[Mac mini] Discussietopic en Mini-FAQ v2.0

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste
Acties:
  • 6.051 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 17:18
Kan ik zo'n mac-mini ook als servertje gebruiken?
Zou een ideale machine zijn, klein en geruisloos.
40 gb space is zat voor html's en het ziet er gaaf uit ook.
Is er evt apache ofzo voor mac?

[ Voor 5% gewijzigd door HyperDevil op 06-03-2005 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HyperDevil schreef op zondag 06 maart 2005 @ 21:23:
Mac OS X is deels gebaseerd op FreeBSD en dat is een veelgebruikt OS op webservers. In principe moet alle software die op FreeBSD draait en in source vorm beschikbaar is gewoon op een OS X machine gecompileerd en gedraaid kunnen worden. Apache valt daar ook onder. Ik meen zelfs dat Apache standaard al meegeleverd is al heb ik het nog niet kunnen vinden (heb er ook nog niet naar gezocht ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
HyperDevil schreef op zondag 06 maart 2005 @ 21:23:
De Mac mini is bruikbaar als (thuis) server, of server voor een niet al te grote site (vanwege 100 Mbps Ethernet, Niet al te snelle HD, etc, max 1 GB RAM, etc...)

Standaard wordt Mac OS X geleverd met Apache, die kan je aanschakelen met 1 druk op de knop in de systeemvoorkeuren. PHP wordt ook standaard meegeleverd en is te activeren door enkele regels te wijzigen in het Apache configuratiebestand. Voor MySQL is standaard al een user aangemaakt in Mac OS X, de software hoef je alleen nog te installeren om MySQL te kunnen gebruiken.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow dat klinkt goed allemaal! :+

1). Weet iemand hoe het beeld is op een TV via de M9267 DVI-naar-video-adapter? In elk geval lijkt het me wel erg irritant als je steeds deze kabel moet wisselen met de normale DVI-kabel van je computerscherm als je een film op je TV wilt kijken! Is daar niet een simpele oplossing voor? Steeds die snoertjes wisselen is voor mij geen optie vrees ik.

2). Ik zit er trouwens aan te denken om mijn PC maar helemaal in te wisselen voor deze Mac. Wel jammer want ik heb net een nieuwe brander en een grote spindel DVD+R gekocht. Maar op http://www.apple.com/macmini/specs.html staat dat de superdive ook DVD+R kan branden: Slot-loading SuperDrive (DVD±RW/CD-RW). Klopt dit? Op nl staat alleen DVD-R...

Misschien anders maar wachten op een Mac midi ofzo? ;) Een iets groter doosje mag van mij best (mits ie ook zo stil is), totaal 4x USB, een cardreadertje en een 2e DVI/TV-out lijkt me best handig! :+

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2005 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:54

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Wat ik begrepen heb van mijn collega's op het werk, branden hun G5's alleen -R DVD's. Ik kan me vergissen hoor :)

Wat betreft die 2 USB poorten. Daar heb ik nog een USB hub voor liggen, ik neem aan dat dit gewoon gaat werken :)

[ Voor 6% gewijzigd door SandsOfArrakis op 07-03-2005 07:43 ]

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MST_Morpheus schreef op maandag 07 maart 2005 @ 07:42:
Wat ik begrepen heb van mijn collega's op het werk, branden hun G5's alleen -R DVD's. Ik kan me vergissen hoor :)
klopt de superdrive in de powermac G5 doet alleen aan - , maar het gaat hier uiteraard over de Mac mini, die toevallig wel +/- brand, mail even anders richting apple om te vragen waar het verschil zit in de nl en us site, ben wel benieuwd... :)

edit
verder spuit ik 1133 op de vroege morgen :+

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2005 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 22:01:
Ik zit er trouwens aan te denken om mijn PC maar helemaal in te wisselen voor deze Mac. Wel jammer want ik heb net een nieuwe brander en een grote spindel DVD+R gekocht. Maar op http://www.apple.com/macmini/specs.html staat dat de superdive ook DVD+R kan branden: Slot-loading SuperDrive (DVD±RW/CD-RW). Klopt dit? Op nl staat alleen DVD-R...
De DVD brander in de Mini moet alles aankunnen. Als je even zoekt in de kleine lettertjes bij de technische specificaties vindt je het volgende:
Optionele SuperDrive (dvd-rw/cd-rw): brandt dvd-r's met max. 4-voudige snelheid, brandt dvd-rw's met max. 2-voudige snelheid, brandt dvd+r's met max. 4-voudige snelheid, brandt dvd+rw's met max. 2,4-voudige snelheid, leest dvd's met max. 8-voudige snelheid, brandt cd-r's met max. 16-voudige snelheid, brandt cd-rw's met max. 8-voudige snelheid en leest cd's met max. 24-voudige snelheid.
Zelf heb ik gisteren m'n eerste DVD'tje gebrand. Ik had 2 oude Philips DVD+RW schijfjes die allebei niet gebrand konden worden maar dat kan ook aan de schijfjes zelf gelegen hebben. Ze liggen hier al minstens 2 jaar in de kast. Met een 4-speed Arita DVD+R ging het perfect.
Misschien anders maar wachten op een Mac midi ofzo? ;) Een iets groter doosje mag van mij best (mits ie ook zo stil is), totaal 4x USB, een cardreadertje en een 2e DVI/TV-out lijkt me best handig! :+
Klinkt als een G5 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/downtime/ schreef op maandag 07 maart 2005 @ 11:39:
De DVD brander in de Mini moet alles aankunnen. Als je even zoekt in de kleine lettertjes bij de technische specificaties vindt je het volgende:

Zelf heb ik gisteren m'n eerste DVD'tje gebrand. Ik had 2 oude Philips DVD+RW schijfjes die allebei niet gebrand konden worden maar dat kan ook aan de schijfjes zelf gelegen hebben. Ze liggen hier al minstens 2 jaar in de kast. Met een 4-speed Arita DVD+R ging het perfect.
Er staat toch echt in de specificaties op de nl site: "SuperDrive met sleuf (dvd-rw/cd-rw)
Apple 4x-dvd-r-schijven". En als je op de link M8985G/A klikt, dan kom je op een algemene pagina???

Maar goed, hij schrijft dus ook DVD+R, mooi! Toch, maar eentje bestellen dan, spek ik meteen mijn eigen aandelen Apple :+

Weet iemand nog hoe lang die korting van 50 fleuro geldig is? Op zich zou ik ook nog een maandje of 2-3 kunnen wachten op bijvoorbeeld OS X Tiger en wat mogelijke upgrades :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2005 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 16:24:
Er staat toch echt in de specificaties op de nl site: "SuperDrive met sleuf (dvd-rw/cd-rw)
Apple 4x-dvd-r-schijven". En als je op de link M8985G/A klikt, dan kom je op een algemene pagina???
Je moet bij technische specificaties onderaan deze pagina kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op die pagina zat ik dus. Maar als ze op die pagina de ene keer zeggen dat hij het niet kan en vervolgens in de kleine lettertjes vertellen dat ie het wel kan dan is dat niet slim van Apple.

