg veel verschil zal horen maar daar is de test ook voor
het verschil tussen een slechte en goede versterker hoor ik zeker wel
als je ze na elkaar draait op dezelfde speakers
de bedoeling is het verschil tussen wav en mp3 te kunnen horen en niet betere kwaliteit
en ze hebben wel nummers zat zo denk ik
ik zal zeker wel mee doen en me gehoor te luister leggen
geen idee of ik erg veel verschil zal horen maar daar is de test ook voor
het verschil tussen een slechte en goede versterker hoor ik zeker wel
als je ze na elkaar draait op dezelfde speakers
Deze duscussie AUB niet hier voeren, want velen (zo ook ik) zijn het er absoluut niet mee eens! WIl je discussie, open een topicVerwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 22:44:
Wil je een kwalitatief hoogstaande opname gebruiken dan moet je ze al zeker niet van een audio cd halen...
Gelijk welke high-quality cd speler haalt het nooit tegen een high-quality platenspeler waarop men beide hetzelfde nummer afspeelt op resp. cd en vinyl.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
En dan moeten er nog sjoelschijven op je speakers, een netfilter, een speciale geluidskaart voor het rippen etc.. zo is het einde natuurlijk zoek. Het gaat erom of je het verschil tussen een 128 KB/s mp3 kan horen en een origineel bestand. Net als op internet, die lui gaan die mp3's toch ook niet opnemen met een vinyl speler?Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 22:44:
[...]
Wil je een kwalitatief hoogstaande opname gebruiken dan moet je ze al zeker niet van een audio cd halen...
Maak gewoon van een originele cd's een aantal rips. Je moet ook niet tè moeilijk doen hè.
mochten er zgn audiofielen op hun bek gaan door deze test, dan weet denk ik al te hoe zij zich gaan verdedigen

Uhm, ja, lekker reëel uitgangspunt ook.Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 22:44:
[...]
Ik wil ook graag meedoen, dus ik reageer hier maar vast als blijkt dat alleen mensen die in dit topic reageren mee mogen doen.
Aannames zijn fataal.
Een paar reakties.
@SoleBastard, bedankt voor de heldere uitleg van de HA.org doctrines, beter had ik het niet onder woorden kunnen brengen.
Mensen die graag een vinyl luistertest doen, doen dat gerust, of starten hierover een nieuw topic. Het lijkt erop dat men het er in dit topic over eens is dat het basismateriaal zal bestaan uit 44.1kHz pcm audio, voor het gemak CD-audio genoemd.
Ik zie eigenlijk het nut niet in van het posten van frequentiespectra in dit topic. Zouden die mensen aub kunnen uitleggen wat dit aan de discussie toevoegt ? Zo niet, haal ze dan liever weg. Een spectraalanalyse van een sample zegt niets over de geschiktheid voor een luistertest mbt psycho-acoustische compressie.
Verder heb ik nog een vraag over het uiteindelijk aanbieden van de nummers. Ik zie dat dezelfde compressie of origineel twee keer wordt aangeboden bijvoorbeeld in :
Je krijgt een N aantal malen zowel het bekende origineel (A) als de bekende mp3 ( B ) te horen, vervolgens krijg je X te horen, en je moet dan kiezen of X origineel is of mp3.
Door dit vaak genoeg te herhalen (X is dus willekeurig origineel of mp3) kun je statistisch verantwoord vaststellen of de testpersoon significant beter scoort dan een gokkend persoon. Zie voor een uitgebreidere uitleg de links in eerdere posts. Overigens zit in Foobar2000 (special version) een ABX tester standaard ingebouwd.
Als laatste de heel voorzichtige suggestie om misschien de actuele lame 3.97alpha mee te laten doen. Van de ene kant ben ik het er mee eens als we zeggen dat het daardoor veel te uitgebreid wordt. Van de andere kant zijn we hier tweakerts en wie weet brengen we interessante info voor de developers aan het licht. Naja, mensen die meer willen weten over de allernieuwste lame ontwikkelingen, kunnen dit topic @HA volgen.
@SoleBastard, bedankt voor de heldere uitleg van de HA.org doctrines, beter had ik het niet onder woorden kunnen brengen.
Mensen die graag een vinyl luistertest doen, doen dat gerust, of starten hierover een nieuw topic. Het lijkt erop dat men het er in dit topic over eens is dat het basismateriaal zal bestaan uit 44.1kHz pcm audio, voor het gemak CD-audio genoemd.
Ik zie eigenlijk het nut niet in van het posten van frequentiespectra in dit topic. Zouden die mensen aub kunnen uitleggen wat dit aan de discussie toevoegt ? Zo niet, haal ze dan liever weg. Een spectraalanalyse van een sample zegt niets over de geschiktheid voor een luistertest mbt psycho-acoustische compressie.
Verder heb ik nog een vraag over het uiteindelijk aanbieden van de nummers. Ik zie dat dezelfde compressie of origineel twee keer wordt aangeboden bijvoorbeeld in :
Hebben jullie eigenlijk begrepen hoe een ABX test werkt ?track 1: orgineel
track 2: orgineel of 128kbit
track 3: orgineel of 128kbit
track 4: orgineel of 160kbit
track 5: orgineel of 160kbit
Je krijgt een N aantal malen zowel het bekende origineel (A) als de bekende mp3 ( B ) te horen, vervolgens krijg je X te horen, en je moet dan kiezen of X origineel is of mp3.
Door dit vaak genoeg te herhalen (X is dus willekeurig origineel of mp3) kun je statistisch verantwoord vaststellen of de testpersoon significant beter scoort dan een gokkend persoon. Zie voor een uitgebreidere uitleg de links in eerdere posts. Overigens zit in Foobar2000 (special version) een ABX tester standaard ingebouwd.
Als laatste de heel voorzichtige suggestie om misschien de actuele lame 3.97alpha mee te laten doen. Van de ene kant ben ik het er mee eens als we zeggen dat het daardoor veel te uitgebreid wordt. Van de andere kant zijn we hier tweakerts en wie weet brengen we interessante info voor de developers aan het licht. Naja, mensen die meer willen weten over de allernieuwste lame ontwikkelingen, kunnen dit topic @HA volgen.
[ Voor 29% gewijzigd door Henk007 op 16-02-2005 00:30 ]
@henk007 Ik zag idd dat je al bezig was wat HA.org wijsheid te scheppen hier :-)
Natuurlijk is een blinde ABX test mbv bijv. een java-applet het meest ideale maar er zijn ook andere methodes om een goede test uit te voeren en een vrij hoge statistische significantie te behalen.
- Stel we kiezen 5 samples van ongeveer 30s uit.
- De testhouder zet alle samples om naar 'standard', 'insane' en -'V5'.
- Voor elke tester zet hij het origineel van de eerste sample op track #1 en zet vervolgens op #2 t/m #10 volledig willekeurig standard/insane/V5/origineel samples.
- Origineel van de tweede sample komt op #11 en vervolgens weer willekeurig de 4 verschillende samples op #12 t/m #20.
- Etc. voor de overige samples.
Enkele problemen hierbij:
- De bij elkaar horende samples (#1 t/m #10, #11 t/m #20, etc.) dienen van hetzelfde volume te zijn dus moet er toch een vorm van normalizing toegepast te worden.
- Hoe kan de testhouder voor elke tester een dergelijke iso generen? Misschien is het toch beter om maar 1 zo'n cd te maken en dan de sleutel en de door de testers gegeven antwoorden een bepaalde periode geheim te houden.
- We hebben iemand nodig om op de resultaten wat statistiek los te laten.
Overigens, laat ik alvast vermelden dat ik persoonlijk alleen denk de -V5 samples er uit te kunnen halen. Ik zal hier luisteren op m'n Audigy 2ZS & Gigaworks speakers 7.1 (op hoog volume weliswaar, afspelen met Foobar2000, 24bit, kernel streaming, PPHS upsampling ->48KHz). Ik heb niet de beschikking over een goede koptelefoon helaas. Ik kan MP3's >'standard' zelden of nooit van het origineel onderscheiden.
Natuurlijk is een blinde ABX test mbv bijv. een java-applet het meest ideale maar er zijn ook andere methodes om een goede test uit te voeren en een vrij hoge statistische significantie te behalen.
- Stel we kiezen 5 samples van ongeveer 30s uit.
- De testhouder zet alle samples om naar 'standard', 'insane' en -'V5'.
- Voor elke tester zet hij het origineel van de eerste sample op track #1 en zet vervolgens op #2 t/m #10 volledig willekeurig standard/insane/V5/origineel samples.
- Origineel van de tweede sample komt op #11 en vervolgens weer willekeurig de 4 verschillende samples op #12 t/m #20.
- Etc. voor de overige samples.
Enkele problemen hierbij:
- De bij elkaar horende samples (#1 t/m #10, #11 t/m #20, etc.) dienen van hetzelfde volume te zijn dus moet er toch een vorm van normalizing toegepast te worden.
- Hoe kan de testhouder voor elke tester een dergelijke iso generen? Misschien is het toch beter om maar 1 zo'n cd te maken en dan de sleutel en de door de testers gegeven antwoorden een bepaalde periode geheim te houden.
- We hebben iemand nodig om op de resultaten wat statistiek los te laten.
Overigens, laat ik alvast vermelden dat ik persoonlijk alleen denk de -V5 samples er uit te kunnen halen. Ik zal hier luisteren op m'n Audigy 2ZS & Gigaworks speakers 7.1 (op hoog volume weliswaar, afspelen met Foobar2000, 24bit, kernel streaming, PPHS upsampling ->48KHz). Ik heb niet de beschikking over een goede koptelefoon helaas. Ik kan MP3's >'standard' zelden of nooit van het origineel onderscheiden.
[ Voor 8% gewijzigd door Radiodurans op 16-02-2005 00:47 ]
Wat heeft iedereen toch met een java applett? Ik wil zo'n test gewoon op cd branden, komop, ik ga mijn PC niet gebruiken als afspeelapparaat voor een luistertest...SoleBastard schreef op Wednesday 16 February 2005 @ 00:39:
Verwijderd
Jup ik zou het ook op CD plempen, anders hoor ik zowiezo geen verschilXanderH schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 07:24:
[...]
Wat heeft iedereen toch met een java applett? Ik wil zo'n test gewoon op cd branden, komop, ik ga mijn PC niet gebruiken als afspeelapparaat voor een luistertest...
zeker op cd, het liefst volledige nummers.XanderH schreef op Wednesday 16 February 2005 @ 07:24:
[...]
Wat heeft iedereen toch met een java applett? Ik wil zo'n test gewoon op cd branden, komop, ik ga mijn PC niet gebruiken als afspeelapparaat voor een luistertest...
Ik ga uit van een rustig luistermiddagje
nee idd via java applet is natuurlijk erg vreemde vergelijking gelijk. Aangezien de kwaliteit van je pc wel een stuk minder is dat je 'normale' cd speler etc.
Dus gewon via cd lijkt mij ook het beste.
Dus gewon via cd lijkt mij ook het beste.
Verwijderd
misschien wel handig om via een applet random volgorde van de nummers te genereren, zoals door Jag aangedragen is. Vervolgens is het aan de testpersoon zelf wat deze met nr 1 - x gaat doen.
de volgorde moet gewoon diegene bepalen welke de iso, maakt.Verwijderd schreef op Wednesday 16 February 2005 @ 11:28:
misschien wel handig om via een applet random volgorde van de nummers te genereren, zoals door Jag aangedragen is. Vervolgens is het aan de testpersoon zelf wat deze met nr 1 - x gaat doen.
de volgorde moet ergens op internet staan (screenshot) met datum.
Als de test klaar is, kan diegene de link geven om te kijken of de luisteraar het goed heeft.
Misschien is het mogelijk om meerdere iso's te maken en deze random aan users uit te delen?
Bovendien, als je vals wil spelen zijn er al prima opties aangedragen voor de echte losers.
Ik vind mijn PC met envy24 chip ook minder klinken dan mijn cd speler (jaja, niet dubbelblind getest enzo
). Ben dus ook wel voor een cd.
Bovendien, als je vals wil spelen zijn er al prima opties aangedragen voor de echte losers.
Ik vind mijn PC met envy24 chip ook minder klinken dan mijn cd speler (jaja, niet dubbelblind getest enzo
Dat is idd een goed idee. Een stuk of 5 ISO's creëren maakt het onderling vergelijken al een stuk lastiger. Cheaten blijft toch altijd mogelijk dus dan lijkt me dit wel voldoende.
Verder kunnen we hele nummers echt wel vergeten, lijkt me niet echt legaal om hier een beetje ISO's uit te delen van een compilatie van uitgekozen nummers
. Misschien is het handig om alvast stukken van +/- 30s aan te dragen voor de uitgekozen nummers?
Mijn PC opstelling is trouwens stukken beter dan die Philips boombox cd-changer die ik verder heb staan hier
.
Verder kunnen we hele nummers echt wel vergeten, lijkt me niet echt legaal om hier een beetje ISO's uit te delen van een compilatie van uitgekozen nummers
Mijn PC opstelling is trouwens stukken beter dan die Philips boombox cd-changer die ik verder heb staan hier
oei 30 seconden is wel heeeeeeeeeel weinigSoleBastard schreef op Wednesday 16 February 2005 @ 13:43:
Dat is idd een goed idee. Een stuk of 5 ISO's creëren maakt het onderling vergelijken al een stuk lastiger. Cheaten blijft toch altijd mogelijk dus dan lijkt me dit wel voldoende.
Verder kunnen we hele nummers echt wel vergeten, lijkt me niet echt legaal om hier een beetje ISO's uit te delen van een compilatie van uitgekozen nummers. Misschien is het handig om alvast stukken van +/- 30s aan te dragen voor de uitgekozen nummers?
Mijn PC opstelling is trouwens stukken beter dan die Philips boombox cd-changer die ik verder heb staan hier.
Je zou er ook bij kunnen stellen dat ze binnen 24u verwijderd moeten worden. Downloaden mag wel, uploaden niet hèSoleBastard schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 13:43:
Verder kunnen we hele nummers echt wel vergeten, lijkt me niet echt legaal om hier een beetje ISO's uit te delen van een compilatie van uitgekozen nummers. Misschien is het handig om alvast stukken van +/- 30s aan te dragen voor de uitgekozen nummers?
Mijn PC opstelling is trouwens stukken beter dan die Philips boombox cd-changer die ik verder heb staan hier.
Verwijderd
Heh, dat soort methodes zijn juridisch gezien absolute kolder, hoor, tenminste, zoiets heb ik ergens gelezen op een site van de copyrightsmaffiaWaypoint schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 14:41:
[...]
Je zou er ook bij kunnen stellen dat ze binnen 24u verwijderd moeten worden. Downloaden mag wel, uploaden niet hè
Wat testmethode betreft.. Als Jag of JvS het script- en hostingwise voor elkaar kunnen krijgen dat je ABX kunt doen op je eigen tempo en manier, lijkt me dat absoluut the way to go. Even afwachten wat de heren kunnen voor we een definitief besluit nemen inzake de methode?
Inmiddels heb ik de volgende tracks al klaar staan..
Herman van Veen - Hilversum 3 (In Vogelvlucht - bedankt Sander! -- Echt een prettig nummer!)
Roger Waters - Three Wishes (Amused to Death - bedankt Deepspace!)
BB Queen & Jan Akkerman - Next To You (3MS, live - bedankt Cyberpope!)
Dire Straits - Money for Nothing (Brothers in Arms, remastered)
Blues Brothers - She Caught the Katy (OST)
Smashing Pumpkins - Quiet (Siamese Dream)
Eric Clapton - Layla (Unplugged, live)
Jeff Buckley - Hallejulah (Mystery White Boy, live)
Daar wil ik nog aan toevoegen..
Iced Earth - The Hunter voor 't opvullen van de categorie "Heavy Metal"
De klassieke stukken eerder gemeld door een paar mensen heb ik niet. Wellicht volstaat bijvoorbeeld iets van de Carmen Suites door Bizet? Ein Sommernachtstraum van Mendelssohn?
Wat jazz betreft heb ik nog niets.. Jazzliefhebbers, verenigt U
Verwijderd
Ik vrees dat 30 seconden al veel te lang is, willen we niet te maken krijgen met copyright-gelazerratsja schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 14:26:
[...]
oei 30 seconden is wel heeeeeeeeeel weinig

Ik heb eventueel nog wel een Winterreise van Schubert liggen. Persoonlijk vind ik het een erg sterke uitvoering die gebreken in een geluidsinstallatie aan het licht kunnen brengen.
Verder heb ik nog Le Sacre du Printemps van Stravinsky liggen voor het betere beukwerk, qua klassiek that is. Erg veel instrumenten door elkaar moet toch ook lastig worden voor L.A.M.E. zou je zeggen?
Verder heb ik nog Le Sacre du Printemps van Stravinsky liggen voor het betere beukwerk, qua klassiek that is. Erg veel instrumenten door elkaar moet toch ook lastig worden voor L.A.M.E. zou je zeggen?
Verwijderd
Okay, dat klinkt goed, wat mij betreft. Wil je één van de twee kiezen, ze perfect rippen en bij mij bezorgen? Ik heb een FTP-server waar je 'm op mag uploaden, mocht je geen host hebben voor zo'n groot bestand. Laat maar horenquazar schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 16:28:
Ik heb eventueel nog wel een Winterreise van Schubert liggen. Persoonlijk vind ik het een erg sterke uitvoering die gebreken in een geluidsinstallatie aan het licht kunnen brengen.
wel jammer want die 30 seconden zijn zo om, je ript nu maar een gedeelte van een nummer.Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 16:13:
[...]
Ik vrees dat 30 seconden al veel te lang is, willen we niet te maken krijgen met copyright-gelazerMaar goed, ik ga zo even telefonisch contact opnemen met Stichting BREIN. Het zou jammer zijn als iedereen zijn input en werk verloren gaat omdat we daar in verzaakt hebben
Verwijderd
Oh dear. Na telefonisch contact met de BUMA bleek al vrij rap dat je ten alle tijden en ongeacht reden moet betalen aan de BUMA plùs de uitgevers. De beste man aan de telefoon wist me te vertellen dat ze geen ènkel onderscheid maken; betalen moet ten àlle tijden. Voor in totaal tot 10 minuten muziek moet je €11,50 overmaken (per MAAND!) aan de BUMA plus wat daar nog bijkomt aan kosten voor de platenmaatschappij an sich, àls ze al toestemming geven.
Ik zit nu wel te twijfelen of we dit door moeten zetten. Dit hele topic heeft al behoorlijk wat aandacht getrokken en je hoeft je verrader niet te kennen, natuurlijk.
Edit: Een soort van 'coulance'-regeling, waar ik nog om gevraagd heb, kennen ze niet en willen ze niet kennen.
Ik zit nu wel te twijfelen of we dit door moeten zetten. Dit hele topic heeft al behoorlijk wat aandacht getrokken en je hoeft je verrader niet te kennen, natuurlijk.
Edit: Een soort van 'coulance'-regeling, waar ik nog om gevraagd heb, kennen ze niet en willen ze niet kennen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 16:43 ]
misschien valt er op kleine schaal iets euh.. minder legaals te regelen? wanneer je 10- 20 seconden muziek doet zal geen enkele organsatie je aanklagen, alleen al om het feit dat het niet loont..
dan maar wat minder grootsk
dan maar wat minder grootsk
This message was sent on 100% recyclable electrons.
Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 16:42:
Oh dear. Na telefonisch contact met de BUMA bleek al vrij rap dat je ten alle tijden en ongeacht reden moet betalen aan de BUMA plùs de uitgevers. De beste man aan de telefoon wist me te vertellen dat ze geen ènkel onderscheid maken; betalen moet ten àlle tijden. Voor in totaal tot 10 minuten muziek moet je €11,50 overmaken (per MAAND!) aan de BUMA plus wat daar nog bijkomt aan kosten voor de platenmaatschappij an sich, àls ze al toestemming geven.

