Dit kan ik bevestigen. Ze zijn, zonder dat ze ingespeeld zijn, zeker net zo goed als de Sony EX71. En die laatste hebben zijn een half jaar intensief gebruikt; die zijn dis alles behalve niet ingespeeld.
Mijn eerste reactie op de MD33's van Sharp (in vergelijking tot de Sony EX71):
Verpakking
Ik kreeg ze gisteren per post binnen van kiddyl. Netjes in een bubbeltjesenveloppe uit Japan. Hij had
Cadeau aangevinkt bij het type zending. En dit cadeautje kwam erg snel. Drie dagen nadat ik bericht kreeg dat ze verzonden waren. Goed werk kiddyl!
De verpakking van de dopjes zelf ziet er uitermate goed uit. Alles zit stevig in uitsparingen in een blok schuimrubber. De val op de deurmat hebben ze dan ook makkelijk overleefd. Het zilverkleurige doosje met olieglans ziet er al met al veel beter uit dan dat stuk plastic waar de EX71 van Sony in geleverd worden.
Accessoires
Bij de dopjes zitten, net als bij de Sony's, 3 maten siliconen opzetstukjes en een verlengkabel. Zoals inmiddels bekend is, is de verlengkabel nodig als je speler geen 4-pole systeem ondersteund. Hier wordt vaak tegenop gekeken, omdat je dan een erg snoer zou moeten gebruiken. Dit is echter allen het geval als je een afstandsbediening gebruikt. De beide snoeren samen zijn namelijk maar 5 cm langer dan de 2 snoeren van Sony aan elkaar.
Het snoer is ongeveer twee maal zo dik als dat van Sony. De twee aders hebben namelijk allebei een eigen rubberen mantel. Zo zien ze er een stuk degelijker uit, maar door het gebruik van rubber, ook een stuk goedkoper.
Sharp hanteert blijkbaar iets andere standaarden voor oormaten dan Sony. De stukjes zijn namelijk een fractie kleiner dan de corresponderende maat van Sony. Maar, heb je de EX71 en zitten die erg goed, niet gevreesd, de stukjes van Sony passen op de Sharp’s.
Design
Het design van de MD33’s vin dik persoonlijk iets beter. De dopjes lijken wat subtieler doordat ze niet meer dan een half balletje met een draadje zijn. Ook de mat zilveren kleur maakt ze wat minder opvallend dan Sony’s chroom. Toch leek Sharp het niet te kunnen laten ook chroom te gebruiken. Net onder het opzetstukje zit namelijk een, licht geborsteld, chromen randje.
De splitsing naar de twee dopjes is een stuk beter doordacht dan die van Sony. Nu gaan beide draden, die weer verschillen in lengte, de zelfde kant uit. Zo hoeft, als je ze volgens het boekje draagt, niet één een knik van 180 graden te maken. Tevens is het maar een klein dingetje, in tegenstelling tot Sony’s chromen bescherming van bijna een centimeter lang.
Dragen
Hoewel ze iets zwaarder lijken dan Sony’s EX71, doen de MD33’s niet onder in draagcomfort. Als je eraan gewent bent, is het niets nieuws voor je. Heb je nog nooit in-ear dopjes in je oren gehad, dan zal je er niet zoveel aan moeten wennen als aan de Sony’s.
Over de geluidskwaliteit kan ik nog niet veel zeggen. Ik heb ze gisteren een kwartiertje vergeleken met mijn Sony’s. Na ongeveer 18 uur ruis spelen, heb ik ze alleen nog maar tijdens het typen van dit stuk gebruikt. Om er echt wat zinnigs over te kunnen zeggen, denk ik dat ik ze zeker nog een maandje moet gebruiken.
Zoals ik al zei, klinken ze veelbelovend en kan ik niet wachten over een maand nog een keer kritisch te vergelijken.
Conclusie
Mijn conclusie is, tot nu toe, dat je geen verkeerde keuze zult maken als je ze besteld. Alleen als je gesteld bent op design, dan zou ik zeker voor de Sony EX71’s gaan. De Sharp’s zien er namelijk vrij goedkoop uit. Voor deze prijs laten ze ook al veelbelovende tonen horen.
Zonder een kwaad woord te willen zeggen over de EX71’s, zou ik dus toch voor de MD33’s gaan.
To be continued…
Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine