Vergelijking Sony MDR-EX71 SL met Sharp HP-MD33
Vandaag heb ik ze dan eindelijk binnen gekregen, mijn Sharp oordopjes van het bovenstaande type. In de keurig door Kiddyl ingepakte bubbeltjesenveloppe zat een rechthoekig doosje dat er best degelijk uitzag en de oordopjes wel goed zou kunnen beschermen.
Eén ding wat zeker is, is dat het doosje in ieder geval meer bescherming biedt dan het doosje waarin mijn sony ex71's ooit bij mij aankwamen:
Inhoud
Sony biedt een heel arsenaal aan accesoires bij zijn ex71's. Oa. een opbergdoosje en een fluwelen zakje. Verder ontbreekt het verlengsnoertje en de verschillende maten sleeves niet.
De inhoud van de doos was helaas niet zo denderend. Er zat niet meer in dan de dopjes zelf, het verlengkabeltje wat je nodig hebt om de dopjes te gebruiken in een 3 polige ingang (wat ik overigens niet meer nodig heb dankzij een zeer eenvoudige mod waar ik later op terug zal komen) en een Japanse handleiding.

En o ja, natuurlijk zaten er ook nog 3 maten sleeves bij, die ik vergeten ben op de foto te zetten.
De dopjes
Beide dopjes zijn zoals al bekend in-ear modellen. De geluidskwaliteit van de sharp's is out-of-the-box al een stuk beter dan die van sony. De bass is minder dominant aanwezig en het midden en het hoog zijn goed verdeeld. Het klinkt niet schel zolang ik de treble boost niet op zijn maximimum zet. Verder is de demping van de MD33's ongeveer evengoed als die van de ex71's.
Qua uiterlijk zijn ze een beetje anders, maar het is compleet een kwesite van smaak welke je mooier vindt. Persoonlijk ga ik voor het uiterlijk van de sharp's, omdat deze meer één geheel vormen met dopje en sleeve.
Een ander belangrijk aspect is de plek waar het geluid uit komt. Bij de sony (links) bestaat dit uit een stofachtige, van vezels gemaakte laag met een gaatje in het midden. Het nadeel van zo'n gaatje is dat het makkelijk verstopt kan raken. De sharp's (rechts) hebben een miniatuurversie van het soort metalen roosters wat veel wordt gebruikt bij radio's om de speakers af te dekken.

De sleeves van de sharp's zijn een beetje kleiner, wat voor mij persoonlijk een voordeel is. De medium sleeves van sony waren bij mij namelijk te groot en de small eigenlijk iets te klein, maar dat is natuurlijk voor iedereen weer persoonlijk. Hieronder een foto van de verschillende sleeves. Boven is van sharp en onder van sony.
Verder zijn bij de shaps, in tegenstelling tot de sony's, de sleeves een beetje ruw aan de buitenkant, waardoor ze veel beter blijven zitten.
Intercompatibiliteit
De dopjes hebben veel gemeen, dus het is niet zo vreemd dat ze dingen met elkaar kunnen uitwisselen. Allereerst zijn er de sleeves die onderling uitwisselbaar zijn. Hieronder een foto met omgewisselde sleeves.
Verder passen de sharp's goed in het opbergdoosje van de sony's. Hieronder een foto daarvan. Het doosje kan gewoon helemaal dicht voor de duidelijkheid.
O en nog iets, het sony verlengkabeltje doet precies hetzelfde als het sharp verlengkabeltje. Je kunt het gebruiken om aan twee kanten muziek te krijgen bij de sharps. Dat js wel fijn, want het sharp verlengsnoer is van heel stug rubber en het gedraagt zich als een speelgoed rubberslang

. Het snoertje van sony ziet er een stuk mooier uit.
De mod
Hoewel veel mensen met soldeertin etc in de weer gaan om van het verlengsnoertje van de sharps af te komen heb ik voor mezelf een makkelijkere, minder permanente oplossing gevonden.
Hieronder een foto van een gewone 3-pools plug en een 4 pools plug.
Dit is de manier waarop sommigen het probleem hebben opgelost. Plastic stukje tussen de twee ringetjes weghalen en opvullen met soldeertin.
Over de twee nul polen heb ik een stukje aluminiumtape geplakt. Dit bleek niet te geleiden, dus heb ik er uiteindelijk met alluminiumtape allumiumfolie overheen geplakt. Zie hieronder:
Dit durfde ik niet in m'n iRiver speler te steken, omdat ik bang was dat er tape in de speler zou achterblijven. Hier bood het kleine verlengsnoertje dat bij mijn speler was geleverd om L-vormige pluggen in de ab te kunnen steken uitkomst. Daar heb ik uiteindelijk de sharp plug in gestoken en ziet er als volgt uit:
Ik hoop dat jullie iets wijzer zijn geworden van deze vergelijking.
Groetjes,
Özgür
[
Voor 6% gewijzigd door
Krekker op 30-03-2005 17:12
]