[Ervaringen]Ethernet harddisks

Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste
Acties:
  • 72.419 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09 19:32

Colan

sucks @ solderen

is een Linksys NSLU2 niet iets voor jou?

net zoiets als die van Azerty

ik heb trouwens net mijn HDD terug van de RMA, kan 'ie weer terug in mijn NDAS *O*
kan ik weer beginnen mijn halve muziekverzameling er opnieuw op te zetten :X

Simplicity is de bom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:47
Ik had ergens gelezen dat daarvoor gewaarschuwd werd, dat het geen goed product zou zijn. Of is dit al achterhaald?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colan

Colan

sucks @ solderen

http://tweakers.net/productsurvey/92711

ik zou zeggen zoek een paar reviews op en kijk of het voldoet aan jouw eisen...en je kan er altijd nog een firmware naar je smaak opzetten

Simplicity is de bom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik ben van plan een Buffalo linkstation pro 250 te kopen, maar vroeg me af in hoe verre het simpel te doen is om de interne disk te vervangen door een grotere?

Kan je simpeleweg de inhoud van de bestaande disk met bv ghost clonen naar een grotere en die dan weer in de buffalo stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hazewindus
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09-2022
Een Buffalo heb ik ook gehad, maar het is mij niet gelukt om er een nieuwe schijf in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

hazewindus schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 13:58:
Een Buffalo heb ik ook gehad, maar het is mij niet gelukt om er een nieuwe schijf in te zetten.
Dat is jammer; Inmiddels is het me wel gelukt. Ik heb een Buffalo linkstation Pro 250 Gb gekocht en inmiddels draait deze met een 500 Gb schijf. Uitstekend ding, supersnel, en makkelijk op te zetten.

De disk overzetten was supersimpel: disk clonen en daarbij de partities niet veranderen. Op de cloon met een partitiemanager de (Linux) partities bekijken en de extended partitie verwijderen. In het vrij gekomen deel een nieuwe extended linux partitie aanmaken, en de linkstation laten booten. In het menu kan je dan de disk formatteren en dan ziet hij de volledige capaciteit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkwurm
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-02-2021
Dus je vraagt aan de winkelmedewerker van Norrod (in Groningen bekend als 1 van de weinige computerzaken met personeel dat niet volledig digibeet is): "Ik heb 2 pc's met in totaal 4 OS'es, en ik wil onder alle OS'es bij dezelfde documenten komen. Ik weet dat ik een FAT32-partitie kan maken, maar ik heb ook nog al eens hele grote bestanden en dat wordt een probleem, wat zijn de mogelijkheden met een netwerkbehuizing?".

Antwoord: "Ja, je hebt helemaal gelijk, FAT32 is dan niks. Wij hebben 1 zo'n netwerkbehuizing in het assortiment, de Evertech ET-1325 LAN-Server. Ik heb hem zelf thuis ook, en het fijne is dat hij ook Samba heeft, dus je kunt hem als FTP-server gebruiken. [...] Nee ik zou niet weten waarom samba niet met NTFS om zou kunnen gaan."

Ik vond het al vreemd, Samba functionaliteit waarmee je je FTP-server opzet, en die (samba draait alleen onder een al dan niet uitgeklede versie van linux voor zover ik begrijp) zonder problemen een NTFS-schijf moet herkennen? Naja, ik ben een scripter, ik zal het wel niet goed hebben.

Thuis aangekomen blijkt bijzonder snel dat deze behuizing het liefst nog sneller weer terug naar de winkel gaat. De verpakking en de voorkant van de handleiding doen je geloven dat alles in het Engels wordt uitgelegd, maar niets is minder waar. Duits is de voortaal, ook op de website (het klikbare Engelse vlagje verandert niks). De Chinese vertaling wordt veel beter onderhouden, wat samen met de verdere website-layout erg lousje op mij over komt. Dan spreekt de handleiding over een "mitgelieferten Schraubenzieher" waarmee de behuizing open moet worden gemaakt om de HD te plaatsen, echt is deze Schraubenzieher nergens te vinden. Het voetje om de HD rechtop te zetten is gebroken (!!!) om in de verpakking te doen passen en tot mijn verbazing lees ik verderop bij de FAQ
"Warum unterstutzt der LAN Server nur FAT32?"
"FAT32 ist kompatibel met den meisten Betriebsystemen und kann somit Cross over genutst werden, was bei NTFS nicht der Fall ware. Der einzige Nachteil ist, dass dieses Filesystem nur eine maximale Grosse can 4 GB pro Datei zolasst."

Mijn Duits is niet heel goed, maar dat van de bovengenoemde winkelbediende moet werkelijk bedroefd zijn. Het regelrecht tegenovergestelde van wat in de winkel beweerd werd. :( Wel is door de bevestiging van mijn vermoedens het vertrouwen in mijn eigen linux-kennis ietsje gestegen :+.
Tot zover mijn ervaringen, nu de vraag wat er dan wel voor mijn situatie in aanmerking komt.

Ik heb een PC met XP en Ubuntu die wired netwerk heeft en een MacBook Pro met Mac OS X en Vista die wireless netwerk heeft. Router is een standaard Linksys, niets bijzonders. Ik wil de netwerkschijf het liefst steeds als primaire HD om op te werken gebruiken, en backuppen naar een lokale partitie op m'n PC. In de startpost van dit lijntje heeft TomG het over een pagina waar hij NAS-toestellen vergelijkt. Deze link klopt niet meer, maar naar wat zoeken in zijn tweakers-profile vinden we hem alhier. Voor mij komen er 3 mogelijkheden uit:

Buffalo Linkstation Live
Er wordt niet gezegd welke filesystem er intern gebruikt wordt, maar verder klinkt alles goed.
LaCie Ethernet Disk mini
Zit er geen spelfout in de prijs? 320 Gig met Gigabit ethernet voor $179.99 (134 euro)? Klinkt te goed om waar te zijn, zit er een addertje onder het spreekwoordelijke gras?
Maxtor Shared Storage II
Bekend merk, ziet er verder ook allemaal goed uit.

Heeft iemand ervaring met 1 van 3 bovengenoemde? En zou iemand mij uit kunnen leggen hoe het nu precies zit met NTFS en Samba?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

De Buffalo heeft 3 mogelijkheden om je disk in te delen: XFS en ext3 (beide linux leesbaar) en FAT32.

De combinatie SAMBA en NTFS loopt op dit moment nog steeds niet vlekkeloos. Er worden wel steeds nieuwe updates en drivers ontwikkeld, maar er zijn problemen. Bij de een niet, bij de ander wel. Echt betrouwbaar is het nog niet. En dan ga je deze combinatie natuurlijk niet in een NAS bouwen, waar je in princiepe niet aan het OS kan gaan rommelen. Bij de Buffalo zijn linux distributies te krijgen zodat je dat wel kan, maar dat is wel voor de gevorderde gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkwurm
Dank je superduper. Ik denk dat het de buffalo of de LaCie wordt. Ik wacht nog even of er mensen zijn met LaCie-ervaringen.

Maar ik begrijp toch goed dat zolang een ext3-schijf middels samba over het netwerk te bereiken is, dat een windows-client daar dan ook raad mee weet? Dat windows er geen raad mee weet zodra hij middels USB wordt aangesloten begrijp ik, maar als de netwerk interface er tussen zit valt dat probleem toch weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

funkwurm schreef op zondag 27 mei 2007 @ 13:33:
Dank je superduper. Ik denk dat het de buffalo of de LaCie wordt. Ik wacht nog even of er mensen zijn met LaCie-ervaringen.

Maar ik begrijp toch goed dat zolang een ext3-schijf middels samba over het netwerk te bereiken is, dat een windows-client daar dan ook raad mee weet? Dat windows er geen raad mee weet zodra hij middels USB wordt aangesloten begrijp ik, maar als de netwerk interface er tussen zit valt dat probleem toch weg?
Klopt helemaal. Ook voor een externe USB disk aangesloten is 'gewoon' te lezen onder windows. Alleen mijn reservering is dat als de NAS uitvalt, je de schijf niet zo maar even ergens in een windows PC kan hangen en lezen. Als daar je documenten etc opstaan kan dat vervelend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Nu heb ik toch zelf een probleem met het gebruik van een NAS disk.

Ik heb diverse shares aangemaakt, met elk hun gebruikers en rechten. Een aantal van de shares worden standaard gekoppeld aan driveletters omdat daar de documenten en fotos achter zitten.

Als ik nu als beheerder een map met een andere login wil benaderen krijg ik een melding dat dat niet kan, omdat ik maar onder één naam met de server verbonden kan zijn...? Is dit iets van Windows? Met linux is dit nog niet echt een issue.

Waarom is dit? Ik kan toch gewoon als een andere gebruiker een andere share openen? Ik wil juist bepaalde dingen gescheiden houden van de standaard users. Is hier iets op te vinden?

Wat ik ook niet kan vinden is een optie om bepaalde shares te kunnen verbergen. Nu zie je een hele rij van 20 folders, waar de standaard geruiker er maar 5 van kan gebruiken. Kunnen die niet op basis van rechten zichtbaar gemaakt worden?

[ Voor 23% gewijzigd door superduper op 27-05-2007 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Een korte vraag, maar met wellicht een lang antwoord.
Is het iemand gelukt om de schijf in de plextor te vervangen door een ander? Zoja, hoe is dit gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:41

Jit

superduper schreef op zondag 27 mei 2007 @ 20:36:

Wat ik ook niet kan vinden is een optie om bepaalde shares te kunnen verbergen. Nu zie je een hele rij van 20 folders, waar de standaard geruiker er maar 5 van kan gebruiken. Kunnen die niet op basis van rechten zichtbaar gemaakt worden?
Je kan shares verbergen met samba, maar dan moet je ze mappen door expliciet de naam an de share op te geven. Verbergen op basis van rechten gaat helaas niet.