Maar hee, moet je dit eens zien, een mooie compagnon erbij voor aan de TV!!! En dus meteen extra HD: http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10481

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:54

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Voor de mensen die de grijze kleur nu al zat zijn:
http://www.colorwarepc.com/products/select_macmini.aspx

Geef je mini een andere kleur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 16:24:
[...]

Maar goed, hij schrijft dus ook DVD+R, mooi! Toch, maar eentje bestellen dan, spek ik meteen mijn eigen aandelen Apple :+

Weet iemand nog hoe lang die korting van 50 fleuro geldig is? Op zich zou ik ook nog een maandje of 2-3 kunnen wachten op bijvoorbeeld OS X Tiger en wat mogelijke upgrades :)
Op een Mac rumour site werd vermeld dat Apple enigszins achter is op schema, maar dat ze wel van plan zijn om Tiger in de 1e helft van 2005 op de markt te brengen, met mogelijk een aantal patches met bugfixes en nieuwe functionaliteit later in het jaar. Desondanks is het ook mogelijk dat de release utgesteld moet worden, zeker als er nog fatale bugs in het systeem zitten rond die tijd.

Het wordt dus nog lastig om in te schatten wanneer Tiger precies uit zal komen...

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Nog een leuk nieuwtje. De mini wordt waarschijnlijk met 512mb geleverd als tiger uitkomt.
AppleInsider reports that Apple is planning to increase the minimum amount of memory that comes in standard with every Mac, in an effort by the company to improve the Macintosh user’s experience.

Along with the release of Tiger, every Mac will be shipping with a minimum of 512Mb of memory according the the site. Apple currently ships its entry-level Macs with only 256Mb of memory which is not enough to even use Apple’s software like Final Cut Express and is making software like GarageBand run slow.

Apple has already made 512Mb of memory standard for its latest Powerbooks early this year and it would be quite good news if increased the memory of its entry-level Macs such as the Mac mini or the iBook. It is not clear yet if Apple plans to also increase high-end Mac’s standard memory to 1Gb though.
bron

[ Voor 69% gewijzigd door LoeiOrdinair op 11-03-2005 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 09:01
Ik heb laatst m'n mini terug gebracht naar de dealer aangezien ik er een klein probleempje mee had. Toen deze zag dat er 1GB geheugen in zit, vroeg hij of ik dat er zelf in had gezet, wat natuurlijk zo was. Hij gaaf aan dat dan in principe mijn garantie was vervallen.

Volgens mij was het zo dat door het aanbrengen 'unauthorized changes', de garantie vervalt. Wat hier precies onder valt, kan ik nergens terug vinden. Hier is echter wel te lezen dat het toevoegen, en ik neem aan het vervangen, van geheugen niet wordt gezien als een wijziging aan het product. De dealer was echter van mening dat dit bij de mini niet het geval was, aangezien hiervoor 'speciaal gereedschap' benodigd was. Met dit 'speciale gereedschap' heeft hij overigens mooie littekens achtergelaten op de onderkant :/ Dit was volgens hem niet te voorkomen en 'staat overal op internet', wat dat dan ook mag betekenen.

Heeft iemand hier misschien een idee van wat nu wel en niet mag? Ik moet binnenkort weer een mini bestellen en ik heb echt geen zin om 330 euro te betalen voor 1GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

OllieMongollie schreef op zondag 13 maart 2005 @ 14:51:
Ik heb laatst m'n mini terug gebracht naar de dealer aangezien ik er een klein probleempje mee had. Toen deze zag dat er 1GB geheugen in zit, vroeg hij of ik dat er zelf in had gezet, wat natuurlijk zo was. Hij gaaf aan dat dan in principe mijn garantie was vervallen.

Volgens mij was het zo dat door het aanbrengen 'unauthorized changes', de garantie vervalt. Wat hier precies onder valt, kan ik nergens terug vinden. Hier is echter wel te lezen dat het toevoegen, en ik neem aan het vervangen, van geheugen niet wordt gezien als een wijziging aan het product. De dealer was echter van mening dat dit bij de mini niet het geval was, aangezien hiervoor 'speciaal gereedschap' benodigd was. Met dit 'speciale gereedschap' heeft hij overigens mooie littekens achtergelaten op de onderkant :/ Dit was volgens hem niet te voorkomen en 'staat overal op internet', wat dat dan ook mag betekenen.

Heeft iemand hier misschien een idee van wat nu wel en niet mag? Ik moet binnenkort weer een mini bestellen en ik heb echt geen zin om 330 euro te betalen voor 1GB.
In principe lijkt het me dat als het probleem niet te maken heeft met het zelf hebben aangebracht van geheugen (bijvoorbeeld, de hdd heeft een headcrash gemaakt) dat 'ie er niet over mag zeuren.

Bovendien is het zonder schade open maken wel degelijk mogelijk (dat heb je tenslotte zelf ook voor elkaar gekregen) dus ik vind dat 'ie je ook een nieuwe case moet geven eigenlijk.

IANAL, natuurlijk. Maar dit is wat Common Sense ervan zegt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik weet niet meer waar het vermeld stond maar Apple heeft gezegd dat zelf upgraden toegestaan is mits je niks beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
CyBeR schreef op zondag 13 maart 2005 @ 14:55:In principe lijkt het me dat als het probleem niet te maken heeft met het zelf hebben aangebracht van geheugen (bijvoorbeeld, de hdd heeft een headcrash gemaakt) dat 'ie er niet over mag zeuren.
Het probleem had er inderdaad niets te maken. Het bleek overigens een minimaal probleem te zijn waar waarschijnlijk meerdere mini's last van hebben.
Bovendien is het zonder schade open maken wel degelijk mogelijk (dat heb je tenslotte zelf ook voor elkaar gekregen) dus ik vind dat 'ie je ook een nieuwe case moet geven eigenlijk.
Ik heb de mini open gemaakt met een scherp gemaakt plamuurmes zoals beschreven in de service manual. Hier was helemaal niets van te zien. Ik weet niet wat de dealer heeft gebruikt, maar er was aan beide kanten behoorlijk wat plastic weg. Jammer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Olie Mongolie volgens mij heb je gewoon te maken gehad meteen slechte Apple dealer. Deze probeert je bang te maken en zijn eigen ondkunde te verbergen.
In de hoop dat je volgende keer de upgrade duur betaald door hem laat uitvoeren. Die krassen zou ik overigens geen genoegen mee nemen.
Als ik het door een pro laat doen, dan verwacht ik ook dat het eruit ziet als door een pro gedaan.
En niet eea zwatelaar.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyonN
  • Laatst online: 25-03-2022

XyonN

Onderkin zul je bedoelen....

@OllieMongollie: Is het toegestaan om hier de naam van de dealer vrij te geven? Dan weten andere Switchers/Mac addicts dat ze daar moeten uitkijken c.q. wegblijven. Op een mountainbike-forum waar ik kom gebeurd dit dagelijks, de "foute" dealer vermelden. Daar help je je medemaccer mee, denk ik.

Godspeed,
XyonN

Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-09 11:44
Dat is geen enkel probleem denk ik, daar zijn wij alleen maar bij gebaat. Wel balen BTW van die beschadiging....
Het bleek overigens een minimaal probleem te zijn waar waarschijnlijk meerdere mini's last van hebben.
Wat was er precies mis dan met je mini?

Wel relaxed als de mini straks met 512MB wordt geleverd i.c.m. Tiger, en Tiger komt binnenkort zag ik op de FP, dus ik wacht nog ff met bestellen.

[ Voor 25% gewijzigd door MaTr1x op 14-03-2005 02:07 ]

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:14

Maximus

There is no substitute

MST_Morpheus schreef op maandag 07 maart 2005 @ 07:42:

Wat betreft die 2 USB poorten. Daar heb ik nog een USB hub voor liggen, ik neem aan dat dit gewoon gaat werken :)
Dit moet ik helaas ontkennen MST_Morpheus, de branders in sommige G5's kunnen weldegelijk DVD+R branden. Je kunt namelijk in de Terminal kijken of jou brander geschikt is om ook DVD+R[W] te branden door dit commando in te voeren
code:
1
drutil -info

Dan volgt een complete lijst van ondersteunde media van jou DVD brander, staat hier gewoon de +R bij dan kun je met Roxio Toast gewoon DVD+R branden. Mogelijk hebben je collega's hier ook wat aan :)

[ Voor 6% gewijzigd door Maximus op 14-03-2005 07:40 ]

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
OllieMongollie schreef op zondag 13 maart 2005 @ 14:51:

Ben je lid van de consumenten bond? Zoja kan je gratis rechtsbijstand krijgen in kort gedingen tussen o.a. winkeliers en consumenten. De dealer heeft duidelijk geen verstand van wat hij deed en heeft daarme JOUW garantie naar de knoppen geholpen. Ik zou er ook een melding van maken naar apple en kijken of je een schadevergoeding kan krijgen.

Als een leek de Mm zonder schade open krijgt moet een dealer dit al helemaal kunnen nietwaar? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Maximus schreef op maandag 14 maart 2005 @ 07:36:
[...]

code:
1
drutil -info

Dan volgt een complete lijst van ondersteunde media van jou DVD brander, staat hier gewoon de +R bij dan kun je met Roxio Toast gewoon DVD+R branden. Mogelijk hebben je collega's hier ook wat aan :)
Voeg ik er nog aan toe voor de duidelijkheid:

code:
1
drutil info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
Via een collega heb ik een link naar de Mac Mini specs van Apple gekregen. Hier staat bij punt 5 het volgende:
5. Memory, AirPort Extreme and internal Bluetooth upgrades must be performed by an Apple Authorized Service provider; fees may apply.
Bij de nederlandse versie staat:
5. Geheugenuitbreiding moet worden geïnstalleerd door een door Apple geautoriseerde serviceaanbieder.
Geeft echter nog geen uitsluitsel dat anders de garantie vervalt, maar ik heb wel een vermoeden :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:14

Maximus

There is no substitute

OllieMongollie schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 11:14:
Via een collega heb ik een link naar de Mac Mini specs van Apple gekregen. Hier staat bij punt 5 het volgende:

[...]

Bij de nederlandse versie staat:

[...]

Geeft echter nog geen uitsluitsel dat anders de garantie vervalt, maar ik heb wel een vermoeden :|
Het feit is dat Apple in de service manual gewoon aangeeft dat je zelf je geheugen mag vervangen. Deze service manual is algemeen verkrijgbaar op het internet. Hierin wordt ook voor de dealer vermeld dat deze een spateltje moet gebruiken en de mini gewoon moet open breken :)

Dus ik snap niet wat de dealer moeilijk doet, je mag het zelf doen. Apple stelt gewoon garantie voor de consument mits er niets zichtbaar is aan de zijkant qua beschadiging.

Dus zolang er geen schade is aan de zijkant heb je gewoon je garantie.

[ Voor 4% gewijzigd door Maximus op 15-03-2005 13:43 ]

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik kreeg bij mijn mac mini 4 coupons voor toekomstige aanbiedingen. Ik neem aan dat je dan ook Tiger tegen een gereduceerd tarief kan aanschaffen? Verder bevalt de mini prima :)
Als had ik wel wat problemen om een usb 2.0 harddisk te partioneren, hij bleef hangen (de diskutility). vanavond maar even verder proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Maximus schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 13:43:
[...]

Het feit is dat Apple in de service manual gewoon aangeeft dat je zelf je geheugen mag vervangen. Deze service manual is algemeen verkrijgbaar op het internet. Hierin wordt ook voor de dealer vermeld dat deze een spateltje moet gebruiken en de mini gewoon moet open breken :)

Dus ik snap niet wat de dealer moeilijk doet, je mag het zelf doen. Apple stelt gewoon garantie voor de consument mits er niets zichtbaar is aan de zijkant qua beschadiging.

Dus zolang er geen schade is aan de zijkant heb je gewoon je garantie.
Het is alleen een beetje vervelend dat jij die service manual in principe gewoon niet behoort te hebben. J e kunt er dus ook heel simpel niet naar verwijzen als bewijs dat je in je recht staat, want het is een document dat alleen de dealer zou mogen hebben :)

Overigens zou ik er zelf wel werk van maken als mijn Mac mini door een incompetente Apple dealer grof werd beschadigd. Als je er voor betaalt mag je tenslotte toch wel een beetje vakwerk verwachten, niet? :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
dawuss schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 14:54:
[...]

Het is alleen een beetje vervelend dat jij die service manual in principe gewoon niet behoort te hebben. J e kunt er dus ook heel simpel niet naar verwijzen als bewijs dat je in je recht staat, want het is een document dat alleen de dealer zou mogen hebben :)

Overigens zou ik er zelf wel werk van maken als mijn Mac mini door een incompetente Apple dealer grof werd beschadigd. Als je er voor betaalt mag je tenslotte toch wel een beetje vakwerk verwachten, niet? :)
Ja precies, je hebt er zeker nog voor moeten betalen ook |:(
Het is niet voor niks een Apple dealer.
Maar die Apple dealer heeft toch die service manual, en behoort toch volgens dat document te handelen? Bovendien snap ik niet wat het probleem van de dealer is..hij moet een defect product toch ook gewoon doorsturen naar Apple, en die zullen dan wel beslissen of het onder de garantie valt of niet. En in dit geval gewoon wel, aangezien het toevoegen van nieuw geheugen mag, volgens de service manual waarmee de dealer handelt.

offtopic:
@dawuss.. waarom heette jij gister dat_wuss en nu weer gewoon dawuss??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 08:23

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb er nog een over! 1.42 Ghz 512 Airport + Toetsenbord! Laat maar een berichtje achter als je interesse hebt!