Sorry hoor, maar dit is weer te droevig voor woorden. Geld vangen voor dit soort dingen. Ik stuur die 11,50 dan liever direct naar de artiesten zelf over!
Maar goed wat nu:? Gaan we nu zelf muziek produceren? Misschien ook wel handig om nog ergens anders een 2nd oppinion te gaan polsen. Want die gasten van de BUMA vertrouw ik eigenlijk ook voor geen cent (zeker ook wetende wat voor dumbo's je meestal aan de telefoon krijgt).
Hmm, misschien is er dan toch slechts een oplossing:
Ook bij het (af)spelen van muziekwerken waarvan de maker meer dan 70 jaar dood is, is de gebruiker de maker niets verschuldigd.
Maar deze quote van de bumastemra website lijkt me wat veelbelovender
Kunnen we het niet op de huiselijke krijg gooienBetalen niet nodig
Als iemand muziek wil draaien of spelen in huiselijke kring, bij bruiloften en familiebijeenkomsten, dan kost hem dat niets.
[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 16-02-2005 17:02 ]
Gewoon topic moven naar HKdeepspace schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 16:52:
Kunnen we het niet op de huiselijke krijg gooienImmers GoT is zo goed als een 2e thuis voor ons
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Ik was zelf ook al verbaasd, want ik dacht dat je inderdaad ook 30 seconden van materiaal met copyrights mocht gebruiken.
Edit: http://www.students.cs.uu.../mp3ta/implementatie.html Tadaaa

Ah, mooi. BUMA kan mij apart dood vallen >: )
@deepspace: Ik ben aan het zoeken, het lijkt me dat Fok.nl op hun muziek forum wel weten waarmee ze bezig zijn....www.fok.nl
Tjeee, maar wat mag dan wel?
Niet alle mp3's e.d. zijn verboden. Eigen werk of beeld- en/of geluidsbestanden die zijn vrij gegeven door de rechtmatige eigenaar mogen geplaatst worden. Vaak zijn deze te vinden op de website van de artiest. Vermeldt daarom altijd waar je het bestand of de link vandaan hebt gehaald, zodat wij ook kunnen zien dat het om iets legaals gaat.
Fragmenten van gecopyright materiaal is toegestaan, mits deze niet langer duren dan 30 seconden en het een non-commercieel doel betreft. Voor raad-je-plaatje spelletjes of om je medefokkers een stukje van die geweldige band te laten horen is het via deze weg toch nog mogelijk om wat te kunnen laten zien en/of horen.
Edit: http://www.students.cs.uu.../mp3ta/implementatie.html Tadaaa
Ah, mooi. BUMA kan mij apart dood vallen >: )
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 17:31 ]
Kunnen we dit ook ergens bevestigd krijgen?Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 17:03:
Ik was zelf ook al verbaasd, want ik dacht dat je inderdaad ook 30 seconden van materiaal met copyrights mocht gebruiken.
[...]
hier staat nog wat: http://www.radio.nl/2003/...rchief/1998/05/86364.html
Ik wist wel dat die gasten van de Buma/Stemra oplichters waren! Eigenlijk moet je ze nog eens opbellen en vragen waarom ze dit soort dingen verduisteren... Alsof ze dat perongeluk doenVoorlopig mogen muziekfragmenten van maximaal 30 seconden gratis van een Internetpagina worden gekopieerd

Hier staat weer juist wat anders, maar dat komt weer van Brein af..: http://nl.wikipedia.org/w.../Overleg_Muziekfragmenten
Ook interessant: http://wwwutnws.utwente.nl/utnieuws/data/31/18/edwin.html Heb ik echter nog niet helemaal doorgelezen, maar mooie quote:
Lijkt me dat we met wetenschap bezig zijnTen eerste laat de auteurswet ruimte open voor het citeren uit een werk van letterkunde, wetenschap of kunst in een aankondiging, beoordeling, polemiek of wetenschappelijke verhandeling, mits aan een aantal voorwaarden voldaan is (Art. 15a lid 1, Auteurswet 1912)
[ Voor 79% gewijzigd door voodooless op 16-02-2005 17:21 ]
Verwijderd
Hm. Ik heb nogmaals BUMA gebeld, maar goed, die labbekakken waren natuurlijk allemaal al naar huis. Morgenmiddag gaat men mij even terugbellen en ik zal het e.e.a. aankaarten aldaardeepspace schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 17:05:
[...]
Kunnen we dit ook ergens bevestigd krijgen?
hier staat nog wat: http://www.radio.nl/2003/...rchief/1998/05/86364.html
[...]
Ik wist wel dat die gasten van de Buma/Stemra oplichters waren! Eigenlijk moet je ze nog eens opbellen en vragen waarom ze dit soort dingen verduisteren... Alsof ze dat perongeluk doen
Hier staat weer juist wat anders, maar dat komt weer van Brein af..: http://nl.wikipedia.org/w.../Overleg_Muziekfragmenten
Ook interessant: http://wwwutnws.utwente.nl/utnieuws/data/31/18/edwin.html Heb ik echter nog niet helemaal doorgelezen, maar mooie quote:
[...]
Lijkt me dat we met wetenschap bezig zijn
Verwijderd
Wow, ik had nooit gedacht dat BUMA zo moeilijk doet. Ik bedoel, 30 sec, dan heb je soms alleen de intro te pakken van een nummer
.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 17:27 ]
Arg, je bent veel te goedgelovig... Ze zijn er ook als bescherming voor de artiest. Daar zie je ook niets van terug, degenen die er met het grote geld vandoor gaan zijn immers de platenmaatschappijenVerwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 17:27:
Wow, ik had nooit gedacht dat BUMA zo moeilijk doet. Ik bedoel, 30 sec, dan heb je soms alleen de intro te pakken van een nummer.

Nouja, genoeg frustratie van mijn kant...
Verwijderd
Nou ja, ik ben wel blij met je research, ik zal die links van je eens goed doorlezen en die telefoondude eens goed aan de tand voelen..deepspace schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 17:30:
[...]
Arg, je bent veel te goedgelovig... Ze zijn er ook als bescherming voor de artiest. Daar zie je ook niets van terug, degenen die er met het grote geld vandoor gaan zijn immers de platenmaatschappijen.
Nouja, genoeg frustratie van mijn kant...
Meanwhile heeft Androde aangeboden wat van Miles Davis te sturen, dus als jullie nou gezamelijk tot een besluit kunnen komen wel werk precies?
