Beste allemaal,
Ik heb sinds vrijdag mijn Dell Inspiron 6000 binnen

Dit is een van mijn betere aankopen die ik heb gedaan, zoniet de beste! Tot nu toe alleen maar verbazing hoe ze die techniek toch in zo'n (breedbeeld) laptoppie kunnen proppen.
Ik heb deze configuratie voor me staan:
Pentium M 740 Dothan 2MB L2 cache 533Mhz FSB (133! x 6.0)
Intel mobile 915PM Express Chipset
ATI MOBILITY RADEON X300 128MB Discrete graphics (PCI express 16x)
15.4" WUXGA LCD Scherm (1920 x 1200)
Infineon PC3200 (200MHz) 1024MB 400MHz DDR2 SDRAM geheugen CL3 (2 x 512MB)
Western Digital Scorpio WD600VE 60GB (5400 rpm) IDE Hard Drive 8MB Cache
Sony DW-D56A, Double Layer DVD +/-RW 8x +/-R, 4x RW, 2.4 +R, OEM, DVD-Brander Slimeline
9 CELL batterij 80 Watt/uur batterij
Intel ProWireless 2200 802.11 b/g Mini PCI Wireless LAN card
ongeveer € 1680,- incl vervoer
In de toekomst zou ik nog sneller geheugen kunnen inbouwen (van 400MHz naar 533MHz) en ik denk dat er vast wel een andere videokaart in kan met bijvoorbeeld DVI uit...
Ik heb er 15 dagen op gewacht van bestelling tot levering, dat is redelijk snel dacht ik zo. Verder heb ik er een Targus Style & Comfort Backpack bij gekregen, echt een aanrader voor degene die op de fiets zit. De laptop weegt iets minder dan vier kilo geloof ik, ik ga dat binnenkort nog wel even nawegen. Verder heb ik er nog een Kensington Microsaver bij gekocht voor die zekerheid als ik naar het toilet moet. Jammer is alleen dat ze de driver cd en windows XP home vergeten zijn bij te leveren

Maar ik bel ze daar nog wel even over op.
Ik kan nog niet veel zeggen over het gebruikersgemak, maar tot nu toe bevalt ie prima! Met de "Fn toets" combinatie kan je de schermhelderheid aanpassen, wifi aan en uitschakelen, batterijduur controleren, optische drive openen, in standby zetten, hibernate zetten, schakelen tussen crt/lcd en geluid regelen
De batterij gaat bij "normaal gebruik" heel lang mee, wel zo'n vier uur of langer, dat ga ik nog ff testen. Het toetsenbord typt erg lekker, ik hoor die klikjes die een cherrykeyboard ook heeft. Warm wordt ie amper, sterker, er komt gekoelde lucht uit

. Je krijgt dus geen zweethanden. Deze laptop is ook stil ondanks een koelfan die altijd aanstaat. Hiervoor schijnt weer een programmatje te zijn die m uit kan schakelen zodat ie geen geluid meer maakt en nog zuiniger met energie omspringt.
De laptop heeft een vet scherm, zeer scherp beeldje met maarliefst 1920 x 1200 pixels. Ik hou wel van een groot bureaublad dus ik houd m op deze resolutie. (De lettertjes van dit forum zijn erg mooi dit scherm) De inkijkhoek onwaarschijnlijk groot

Als de zon schijnt kan je nog wel redelijk je gang gaan maar in de zuinigste stand zie je weinig, maar dat heb je met elk scherm denk ik. Dit scherm heeft niet zo'n glossy laag, maar eerlijk gezegd vind ik dat niet eens zo mooi. Ik heb eens naar een Packerd Bell met glossy scherm gekeken en het leek wel of ze een folielaag met rimpels hadden aangebracht.
De muis op de laptop werkt lekker, het is wel wennen, je moet nogal veel muizen om van de ene naar de andere kant van het breedbeeldje te komen

Ik denk dat ik m sneller ga maken. De horizontale en verticale scrollmogelijkheid is erg handig! Dell levert er ook standaard een USB optische muis bij á la logitech.
Het geluid is zeer goed, maar aangestuurd door een standaard AC'97 chip ondanks de audiomogelijkheden die een Intel 915 chipset biedt. Om dit te omzeilen ga ik waarschijnlijk een Creative pcmcia geluidskaar kopen of een USB sequencer, dit i.v.m. mijn midi keyboardcontroller
Ik heb nog geen games gedaan maar wel al een dvd gekeken. Zeer goed! Ik neem aan dat ik mijn counterstrike 1.6 wel kan spelen op deze laptop, dan ben ik tevreden. Het is geen NVidia gforce 6800Go maar het is zeker veel beter als de standaard onboard VGA met gedeeld geheugen die de Intel 915GM leverd. Door die pci express en die 128MB geheugen kan ook met CAD programma's aan de slag. Er zit alleen geen DVI uit op, dat is wel jammer. De instellingen die ATI biedt zijn zeer divers, maar daar moet ik nog even goed naar kijken.
De processor is ook verbazingwekkend snel voor de klokfrequentie die hij heeft. Leuk om te zien is als je weinig vergt van de laptop, dan gaat ie op 800MHz draaien, dat scheelt weer die amperes. En wat mij ook opvalt is dat de processor wordt niet eens warm wordt!
Verder zit er ook een ingebouwde geheugenkaartlezer in voor je camera of Mp3 speler. Helaas weer niet een Microdrive lezer, dat is nou jammer.
Kortom:
+ Mooi formaat en portable, niet te groot (17" bakbeest) en niet te klein
+ Heel mooi scherm
+ Goede en stille hardeschijf
+ Lange batterijduur
+ Snelle mobiele processor
+ Nieuwste chipset
+ Niet al te zwaar
+ Vette brander
+ Lekker toetsenbord
+ Goede ingebouwde speakers
+ Veel geheugen (maar dat heb je zelf in de hand)
- Geen DVI aansluiting
- Standaard AC'97 2.0 Audio
- Geen Microdrive slot, wel alle andere
- Standaard levering met PC3200 geheugen terwijl de chipset pc4200 ook ondersteund