Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!
Maar nu vondt ik in dit topic het volgende bericht:IMPORTANT: The Western Digital NetCenter device has a set maximum capacity limitation of 500 GB. The total capacity of the NetCenter (built in) hard drive and any externally connected USB hard drives cannot exceed 500 GB. If the total capacity of the NetCenter (built in) hard drive and any externally connected USB hard drive surpass 500 GB, the NetCenter will not work correctly and may hang or crash.
Weet iemand of het dan toch mogelijk is de 500GB barriere te kunnen overschrijden met WD NetCenter? Of heeft iemand hier al ervaring mee?UTP schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 22:51:
Ik Je kunt er meerdere schijven aan hangen. 2 USB poorten maar ik neem aan dat je het met een hub zo gek kunt maken als je zelf wilt. (253 geloof ik)
Let wel op dat je netjes via de webbrowser de externe schijf 'uitwerpt/veilig verwijderen' als je hem wilt afkoppelen. De netcenter liep vast toen ik de maxtor zo uitplugde terwijl alles aanstond. Mijn fout dus en na een herstart liep het zaakje weer.
Iedereen blijft van MIJN stomme kastje afSpyro_the_Dragon schreef op zondag 05 november 2006 @ 15:27:
[...]
Denk dat het cynisch bedoeld was....

Dat ding werkt echt heel erg netjes
ps: ik heb hem zelf bij Informatique gekocht.
Het lijkt me dat als ze zoiets vanuit WD zelf schrijven dat je zult moeten zoeken naar een firmware upgrade die de 500GB grens doorbreekt. Zonder die bevestiging zou ik nog niet direct naar de winkel lopen om een 500GB disk te kopen.Incure schreef op maandag 06 november 2006 @ 10:28:
Mijn 320GB WD NetCenter heeft nu al te weinig ruimte en ben van plan om hem uit te breiden met een grotere externe harde schijf. Echter de support site van WD zegt:
[...]
Maar nu vondt ik in dit topic het volgende bericht:
[...]
Weet iemand of het dan toch mogelijk is de 500GB barriere te kunnen overschrijden met WD NetCenter? Of heeft iemand hier al ervaring mee?
Idem als je meer dan 500GB aan de USB wilt hangen. En veel disks beheren via een USB hub lijkt me echt geen oplossing. Ze moeten dan allemaal dezelfde lijn gebruiken en de USB-dataframes die over de kabel heen vliegen zorgen voor een riante overhead als je daadwerkelijk meer dan 10 apparaten op je ene USB port hangt. Gelukkig maken moederbord fabrikanten voldoende USB headers op de planken
[ Voor 64% gewijzigd door VisionMaster op 06-11-2006 20:29 ]
I've visited the Mothership @ Cupertino
Toch maar voor de WD gegaan. Een beetje luiheid, geen zin om weer te wachten op andere webwinkel, etc. Deze schrijf schijnt ook aanbevolen te worden door Syn...nog wat logy (lijkt wel een sekteSpyro_the_Dragon schreef op maandag 06 november 2006 @ 05:37:
[...]
Heb zelf deze erin zitten:
116039 Samsung SpinPoint T133 400Gb, 7200rpm, 8Mb, SATAII 119,00
Werkt als een trein!
Ik heb hem trouwens bij mobile harddisk solutions besteld. Ze reageerde zeer zeer snel op al mijn mails en daar houd ik van.
Helaas niet op voorraad maar schijnen einde van de week een paar binnen te komen.
Hoe is je Samsung qua reactietijd? De WD hoort iets sneller te zijn qua accesstimes...
Ik teken nergens meer voor
- Backup laptop+desktop (elke week)
- Server voor MP3/Foto/Videos
En dat is het eigenlijk wel. Al die andere functionaliteit moet ik nog eens naar gaan kijken :-)
Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!
bla-di-bla
Ik ben op zich tevreden met mijn Netcenter maar mis inderdaad ook een FTP functionaliteit.MAher schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:13:
[...]
Ik ben, na eerst de Netcenter te hebben overwogen ook uitgekomen op de Buffalo LinkStation, met name vanwege de FTP functie die Netcenter mist.
Nu heb ik nog niets besteld, want ik sta nog in dubio mbt 2 verschillende Linkstations. ik heb er eentje (hier in Finland btw) gevonden voor 235e, nl de Buffalo Linkstation Pro LS-300GL, volgens deze link gereleased in Juli 2006, vrij recent dus. Alleen, de andere modellen van Buffalo die ik vind hebben een ander kastje, of een 320Gb schijf ipv een 300Gb![]()
Volgens mij hebben ze wel dezelfde eigenschappen, dus FTP , Gigabit en de backup mogelijkheid naar een andere harde schijf cq kastje. EDIT: niet helemaal gelijk aan de HD-HG300LAN Gigabit LinkStation. Op de Pro kan je shares maken. En helaas: er zit geen printserver op![]()
Nu ben ik niet helemaal zeker, kan geen reviews van die Pro LS-300 GL vinden, wel van de Pro LS 320 GL en de gewone niet-pro 300... Zouden er misschien problemen met de 300GB HDD (fabrikant onbekend) zijn en gaan de laatste modellen daarom "voordelig" van de hand of zijn dit gewoon de ondoorgrondelijke wegen van een hardware-fabrikant?
EDIT: wel een review: http://www.tomsnetworking...ion_pro_review/index.html Daarin wordt ook het 300GB model vermeldt. op de een of andere manier dus niet meer op de Buffalo site vermeld. Zit btw een WD schijf in.
Is de Buffalo de beste keus hier in?
Of in ieder geval iemand die er ervaring mee heeft?
Synology lijkt ook nog wel een goeie optie.
Of betere vraag misschien, welke NAS-en van de pricewatch hebben ftp-functionaliteit
(spiekt nog even door het topic of het nog ergens staat)
EDIT:
Na aardig wat pagina's terug te zijn geweest lijkt het er op dat als je voor een NAS wilt gaan met FTP-functionaliteit dat het dan tussen de Buffalo en de Synology gaat, waarbij hier de voorkeur uit lijkt te gaan naar de Synology
Was trouwens al bekend welk HD mobile-harddisk.nl in de Synology's gebruikt? Als ik hem bestel heb ik niet zo'n behoefte om nog een losse schijf elders te halen, maar als zij er geen goede schijven in stoppen zal ik dat wellicht moeten heroverwegen
Is dat FTP instellen eigenlijk makkelijk met de Synology?
[ Voor 14% gewijzigd door Shadow_Zero op 07-11-2006 23:35 ]
Ben heel erg benieuwd naar je ervaringen, vind de Thecus N2100 een mooi apparaat maar wel erg prijzig. Dit gaat er al meer oplijken.Moerk schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:58:
Ik heb zojuist de D-link DNS-323 besteld bij Salland Automatisering. Hij is in de pricewatch al te koop voor 238 euro en is dus ruim 100 euro goedkoper dan zijn directe concurrent Thecus N2100, terwijl de features gelijk zijn!Hier het persbericht.
Dus iets van een mini review lijkt me super
Dat zou wel mijn eerste review worden, maar ik ga mijn best doen!parpes schreef op woensdag 08 november 2006 @ 08:46:
[...]
Ben heel erg benieuwd naar je ervaringen, vind de Thecus N2100 een mooi apparaat maar wel erg prijzig. Dit gaat er al meer oplijken.
Dus iets van een mini review lijkt me super
bla-di-bla
Ik heb eergisteren de 320gig versie besteld.Shadow_Zero schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 23:00:
[...]
Was trouwens al bekend welk HD mobile-harddisk.nl in de Synology's gebruikt? Als ik hem bestel heb ik niet zo'n behoefte om nog een losse schijf elders te halen, maar als zij er geen goede schijven in stoppen zal ik dat wellicht moeten heroverwegen
Hier zit een WD3200YS in.
Is volgens mij uit me hoofd SATAII 8mB buffer. Niet snelste schrijf maar hoog in het midden.
Deze schrijf wordt aanbevolen door Synology.
(had zelfde reden als jou.. niet verder willen zoeken/bestellen, maar in 1x er vanaf zijn)
Ik lees net dat status is veranderd in verzenden/afhalen.Shadow_Zero schreef op woensdag 08 november 2006 @ 14:18:
Dan hoor ik graag hoe die je bevalt (als ik mezelf tenminste nog kan inhouden om hem niet te bestellen).
Met een beetje geluk heb ik hem morgen binnen (ik moet even me vriendin thuis vast binden hehehe
Zodra ik hem heb, laat ik je me bevinden wel weten (tenminste als je nog dagje geduld heb
Als ik nou zo'n Synology DS-106 of DS-106e koop, kan ik deze dan ook koppelen aan mijn domeinnaampjes? Ik heb op het moment 3 domeinnaampjes en de hosting hiervoor, redelijk goedkope hosting, 50 euro/domein. Alleen heb ik dan erg weinig ruimte, iets van 100MB max.. Ik zou het wel heel leuk vinden om wat meer ruimte te hebben (80GB is meer dan zat
Alleen ben ik een totale n00b op het netwerken/internet/dns gebied, maar is dat nou gewoon mogelijk? Dan ga ik nml gewoon zo'n ding kopen, heb ik er al na 2 jaar uit!
Ik zou dan trouwens voor de 106 en niet 106e gaan denk ik, wat meer geheugen voor php is altijd fijn!
[ Voor 8% gewijzigd door WVL_KsZeN op 08-11-2006 15:32 ]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Die bittorrent downloads, hoe gaat dat in zijn werk?Download client - De Diskstation kan FTP, HTTP en zelfs Bittorrent downloads uitvoeren.
Op de Synology website lees ik:
Je kunt dan alleen downloads die je al op je PC hebt lopen re-directen?Continuous Download without PC
Wouldn’t it be cool if you can turn off your PC when you are downloading files? Download Station is just designed for that. You only need to manage the download tasks with Synology Download Redirector, and the files will be transferred to Disk Station. That’s it.
Dus niet dat je vanuit werk op je NAS inlogt en nog wat downloadjes aanzet/opzoekt...?
Synology biedt inderdaad meer functionaliteit (o.a. e-Sata, Gigabit LAN, webserver) maar je moet er wel mee rekenen dat je nog een HD nodig hebt. Als je die niet al hebt liggen, ben je dus voor het totaalpakket wat meer (ongeveer 100e) kwijt dan voor een Linkstation. Voor mij was dat boven budget.Shadow_Zero schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 23:00:
Na aardig wat pagina's terug te zijn geweest lijkt het er op dat als je voor een NAS wilt gaan met FTP-functionaliteit dat het dan tussen de Buffalo en de Synology gaat, waarbij hier de voorkeur uit lijkt te gaan naar de Synology
Ik heb de 300 Gb versie van de Linkstation gekocht, de 'gewone' voor 220e. Ben er erg tevreden over en heb nu ook de FTP werkend.
Is allemaal erg makkelijk in te stellen, denk er wel aan om de Standaard Gateway in te vullen als je de Linkstation een statisch ip toewijst. (had ik dus vergeten en dan werkt FTP dus niet

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758
Als fileserver wel, maar stel u niet te veel voor bij de prestaties die je ervan terugkrijgt...SignOff schreef op donderdag 09 november 2006 @ 10:33:
misschien een domme vraag, of misschien heb ik er strak overheen gelezen, maar ik vroeg mij af of de lacie ethernet disk mini 250GB te gebruiken is als server. Ik heb dat ding nu staan, maar wordt weinig gebruikt en ik kan wel een server gebruiken...
De Allnet 6500 is qua uiterlijk inderdaad gelijk aan de Thecus N2100. Maar het verschil zit m'n in het geheugen:anglico schreef op donderdag 09 november 2006 @ 10:24:
Als je de thecus n2100 uiterlijk vergelijkt met de Allnet 6500 http://www.allnet.de/prod...cPath=_&products_id=99967 zie ik geen verschil of heb ik het mis? Iemand ervaringen met Allnet?
