Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 00:47:
[...snip...]
Ik wil dus een NAS schijf plaatsen:
- Deze moet betrouwbaar zijn, niet te warm worden zoals ik veel heb gelezen
- bij voorkeur te benaderen zijn via FTP
- te beveiligen zijn, ik maak veel designs die ik hier op wil plaatsen, deze zijn vertrouwelijk dus het moet geen open source worden
- Grote bestanden aankunnen dan 4GB
- Netwerk aansluiting hebben (usb hoeft niet perse)
Verdere zaken als PHP/MySQL, Webserver, backup, photo-station is handig als het er op zit, maar niet van het grootste belang
De schijf kom in een 8U patchkast te liggen en word rechtstreeks op de switch aangesloten, het hoeft geen 19" te zijn, deze zijn op dit moment eigenlijk net ff te duur voor wat ik er mee ga doen
In principe heb ik nog wel een paar 250GB sata schijven over...dus het kan/mag ook iets zijn waar ik deze ik kan plaatsen
Belangrijkste is dat het goed af te schermen is voor de buitenwereld.
Ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen, ik heb heel wat pagina's een links die daar in stonden doorgelezen, maar ik kom er niet verder mee.
Wat ik zou adviseren is iig om niet de goedkoopste NAS te kopen, want ik krijg de indruk dat het voor meer is dan huis-tuin-keuken gebruik. Hoeveel mensen gaan van dat ding gebruik maken? Ik heb een oudere Synology 106e en dat is SOHO versie van die serie. Er is van dit merk een serie die meer voor de professional of veel eisende tweaker is gemaakt.
Als je het een betaalbare NAS wilt die niet berust is op Windows Home Server, Windows Server versie of een andere grote commerciele hardware NAS maker, dan kom je al snel op een NAS uit die met open source producten gemaakt is. Als je je iets meer verdiept had in de materie, dan had die eis er niet op gestaan, want het is gewoon nonsens om geen "open source" te stellen
Ik ken geen NAS die geen FTP service heeft, maar dat staat altijd wel duidelijk beschreven. De 'N' van NAS staat voor Network, dus netwerk zit er vast op, anders is het geen NAS

(nofi...)
Koop een NAS waar geen gebruik gemaakt word van FAT32 als file system, maar zoiets als ext3 (pas op, dat is open source *sigh*). Iedere file mag niet groter zijn dan 2TB en je volume mag niet groter zijn dan 32TB (per file system).
De Bufallo, Synology en nog een aantal bieden out of the box MySQL, webserver(s) en Photostation aan.
Bekijk de omschrijven van de NAS-en of ze s-ata ondersteunen. Dan kunnen je disken daarin worden gebruikt. Zelf zou ik dan wel aanraden om je disken nieuw te kopen en groter (500GB bijv.) voor een NAS. Maar dat is mijn mening. Ik begin met zo'n centrale service graag vanaf scratch.
Een ander idee is om een NAS te vinden met twee (of meer) disken. Daardoor kan je RAID-1 (mirrored) twee disken met elkaar synchrrom laten lopen of misschien zelfs RAID-5. Al na gelang welke versie je koopt en hoeveel je er voor wilt uitgeven.
Goed afschermen houdt iig in dat je de kast op slot doet en dat er een duidelijke admin is. In andere woorden, waarschijnlijk bedoel je hier dat je aparte user rechten wilt geven aan bepaalde shares. Dat kan eenvoudig met een hele boel van die NAS-en.
Als je het echt goed wilt afschermen had je eigenlijk geen FTP willen hebben natuurlijk... dat is een ideaal protocol, maar natuurlijk zo onveilig als het maar kan.

Sommige (duurdere) NAS-en ieden ook secured FTP of SFTP aan. Dat is het ideale alternatief voor de normale FTP. De andere manier is AppleTalk en Samba/CIFS/Windows Sharing meestal. Daarmee kan je standaard windows networkmappings aanduiden (van die schijf letters) aan je windows shares van de NAS.
Dus... om een betere hint te geven moet je effe iets meer doen. Aan de andere kant, kunnen we je hier natuurlijk niet een direct product advies (a la: "koop dit en klaar") geven.