/downtime/ schreef op zondag 17 april 2005 @ 11:11:
Als je nu een P3/450 gebruikt dan zul je de Mac Mini wel vooruitgang vinden. Ik gebruik zelf de Mini voor "erbij", om een beetje aan Mac OS te ruiken, en de Mini is merkbaar langzamer en minder snappy dan mijn hoofdmachine (P4/2.8GHz) maar acceptabel voor de dingen die ik ermee doe (internet/email en beetje office).
Vergeleken met een P3/450 zal de Mini wel behoorlijk snel aanvoelen mits je niet voortdurend programma's opstart en weer afsluit. De trage harddisk wordt dan wel een bottleneck.
Als je continue apps opstart en afsluit doe je toch iets verkeerds.
Het is niet het idee zoals bij Windows dat openstaande apps cpu-tijd en geheugen innemen. Het is geen enkel probleem om al je apps gewoon open te laten; als OS X geheugen nodig heeft parkeert hij inactief geheugen op de HD en als je het nodig hebt gaat het weer naar je intern geheugen.
Dit is dermate efficient dat het loont om niks af te sluiten, maar alles gewoon te laten draaien.
Er zijn uiteraard uitzonderingen, zoals apps die in de achtergrond CPU tijd blijven opslokken; maar vaak deugen die apps dan ook niet echt.
Een ander punt is dat OS X voor veel Windows users sowieso niet snappy aanvoelt, of het een Dual G5 2.5 is met 8gb ram, of een G3/600 met 128mb ram.
Dit is echter vaak puur gevoelsmatig. Het zijn dezelfde truukjes die IE gebruikt om 'sneller' aan te voelen door eerdere te beginnen met renderen; maar uiteindelijk later klaar is dan andere browsers.
Er zijn diverse dingen die express trager worden gedaan door Apple, zoals scrollen. Het schijnt dat het 'rustiger' is; maar ik heb er nog niemand enthousiast over gehoord. Een haxie heb ik er ook nog niet voor gevonden.
Klaar voor een nieuwe uitdaging.