Hi, I was trying to search for running linux on the N2100 and found these. They are the exact thing (N2100) but rebranded.
brand/Model
Thecus N2100 * (Standard 128MB ram) *
Allnet ALL6500 (Standard 256MB ram)
EveSham SilverSTOR M-Box (Standard 256MB ram)
Er zijn trouwens veel mensen druk bezig met de Thecus N2100:
http://thecususergroup.proboards106.com/index.cgi#n2100
Wie een Windows (en volgens mij ook MacOSX) tool kan je de download redirecten naar de Synology. Dat ding zal dan de download van begin tot eind uitvoeren (ik heb het nog niet halverwege over laten schakelen).Shadow_Zero schreef op woensdag 08 november 2006 @ 16:39:
Over de Synology:
[...]
Die bittorrent downloads, hoe gaat dat in zijn werk?
Op de Synology website lees ik:
[...]
Je kunt dan alleen downloads die je al op je PC hebt lopen re-directen?
Dus niet dat je vanuit werk op je NAS inlogt en nog wat downloadjes aanzet/opzoekt...?
Het beestje draait Linux en het bezit o.a. een bittorrent client. Ideaal om je DVD's aan OpenSource/FreeWare Linux distributies binnen te halen
Het beestje heeft een mooie PowerPC CPU die best wel wat PHP, MySQL/PostgreSQL en HTTP kan serveren, maar dat is natuurlijk nog geen kant en klare garantie om direct veel domeinen te laten hosten door dat ding. Tenminste ... als je een beetje traffic hebt, dan lijkt het me niets.
Out of the box kan het wel een webalbum vanaf zijn eigen disk al server. Ik heb dat nog niet geprobeert, maar die functie zal ik snel genoeg uitproberen als ik de rest van de features eens een keer ontdekt heb.
Voor de enthousiastelingen kan je de zip file en tarball die op de installatie disk staat openen en aanpassen met je eigen tweaks en vervolgens weer zippen en tarren en vervolgens je eerste installatie meedraaien. Ideaal als energie zuinige linux server.
Kun je een klein testje doen om te zien hoeveel geheugen er vrij is voor het draaien van PHP? Dat zou ik erg op prijs stellenVisionMaster schreef op donderdag 09 november 2006 @ 20:29:
[...]Het beestje heeft een mooie PowerPC CPU die best wel wat PHP, MySQL/PostgreSQL en HTTP kan serveren, maar dat is natuurlijk nog geen kant en klare garantie om direct veel domeinen te laten hosten door dat ding. Tenminste ... als je een beetje traffic hebt, dan lijkt het me niets.
Out of the box kan het wel een webalbum vanaf zijn eigen disk al server. Ik heb dat nog niet geprobeert, maar die functie zal ik snel genoeg uitproberen als ik de rest van de features eens een keer ontdekt heb.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Eerste indruk.. mooi apparaat.. goede uiterlijk, goed in elkaar. . het voelt stevig aan...
Installatie gaat vlug... met 1click is hij werkend...
Snelheid?
Valt me vies tegen. hij is verbonden op 1000mbit. Echter ondersteund hij max 8000MTU terwijl ik dit niet in kan schakelen bij me pcs. Die gaan max 9000 er onder is 4500 wat weer de 106e niet kent.
Met MTU op 8000 haal ik gemid 8mb. Verander ik dit naar standaar waarde van 1500 haal ik 10mb.
Kortom, op dit moment ben ik niet tevreden.... Volgens Synology moet je 35mb halen via FTP. Oke met korrel zout nemen, maar er zijn diverse mensen die wel 17mb halen ermee. ik vind 8 a 10mb op 1000mbit gewoon weg te weinig. Zeker gezien met wat ik van plan was met apparaat. Probeer eens 300gig vol te krijgen met 8mb.
Oja, hij staat ongeveer een half uur aan en fan springt aan. Dit hoor je duidelijk.... ook gaat ie niet meer uit... zolang je hem gebruikt. Volgens handleiding 45graden dat ie aan gaat.
Uiteraard pas ik dit aan, mocht ik na instellingen te wijzigen ontdekken dat het allemaal sneller gaat...
Edit1: Het is waar

Dit is positief natuurlijk, maar volgens mij upload je er meer heen dan dat je er download... hehehe
Edit2: Even beta firmware er op geknald. Dit is een aanzienlijke verbetering mag ik wel zeggen. Webinterface is sneller, nieuwe mogelijkheden.
Ik zit nu naar de 106e te uploaden. Dit x mp3s en als je met de 2 threads doet haalt ie net geen 10mb. Dit vind ik op zich nog wel gaan aangezien mp3s klein zijn waardoor FTP geen snelheid kan opbouwen...
Nee begin steeds meer onder de indruk te zijn van dit mooie apparaat.
[ Voor 23% gewijzigd door Quakie op 09-11-2006 22:12 ]
Heb in deze materie totaal geen kennis.
Doel:
het opslaan van al mijn foto's , films , games , programma's zodat deze toegankelijk zijn (en te bewerken en of downloaden ) vanaf mijn 2 vaste PC's en een laptop.
Daarnaast zou ik ook willen dat hij tijdens de nacht mijn downloads afhandeld zonder dat mijn pc hoeft te draaien. ik gebruik er nu rapget voor en ik download veel van rapidshare en gelijkaardige websites.
Er moet zeker een printserver op aanwezig zijn en een extra usb voor backups te kunnen maken op een andere externe schijf.
Het zou ook leuk zijn als ik er dingen zou van kunnen afhalen als ik op verplaatsing ben!
Stilte is een must al kan ik hem wel in de kelder plaatsen want ik heb een 0db pc gemaakt met een zelfgebouwde waterkoeling met een 3 meter lange warmtewisselaar in mijn kelder.
Ook wenselijk is een stanby functie en/of een poweroff met een automtische wake-up indien nodig.
Geen instalatie van software om de schijf te kunnen benaderen is een must.
Na dit topic te hebben doorlezen kwam ik voorlopig op de volgende toestellen uit.
Synology DS 106e
Qnap TS- 101
Buffalo gigabit linkstation network storage center
Buffalo linkstation Home server NAS
Buffalo linkstation pro shared network storage
Zoals je ziet staan er drie buffalo's tussen omdat ik nog steeds niet goed begrijp welk de verschillen zijn tussen de 3 buiten de naam en het uitzicht
hopend op verduidelijking, die me kan aanzetten tot een juiste keuze , zal ik dit topic met veel plezier blijven opvolgen.
Ahja , de prijs is ook wel belangrijk. Eigenlijk was mijn budget eerder beperkt tot een 200 euro maar als het nodig blijkt kan ik het meestal toch niet laten om voor de beste keuze te gaan ongeacht de prijs

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
Terwijl je de andere voor dat geld wel hebt met een HD van 300+ gig aan boord.
Anders zou ik ook niet twijfelen en resoluut voor de 2100 gaan
cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db
(de andere is de geluidsproductie trouwens
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
Ik heb het even getest via een windows bak...VisionMaster schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 17:27:
Ligt het nou aan mij of kan de Synology niet grotere files dan 2GB opslaan? Althans ... dat is effe het probleem dat ik heb vanaf mijn linux doos via de Samba naar mijn fileservert.
Het gaat niet van harte...
4.1gig iso kan ik zonder veel moeite saven op de 106e.
Er van halen gaat helaas niet goed...
Verplaatsen gaat op het laatst fout. De opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar. Gekke is dat ik wel gewoon ingelogd ben
Kopieren gaat wel goed.
Via FTP ook geen last...
Verplaatsen werkt wel als je 106e actief houdt.. ik had muziek aan staan vanaf de 106e. Dan gaat alles wel goed
Kortom, het werkt nog niet vlekkeloos. Het was me niet eerder opgevallen omdat ik grote files meestal via FTP doe.
Oja, toevallig ook last van dat als je de 106e van stroom haal en weer aan, dat je de eerste uur last heb van een actieve hardeschrijf? Ook zonder lan kabel?
Ik vind hem nu maar vaag werken sinds hij van stroom is geweest... ook inloggen via FTP gaat nu traag waar in begin het nog geen seconde duurde.
Heb jullie ook last van dat hij trager aan voelt na mate je hardeschrijf voller raak? (mijnes is 50% van de 320).
Ik ga even verder testen met de 106e.
Dit is trouwens mijn eerste Western Digital schrijf en ik ben er zeker wel tevreden over. Stil, en lijkt me niet al te warm worden.
Edit1: dit keer met alleen verplaatsen binnen 1minuut alweer zelfde foutmelding.
[ Voor 3% gewijzigd door Quakie op 11-11-2006 22:09 ]
De disk is nu 60% vol en de performance is niet gedaalt. Ik heb wel effe gechecked of mijn firmware nog omhoog kan, maar die is al gelijk aan de nieuwste.
FTP acces vanaf LAN en internet. En verkrijgbaar vanaf 160 t/m 500 GB.
In ben nl. erin geinteresseerd. Kosten vanf 130 Euri
There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes
Even opgezocht, blijken meerdere te hebben. Vermoedelijk is het her indexeren van de files....VisionMaster schreef op zondag 12 november 2006 @ 10:58:
De disk is nog niet van de stroom afgeweest. Dus dat kan ik nog niet bevestigen of ontkennen. Ik zal via de FTP nog even proberen om de grote files over te zetten, Trager aanvoelen... daar merk ik weinig van. Ik heb 250GB er in zitten, momenteel nog een externe 80GB die ik zo ga gebruiken en verder ga ik zo de FTP service aan zwengelen.
De disk is nu 60% vol en de performance is niet gedaalt. Ik heb wel effe gechecked of mijn firmware nog omhoog kan, maar die is al gelijk aan de nieuwste.
Ik heb hem gisteren nogmaals van stroom gehaald en nogmaals via software gereboot en nu heb ik weer mijn oude hogere snelheid
Ik ben nu aan het testen waardoor ik steeds die errors krijg. Ook op me andere pc's krijg ik die rare error melding. Ik vind het maar raar. Je kan het wel zonder pardon erop knallen, maar dan er weer vanaf halen gaat fout.
Waarvoor ga je externe gebruiken? Als backup? of als extra ruimte? Ik zit nl ook over na te denken om een extra usb2 disk aan te sluiten. Ik ben nl gestrikt in de backup pc progje. Ik ging er vanuit dat het ook mogelijk was om de DS106e te backen naar pc. Dit is dus niet mogelijk!!! Het werkt alleen van je pc naar 106e toe. Baal ik wel van, want had je gewoon automatische backup op je pc staan.
Je zult merken dat je via FTP nergens last van heb. Tenminste dat is hier het geval. Ik heb een file van 9gig (iso) gemaakt en die gaat zonder pardon erop.
Laatste firmware van september? Of beta? Ik draai beta hier van mid oct. Enige wat niet werkt is photostation, maar of die wel met vorige werkt weet ik niet. Ik had het toen niet getest. Overall oogt het sneller met deze beta.
Want dit is mijn nummer 1 prioriteit voor de aanschaf van een NAS zodat ik mijn PC niet constant hoef te laten draaien.
Met andere woorden kan ik ergens in de software van de NAS linken achterlaten (10-tallen) die dan automatisch worden afgehaald ook als het van sites is zoals rapidshare waaar er eerst een code moet ingevuld worden voor je de download kan starten (dit doet het rapget progje dus automatisch) ?
Zonde van de hoge prijs van die thecus 2100 want het ziet er echt een perfect toestel uit en dat hij meer lawaai maakt vind ik niet erg want ik zwier hem toch in de kelder waar hij zeker lekker fris blijft en dus ook onhoorbaar.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Paul heeft op zich het eenvoudige antwoord gegeven. De links uit de interne database van een programma halen is natuurlijk onmogelijk.Twido schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:01:
Kan iemand mij bevestigen of je downloads van ,bv: limeware of via rapget ( ftp adressen die je daar in opslaat en vervolgens worden afgehaald via bv: rapidshare sites en gelijken),kan zelfstandig laten uitvoeren door zo een NAS als Synology , Buffalo linkstation, WD netcenter , Qnap TS-101 ?