Of jouw specifieke NAS-device het je ook mogelijk maakt om die optie te gebruiken is dan een vraag waar ik je het antoord niet op kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jit

Jit

funkwurm schreef op zondag 27 mei 2007 @ 13:33:
Een kleine anderhalf jaar geleden heb ik een LaCie Etherdisk mini gehad. Je kon shares alleen op groepsniveau delen, een share mappen onder linux (of mac) werkte wel met smbclient, maar je kon er niets op wegschrijven omdat de permissies niet goed gingen. Vreemd genoeg deed de filemanager van Gnome het wel, maar dan kon ik slechts 1 directory diep aanmaken. Subdirectories gingen weer niet. Stil was ie verder ook niet echt. De schijf die er in zat vibreerde zo erg dat ik dat aan de andere kant van de tafel nog kon voelen.

Hoe het nu staat, weet ik niet, maar veel nieuwe firmwares zijn er niet geweest sindsdien. Zelf heb ik dat prutsding verkocht. Een collega die dit ding ook heeft is er erg enthousiast over, maar hij gebruikt een enkele share en alleen windows.

Sinds kort heb ik een Synology DS-107+.128. Een erg lekker werkend apparaat. Snel, makkelijk, relatief stil (de Seagate ES 250Gb disk trilt vrij heftig, iig veel meer dan oude 7200.7 disk in m'n pc; gelukkig zitten er grote rubber voetjes op de DS, die beperken het trillen enorm) en koel. Maar vooral: deze werkt wel zoals het hoort met Mac en Linux en doet aan user shares.
Ja. Je spreekt smb over het netwerk. Dan heb je geen last van het onderliggende filesysteem op je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkwurm
Ik heb aan 1 share genoeg, en ik hoef geen xampp-achtige features, dat regel ik liever zelf.

In de pricewatch opzoek naar de buffalo linkstation 160 GB blijkt deze niet meer leverbaar. Wel kom ik de Icybox 3.5 inch portable NAS1000 HDD Case RJ45 USB 2.0 tegen die er interessant uitziet.

Heeft iemand daar ervaringen mee? Hoe zit het hier met ext3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus_59
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-08 14:59
funkwurm
Ik heb LaCie Ethernet Disk Mini v2 (Gigabit) 500 GB een week geleden gekocht bij Paradigit voor 239.- . Ze hebben ook 320 GB versie voor 209,-

Schijf is XFS geformateerd. Ik weet niet hoe LaCie met linux werkt, maar in netwerk met Windows computers doet ie het goed. Ik gebruik NAS vooral als opslag voor films en daarom heb ik voor LaCie gekozen, die heeft namelijk ingebouwde uPnP server dat goed samenwerkt met mijn Philips SL300i mediaplayer. Ik kan dus gemakkelijk al mijn videoverzameling op tv bekijken en hoeft geen computer aan te staan.
En even over shares - ik kan meerdere schares en gebruikers maken en voor elk share kan ik gebruikersrechten instellen.

Een klein review van LaCie Ethernet Disk vindt je daar - http://74.52.135.84/content/view/29790/75/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59

Exirion

Gadgetfetisjist

superduper schreef op zondag 27 mei 2007 @ 11:53:
De Buffalo heeft 3 mogelijkheden om je disk in te delen: XFS en ext3 (beide linux leesbaar) en FAT32.

De combinatie SAMBA en NTFS loopt op dit moment nog steeds niet vlekkeloos.
Waarom zou je uberhaupt NTFS willen gebruiken :? Samba is het protocol waarmee je computers in het netwerk te maken krijgen, dus welk file system je intern op je NAS gebruikt is volstrekt irrelevant. Het lijkt wel alsof veel mensen dat maar niet willen begrijpen. Linux is immers degene die de harddisk aanstuurt, en niet de computer die met je NAS verbindt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Exirion schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 08:28:
[...]

Waarom zou je uberhaupt NTFS willen gebruiken :? Samba is het protocol waarmee je computers in het netwerk te maken krijgen, dus welk file system je intern op je NAS gebruikt is volstrekt irrelevant. Het lijkt wel alsof veel mensen dat maar niet willen begrijpen. Linux is immers degene die de harddisk aanstuurt, en niet de computer die met je NAS verbindt.
In het geval dat een NAS besturing uitvalt dan zou je de data simpel in een Windows bak kunnen uitlezen. Anders moet je maar net de beschikking en kennis van een linux systeem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Maverick schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 20:51:
ok, nu deze gevonden.
[afbeelding]
http://www.alternate.nl/h...S%23S01&showTechData=true
Hier is de manual: http://www.sitecom.com/showdownload.php?id=3206
Het lijkt mij dat deze gewoon zonder additionele drivers oid gewoon over het netwerk werkt, en de configuratie pagina enkel voor andere dingen dan installatie gebruikt wordt. Klopt dit, of kijk ik ergens overheen. En belangrijker, heeft iemand ervaring met het ding. Hij lijkt me perfect voor mijn doeleinden.
Ik heb deze ook (voor een klant van me) en heb hem in de meterkast gehangen. De installatie is simpel en je kunt met wachtwoorden werken. Het enige nadeel is dat hij nogal een lawaai maakt.

Verder heb ik ook een Newisys NAS1400 thuis staan. Die maakt ook al zo'n lawaai. Nu is dit niet te vergelijken met een Ethernet Disk, maar ik houdt van stilte. Maar bij een NAS maakt het natuurlijk niet uit waar hij staat, zolang hij maar een netwerk aansluiting heeft.

http://www.newisys.com/core/na1400.html
[img]http://www.newisys.com/core/images/na1400banner.jpg[\img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:55
Jit schreef op maandag 28 mei 2007 @ 09:23:
[...]
Sinds kort heb ik een Synology DS-107+.128. Een erg lekker werkend apparaat. Snel, makkelijk, relatief stil (de Seagate ES 250Gb disk trilt vrij heftig, iig veel meer dan oude 7200.7 disk in m'n pc; gelukkig zitten er grote rubber voetjes op de DS, die beperken het trillen enorm) en koel. Maar vooral: deze werkt wel zoals het hoort met Mac en Linux en doet aan user shares.
[...]
Ik zit er ook aan te denken om deze te nemen, snelheid is voor mij wel aardig van belang. Voor het backuppen van videobewerkingsbestanden.
Heb je wat "benchmarks" van de DS-107+.128?

http://www.synology.com/e...ewtopic.php?p=13188#13188 hier is een poll voor mensen die graag een DS-207+.128 zouden zien ontwikkelt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

superduper schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 10:50:
Ik ben van plan een Buffalo linkstation pro 250 te kopen, maar vroeg me af in hoe verre het simpel te doen is om de interne disk te vervangen door een grotere?

Kan je simpeleweg de inhoud van de bestaande disk met bv ghost clonen naar een grotere en die dan weer in de buffalo stoppen?
Ik heb een Linkstation Pro 320. En heb via de USB poort 1 TeraByte eraan gehangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-08 15:27
funkwurm schreef op zondag 27 mei 2007 @ 01:40:
*knip*
In de startpost van dit lijntje heeft TomG het over een pagina waar hij NAS-toestellen vergelijkt. Deze link klopt niet meer, maar naar wat zoeken in zijn tweakers-profile vinden we hem alhier. Voor mij komen er 3 mogelijkheden uit:

Buffalo Linkstation Live
Er wordt niet gezegd welke filesystem er intern gebruikt wordt, maar verder klinkt alles goed.
LaCie Ethernet Disk mini
Zit er geen spelfout in de prijs? 320 Gig met Gigabit ethernet voor $179.99 (134 euro)? Klinkt te goed om waar te zijn, zit er een addertje onder het spreekwoordelijke gras?
Maxtor Shared Storage II
Bekend merk, ziet er verder ook allemaal goed uit.

Heeft iemand ervaring met 1 van 3 bovengenoemde? En zou iemand mij uit kunnen leggen hoe het nu precies zit met NTFS en Samba?
Deze pagina wordt niet echt meer onderhouden, te weinig tijd voor.

Ik zou meer afgaan op de vernoemde apparaten doorheen dit topic.

En ik wil er nog maar eens op benadrukken: zoek niet zomaar naar de goedkoopste oplossing in je speurtocht naar een NAS.

Een NAS die een gestandariseerd protocol gebruikt (dus FTP, CIFS/Samba, NFS,...) zijn altijd per definitie kleine computers.
Ze bevatten een CPU, RAM geheugen en flash geheugen (waarop een custom build OS, in de meeste gevalleen een derivaat van Linux op aanwezig is).

Het mag wel duidelijk zijn dat performance en de featureset vallen of staan met de kwaliteit (en dus ook vaak de reputatie + al dan niet grote community) van diens fabrikant.

Er zijn 101 NAS'en en fabrikanten waarvan amper een website, support, manuals enzovoort te vinden zijn. Dit zijn dan vaak eerder Aziatische fabrikanten die vrij povere producten maken.
Ik denk dat dit door het topic heen wel duidelijk is geworden.
Die dingen kan je dus beter links laten liggen.
Van die typische gevallen zijn er die enkel FAT32 ondersteunen en die trager presteren dan een goede kabel internetverbinding.

Persoonlijk zou ik het eerder bij A-merken binnen de NAS sector houden, zoals:
  • Synology
  • Thecus
  • Infrant
  • Buffalo
  • Qnap
  • ...
Ondertussen heb ik vernomen dat Newisys er het bijltje bij neer legt. Spijtig want ze hadden mooie NAS oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Edit, knip, probleem lijkt opgelost.