Verwijderd
Ik zou gewoon niks van die crap aantrekken en gewoon met kleine samples werken. Mijn broer is eigenaar van www.actionradio.nl dus ik zal hem nog eens vragen hoe het zit en of we zijn naam eraan kunnen linken mocht het echt een probleem vormen. Zij betalen (uiteraard) aan de buma/stemra.
Verwijderd
Nou, ik heb eigenlijk 't liefst zo min mogelijk te maken met die jongens. Er is namelijk nog wel meer hier in huis dat 't daglicht niet zo goed kan verdragen...Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 19:05:
Ik zou gewoon niks van die crap aantrekken en gewoon met kleine samples werken. Mijn broer is eigenaar van www.actionradio.nl dus ik zal hem nog eens vragen hoe het zit en of we zijn naam eraan kunnen linken mocht het echt een probleem vormen. Zij betalen (uiteraard) aan de buma/stemra.
Bijvb
Ach de Buma... wie neemt die nou tegenwoordig nog serieus? Gebruik de search maar eens.

Je zou natuurlijk ook gewoon alles op een server kunnen zitten en deze op 2 dagen maar 2 uur openstellen. Zo loop je weinig tot geen risico. Of aan de hand van een mailingslijst een mail rondsturen met het url'tje. Alleen mensen van GOT en mensen die zich opgeven kunnen erdan snel bijkomen. Na die 2 uur flikker je alles eraf en voìla. Zo snel zijn ze echt niet bij brein hoor
Het gaat zich meer om het princiepe. Als we de Buma/Stemra mensen kunnen plagen door het volledig legaal te doen, dan doen we dat natuurlijk lieverWaypoint schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 20:08:
Bijvb![]()
Ach de Buma... wie neemt die nou tegenwoordig nog serieus? Gebruik de search maar eens.![]()
Je zou natuurlijk ook gewoon alles op een server kunnen zitten en deze op 2 dagen maar 2 uur openstellen. Zo loop je weinig tot geen risico. Of aan de hand van een mailingslijst een mail rondsturen met het url'tje. Alleen mensen van GOT en mensen die zich opgeven kunnen erdan snel bijkomen. Na die 2 uur flikker je alles eraf en voìla. Zo snel zijn ze echt niet bij brein hoor
* ANdrode is trouwens volgens zichzelf de enige die het over Jazz heeft gehad.
Op dit moment twijfel ik tussen:
Joe Henderson - Page One - Blue Bossa (verschrikkelijk bekend loopje, met scherpe drum)
Miles Davis - Milestones - Billy Boy (veel drum, onregelmatig ritme, relatief druk nummer)
Miles Davis - Kind of Blue - So What (bekend)
Dave Brubeck - Take Five (bekend)
Als iemand er hier eentje uit wil kiezen, ben ik het er mee eens.
Mijn voorkeur gaat uit naar Billy Boy of Blue Bossa, maar ik laat de keuze geheel aan de andere mensen die interesse hebben.
ABX < 1% op Blue Bossa op 128 kbit lukt mij iig, castagnettes + trompet
Op dit moment twijfel ik tussen:
Joe Henderson - Page One - Blue Bossa (verschrikkelijk bekend loopje, met scherpe drum)
Miles Davis - Milestones - Billy Boy (veel drum, onregelmatig ritme, relatief druk nummer)
Mijn voorkeur gaat uit naar Billy Boy of Blue Bossa, maar ik laat de keuze geheel aan de andere mensen die interesse hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door ANdrode op 16-02-2005 21:13 ]
Verwijderd
take 5, definitief!
Echt een super nummer, alleen jammer dat we dan zo weinig mogen testen. (30 sec???) Bij dat nummer kan ik me namelijk wel eens irriteren aan de kwaliteit van mijn download cd rips
Echt een super nummer, alleen jammer dat we dan zo weinig mogen testen. (30 sec???) Bij dat nummer kan ik me namelijk wel eens irriteren aan de kwaliteit van mijn download cd rips
Ok, dan wordt het dieVerwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 21:12:
take 5, definitief!
Was zelf voor Blue Bossa gegaan, maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk.
misschien omdat ik brubeck de laatste tijd teveel gedraaid heb, zou een reden kunnen zijn
Verwijderd
Dat nummer, echt geniaal. Alleen bij zo;n extended versie die ik heb is de drum solo een beetje vervelend. Heb helaas de orginele cd niet. Als er nog meer Jazz verzoekjes zijn. Ik heb van Miles Davis Porgy and Bess wel orgineel liggen
Even een kleine tip,
Wanneer je gaat voor iets van de cd Kind of blue zorg dan wel dat je de laatste remastered versie hebt. Anders klinken enkele instrumenten een beetje vals. Dit komt omdat er bij de originele opname gebruik werd gemaakt van twee drie sporen recorders die niet helemaal gellijk liepen. Bij de laatste remaster is dit verbeterd.
Wanneer je gaat voor iets van de cd Kind of blue zorg dan wel dat je de laatste remastered versie hebt. Anders klinken enkele instrumenten een beetje vals. Dit komt omdat er bij de originele opname gebruik werd gemaakt van twee drie sporen recorders die niet helemaal gellijk liepen. Bij de laatste remaster is dit verbeterd.
Dat is misschien wel beter voor onze oren, maar voor de encoder zal het wel niet uitmaken.Space29 schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 21:23:
Even een kleine tip,
Ik ben nog steeds van mening dat we veel te kritisch zijn met het uitzoeken van nummers, maar goed, ik heb er op zich ook niet echt wat op tegen.
Deze 3 zijn allemaal zo goedMiles Davis - Milestones - Billy Boy (veel drum, onregelmatig ritme, relatief druk nummer)
ehm strootje trekken??
doe maar milws, die is lekker schel.... ik denk dat mp3 daar wel moeite mee heeft
offtopic:
de charlie parker versie van Take Five is zoooooo sweet
de charlie parker versie van Take Five is zoooooo sweet
[ Voor 20% gewijzigd door B_FORCE op 16-02-2005 21:50 ]
Verwijderd
wtf! Staat gewoon een typefout in dat document van buma/stemra:
http://www.bumastemra.nl/...nternet#Achtergrondmuziek
http://www.bumastemra.nl/...nternet#Achtergrondmuziek
Dat is lekker lomp.complete muziekwerken mogen alleen worden aangeboden als ze voldoen aan minimaal één van de volgende criteria:
- sampling frequency max. 11,025 kHz
- sampling frequency max. 22,1 kHz bij een sample size van max. 8 bits
- bitrate max. 125 kbps
Onder een compleet werk wordt verstaan: een compleet muziekwerk, een muziekwerk korter dan 1 min. en 45 sec. en fragmenten langer dan 1 min. en 45 sec.