Hiervoor hebben we http://www.tweakers.net/aanbod :)

[ Voor 22% gewijzigd door chem op 16-03-2005 17:19 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
fetcher schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 14:25:
Ik kreeg bij mijn mac mini 4 coupons voor toekomstige aanbiedingen. Ik neem aan dat je dan ook Tiger tegen een gereduceerd tarief kan aanschaffen? Verder bevalt de mini prima :)
Als had ik wel wat problemen om een usb 2.0 harddisk te partioneren, hij bleef hangen (de diskutility). vanavond maar even verder proberen.
Bij mijn weten wordt niks beloofd op de bonnen, Apple kan later zelf bepalen waar je die bonnen bij kan gebruiken. Om deze reden heb ik een aantal jaar terug ook niets aan de bonnen gehad toen ik een iMac kocht.

Maar ik zou ze voor de zekerheid bewaren, Tiger komt met een beetje geluk in April uit en wellicht heb je geluk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
Ja ik had het inmiddels ook al op andere fora's gelezen, korting zit er wel in maar niet dat je voor bijvoorbeeld praktisch voor niets tiger krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanchezzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-03 19:13
Ik moet zeggen ik ben uiterst tevreden over m'n Mac mini.

Ik vind dat apple hiermee een mooie oplossing heeft gevonden om pc gebruikers
kennis te laten maken met de mac.
Het werkt gewoon zoals het moet, geen gezeur met drivers enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:11
Woei , eindelijk me Mac Mini binnen, en kan niets anders zeggen dan WOW :D
Mooi ding, superstil.
Heb vanavond even met veel moeite wel me 1gb reepje van corsair ingebouwd (169,95 bij mycom)
En hij werkt perfect, met die 256 deed ie et ook wel lekker maar het verschil merk je.
Ik ga nog even verder rondneuzen in OS X want ik ben dus een switcher ;)

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hmm. Wie hier heeft z'n scherm met DVI aangesloten? Mijn Dell-TFT vertoont af-en-toe opeens vreemde kuren die weg gaan als ik even heen-en-weer switch naar de vga input of 'm uit en weer aanzet. Met vreemde kuren bedoel ik dan dat er rode of groene lijnen door 't beeld heen flitsen, of heel soms dat 't hele beeld een fractie van een seconde verschuift, en dat dan willekeurig knipperend.

Ik ben bang dat 't aan m'n scherm ligt en dat ik d'r mee moet leven (want verder, prima scherm) maar ik vraag me af of anderen 't mischien ook zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:49
CyBeR schreef op maandag 21 maart 2005 @ 21:57:
Hmm. Wie hier heeft z'n scherm met DVI aangesloten? Mijn Dell-TFT vertoont af-en-toe opeens vreemde kuren die weg gaan als ik even heen-en-weer switch naar de vga input of 'm uit en weer aanzet. Met vreemde kuren bedoel ik dan dat er rode of groene lijnen door 't beeld heen flitsen, of heel soms dat 't hele beeld een fractie van een seconde verschuift, en dat dan willekeurig knipperend.

Ik ben bang dat 't aan m'n scherm ligt en dat ik d'r mee moet leven (want verder, prima scherm) maar ik vraag me af of anderen 't mischien ook zien.
Ehm, draai hier op een iiyama 431s-s tft met dvi, ziet er prachtig uit, en herken niets van jouw flitsen en/of prblemen. Lijkt me idd een foutje in je monitor. Probeer het eens op een normaal systeem zou ik zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen_l
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-08 20:58
CyBeR schreef op maandag 21 maart 2005 @ 21:57:

Op de fora van apple.com, word dit probleem uitgebreid bediscussieerd. Ik geloof dat ondertussen de conclusie is dat het probleem in de Mini zit, maar je zou het zelf daar even na moeten lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 02:54
koen_l schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 00:42:
[...]

Op de fora van apple.com, word dit probleem uitgebreid bediscussieerd. Ik geloof dat ondertussen de conclusie is dat het probleem in de Mini zit, maar je zou het zelf daar even na moeten lezen.
Dus aansluiten op dvi geeft problemen en op gewoon vga geeft problemen. Typisch. Ik wacht denk ik nog even met de koop van een mini tot je er probleemloos een scherm op kunt zetten. Verder vind ik het wel mooi dat ie zo lekker stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Hier echt totaal geen last van problemen. Ik heb de mini op mijn Iiyama 431-s zitten en het werkt echt super. (ik heb de mini via vga aangesloten ivm met mijn kvm switch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dancing_Animal schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 01:24:
Dus aansluiten op dvi geeft problemen en op gewoon vga geeft problemen. Typisch. Ik wacht denk ik nog even met de koop van een mini tot je er probleemloos een scherm op kunt zetten.
Da's nogal kort door de bocht. Ik heb er zelf een Iiyama TFT via DVI aan hangen (via een KVM switch met DVI) en heb geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:36

Nitai

Live the life you love.

/downtime/ schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 11:13:
[...]

Da's nogal kort door de bocht. Ik heb er zelf een Iiyama TFT via DVI aan hangen (via een KVM switch met DVI) en heb geen problemen.
offtopic:
Daar je geen mailadres in je profile hebt dan maar even zo. Waar heb je die KVM switch vandaan als ik vragen mag? :)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nitai schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 12:32:
offtopic:
Daar je geen mailadres in je profile hebt dan maar even zo. Waar heb je die KVM switch vandaan als ik vragen mag? :)
Ik heb deze switch en die heb ik bij Jacob Computer in Duitsland gekocht. Hij kost daar € 204,80 en da's inclusief alle kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikki
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 22:51
Misschien een rare vraag, maar heeft iemand een tiscali abonnement met zyxel draadloos modem inclusief meegeleverde draadloze usb-adapter geprobeerd op een mini? Ik lees over het algemeen wat wat moeizame verhalen over usb-adapters (instabiel of helemaal niet aan de praat), maar misschien dat iemand positieve ervaringen heeft met deze specieke usb-adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ehm, waarom zou je een USB wireless ding gebruiken als je dat ding ook in een of andere laptop kunt proppen en vervolgens op de mini gewoon de (100% perfect werkende en ondersteunde, etc.) Apple Airport kaart kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikki
Scheelt 30-40 Euro en ik heb geen (werkende) laptop. Dus als ik voor 30 Euro mijn mini van draadloos internet kan voorzien lijkt me dat wel wat. Anders bestel ik de draadloze modem zonder usb-adapter en zal ik er inderdaad een airport in moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mja, wil je nou echt om 30 euro te besparen dat gezeur hebben als 't ook gewoon zonder moeilijkheden en volledig ondersteund kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikki
Niet echt, maar als iemand er positieve ervaringen mee heeft, dan heb ik er geen probleem mee.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nitai schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 12:32:
offtopic:
Daar je weer niet hebt zitten opletten even deze opmerking: dat had ie al gezegd hoor in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
Deze week al de nieuwe Consumentengids ontvangen van April. En met daarin, jawel, een test van de Mac Mini! :-)
Conclusie
Voor snelle games en geavanceerde audio- en beeldbewerking schiet de Mac mini tekort, maar voor de overige toepassingen is het een fijne computer die de meeste Windows-pc's in gebruiksgemak ver achter zich laat. Voeg daaraan toe dat Mac minder last heeft van virussen en andere internetellende en je vergeeft hem dat hij voor de alleszins toegankelijke prijs wel wat kariger is uitgerust dan pc's in dezelfde klasse. Een lust voor het oog is hij in ieder geval.
De test is niet erg uitgebreid, en vertelt alleen maar dingen die wij natuurlijk allemaal al weten. Maar toch leuk dat ze er aandacht aan schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-08 16:15
Hebben ze het in die test nog wel gehad over dat er standaard eigenlijk te weinig geheugen in zit? en dat daardoor misschien de beeld en audiobewerking van de mini tekort schiet?