[ Voor 110% gewijzigd door BounceMeister op 03-06-2007 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Ik ben nog wat informatie aan het zoeken voor mensen die meer willen weten over hoe een NAS precies werkt en wat het verschil is tussen een N(DAS).
  • NDAS vs. NAS
    Deze link mag wel met een korrel zout genomen worden. De uitleg tussen de verschillende theorieën klopt in weze wel maar NAS wordt daar als inferieur en ouderwets afgeschilderd waar ik persoonlijk niet mee akkoord ga.

De voordelen van NDAS vind je daar al, hier de nadelen:
    Niet routeerbaar (aangezien het niet over TCP/IP gaat), dus die opslagruimte is niet toegankelijk vanaf het internet.
    Aangezien het filesystem bij een NDAS beheerd wordt door de eingelijke client(s) krijg je met dezelfde cross platform problemen te maken als met een gewone USB schijf die je op meerdere systemen gebruikt.

Om bij een NAS behoorlijke performantie te halen is het belangrijk dat de hardware zelf (CPU, geheugen, netwerk controller,...) krachtig genoeg zijn.
    NDAS kent al deze "overhead" niet (een NAS staat immers in voor het beheer van het filesystem, de TCP/IP stack naar buiten toe enzoverder).
  • Uitgebreide werking van NAS en verschillen met andere network storage technieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

superduper schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 08:36:
In het geval dat een NAS besturing uitvalt dan zou je de data simpel in een Windows bak kunnen uitlezen. Anders moet je maar net de beschikking en kennis van een linux systeem hebben.
Een non-argument. De kans dat dat gebeurt is minimaal en ALS het dan een keer gebeurt dan zijn er drivers en utilities voor Windows om ext2 en ext3 te kunnen lezen. En met een Linux boot CD (als je geen computer met Linux geinstalleerd hebt staan) kun je altijd meteen bij je files komen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Nog een opmerking wat die filesystems betreft:

kies altijd voor een native filesystem. Daarmee bedoel ik één die volledig en goed ondersteund wordt door het OS dat op de NAS gebruikt wordt.

In de meeste gevallen wordt dit dus ext3, ik denk wel dat dit FS zijn degelijkheid al bewezen heeft.

NTFS zou ik nooit overwegen, en wel daarom:
  • De reden dat NTFS te lezen (en sinds kort ook behoorlijk goed te beschrijven is) is onder Linux, is door zgn "reverse engineering" aangezien NTFS een gesloten standaard is die binnen Microsoft blijft. Hetzelfde geld in principe ook voor Samba, al is men daar wel al vrij goed in geslaagd dit te reconstrueren (als Samba applicatie onder Linux dus).
  • Op mijn pc's gebruik ik oa Ubuntu en merk ik een erg hoge CPU belasting bij het schrijven naar een NTFS partitie. Waarschijnlijk door de vele checks die moeten garanderen dat de data mooi terrecht komt op het filesystem.
    Om die reden zou ik al zeker geen NTFS kiezen voor een NAS die Linux draait
Conclussie, in de meeste gevallen kies je best iets als ext3.

Schrikt Linux en al de rest daaromtrent je af: er bestaan drivers waarmee je perfect kan lezen en schrijven van en naar ext3 partities onder Windows.
Zelfs als de NAS volledig stuk gaat, kan je dus nog steeds aan je data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Tom_G schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 12:27:
Schrikt Linux en al de rest daaromtrent je af: er bestaan drivers waarmee je perfect kan lezen en schrijven van en naar ext3 partities onder Windows.
Zelfs als de NAS volledig stuk gaat, kan je dus nog steeds aan je data.
Dat zei ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Enkel ter bevestiging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jit

Jit

Binnetie schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 09:19:
[...]

Ik zit er ook aan te denken om deze te nemen, snelheid is voor mij wel aardig van belang. Voor het backuppen van videobewerkingsbestanden.
Heb je wat "benchmarks" van de DS-107+.128?
Benchmarks a la IOzone heb ik niet. Kijk op het forum van Synology in het x07 draadje voor benches van de overige 07s. De 107s staan daar helaas niet tussen, maar die zouden wel een idee moeten geven wat je minstens kan verwachten. Ik meen me te herinneren ook ergens benches gezien te hebben van een aantal x07s waarbij duidelijk te zien was dat meer geheugen een grotere invloed op snelheid had dan een snellere processor.

Zelf heb ik een aantal keer grote hoeveelheden data over zitten pompen. Via SMB: 80GB (65k files) duurde iets minder dan 3 uur en een tweede set van ruim 11GB (10k files) duurde iets van 22 minuten. Daarmee kwam ik op een schrijfsnelheid van 8 a 9 MB per seconde. De webinterface werd er overigens wel een stuk trager van toen ik die vele data aan het overpompen was, maar bleef het wel doen.
Die 80GB was vanaf een pc met 100Mbit kaartje, die 11GB via een met Gbit. Jumbo frames heb ik niet gebruikt.dv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jit

Jit

Tom_G schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 12:15:

De voordelen van NDAS vind je daar al, hier de nadelen:
<snip...>
Je vergeet nog een ander nadeel. Je hebt drivers nodig voor een NDAS. Die worden voor Windows 2000/XP nog wel meegeleverd, maar de vraag is dan of die ook gaan werken op andere versies als 98 of Vista. Gezien de meeste NDASen door kleine, relatief onbekende Aziatische bedrijfjes gemaakt worden, mag je hopen dat er nog iets aan driver ontwikkeling gedaan wordt als je er een probleem mee hebt.
Als je Mac of Linux gebruikt kun je een NDAS vergeten, drivers daarvoor ben ik nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Jit schreef op zondag 03 juni 2007 @ 09:48:
[...]

Je vergeet nog een ander nadeel. Je hebt drivers nodig voor een NDAS. Die worden voor Windows 2000/XP nog wel meegeleverd, maar de vraag is dan of die ook gaan werken op andere versies als 98 of Vista. Gezien de meeste NDASen door kleine, relatief onbekende Aziatische bedrijfjes gemaakt worden, mag je hopen dat er nog iets aan driver ontwikkeling gedaan wordt als je er een probleem mee hebt.
Als je Mac of Linux gebruikt kun je een NDAS vergeten, drivers daarvoor ben ik nog niet tegengekomen.
Maakt Ximeta geen drivers voor mac?

Hoe dan ook, je blijft dan nog altijd met dat filesystem probleem zitten.

Als alle systemen Windows gebruiken is NTFS geen probleem. Komt daar Linux en Mac bij dan wordt dat wel een probleem (schrijven onder Linux op NTFS is niet echt meer een probleem, maar verre van ideaal, zie vorige post).

In elk geval, NDAS is om te beginnen amper een gestandariseerde technologie (overigens wel een mooie technologie door de weinige overhead die je krijgt).

Maar in de meeste gevallen overweeg je beter een NAS die een echt netwerk filesystem zoals Samba of NFS aanbied.

Ik vraag me overigens wel af hoe NDAS nu precies werkt.
één iets is zeker, en dat is dat het qua werking wel te vergelijken is met iSCSI (wat in feite een soort SAN is, waarbij het filesystem ook in handen komt van de client en waarbij de block I/O over het netwerk gaat, in tegenstelling tot bij een NAS), maar iSCSI maakt wel nog steeds gebruik van TCP/IP.

[ Voor 12% gewijzigd door Tom_G op 03-06-2007 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:46

Jrz

––––––––––––

NDAS gebruikt geen TCP, en volgens mij ook geen IP, maar ethernet frames met je MAC adres om overhead te beperken.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jit

Jit

Tom_G schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:02:
[...]

Maakt Ximeta geen drivers voor mac?
Je hebt gelijk. Ze maken zelfs drivers voor diverse distributies van Linux (OpenWRT zit er notabene tussen bijv). Dat lost voor hun product iig iets op.

Des ondanks blijf ik er voorlopig bij dat ik liever een product heb dat met bekende standaarden werkt. Zoals de meeste NASen doen met ftp, smb/cifs, afp, nfs, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Jrz schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:46:
NDAS gebruikt geen TCP, en volgens mij ook geen IP, maar ethernet frames met je MAC adres om overhead te beperken.
Je zou inderdaad denken dat het niet hoger dan laag 2 (data layer) gaat, want er wordt toch duidelijk vermeld op de website van Ximeta dat er geen enkele ip configuratie nodig is.

Bijgevolg lijkt het mij logisch dat het ook geen enkel van de bovenliggende lagen zoals TCP of UDP kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:11
Ik heb vrijdag j.l. gebruik gemaakt van de actie van bol.com om de Netwerk Drive 400 GB te bestellen.
Na het aansluiten (integratie in het netwerk verliep goed) begon de ellende.
Ik probeerde mijn muziekmap (ongeveer 20 GB, ik wist dat dit lang zou gaan duren) te kopieren naar de Public map die ik aangewezen had als Z.
Niet alleen ging het verkeerd, een aantal bestanden deed hij simpel weg niet, Het duurde ook eeuwig, dus ik sloot hem af van het netwerk en probeerde het nog eens via USB 2.0 . Weer verliep de integratie soepel en ik kon mijn schijf bereiken.
Het kopieren kon beginnen, dacht ik. Weer werkte de schijf niet mee.
Ik haalde een snelheid van 700 kb per seconde......op een USB 2.0 lijn die in theorie toch echt wel minimaal 200 Mbit/seconde moet halen. Dat is meer dan 20 MB/s !
Zelfs na het formatteren, het resetten en terugzetten naar factory settings blijft de snelheid te laag.
Mijn moederboard (Asus P5B Deluxe) is nog geen half jaar oud en heeft 4 USB 2.0 aansluitingen die het voorheen (met mijn mp3 speler haal ik wel die snelheid) perfect deden.
Daarnaast heeft de schijf problemen met de bereikbaarheid. USB lukt niet op in mijn schijf te komen en via het netwerk nieuwe mappen aanmaken lukt ook niet door een "interne fout"
Ik weet wel dat als dit niet veranderd hij richting Bol.com terug gaat.....

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Laatst online: 22-04-2013
KillaZ schreef op maandag 04 juni 2007 @ 16:24:
Ik heb vrijdag j.l. gebruik gemaakt van de actie van bol.com om de Netwerk Drive 400 GB te bestellen.
Na het aansluiten (integratie in het netwerk verliep goed) begon de ellende.
Weet niet wat het merk/type is? Maar als ik je een tip mag geven: NAS van Synology/Bufallo zijn kwalitief erg goed, beste software/firmware. Kost wat meer misschien maar dan heb je ook iets wat werkt...

*Spyro is trotse eigenaar van Synology DS-106e

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colan

Colan

sucks @ solderen

Jit schreef op zondag 03 juni 2007 @ 09:48:
[...]
ik kan je melden dat het werkt

alleen onder alles de Unix vlag (dus OSX en Linux) kan er maar 1 client op een moment lezen/schrijven
en de Vista drivers zijn in ontwikkeling (ik dacht al beta's gezien te hebben)
en NDAS maakt inderdaad gebruik van MAC adressen, en heeft geen IP-adres, aangezien hij niks met je router van doen heeft

maar het is wel erg leuk spul, en voor mij ook erg prettig dat ik die schijf ook gewoon als USB-disk mee kan slepen :D

Simplicity is de bom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:11
Spyro_the_Dragon schreef op maandag 04 juni 2007 @ 17:00:
[...]

Weet niet wat het merk/type is? Maar als ik je een tip mag geven: NAS van Synology/Bufallo zijn kwalitief erg goed, beste software/firmware. Kost wat meer misschien maar dan heb je ook iets wat werkt...

*Spyro is trotse eigenaar van Synology DS-106e
My Bad, tis de Freecom Network Drive

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Kunnen bezitters van een Synology DS-107 of DS-207 mij vertellen hoe de powersave/hibernate/slaapfunctie werkt?
Kan je bijvoorbeeld een tijd instellen waarna de harddisk stopt met draaien?
Hoe snel is de unit weer aanspreekbaar vanuit de slaapstand?
Zijn er problemen als je router steeds pakkatjes rond blijft sturen? Ik zie namelijk op mijn pc het netwerk lampje ook wel eens knipperen terwijl de pc uit staat. Ik heb een Alcatel Speedtouch 716.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
BounceMeister schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 11:31:
Kunnen bezitters van een Synology DS-107 of DS-207 mij vertellen hoe de powersave/hibernate/slaapfunctie werkt?
Kan je bijvoorbeeld een tijd instellen waarna de harddisk stopt met draaien?
Hoe snel is de unit weer aanspreekbaar vanuit de slaapstand?
Op de 106e kun je dit instellen. Standby na 5-10-30-60-etc etc et minuten. Werkt prima bij mij
Vanuit slaapstand (bij mij hoor je dan de HDD starten) duurt het plm 5 seconden tot je bij je files kunt

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

ervaringen met ethernet harddisks:

nog geen maar binnenkort zijn mij HDD's er voor in mijn SC101 van netgear
Ik heb gekozen om er 2 schijven van WD caviar raid edition 160 GB in te steken.
ze zullen een backup maken van elkaar dus nooit gegevensverlies :)
mijn ervaringen met dit toestel zal ik later eens posten :)

tenzij hier iemand zijn ervaringen over de SC101 hier kan posten :P

[ Voor 9% gewijzigd door pm1 op 05-06-2007 20:50 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Spyro_the_Dragon schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 12:18:
[...]

Op de 106e kun je dit instellen. Standby na 5-10-30-60-etc etc et minuten. Werkt prima bij mij
Vanuit slaapstand (bij mij hoor je dan de HDD starten) duurt het plm 5 seconden tot je bij je files kunt
Kijk, dat is pas handig. Ik heb net een DS-207 128Mb besteld, die zal dat dan ongetwijfeld ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

BounceMeister schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 21:59:
[...]

Kijk, dat is pas handig. Ik heb net een DS-207 128Mb besteld, die zal dat dan ongetwijfeld ook kunnen.
En meer ;)

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Oh, dat hoeft helemaal niet, ik zocht eigenlijk gewoon een kastje om via het netwerk harddisks in slaapstand te zetten. ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

ok er zijn nogal wat bugs in de SC101 maar eenmaal je hem aan de praat hebt is het echt super om hem in het netwerk te hebben :) .

nog effe een vraagje, hoe warm worden WD schijven ongeveer want de koelvinnen op de SC101 zijn passief gekoeld en ze worden zo toch zeker een 40 °C (gemeten met een thermometer :) )
ik weet niet of dit een normale werktemperatuur is, zoniet ga ik er een fan op monteren van een P III ofzo ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik ben op zoek naar een NAS device met meerdere hot-swappable disks (vergeet namelijk zeker te backupen op usb disks). Na enig surfen kom ik op 2 modellen:

1) de QNAP-201
2) de Synology CS-407

Omdat de Synology MySQL support (en dat wel handig is om wat Open Source apps op te gooien) denk ik dat ik ga voor de Synology CS-407 plus 4*500gig HD's die ik dan in Raid 1 configureer m.a.w. dan heb ik iets minder dan 1tb aan storage beschikbaar.

Heeft iemand nog argumenten om mij aan het twijfelen te brengen uhm... is dit de beste keuze?

Ik heb mijn keuze momenten hier gedocumenteerd: http://www.cogmios.nl/whi...or-synology-20070609.html

Super als iemand mij een tip/extra info zou kunnen geven.

Groet,
Cogmios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

cogmios schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 15:59:
Ik ben op zoek naar een NAS device met meerdere hot-swappable disks (vergeet namelijk zeker te backupen op usb disks). Na enig surfen kom ik op 2 modellen:

1) de QNAP-201
2) de Synology CS-407

Omdat de Synology MySQL support (en dat wel handig is om wat Open Source apps op te gooien) denk ik dat ik ga voor de Synology CS-407 plus 4*500gig HD's die ik dan in Raid 1 configureer m.a.w. dan heb ik iets minder dan 1tb aan storage beschikbaar.

Heeft iemand nog argumenten om mij aan het twijfelen te brengen uhm... is dit de beste keuze?

Ik heb mijn keuze momenten hier gedocumenteerd: http://www.cogmios.nl/whi...or-synology-20070609.html

Super als iemand mij een tip/extra info zou kunnen geven.

Groet,
Cogmios
Zo te zien heb je zelf al alles op een rijtje gezet. Je noemt open-source apps draaien, misschien gebruik je Linux. Eventueel kan je nog op een Synology NFS support erbij tweaken of eventueel over een tijd verwachten in de standaard firmware. Van de QNAP weet ik het niet, maar kan interessant zijn. Verder kan ik me geen negatieve dingen bedenken. Kies eventueel wel een goede harddisk en let eventueel op de geluidsproductie mocht je de NAS niet in de meterkast neerzetten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

VisionMaster schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 16:25:
[...]

Kies eventueel wel een goede harddisk en let eventueel op de geluidsproductie mocht je de NAS niet in de meterkast neerzetten. :+
ik heb de western digital caviar RAID edition steken geluidsproductie is echt miniem, ik ben er zeer tevreden van :)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:20
Ik wil graag een Freecom Network Drive 250GB als centrale opslag voor mijn thuisnetwerk (2 computers met Windows XP). Applicaties draai ik vanaf de computers zelf, maar de data wil ik benaderbaar hebben voor beide computers.
Uiteraard wil ik wel wat veiligheid in bouwen. Ik zat zelf te denken om mijn desktop te laten syncen met de Freecom.

Gaat dit lekker werken of zijn er betere oplossingen voor handen. Budget tot ongeveer € 150,-. Harde schijf hoeft niet groter te zijn dan 250GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 07:43

Quakie

quakelen

Meer mensen last van een continue draaiende fan in hun DS-106E?

Sinds vorige week gaat me fan niet uit (me hardeschrijf gaat wel standbye). Blijkbaar is het binnen in me DS te heet/hoger dan 45graden :S .

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Quakie schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 14:41:
Meer mensen last van een continue draaiende fan in hun DS-106E?

Sinds vorige week gaat me fan niet uit (me hardeschrijf gaat wel standbye). Blijkbaar is het binnen in me DS te heet/hoger dan 45graden :S .
Hebbie de laatste van die firmware? Of de beta? Die zou dat wat problemen moeten oplossen hiermee. Ik heb zelf de nieuwste officiele versie sinds een tijdje en geen last hiervan.

Verder 46 graden is heet, maar niet dodelijk voor die disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

laatste officiële beta 428.. je schijnt via bepaalde (niet synology) mensen wel de beta 458 kunnen krijgen, maar wacht totdat Synology hem vrij geeft.

Ik ben niet bang voor me hardeschrijf, meer voor de fan... lijkt me sterk dat ie gebouwd is om 24uur te draaien. En nog erger, het geluid wat die kreng maakt zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Quakie schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 17:11:
laatste officiële beta 428.. je schijnt via bepaalde (niet synology) mensen wel de beta 458 kunnen krijgen, maar wacht totdat Synology hem vrij geeft.

Ik ben niet bang voor me hardeschrijf, meer voor de fan... lijkt me sterk dat ie gebouwd is om 24uur te draaien. En nog erger, het geluid wat die kreng maakt zeg.
Ja, het is een kleine aggressieve fan. Meestal kunnen ze 24uur draaien wel een tijd lang volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik zal het maar even in de gaten houden. Ik weet nu al dat ie het dus zwaar gaat krijgen aangezien zomertemps ala 30 graden continue in huis nog moeten komen. Het is hier nu tussen 24 en 26graden in huis...
Ik zal misschien de usb fan oplossing moeten overwegen om te zorgen dat me DS koel genoeg blijft ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pm1 schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:37:
ok er zijn nogal wat bugs in de SC101 maar eenmaal je hem aan de praat hebt is het echt super om hem in het netwerk te hebben :) .

nog effe een vraagje, hoe warm worden WD schijven ongeveer want de koelvinnen op de SC101 zijn passief gekoeld en ze worden zo toch zeker een 40 °C (gemeten met een thermometer :) )
ik weet niet of dit een normale werktemperatuur is, zoniet ga ik er een fan op monteren van een P III ofzo ;)
Heb ook een sc101 in het netwerk gehad. EEN BROK ELLENDE. moest vaak rebooten en kwam nooit in 1 keer op het netwerk, had 320 Gb gemirrored maar was ineens een hele periode data kwijt.
na een recente crash de oude data terug maar de nieuwe kwijt. hij valt vaak uit door oververhitting (vorig jaar zomer was echt een ramp) de sc101 gaf aan dat de tweede HD defect was en heb die via RMA laten vervangen maar blijkbaar was de netgear zelf defect en nu heb ik drie disken.

ergo: de sc101 gaat in de shredder en met de drie drives ga ik maar een raid5 device bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:01

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Mensen, Ik heb hier nog een zooi grote IDE-schijven liggen en die wil ik in een 2 of 4 disk NAS gooien. Het gaat om IDE disks, en ik kom eigenlijk geen betaalbare 2/4 disk NAS oplossingen tegen die ook nog aan raid1 doen. Heeft iemand nog een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

wat is je budget? NAS kasten zijn meestel aardig aan de prijs. Meestal goedkoper dan een normaal systeem met een hoop disken, maar ja, je stroomkosten reductie zou dat alsnog aantrekkelijk moeten maken (lijkt me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Voor de DS106(E,X) bezitters,

Nieuwe official firmware release 4.62 is te downloaden vanaf Synology.com (trage downloadlinks) en wordt hiermee gelijk getrokken aan de overige apparaten...
Ik heb hem vannacht geïnstalleerd en me index probleem is opgelost. Voor de rest nog geen gekke dingen meegemaakt. Ik heb hem op een volle 500Gig schrijf gezet.
Ook is nu de iTunes server beschikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
Quakie schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:02:
Voor de DS106(E,X) bezitters,

Nieuwe official firmware release 4.62 is te downloaden vanaf Synology.com (trage downloadlinks) en wordt hiermee gelijk getrokken aan de overige apparaten...
Ik heb hem vannacht geïnstalleerd en me index probleem is opgelost. Voor de rest nog geen gekke dingen meegemaakt. Ik heb hem op een volle 500Gig schrijf gezet.
Ook is nu de iTunes server beschikbaar...
Yes! Hier zat ik op te wachten!!! Eindelijk die itunes server er in.

Nu de volgende stap: itunes server met Apple TV ondersteuning :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:01

Q

Au Contraire Mon Capitan!

VisionMaster schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 00:43:
wat is je budget? NAS kasten zijn meestel aardig aan de prijs. Meestal goedkoper dan een normaal systeem met een hoop disken, maar ja, je stroomkosten reductie zou dat alsnog aantrekkelijk moeten maken (lijkt me).
Niet te veel, want het is meer om een paar oude disks van 200 gb te hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Q schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 12:21:
[...]
Niet te veel, want het is meer om een paar oude disks van 200 gb te hergebruiken.
Wat is niet veel? Het goedkoopste is om een oude computer in de hoek te zetten, al je IDE disken aan te sluiten en Linux te installeren op dat ding. Vervolgens software RAID op dat ding draaien over de disken, FTP, SSL en Samba service draaien. Of je gebruikt FreeNAS. Het gebruikt wat meer stroom in vergelijking met mijn kleine NAS, maar dat doet het natuurlijk ook.
Spyro_the_Dragon schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:32:
[...]

Yes! Hier zat ik op te wachten!!! Eindelijk die itunes server er in.

Nu de volgende stap: itunes server met Apple TV ondersteuning :-)
Zou dat nog niet werken dan?

Bedankt voor de update trouwens! Ik ga die straks uit proberen :D
Woohoo! iTunes server.

En... volgens mij kan je nu dan ook de download service bereiken via de configuratie website. Een vooraanstaand familie lid heeft laatst een 107+ gekocht en dat vond ik toch wel een leuke optie :-)

Vooral omdat ik dan vanaf mijn SE P990i ook een grote download kan starten als dat nodig is.

edit:
ok, ik heb mijn eigen vraag beantwoord:
The latest firmware v.0462 now supports web-based Download Manager, iTunes Server, and the new option for users to use the optimize CIFS database operations. HTTPS upgrade is also included for DS-106.

[ Voor 38% gewijzigd door VisionMaster op 19-06-2007 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
VisionMaster schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 13:13:

[...]

Zou dat nog niet werken dan?

Bedankt voor de update trouwens! Ik ga die straks uit proberen :D
Woohoo! iTunes server.
[...]
Apple TV is weer apart protocol binnen itunes. Wordt (nog) niet ondersteund maar al wel veel genoemd op synology forum.

Zag net wel dat itunes server niet genoemd wordt voor de 106e.... laat ik die nu net hebben. Gewoon toch maar even proberen vanavond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Werkt op de DS106E... nou of het werkt weet ik niet.. maar is een tabje Itunes server erbij gekomen.

En inderdaad ook een aparte download section.. het schijnt zelfs vanuit buitenhuis te werken (van lezen).

datum en andere data kloppen niet bij de release info ;)

Kortom, na jullie updates heb je wat te testen... hehehe altijd leuk nieuwe features

Trouwens, mocht iemand last hebben van trage speeds, ik kan hem even tijdelijk uploaden naar me provider's webspace...

[ Voor 14% gewijzigd door Quakie op 19-06-2007 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 09:04:
[...]

Heb ook een sc101 in het netwerk gehad. EEN BROK ELLENDE. moest vaak rebooten en kwam nooit in 1 keer op het netwerk, had 320 Gb gemirrored maar was ineens een hele periode data kwijt.
na een recente crash de oude data terug maar de nieuwe kwijt. hij valt vaak uit door oververhitting (vorig jaar zomer was echt een ramp) de sc101 gaf aan dat de tweede HD defect was en heb die via RMA laten vervangen maar blijkbaar was de netgear zelf defect en nu heb ik drie disken.

ergo: de sc101 gaat in de shredder en met de drie drives ga ik maar een raid5 device bouwen.
het lukt me al aardig om hem op één pc draaiende te houden, de andere doet nog even moeilijk, als de software van netgear geinstalleerd is dan vind hij de drive, hij koppelt ze en dan ineens wil XP niet meer afsluiten. (dan ineens kan je ook de software niet meer deisntalleren)

als je zegt dat hij te warm wordt zal ik er zeker een fan op plaatsen van een P III (was ik eigenlijk al van plan)

conclusie ik heb het mij aangeschaft, hij werkt gedeeltelijk we zullen wel zien wat het wordt :D

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb een Synology DS-207 met daarop een aantal dvd's. Er staat dus gewoon een hele Video_TS folder op met de ifo, bup en vob bestanden erin. Er gaat echter iets mis via UPNP.

Wanneer ik deze film vanaf mijn pc benader met PowerDVD speelt hij prima af. Ook wanneer ik via mijn Xbox met daarop XBMC (Xbox Mediacenter) een verbinding maak via SMB dan speelt de DVD prima af. Alleen wanneer ik XBMC laat verbinden via UPNP dan gaat het mis. Wanneer ik viteo_ts.ifo aanklik (zoals ik dat altijd doe) dan speelt hij alleen het intro af en kapt er dan mee, en wanneer ik de film zelf opstart via bijvoorbeeld VTS_01_0.VOB dan stopt hij er gelijk mee. Hij gaat dan weer terug naar XMBC (weergave van de folder). Met AVI bestanden speelt hij wel prima af via UPNP.

Waar komt dit door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Is volgens mij niet gerelateerd aan je DS, maar meer hoe UPNP werkt. Hij streamt huidige file en ziet niet dat ie door moet skippen naar volgend file. Alles qua one file structure (avi, wmv, mp3 etc) werkt dus ook en super goed behalve DVDs. Ik ben dit zelf ook maanden geleden tegen gekomen en ben dus ook gestopt met zoeken. Tweede vraag die ik mezelf stelde, heb ik het echt nodig?
Nee, eigenlijk niet. Ik speel hier vlekkeloos dvds af via wireless zonder gebruik te maken van UPNP.

Zelfs van de week de nieuwe Itunes server feature getest. Oke na lang laden had ik een mooie lijst, die redelijk vlot afspeelde, maar qua gebruiksgemak en info kon het toch niet tippen aan Winamp (geen folder structure, geen zoek opties, slechte uitlezing tags, etc).
Ik heb gewoon me DS Netwerkshare gekoppeld aan me Winamp bib en dit werkt makkelijker na mijn idee. Mocht dit niet vlot werken moet je iets gaan spelen met je buffers...

Ik zie de functie dus iets meer voor externe apparaten zoals een squeezebox dan voor gebruik tussen 2 pc achtige opstellingen....(en uiteraard buiten je netwerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Ik heb me al laten vertellen dat UPNP als onveilig beschouwd kan worden (in de context van routers waar er dynamish poorten geforward kunnen worden).

Hoe het precies zit en wat er concreet gebeurd in combinatie met dergelijke streamen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
Quakie schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 18:02:
Werkt op de DS106E... nou of het werkt weet ik niet.. maar is een tabje Itunes server erbij gekomen.
werkt! Net ge-upgrade en mijn "Synotunes" draait als een zonnetje!

Indexeren (of zoiets op Synology) duurt alleen wel even... nu 20 minuten bezig en 15GB beschikbaar... loopt langzaam op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Spyro_the_Dragon schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 22:03:
[...]

werkt! Net ge-upgrade en mijn "Synotunes" draait als een zonnetje!

Indexeren (of zoiets op Synology) duurt alleen wel even... nu 20 minuten bezig en 15GB beschikbaar... loopt langzaam op.
Ik moet nog upgraden naar deze laatste versie, maar hoe werkt die iTunes server nou eigenlijk?

Een stapeltje vragen:
1) Kan je nu je hele muziek collectie die je in een share hebt staan via de iTunes service laten serveren?
2) Kan je ook met iTunes geDRM-de content laten serveren?
3)En is het ook zo uitgebreid om bijvoorbeeld podcasts te laten downloaden? (zo niet, dan moet ik mijn eigen RSS parser/downloader maar even snel in elkaar hacken)
4) Werkt het ook voor video's? Want Apple TV is 1, maar de video's via de iTunes service laten serveren is iets dat ik zelf al doe tussen mijn laptop en desktop, zonder Apple TV.
5) Zou zo'n AirTunes ding ook met mijn Synology kunnen interfacen, zoals de AirPort Express Base Station with AirTunes?

Dit zijn vragen aan de mensen die een Synology product hebben met de iTunes service, maar ook voor mensen die een totaal andere NAS fabrikant hebben. Want dat de Synology producten goed zijn, weten we nu wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
VisionMaster schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 09:30:
[...]

Ik moet nog upgraden naar deze laatste versie, maar hoe werkt die iTunes server nou eigenlijk?

Een stapeltje vragen:
1) Kan je nu je hele muziek collectie die je in een share hebt staan via de iTunes service laten serveren?
alles in map "music" wordt "geservered"
3)En is het ook zo uitgebreid om bijvoorbeeld podcasts te laten downloaden? (zo niet, dan moet ik mijn eigen RSS parser/downloader maar even snel in elkaar hacken)
4) Werkt het ook voor video's? Want Apple TV is 1, maar de video's via de iTunes service laten serveren is iets dat ik zelf al doe tussen mijn laptop en desktop, zonder Apple TV.
5) Zou zo'n AirTunes ding ook met mijn Synology kunnen interfacen, zoals de AirPort Express Base Station with AirTunes?

Dit zijn vragen aan de mensen die een Synology product hebben met de iTunes service, maar ook voor mensen die een totaal andere NAS fabrikant hebben. Want dat de Synology producten goed zijn, weten we nu wel ;)
Voor de rest: het is vrij basic allemaal. Alles wat in de map "music" staat wordt gepubliceerd. Je kunt op de Synology smart playlists maken (met maar weinig selectie-characteristics helaas).

In alle itunes progs (bij mij op PC & laptop) komt er een nieuw "kopje" met je synology server. Verbinden duurt vrij lang (2 minuten voor 80GB) maar afspelen (streamen!!) gaat goed.

Het serveren kun je volgens mij ook met normale PC met itunes doen, maar voordeel van synology is natuurlijk het stroomverbruik + centrale library (ipv verschillende per PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Spyro_the_Dragon schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 13:19:
[...]

Voor de rest: het is vrij basic allemaal. Alles wat in de map "music" staat wordt gepubliceerd. Je kunt op de Synology smart playlists maken (met maar weinig selectie-characteristics helaas).

In alle itunes progs (bij mij op PC & laptop) komt er een nieuw "kopje" met je synology server. Verbinden duurt vrij lang (2 minuten voor 80GB) maar afspelen (streamen!!) gaat goed.

Het serveren kun je volgens mij ook met normale PC met itunes doen, maar voordeel van synology is natuurlijk het stroomverbruik + centrale library (ipv verschillende per PC)
en video files? werkt dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
VisionMaster schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 14:05:
[...]
en video files? werkt dat ook?
Zal ik vanavond eens proberen.... heb ik eerlijk gezegd niets over gelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jit

Jit

VisionMaster schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 09:30:
[...]

Nee. Daarvoor moet Apple haar DRM-systeem vrijgeven en dat hebben ze tot op heden nog niet gedaan.
Bij mijn weten niet. Tenzij je je DS wil gaan modden.
Geen idee of een van deze twee punten werkt, maar gezien bekend is dat een AppleTV niet kan connecten met de iTunes server van Synology, denk ik niet dat het gaat lukken. Vraag het anders eens op het forum van Synology zelf.

Je zou videos kunnen afspelen via de separate media server, maar hoe dat precies werkt weet ik niet. In de documentatie kom ik dan een en ander tegen over UPnP devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Jit schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 22:11:
[...]
Nee. Daarvoor moet Apple haar DRM-systeem vrijgeven en dat hebben ze tot op heden nog niet gedaan.
Het had gekunt dat de DRM als een block-encryptie zou werken. Dus... je hoeft dan enkelt te weten hoe groot die blokken zijn om zoiets je encrypte content te streamen. De decoding gebeurt dan bij de client. Als iTunes niet zo werk, dan heb ik pech in dat opzicht :)
[...]
Bij mijn weten niet. Tenzij je je DS wil gaan modden.
Ja is al gebeurt met groot succes ;)
[...]
Geen idee of een van deze twee punten werkt, maar gezien bekend is dat een AppleTV niet kan connecten met de iTunes server van Synology, denk ik niet dat het gaat lukken. Vraag het anders eens op het forum van Synology zelf.
Goed punt, ik zal dat eens vragen bij ze.
Je zou videos kunnen afspelen via de separate media server, maar hoe dat precies werkt weet ik niet. In de documentatie kom ik dan een en ander tegen over UPnP devices.
Ja dat wist ik en ik ga misschien ook nog wel eens zo'n kastje kopen die dat naar mijn surround set kan brengen in de woonkamer. Maar aan de andere kant ben ik best wel iTunes en podcasts fan, dus als ik het zooitje verenigt houdt, dan hoef ik minder te knoeien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op maandag 18 juni 2007 @ 23:17:
Mensen, Ik heb hier nog een zooi grote IDE-schijven liggen en die wil ik in een 2 of 4 disk NAS gooien. Het gaat om IDE disks, en ik kom eigenlijk geen betaalbare 2/4 disk NAS oplossingen tegen die ook nog aan raid1 doen. Heeft iemand nog een suggestie?
Ik ga zelf een oud kastje voorzien van een Rocketraid 454 kaartje (als ik hem ooit binnen krijg) en dan de drie IDE schijven die ik over heb in RAID 5 als netwerk drive beschikbaar maken.
De RAID kaart kost ongeveer 100 euro en de rest heb ik nog liggen. Een betere oplossing dan RAID 1 lijkt me en niet echt kostbaar, al kan ik natuurlijk niet in je portemonnee kilken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
De snelste betaalbare NAS, de Thecus N5200 is nog beter geworden !!!

Zie hier de N5200PRO
http://www.thecus.com/products_over.php?cid=1&pid=32

Met een Intel Celeron 1.5 Ghz tegen een 600Mhz vroeger en 512MB DDR tegen 256MB vroeger.

Ben benieuwd naar het resultaat :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

abusimbal schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 19:39:
De snelste betaalbare NAS, de Thecus N5200 is nog beter geworden !!!

Zie hier de N5200PRO
http://www.thecus.com/products_over.php?cid=1&pid=32

Met een Intel Celeron 1.5 Ghz tegen een 600Mhz vroeger en 512MB DDR tegen 256MB vroeger.

Ben benieuwd naar het resultaat :9~
En wat het kost ;)
Erg mooi ding voor small business bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
VisionMaster schreef op zondag 01 juli 2007 @ 16:29:
[...]

En wat het kost ;)
Erg mooi ding voor small business bedrijven.
Rond de 900 €, maar is nog zeer moeilijk te vinden daar het pas uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:13
ik ben ook wel geintereseerd in een nas HD maar wat is er 1tje met een goede prijs/kwaliteitverhouding? (niet te duur want ik ben ook maar een arme scholier :P )
zit er trouwens veel verschil in prijs in nas-oplossingen met 1 of meerdere schijfen?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Een tijde de mybookworld in bezit van 500 gb. Betaalbare goed werkende oplossing.
Als je een mybookworld van 1tb of 1,5 tb neemt dan kan je de schijven ook in raid 0 of 1 plaatsen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Tom_G schreef op maandag 25 september 2006 @ 15:33:
[...]

Dat zal moeilijk worden -temeer omdat ik veronderstel je met NTFS partities werkt- want je verwacht waarschijnlijk zowel lees als schrijfrechten.

De meeste NAS schijven kunnen inderdaad wel externe harde schijven via USB aansluiten, maar bij NTFS ben je altijd beperkt tot alleen-lezen (dat komt omdat MS de broncode voor NTFS filesystem niet vrijgeeft, waardoor er onder Linux zelf geknutseld moet worden voor NTFS support, en er is tegenwoordig nog steeds geen betrouwbare mogelijkheid om te lezen èn schrijven naar NTFS partities onder Linux).
For the record: 95% van de NAS schijven werkt met een beperkte Linux distro.
Zou dit aan mijn eisen voldoen?
http://www.keyspan.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Is dit een gekke vorm van reclame ofzo? Wat heeft dat apparaat nou weer met dit onderwerp te maken? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Sorry, ik zie dat het niet helemaal duidelijk is. Maar dit was mijn oorspronkelijke vraag:
wvbesien schreef op zondag 24 september 2006 @ 21:43:
Bestaat er ook een systeem waarbij er geen harde schijf in het toestel zit, en waarbij je er ook zelf geen harde schijf kan insteken, maar waarbij je alle harde schijven er extern aanhangt via usb bijvoorbeeld?
Het voordeel zou dan zijn dat het apparaat veel kleiner en draagbaarder is.
Ik werk namelijk dikwijls met verschillende mensen samen aan projecten, met verschillende laptops. Iedereen heeft wel een draagbare harde schijf. Het zou handig zijn dat we dan al die harde schijven in dat (kleine) apparaatje kunnen prikken, zodat die allemaal toegankelijk zijn vanop onze laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

wvbesien schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:13:
Sorry, ik zie dat het niet helemaal duidelijk is. Maar dit was mijn oorspronkelijke vraag:
[...]
Beetje een gekke vraag ... waarom zetten jullie niet op ieders laptops een ftp server op of gebruik je de windows sharing die is ingebouwd. Je kan dan ieders USB disk apart sharen. 1 iemand die accesspoint speelt en klaar ben je.
De oplossingen waarbij je meerdere harddisken en aan meerdere computers kan koppelen (en wel meer dan 2 van ieder), dan heb je al snel een apart besturingssysteempie nodig dan zo'n kastje waar je naar linkt. Al zou het kunnen, dan zou ik persoonlijk bang zijn voor data corruptie.
Die NAS drives die we hier bespreken hebben wel vaak een USB aansluiting om aan hun eigen systeem toe te voegen. Sitecom heeft een hele simpele router en ook losse kast die ook alleen maar een NAS is als je er USB flashdrives of USB harddiskjes op aan sluit.

Maar ja ... ik weet niet wat je verwachte prestaties en verwachtingen zijn? Als die hoog zijn, zou ik nooit op USB niveau harddisken bij elkaar harken.

Windows sharing/Samba/NFS/CIFS/FTP/Apache (alleen lezen of met extra spullen ook schrijven).het maakt niet uit wat ieder doet, maar dat gebruikte ik vroeger al als student om files van de ene machine naar de andere te gooien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14
even een gebruikers vraag.
Ik heb een WifiRouter van @home
als ik deze direct via een UTP kabel verbind met een Western Digital MyBook World Edition
kan ik dan vanaf elke laptop draadloos die schijfruimte benaderen?

1:1 kabel voornodig? of gaat dit gewoon niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Normaalgesproken wel, maar met de aantekening dat ik de speciefieke apparaten niet ken en dat het mogelijk ook afhangt van je OS.
Ik heb zelf een WD Netcenter op soortgelijke wijze in mijn netwerk. Die werkt ook als printerserver. Met Windows XP gaat alles bijna vanzelf, maar met Windows 98 is het me nog niet gelukt om verbinding te maken met de netwerkschijf, hoewel ik met het bijbehorende beheerprogramma er wel op kan en zelfs directories kan maken (ik heb er eigenlijk verder geen moeite voor gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

carpcatcher schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 11:31:
even een gebruikers vraag.
Ik heb een WifiRouter van @home
als ik deze direct via een UTP kabel verbind met een Western Digital MyBook World Edition
kan ik dan vanaf elke laptop draadloos die schijfruimte benaderen?

1:1 kabel voornodig? of gaat dit gewoon niet werken?
Gaat volgens mij wel werken.

Je WD werkt net als iedere andere PC. Dus je moet dat met de gelijke type bekabeling uitrusten, dus simpel weg de patch kabels (Ik heb geen idee welke van de twee typen je precies bedoelt met 1:1 kabel, ik gok op patch kabel), niet de cross.

Als je het apparaat al via ethernet (of nog beter, via TCP/IP) kan aanspreken middels de netwerkbekabeling, dan kan je dat nu gewoon ook blijven doen als dat ding aan je router zit. Tenminste, ik neem aan dat je een huis-tuin-keuken routertje hebt, dan zijn de reeks porten naast elkaar gelijk aan die van een netwerk-switch en dan is 1 van die porten voor de WAN (=Internet) bedoelt.
Toff schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 16:17:
Normaalgesproken wel, maar met de aantekening dat ik de speciefieke apparaten niet ken en dat het mogelijk ook afhangt van je OS.
Ik heb zelf een WD Netcenter op soortgelijke wijze in mijn netwerk. Die werkt ook als printerserver. Met Windows XP gaat alles bijna vanzelf, maar met Windows 98 is het me nog niet gelukt om verbinding te maken met de netwerkschijf, hoewel ik met het bijbehorende beheerprogramma er wel op kan en zelfs directories kan maken (ik heb er eigenlijk verder geen moeite voor gedaan).
Ik snap je antwoord voor geen meter. En wat is dat nou weer met Win'98? Zijn er nog mensen die dat gebruiken? En als de mogelijkheden van de NAS afhankt van het client-OS, dan heb je een vervelend en slecht apparaat gekocht in de categorie HP Deskjet met Windows-only drivers (om even mee te doen in nostalgisch en onduidelijk geblaat). :)

[ Voor 5% gewijzigd door VisionMaster op 09-08-2007 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
VisionMaster schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 16:46:
[...]
Ik snap je antwoord voor geen meter. En wat is dat nou weer met Win'98? Zijn er nog mensen die dat gebruiken? En als de mogelijkheden van de NAS afhankt van het client-OS, dan heb je een vervelend en slecht apparaat gekocht in de categorie HP Deskjet met Windows-only drivers (om even mee te doen in nostalgisch en onduidelijk geblaat). :)
Nou vriend, een beetje minder mag wel hoor...
Wat is er volgens jou vervelend en slecht aan het door mij genoemde apparaat dan? WD is AFAIK een prima merk en het ding is nog geen jaar oud. Windows 98 wordt nog meer gebruikt dan jij blijkbaar denkt. Zelf heb ik, naast een aantal PC's met XP, nog een paar oude PIII (en zelfs PI) PC's aan mijn netwerk hangen, waarvoor overstap naar XP niet opportuun is, maar die zo nu en dan toch nog nuttig zijn. Ook repareer ik nog wel eens een "antieke" PC voor bejaarden en kleine kinderen bv. Die doen het prima met Win 98 en het kost niks. Niks nostalgisch aan en zeker geen "geblaat", met of zonder smiley.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Toff schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 01:58:
[...]

Nou vriend, een beetje minder mag wel hoor...
Wat is er volgens jou vervelend en slecht aan het door mij genoemde apparaat dan? WD is AFAIK een prima merk en het ding is nog geen jaar oud. Windows 98 wordt nog meer gebruikt dan jij blijkbaar denkt. Zelf heb ik, naast een aantal PC's met XP, nog een paar oude PIII (en zelfs PI) PC's aan mijn netwerk hangen, waarvoor overstap naar XP niet opportuun is, maar die zo nu en dan toch nog nuttig zijn. Ook repareer ik nog wel eens een "antieke" PC voor bejaarden en kleine kinderen bv. Die doen het prima met Win 98 en het kost niks. Niks nostalgisch aan en zeker geen "geblaat", met of zonder smiley.
Hmmm ... ik heb je bericht een beetje scheef gelezen. Sorry daarvoor. Volgens mij heb ik te veel wazige berichten die dag gelezen. Yeah, heb wel duidelijk een over-react gegeven.

Ik wil nog wel effe toevoegen dat de aanleiding hier was gegeven om laptops draadloos aan de NAS te knopen. Dat geeft mij al te kennen dat iemand windows 2000, XP of iets anders of nieuwer wil gebruiken. Want Win98 was al lastiger aan het internet te helpen dan modernere OS-en, laatstaan draadloos werken. Ik fix zelf ook PC's en kom ook nog wel eens win98 tegen. Je kan me toch niet wijs maken dat je dit niet tegenwoordig een klassiek besturingssysteem mag noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

VisionMaster schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 02:37:
Want Win98 was al lastiger aan het internet te helpen dan modernere OS-en
Euh...?

Kan binnen 5 minuten werken hoor, net als bij XP.
Ik fix zelf ook PC's en kom ook nog wel eens win98 tegen. Je kan me toch niet wijs maken dat je dit niet tegenwoordig een klassiek besturingssysteem mag noemen?
Het is maar hoe oud je bent ;) MS-DOS 6.0 en Windows 3.11 noem ik wel klassiek inmiddels ja, maar Windows 98 wordt nog best veel gebruikt en waarom ook niet. Computergebruikers zijn niet allemaal freaks die er veel geld aan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Exirion schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 09:56:
[...]

Euh...?

Kan binnen 5 minuten werken hoor, net als bij XP.

[...]

Het is maar hoe oud je bent ;) MS-DOS 6.0 en Windows 3.11 noem ik wel klassiek inmiddels ja, maar Windows 98 wordt nog best veel gebruikt en waarom ook niet. Computergebruikers zijn niet allemaal freaks die er veel geld aan uitgeven.
Het ligt er maar net aan of je Windows 98 of Second edition gebruikt, het protocol is wat anders. Ok, win3.11 is echt klassiek. Heb ik ook nog veel mee gespeeld (niet gewerkt). Ik ben geen computer gebruiker die veel geld uitgeeft aan nieuwe hardware voor mijn pc (tevens anti-Vista gebruiker). Het enige wat ik probeerde te zeggen (mijn woord keuze was zeker niet al te helder en perfect te noemen) was dat momenteel WinXP bij de meeste gebruikers toch wel main-stream blijkt te zijn, of eventueel windows 2000 nog, maar win98... dat is er (iig in mijn omgeving) al een tijdje uitgefaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Oké Visionmaster, no hard feelings.
Ik heb overigens ook nog ergens in een sportkantine een 486 draaien met DOS 6.0. Zit niet eens een muis aan en het geluid komt uit het systeemspeakertje, maar er staan een paar eenvoudige spelletjes op waar altijd kinderen mee aan het spelen zijn. Als het spul vastloopt, wat heel soms gebeurt, is uit- en aanzetten afdoende om het menu weer aan de praat te krijgen. Al jaren probleemloos. Het is maar net waar je het voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het rijtje "stomme-aankopen-die-ik-deed-zonder-reviews-te-lezen" past nu ook wel mijn pas aangeschafte WD Mybook World Edition. Het ding had meer als voldoende opslagcapaciteit, was relatief goedkoop (189 €) en was snel beschikbaar, maar blijkt nu toch wel een serieuze misser te zijn. Heel dat gedoe met Mionet stond me na het uitpakken al niet zo aan: halve trialware en niet compatibel met Mac.

Na eens goed gezucht te hebben toch maar een netwerkkabel opgezocht en begonnen met de installatie. Die viel al bij al nog mee, wat een vals gevoel van welbehagen gaf. De ware problemen doken pas op bij het kopiëren van de mediabibliotheek. Gewoonweg vreselijk traag, ik heb er geen woorden voor. Anderhalve gieg kopiëren duurt pakweg 40 minuten en dat met een netwerkaansluiting? Ik heb usb 1.1-hubs die sneller werken... Maarja, waar ligt het aan? De gebruikte schijf die gewoonweg te traag is? Het netwerk? Het feit dat OS X misschien toch niet al te best met fat32 overweg kan? Ik weet het niet.

Moest iemand deze problemen herkennen, laat het dan gerust even weten. Al bij al zou ik het apparaat nog het liefst inruilen voor een duurdere oplossing, maar dan zal er eerst weer wat gewerkt moeten worden. Maar moest er een oplossing voor zijn, hoor ik het natuurlijk graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 13:48:
Gewoonweg vreselijk traag, ik heb er geen woorden voor. Anderhalve gieg kopiëren duurt pakweg 40 minuten en dat met een netwerkaansluiting? Ik heb usb 1.1-hubs die sneller werken... Maarja, waar ligt het aan? De gebruikte schijf die gewoonweg te traag is? Het netwerk? Het feit dat OS X misschien toch niet al te best met fat32 overweg kan? Ik weet het niet.
Bij trage NAS systemen is vrijwel altijd de CPU de bottleneck. Vooral icm brakke USB driver implementaties op embedded Linux. Ik heb een Linkstation Pro aan m'n Mac en andere machines hangen die data sneller overpompt dan een 100mbit netwerk aankan. Op de Mac kun je zowel via FAT32 als via NFS mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 15:57:
[...]

Bij trage NAS systemen is vrijwel altijd de CPU de bottleneck. Vooral icm brakke USB driver implementaties op embedded Linux.
[...]
De gebruikte ARM926-cpu komt zo te zien in vele smaken, van 200 MHz tot 470 MHz. Zal je zien dat ze juist die 200 in zo'n ding steken. Best wel vervelend, je mag toch verwachten dat, als er een gigabit-controller inzit, je toch wel minstens performance van een 100mbit krijgt? Dit is gewoonweg zielig. Zelf er een andere distro installeren zal vast wel niet gaan of nut hebben. Pfft, wat een gedoe alweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Zelf ben ik in het bezit van een Plextor PX-EH25L. In principe prima voor de doeleinde waarvoor ik het gebruik (centraal wat gegevens opslaan en delen met 3 gebruikers).

Van het weekend probeerde ik een backup te maken via usb (rechtstreeks aangesloten op de plextor), maar naar een uur of 6(!) toch een hele vage foutmelding.
Daarom in windows een scriptje gebakken die alles kopieerd met robocopy. De 160 GB die er op dat moment was er toch na ongeveer 6,5 uurtjes over. Robocopy gaf aan, dat bij mappen met grote bestanden een snelheid van 7 MB/s gehaald werd.
Het is niet een volle 100 Mbit snelheid, maar goed ik had ook geen haast.

@Arandil Wat voor snelheden haalt jij met b.v. robocopy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker-mouse
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-06 00:51
Iemand toevallig ervaring met de DLINK DNS-323?
http://www.dlink.be/?go=g...f/YELAdz33qLmLU0Zt+rbaQ==

Is voor mij bedoeld als data opslag zodat ik niets meer op mijn verschillende pc's hoef te zetten. Dus er zouden 2 schijven in komen die elkaar evenbeeld zijn. Tevens is de data via internet toegankelijk.
Maar kan ik er bijvoorbeeld ook een website op draaien?

Zijn er toevallig nog andere vergelijkbare modellen? Die misschien ook nog goedkoper zijn?

MacBook Pro - Iphone 6 - Ipad Air - BMW E90 325i - Honda CBR 600 RR - Synology DS415+ - Apple TV2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Biker-mouse schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 16:58:
Iemand toevallig ervaring met de DLINK DNS-323?
http://www.dlink.be/?go=g...f/YELAdz33qLmLU0Zt+rbaQ==

Is voor mij bedoeld als data opslag zodat ik niets meer op mijn verschillende pc's hoef te zetten. Dus er zouden 2 schijven in komen die elkaar evenbeeld zijn. Tevens is de data via internet toegankelijk.
Maar kan ik er bijvoorbeeld ook een website op draaien?

Zijn er toevallig nog andere vergelijkbare modellen? Die misschien ook nog goedkoper zijn?
Ik kan niet effe snel vinden wat ik wil vinden over die NAS op die website. Na een aantal PDF files snel voor e scannen kom er iig achter dat het een FTP-server bevat en dat er ext2 of ext3 als filesystem gebruikt wordt hier. Vooral het filesystem geeft dus aan dat het embedded-linux draait en dat is netjes (vindt ik) en geeft de fabrikant voldoende mogelijkheden om het voor jou uit te breiden. Of je moet zelf een tweaker en hacker zijn, om de machine volledig naar je hand te zetten.

Wat ook niet op de website staat is dat je met dat ding drive mappings kan maken onder Windows. Dus dat ding draait iig Samba voor de windows file sharing. Verder kan ik echt niets meer lezen dan FTP en het draaien van de web-interface. Dus... het draait wel een website, maar dat is net als je router een management pagina.

Mijn Synology apparaat heeft de mogelijkheid om een tweede website te starten. 1 voor je website en ook gelijk voor je online fotoalbum en 1 voor de web-interface voor het systeem manangement.

Disclaimer: het enige dat ik kan vinden op die DLink website is de Quick Install guide. De FTP toegang wordt er niet eens besproken, dus er zullen vast meer features zijn die het niet bespreekt. Ik lees wel dat het een download service heeft voor je. Dat is misschien ook een leuk detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker-mouse
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-06 00:51
VisionMaster schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 19:10:
[...]

Ik kan niet effe snel vinden wat ik wil vinden over die NAS op die website. Na een aantal PDF files snel voor e scannen kom er iig achter dat het een FTP-server bevat en dat er ext2 of ext3 als filesystem gebruikt wordt hier. Vooral het filesystem geeft dus aan dat het embedded-linux draait en dat is netjes (vindt ik) en geeft de fabrikant voldoende mogelijkheden om het voor jou uit te breiden. Of je moet zelf een tweaker en hacker zijn, om de machine volledig naar je hand te zetten.

Wat ook niet op de website staat is dat je met dat ding drive mappings kan maken onder Windows. Dus dat ding draait iig Samba voor de windows file sharing. Verder kan ik echt niets meer lezen dan FTP en het draaien van de web-interface. Dus... het draait wel een website, maar dat is net als je router een management pagina.

Mijn Synology apparaat heeft de mogelijkheid om een tweede website te starten. 1 voor je website en ook gelijk voor je online fotoalbum en 1 voor de web-interface voor het systeem manangement.

Disclaimer: het enige dat ik kan vinden op die DLink website is de Quick Install guide. De FTP toegang wordt er niet eens besproken, dus er zullen vast meer features zijn die het niet bespreekt. Ik lees wel dat het een download service heeft voor je. Dat is misschien ook een leuk detail.
Bedankt voor je reactie.

Welke Synology apparaat heb jij dan? Want een 2de website zou wel erg mooi zijn. Doe het nu met de 50Mb van @home, passen dus eigenlijk geen foto's of filmpjes op....
En heeft die Synology ook de mogelijkheid om 2 schijven aan te sluiten en deze elkaar te laten kopiëren? (RAID 1 geloof ik).

En wat zijn nog meer handige soortgelijke systemen voor in principe huis-tuin-keuken gebruik, maar dat wel goed en betrouwbaar mijn data bewaard. Of zou een systeem met één hard disk eigenlijk ook al voldoende zijn?

MacBook Pro - Iphone 6 - Ipad Air - BMW E90 325i - Honda CBR 600 RR - Synology DS415+ - Apple TV2

Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.