Anoniem: 98411 schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 10:22:
[...]
Maar goed, we konden er nog een blinde test tegen aan gooien, maar als er een gele en een rode auto naast elkaar staan, dan hoeft er toch ook niet getest te worden welke geel is, dat is toch duidelijk. Tenzij je blind bent. Misschien zijn jullie wel doof...

Je wil het niet snappen he? Een blinde luitsertest heeft niets met niets zien te maken, maar met niet
weten welke versterker speelt.
Een rode en een gele auto zijn wetenschappelijk bewezen dat ze er verschillend uitzien, als je daarmee een 'blinde' test doet (als in, je weet niet welke auto rood of geel is en je moet het met je ogen onderscheiden), zal je zien dat op wat kleurenblinde mensen na, iedereen de goede auto eruit zal pikken.
Dat jij wel verschil hoort en wij niet, heeft niets met doofheid van ons te maken (dat is altijd cliche nummer 1, daarna komt cliche "je set is gewoon te slecht"), maar met het feit dat er gewoon dingen gehoord worden die echt amper aanwezig zijn.
De enige manier om die enorme verschillen die er zijn eens echt te testen is door keer
25 keer naar twee versterkers te luisteren (dat mag een sony zijn, samen met jouw versterker op jouw set), waarbij je niet weet wanneer welke versterker aangesloten is, en dat je dan minimaal toch wel 20 keer de goede raadt (vantevoren vastleggen).
Op dat soort tests staan weddenschappen van vele tienduizenden dollars dus open, en die weddenschappen zijn er echt niet omdat ze zelf zo doof zijn, die zijn er omdat ze zelf verschil denken te horen, maar er achter gekomen zijn dat die verschillen er echt niet zijn!
Ik heb zelf in een audiozaak gewerkt (RAF) en heb daar versterkers verkocht. Ik was als verkoper (door info van collega's en importeurs en klanten) ook overtuigd dat een yamaha schel klonk, een rotel helder en "strak" een sony als een 'pphhhhsony' klonk enz enz. Ik dacht zelfs versterkers
duidelijk uit elkaar te kunnen houden! en klanten hoorden ook precies hetzelfde! Echt heel leuk!
Totdat ik eens goed blind ben gaan luisteren naar een Sony versterker (die heel erg goedkoop inkoop was en waar een dolby digital decoder bij zat, toen heel bijzonder) en andere dure versterkers. Met blind schakelen heb ik toen echt geen noemenswaardige verschillen kunnen horen.
Mijn zus heeft een vriend die zijn versterker heeft omgewisseld voor een extreem dure pioneer versterker, die beweert ook werelden van verschil te horen en mijn zus (totaal niet geinteresseerd in audio, hoort nooit verschillen tussen speakers zelfs, uit pure des-interesse) gaat helemaal met haar vriendje mee en hoort nu ztussen versterkers(!!!) - onafhankelijk uiteraard - precies diezelfde werelden van verschillen!

.
Geloof mij nu maar, als ik haar nu ineens blind laat testen tussen zijn nieuwe en oude versterker, dan raadt ze gewoon netjes 40 tot 60% van de gevallen goed, omdat je daar na 20keer raden altijd wel ergens zit...
Maar bekijk het eens alsvolgt (ik heb dit voorbeeld eerder aangehaald). Een mens kan minimaal 16 miljoen kleuren onderscheiden. Wanneer ik daar 2 in dit spectrum naast elkaar liggende kleuren pak en die een testsubject voorleg ("blinde" test) zal niemand dit verschil zien. En toch kunnen wij volgens de wetenschap meer dan 16 miljoen kleuren onderscheiden.
Klopt, een mens kan tussen die twee kleuren geen onderscheid maken. Apparatuur kan het wel meten. Dat is de grap. Apparatuur is eigenlijk in
alle gevallen veel en veel gevoeliger dan mensen. Er is ook wel een verschil, alleen is het niet waarneembaar (overigens staat nergens volgens de wetenschap dat mensen 16,7m kleuren kunnen zien, lees er maar eens wat echte literatuur (pubmed, biologie boeken ofzo) op na en luister niet naar videokaart marketeers).
Daarom, en mede vanwege het tijdsverschil tussen 2 testen, zeg ik dat je blinde testen ook kan overschatten
Met de test die je nu omschrijft, kan je dus wél aantonen dat mensen geen 16,7m kleuren kunnen zien, dat videokaartmarketingboys ernaast zitten, daarmee toon je naar mijn mening
juist de kracht van een echte test aan!
Blind testen uis juist wel waardevol! De enige reden om niet blind te testen is OF een cliche "je bent dan te gespannen om verschillen te horen" (terwijl je dan meer je best doet dan in normale situaties en het beter zou moeten kunnen horen), of "je hoort het pas na een week" (wat contrasteert met de meldingen dat bas zoveel strakker is, ABX testen is dan dé manier om dat makkelijk te horen), OF je bent gewoon bang dat je het verschil in een blinde test niet hoort (wat ik verwacht)...