ik wil graag met max os kunnen werken en zie daarom de mini als de ideale mogelijkheid, misschien ook wel als desktop vervanger omdat ik weinig op de pc doe naast beeldbewerking.

zou die daar met een GB aan Ram wel meer voor geschikt wezen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
Ja, wordt inderdaad genoemd. Ze hebben er ook een met 512MB RAM en zeggen dat dat al aanzienlijk scheelt in de performance..maar dat hij dan duurder wordt (ze houden Apple BTO prijzen aan), en nog altijd niet opweegt tegen een PC met dezelfde prijs. Maar goed, je krijgt er dan ook een beter (imo) besturingssysteem voor terug, mooi design en een stukje exclusiviteit en pimp-factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik ben van 256 naar 512 en naar 1024MB gegaan :)

Van 256 naar 512 is een supergroot verschil en het is eigenlijk een schande dat ze met 256MB uitgeleverd worden.
Van 512 naar 1GB is wel iets vooruitgang als je veel open hebt staan en ik heb het alvast gedaan voor de volgende versies OS X

1GB voor 139 euro lijkt me een betere prijs dan die van Apple :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
139 is niet duur. welk geheugen heb je, en waar gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is die DVD-brander die in de Mac mini zit regiovrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 17:37:
Is die DVD-brander die in de Mac mini zit regiovrij?
tot nu toe heeft ie nog alles geslikt, kan het zo wel even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

de combo drive iig niet, en ik verwacht de dvd-rw drive ook niet. Ik heb 'm op regio 2 ingesteld en speel andere regio's met VLC :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
Ik heb nog wel eens last dat ik errors krijg tijdens het branden met Toast. Ook staat buffer underun protectie grijs zodat je die niet kan aanvinken :?

Moet trouwens nog proberen om met een alternatief te branden (toast heb ik dus legaal dus liever dat ie gewoon werk natuurlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

h4ns schreef op zondag 27 maart 2005 @ 00:28:
139 is niet duur. welk geheugen heb je, en waar gekocht?
www.robkiens.nl

1024Mb DDR PC3200 - 400 MHz MDT € 139,00
Werkt perfect en niet duur, het open maken is zo gebeurd met 2 plamuurmessen want dat heb ik al 3 keer gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
Dat is inderdaad bijzonder interesant! Dat openmaken moet ik nog eens gaan doen... voorlopig kom ik nog redelijk uit de voeten met 1,4ghz/512.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
Kunnen jullie mij een aantal redenen noemen waarom ik zou over moeten of stappen -of juist daarom over zou gaan stappen- op de Mac-mini? :) (Draai nu gewoon op Windows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

awwexl schreef op woensdag 06 april 2005 @ 23:10:
Kunnen jullie mij een aantal redenen noemen waarom ik zou over moeten of stappen -of juist daarom over zou gaan stappen- op de Mac-mini? :) (Draai nu gewoon op Windows)
Hangt er helemaal vanaf wat je normaal met je Windows PC doet. Ik ben deze week geswitched naar mijn Mini (1,42 GHz, 512 mb ram, 80 gb harde schijf, combo drive, Bluetooth en wireless keyboard en muis) en gebruik hem nu bijna voor alles.
Alleen voor het branden van DVD's en het spelen van games gebruik ik de PC. Mijn muziek speel ik ook af via de Mini, deze staat op een externe 250 gb firewire harde schijf. Ik had voor de superdrive (DVD +R(W)/-R(W)) optie kunnen gaan, maar ik vond de meerprijs niet opwegen tegen het feit dat mijn PC al 2 DVD frituurders aan boord heeft.

Een netwerkverbinding tussen een Mac en een Windows PC/netwerk is ook een eitje.

Maw. gebruik je de PC voor het normale werk (internet, office, fotobewerking, muziek etc.) dan heb je aan de Mini een prima alternatief voor Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
MST_Morpheus schreef op woensdag 06 april 2005 @ 23:22:Maw. gebruik je de PC voor het normale werk (internet, office, fotobewerking, muziek etc.) dan heb je aan de Mini een prima alternatief voor Windows.
Helemaal mee eens, ik merkte ook dat toen ik een Mini had ik internet, office, foto, muziek, branden en games op mijn pc deed. ;)

Zoals je ziet hou je dan niets over voor de Mini, dus hij is weer weg.

Leuk speel ding om OSX eens mee te leren kennen, maar meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

awwexl schreef op woensdag 06 april 2005 @ 23:10:
- Op de Mac Mini draait een fatsoenlijk OS.
Ik dacht altijd dat XP een prettig en stabiel OS was, maar na een maandje op Mac OS X weet ik wel beter.

-Je hebt een klein fluisterstil kastje wat gezien mag worden.

Ik kan je meer redenen opnoemen waarom ik erg tevreden ben over mijn overstap van een Windows/Linux-PC naar de Mac-mini, maar het komt er allemaal op neer dat OS X gewoon erg plezierig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
Ik doe het volgende: tekstverwerking en presentaties (voor met name school), fotobewerking en opslag, veel internetten en afspelen en opslag van muziek. Is met name de tekstverwerking goed te combineren met andere Windows-gebruikers aangezien toch het merendeel nog Windows-gebruikers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Laatst online: 11-09 17:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 09:17:
[...]

- Op de Mac Mini draait een fatsoenlijk OS.
Ik dacht altijd dat XP een prettig en stabiel OS was, maar na een maandje op Mac OS X weet ik wel beter.

-Je hebt een klein fluisterstil kastje wat gezien mag worden.

Ik kan je meer redenen opnoemen waarom ik erg tevreden ben over mijn overstap van een Windows/Linux-PC naar de Mac-mini, maar het komt er allemaal op neer dat OS X gewoon erg plezierig werkt.
dat je os niet stabiel is ligt puur aan jou eigen kunde. met de juiste drivers kan je je xp install zo stabiel of onstabiel krijgen als je zelf wil.
vindt dat imho geen reden om te zeggen neem een mac.

2e rede is ook vrij discutabel ;) :P

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hubert schreef op donderdag 07 april 2005 @ 09:49:
[...]

dat je os niet stabiel is ligt puur aan jou eigen kunde. met de juiste drivers kan je je xp install zo stabiel of onstabiel krijgen als je zelf wil.
Dat je daar zelf moeite voor moet doen zegt al genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hubert schreef op donderdag 07 april 2005 @ 09:49:
[...]

vindt dat imho geen reden om te zeggen neem een mac.
Ik ben iig blij dat ik niet meer op zoek moet naar de juiste/stabiele drivers en dat ik bij het installeren van software bang moet zijn om mijn systeem naar de knoppen te helpen. Wekelijks antispyware tools runnen, register opschonen, defragmenteren ed hoort tot het verleden. Voor mij is dat een hele goede reden om te zeggen 'neem een Mac'
2e rede is ook vrij discutabel ;) :P
Klopt. Maar dat ie klein en fluisterstil is, is een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
awwexl schreef op donderdag 07 april 2005 @ 09:21:
Ik doe het volgende: tekstverwerking en presentaties (voor met name school), fotobewerking en opslag, veel internetten en afspelen en opslag van muziek. Is met name de tekstverwerking goed te combineren met andere Windows-gebruikers aangezien toch het merendeel nog Windows-gebruikers zijn.
Tekstverwerking is goed te combineren met Windows gebruikers, zolang je maar Microsoft Office (met Word dus) installeerd. De studenten licenties zijn zeer betaalbaar en ik geloof dat het al helemaal goedkoop is als je Office via SurfSpot aanschaft (als het goed is, is daar ook een Mac versie van Office te krijgen).

Voor super-gelikte presentaties moet je Appe's Keynote gebruiken. Zeker weten dat je de Windows gebruikers in je klas versteld doet staan van de kwaliteit (mits jij zelf natuurlijk ook enigszins kan presenteren). Daarnaast maak je sneller presentaties in Keynote dan in PowerPoint.

Alle andere genoemde zaken kunnen ook goed op de Mac. Voor simpele fotobewerkingsacties en beheer kan je Apple's iPhoto gebruiken. Voor geavanceerdere acties zal je liever een Adobe produkt gebruiken, zoals bijvoorbeeld Adobo Photoshop (Elements).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MacWolf schreef op donderdag 07 april 2005 @ 10:42:
[...]
Voor super-gelikte presentaties moet je Appe's Keynote gebruiken. Zeker weten dat je de Windows gebruikers in je klas versteld doet staan van de kwaliteit (mits jij zelf natuurlijk ook enigszins kan presenteren). Daarnaast maak je sneller presentaties in Keynote dan in PowerPoint.
.
Hij kan iig een tijdje vooruit met Powerpoint wat standaard in het Office:Mac pakket zit, maar Keynote heeft idd een mijlenverre voorsprong op Powerpoint.. wat knap is voor een nieuwkomer.

De strakke en gelikte presentaties die Apple zelf geeft worden b.v. gemaakt in Keynote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
nog steeds tevreden over mijn mini, al merk ik dat ik snel van 512 naaar 1gb moet, vooral met foto's openen/bewerken en meerdere programma's open zetten (browser/msn/mail/mp3 etc) merk je dat het de boel wel vertraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

fetcher schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 15:08:
nog steeds tevreden over mijn mini, al merk ik dat ik snel van 512 naaar 1gb moet, vooral met foto's openen/bewerken en meerdere programma's open zetten (browser/msn/mail/mp3 etc) merk je dat het de boel wel vertraagd.
Dat was mij ook al opgevallen. Heb net een 1 gb module besteld. :) Hier draait Finder, Safari, Mail, Adium en iTunes standaard. Ga ik dan ook nog lekker Photoshoppen dan is de 512 mb zo vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
precies, is wel te overleven met wat extra mem denk ik, gaat wel goed komen.
En wat ik hierboven posten over die buffer underuns met branden, dat lag aan mijn versie van toast. Nieuwere versie en het probleem is verdwenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
Ik zit ook nog steeds met het probleem dat ik niet sneller dan 2x dvd's kan branden. Ik heb al gezocht op google en vond dat het per dvd merk verschilt (imation kan blijkbaar wel op 4x branden).
Meer mini gebruikers last van dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

fetcher schreef op maandag 11 april 2005 @ 20:04:
Ik zit ook nog steeds met het probleem dat ik niet sneller dan 2x dvd's kan branden. Ik heb al gezocht op google en vond dat het per dvd merk verschilt (imation kan blijkbaar wel op 4x branden).
Meer mini gebruikers last van dit probleem?
Kan het helaas niet voor je testen, daar ik geen SuperDrive genomen heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-09 19:15

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Met het kwijl in de mond (krijg je als hardware malloot) naar een Mac mini van een collega staan te kijken, ziet er wel als 'hebbedingetje' uit. Maar voorlopig wacht ik nog heel even af op de nieuwste lichting van OS X (Tiger), dit zal wel na de zomer vakantie zijn (release is geloof ik medio Juni 2005 gepland) wellicht dat de Mini's dan wat beter in de hardewaren zitten.
Voor de verdere rest liep het speeltje als een speer (in ieder geval soepeler dan de aftandse G4 400 Mhz dozen die we op t werk hebben staan).

[ Voor 3% gewijzigd door Pantagruel op 11-04-2005 22:28 . Reden: tiep vouwtjes ;) ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:59

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Hetzelfde gevoel heb ik ook, eerst Tiger afwachten en dan wachten op een aanbieding :)

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Me too...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Ik heb gister met m'n pa een Mac Mini besteld
1,25Ghz, Superdrive, Bluetooth, Airport kaart, 80gb en Toetsenbord

Levertijd: 5 tot 7 weken. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
super-muffin schreef op donderdag 14 april 2005 @ 09:53:

Tsja, ze willen jou er natuurlijk Tiger bij geven :)

Zullen we trouwens proberen niet te verzanden in een opsomtopic van mensen die melden dat ze hem wel of niet besteld hebben? Zo interessant is dat namelijk niet ;)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Laatst online: 10:36

Nitai

Live the life you love.

never mind onzin vraag O-)

sorry dawuss :)

[ Voor 108% gewijzigd door Nitai op 14-04-2005 13:33 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdkoning
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11-2023
Kan iemand mij vertellen hoe het zit met de warmte-ontwikkeling in de Mini?
Ik heb nu een laptop, en als ik een uurtje of wat een applicatie draai die 100% cpu gebruikt, dan loopt deze vast (door hitte). Dit heeft vooral te maken met de componenten die dicht op elkaar zitten.