Ik ga voo So What, ik ben erg benieuwd wat er van de bas en het koperwerk overblijft.
Ach, ze zijn op zijn minst consistent, fout staat er immers twee keer in
Ow, voor dat ik het vergeet: voor als iemand nog een keer gaat bellen: vraag of ze ook al die info zwart op wit kunnen geven, geef ook even aan dat het om een non-profit wetenschappelijk experiment gaat! Ook een kopie van de wet op auteursrecht is misschien wel handig denk ik.
Kijk, je kunt altijd zeggen so what, maar ten eerste heeft GoT hier dan misschien een probleem mee, en ten tweede is er niks mis mee als je het gewoon compleet legaal kunt doen.
Ik ga deze eens doorpluizen:
http://www.ivir.nl/wetten/nl/auteurswet.html
Vooral artiekel 12.5 en 12.3 lijken me interessant!
[ Voor 65% gewijzigd door voodooless op 16-02-2005 22:13 ]
Hehehe....hij bedoelde het Jazz nummer "So what".deepspace schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 21:59:
Kijk, je kunt altijd zeggen so what, maar ten eerste heeft GoT hier dan misschien een probleem mee, en ten tweede is er niks mis mee als je het gewoon compleet legaal kunt doen.
Woopszimbab schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 22:12:
Hehehe....hij bedoelde het Jazz nummer "So what".
Maar ik zou gewoon zeggen: we beroepen ons gewoon op artiekel 12.5 van de auteurswet, en dan moeten ze bij de buma/stemra hun bek maar houden!
Samples zou ik dan gewoon idd op 30 sec houden. Dat is echt wel zat om een indruk te krijgen (je kunt het nummer altijd nog op repeat zetten
Wat dachten we btw van Mark Knopfler
[ Voor 60% gewijzigd door voodooless op 16-02-2005 22:27 ]
So what is ook goed, MILES DAVIS is gewoon goed, nou echt pik maar gewoon wat eruit... maakt mij niet uit
(B_FORCE zet geljik een cdtje op
)
iets van Grant Green is ook leuk... van Green street of Grantstand
(B_FORCE zet geljik een cdtje op
iets van Grant Green is ook leuk... van Green street of Grantstand
anders gewoon strootje trekkenANdrode schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 22:29:
Ok,
Het is So What geworden, en ik ga nu niet weer tweifelen
maargoed we dwalen heeeeeel erg af
We zijn inderdaad best wel aan het afdwalen.
Voor de mensen die interesse hebben in de opmerking over 'laatste uitgave van Kind of Blue', lees dit even:

Weet een van jullie trouwens wat beter is? EAC of cdparanoia?
Ik gebruik op dit moment cdparanoia, omdat mijn best lezende cd-drive in mijn linux bak zit. Maar, het is geen goed gefundeerde keuze. Iemand van jullie wel een redenatie?
Voor de mensen die interesse hebben in de opmerking over 'laatste uitgave van Kind of Blue', lees dit even:

Weet een van jullie trouwens wat beter is? EAC of cdparanoia?
Ik gebruik op dit moment cdparanoia, omdat mijn best lezende cd-drive in mijn linux bak zit. Maar, het is geen goed gefundeerde keuze. Iemand van jullie wel een redenatie?
bere goeie cd, echt geweldig.... en die nieuwe vesie ook
, aanrader..
maaaaaaaarrrrr nu gaan we echt weer ontopic
maaaaaaaarrrrr nu gaan we echt weer ontopic
Okee, dus er zijn problemen gerezen mbt tot de copyrights met de Buma en consorten.
Mijn ervaring met de buitenlandse communities was eigenlijk dat samples tot 30 sec. lossless geen problemen opleveren, in ieder geval niet in de V.S.
We hebben nu dus eigenlijk drie opties:
1. We negeren de regels en gaan toch samples van 30 s. gebruiken met het risico in de problemen te komen.
2. We hosten de samples in het buitenland, waar het Nederlandse recht niet van toepassing is.
3. We gebruiken copyrightvrije muziek, die bestaat er genoeg hoor, ook in lossless. Nadeel is dat het vrijwel allemaal onbekend materiaal is.
Mijn ervaring met de buitenlandse communities was eigenlijk dat samples tot 30 sec. lossless geen problemen opleveren, in ieder geval niet in de V.S.
1. We negeren de regels en gaan toch samples van 30 s. gebruiken met het risico in de problemen te komen.
2. We hosten de samples in het buitenland, waar het Nederlandse recht niet van toepassing is.
3. We gebruiken copyrightvrije muziek, die bestaat er genoeg hoor, ook in lossless. Nadeel is dat het vrijwel allemaal onbekend materiaal is.
4. we vinden in de mazen der wet een legale weg (zoals ik al eerder beschereven heb)Henk007 schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 23:23:
Okee, dus er zijn problemen gerezen mbt tot de copyrights met de Buma en consorten.
jack johnson - taylor -- acoustic
jack johnson - mud football -- acoustic
frank sinatra - mack the knife -- big band jazz
frank sinatra - fly me to the moon -- big band jazz
jamie cullum - old devil moon -- jazz
jamie cullum - these are the days -- jazz
TOM & JOYCE - Bonito.. een beetje bossanova achtig
TOM & JOYCE - Queixume ... latin
ik heb ook well wat leuke dingen van micheal buble gehoord ==> jazz
daft punk heeft ook nog een paar goeie platen om mee te testen. hele scherpe muziek die soms de randjes van lossy compression laten zien.
Ik weet niet wat jullie zoeken voor klassiek, maar ik zou een stuk van tjakovski nemen oid. Mozart en beethoven klinken voor de meeste toch heel bekend, en dan ga je een verwachting opbouwen en zelf dingen invullen zegmaar. (onbewust)
nog een tipje. Tests kun je het beste uitvoeren met muziek die je nog nooit gehoord hebt. zo krijg je toch de meest objectieve tests. Aangezien je aan muziek kan wennen zegmaar. Er is genoeg keuze dus ik neem aan dat het niet een probleem hoeft te zijn.
jack johnson - mud football -- acoustic
frank sinatra - mack the knife -- big band jazz
frank sinatra - fly me to the moon -- big band jazz
jamie cullum - old devil moon -- jazz
jamie cullum - these are the days -- jazz
TOM & JOYCE - Bonito.. een beetje bossanova achtig
TOM & JOYCE - Queixume ... latin
ik heb ook well wat leuke dingen van micheal buble gehoord ==> jazz
daft punk heeft ook nog een paar goeie platen om mee te testen. hele scherpe muziek die soms de randjes van lossy compression laten zien.
Ik weet niet wat jullie zoeken voor klassiek, maar ik zou een stuk van tjakovski nemen oid. Mozart en beethoven klinken voor de meeste toch heel bekend, en dan ga je een verwachting opbouwen en zelf dingen invullen zegmaar. (onbewust)
nog een tipje. Tests kun je het beste uitvoeren met muziek die je nog nooit gehoord hebt. zo krijg je toch de meest objectieve tests. Aangezien je aan muziek kan wennen zegmaar. Er is genoeg keuze dus ik neem aan dat het niet een probleem hoeft te zijn.
[ Voor 54% gewijzigd door justice strike op 17-02-2005 02:57 ]
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Ja idd anders, maar het niet echt mogelijk om een echte ABX test te doen. Mijn opzet is geen echte ABX test, maar heeft er wel wat van weg. Om het nog meer op een ABX te laten lijken, zou je evt de mp3 ook weg kunnen geven. Zodat je zowel A (origineel) als B (128kbit) kan horen. En dan bijvoorbeeld 1 of 2 "X-en" erbij. Dan zou ie er zo uit komen te zien:Henk007 schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 00:03:Hebben jullie eigenlijk begrepen hoe een ABX test werkt ?
track 1: orgineel (A)
track 2: 128 kbit (
track 3: orgineel of 128kbit (X)
track 4: orgineel of 128kbit (X)
En zoals ik al zei moet N idd hoog genoeg zijn, 10 of nog hoger ofzo. Dan zit je ruim onder de 1% kans dat je alles goedgokt. Worden al met al wel een heleboel samples waar je op moet gaan antwoorden. Daarom zou ik pleiten voor niet al te veel compressie varianten en instellingen.
Dat lijkt mij een verstandig besluit. Ik zal eens gaan informeren (heb helaas alleen niet zo gek veel tijd de komende periode). Reken er wel op dat zoiets opzetten wel gewoon veel tijd (en moeite!) kost als je het goed wilt doen. Dus dingen als pagina's met statistieken en op userID gegenereerde sample-setjes zijn wel dingen van de lange adem. Dus ik hoop dat je die hebtWat testmethode betreft.. Als Jag of JvS het script- en hostingwise voor elkaar kunnen krijgen dat je ABX kunt doen op je eigen tempo en manier, lijkt me dat absoluut the way to go. Even afwachten wat de heren kunnen voor we een definitief besluit nemen inzake de methode?
Ook denk ik dat t.net wel wilt dat er wel duidelijkheid is over samples en wat de BUMA daarvan vindt enzo. Maar goed, ik weet niet zeker hoe ze daar tegenover staan. Ik zou het wel behoorlijk kinderachtig vinden als dit niet zo mogen. Alsof we zo'n mp3test zouden organiseren om mp3'tjes uit te wisselen ofzo
Nu je het over newsleecher hebt... usenet zou opzich ook wel een mooi medium zijn om zo'n test-cd'tje te verspreiden naar verschillende mensen zonder dat het je echt veel bandbreedte kost... al vraag ik me af of iedereen bekend is met usenet...Jag schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 02:47:
Dan start ik newsleecher wel ff op hoor, heb ik echt niet zo'n test voor nodig.
Verwijderd
niet elke provider heeft een nieuwsserver die snel is/ lang de binaries laat staan.XanderH schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 12:46:
[...]
Nu je het over newsleecher hebt... usenet zou opzich ook wel een mooi medium zijn om zo'n test-cd'tje te verspreiden naar verschillende mensen zonder dat het je echt veel bandbreedte kost... al vraag ik me af of iedereen bekend is met usenet...
Usenet is niet echt handig voor distributie. Versatel (Zonnet) bijvoorbeeld heeft helemaal geen binaries op z'n nieuwsserver staan.
Verwijderd
Sorry voor de afwezigheid gisteren, maar we kregen visite en ik had bitter weinig tijd. Nou, de BUMA zou me gistermiddag terugbellen, nooit meer wat van gehoord. Vanmiddag ga ik 't dus maar eens opnieuw proberen.
@JaG:
Mijn adem is wel lang en het lijkt me zeker de moeite waard als de rest hier dat ook heeft
Dus doe je ding, zou ik zeggen 
Meanwhile heb ik ook wat werk van Miles Davis mogen ontvangen, ik geloof dat So What de uitverkorene is geworden onderling? If so, brengt dat de volgende playlist..
Miles Davis - So What (Kind of Blue)
BB Queen & Jan Akkerman - Next To You (3 Meter Sessies)
Blues Brothers - She Caught The Katy (OST)
Dire Straits - Money For Nothing (Brothers in Arms, remastered)
Herman van Veen - Hilversum III (In Vogelvlucht)
Iced Earth - The Hunter (The Dark Saga)
Roger Waters - Three Wishes (Amused to Death)
Erg leuke lijst, veel afwisseling en verschrikkelijk goede muziek. However, persoonlijk kan Miles Davis me echt compleet gestolen worden, maar goed
Ik beschouw platenkeuze nu wel als afgerond, nu rest slechts nog het zooitje zo legaal mogelijk krijgen (daar ga ik me vanmiddag over buigen met de jongens van BUMA) en hoe de methode precies in zijn werk gaat, wat weer afhankelijk is van hoeveel speelruimte JaG krijgt van Tweakers.
Voor de rest lijkt het me allemaal wel zo'n beetje rond, wat jullie?
@JaG:
Mijn adem is wel lang en het lijkt me zeker de moeite waard als de rest hier dat ook heeft
Meanwhile heb ik ook wat werk van Miles Davis mogen ontvangen, ik geloof dat So What de uitverkorene is geworden onderling? If so, brengt dat de volgende playlist..
Miles Davis - So What (Kind of Blue)
BB Queen & Jan Akkerman - Next To You (3 Meter Sessies)
Blues Brothers - She Caught The Katy (OST)
Dire Straits - Money For Nothing (Brothers in Arms, remastered)
Herman van Veen - Hilversum III (In Vogelvlucht)
Iced Earth - The Hunter (The Dark Saga)
Roger Waters - Three Wishes (Amused to Death)
Erg leuke lijst, veel afwisseling en verschrikkelijk goede muziek. However, persoonlijk kan Miles Davis me echt compleet gestolen worden, maar goed
Voor de rest lijkt het me allemaal wel zo'n beetje rond, wat jullie?
Verwijderd
*kuch*retentie*kuch*XanderH schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 12:46:
[...]
Nu je het over newsleecher hebt... usenet zou opzich ook wel een mooi medium zijn om zo'n test-cd'tje te verspreiden naar verschillende mensen zonder dat het je echt veel bandbreedte kost... al vraag ik me af of iedereen bekend is met usenet...
Nee, ik geloof niet dat dàt zo'n succes is, helaas

Je hoeft niet te kuchen hoor, ik weet dat niet iedereen een lange retentie heeft maar volgens mij is het best te halen als je de upload gewoon aankondigd en iedereen die het wil hebben het even goed in de gaten houdt. Ikzelf zou het iig als 2e verspreidingsmanier overwegen, het lijkt me dat toch 60% van de mensen hier een goede server heeft en dusdanig goed met usenet om kan gaan dat dat nut heeft... het kost iig weinig bandbreedte. Een webservertje ernaast kan altijd nog, maar ik vrees dat dit veeeeeel traffic gaat kosten...
bittorrent is ook een idee natuurlijk, alleen moet je wel genoeg mensen hebben die het willen blijven uploaden...
Het was maar een idee hoorNee, ik geloof niet dat dàt zo'n succes is, helaas
* BasieP is ook tegen usenet. Maakt torrent ofzo das liev
Ik host het wel en ik heb schijt aan de BUMA.
Het gaat me ook niet om de BUMA ofzo... alleen, zo'n cd wordt toch zo'n 300MB (ape) tot 800MB (wav). Stel dat zo'n 100-200 mensen meedoen, gaat je dat 30GB tot 160GB (!!) dataverkeer kosten... van mij mag je het hosten hoor, weet alleen waar je aan begint...TheBorg schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 12:36:
Waarom niet gewoon zoveel mogelijk manieren van verspreiden?
Ik heb er zelf niets op tegen om van usenet te downloaden, maar een torrent is ook wel handig. Desnoods als 3e oplossing een ed2k linkje of ftpserver.
Ik heb er zelf niets op tegen om van usenet te downloaden, maar een torrent is ook wel handig. Desnoods als 3e oplossing een ed2k linkje of ftpserver.
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Host het dan in ieder geval als torrent, gewoon op een webserver planten is lomp.TheBorg schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 12:36:
we zouden toch max 30 seconden doen? (liefst nog minder) want dan valt dat databerkeer wel mee (tenminste, ik vind het nog veel, maarhet is dan iig geen 160gb meer)XanderH schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 15:04:
[...]
Het gaat me ook niet om de BUMA ofzo... alleen, zo'n cd wordt toch zo'n 300MB (ape) tot 800MB (wav). Stel dat zo'n 100-200 mensen meedoen, gaat je dat 30GB tot 160GB (!!) dataverkeer kosten... van mij mag je het hosten hoor, weet alleen waar je aan begint...
Ja... 30 seconden * 10 nummers * een aantal samples.BasieP schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 19:17:
[...]
we zouden toch max 30 seconden doen? (liefst nog minder) want dan valt dat databerkeer wel mee (tenminste, ik vind het nog veel, maarhet is dan iig geen 160gb meer)
Ok, geen idee hoeveel samples per nummer dat uiteindelijk worden maar dat zouden er wat mij betreft rustig meer dan 10 per nummer mogen worden hoor... dan krijg je ook een realistischere uitslag bij je ABX test omdat je het gokpercentage verkleind.
Verwijderd
Heh, nadat ik de telefoondude met de auteurswet uit 1912 om de oren sloeg adviseerde hij mij om het e.e.a. uit te leggen in een emailtje, die hij zou doorsturen naar de juridische afdeling. Dat heb ik gedaan. Even afwachten dan maar
Vanzelfsprekend heb ik het hele verhaal hypothetisch gehouden en geen woord gerept over Tweakers.net

Al was het 4000GB, kan ik best hebben.XanderH schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 15:04:
[...]
Het gaat me ook niet om de BUMA ofzo... alleen, zo'n cd wordt toch zo'n 300MB (ape) tot 800MB (wav). Stel dat zo'n 100-200 mensen meedoen, gaat je dat 30GB tot 160GB (!!) dataverkeer kosten... van mij mag je het hosten hoor, weet alleen waar je aan begint...
Vooral ook niet doen, alle associatie met onze site willen we natuurlijk vermijden.
Als je fragmenten pakt van 30 seconde heb ik daar geen problemen mee, regel dat wel via 1 centraal e-mail adres bijvoorbeeld onder vermelding van je username. Er zal sowieso toch 1 iso bakker zijn die kan die taak dan mooi opzich nemen.
Het is dan wel handig wanneer iemand webspace beschikbaar stelt, eventueel met een max aan dataverkeer, dat valt toch goed te reguleren wanneer je het via e-mail regelt.
Precies wat ik dacht dus. Die gasten zeggen gewoon standaard dat je moet betalen, ongeacht wat je te zeggen hebt. Ga je dieper vragen, dan wordt je doorverwezen... Gaat letter daarVerwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 20:03:
Heh, nadat ik de telefoondude met de auteurswet uit 1912 om de oren sloeg adviseerde hij mij om het e.e.a. uit te leggen in een emailtje, die hij zou doorsturen naar de juridische afdeling. Dat heb ik gedaan. Even afwachten dan maarVanzelfsprekend heb ik het hele verhaal hypothetisch gehouden en geen woord gerept over Tweakers.net

Verwijderd
Heh, ja, die indruk kreeg ik ookdeepspace schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 23:05:
[...]
Precies wat ik dacht dus. Die gasten zeggen gewoon standaard dat je moet betalen, ongeacht wat je te zeggen hebt. Ga je dieper vragen, dan wordt je doorverwezen... Gaat letter daar
Kun je nog eens resumeren welke encoderversies en instellingen je gaat gebruiken?
Wat ik begrepen heb zou worden LAME 3.90.3 met :
--alt-preset standard
--alt-preset extreme
--alt-preset insane
en 3.96.1 met --preset medium
Persoonlijk zou ik liever een paar hoge bitrate settings vervangen door wat lagere (bijvoorbeeld 3.96.1 -V 5 of V 6 of eventueel --preset 128), omdat extreme en insane volgens mij voor 99% van de gevallen perceptueel transparant is, dus weinig nieuws zal toevoegen. Ik wacht verder met spanning af.
--alt-preset standard
--alt-preset extreme
--alt-preset insane
Persoonlijk zou ik liever een paar hoge bitrate settings vervangen door wat lagere (bijvoorbeeld 3.96.1 -V 5 of V 6 of eventueel --preset 128), omdat extreme en insane volgens mij voor 99% van de gevallen perceptueel transparant is, dus weinig nieuws zal toevoegen. Ik wacht verder met spanning af.
[ Voor 3% gewijzigd door Henk007 op 19-02-2005 20:09 ]
Ook ff niet vergeten om de 16 Khz filtering bij 128 Kbit uit te zetten.Henk007 schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 20:04:
Kun je nog eens resumeren welke encoderversies en instellingen je gaat gebruiken?
--alt-preset standard
--alt-preset extreme
--alt-preset insane