Dus je vraagt aan de winkelmedewerker van Norrod (in Groningen bekend als 1 van de weinige computerzaken met personeel dat niet volledig digibeet is): "Ik heb 2 pc's met in totaal 4 OS'es, en ik wil onder alle OS'es bij dezelfde documenten komen. Ik weet dat ik een FAT32-partitie kan maken, maar ik heb ook nog al eens hele grote bestanden en dat wordt een probleem, wat zijn de mogelijkheden met een netwerkbehuizing?".
Antwoord: "Ja, je hebt helemaal gelijk, FAT32 is dan niks. Wij hebben 1 zo'n netwerkbehuizing in het assortiment, de Evertech ET-1325 LAN-Server. Ik heb hem zelf thuis ook, en het fijne is dat hij ook Samba heeft, dus je kunt hem als FTP-server gebruiken. [...] Nee ik zou niet weten waarom samba niet met NTFS om zou kunnen gaan."
Ik vond het al vreemd, Samba functionaliteit waarmee je je FTP-server opzet, en die (samba draait alleen onder een al dan niet uitgeklede versie van linux voor zover ik begrijp) zonder problemen een NTFS-schijf moet herkennen? Naja, ik ben een scripter, ik zal het wel niet goed hebben.
Thuis aangekomen blijkt bijzonder snel dat deze behuizing het liefst nog sneller weer terug naar de winkel gaat. De verpakking en de voorkant van de handleiding doen je geloven dat alles in het Engels wordt uitgelegd, maar niets is minder waar. Duits is de voortaal, ook op de website (het klikbare Engelse vlagje verandert niks). De Chinese vertaling wordt veel beter onderhouden, wat samen met de verdere website-layout erg lousje op mij over komt. Dan spreekt de handleiding over een "mitgelieferten Schraubenzieher" waarmee de behuizing open moet worden gemaakt om de HD te plaatsen, echt is deze Schraubenzieher nergens te vinden. Het voetje om de HD rechtop te zetten is gebroken (!!!) om in de verpakking te doen passen en tot mijn verbazing lees ik verderop bij de FAQ
"Warum unterstutzt der LAN Server nur FAT32?"
"FAT32 ist kompatibel met den meisten Betriebsystemen und kann somit Cross over genutst werden, was bei NTFS nicht der Fall ware. Der einzige Nachteil ist, dass dieses Filesystem nur eine maximale Grosse can 4 GB pro Datei zolasst."
Mijn Duits is niet heel goed, maar dat van de bovengenoemde winkelbediende moet werkelijk bedroefd zijn. Het regelrecht tegenovergestelde van wat in de winkel beweerd werd.

Wel is door de bevestiging van mijn vermoedens het vertrouwen in mijn eigen linux-kennis ietsje gestegen

.
Tot zover mijn ervaringen, nu de vraag wat er dan wel voor mijn situatie in aanmerking komt.
Ik heb een PC met XP en Ubuntu die wired netwerk heeft en een MacBook Pro met Mac OS X en Vista die wireless netwerk heeft. Router is een standaard Linksys, niets bijzonders. Ik wil de netwerkschijf het liefst steeds als primaire HD om op te werken gebruiken, en backuppen naar een lokale partitie op m'n PC. In de startpost van dit lijntje heeft TomG het over een pagina waar hij NAS-toestellen vergelijkt. Deze link klopt niet meer, maar naar wat zoeken in zijn tweakers-profile vinden we hem
alhier. Voor mij komen er 3 mogelijkheden uit:
Buffalo Linkstation Live
Er wordt niet gezegd welke filesystem er intern gebruikt wordt, maar verder klinkt alles goed.
LaCie Ethernet Disk mini
Zit er geen spelfout in de prijs? 320 Gig met Gigabit ethernet voor $179.99 (134 euro)? Klinkt te goed om waar te zijn, zit er een addertje onder het spreekwoordelijke gras?
Maxtor Shared Storage II
Bekend merk, ziet er verder ook allemaal goed uit.
Heeft iemand ervaring met 1 van 3 bovengenoemde? En zou iemand mij uit kunnen leggen hoe het nu precies zit met NTFS en Samba?