Hoe is dat met de Mini? Iemand ervaring met het urenlang draaien van applicaties die 100% cpu gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Bij mij is de fan in 2 maand tijd 1 keer aangegaan geloof ik en ik gebruik dat ding wel intensief.
Zelfs met fan maakt hij minder geluid dan een PC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eviltweaker
  • Laatst online: 30-08 15:38

eviltweaker

DDPEEKIW

De mini wordt wel warm
Maar de mini loopt niet vast

DDPEEKIW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het vreemde van de mini is dat de behuzing niet warm wordt. Ik speel alleen nog maar Warcraft op de mini en doe dat vele uren achter elkaar, maar de behuzing blijft koel. Wel springt de fan dan aan, maar die is opmerkelijk stil. Niet zo stil als die van mijn Centrinolaptop, maar een stuk stiller dan menig fannetje. Zonder fan is 'ie echter volkomen absoluut 100% stil, het verschil tussen aan en uit is dan alleen nog maar het LEDje dat brand.
Crashes heb ik echter nog nooit gehad, Warcraft3 draait gewoon uren door.

[ Voor 8% gewijzigd door Delerium op 15-04-2005 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
Pefromt dat een beetje op de mini dan? (Warcraft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

fetcher schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 18:11:
Pefromt dat een beetje op de mini dan? (Warcraft).
Ja hoor, ik speel hem ook op mijn Mini. 1024 res met alles op max en gaan met die banaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Laatst online: 08:51

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Bij de lokale computerwinkel 'om de hoek' hier zag ik vandaag een Mac Mini in de etalage. Ik had helaas geen tijd om binnen eens te gaan polsen of er ook een verkoper met verstand van Apple aanwezig was, maar toch, ik zie niet zo vaak Apples in kleine computerzaakjes verkocht worden, dus ik wilde het even melden :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Dit is mijn eerste bericht hier op gathering.tweakers.net. Ik heb een vraagje over de Mac mini. Ik wil deze apple zeer waarschijnlijk gaan kopen. Vaak lees ik dat deze apple voor 'erbij' gebruikt wordt. Ik wil echter een klein bedrijfje beginnen met onder andere wat grafische aspecten. Kan ik hier ook een mini voor kopen. Ik heb nu een PIII met 450 mhz. 128ram. Deze werkt echt super. Ik snap het zelf ook niet. Ik kan zelfs muziek opnemen van sowieso 4 minuten en dan ongeveer 20 sporen.. echt heel apart. Ook draait photoshop hier goed op. Ik neem aan dat de Mac mini dit ook goed aankan en dat ik ermee vooruit zou gaan? Kan ik de Mac mini als 'bedrijfscomputer' gebruiken of moet ik dan echt iets van een G5 hebben? (ik heb niet zo'n groot budget)
Ik hoor graag jullie advies/opmerkingen/reacties
bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ook voor dat werk red je het makkelijk met een mini, 512MB geheugen of meer is wel aan te raden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Als je nu een P3/450 gebruikt dan zul je de Mac Mini wel vooruitgang vinden. Ik gebruik zelf de Mini voor "erbij", om een beetje aan Mac OS te ruiken, en de Mini is merkbaar langzamer en minder snappy dan mijn hoofdmachine (P4/2.8GHz) maar acceptabel voor de dingen die ik ermee doe (internet/email en beetje office).
Vergeleken met een P3/450 zal de Mini wel behoorlijk snel aanvoelen mits je niet voortdurend programma's opstart en weer afsluit. De trage harddisk wordt dan wel een bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

super-muffin schreef op donderdag 14 april 2005 @ 09:53:

Waarom haal je hem niet bij een dealer die hem gewoon heeft liggen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

/downtime/ schreef op zondag 17 april 2005 @ 11:11:
Als je nu een P3/450 gebruikt dan zul je de Mac Mini wel vooruitgang vinden. Ik gebruik zelf de Mini voor "erbij", om een beetje aan Mac OS te ruiken, en de Mini is merkbaar langzamer en minder snappy dan mijn hoofdmachine (P4/2.8GHz) maar acceptabel voor de dingen die ik ermee doe (internet/email en beetje office).
Vergeleken met een P3/450 zal de Mini wel behoorlijk snel aanvoelen mits je niet voortdurend programma's opstart en weer afsluit. De trage harddisk wordt dan wel een bottleneck.
Als je continue apps opstart en afsluit doe je toch iets verkeerds.

Het is niet het idee zoals bij Windows dat openstaande apps cpu-tijd en geheugen innemen. Het is geen enkel probleem om al je apps gewoon open te laten; als OS X geheugen nodig heeft parkeert hij inactief geheugen op de HD en als je het nodig hebt gaat het weer naar je intern geheugen.
Dit is dermate efficient dat het loont om niks af te sluiten, maar alles gewoon te laten draaien.

Er zijn uiteraard uitzonderingen, zoals apps die in de achtergrond CPU tijd blijven opslokken; maar vaak deugen die apps dan ook niet echt.

Een ander punt is dat OS X voor veel Windows users sowieso niet snappy aanvoelt, of het een Dual G5 2.5 is met 8gb ram, of een G3/600 met 128mb ram.
Dit is echter vaak puur gevoelsmatig. Het zijn dezelfde truukjes die IE gebruikt om 'sneller' aan te voelen door eerdere te beginnen met renderen; maar uiteindelijk later klaar is dan andere browsers.

Er zijn diverse dingen die express trager worden gedaan door Apple, zoals scrollen. Het schijnt dat het 'rustiger' is; maar ik heb er nog niemand enthousiast over gehoord. Een haxie heb ik er ook nog niet voor gevonden.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Qorne schreef op zondag 17 april 2005 @ 11:31:
[...]

Waarom haal je hem niet bij een dealer die hem gewoon heeft liggen?!
Welke dealer heeft dat opvooraad dan?
We hebben er ook nog een momo bij ofzo (zo noemde die man het, de HDD van deze computer in een kast te schuiven die we dan als externe firewire HDD kunnen gebruiken) en een TFT die ze daar in de aanbieding hadden/hebben. 17" voor €200,-

En ik koop liever bij een fysieke winkel als op het internet, tenzij het heel veel scheelt, en het scheelt niets met de online store van Apple.

Ik heb daar overigens ook m'n Powerbook besteld, en die krijg ik eerder, dus de Mini is dan niet mn eerste Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

chem schreef op zondag 17 april 2005 @ 12:08:
Als je continue apps opstart en afsluit doe je toch iets verkeerds.