Want dit is mijn nummer 1 prioriteit voor de aanschaf van een NAS zodat ik mijn PC niet constant hoef te laten draaien.
Met andere woorden kan ik ergens in de software van de NAS linken achterlaten (10-tallen) die dan automatisch worden afgehaald ook als het van sites is zoals rapidshare waaar er eerst een code moet ingevuld worden voor je de download kan starten (dit doet het rapget progje dus automatisch) ?
Zonde van de hoge prijs van die thecus 2100 want het ziet er echt een perfect toestel uit en dat hij meer lawaai maakt vind ik niet erg want ik zwier hem toch in de kelder waar hij zeker lekker fris blijft en dus ook onhoorbaar.
De linkjes via een windows applicatie of via de web interface de Synology voeren, dat is geen probleem. Maar ... dat houdt in, directe web linkjes. Ik heb geen idee hoe dat programma nu echt werkt, maar een andere p2p protocol dan bittorrent wordt niet out-of-the-box ondersteunt.
Disclaimer for experts only:
Maar... stel dat je echt bijde hand ben en helemaal thuis ben in Linux (of iemand kan vinden die een uitdaging wilt aangaan), dan kan je de firmware zelf uitbreiden. De firmware is een tarball met daarin weer een zipfile waar de hele linux distro instaat.
Terug komende op die grote files...
Ik heb dus de 4GB iso op de centrale disk gekregen middels FTP met iets van 8MB/s. Best netjes nog, gezien dat dit de FTP snelheid is, dus exclusief de data frames, dus ik lees dit als ong. 9 a 10MB/s. Erg netjes.
Mijn wijze les: Het windows CIFS protocol suckz ass. En dat bedoel ik niet tenaanzien van de Synology, maar eerder het protocol. Gezien ik naar het zelfde kastje met een ander protocol wel mijn volledige bandbreedte kan gebruiken.
Voor de handigheid, gebruik de windows share, voor bulk transfer: FTP!
Ow ja en die externe disk was bedoelt als extratje die ik los kan halen en ergens anders naar mee kan nemen. Momenteel heb ik een probleem met die disk. Ik heb het (als het goed is) met FAT32 geformateerd. Maar de Synology kan het kastje wel mounten, maar niet accessen. Nogal kut! Ik zal het nog een keer formateren, misschien is er wat geks meegebeurt.
Op de site lees ik dat een ext3 en fat32 FS ondersteunt wordt. Ik denk dat het toch FAT32 moet worden, anders moet ik eerst de rest van de wereld evangeliseren naar een Linux/Unix OS.
Hoe gaat dat trouwens met die firmware upgrade? Hebbie alles gebackupped of heb je gewoon gelijk die firmware upgrade er op losgelaten? Want:
1
2
3
| Model Name: DS-106e Current Firmware Version: 2.0.1 - 3.0368 Firmware Date: 2006/06/29 |
[ Voor 14% gewijzigd door VisionMaster op 12-11-2006 20:12 ]
Zuigt inderdaad... ben er na 2 dagen testen nog niet achter waardoor het komt. Error message door GOT gehaald en kreeg vele topics hierover, maar helaas geen duidelijke antwoorden.VisionMaster schreef op zondag 12 november 2006 @ 19:58:
[...]
Paul heeft op zich het eenvoudige antwoord gegeven. De links uit de interne database van een programma halen is natuurlijk onmogelijk.
De linkjes via een windows applicatie of via de web interface de Synology voeren, dat is geen probleem. Maar ... dat houdt in, directe web linkjes. Ik heb geen idee hoe dat programma nu echt werkt, maar een andere p2p protocol dan bittorrent wordt niet out-of-the-box ondersteunt.
Disclaimer for experts only:
Maar... stel dat je echt bijde hand ben en helemaal thuis ben in Linux (of iemand kan vinden die een uitdaging wilt aangaan), dan kan je de firmware zelf uitbreiden. De firmware is een tarball met daarin weer een zipfile waar de hele linux distro instaat.
Terug komende op die grote files...
Ik heb dus de 4GB iso op de centrale disk gekregen middels FTP met iets van 8MB/s. Best netjes nog, gezien dat dit de FTP snelheid is, dus exclusief de data frames, dus ik lees dit als ong. 9 a 10MB/s. Erg netjes.
Mijn wijze les: Het windows CIFS protocol suckz ass. En dat bedoel ik niet tenaanzien van de Synology, maar eerder het protocol. Gezien ik naar het zelfde kastje met een ander protocol wel mijn volledige bandbreedte kan gebruiken.
Voor de handigheid, gebruik de windows share, voor bulk transfer: FTP!
Ow ja en die externe disk was bedoelt als extratje die ik los kan halen en ergens anders naar mee kan nemen. Momenteel heb ik een probleem met die disk. Ik heb het (als het goed is) met FAT32 geformateerd. Maar de Synology kan het kastje wel mounten, maar niet accessen. Nogal kut! Ik zal het nog een keer formateren, misschien is er wat geks meegebeurt.
Op de site lees ik dat een ext3 en fat32 FS ondersteunt wordt. Ik denk dat het toch FAT32 moet worden, anders moet ik eerst de rest van de wereld evangeliseren naar een Linux/Unix OS.![]()
Hoe gaat dat trouwens met die firmware upgrade? Hebbie alles gebackupped of heb je gewoon gelijk die firmware upgrade er op losgelaten? Want:code:
1 2 3 Model Name: DS-106e Current Firmware Version: 2.0.1 - 3.0368 Firmware Date: 2006/06/29
Ik kan hiermee leven. Het is dat je hierna verzocht om te testen zodoende er achter gekomen. Ik gebruik inderdaad FTP voor zulke grote files of meerdere.
Shit, ik kan helaas nu zelf niet testen met een usb2 externe disk (disk is actief in me fileserver en nog geen ruimte om te verplaatsen. Ik probeer einde van de week eens hier tijd voor te maken.) Het lijkt me verdomd makkelijk als ik hier de data op kan backuppen en meenemen.... De DS106E is voornamelijk nu als test. Als ik na vele maanden nog steeds positief mee ben ga ik disc wel uitbreiden. Ik zit na weekendje al op 90%
Firmware updaten is een eitje! Ik heb inderdaad eerst data gekopieerd. Ik dacht dat data weg zou zijn na firmware update. Dit was niet het geval! Alle instellingen en data waren nog actief en aanwezig. Ik heb voor zekerheid toch een restore naar hardware default gedaan. Je weet nooit. Ik had er toch nog niet veel op staan.
Het langste duurt nog je registeren en wachten op link voor je download.
Via admin even linken naar firmware en DS doet alles vanzelf.. je krijgt netjes overzicht en je moet 600sec wachten op reboot. Hij zou zelf weer online moeten komen, maar dat gebeurt pas na F5.
Ik heb helaas te weinig ervaring met firmware die jij er op hebt zitten. Ik heb de volgende dag na binnenkomst al geflasht. Zeker niet ontevreden, het oogt wat sneller (interface). Snelheid van LAN is niet gewijzigd.
http://www.argosy.com.tw/product-detial.php?prod_id=35
[ Voor 29% gewijzigd door Mex op 13-11-2006 22:26 ]
Eingelijk nogal weinig en ik blijf me dan ook afvragen wat daar de rem op de transfer zet. Er is geen sprake van raid 5, dus ook geen paritity berekeningen. Dus dit vertraagd het uploaden niet.
Maaar toch blijft het mij opvallen bij iedere single HDD NAS oplossing dat de uploadsnelheid naar het apparaat tergend traag blijft (in de range van 100 Mbit snelheid).
Kan iemand daar een ondergronde verklaring voor geven?
Ik heb een vaag vermoeden, en dat is caching. Ik zie op mijn Linux systeem ook dat het ram geheugen nogal wat gebruikt wordt om te cachen tijdens het schrijven over LAN.
Wat SMB (CIFS) vs. FTP betreft: CIFS heeft inderdaad een nogal grote overhead. Het is dan ook niks voor niks een Microsoft implementatie (althans, het protocol stemt van MS af veronderstel ik).
Toch haal ik op m'n eigen fileserver (Raid 5 met 3Ware 7506 en 4x WD 200GB) toch nog zo'n 30-35MB/s in beide richtingen via CIFS.
Ik kan hier gedeeltelijk op reageren. Ik heb dezelfde behuizing namelijk maar dan zonder ethernet poort. Deze behuizing word door verschillende bedrijven aangeboden onder verschillende namen. Bij mij staat er groot "digiconnect" op de zijkant. De non ethernet (alleen USB) behuizing is nogal budget in mijn ogen. Hij heeft mij iets van 25 euro gekost en voelt ook vrij budget aan.Mex schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:25:
Zijn er ervaringen met deze losse behuizing?
http://www.argosy.com.tw/product-detial.php?prod_id=35
Punten die ik kan opnoemen:
-Led op de voorkant is erg aanwezig en vrij fel (persoonlijk vind ik hem erg lelijk)
- Bouw kwaliteit is niet super
Je zet de harddisk er los in en maakt deze vervolgens aan de behuizing vast door deze alleen aan de onderkant met 2 schroeven vast te maken door het voetje onder de behuizing te schroeven (de schroeven waarmee je het voetje vast zet komen uit in de gaten van de harddisk).
-Temperatuur
De behuizing met harddisk word nogal warm. Ik heb er een redelijk oude harddisk in zitten van 80GB en deze word zo warm dat ik hem geen 24 uur aan durf te laten staan. De harddisk kan op geen enkele manier zijn warmte kwijt omdat de behuizing volledig gesloten is en niet over actieve of passieve koeling beschikt.
-Lawaai
De harddisk die ik in de behuizing heb is niet de stilste. Toch heb ik het gevoel dat de behuizing het geluid lijkt te versterken. Het geluidsniveau is eigenlijk niet meer acceptabel.
Misschien heb je er wat aan
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
http://www.paradigit.nl/info.php?group=10&art=10015210Bor de Wollef schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 12:12:
[...]
Misschien heb je er wat aanWat moet deze behuizing kosten overigens?
Het ging me vooral om het netwerkprestaties
Thanks voor de link. Over de netwerk prestaties kan ik niet veel zeggen. De mijn is alleen USB 2.0 maar haalt de USB 2.0 snelheid nietMex schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 12:27:
[...]
http://www.paradigit.nl/info.php?group=10&art=10015210
Het ging me vooral om het netwerkprestaties

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
maar met hoeveel computers kan je tegelijkertijd een mp3-tje afspelen zonder dat de muziek bij iemand/iedereen gaat haperen? En word het luisteren van muziek vanaf de NAS beinvloed als iemand ineens wat gaat kopiëren?
Bedoel je via de media streaming service of het gesharede filesystem?LieveNiels schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 12:39:
even een vraagje tussendoor: Leuk idee zo'n NAS,
maar met hoeveel computers kan je tegelijkertijd een mp3-tje afspelen zonder dat de muziek bij iemand/iedereen gaat haperen? En word het luisteren van muziek vanaf de NAS beinvloed als iemand ineens wat gaat kopiëren?
@Moerk....Moerk schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:58:
Ik heb zojuist de D-link DNS-323 besteld bij Salland Automatisering. Hij is in de pricewatch al te koop voor 238 euro en is dus ruim 100 euro goedkoper dan zijn directe concurrent Thecus N2100, terwijl de features gelijk zijn!Hier het persbericht.
Heb je de DNS-323 al binnen? Ben erg benieuwd naar je ervaringen.
Vermoed gebrek aan geheugen (32mB voor heel het systeem) en daardoor te weinig ruimte om te cachen. Ten tweede heb je nog dat boven de 100mbit de CPU ook mee gaat spelen. Er is nl. ook een 106 versie. Deze heeft dubbele geheugen en dubbele bus. Ecnter snelheid ligt niet echt hoger.Tom_G schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:26:
Hmm, blijbkaar loopt het nog altijd niet van een leien dakje met die Synology. 10MB/s is toch nogal traag, zelfs via ftp maar volgens de officiële benchmarks is dit ook al niet veel hoger?
Eingelijk nogal weinig en ik blijf me dan ook afvragen wat daar de rem op de transfer zet. Er is geen sprake van raid 5, dus ook geen paritity berekeningen. Dus dit vertraagd het uploaden niet.
Maaar toch blijft het mij opvallen bij iedere single HDD NAS oplossing dat de uploadsnelheid naar het apparaat tergend traag blijft (in de range van 100 Mbit snelheid).
Kan iemand daar een ondergronde verklaring voor geven?
Ik heb een vaag vermoeden, en dat is caching. Ik zie op mijn Linux systeem ook dat het ram geheugen nogal wat gebruikt wordt om te cachen tijdens het schrijven over LAN.
Wat SMB (CIFS) vs. FTP betreft: CIFS heeft inderdaad een nogal grote overhead. Het is dan ook niks voor niks een Microsoft implementatie (althans, het protocol stemt van MS af veronderstel ik).
Toch haal ik op m'n eigen fileserver (Raid 5 met 3Ware 7506 en 4x WD 200GB) toch nog zo'n 30-35MB/s in beide richtingen via CIFS.
Tuurlijk het komt bij lange na niet in de buurt van gigalan speeds, maar echt traag vind ik het niet voor een apparaat wat 17watt trekt
[ Voor 3% gewijzigd door Quakie op 14-11-2006 18:36 ]
Leuke vraagLieveNiels schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 12:39:
Film kijken en ftp gaat tegelijk. Snelheid van ftp ligt ietsjes lager.
Mp3 afspelen en ftp gaat ook samen. Geen snelheidsverlies hier.
Zal van de week extreem gaan testen als je wilt....
Heb 3pcs.. kan dus aardig wat taken tegelijkertijd testen..
Nope...verwachte leverdatum 24 november...parpes schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:50:
[...]
@Moerk....
Heb je de DNS-323 al binnen? Ben erg benieuwd naar je ervaringen.
Zodra ik hem binnen heb, zal ik een mini review posten
bla-di-bla
bla-di-bla
Met deze vraag zit ik ook.Twido schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 00:11:
Buffalo gigabit linkstation network storage center
Buffalo linkstation Home server NAS
Buffalo linkstation pro shared network storage
Zoals je ziet staan er drie buffalo's tussen omdat ik nog steeds niet goed begrijp welk de verschillen zijn tussen de 3 buiten de naam en het uitzicht
Ik heb namelijk een Denon 4306 die met behulp van zoiets als TwonkyMusic of Windows Media Connect mp3's van een server kan spelen. Dit werkt prima (geprobeerd met WMC) maar ik wil niet mijn PC altijd aan moeten hebben staan, dus zoek ik een geschikte NAS. Na veel zoeken blijkt Buffalo een prima optie maar ik snap ook niet helemaal het verschil en mogelijkheden voor mij tussen de verschillende types.

[ Voor 91% gewijzigd door aZuL2001 op 16-11-2006 12:02 ]
Abort, Retry, Quake ???
En waarschijnlijk is dan de Home Server variant voor jou het meest geschikt.
Abort, Retry, Quake ???
Verwijderd
Ik heb het apparaat en ben zo'n type die in plaats van meteen terug gaan als iets niet werkt eerst zelf gaat kutten met die dingen.
Het niet op standby/slaapstand willen gaan klopt, dit kun je instellen bij dat NDAS management programmatje, gewoon even kijken!
Verder raad ik degene aan die het apparaat heeft om naar http://www.ximeta.com/web..._xp/drivers/v3x/index.php te gaan. Daar staan drivers van een bedrijf die ook zulke apparaten aanbied. Deze drivers zijn van 2006 ipv 2004 zoals bij Freecom.
Deze drivers geven een gigantisch performancewinst en maken het apparaat tot een voor mij relaxed te gebruiken back-up, muziek en videoserver.
Ik heb ook gespeeld met dat doosje en was vorig jaar in iedergeval redelijk negatief over dat ding, zoals Freecom het uitleverde. De performance kon beter en met 5 a 6 clients begon het toch wel heftig voor het apparaatje te worden. Ook zat ik me af te vragen wat voor protocol dat kastje nou gebruikte. Gezien het volgens mij enkelt een SCSI protocol over ethernet gebruikt en geen TCP/IP achtig protocol. Beetje lastig te gebruiken in ook niet Windows omgevingen zonder geknutsel met drivers.Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 20:25:
Over de Freecom Classic Network Drive wil ik nog even het volgende kwijt:
Ik heb het apparaat en ben zo'n type die in plaats van meteen terug gaan als iets niet werkt eerst zelf gaat kutten met die dingen.
Het niet op standby/slaapstand willen gaan klopt, dit kun je instellen bij dat NDAS management programmatje, gewoon even kijken!
Verder raad ik degene aan die het apparaat heeft om naar http://www.ximeta.com/web..._xp/drivers/v3x/index.php te gaan. Daar staan drivers van een bedrijf die ook zulke apparaten aanbied. Deze drivers zijn van 2006 ipv 2004 zoals bij Freecom.
Deze drivers geven een gigantisch performancewinst en maken het apparaat tot een voor mij relaxed te gebruiken back-up, muziek en videoserver.
Anywayz, die Freecom is een prachtig ding en de performance met een paar clients is volgens mij zeer goed, omdat je waarschijnlijk sneller kan transferen dan met TCP/IP, maar dat aparte protocol vindi k maar wazig.
my 2cts
Wat me nog niet lukt is om m'n externe HD (fat32) tevoorschijn te toveren?
Als ik de (summiere) beschrijving moet geloven is het gewoon een kwestie van inpluggen, maar ik heb nog niks

Nou ja, nog even wat rommelen. Als iemand tips heeft hoor ik het graag (of moet je per se een Synology format uitvoeren?)
Kijk uit met mappen met meer dan 2500 files erin. Je kan deze niet meer benaderen (SAMBA en FTP) wegens een timeout.
Ik had hier vandaag last van. Gelukkig na een reboot had ik mazzel en kon ik gauw de indeling wijzigen. Het ging bij mij om mp3tjes in 1 mapje. Zelfde aantal mp3tjes in verschillende mappen heeft dit probleem niet.
Bedankt voor de tip, heb je Synology al ingeligt over het probleem? Misschien dat ze het probleem kunnen onderzoeken en verbeteren in de volgende firmware.Quakie schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 21:23:
Mag ik bij deze mensen waarschuwen met een DS106e....
Kijk uit met mappen met meer dan 2500 files erin. Je kan deze niet meer benaderen (SAMBA en FTP) wegens een timeout.
Ik had hier vandaag last van. Gelukkig na een reboot had ik mazzel en kon ik gauw de indeling wijzigen. Het ging bij mij om mp3tjes in 1 mapje. Zelfde aantal mp3tjes in verschillende mappen heeft dit probleem niet.
Ik heb dan niet de 'j' versie, maar bij mij is het zo dat ik in de webadmin interface kan zien dat er een disk bij is geplugt. Het wordt dan een aparte share onder de default group 'users' genaamd 'usbshare1'. Dus als je de samba danst moet je effe naar //<ip adres synology>/usbshare1 gaan na een seconde of 30 van initializatie door de Synology.Shadow_Zero schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 14:52:
Ik heb nu een Synology Diskstation DS-101j. Installatie was vrij eenvoudig. Nieuwste firmware er op geknald dus ik heb nu ook Download station functionaliteit.
Wat me nog niet lukt is om m'n externe HD (fat32) tevoorschijn te toveren?
Als ik de (summiere) beschrijving moet geloven is het gewoon een kwestie van inpluggen, maar ik heb nog niks
Nou ja, nog even wat rommelen. Als iemand tips heeft hoor ik het graag (of moet je per se een Synology format uitvoeren?)
Hij stond wel in de Synology webinterface, maar niet in m'n Windows netwerkomgeving.
Misschien als ik handmatig het adres inklopte om te mounten dat ie het dan al wel deed, maar ik wist het exacte adres niet (maar nu zie ik de logica wel
Maar nu staat ie gewoon bij m'n netwerkomgeving, dus dat maakte het wel wat makkelijker
Binnenkort maar eens uitvissen hoe ik een extern FTP account aanmaak (of toegang tot verkrijg)
Persoonlijk advies: Maak een apart FTP-group en een FTP account aan in het systeem. Maak een aparte share waar alleen de FTP-group mag lezen. Geef jou ene FTP account lees-en-schrijf rechten op die share en ga daarna de netwerk-routing/NATing stuntshow pas starten.Shadow_Zero schreef op zondag 19 november 2006 @ 14:06:
Ja, het is me nu ook gelukt
Hij stond wel in de Synology webinterface, maar niet in m'n Windows netwerkomgeving.
Misschien als ik handmatig het adres inklopte om te mounten dat ie het dan al wel deed, maar ik wist het exacte adres niet (maar nu zie ik de logica wel).
Maar nu staat ie gewoon bij m'n netwerkomgeving, dus dat maakte het wel wat makkelijker
Binnenkort maar eens uitvissen hoe ik een extern FTP account aanmaak (of toegang tot verkrijg)
De netwerk-routing/NATing stuntshow hoop ik uit te komen, want daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten
Welke versie/firmware draai je? Bij de beta krijg je nl een nieuwe tabje erbij: EzInternet.
Hier kan je bijv FTP port 21 en HTTP port 80 aanklikken. De 106E gaat zelf met je modem/router in de weer om tijdelijk de porten te forwarden naar de DS toe. Handig dus als je geen kaas gegeten hebt van NAT, Portforwarding, Firewall rulez. Voor mij persoonlijk te laat, ik heb me modem al gewijzigd, en inderdaad .. lang zweten en testen werk het.
(bij mij bleef data aanwezig na update firmware
Verwijderd
Maar... nog niet.
Ondanks de mooie installatietool kan de bijgeleverde software de linkstation NIET vinden op mijn netwerk. Kabel is goed, netwerkindicatie lampje knippert netjes... help?
Ook met zoeken in het netwerk zie ik niets. Het lijkt wel alsof mijn router (linksys wrt54g) geen ip nummer geeft? maar alle pc's en laptops krijgen dat altijd wel allemaal netjes. Zelfs snuffelen met angryip scan geeft geen effect. Heb ik iets verkeerd staan in mijn netwerk?
Wie kan me op weg helpen, ik weet het namelijk niet meer
Jan
Maxtor Fusion : http://www.maxtorsolution...Sheet/FusionDS_Jun06G.pdf
vind er verdacht weinig van moet ik zeggen ondanks die er al zou moeten zijn sinds de zomer (in Amerika)
Blijf ook twijfelen welk toestel aan te schaffen.
Op de lijst staan nog :
WD netcenter 500 gig: 285 euro
D-link DNS-323 (zonder schijven) 226 euro
Synology 106e 300 gig 350 euro
Buffalo gigabit linkstation 300 gig 306 euro
Buffalo linkstation pro (is veel sneller in testen maar wat heeft hij minder??? )
maxtor fusion of Europese tegenhanger ????
(blijkbaar is dit in Europa de Maxtor Shared Storage Drive II ) 330 euro
Nog kandidaten die ik vergeten heb?
ik wil vooral:
snelle overdracht gegevens tussen mijn computers en NAS
eternet toegang van buitenaf , en voor andere met toestemming.
streamingmogelijkheden
downloadmogelijkheden vanuit de NAS
powercontrol (laten uitvallen /standby)
stilte
Heb weinig kaas gegeten van al het netwerk en linux gedoe
[ Voor 6% gewijzigd door Twido op 20-11-2006 22:33 ]
Die beta van de 101j heeft ook die functionaliteit? Klinkt zeker wel tijdbesparend!Quakie schreef op maandag 20 november 2006 @ 13:42:
Oke een support form ingevuld (2500 file error, zie 3,4 post boven).
Welke versie/firmware draai je? Bij de beta krijg je nl een nieuwe tabje erbij: EzInternet.
Hier kan je bijv FTP port 21 en HTTP port 80 aanklikken. De 106E gaat zelf met je modem/router in de weer om tijdelijk de porten te forwarden naar de DS toe. Handig dus als je geen kaas gegeten hebt van NAT, Portforwarding, Firewall rulez. Voor mij persoonlijk te laat, ik heb me modem al gewijzigd, en inderdaad .. lang zweten en testen werk het.
(bij mij bleef data aanwezig na update firmware)
Benader jij de shares via netwerkomgeving of mount je ze?
Ik krijg vandaag de melding dat ik niet bij de mounted drives kom omdat iemand anders er al op zat/ingelogd was (iets in die trend).
@Twido:
Er zijn er niet zoveel die FTP server en Download hebben. De Synology in ieder geval wel. Vergeleken met de WD Netcenter maakt de Synology wat meer geluid en hij piept ook bij het aan en uitzetten wat ik persoonlijk wel annoying (echt een HARDE piep).
Snelheden heb ik niet vergeleken/getest.
" Thank you for submitting the Beta ProgramQuakie schreef op maandag 20 november 2006 @ 13:42:
Oke een support form ingevuld (2500 file error, zie 3,4 post boven).
(bij mij bleef data aanwezig na update firmware)
We will contact you as soon as you are selected to participate in our Beta Program."
Moet je daarvoor geselecteerd worden?
Ik heb de Linkstation aan exact zo'n wrt54g hangen en het was in no time geinstalleerd... Zal vrijwel zeker aan je netwerk instellingen liggen dan. DHCP heb je aanstaan?Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 20:49:
Ik heb de buffalo linkstation aangeschaft want gezien de ervaringen op dit forum doet dat ding precies wat ik wil.
Maar... nog niet.
Ondanks de mooie installatietool kan de bijgeleverde software de linkstation NIET vinden op mijn netwerk. Kabel is goed, netwerkindicatie lampje knippert netjes... help?
Ook met zoeken in het netwerk zie ik niets. Het lijkt wel alsof mijn router (linksys wrt54g) geen ip nummer geeft? maar alle pc's en laptops krijgen dat altijd wel allemaal netjes. Zelfs snuffelen met angryip scan geeft geen effect. Heb ik iets verkeerd staan in mijn netwerk?
Wie kan me op weg helpen, ik weet het namelijk niet meer
Jan
Oh je hebt de J versie. Ik heb geen idee. Ik weet wel dat Synology bezig om de 101J wel verder te blijven ontwikkelen dus het zou me niet verbazen als dit er ook gewoon in zit.Shadow_Zero schreef op maandag 20 november 2006 @ 23:39:
[...]
Die beta van de 101j heeft ook die functionaliteit? Klinkt zeker wel tijdbesparend!
Benader jij de shares via netwerkomgeving of mount je ze?
Ik krijg vandaag de melding dat ik niet bij de mounted drives kom omdat iemand anders er al op zat/ingelogd was (iets in die trend).
Er is volgens mij ook een pagina te vinden op synology waar staat wat de wijzigen zijn van deze beta. Misschien staat hier de 101j ook bij.
Ik heb ze allemaal gemound. Enige gekke wat ik hier heb is dat ik wachtwoord moet invullen op me laptop (komt waarschijnlijk door xp home) Bij me 2 desktops (xp prof) hoef ik niet in te loggen. Ik heb het idee dat hierdoor ook de 106e aangaat als ik mijn pc aanzet (wel handig scheelt weer opstarttijd
Minder dan wat? Dan de 'gewone' linkstation? Heb ik ergens dacht ik al gepost, maar de 'Pro´ heeft geen printserver mogelijkheid.Twido schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:44:
Buffalo gigabit linkstation 300 gig 306 euro
Buffalo linkstation pro (is veel sneller in testen maar wat heeft hij minder??? )
Ethernet toegang van buitenaf is alleen via FTP mogelijk bij de Linkstations. Tenzij je de firmware gaat hacken.Nog kandidaten die ik vergeten heb?
ik wil vooral:
snelle overdracht gegevens tussen mijn computers en NAS
eternet toegang van buitenaf , en voor andere met toestemming.
streamingmogelijkheden
downloadmogelijkheden vanuit de NAS
powercontrol (laten uitvallen /standby)
stilte![]()
Heb weinig kaas gegeten van al het netwerk en linux gedoe
Van die bovenstaande eisen voldoet de Linkstation niet aan de downloadmogelijkheden, wel aan de overigen, hoewel ik niet zeker ben wat je met 'streamingmogelijkheden bedoelt'
Qua stilte heb ik geen referentie, hij maakt wel hoorbaar geluid.
Hahaha je denkt precies hetzelfdeShadow_Zero schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 07:43:
[...]
" Thank you for submitting the Beta Program
We will contact you as soon as you are selected to participate in our Beta Program."
Moet je daarvoor geselecteerd worden?
Ik neem aan een hotmail accountje ingevuld? Kijk dan bij je ongewenste email.
Ik kreeg bovenstaand ook gewoon binnen, maar downloadlink stond kwartier later in me ongewenst mapje.
linkje is zoiets als: www.synology.com/downloads/beta/XXX en vrij toegangelijk.
Nee, geen hotmail accountje. Ik heb de link inderdaad ook (wat later) gekregen. Maar mijn eerste gedachte was dat ik hem 'gewoon' kon downloadenQuakie schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 09:51:
[...]
Hahaha je denkt precies hetzelfde
Ik neem aan een hotmail accountje ingevuld? Kijk dan bij je ongewenste email.
Ik kreeg bovenstaand ook gewoon binnen, maar downloadlink stond kwartier later in me ongewenst mapje.
linkje is zoiets als: www.synology.com/downloads/beta/XXX en vrij toegangelijk.
Ik moet de release notes nog even bekijken ja, volgens mij hebben de 101 en 106 wel aardig dezelfde functionaliteiten, dus het zou me verbazen als het er bij de 101 niet in zit...
Ik had de share trouwens opnieuwe gemount en toen krijg ik dat gezever niet meer.
Ik heb wel soms dat het apparaat via Verkenner echt supertraag mapjes opent. Reboot doet dan wonderen, maar ik vraag het me toch af.
Ik probeerde vanochtend een dvd te bakken, maar de diverse bestanden uit de diverse mappen die ik in Nero wilde gooien duurde zoooooooooooo lang allemaal om door te lopen

(en dat m'n externe brander op een gegeven moment de dvd-rw niet meer verder brandde hielp ook niet met m'n humeur
Klopt, na reboot (eigenlijk na her indexering) gaat het weer vlot. Bij mij help het volgende.
1) Probeer losse bestanden en mappen te vermijden. Doe alles in verschillende mappen dus share mappen mappen files. Dit helpt aanzienlijk in snelheid. 2) Zet je settings op lists ipv rest zoals details, thumbs, icons, etc. Ik kan door deze wijzigingen redelijk vlot door mappen searchen. Ik heb alleen me photos op thumbs staan en die gaan inderdaad traag, maar zie graag de foto (zegt meer dan naampje hier).
Via verkenner blijft het niet al te vlot werken (waarschijnlijk door SAMBA).
Maar als ik je goed begrijp? Je wilt een dvd/cd branden via NERO en de files add je vanaf je shares (101). Of het moet veranderd zijn, maar volgens mij kan het niet. Ik heb dit ook weleens geprobeerd, maar nero gaat dus heel de dvd kopieren naar je locale temp voordat ie maar 1% brand. Ik ben bang dat je eerst moet kopieren naar je locale schrijf en dan pas branden.
Volgens mij hebben ze er de verkeerde prijs opgeplakt
Nu weet ik echt niet wat doen want ik vind namelijk echt geen uitgebreide testen van dit toestel zelfs amper een gebruikers mening.En ik moet dringend gaan beslissen omdat ik mijn USB -hd al verkocht heb en ik dus dringend mijn data (200 gig) er moet vanaf halen!
Wat denken de kenners hiervan?
volgens dat ik er aan uit kan kan je probleemloos streamen naar andere toestellen in huis.
Hij kan, lijkt me, benaderd worden via het internet en je kan alles delen onder je PC's via lan.
Zelfs downloads laten uitvoeren zonder dat de PC opstaat lijkt me te kunnen zover ik er iets van ken.
2 USB aansluitingen waar een netwerkprinter op kan (een "must" voor mij)
Ze spreken van een eenvoudige instalatie

zie ik iets over het hoofd of verkeerd. (tja de snelheid blijft natuurlijk afwachten maar het zal toch wel zeker hoger zijn als bij een USB2 hoop ik)
Help me even hier bij mijn beslissing. Ga ik beter voor een WD, Buffalo of D-link DNS-323
mijn max budget is 300 euro en dus vind ik de synology wat te duur (350 euro + verzending)
Hopelijk voldoet volgende test je:LieveNiels schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 12:39:
Via wireless een dvd tje aangezet vanaf 106E
Andere pc draait muziek op.
Vanaf zelfde pc gaat richting de 106E ftp met 2 threads a 8 ~ 10MB.
Zonder hapering kan dus iemand uploaden/downloaden, een ander muziek luisteren, en een 3e een dvdtje kijken.
Zonder hapering...
Kortom, de DS106E cache als een tierelier... hardeschrijf is nou niet echt vet aan het ratelen hier. dus zit nog wel meer in hoor....
Zal van de week eens hetzelfde testen maar dan met een 3e pc erbij. Vanaf daar ga ik dan tegelijkertijd downloaden.
Ik persoonlijk was wel onder de indruk.. Ik bedoel het blijft een klein, zuinig dingetje.
Ziet er goed uit de specsTwido schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 23:11:
Bij een grootwarenhuis in de buurt stond ik gisteren verast te kijken toen ik er een maxtor shared storage II van 500 gig zag liggen voor maar 299 euro. Zelfs in Nederland vind ik er geen aan die prijs.
Volgens mij hebben ze er de verkeerde prijs opgeplakt![]()
Nu weet ik echt niet wat doen want ik vind namelijk echt geen uitgebreide testen van dit toestel zelfs amper een gebruikers mening.En ik moet dringend gaan beslissen omdat ik mijn USB -hd al verkocht heb en ik dus dringend mijn data (200 gig) er moet vanaf halen!
Wat denken de kenners hiervan?
volgens dat ik er aan uit kan kan je probleemloos streamen naar andere toestellen in huis.
Hij kan, lijkt me, benaderd worden via het internet en je kan alles delen onder je PC's via lan.
Zelfs downloads laten uitvoeren zonder dat de PC opstaat lijkt me te kunnen zover ik er iets van ken.
2 USB aansluitingen waar een netwerkprinter op kan (een "must" voor mij)
Ze spreken van een eenvoudige instalatie![]()
zie ik iets over het hoofd of verkeerd. (tja de snelheid blijft natuurlijk afwachten maar het zal toch wel zeker hoger zijn als bij een USB2 hoop ik)
Help me even hier bij mijn beslissing. Ga ik beter voor een WD, Buffalo of D-link DNS-323
mijn max budget is 300 euro en dus vind ik de synology wat te duur (350 euro + verzending)
Prijs is zeker niet duur voor 500gig... er is ind helaas weinig te vinden dus lastig te zeggen. Specs zeggen niet alles, maar ja als je budget niet hoger is vallen die al af
Welk warenhuis?Twido schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 23:11:
Bij een grootwarenhuis in de buurt stond ik gisteren verast te kijken toen ik er een maxtor shared storage II van 500 gig zag liggen voor maar 299 euro.
Thanks! Dit zijn de testen waar ik wat aan heb.Quakie schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 23:39:
[...]
Hopelijk voldoet volgende test je:
Via wireless een dvd tje aangezet vanaf 106E
Andere pc draait muziek op.
Vanaf zelfde pc gaat richting de 106E ftp met 2 threads a 8 ~ 10MB.
Zonder hapering kan dus iemand uploaden/downloaden, een ander muziek luisteren, en een 3e een dvdtje kijken.
Zonder hapering...
Kortom, de DS106E cache als een tierelier... hardeschrijf is nou niet echt vet aan het ratelen hier. dus zit nog wel meer in hoor....
Zal van de week eens hetzelfde testen maar dan met een 3e pc erbij. Vanaf daar ga ik dan tegelijkertijd downloaden.
Ik persoonlijk was wel onder de indruk.. Ik bedoel het blijft een klein, zuinig dingetje.
Kijk, ik geloof het wel dat je alle producten van alle aanbieders aan de praat te krijgen zijn, en ik geloof het ook wel dat iemand super blij is met een test die uitwijst dat de doorvoersnelheid lekker hoog is, maar real/life testen zoals met meerdere mensen tegelijk zo´n bakkie aanspreken vind ik des te belangrijker...
De carrefour in Hasselt had er (ik denk) 2 staan.
Denk dat ik hem ga halen vandaag
FTP gaat wat dat betreft wel een stuk vlotter dan via VerkennerQuakie schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 15:26:
Jip, dat vind ik nou zo mooi aan Synology. Ze proberen een oudere versie (101) gelijk te trekken qua functies aan zijn nieuwere broer. Heel veel bedrijven laten dit achterwege.
Klopt, na reboot (eigenlijk na her indexering) gaat het weer vlot. Bij mij help het volgende.
1) Probeer losse bestanden en mappen te vermijden. Doe alles in verschillende mappen dus share mappen mappen files. Dit helpt aanzienlijk in snelheid. 2) Zet je settings op lists ipv rest zoals details, thumbs, icons, etc. Ik kan door deze wijzigingen redelijk vlot door mappen searchen. Ik heb alleen me photos op thumbs staan en die gaan inderdaad traag, maar zie graag de foto (zegt meer dan naampje hier).
Via verkenner blijft het niet al te vlot werken (waarschijnlijk door SAMBA).
Maar als ik je goed begrijp? Je wilt een dvd/cd branden via NERO en de files add je vanaf je shares (101). Of het moet veranderd zijn, maar volgens mij kan het niet. Ik heb dit ook weleens geprobeerd, maar nero gaat dus heel de dvd kopieren naar je locale temp voordat ie maar 1% brand. Ik ben bang dat je eerst moet kopieren naar je locale schrijf en dan pas branden.
Klinkt wel als een hellova job om alles in verschillende shares te stoppen. Wordt het wel erg druk onder "My Computer"
Ik kijk het nog wel even aan. Misschien even defrag op 500gb uitvoeren
Even kijken of ik begrijp wat je bedoelt. Nero kopieert heel de dvd (hiermee bedoel je de bestanden die je op de dvd wilt branden?) naar de lokale temp en dat gaat ie pas branden...? Ook al zou die dat doen, dan moet het toch geen probleem zijn dan?
Ik zal nog wat rommelen, maar ik heb ook andere problemen, dus ik weet het niet geheel. Het lijkt er op dat mijn externe case niet goed werkt of zo, hoewel ik vanochtend ook een cd-rw in m'n interne writer gooide en dat ging ook niet goed -_- Misschien toch brakke schijfjes hoewel me dat ook sterk lijkt.
Had het in ieder geval ook in een andere topic gemeld: [Samsung TS-H552] max brandspeed niet te selecteren?
Als ik zeker weet dat de brander goed werkt zal ik eens kijken of branden vanaf NAS of eerst lokaal zetten nog verschil maakt.
Klopt, FTP is top! Ik was het al gewend te gebruiken dus weinig overgang hier. Ik kan begrijpen voor mensen die er nooit mee gewerkt hebben dat het nogal "omslachtig" aan voelt. Argh, hier kom je ook wel onderuit door IE en daar naar ftp te gaan. Dan ziet alles er vertrouwd uit (alleen niet de leuke opties zoals pauze, resume etc).Shadow_Zero schreef op woensdag 22 november 2006 @ 15:25:
[...]
FTP gaat wat dat betreft wel een stuk vlotter dan via Verkenner
Klinkt wel als een hellova job om alles in verschillende shares te stoppen. Wordt het wel erg druk onder "My Computer"De view staat bij standaard op "list" in ieder geval.
Ik kijk het nog wel even aan. Misschien even defrag op 500gb uitvoeren![]()
Even kijken of ik begrijp wat je bedoelt. Nero kopieert heel de dvd (hiermee bedoel je de bestanden die je op de dvd wilt branden?) naar de lokale temp en dat gaat ie pas branden...? Ook al zou die dat doen, dan moet het toch geen probleem zijn dan?
Ik zal nog wat rommelen, maar ik heb ook andere problemen, dus ik weet het niet geheel. Het lijkt er op dat mijn externe case niet goed werkt of zo, hoewel ik vanochtend ook een cd-rw in m'n interne writer gooide en dat ging ook niet goed -_- Misschien toch brakke schijfjes hoewel me dat ook sterk lijkt.
Had het in ieder geval ook in een andere topic gemeld: [Samsung TS-H552] max brandspeed niet te selecteren?
Als ik zeker weet dat de brander goed werkt zal ik eens kijken of branden vanaf NAS of eerst lokaal zetten nog verschil maakt.
Hehehe klopt, ik heb naar mijn idee ook te veel shares, maar je hoeft ze niet allemaal te mounten natuurlijk. Gewoon die je dagelijks gebruikt. Rest open je via netwerklocaties bijv. Mocht je dit nog omslachtig vinden. Je hoeft net veel shares te maken hoor! Je kan ook gewoon 1 share maken en daar alle mappen onder hangen. Zolang je maar een mappen structuur aanhoudt en dus niet onder 1 share 2000 files gaat hangen! Dat gaat fout, zelf hier gezien
Vb: sharenaam data, mappen video, photo, overige, music etc....
(sommige kom je niet onderuit zoals web, photo als je webservices aanzet. Zelfde geldt voor public)
Klopt, nero download dus eerst je files en dan pas gaat ie branden en mag zeker geen probleem vormen. Persoonlijk vind ik het sneller aanvoelen door eerst files te verplaatsen naar brand pc (bijv via FTP wat gauw al 1 tot 2min van tijd afhaalt).
Het lijkt er dus ook dat er wat anders bij jou aan de hand is.... helaas niet echt een idee nu om je probs op te lossen.
Op m'n laptop kan ik in ieder geval goed dvd's branden ben ik achter gekomen (gek genoeg brand ik nu pas m'n eerste dvd, terwijl ik al een tijd dvd-branders heb)
Ik heb trouwens de beta firmware van de Synology geinstalleerd en ik heb ook de tab Ez-Internet. Daar FTP-service aangevinkt, maar kreeg de melding dat UPnP niet aanstond (ken het zelf niet).
In de router interface dit scherm opgezocht en ik kan drie dingen aanvinken:
- Enable the Universal Plug and Play(UPnP) Service
- Allow users to make configuration changes through UPnP
- Allow UPnP to pass through Firewall
Ik heb ze alle 3 maar aangevinkt, maar is dit nodig?
De Diskstation klaagt in ieder geval niet meer
Zo kijken of ik het via m'n werk VPN kan testen met een externe verbinding
Je hebt helemaal gelijk!LieveNiels schreef op woensdag 22 november 2006 @ 11:34:
[...]
Thanks! Dit zijn de testen waar ik wat aan heb.
Kijk, ik geloof het wel dat je alle producten van alle aanbieders aan de praat te krijgen zijn, en ik geloof het ook wel dat iemand super blij is met een test die uitwijst dat de doorvoersnelheid lekker hoog is, maar real/life testen zoals met meerdere mensen tegelijk zo´n bakkie aanspreken vind ik des te belangrijker...
Maar nu om je helemaal om te turnen to the synology church (sry kon het het niet laten, vind het echt een sekte naam
Synology DS106E Extreme Usertest, laat uw DS crashen!
U neemt:
1 DS (Duh!)
1 laptop
1 pc
1 nog een pc
U doet de volgende verzoeken.
laptop:
winamp opdracht geven tot rescan van media;
vanaf DS een flimpje aanzetten.
Pc1:
we gooien 2 dvd's (uitgepakt) in query naar DS (2 threads);
we zetten muziek vanaf DS aan.
Pc2:
we gooien 1 iso in query, dit maal richting pc (1 thread);
we zetten nog maar een DVD aan;
we geven Winamp ook maar verzoek tot volledige rescan van media.
Uitkomst test:
Helaas, test failed, DS106E crasht niet
Tot mijn grote verbazing werkte alles en redelijk snel ook als je beseft dat er maar 1 disc in zit.
FTP pc1 5 a 6MB
FTP pc2 7MB
Ik vind dit niet slecht. Iets slechter dan 1 query maar snelheid kakt niet echt in.
Ik moet wel zeggen dat DVD op laptop randje zat. Je zag dat net de data kon aanleveren (getest via bitmeter2). Waarschijnlijk net de beetje buffer wat videolan gebruikt.
Na uitzetten van de DVD op de laptop, ging snelheid extreem omhoog:
FTP pc1 6MB (upload)
FTP pc2 9MB (download)
Ik vind bovenstaande test een extreem test. Wil je dit in het dagelijks leven doen dan moet je huis vol zitten met Tweakers
Kortom de DS kan bij mij niet stuk. Als er iets niet werkt verdenk ik de DS niet meer (deed ik wel als er wat was). Ik ga dan als eerste naar me pc kijken
Ik ook, zie mijn post hierbovenShadow_Zero schreef op woensdag 22 november 2006 @ 22:44:
We blijven testen
Op m'n laptop kan ik in ieder geval goed dvd's branden ben ik achter gekomen (gek genoeg brand ik nu pas m'n eerste dvd, terwijl ik al een tijd dvd-branders heb)
Ik heb trouwens de beta firmware van de Synology geinstalleerd en ik heb ook de tab Ez-Internet. Daar FTP-service aangevinkt, maar kreeg de melding dat UPnP niet aanstond (ken het zelf niet).
In de router interface dit scherm opgezocht en ik kan drie dingen aanvinken:
- Enable the Universal Plug and Play(UPnP) Service
- Allow users to make configuration changes through UPnP
- Allow UPnP to pass through Firewall
Ik heb ze alle 3 maar aangevinkt, maar is dit nodig?
De Diskstation klaagt in ieder geval niet meer
Zo kijken of ik het via m'n werk VPN kan testen met een externe verbinding
Aha zo te zien heb je een zyxel modem. Om te beantwoorden, middelste hoeft niet echt aan. Ik heb dit getest met MSN. Die gaat pas echt downloaden/uploaden als bovenste en onderste aan staan. Bij utorrent bijv kunnen ze alle drie aan maar krijg je niet echt snelheid ook al ondersteund die UPNP (UPNP is om het makkelijk te houden een protocol die zeg maar tijdelijk poortjes openzet in je modem/router).
Ik denk zelf dat het bij jou nu goed staat. Ik zou morgen op je werk ook een testen of je max upload van je internetverbinding haalt. Niet schikken als je 5 a 10sec moet wachten, uit slaapstand komen
Mocht je niet tevreden zijn met je EzInternet, mail me maar. Ik geef je dan juiste door om je NAT en Firewall goed te zetten in je Zyxel modem.
Hehehe, verbaasd
Na wat instellingen, wat overigens geen probleem bleek te geven heb ik nu 2 icoontjes op mijn scherm die toegang geven tot de algemene settings en mijn persoonlijke acount. Als ik nu gegevens op de maxtor zet vanuit de verkenner naar een map op mijn maxtor dan gaat de overdracht zeer traag. Iets wat 5 minuten duurt met mijn usb2 schijf duurt 1.5 uur naar de maxtor. Wat doe ik toch fout? Ik heb een PC met gig lan poort (2 x) en een alcatel speed touch pro met ingebouwde 4 poorts router waarop alles is aangesloten. Als ik in windows taakbeheer ga zien tijdens de overdracht dan zie ik maar een 10Mbit verbinding staan waarvan dan ongeveer 90% gebruikt wordt. De processor is voor gemiddeld 30% belast en er is enkel 350Mb geheugen in gebruik van mijn gig.
Ik hoopte toch minstens aan 2 x de snelheid van mijn USB schijf te kunnen wegschrijven/ophalen anders is dit wel de slechtste aankoop in mijn computerleven
Het gaat nu nl al fout bij je pc. Als je PC 10mbit aangeeft dan is dat de snelheid met de router.
Je hebt dus kans dat je wel 100mbit tussen de router en maxtor haalt.
Ik zou je kabel eens checken desnoods vervangen (neem cat5e). Check je drivers van je 1000mbit. Hij moet 100mbit staan. Meestal zie je op modem kleurtje groen of oranje (100/10mbit, als dus beiden niet zelfde kleuren hebben draait je pc op 10mbit en je maxtor op 100mbit).
Mocht je toch stranden dan je misschien testen met een cross kabel rechtstreeks van je Maxtor naar je pc.Die moet dan wel zeker 1000mbit halen. (misschien niet eens zo gek plan om het ook zo te laten als je maar 1 pc hebt en 1 NAS)
Meestal doet een usb2 drive rond de 20MB. Als je dus 2x die snelheid wilt halen met je NAS kom je bedrogen uit. Dit ga je nooit redden. Je mag blij zijn als je 100mbit dicht trekt (rond de 10MB dus).
Nu is hij ongeveer de helft trager dan op USB2 als ik van de maxtor naar mijn pc schrijf (5 min voor een map via USB2 en 10 min via maxtor) in de andere richting doet hij er 7 min over.
Dus dit is voor mij een echte tegenvaller.
Voor de rest geen klagen want je kan lekker een potje gamen (NFS carbon) tijdens een backup.
De menu's zijn aardig en al bij al begrijpbaar.
Er zitten een aantal aardige funcies op waarbij bestanden vanzelf worden ingedeeld in de juiste map (aan de hand van hun extensies).
Maar er zijn ook nadelen (buiten de snelheid).
Zo is er geen powermanagement en kan je de schijf dus niet ergens anders zetten tenzij je hem jaar in jaar uit aan de spanning laat en dat is niet mijn bedoeling. Schakel je de stroom uit als hij opstaat dan start hij de volgende keer niet mee op dus dat is ook geen oplossing.
Het lawaai is niet hoogtonig en dus goed te verdragen al wil ik niets horen ivm mijn 0Db PC.(moest in de kelder komen.
Echt warm wordt hij precies ook niet en het toestel is nog vrij compact te noemen.
ook het aanmaken van acounts en het toekennen van rechten hierop is vrij eenvoudig en voldoende uitgebreid voor mij. Het ftp gedeelte heb ik niet getest maar lijkt me ook wel prima in orde want je kan met mail een download link versturen of toegang via een paswoord verlenen.
Wat ik niet begrijp is dat de poorten op mijn router geen 1000Mbit zijn en zelfs maar als 10Mbit erkend worden terwijl mijn PC toch vrij normaal op ADSL werkt ???
Heeft een moderne ADSL-router wel 1000Mbit poorten ?
Ik ga eens navragen of ik hem kan terug brengen want voor mijn hoofdoel heeft hij gefaald.
Dan wacht ik liever nog een paar jaar en koop ik nu beter gewoon weer een USB2 schijf.
Een ADSL router heeft meestal 100Mbit poorten, aangezien ADSL daar nooit overheen zal komen.Twido schreef op donderdag 23 november 2006 @ 12:18:
Wat ik niet begrijp is dat de poorten op mijn router geen 1000Mbit zijn en zelfs maar als 10Mbit erkend worden terwijl mijn PC toch vrij normaal op ADSL werkt ???
Ik heb inderdaad een Zyxel adsl router/modem/telefonie apparaatQuakie schreef op woensdag 22 november 2006 @ 23:00:
[...]
Ik ook, zie mijn post hierboven
Aha zo te zien heb je een zyxel modem. Om te beantwoorden, middelste hoeft niet echt aan. Ik heb dit getest met MSN. Die gaat pas echt downloaden/uploaden als bovenste en onderste aan staan. Bij utorrent bijv kunnen ze alle drie aan maar krijg je niet echt snelheid ook al ondersteund die UPNP (UPNP is om het makkelijk te houden een protocol die zeg maar tijdelijk poortjes openzet in je modem/router).
Ik denk zelf dat het bij jou nu goed staat. Ik zou morgen op je werk ook een testen of je max upload van je internetverbinding haalt. Niet schikken als je 5 a 10sec moet wachten, uit slaapstand komen
Mocht je niet tevreden zijn met je EzInternet, mail me maar. Ik geef je dan juiste door om je NAT en Firewall goed te zetten in je Zyxel modem.
Hehehe, verbaasdmaar je hebt nu gebrand vanaf je DS ?
Ik had in eerste instantie een firewall rule ingesteld waarbij het WAN naar LAN verkeer op het ip-adres van de DiskStation en port 21 toegankelijk zou moeten zijn. Dit werkte echter niet, enig idee hoe die dan had moeten luiden? Of moest het (ook) LAN naar WAN zijn?
Die VPN deed ik vanuit thuis (computer op m'n werk overnemen) en dat werkte!
Dus ik zeg: EZ-Internet for the win!!!
Net even een mp3 geupload vanaf m'n werk, dat ging zo tussen de 500 en 600 KB/s.
Welke schijf stopt mobile-harddisk er ook al weer in?
Dat was deze?
Ik vind hem zelf wel redelijk wat geluid maken, zeker bij lezen en schrijven kraakt het gewoon, dat vind ik wel jammer. Die Western Digital Netcenter die er naast staat hoor ik nooit kraken.Ik heb eergisteren de 320gig versie besteld.
Hier zit een WD3200YS in.
Is volgens mij uit me hoofd SATAII 8mB buffer. Niet snelste schrijf maar hoog in het midden.
Deze schrijf wordt aanbevolen door Synology.
Next thing to test: de download station functionaliteit. En als je me al wat info kan meegeven is dat zeer welkom
Sorry maar dit had je kunnen weten. Er worden diverse benchmarks gepost in dit topic en continue wordt er gemeld dat het 100mbit snelheden zijn met soms uitschieters naar de 200mbit wat dus snelheden geeft van 10 a 20MB. Dit haal je zelf dus ook. Je Maxtor presteert dus zelfs goed nu.Twido schreef op donderdag 23 november 2006 @ 12:18:
Ik heb de maxtor eens via mijn pc(1000Mbit) aangehangen en dit was inderdaad al veel beter.
Nu is hij ongeveer de helft trager dan op USB2 als ik van de maxtor naar mijn pc schrijf (5 min voor een map via USB2 en 10 min via maxtor) in de andere richting doet hij er 7 min over.
Dus dit is voor mij een echte tegenvaller.
Voor de rest geen klagen want je kan lekker een potje gamen (NFS carbon) tijdens een backup.
De menu's zijn aardig en al bij al begrijpbaar.
Er zitten een aantal aardige funcies op waarbij bestanden vanzelf worden ingedeeld in de juiste map (aan de hand van hun extensies).
Maar er zijn ook nadelen (buiten de snelheid).
Zo is er geen powermanagement en kan je de schijf dus niet ergens anders zetten tenzij je hem jaar in jaar uit aan de spanning laat en dat is niet mijn bedoeling. Schakel je de stroom uit als hij opstaat dan start hij de volgende keer niet mee op dus dat is ook geen oplossing.
Het lawaai is niet hoogtonig en dus goed te verdragen al wil ik niets horen ivm mijn 0Db PC.(moest in de kelder komen.
Echt warm wordt hij precies ook niet en het toestel is nog vrij compact te noemen.
ook het aanmaken van acounts en het toekennen van rechten hierop is vrij eenvoudig en voldoende uitgebreid voor mij. Het ftp gedeelte heb ik niet getest maar lijkt me ook wel prima in orde want je kan met mail een download link versturen of toegang via een paswoord verlenen.
Ik ga eens navragen of ik hem kan terug brengen want voor mijn hoofdoel heeft hij gefaald.
Dan wacht ik liever nog een paar jaar en koop ik nu beter gewoon weer een USB2 schijf.
Ik blijf deze Maxtor toch gewoon goed vinden en goedkoop. Het is inderdaad jammer dat er geen powermanagement inzit. Je zou contact kunnen opnemen met Maxtor om te zien of ze er aan werken in een toekomst update ofzo.
Je zou nog snelheid kunnen winnen door met FTP te gaan werken. Deze haalt hogere snelheden dan filesharing via Windows.
En precies zoals boven wordt genoemd. Een consumenten adsl router/modem heeft meestal 4x100mbit poorten. 1000mbit is nog niet standaard ook al zie je dat meeste switchen en pc ermee uitgerust zijn. Dit zal nog wel een paar jaar duren.
Echter is er nog steeds ergens een probleem aangezien je pc op 10mbit connected is. Dit ga je met adsl niet merken (behalve adsl2+ 20mbit lijnen uiteraard).
Als je inderdaad maar 1 pc eraan gekoppeld is een usb2 (liefst zelfs firewire) een verstandiger keuze ja.
Je zat voor de helft goedShadow_Zero schreef op donderdag 23 november 2006 @ 13:20:
[...]
Ik heb inderdaad een Zyxel adsl router/modem/telefonie apparaat
Ik had in eerste instantie een firewall rule ingesteld waarbij het WAN naar LAN verkeer op het ip-adres van de DiskStation en port 21 toegankelijk zou moeten zijn. Dit werkte echter niet, enig idee hoe die dan had moeten luiden? Of moest het (ook) LAN naar WAN zijn?
Die VPN deed ik vanuit thuis (computer op m'n werk overnemen) en dat werkte!![]()
Dus ik zeg: EZ-Internet for the win!!!![]()
Net even een mp3 geupload vanaf m'n werk, dat ging zo tussen de 500 en 600 KB/s.
Welke schijf stopt mobile-harddisk er ook al weer in?
Dat was deze?
[...]
Ik vind hem zelf wel redelijk wat geluid maken, zeker bij lezen en schrijven kraakt het gewoon, dat vind ik wel jammer. Die Western Digital Netcenter die er naast staat hoor ik nooit kraken.
Next thing to test: de download station functionaliteit. En als je me al wat info kan meegeven is dat zeer welkom
Oke heb totaal geen ervaring met VPN, maar 500 a 600KB upload? Zoals ik het lees van je DS naar je werk toe? Wat voor lijn heb je er wel niet aanhangen dan? Ik trek hier 118kB vanaf DS naar me werk (24/1 adsl2+ lijn).
Ik vind hardeschrijf redelijk stil hier. Inderdaad de WD. Bij mij is de fan een irritatiebron. Helaas springt ie gauw aan en gaat pas uit nadat DS in standbye modus valt. Mijn oude file server met 6schrijven staat er naast en de DS maakt meer kabaal
Helaas, geen ervaring mee. Ik vind het een beetje omslachtig. Via extern programma de tracker doorsturen naar DS en download begint. Ik gebruik zelden torrent files dus die enkele keer doe ik het wel via utorrent. Ik voorzie alleen problemen als downloadstation niet bij de EzInternet staat. Zo uit me hoofd was het ftp port21 web port80 en nog een? Misschien voor de downloadstation en ben je er... wel even je upload max vast zetten op bijv 40kB of 50kB.
Mocht je er niet uitkomen drop het hier neer en ik ga wel even ermee kutte. vind ik toch leuk
Maar moest er een fatsoenlijk powermanagement op gezeten hebben, zou ik hem wel gehouden hebben maar nu moet ik hem toch manueel gaan opzetten en afzetten (wat moeilijk is vanuit de kelder
Ik heb er 2 PC's ophangen en zou er volgend jaar nog een laptop (en nieuwe draadloze modem-router) willen aan toevoegen.
Maar voor mij was het ook belangrijk dat er mensen van buitenaf op de NAS kunnen aanloggen om bepaalde dingen te kunnen downloaden. (zo moest ik niet steeds naar mijn klanten om wat software te gaan aanpassen of updaten, enz..)
Ik ga hem alvast terug brengen en nog even de kat uit de boom kijken.
Zou het, met een op PCI aangesloten firewirekaart (800) ook een stuk sneller gaan als met USB2?
Alvast bedankt voor al jullie uitstekende steun en info zonder een leek in deze materie de grond in te boren
[ Voor 3% gewijzigd door Twido op 23-11-2006 13:47 ]
Zie suggestie boven. Maxtor kan er toevallig mee bezig zijn in nieuwere firmware... Zoals bij de Synology, die wordt ook steeds geupdate en uitgebreid met functies.Twido schreef op donderdag 23 november 2006 @ 13:45:
Ja , je hebt gelijk, mijn huiswerk niet goed gemaakt![]()
Maar moest er een fatsoenlijk powermanagement op gezeten hebben, zou ik hem wel gehouden hebben maar nu moet ik hem toch manueel gaan opzetten en afzetten (wat moeilijk is vanuit de kelder)en dat was niet mijn bedoeling.
Ik heb er 2 PC's ophangen en zou er volgend jaar nog een laptop (en nieuwe draadloze modem-router) willen aan toevoegen.
Maar voor mij was het ook belangrijk dat er mensen van buitenaf op de NAS kunnen aanloggen om bepaalde dingen te kunnen downloaden. (zo moest ik niet steeds naar mijn klanten om wat software te gaan aanpassen of updaten, enz..)
Ik ga hem alvast terug brengen en nog even de kat uit de boom kijken.
Zou het, met een op PCI aangesloten firewirekaart (800) ook een stuk sneller gaan als met USB2?
Alvast bedankt voor al jullie uitstekende steun en info zonder een leek in deze materie de grond in te boren(is vaak anders op bepaalde forums)
Oke misschien mis ik wat, maar hij komt in kelder? Dan maakt het toch niet uit dat hij niet uitkan. Ik vermoed trouwens dat er geen diamond disc in zit maar een maxline. Maxlines zijn betrouwbaarder en bedoeld om langer te draaien. Oke, eigenlijk niet voor 24/7 gebruik.
Misschien om handig om even te melden. De DS heeft sindskort een poweron functie. Stel door een reden valt stroom weg en je pand krijgt weer stroom dan gaat de DS weer aan. Dit is dus niet standaard bij de meesten. Normaal moet je dan zelf weer op power on knop rammen. Toch wel handig als die in een kelder ligt
Mmm, lastige vraag gezien het feit dat je het via een gedeelde PCI poort wilt laten lopen. Ik zou het waarschijnlijk dan toch bij USB2 houden. Ik bracht Firewire te sprake omdat je 1000mbit op je pc hebt. Meestal zit er dan ook een Firewire poort op. Je kan ook eens kijken of het niet via een losse bracket kan (soort verlenger vanaf je moederbord naar achterkant of voorkant, meestal doet mobo fabrikant een bracket usb en een bracket firewire in de doos). Firewire heeft minder overhead en hoeft niet te delen waardoor je kans hebt iets hoger scores te halen. Ik verwacht dat dit teniet gedaan wordt door de pci poort. Ik heb hier helaas geen ervaring mee. En ik kan het ook niet testen voor je.
Ok, ik had nog wel even bij NAT gekeken, maar had dus alleen een firewall rule ingesteldQuakie schreef op donderdag 23 november 2006 @ 13:38:
[...]
Je zat voor de helft goedJe moet de NAT settings nog wijzigen. Daar staat standaard alle ports geblokt. Had je ongeveer zelfde nogmaals moeten invullen.
Oke heb totaal geen ervaring met VPN, maar 500 a 600KB upload? Zoals ik het lees van je DS naar je werk toe? Wat voor lijn heb je er wel niet aanhangen dan? Ik trek hier 118kB vanaf DS naar me werk (24/1 adsl2+ lijn).
Ik vind hardeschrijf redelijk stil hier. Inderdaad de WD. Bij mij is de fan een irritatiebron. Helaas springt ie gauw aan en gaat pas uit nadat DS in standbye modus valt. Mijn oude file server met 6schrijven staat er naast en de DS maakt meer kabaal. Voornamelijk hoge tonen van fan. Je zou hem nog eens kunnen openschroeven om te zien of je hd goed bevestigd zit. Ik heb bijv fangeluid is lager gekregen na inspectie. Kan je gelijk op stof checken....
Helaas, geen ervaring mee. Ik vind het een beetje omslachtig. Via extern programma de tracker doorsturen naar DS en download begint. Ik gebruik zelden torrent files dus die enkele keer doe ik het wel via utorrent. Ik voorzie alleen problemen als downloadstation niet bij de EzInternet staat. Zo uit me hoofd was het ftp port21 web port80 en nog een? Misschien voor de downloadstation en ben je er... wel even je upload max vast zetten op bijv 40kB of 50kB.
Mocht je er niet uitkomen drop het hier neer en ik ga wel even ermee kutte. vind ik toch leuk
De 101j heeft passieve koeling meen ik, dus daar heb ik geen last van. Misschien dat bij de 500GB een andere schijf er in gooien? (of een minder stille van WD)
Ik bedenk me nu wel dat ik mijn PC nog eens van een stillere cooler wil voorzien heheh
Ik had een bestand GEUPLOAD, dus van m'n werk naar m'n DiskStation. En dan nu gewoon achter m'n werkplek, dus geen VPN
Valt wellicht tegen aangezien ik een 5MBit/830KBit adsl verbinding heb
Ik gebruik Azureus voor torrents en volgens mij werkt die met port 6083 of zo. Ik moet er ook nog even verdiepen, hoewel dat wel geen 'even' zal worden
Aha, altijd lastig upload download.... van wat naar waar
Maar niet slecht.. Je trekt je adsl 5mbit lijn vol .....
edit: zal de belgische IT mannetje eens gaan uitlachen.. 200 a 220kB is gewoon weg traag... zeker voor een bedrijfslijn richting Belgie toe...wel jammer had graag met 1.9a2MB geupload naar DS toe
Volgens mij is het makkelijker dan je denkt. Als je het via je DS wilt gaan doen. Als je het aan wilt zetten staan daar de ports bij. Deze dus invullen (firewall en NAT
Ik neem aan dat je dit ook bij Azereus gedaan hebt? Anders haal je nooit goede snelheid, want de zyxel firewall/NAT is redelijk goed met blokken...
[ Voor 10% gewijzigd door Quakie op 23-11-2006 14:40 ]
600KB/s is inderdaad wel lekker, jammer dat ik nooit zal uploaden heheh. En m'n upstream is met 830Kb/s nou ook niet bijzonder genoeg om te gaan testen
Ik heb eigenlijk nog nooit gerommeld in m'n Zyxel voor Azureus, terwijl ik dat nog wel eens had willen doen, want het schiet soms niet op nee (hoewel ik dan ook niet kan raden of dat aan de Zyxel ligt).
Moet ik ook eens gaan induiken
Argh iets voor de toekomst misschien... kan je die WD in je gewone pc rammen.
Nou kan toch nog een stevige 80 a 90kB zijn.. Oke je moet geen haast hebben maar zo groot verschil met 100 a 110kB is het nou ook weer niet...
Zie hier screenshot van utorrent. Zelfs deze screenshot is te vroeg genomen, omdat downloadsnelheid over de 1300kB is gekomen.
Dit was een test om te laten zien aan een vriend van me dat je poorten moet open gooien (toevallig ook een zyxel modem)
oeps per ongeluk web folder verwijderd.... pic is dus weg
Ik zou me dus erin gaan verdiepen
edit2: Ik gok trouwens dat ik dit niet zal gaan halen met de DS. Of het moet een zuinige torrent client zijn. Misschien dat ik dit weekend eens kan testen.
edit:
lol mocht plaatje heel heel heel heel erg laat komen dan ligt me DS te slapen
zal hem wel gaan verplaatsen naar providers space. Eerst een verjaardagje van me pa...
[ Voor 26% gewijzigd door Quakie op 25-11-2006 11:57 ]
Gaat dit goed?
Dit vanwege het feit dat ik mijn laptop gebruik en wireless wat kleine hoeveelheden aan data wil en moet overpompen.
Mijn freecom klapte er steeds uit, maar dit komt omdat ik de freecom geen ip kan geven en deze synology wel.
Fritzbox 7490, 1x Netgear GS108E, 2x TP-Link SG105E, HP2520-8G-POE
Heb geen snelheidtests gedaan of zo, maar wel gemerkt dat FTP veel sneller gaat als via Verkenner (en mocht je er uit klappen, dan kun je via FTP nog resumen
www.portforward.com is trouwens wel een pwnage site voor dit onderwerp
Jip zie boven 2 tests. (let op! Er is een probleem met huidge firmware van Synology. Sommige hebben last van het feit dat de DS de datastroom dropt. Zelf ook paar keer gehad. Word in toekomst gefixt)magic_japie schreef op donderdag 23 november 2006 @ 20:46:
Is er ook al getest om vanaf een laptop die wireless aangesloten zit op een access-point om daarop te streamen, data over te pompen?
Gaat dit goed?
Dit vanwege het feit dat ik mijn laptop gebruik en wireless wat kleine hoeveelheden aan data wil en moet overpompen.
Mijn freecom klapte er steeds uit, maar dit komt omdat ik de freecom geen ip kan geven en deze synology wel.
Geen ip? Hoe is je Freecom dan gekoppeld? Je kan ook eens naar je buffer settings kijken....om kleine drops op te vangen.
Echter zou ik graag nog enkele dingen te weten komen van enkele gebruikers:
- Wanneer je ftp gebruikt, wat krijg je te zien bij het inloggen? Alle shares die je via mijn netwerklocaties zou zien of kom je in een soort home directory uit? Kan je op basis van de gebruiker dan ook de toegang beperken? Bvb een gebruiker die enkel in share x en z kan, die via ftp dus ook enkel in x en z kan?
- Kunnen toegangsrechten vlot ingesteld worden? Ik denk aan gebruiker a read/write en gebruiker b read-only, gebruiker c geen toegang?
Moet voldoen aan de volgende eisen.
Must:
- Minimaal 3 schijven.
- Raid 0 + 1
- Sata II ,
- Esata, firewire
- 500 GB min.
Would:
- Raid 5
- Gbit
- 19inch
- 3x 320gb sataII
Budget 500,00 Inclusief schijven.
http://www.ximeta.com/web/products/index.php
De netdisk office versie dual, leek me wel leuk.
Voldoet bijna aan de must eisen alleen USB en GBIT.
Ook kan ik geen prijs van dit product vinden.
http://www.perfectsystems...500-GB-Pro-(USB/1394-800)
1 schijf, geen raid
[ Voor 41% gewijzigd door battler op 25-11-2006 16:27 ]
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Dit topic is gesloten.