Het is een ontzettend offtopic discussie, maar ik heb er weldegelijk een mening over.
ALs je een nieuwe set koopt,
dan is het vaak het meest zinvol om ongeveer 70-80% van je budget in speakers te steken (of te reserveren). Tussen speakers zitten namelijk zulke
inmense werelden van verschil, dat is eigenlijk heel raar.. Tussen versterkers onderling zitten bij
lange na niet zulke verschillen (ook niet in controle en diepte en weet ik wat voor 'n audiofiele termen je nu los kan laten

).
Stel je heb dus een budgget van 2500 euro voor een set en je vindt speakers van 1000 euro per stuk echt
veel mooier dan die van 500 euro per stuk (wat goed mogelijk is, speakers kunnen echt heel erg verschillen en al is duurder niet
per defenitie beter, het correleert toch wel behoorlijk zegmaar

).
Je kan dan beter die set speakers van 2000 euro kopen, een versterker van 300 euro erbij en een cd speler van 200 euro. Dan heb je een relatief high-end speakersetje zoals een B&W Nautilus 805 met met een normale degelijke pioneer/NAD/Denon versterker en een simpele cd speler.
Je kan je budget ook indelen dat je de speakers van 1000 euro koopt (setje B&W 604's ofzo), met een mooie versterker van een degeijk merk (rotel voor/eind of een geintegreerde parasound ofzo) voor 1000 euro en een cd speler van 500 euro (rotel / marantz ofzo), maar dan gaat dat eerste setje toch beduidend beter klinken, en extreem ook. Alleen omdat een duurdere speaker
zoveel meer invloed op het geluid heeft...
Je hebt wel van die lulverhalen van "de bron bepaalt het geluid" enzo, maar die mensen vergeten vaak te melden dat een cd-speler en een versterker geluidstechnisch gezien echt ongeveer perfecte apparaten zijn. Vervormingscijfers van ver onder de 0,1% hebben enzo. Als je blind switcht tussen cd-spelers of tussen versterkers, dan hoor je echt
minieme verschillen (als in, je moet echt je best doen om het te horen, in tegenstelling tot de verschillen tussen luidsprekers). Dus het argument "jamaar als de cd-speler een slecht geluid geeft, dan kan de speaker dat nooit meer goed maken" is in mijn opinie nogal geblaat. Er bestaan namelijk geen slechte cdspelers (van normale merken, boven de 100 euro zegmaar) en er bestaan niet echt slechte versterkers (zelfde voorwaarde). Versterkers en cdspelers zijn dingen waar je je set mee afmaakt. En ja, op duurdere speakers hoor je waarschijnlijk veel sneller dat een betere cd-speler ook echt beter klinkt, maar dat is geen argument om die duurdere speakers niet te kopen en een betere versterker te kopen, als de duurdere speaker met de slechte versterker veel beter klinkt als totaalset (wat het bijna altijd doet)...
Pas als je een set speakers hebt gekocht of gekozen waarvan je denkt "nou, nu wordt het echt niet beter of ik moet echt deze 6x zo dure kopen" en je hebt speakers van 1400 euro voor een stel gekozenen dan heb je dus 1100 euro over...
Dan moet je inderdaad eens gaan luisteren naar dure versterkers enzo, om te kijken of je het geluid significant beter vind worden. Of als je al speakers hebt, dan ga je daarnaas zoeken en kijken.
Bij een nieuwe complete set zeg ik: Besteed al je aandacht aan de speakers,
die bepalen het geluid. Een versterker van 200 euro gaat ook speakers van 2000 euro
prima geluid laten geven

.