Het is niet het idee zoals bij Windows dat openstaande apps cpu-tijd en geheugen innemen. Het is geen enkel probleem om al je apps gewoon open te laten; als OS X geheugen nodig heeft parkeert hij inactief geheugen op de HD en als je het nodig hebt gaat het weer naar je intern geheugen.
Dit is dermate efficient dat het loont om niks af te sluiten, maar alles gewoon te laten draaien.
Ik ken dat verhaal al. Maar ik zal die applicaties toch echt eerst moeten starten voordat ik aan de slag kan tenzij ik de machine dag en nacht laat aanstaan.
En ongetwijfeld zijn er zat overstappers die aan oude gewoontes vasthouden omdat ze gewoon aan de slag willen en geen behoefte hebben om zich in OS X te verdiepen.
Er zijn uiteraard uitzonderingen, zoals apps die in de achtergrond CPU tijd blijven opslokken; maar vaak deugen die apps dan ook niet echt.
Je hebt het niet altijd voor het kiezen. Soms gebruik je slechte programma's omdat er geen alternatieven zijn. Ik gebruik bijvoorbeeld NeoOffice/J waar ik niet enthousiast over ben maar ik blijf het gebruiken omdat ik, afgezien van OpenOffice, geen gratis alternatieven ken die goed met Word/Excel documenten overweg kunnen.
Een ander punt is dat OS X voor veel Windows users sowieso niet snappy aanvoelt, of het een Dual G5 2.5 is met 8gb ram, of een G3/600 met 128mb ram.
Dit is echter vaak puur gevoelsmatig. Het zijn dezelfde truukjes die IE gebruikt om 'sneller' aan te voelen door eerdere te beginnen met renderen; maar uiteindelijk later klaar is dan andere browsers.
Ik zat me inderdaad wel af te vragen of een G5 het beter zou doen. Ik zie veel goeie dingen in MacOS (en een paar mindere) maar dat gebrek aan snappyness (is dat een woord :? ) is duidelijk een minpunt. Maar daar zal de gelikte interface ook wel mede een oorzaak van zijn. Op een Windows bak zou ik al die CPU-cycles zuipende dingetjes uitzetten. Maar bij een Mac worden ze op een bepaalde manier deel van de Mac experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

/downtime/ schreef op zondag 17 april 2005 @ 13:02:
[...]

Ik ken dat verhaal al. Maar ik zal die applicaties toch echt eerst moeten starten voordat ik aan de slag kan tenzij ik de machine dag en nacht laat aanstaan.
En ongetwijfeld zijn er zat overstappers die aan oude gewoontes vasthouden omdat ze gewoon aan de slag willen en geen behoefte hebben om zich in OS X te verdiepen.
Tsja, als je je er niet in wil verdiepen moet je ook niet klagen :P

Als ik achter een Windows, Linux of Solaris bak zit zal ik toch me bezig moeten houden met hoe dat OS werkt en hoe het voor mij het fijnste werkt.

Wat betreft het uitzetten van je Mac; ik zet enkel m'n Mac uit bij vakanties :)
Verder slaapt-ie 's nachts; het energieverbruik is zo laag dat de kosten ervan me redelijk koud laten.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

/downtime/ schreef op zondag 17 april 2005 @ 13:02:
[...]

Ik zat me inderdaad wel af te vragen of een G5 het beter zou doen. Ik zie veel goeie dingen in MacOS (en een paar mindere) maar dat gebrek aan snappyness (is dat een woord :? ) is duidelijk een minpunt. Maar daar zal de gelikte interface ook wel mede een oorzaak van zijn. Op een Windows bak zou ik al die CPU-cycles zuipende dingetjes uitzetten. Maar bij een Mac worden ze op een bepaalde manier deel van de Mac experience.
Het gebrek aan 'snappyness' zit 'm dan ook niet in de beschikbaarheid van CPU cycles, dat zijn gewoon ingebouwde vertragingen zodat gebruikers die iets minder technisch aangelegd zijn dan wij ook nog wat lol hebben in het gebruik van hun computer. 'Dat gaat me allemaal veel te snel' is een veel gehoorde kreet bij windows.

Het enige dat echt traag is omdat de computer het gewoon niet kan bijbenen is het resizen van vensters. Daar moet zo ernorm veel voor gebeuren omdat dat live gedaan wordt dat 't zelfs op een dual G5 nog enigszins kan laggen op de cursor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil een Mac mini gaan kopen omdat ik van grafica altijd hele positieve berichten hoor over Mac's. Deze computers zouden veel stabieler zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 21:01:
Ik wil een Mac mini gaan kopen omdat ik van grafica altijd hele positieve berichten hoor over Mac's. Deze computers zouden veel stabieler zijn?
Bij mij is mijn Mac nog niet vastgelopen (heb haar nu 2 weken).

Maar om eerlijk te zijn Windows 2000 Pro crashte bij mij ook nooit, het is puur de eigenaar van het systeem die hem (meestal) laat crashen. (vage software, spyware etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 21:01:
Stabieler dan wat? OS X is stabiel maar dat is Windows XP op goede hardware ook. Stabiliteit lijkt me geen reden meer om te kiezen tussen MacOS of Windows.

Het grootste voordeel van MacOS boven Windows vind ik momenteel de veiligheid. Er zijn vrijwel geen virussen/wormen/adware/etc die het op OS X gemunt hebben. Dat is wel een lekker gevoel moet ik zeggen.
Op een Windows machine zul je meer moeten doen om veilig te zijn. Een virusscanner draaien, een firewall, niet als Administrator ingelogd zijn (wat standaard is onder Windows), je security updates bijhouden, en dan nog blijven er gevaren.

[ Voor 36% gewijzigd door downtime op 17-04-2005 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

vraagje over de kracht van een mac mini: ik zelf doe nogal eens wat photoshoppen en zo. dan is een lekkere pc niet verkeerd. ik neem aan dat je wel kunt photoshoppen op een mac mini maar het gaat me meer om hoe lekker. ik zit te denken aan het kopen van een mac mini 1,25 ghz met 1 gig geheugen. hoe presteerd die mac tegenover een amd 64 3200+ met het zelfde aantal geheugen?

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
lammmetak schreef op zondag 17 april 2005 @ 21:37:
vraagje over de kracht van een mac mini: ik zelf doe nogal eens wat photoshoppen en zo. dan is een lekkere pc niet verkeerd. ik neem aan dat je wel kunt photoshoppen op een mac mini maar het gaat me meer om hoe lekker. ik zit te denken aan het kopen van een mac mini 1,25 ghz met 1 gig geheugen. hoe presteerd die mac tegenover een amd 64 3200+ met het zelfde aantal geheugen?
Dat gaat de Mac mini geheid verliezen :) Als je echt zo veel prestaties wil, neem je een PowerMac, niet een Mac mini met max. 1,42 GHz processorkracht en een 2,5" schijfje :)

micheljansen.org

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste