[Ervaringen]Ethernet harddisks

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste
Acties:
  • 72.419 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_japie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-12-2023
Quakie schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 14:17:
[...]

Jip zie boven 2 tests. (let op! Er is een probleem met huidge firmware van Synology. Sommige hebben last van het feit dat de DS de datastroom dropt. Zelf ook paar keer gehad. Word in toekomst gefixt)

Geen ip? Hoe is je Freecom dan gekoppeld? Je kan ook eens naar je buffer settings kijken....om kleine drops op te vangen.
Ik kan mijn freecom via usb2 of via netwerkkabel aansluiten, maar dan wordt er via de software een netwerkshare gemaakt naar de freecom schijf. Ik kan deze freecom geen static ip geven, omdat dit de classic SL versie is.
Maar mijn freecom zit al vol met 120 GB dus er moet een grotere schijf komen.

Heeft iemand toevallig al de QNAP TS-101 in zijn / haar bezit? Ik zit namelijk nog erg te twijfelen tussen de QNAP en de Synology.

Fritzbox 7490, 1x Netgear GS108E, 2x TP-Link SG105E, HP2520-8G-POE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Tom_G schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 15:56:
Ik overweeg toch ook stillaan een DS-106E aan te schaffen om m'n luidruchtige, stroomvretende en overkill fileserver te vervangen.

Echter zou ik graag nog enkele dingen te weten komen van enkele gebruikers:
- Wanneer je ftp gebruikt, wat krijg je te zien bij het inloggen? Alle shares die je via mijn netwerklocaties zou zien of kom je in een soort home directory uit? Kan je op basis van de gebruiker dan ook de toegang beperken? Bvb een gebruiker die enkel in share x en z kan, die via ftp dus ook enkel in x en z kan?
- Kunnen toegangsrechten vlot ingesteld worden? Ik denk aan gebruiker a read/write en gebruiker b read-only, gebruiker c geen toegang?
Via FTP zie je alle shares en kan je de shares ingaan. Heb je er als user (of als groep van die user) geen rechten om daar te kijken of te schrijven, dan worden die read/write rechten ook daar gehonoreerd.
Ik vind dat je die rechten snel kan op zetten. Als je een share kiest, dan kan je van die share bepalen welke users en/of groepen erbij mogen om het te lezen en welke om te schrijven. Het is op een unix structuur gebaseerd, dus tja... ik weet niet echt beter.

Met een ext3 filesystem heb je een user, group, other die je per directory en file kan toewijzen. De Synology beschouwt in de admin-interface iedere share als een directory (is ook wel een beeeeeeetje logisch |:( ), maar goed daarvan kan je dus vertellen welke groepen en user er mogen lezen en/of schrijven.

Wat niet mogelijk is met een Unix systeem in het algemeen, zonder ACLs of andere dingen te gebuiken, is dat als je bepaalde exclusieve rechten aan een individu wilt onttrekken, terwijl zijn groep bijv. daar wel mag lezen, dat je dat niet kan uitdrukken. Want via zijn groepsrechten kan die gebruiker wel iets lezen. Dat is unix filesystem-rechten 1.0.1

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
2 nieuwe reviews Van Tomshardware.

De D-Link DNS-323
http://www.tomsnetworking...1/15/dlink_dns323_review/

En de Thecus N5200, de allersnelste betaalbare RAID6 NAS
http://www.tomsnetworking.../thecus_n5200_nas_review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 20:36
Quakie schreef op donderdag 23 november 2006 @ 13:38:
[...]

Je zat voor de helft goed :) Je moet de NAT settings nog wijzigen. Daar staat standaard alle ports geblokt. Had je ongeveer zelfde nogmaals moeten invullen.
Oke heb totaal geen ervaring met VPN, maar 500 a 600KB upload? Zoals ik het lees van je DS naar je werk toe? Wat voor lijn heb je er wel niet aanhangen dan? Ik trek hier 118kB vanaf DS naar me werk (24/1 adsl2+ lijn).

Ik vind hardeschrijf redelijk stil hier. Inderdaad de WD. Bij mij is de fan een irritatiebron. Helaas springt ie gauw aan en gaat pas uit nadat DS in standbye modus valt. Mijn oude file server met 6schrijven staat er naast en de DS maakt meer kabaal :( . Voornamelijk hoge tonen van fan. Je zou hem nog eens kunnen openschroeven om te zien of je hd goed bevestigd zit. Ik heb bijv fangeluid is lager gekregen na inspectie. Kan je gelijk op stof checken....

Helaas, geen ervaring mee. Ik vind het een beetje omslachtig. Via extern programma de tracker doorsturen naar DS en download begint. Ik gebruik zelden torrent files dus die enkele keer doe ik het wel via utorrent. Ik voorzie alleen problemen als downloadstation niet bij de EzInternet staat. Zo uit me hoofd was het ftp port21 web port80 en nog een? Misschien voor de downloadstation en ben je er... wel even je upload max vast zetten op bijv 40kB of 50kB.

Mocht je er niet uitkomen drop het hier neer en ik ga wel even ermee kutte. vind ik toch leuk ;)
Het lijkt niet zo moeilijk, dat Download Redirector. Maar kun je nu maar 1 bestand tegelijk downloaden? Dat idee heb ik nu...
En kun je ook een torrent waarmee je al bezig was in Download Redirector gooien, of moet je echt van de grond af aan beginnen? (het is mij in ieder geval nog niet gelukt om dat 1e te bewerkstelligen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil 2 WD netcenters 500 GB in het netwerk plaatsen, kan ik dan de 2 de netcenter zo instellen zodat hij automatisch elke dag een backup maakt van de 1 ste schijf ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokkom
  • Laatst online: 07-09 22:43
Mijn voorkeur neigt naar de Qnap. Ik denk het metalen ontwerp beter de warmte afvoert. Verder zit er volgens mij weinig verschil tussen de twee qua mogelijkheden. Dus is het ook een kwestie van smaak. En natuurlijk de juiste harde schijf. Ik heb zitten twijfelen tussen een Seagate en een Western Digital en de laatste lijkt mij het snelste en het stilste. Ik ben nu bij Salland Automatisering aan het kijken. Waar ik verder nog aan twijfelde was het gebruik: misschien is het voor sommige mensen voldoende om alleen een netwerkschijf te kopen, dit scheelt weer 100 euro (oftewel ruim 100 gig).
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 07:43

Quakie

quakelen

Er is een nieuwe beta van Synology uit oa voor de DS106E

beta

Net er op geknald. Er is op zich niet veel veranderd, alleen 1 belangrijke nl draadloze copy acties. Deze zou nu gewoon moeten (blijven) werken.. ik heb er zelf ook last naar mate de DS106E lang heeft aangestaan zonder reboot....
Hopelijk nu dus opgelost. :)

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Quakie schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 11:48:
Er is een nieuwe beta van Synology uit oa voor de DS106E

beta

Net er op geknald. Er is op zich niet veel veranderd, alleen 1 belangrijke nl draadloze copy acties. Deze zou nu gewoon moeten (blijven) werken.. ik heb er zelf ook last naar mate de DS106E lang heeft aangestaan zonder reboot....
Hopelijk nu dus opgelost. :)
Uhm ... is dit een probleem waardoor je draadloze verbinding gaar gaat doen ofzo? Heb ik toevallig last van, maar heb altijd mijn eigen laptop de schuld gegeven... Volgens mij zwets ik hier alleen maar... kan je uitleggen wat dit nou precies op zou moeten lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Precies wat je zegt.. dat je ineens geen draadloze verbinding meer hebt, ineens je DVD stopt met spelen etc, alle vage verbindingsproblemen behalve FTP. Dat is enige wat wel goed werkt.
Je hebt helemaal gelijk, ik verdacht ook me laptop, omdat er op me gewone pc niks aan de hand is.
Bij sommige is het zelfs nog erger. Die krijgen een mooie blauwe scherm te zien zodra ze draadloos iets van de DS proberen af te halen.
De beta moet als het goed dit oplossen. Vorige beta deed het hier ook goed de eerste paar dagen/weken, maar ging steeds vager doen. Het is nu dus nog te vroeg om te zeggen dat het inderdaad gefixt is. Ik heb net voor me vriendin Marco in concert geprobeerd. Dit is een dvd9 met super kwaliteit. Dit is al te zien in de stream die dik 1.5MB a 2MB vraagt....Ik heb geen hapering gemerkt. Me gevoel zegt dat vorige beta dit niet aangekund had.. Hoop dat het hierdoor ietsjes duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Hey Quakie, heb jij al wat met je DiskStation lopen puzzelen wat betreft het "aanmaken" van FTP accounts?
Ik ben er nu een beetje mee aan het puzzelen. Ik heb het idee dat ik voor een user maar 1 bepaald recht voor een shared folder kan aangeven, terwijl ik zeg maar in een onderliggende map (de upload) map ook schrijfrechten wil toekennen. Maar zoals ik het nu zie zou dat dan een aparte shared folder worden?

En oh ja, kan ik nog restricties opleggen hoeveel logins een account mag hebben? Volgens mij was ik dat eens tegengekomen, maar ik vind het nu niet terug...

[ Voor 16% gewijzigd door Shadow_Zero op 03-12-2006 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEV
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01-2023

JEV

Ok ik weet niet of mijn vraag hier thuis hoort maar ik probeer het gewoon. :)
Ik heb een Evertech external harddrive casing gekocht met ethernet toegang.
Hij is zowel een Samba als een ftp server.
Nou heb ik alleen een klein probleempje. :'(
Als ik een file op de server ze (Bijv. pdf) en het er daarna weer probeer te downloaden gaat het goed.
Probeer ik het nog een 2de keer dan is de file corrupt. :(
Ook met bijv. rar files heb ik hetzelfde probleem.
jpg gaan tot dusver goed.
Als ik mijn ftp d/l bekijk in mijn ftp programma dan zie ik ook de eerste keer een 100% dowload en de 2de keer een mindere.
Wie kent dit probleem en weet wat er aan te doen is????? :?

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Quakie schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 21:51:
Precies wat je zegt.. dat je ineens geen draadloze verbinding meer hebt, ineens je DVD stopt met spelen etc, alle vage verbindingsproblemen behalve FTP. Dat is enige wat wel goed werkt.
Je hebt helemaal gelijk, ik verdacht ook me laptop, omdat er op me gewone pc niks aan de hand is.
Bij sommige is het zelfs nog erger. Die krijgen een mooie blauwe scherm te zien zodra ze draadloos iets van de DS proberen af te halen.
De beta moet als het goed dit oplossen. Vorige beta deed het hier ook goed de eerste paar dagen/weken, maar ging steeds vager doen. Het is nu dus nog te vroeg om te zeggen dat het inderdaad gefixt is. Ik heb net voor me vriendin Marco in concert geprobeerd. Dit is een dvd9 met super kwaliteit. Dit is al te zien in de stream die dik 1.5MB a 2MB vraagt....Ik heb geen hapering gemerkt. Me gevoel zegt dat vorige beta dit niet aangekund had.. Hoop dat het hierdoor ietsjes duidelijker is.
Ja ja, het is heel duidelijk wat je zegt. Gek genoeg had ik het net dus weer. Ik ben wat Kerstkaartjes voor ons zelf aan het tekenen en wou het op de netwerkdisk wegschrijven... Na 2x explorer.exe te zien crashen op mijn slaptop heb ik maar leechftp gepakt om mijn files op die disk te zetten. Zeer, zeer vreemd. Ik zal de beta er op gooien, want ik wordt er knetter van. FTP is altijd active en bloedsnel overigens, maar ja... ik wil ook met de CIFS/Windows shares interface knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VisionMaster schreef op zondag 26 november 2006 @ 10:15:
[...]

Via FTP zie je alle shares en kan je de shares ingaan. Heb je er als user (of als groep van die user) geen rechten om daar te kijken of te schrijven, dan worden die read/write rechten ook daar gehonoreerd.
Ik vind dat je die rechten snel kan op zetten. Als je een share kiest, dan kan je van die share bepalen welke users en/of groepen erbij mogen om het te lezen en welke om te schrijven. Het is op een unix structuur gebaseerd, dus tja... ik weet niet echt beter.

Met een ext3 filesystem heb je een user, group, other die je per directory en file kan toewijzen. De Synology beschouwt in de admin-interface iedere share als een directory (is ook wel een beeeeeeetje logisch |:( ), maar goed daarvan kan je dus vertellen welke groepen en user er mogen lezen en/of schrijven.

Wat niet mogelijk is met een Unix systeem in het algemeen, zonder ACLs of andere dingen te gebuiken, is dat als je bepaalde exclusieve rechten aan een individu wilt onttrekken, terwijl zijn groep bijv. daar wel mag lezen, dat je dat niet kan uitdrukken. Want via zijn groepsrechten kan die gebruiker wel iets lezen. Dat is unix filesystem-rechten 1.0.1
Op dit moment gebruik ik een Windows 2003 server. Bij de eerste keer inloggen met Windows XP moet er een wachtwoord worden ingevoerd voor benaderen van een netwerkshare. De username waarmee wordt ingelogd is dan de username van de XP user. Vinkje zetten bij de eerste keer inloggen zorgt dat het voortaan mogelijk is direct naar de netwerkshare te gaan.

Is dit ook mogelijk bij het gebruik van de Synology Disk Station 101j? Als de user niet direct wordt overgenomen van de XP user, is het dan alsnog mogelijk in te loggen op de Synology Disk Station 101j en de username/wachtwoord combinatie te laten onthouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ik heb een eigen server in elkaar geprutst die fungeert als een ethernet harddisk (bestaat dat woord eigenlijk)?

Linux erop geinstalleerd en ik benader de schijf met 55+ MB/s schrijven _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Samba snelheden bijna hetzelfde, ongeveer 49 MB/s.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

VisionMaster schreef op zondag 03 december 2006 @ 19:55:
[...]

Ja ja, het is heel duidelijk wat je zegt. Gek genoeg had ik het net dus weer. Ik ben wat Kerstkaartjes voor ons zelf aan het tekenen en wou het op de netwerkdisk wegschrijven... Na 2x explorer.exe te zien crashen op mijn slaptop heb ik maar leechftp gepakt om mijn files op die disk te zetten. Zeer, zeer vreemd. Ik zal de beta er op gooien, want ik wordt er knetter van. FTP is altijd active en bloedsnel overigens, maar ja... ik wil ook met de CIFS/Windows shares interface knallen.
Beta lost hier het probleem niet op :( misschien dat je problemen het iets verminderen...

Ik ga contact opnemen met Synology over dit...... zwaar irritante bug want ik gebruik hem 80% draadloos, maar zelfs een low filmpje afspelen gaat niet hier....
Ik heb hier geen 330eur voor betaald... om elke maand een beta erop te knallen...... grrr... FTP snelheid is trouwens iets gezakt.. denk 80% met vorige beta.

edit1:
Misschien ben ik nu iets te hard. het is een fantastische apparaat, zolang je hem niet draadloos gebruikt. Ik raad de DS dus op dit moment ook af als je hem draadloos wilt gebruiken. Zo zie je maar weer dat diverse reviews hem dus niet volledig testen. Of niet lang testen wat niet gek is.
Om hem elke dag te rebooten plus switches en ap gaat me te ver.. Een keertje in de maand kan, maar zeker niet dagelijks.

Ik ga hem nu maar re-indexeren. Vorige keer loste het me photo online prob op nadat ik mediaserver activeerde. Het is een gokje, maarja je moet wat als je vriendin weereens kwaad kijkt en gaat schelden om dat dr favo serie er voor de 100e x eruit knalt. :'(

[ Voor 25% gewijzigd door Quakie op 04-12-2006 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Shadow_Zero schreef op zondag 03 december 2006 @ 13:57:
Hey Quakie, heb jij al wat met je DiskStation lopen puzzelen wat betreft het "aanmaken" van FTP accounts?
Ik ben er nu een beetje mee aan het puzzelen. Ik heb het idee dat ik voor een user maar 1 bepaald recht voor een shared folder kan aangeven, terwijl ik zeg maar in een onderliggende map (de upload) map ook schrijfrechten wil toekennen. Maar zoals ik het nu zie zou dat dan een aparte shared folder worden?

En oh ja, kan ik nog restricties opleggen hoeveel logins een account mag hebben? Volgens mij was ik dat eens tegengekomen, maar ik vind het nu niet terug...
jip, draait hier een volledige FTP server ook naar buiten toe...

wat je wilt kan helaas (NOG) niet. Het staat op diverse mensen dr verlanglijstje en komt in de toekomst (MOGELIJK) in een firmware release. Persoonlijk verwacht ik niet dat het al te snel gebeurt aangezien bovenstaand probleem met WiFi bestempeld staat als groot. En gelijk hebben ze.

Ik werk hier met groups. Ik vind het makkelijk werken. Het beste is om op dit moment je sharenaam zo klein mogelijk te maken. Ik bedoel hier mee bijv photo, music, video, prive en dus niet data en dan eronder prive, music, video etc. Ik heb het hier nog niet als een gemis ervaart. Enige nadeel is dat je ontiegelijk veel shares krijgt waardoor deze computer dus langzaam reageert (hier te minste, hij moet eerst alle shares zoeken!)

Nee je kan geen restricties toewijzen. Enige wat je kan doen is het aantal pogingen tot foutief inloggen dat ie op blacklist komt te staan. Dit werkt, ik heb mezelf al een keer buitengesloten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Verwijderd schreef op zondag 03 december 2006 @ 21:19:
[...]

Op dit moment gebruik ik een Windows 2003 server. Bij de eerste keer inloggen met Windows XP moet er een wachtwoord worden ingevoerd voor benaderen van een netwerkshare. De username waarmee wordt ingelogd is dan de username van de XP user. Vinkje zetten bij de eerste keer inloggen zorgt dat het voortaan mogelijk is direct naar de netwerkshare te gaan.

Is dit ook mogelijk bij het gebruik van de Synology Disk Station 101j? Als de user niet direct wordt overgenomen van de XP user, is het dan alsnog mogelijk in te loggen op de Synology Disk Station 101j en de username/wachtwoord combinatie te laten onthouden?
Misschien niet een volledige beantwoording van je vragen, maar het schets misschien iets duidelijkheid.

Ik heb 2 pc's met windows xp prof. Deze twee hoeven niet in te loggen op de DS. De shares zijn gekoppeld onder deze computer. Ik heb 1 laptop met windows home. Deze moet zich aanmelden met alleen een paswoord. Alle drie hebben ze dezelfde accountname. Ik ga er dus vanuit dat de DS op username logt. Een andere username die niet op DS bekend staat zal waarschijnlijk zich ook moeten aanmelden.

Ik wil het voor je testen op zich... ik verwacht met het aanmaken van een andere user dat je dit kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

JEV schreef op zondag 03 december 2006 @ 14:02:
Ok ik weet niet of mijn vraag hier thuis hoort maar ik probeer het gewoon. :)
Ik heb een Evertech external harddrive casing gekocht met ethernet toegang.
Hij is zowel een Samba als een ftp server.
Nou heb ik alleen een klein probleempje. :'(
Als ik een file op de server ze (Bijv. pdf) en het er daarna weer probeer te downloaden gaat het goed.
Probeer ik het nog een 2de keer dan is de file corrupt. :(
Ook met bijv. rar files heb ik hetzelfde probleem.
jpg gaan tot dusver goed.
Als ik mijn ftp d/l bekijk in mijn ftp programma dan zie ik ook de eerste keer een 100% dowload en de 2de keer een mindere.
Wie kent dit probleem en weet wat er aan te doen is????? :?
Ken het probleem niet. Met samba zeker geen last?
Al een ander FTP prog geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ik heb trouwens totaal geen problemen met mijn Wifi laptop en de DS 101j.
Die draait Windows XP SP2 op FAT32.
Kwam er net wel achter dat FAT32 geen bestanden groter dan 4gb aan kan :/

Ik houd nu in ieder geval de public map aan alszijnde waar externe gebruikers op zouden mogen, de rest worden inderdaad andere shares. Voor het admin account gebruik ik nu het aparte user account, aangezien ik met het probleem zat dat de standaard Systeem groep ("users") waar deze onder viel, daar komen ALLE gebruikers in terecht, zonder dat je ze kunt verwijderen. Dus alle gebruikers die via FTP inlogten, hadden lees een schrijfrechten, terwijl ze alleen leesrechten mogen hebben.

Ik vind het maar raar dat je die "users" usergroep niet kunt beheren...
Maar goed, deze workaround werkt volgens mij ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Shadow_Zero schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 07:32:
Ik heb trouwens totaal geen problemen met mijn Wifi laptop en de DS 101j.
Die draait Windows XP SP2 op FAT32.
Kwam er net wel achter dat FAT32 geen bestanden groter dan 4gb aan kan :/

Ik houd nu in ieder geval de public map aan alszijnde waar externe gebruikers op zouden mogen, de rest worden inderdaad andere shares. Voor het admin account gebruik ik nu het aparte user account, aangezien ik met het probleem zat dat de standaard Systeem groep ("users") waar deze onder viel, daar komen ALLE gebruikers in terecht, zonder dat je ze kunt verwijderen. Dus alle gebruikers die via FTP inlogten, hadden lees een schrijfrechten, terwijl ze alleen leesrechten mogen hebben.

Ik vind het maar raar dat je die "users" usergroep niet kunt beheren...
Maar goed, deze workaround werkt volgens mij ook wel.
Het was me nog niet eens opgevallen, ik heb hier gelijk eigenlijk om heen gewerkt. Ik vatte users als een verzamelplek voor alle users op.

Afbeeldingslocatie: http://www.quakie.tweakdsl.nl/pics/ftpusers.jpg

Ik heb 1 nieuwe group gemaakt voor externe ip's. En daar de users onder gehangen. Nu kan je bijna niet foutief de rechten indelen omdat het naampje o zo duidelijk is.

Bovenstaand:

onbekend kan alleen lezen.
intern kan alles
dit is public share, dus extern kan ook alles.
op andere shares staan deze op read only of no access.

group users wordt dus niet gebruikt, omdat inderdaad daar iedereen invalt.
Hier werkt dit super goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals de vraag.

Ik wil 2 WD netcenters 500 GB in het netwerk plaatsen, kan ik dan de 2 de netcenter zo instellen zodat hij automatisch elke dag een backup maakt van de 1 ste schijf ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 10:27

Mex

http://www.lidl.nl/nl/hom...terne_400_GB_harde_schijf

400gb, 179€ bij de Lidl vanaf 18-12, verdere info over het ding heb ik nog niet gevonden.

Afbeeldingslocatie: http://www.lidl.nl/C1256C790050C7BC/images/IT.06_5979/$file/06_5979_b.jpg

Externe 400 GB harde schijf
  • Databox met USB en netwerkaansluiting
  • Samsung® harde schijf
  • Ultra-Cool 75 mm koeling
  • Geformateerd: ca. 372 GB
  • USB 2.0 en RJ 45-aansluiting
  • Ultra ATA/100, 7200 RPM, 8 MB cache
  • In stevige rvs behuizing
  • Incl. adapter, USB- en RJ45-kabel en houder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Niet online

pelican

Hallo, ik had even een vraagje over deze NAS drives. Is het met de meeste (bijv de DS of bovenstaande Targa van de Lidl) mogelijk dat dat de schijven inactief worden als je ze niet gebruikt? Net zoals je ze bij je power-opties in een normale pc op inactief kunt zetten als de pc bijv. 15 minuten niet wordt gebruikt? Ze hoeven van mij niet dag en nacht aan te staan namelijk (i.v.m. stroomverbruik en slijten) maar dan kun je er wel altijd bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
pelican schreef op maandag 11 december 2006 @ 13:08:
Hallo, ik had even een vraagje over deze NAS drives. Is het met de meeste (bijv de DS of bovenstaande Targa van de Lidl) mogelijk dat dat de schijven inactief worden als je ze niet gebruikt? Net zoals je ze bij je power-opties in een normale pc op inactief kunt zetten als de pc bijv. 15 minuten niet wordt gebruikt? Ze hoeven van mij niet dag en nacht aan te staan namelijk (i.v.m. stroomverbruik en slijten) maar dan kun je er wel altijd bij.
Bij de Synology kan dat idd

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
Mex schreef op maandag 11 december 2006 @ 12:58:

400gb, 179€ bij de Lidl vanaf 18-12, verdere info over het ding heb ik nog niet gevonden.

[afbeelding]

Externe 400 GB harde schijf
  • Databox met USB en netwerkaansluiting
  • Samsung® harde schijf
  • Ultra-Cool 75 mm koeling
  • Geformateerd: ca. 372 GB
  • USB 2.0 en RJ 45-aansluiting
  • Ultra ATA/100, 7200 RPM, 8 MB cache
  • In stevige rvs behuizing
  • Incl. adapter, USB- en RJ45-kabel en houder
Vraag me vooral af of je de USB en netwerk aansluitingen beide tegelijk kunt gebruiken... Meestel is USB op NAS bedoeld om een backup van NAS>USB disk te maken.

Waarom nodig? Ga denk ik Philips TV (32PF9731) aanschaffen en die heeft USB aansluiting. Kan ik deze naast de TV zetten en via het netwerk updaten. (vanaf de Synology.... die kan die nl niet, zowel USB als netwerk interface)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 19:21
Dat is best een mooie aanbieding bij Lidl... Misschien maar even halen.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmz dat apparaat van de lidl lijkt me wel een leuk ding.

Ik heb sinds kort een laptop, maar daar zit maar een 40gb HDtje in. Nu zoek ik een apparaat wat ik via usb 2.0 aan de laptop kan hangen, zodat ik wat meer HD ruimt heb.

Nu zou het handig zijn als ik op school zit (en dus de HD niet mee neem) ik via een internet verbinding bij m'n mp3tje kan... zou dat kunnen met dit apparaat? En gaat dat dan via ftp of via windows shares iod?

Zijn er trouwens nog andere producten in deze prijsklasse die vergelijkbare functionalisteit bieden, maar met misschien wat minder schijfruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 07:42

UTP

Unshielded Twisted Person

Mex schreef op maandag 11 december 2006 @ 12:58:

Na lang zoeken vond ik dan eindelijk de gebruiksaanwijzing, wat een brakke site zeg:
http://www.service.targa...._NDAS-400_UK_NL_NO_SE.pdf
Spyro_the_Dragon schreef op maandag 11 december 2006 @ 13:30:
[...]

Vraag me vooral af of je de USB en netwerk aansluitingen beide tegelijk kunt gebruiken... Meestel is USB op NAS bedoeld om een backup van NAS>USB disk te maken.

Waarom nodig? Ga denk ik Philips TV (32PF9731) aanschaffen en die heeft USB aansluiting. Kan ik deze naast de TV zetten en via het netwerk updaten. (vanaf de Synology.... die kan die nl niet, zowel USB als netwerk interface)
Nee, dit kan niet volgens de manual maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Misschien werkt het toch omdat de TV voor de rest niet in je netwerk hangt. Wat ze bedoelen volgens mij is dat je niet én RJ45 én UTP tegelijk op 1 computer kunt aansluiten ;)
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 15:47:
Hmmz dat apparaat van de lidl lijkt me wel een leuk ding.

Ik heb sinds kort een laptop, maar daar zit maar een 40gb HDtje in. Nu zoek ik een apparaat wat ik via usb 2.0 aan de laptop kan hangen, zodat ik wat meer HD ruimt heb.

Nu zou het handig zijn als ik op school zit (en dus de HD niet mee neem) ik via een internet verbinding bij m'n mp3tje kan... zou dat kunnen met dit apparaat? En gaat dat dan via ftp of via windows shares iod?

Zijn er trouwens nog andere producten in deze prijsklasse die vergelijkbare functionalisteit bieden, maar met misschien wat minder schijfruimte?
Zo te zien zit er geen FTP functionaliteit op. Maar je zou op je thuis computer natuurlijk een ftp-server kunnen draaien en dan daar deze schijf sharen. Maar dan lijkt me een losse USB/FW-schijf goedkoper. Of je laptopschijf upgraden ;)

En er zijn in deze prijsklasse wel wat spullen te krijgen met FTP. Maar die staan al in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:48
Sitecom heeft er inmiddels ook 1 :

http://www.sitecom.com/pr...oductid=540&subgroupid=46

Met Samba en FTP... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
UTP schreef op maandag 11 december 2006 @ 22:11:
[...]

Na lang zoeken vond ik dan eindelijk de gebruiksaanwijzing, wat een brakke site zeg:
http://www.service.targa...._NDAS-400_UK_NL_NO_SE.pdf
[...]
Nee, dit kan niet volgens de manual maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Misschien werkt het toch omdat de TV voor de rest niet in je netwerk hangt. Wat ze bedoelen volgens mij is dat je niet én RJ45 én UTP tegelijk op 1 computer kunt aansluiten ;)
[...]
Kijk, dat is handig die manual. De netwerkfunctionaliteit vereist locale software op PC (elke PC waarop je m wilt gebruiken). No-go voor mij dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 10:27

Mex

Spyro_the_Dragon schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 12:49:
[...]

Kijk, dat is handig die manual. De netwerkfunctionaliteit vereist locale software op PC (elke PC waarop je m wilt gebruiken). No-go voor mij dus
Volgens mij doet die software niet meer dan ipnr naar driveletter mappen, voor het wat minder it-minded volk zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Mex schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 16:24:
[...]

Volgens mij doet die software niet meer dan ipnr naar driveletter mappen, voor het wat minder it-minded volk zeg maar.
Ja, dat doet de Synology software volgens mij ook als je dat aangeeft. Niet iets voor mij, maar ja ... zit niet voor niets op dit forum }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand dat ding bij de Lidl al gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Mex schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 16:24:
[...]
Alleen als het device echt ipbased is.

Die van de LIDL is een NDAS / Ximeta device.
Dat wil zeggen dat je op minimaal één pc de driver zult moeten installeren omdat je een soort scsi protocol erbij krijgt.
En daarmee kun je het device dan benaderen over of het netwerk, of via usb.
En dan kun je dat apparaat weer delen zodat hij voor de rest van de pc's ook beschikbaar is.
Of je installeert de driver ook op de andere pc's.

Voordeel van de NDAS techniek is dat je ze kunt stapelen tot of een grote schijf, of ik dacht zelfs mirror of raid 5.
Nadeel is dat wel je pc dan het meeste rekenwerk moet doen.

* aZuL2001 heeft een lichte voorkeur voor true ip based apperatuur.

Ja ik heb er drie op de kop kunnen tikken, en ik denk dat ze intussen uitverkocht zijn.
Moest om 10.00 uur in Tilburg al de nodige moeite doen om ze te kopen

[ Voor 22% gewijzigd door aZuL2001 op 19-12-2006 01:00 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

aZuL2001 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 00:56:
[...]

Alleen als het device echt ipbased is.

Die van de LIDL is een NDAS / Ximeta device.
Dat wil zeggen dat je op minimaal één pc de driver zult moeten installeren omdat je een soort scsi protocol erbij krijgt.
En daarmee kun je het device dan benaderen over of het netwerk, of via usb.
En dan kun je dat apparaat weer delen zodat hij voor de rest van de pc's ook beschikbaar is.
Of je installeert de driver ook op de andere pc's.

Voordeel van de NDAS techniek is dat je ze kunt stapelen tot of een grote schijf, of ik dacht zelfs mirror of raid 5.
Nadeel is dat wel je pc dan het meeste rekenwerk moet doen.

* aZuL2001 heeft een lichte voorkeur voor true ip based apperatuur.

Ja ik heb er drie op de kop kunnen tikken, en ik denk dat ze intussen uitverkocht zijn.
Moest om 10.00 uur in Tilburg al de nodige moeite doen om ze te kopen
Ik heb met de FreeCom Classic SL gemerkt dat die NDAS optlossing supersnel, maar niet zo lekker werkt als je er met meer dan 3 a 4 werkstations aan werkt. Althans, dat is mijn eigen interpretatie. Misschien dat de drivers/firmware een oplossing konden bieden, maar daar heb ik niet naar gekeken. Dit komt waarschijnlijk ook een beetje doordat Windows bijv. die disk ziet als een normale disk ipv een netwerk disk. Dus... blijft windows echt wachten op de disk als een access wat langer blijkt te duren dan nornaal. Met 'echte' netwerkdisken is Windows wat toleranter lijkt het of da is nu eenmaal het protocol.

Verwijderd

Ik heb de Lidl schijf terug gebracht. Na installatie van een driver gaat het programma je drive zoeken en .....niets. Geen drive. Ik zoeken en kom via de drivers maker "Ximeta" of iets dergelijk, dat er problemen zijn met Linksys routers. Dit is natuurlijk geen kleine groep gebruikers. Alles weer netjes in de doos en weer super service van Lidl: zonder morren euros terug!
Nu weer verder zoeken en lezen.

• Sven_Vdb
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-09 09:14
Ik heb tijdens de zomer een Lacie ethernet schijf gekocht van 500 Gb
Nog geen problemen mee gehad!
Goede kwaliteit,.....
Als je veel mogelijkheden wil aanpassen moet je deze schijf niet kopen,maar als het gewoon
voor thuisgebruik is en iedereen wil er wat "rommel" opzetten ,dan is dit een zeer goede schijf

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Sven_Vdb schreef op donderdag 28 december 2006 @ 10:16:
Ik heb tijdens de zomer een Lacie ethernet schijf gekocht van 500 Gb
Nog geen problemen mee gehad!
Goede kwaliteit,.....
Als je veel mogelijkheden wil aanpassen moet je deze schijf niet kopen,maar als het gewoon
voor thuisgebruik is en iedereen wil er wat "rommel" opzetten ,dan is dit een zeer goede schijf
Dus het design en de eenvoud daarvan zijn Lacie sterke punten die ze tot op de software doorvoeren. Dat is best consistent doorgevoerd dan.

• Ruudboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-03-2024

Ruudboy

Database Beheerder

Ik heb een Sitecom Network Storage adapter gekocht link.

Hierop kun je 2 USB harddisks aansluiten , en dat ding sluit je dan weer op je netwerk aan.

Ik heb er mijn Seagate 400 GB disk en mijn Lacie 500GB disk op aangesloten.

Het werkt zeer eenvoudig, echte ervaring met de snelheid heb ik nog niet.

• aZuL2001
Geinige oplossing, maar had je dit gezien : Exclusively suitable for FAT32 and max 200GB hard discs.

Lijkt me niet echt handig met je 500GB LaCie schijf.

Abort, Retry, Quake ???

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

aZuL2001 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 15:55:
Geinige oplossing, maar had je dit gezien : Exclusively suitable for FAT32 and max 200GB hard discs.

Max 200GB hdds? Gaan ze er vanuit dat je alleen kleine schijfjes gebruikt ofzo? Ik vond dat ik met mijn nieuwe 250GB een kleine disk had gekocht gezien de gemiddelde media markt harddisk al rond de 300GB zit.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb gewoon zelf een NAS gemaakt dmv een linux nas install cdtje ding, gewoon een Asus-VM SE, AMD64 3000, 1gb ram 4 x 250gb @ raid 0 + 1, kun je gewoon koppelen aan windows netwerk shares (samba denk ik) snelheid is gewoon 10-12mb/s met grote files (50mb-22gb) heb er al maanden niet meer naar omgekeken en ik weet niet waar ik die image vandaan heb.

1 ding weet ik nog wel, was niets anders dan cd erin, paar keer op knop drukken, ip opgeven, reboot en de rest gaat via webinterface. Kheb alles in een http://www.thermaltake.co...sktop/tenor/vb2000bns.asp zitten.

Ik wil er nu een HTPC van gaan maken :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:40
prutser001 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 20:14:
Ik heb gewoon zelf een NAS gemaakt dmv een linux nas install cdtje ding, gewoon een Asus-VM SE, AMD64 3000, 1gb ram 4 x 250gb @ raid 0 + 1, kun je gewoon koppelen aan windows netwerk shares (samba denk ik) snelheid is gewoon 10-12mb/s met grote files (50mb-22gb) heb er al maanden niet meer naar omgekeken en ik weet niet waar ik die image vandaan heb.

1 ding weet ik nog wel, was niets anders dan cd erin, paar keer op knop drukken, ip opgeven, reboot en de rest gaat via webinterface. Kheb alles in een http://www.thermaltake.co...sktop/tenor/vb2000bns.asp zitten.

Ik wil er nu een HTPC van gaan maken :)
toevallig freenas.org ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo iedereen of degene die mij raad gaan geven

Het volgende had ik graag advies gehad.
Ik leech nogal en veel en heb veel muziek nl 140 gig
nu wil ik die op een ethernet harddisk gaan plaatsen en hier heb ik een paar vragen over.
alles gebeurt via mijn laptop draadloos met een d-link router waar ik de disk zou op aansluiten.

vraag 1 welk merk of disk adviseren jullie
vraag 2 is het mogelijk om men laptop af te sluiten en de download voor te zetten
vraag 3 kan ik iso bestanden van dvd's erop kwijt (via newsleecher downloaden zijn altijd aparte rar bestanden en kan ik ze op de disk unrarren enz..)
vraag 4 kan ik de disk benaderen van op andere plaatsen via internet.

budget rond 250€

dit is nieuw voor mij en wil dus eerst raad voor ik domme dingen aankoop
hier in de buurt verkopen ze de nieuwe lacie 320 gig ethernet harddisk.

mvg steven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-03-2024

Ruudboy

Database Beheerder

aZuL2001 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 15:55:

Stond niet op de doos vermeld, ik zag het ook pas later op de website. Hij heeft echter geen problemen met mijn 400 en 500 GB schijfjes gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 22:36:
Hallo iedereen of degene die mij raad gaan geven

Het volgende had ik graag advies gehad.
Ik leech nogal en veel en heb veel muziek nl 140 gig
nu wil ik die op een ethernet harddisk gaan plaatsen en hier heb ik een paar vragen over.
alles gebeurt via mijn laptop draadloos met een d-link router waar ik de disk zou op aansluiten.

vraag 1 welk merk of disk adviseren jullie
vraag 2 is het mogelijk om men laptop af te sluiten en de download voor te zetten
vraag 3 kan ik iso bestanden van dvd's erop kwijt (via newsleecher downloaden zijn altijd aparte rar bestanden en kan ik ze op de disk unrarren enz..)
vraag 4 kan ik de disk benaderen van op andere plaatsen via internet.

budget rond 250€

dit is nieuw voor mij en wil dus eerst raad voor ik domme dingen aankoop
hier in de buurt verkopen ze de nieuwe lacie 320 gig ethernet harddisk.

mvg steven
Hi Steven,

Ik heb zelf een Synology gekocht (om precies te zijn deze: http://www.synology.com/enu/products/DS106serise/index.php) en het enige nadeel is dat de huidige officiele firmware iets geks doet met je Wireless op je laptop als je de disk via de windows share aanspreekt. Dat probleem heb je niet als je met FTP bezig bent.

Ik heb net effe de manual door gebladert van die LaCie 320GB en die kan 1 leuk ding niet wat o.a. de Synology (en dus ook anderen) wel kunnen is het downloaden van files op je netwerk disk direct.

Nadat je de 'download service' geactiveert heb op je diskstation kan je Weblinks downloaden op je netwerkdisk. De Synology ondersteunt zelfs torrents en zal dus je torrent downloaden terwijl jij je laptop uit hebt staan. Je kan zelfs instellen dat je ze 's nachts (als het netwerk verkeer in Europa op een laag pitje staat) laat downloaden.

Je kan middels een WWW server de configuratie doen, maar je kan nog een WWW port gebruiken om die files te delen. Dat apparaat draait dus twee instanties van een httpd daemon. Zo kan je remote bij je files komen. Of je gebruikt de FTP hiervoor. Volgens de beschrijving doet deze ook secure FTP.

De LaCie heeft deze download feature niet, en anders hadden ze dat in de manual.pdf files erbij moeten zetten. Wellicht dat je dat een zeer interessante feature zou vinden ;)

Alleen een nadeel... de Synology diskstation 106e (e staat voor internal en external S-ATA, de 106j heeft internal parallel ATA en geen external s-ata) kost rond de 220 euro, zonder disk!
Ondanks het wireless probleem vind ik dat ding zijn geld waard omdat hij zoveel kan qua software.Het is heel duidelijk te merken dat de embedded linux veel biedt.

[ Voor 7% gewijzigd door VisionMaster op 30-12-2006 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja ik heb al gezien dat er wel vrij positieve commentaren worden geschreven over de Synology diskstation 106e ik denk dat ik dus maar effe dieper in de buidel ga en deze zal aanschaffen beter een beetje meer dan nadien moeten constateren dat je er eigelijk je ding niet kunt met doen. en je hebt gelijk als je zegt dat je met de lacie niet direkt je downloads erop kwijt kunt dit is een groot punt voor mij(nl. met het veelvuldig leechen van muziek en andere rommel).
bedankt voor het advies en nu op zoek naar de goedkoopste leverenacier hiervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat denken jullie van deze of heeft iemand hier al ervaring mee
Freecom FSG-3 Storage Gateway
http://www.tm-solutions.b...64f2799924c71cc80248e3a28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Die FSG is een heel leuk ding.
Draait ook goed op Openfsg <= aanrader.

Hardware is niet supersnel, dus ga geen joomla er op willen draaien.
Verder doet hij wat hij moet doen.

Nadeeltje : De fan maakt wat te veel herrie als je hem op max performance zet. Zou je eigenlijk wat moeten modden of extra passief koelen.

Koop de 80 GB variant, en trek hem open en vervang de hd voor een grotere.
Ik zou ook de wireless variant niet doen, maar dat is mijn mening.
Dan kun je beter een los AP erbij zetten.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

aZuL2001 schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 17:21:
Die FSG is een heel leuk ding.
Draait ook goed op Openfsg <= aanrader.

Hardware is niet supersnel, dus ga geen joomla er op willen draaien.
Verder doet hij wat hij moet doen.

Nadeeltje : De fan maakt wat te veel herrie als je hem op max performance zet. Zou je eigenlijk wat moeten modden of extra passief koelen.

Koop de 80 GB variant, en trek hem open en vervang de hd voor een grotere.
Ik zou ook de wireless variant niet doen, maar dat is mijn mening.
Dan kun je beter een los AP erbij zetten.
Best wel een kickuh ding zeg. Dat ding kan nog net niet koffiezetten :+
Op zich valt het mee wat het meer kan dan mijn eigen Synology, maar als ik het goed heb doet het de volgende dingen meer:
- Wifi opzetten
- Mail server draaien
- Je NAT router spelen
- En ook je firewall spelen

Dit apparaat is duidelijk meer voor als alles in 1 oplossing gemaakt, tenminste... als je een niet al te uitgebreide router al in huis hebt. Want anders koop je een NAT-router te veel. Bij een hoop business ADSL of veel kabel modems zit je nog kaal op de verbinding of je hebt iig een standaard ADSL-modem gekregen die net aan NAT doet zonder wireless, dan is dit een ideaal apparaatje.

Ik kan niets bespeuren in de handleiding dat het apparaat automatisch dingen kan downloaden. Dus duidelijk een mooi apparaatje voor een kleine office situatie. Veel handige bruikbare toeters en bellen, maar geen speelgoed. Die Synology van mij is meer een spele dingetje voor de gevorderde thuisgebruiker, omdat:
- Een fotoalbum kan presenteren
- En die torrent en web downloads kan maken

Beide machines bieden een SSH connectie, althans, ik heb gezien in de sources van het besturingssysteem van de Synology dat het er in zit, alleen gefirewalled (denk ik) en de Freecom biedt dat native aan. Dus ik weet niet wat je dan op die disk kan, maar wellicht voldoende om te overleven als linux dude :)

Ik heb bij die Freecom niet gezien dat ik het apparaat aan een active directory kan koppelen. Dat kan ik met de Synology wel doen. Dat lijkt me ook in de kleine kantoor omgeving wellicht nog wel interessant dat je username/password database gebruikt kan worden tot in/op je diskserver.

just my 2cts

[ Voor 47% gewijzigd door VisionMaster op 30-12-2006 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brrr wat is het moeilijk kiezen maar ik denk meer en meer aan de DS 106E ondanks dat die aangeboden wordt zonder HD disk in. De router heb ik staan dus zal een beetje dieper in de beugel gaan tasten.
mochten er nog suggestie's zijn laat maar komen ik sta open voor alles voorkeur uit de tot nu geleverde commentaar gaat uit naar de DS106E tenzij er hier iemand een ander formidabel voorstel heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Even een leuk vraagje.

NAS systemen zijn meestal met een Linux OS uitgerust.
NTFS is er dus niet bij.

Maar misschien niet voor lang !

http://www.linux-ntfs.org/
http://www.ntfs-3g.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

abusimbal schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 19:18:
Even een leuk vraagje.

NAS systemen zijn meestal met een Linux OS uitgerust.
NTFS is er dus niet bij.

Maar misschien niet voor lang !

http://www.linux-ntfs.org/
http://www.ntfs-3g.org/
De nieuwste Knoppix ondersteunt ook het lezen en schrijven op NTFS. Ik blijf erbij dat ik dan ext2, ext3, reiserfs, xfs en zfs beter vindt dan NTFS. Ik vind NTFS niet slecht, ik gebruik het veel, maar de stabiliteit op langere termijn is al snel bij een Unix omgeving wat stabieler.

In de toekomst zullen de NAS-boxen via de USB aansluiting dus de NTFS schijven kunnen bedwingen. Dat is best handig, want mijn 80GB externe USB drive had ik een hele tijd terug op NTFS geformateerd en dat snapte die Synology niet. :)
Het probleem is snel verholpen, maar ja ... met FAT32 kan je geen grote bestanden dan 4GB opslaan en te grote schijven (was het boven de 128GB...?) kan dat filesysteem ook niet aan.

Bottomeline: Dus voor de Windows gebruiker dat ik ook ben naast mijn Linux desktop, is dit nieuwsbericht zeer aantrekkelijk in de toekomst, omdat je dan tenminste het bij thuisgebruikers meesgebruikte filesysteem ook gewoon direct aan je NAS of linux bak kan hangen zonder na te denken.

Ik zeg maar zo, mijn moeder moet het (in theorie...) ook kunnen gebruiken ;)

edit:
Link naar de Knoppix: meuktracker: Knoppix 5.1.0

[ Voor 3% gewijzigd door VisionMaster op 03-01-2007 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 13:11
VisionMaster schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 11:58:
[...]

Hi Steven,

Ik heb zelf een Synology gekocht (om precies te zijn deze: http://www.synology.com/enu/products/DS106serise/index.php) en het enige nadeel is dat de huidige officiele firmware iets geks doet met je Wireless op je laptop als je de disk via de windows share aanspreekt. Dat probleem heb je niet als je met FTP bezig bent.
Wat is dat "geks" dan precies? ;)

Ik sta ook op het punt om de Synology aan te schaffen, en wil hem zowel vast (desktops) als via wifi (laptop) benaderen.

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Zie een pagina terug, maar het komt er op neer dat wifi nog al gek kan doen. Dat je laptop bijv vastloopt, draadloos films ineens er uitknallen etc.

Er is inmiddels een nieuwe beta firmware. Deze zou het probleem moeten oplossen. Ik had nog problemen met wifi oa en heb tijdens me kerstvakantie een clean install gedaan. Echter staan me gegevens op een pc waarvan ik de voeding al weer overgebouwd heb in een andere pc. Hehe, niet niet goed over nagedacht. Ik ga er vanuit dat er geen probleem meer mee is. Draadloos een film kijken ging met laatste firmware vaker goed dan fout, maar update is gedaan op een volle 320gig DS.
Ik heb bijv ook nog een probleem dat een externe usb drive niet in standbye gaat en dat deze externe usb drive ervoor zorgt dat de DS niet meer in standbye gaat.
Ik moet hier nog met technische dienst over hebben. Ik zal kijken of ik dit weekend even tijd hier voor kan maken.
Als je geluid bijv zeer belangrijk vind (nouja gebrek eraan) stel je de vraag of performance belangerijker is. Er is nl ook versie zonder fan en met de ide interface. Het werkt ietjes trager volgens synology, maar of je het gaat merken, denk het persoonlijk niet. Meeste E versies gaan toch aardig geluid maken. Ik heb mijnes al in een kast gezet om dit te dempen. Me fileserver maakt minder geluid.

Dus als dat je zorg was. Het zou gefixt moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Quakie schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 16:03:
[...]
Als je geluid bijv zeer belangrijk vind (nouja gebrek eraan) stel je de vraag of performance belangerijker is. Er is nl ook versie zonder fan en met de ide interface. Het werkt ietjes trager volgens synology, maar of je het gaat merken, denk het persoonlijk niet. Meeste E versies gaan toch aardig geluid maken. Ik heb mijnes al in een kast gezet om dit te dempen. Me fileserver maakt minder geluid.

Dus als dat je zorg was. Het zou gefixt moeten zijn.
Ik heb zelf dat ding ook in de kast geplaatst. Hij stond in de slaapkamer, maar mijn vriendin heeft me voldoende schoppen gegeven dat ik het moest verplaatsen. Dus... staat die nu in de meterkast. Het is vooral die kleine ventilator in de Synology die het meeste geluid maakt. Maar ja ... echt veel geluid maakt die niet. Ik vond het zelf allemaal nog wel kunnen op de slaapkamer.
Als de synology in de powersave gaat, dan zijn er geen bewegende onderdelen meer, dus ultiem stil is die wel. 's nachts wil dat ding soms wel eens even aanslaan en iets in zijn interne logfile weg schrijven. Dan activeert de ventilator en de harddisk. Ik heb zelf de idle-time op max 10 minuten (hier stond 5 min) gezet, dus na die tijd kapt die er weer mee en gaat hij netjes in slaap (net als ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

5 minuten? Ik dacht dat je minimaal 15min als start kon kiezen....
Ik weet niet hoe je het intern geregeld heb qua aanmelden, maar voor clean install draaide hij mee met de pcs. Hierdoor ging hij diverse keren standbye maar werd binnen 5min weer gewekt door me pcs. Volgens mij checkt windows of netwerkshares nog verbonden zijn. Uiteraard hoef ik niet te melden dat het nogal slecht is voor een hardeschrijf om continue aan/uit te gaan. Staat ie aan dan kan je hem volgens mij beter een aantal minuten aanlaten.

Jip, maar er zitten hier dus ook slechte fans tussen zoals die van mij. In diverse tests komt ie als redelijk stil uit de bus, maar het hangt af van interne fan en van welke schrijf. Ik heb een WD en die word toch heet. Ik ben nu aan het sparen om een grotere samsung schrijf erin te zetten waardoor hopelijk fan niet continue meeblaast, nou ja meezuigt. Zover ik kan zien zuigt ie lucht eruit ipv op de metalen koelplaat. Andersom lijkt me beter koelen.

[ Voor 29% gewijzigd door Quakie op 04-01-2007 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Quakie schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 22:33:
5 minuten? Ik dacht dat je minimaal 15min als start kon kiezen....
Ik kan het op minimaal 10 minuten instellen, ik had het mis, maar jij ook, tenzij je de Beta versie draait en die net effe anders is.
Quakie schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 22:33:
Jip, maar er zitten hier dus ook slechte fans tussen zoals die van mij. In diverse tests komt ie als redelijk stil uit de bus, maar het hangt af van interne fan en van welke schrijf. Ik heb een WD en die word toch heet. Ik ben nu aan het sparen om een grotere samsung schrijf erin te zetten waardoor hopelijk fan niet continue meeblaast, nou ja meezuigt. Zover ik kan zien zuigt ie lucht eruit ipv op de metalen koelplaat. Andersom lijkt me beter koelen.
Ik heb al erg bewust niet voor een WD gekozen. Ik heb er nu een 250GB Seagate in zitten. Op mijn werk gebruiken we nu ook Seagate en we zien dat die schijven het langste leven hebben op het moment. (historie: 2-3 jaar terug hadden we vooral veel Maxtor, omdat die toen de beste was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

VisionMaster schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 07:44:
[...]

Ik kan het op minimaal 10 minuten instellen, ik had het mis, maar jij ook, tenzij je de Beta versie draait en die net effe anders is.

[...]

Ik heb al erg bewust niet voor een WD gekozen. Ik heb er nu een 250GB Seagate in zitten. Op mijn werk gebruiken we nu ook Seagate en we zien dat die schijven het langste leven hebben op het moment. (historie: 2-3 jaar terug hadden we vooral veel Maxtor, omdat die toen de beste was).
lol, hadden we het ind. beiden mis. Het is 10min inderdaad. Reden dat ik hem op 15min heb staan is dat de DS bij oudere firmwares nog wel eens vergat om standbye te gaan en enige tijdinstelling die het toen deed was 15min.

Laatste firmware heeft geen nieuwe toevoegingen of wijzigingen zoals vorige (internetEz bijv). Meer bugfixes dus.

Het is mijn eerste WD schrijfje op aanraden van Synology gekocht. Ik heb ook een Seagate barracuda 7200.10 schrijf, maar die wordt ook nog eens warmer dan de WD waardoor fan langer en harder draait. En vind het onzin om z'n snelle schrijf erin te knallen als die beter tot zijn recht komt in mijn pc. De DS is hier ook mijn backup schrijf. 1e backup zit hier inderdaad op een Maxtor MaxLine ;) plus diverse DVD backups. Een keer 500gig raid config verloren en wil ik niet nog eens meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:46

Jrz

––––––––––––

Waarom dan niet voor de samsug spinpoint gegaan? Dat zijn de stilste en zuinigste schijven op het moment volgens mij.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

klopt, maar waar ik hem kocht heb verkochten ze hem alleen met WD schrijven. Geen zin om weer bij andere webshop een schrijf te bestellen. Ook zijn testresultaten gedaan met WD schrijven en ik wilde geen risco lopen qua prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 13:11
Een andere vraag nog....... ;)

Heeft iemand ervaring met de uPNP server van de Synology en dan in relatie met bv de Philips SLM5500 streamium, zodat je dus zonder tussenkomst van een PC MP3'tjes of filmpjes naar de stereo/TV kunt streamen?

Bvd voor reacties :)

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Unne Offerse schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 00:04:
Een andere vraag nog....... ;)

Heeft iemand ervaring met de uPNP server van de Synology en dan in relatie met bv de Philips SLM5500 streamium, zodat je dus zonder tussenkomst van een PC MP3'tjes of filmpjes naar de stereo/TV kunt streamen?

Bvd voor reacties :)
Uhm, nee geen ervaringen mee (nog). Ik wil dat testen met Windows Media Player en VideoLAN. Dat ga ik eerst effe doen voor iets zoiets koop ;)

ps: bedankt voor de tip trouwens, want zo'n gadget as die Philips SLM5500 staat sinds heden op mijn wishlist _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Heeft iemand ervaring met de volgende case

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware-tech.de/Products/HDDNAS/NASNL1.jpg

Dit is jammer genoeg alle info die ik heb.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 07:42

UTP

Unshielded Twisted Person

M@cer schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:31:

[afbeelding]

Dit is jammer genoeg alle info die ik heb.
Het plaatje ziet er wel een beetje goedkoop uit. En zodra er aan de zijde van het bedrade netwerk 'HUB' staat in plaats van switch krijg ik helemaal m'n bedenkingen bij dit product. Ook de kreet DHCP is een beetje loos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 09:15
M@cer schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:31:
Ik heb zoéén, en er zijn meerdere mensen op het forum die 1 bezitten.
Hij doet zijn werk, maar verwacht er niet teveel van.
Ik vind de Samba functionaliteit redelijk knudde, maar aangezien ik hem voornamelijk gebruik als FTP-server is dat voor mij niet zo'n probleem.
Er is vrij weinig in te stellen, maar voor 53 euro incl. verzending is het geen raar ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

VisionMaster schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 17:38:
[...]

Uhm, nee geen ervaringen mee (nog). Ik wil dat testen met Windows Media Player en VideoLAN. Dat ga ik eerst effe doen voor iets zoiets koop ;)

ps: bedankt voor de tip trouwens, want zo'n gadget as die Philips SLM5500 staat sinds heden op mijn wishlist _/-\o_
Toen ik zoveel probs had met de WiFi ben ik hier ook achteraan gegaan. Ik heb dus getracht upnp via de pc te laten werken. Oke, na lang troubleshooten werkte het. Ik was binnen 10min er al weer af. Het gaat standaard allemaal niet werken. Je moet een betaalde plugin bijv hebben voor WMP. VideoLAN begrijp ik niks van. Ik speel hiermee mijn films af, maar simpel streamen is mij niet gelukt. Een simpele handleiding op de site zou handig zijn ipv commands.
Je hebt bijv Yahoo Musicbox. Deze doet het standaard, echter elke keer als je de programma's (maakt niet uit welke) aan/uit zet, gaan ze dus je complete lijst weer binnen halen. Logisch alleen het duurt uren bij extreem veel muziekfiles. Even gauw een nummertje afspelen is er niet bij.
Nu zal het met een losse apparaat het waarschijnlijk beter werken als deze continue in contact staat met de DS lijkt me.

Ik draai nu gewoon via winamp. Even grotere buffer instellen en ik heb voor zekerheid ingesteld dat hij compleet moet cachen met een bestand <10MB. Hierdoor laat ie bijna elke mp3 in een keer. Dit duurt dus 1 a 2 sec, maar kan ik meeleven. Ik heb hier dus niet door dat ik draadloos mijn muziek luistert. Knalt Wifi eruit dan blijft je muziek dus vrolijk verder spelen.

Kort gezegd, vergeet gauw uPnP via PC. Zonde van je tijd en het werkt traag, en je wint weinig qua handigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomborro
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-08 21:38

Zomborro

USCSS Nostromo crew member

Eddos schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:23:
[...]

Ik vind de Samba functionaliteit redelijk knudde, maar aangezien ik hem voornamelijk gebruik als FTP-server is dat voor mij niet zo'n probleem.
Er is vrij weinig in te stellen, maar voor 53 euro incl. verzending is het geen raar ding :)
Is deze nou net zo groot als een Mac-mini of lijkt dat maar zo?

It's life, Jim, but not as we know it...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
Ongeveer net zo groot ja.
Op de verpakking staat ook dat hij stackable is met een Mac Mini.
Overigens zit er ook een kleine ventilator in, mocht je één bestellen wil ik je toch wel aanraden om hem wel aan te sluiten.
Ik had hem afgekoppeld omdat ik verwacht had dat hij niet weinig invloed had op de temperatuur.
Gisteren druk aan het FTP-en, tot aan het moment waarop hij énorm sloom werd.
FTP-transfer maar afgebroken, en even later wezen checken.
Toen was hij toch wel érg warm. Ventilator maar weer aangesloten, en zal vandaag eens zien of hij het heeft overleefd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ik ga maar eens proberen of ik er een op ebay kan bemachtigen voor een mooie prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ter info: ik heb zojuist nog een aardig uitgebreide review van de QNAP TS-101 en TS-201 gevonden:
http://www.hothardware.co....aspx?articleid=909&cid=7

Volgens mij was deze hier nog niet gepost, dus bij deze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
NAS is in opkomst, getuigen.

nieuws: Bill Gates kondigt nieuwe Home Server aan - update

[ Voor 12% gewijzigd door abusimbal op 08-01-2007 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik heb zojuist een 23min presentatie gezien en het heeft leuke features aan boord, maar nergens wordt er gesproken over power management. Zoals hoe gaat het backuppen in zijn werk? Zorgt WHS er voor dat alle pcs uit gaan? Gaat het zelf wel uit?

Ik ga het zeker in de gaten houden voor in de toekomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Eddos schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:23:
[...]

Wat voor type is het en waar haal je die? Op ebay heb ik m al een paar keer gezien, maar dat was in duitsland.

Zijn er toevallig ook reviews van?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
Ik kan vanavond wel even wat foto's plaatsen als je er belang bij hebt, + wat screenshots van de interface :)
Ik heb zo uit mijn hoofd geen idee wat voor versie e.d ik heb, dus dat bekijk ik dan vanavond ook even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Eddos schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 08:24:
Ik kan vanavond wel even wat foto's plaatsen als je er belang bij hebt, + wat screenshots van de interface :)
Ik heb zo uit mijn hoofd geen idee wat voor versie e.d ik heb, dus dat bekijk ik dan vanavond ook even :)
Ok, bedankt. Het ziet er wel uit als cheap-ass oplossing (met voor/nadelen daarvan). Ik ben vooral benieuwd naar hoe ik er eentje in NL kan krijgen en hoe duur. Ebay kan natuurlijk, maar als ik geen referentiekader van een vaste prijs heb, dan bied ik mss wel te hoog - dan kan ik het product voor 50,- krijgen in een reguliere webshop en moet ik er op ebay 53 + verzendkosten voor betalen ...

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
Het is ook een redelijke cheap-ass oplossing.
Ik was al wel een site tegengekomen met aangepaste firmware, maar dat heb ik nog niet geprobeerd :).
Heb me er ook nog niet echt in verdiept om eerlijk te zijn.

Misschien dat je hier nog wat aan hebt, de eBay link van de versie die ik heb gekocht:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...em=300056781769&rd=1&rd=1
Verzendkosten liggen redelijk hoog, maar dat komt omdat hij vanuit duitsland moet versturen volgens mij.

[ Voor 43% gewijzigd door Eddos op 09-01-2007 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 17:29:
Ter info: ik heb zojuist nog een aardig uitgebreide review van de QNAP TS-101 en TS-201 gevonden:
http://www.hothardware.co....aspx?articleid=909&cid=7

Volgens mij was deze hier nog niet gepost, dus bij deze. :)
offtopic:
Sorry dat ik alles met mijn Synology vergelijk, maar goed, ik ken nu wel zo'n beetje alle ins-enouts van dat ding om het als referentie te gebruiken

Ik heb effe de specs en details over de QNAP TS-101 gelezen en bekeken. Zo te zien ook gebaseerd op een embeded linux variant.
Alle fancy features komen overeen met de Synology. Zowel op aansluitingen gebiedt van de Synology 106e als wat die kan (Web server draaien, ftp, appletalk, torrents downloaden, verzin het maar). Zelfs het design vertoond gelijkenissen, behalve dan dat hier een mooi aluminum behuizing gebruikt wordt.

Erg aantrekkelijk apparaat, hij is ongeveer 50 euro duurder dan de Synology. Ik denk dat de performance van de twee aparaten elkaar niet te veel zullen ontlopen, dus tja ... als het design het verschil moeten maken, dan wint de QNAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

En vergeet niet dat de T101 passief is. Er zit dus geen fan in zover ik op de plaatjes kon zien. Grote kans dat zijn behuizing ook meer dempt/koelt dan de DS106E. Sommige mensen willen ook een z'n stil mogelijk apparaat. Je kan het treffen dat de DS redelijk stil is, maar je kan ook een lawaaierig exemplaar treffen. Of dit 50eur waard is? Ik vind van niet aangezien de DS al aan de prijzige kant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Eddos schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 11:48:
Het is ook een redelijke cheap-ass oplossing.
Ik was al wel een site tegengekomen met aangepaste firmware, maar dat heb ik nog niet geprobeerd :).
Heb me er ook nog niet echt in verdiept om eerlijk te zijn.
Vertel! Vertel! Waar?

Ik ben wel geinteresseerd in dit apparaat (Ik heb slechts één servertje nodig voor 2 personen - lijkt me ideaal). Als je een site met firmware hebt, kun je vast ook wel meer vertellen over welk merk het is :)
[dumb]Of is NAS het merk?[/dumb]
Misschien dat je hier nog wat aan hebt, de eBay link van de versie die ik heb gekocht:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...em=300056781769&rd=1&rd=1
Verzendkosten liggen redelijk hoog, maar dat komt omdat hij vanuit duitsland moet versturen volgens mij.
Mmm ... in een ander topic kreeg ik ook een link, naar hetzelfde apparaat, ook op ebay. Maar ... wel een andere verkoper, in dezelfde plaats ... volgens mij dus dezelfde verkoper onder een andere webshop naam.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 12:01
Ik heb deze schijf ook, werkt perfect, veel verschillende firmware voor te vinden en makkelijk te updaten, er is inmiddels ook firmware om bestanden groter dan 4 gb op de server te zetten. Over de verzendkosten zou ik niet inzitten, ik heb hem nl nergens goedkoper kunnen vinden. Enige nadeel vond ik de wat lawaaige fan, maar die heb ik vervangen door een ander. Ligt nu al weken achter elkaar heerlijk koel te draaien in mijn meterkast. Let op voor de mensen met een xbox, je moet dan wel even met firmware spelen om het werkend te krijgen.

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Stampre schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:36:
Ik heb deze schijf ook, werkt perfect, veel verschillende firmware voor te vinden en makkelijk te updaten, er is inmiddels ook firmware om bestanden groter dan 4 gb op de server te zetten. Over de verzendkosten zou ik niet inzitten, ik heb hem nl nergens goedkoper kunnen vinden. Enige nadeel vond ik de wat lawaaige fan, maar die heb ik vervangen door een ander. Ligt nu al weken achter elkaar heerlijk koel te draaien in mijn meterkast. Let op voor de mensen met een xbox, je moet dan wel even met firmware spelen om het werkend te krijgen.
Wat is het probleem met de X-box dan? En die fix voor grotere bestanden, is dat niet gewoon een omslag om iets anders dan FAT32 te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Laatst online: 11-09 14:37

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Net ook maar besteld, volgens de beschrijving doet deze gewoon de Samba, en samba shares zijn standaard prima te benaderen vanuit XBMC

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Over welke schijf hebben we het hier :? De schijf die ik erboven aanhaalde? Wat heeft dat met xbox te maken?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Inderdaad de schijf die je erboven aanhaalde op ebay. Het heeft in zoverre met xbox te maken dat ik hem gebruik als opslag voor mp3 en film en de shares via smb wil benaderen. Daar zijn wat problemen mee geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
Lennart, zoals beloofd : de foto's
Heb ze maar even in een mapje gegooid ipv ze mee te posten in de post, scheelt mij weer verkleinen.
Ik lees dat meerdere mensen hier aan het experimenteren geweest zijn met deze NAS, is het misschien een idee om die informatie te bundelen(desnoods in een apart topic)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Dus je hebt geen problemen met de samba server zoals eerder in dit topic werd werd vermeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
M@cer schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:25:
Dus je hebt geen problemen met de samba server zoals eerder in dit topic werd werd vermeld?
Doel je hiermee op mij?
Ik heb het eenmalig geprobeerd, maar ik gebruik toch alleen de FTP-functionaliteit dus ik heb eigenlijk geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Ik denk dat hij op mij doelde. Ik heb ook geen problemen meer met de smb server NA dat ik andere firmware erin heb gezet, en nadat er een nieuwe xbmc was verschenen. Let wel alleen xbmc gaf problemen. Hier is de firmware te krijgen en in dit topic staat ook nog de nodige info, ik had de schijf uiteindelijk voor 59 euro vanuit duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Eddos schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:17:
Lennart, zoals beloofd : de foto's
Heb ze maar even in een mapje gegooid ipv ze mee te posten in de post, scheelt mij weer verkleinen.
Ik lees dat meerdere mensen hier aan het experimenteren geweest zijn met deze NAS, is het misschien een idee om die informatie te bundelen(desnoods in een apart topic)?
Tnx _/-\o_ nu nog geld ... ik wil best wel de IA doen en van de winst er eentje zelf houden ;)

Hij lijkt op een broodtrommel 8)

Op foto nas1 staat "nas-basic43 loader 067". Aangezien je geen merk geeft, ben ik eens gaan zoeken op Google. Mss vind ik zo het merk wel :) Nee dus. Niemand enig idee hoe dit ding heet?

[ Voor 20% gewijzigd door Eusebius op 09-01-2007 22:00 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
Zover was ik ook.
Ik vind op de doos overigens ook geen merk.
Er staat alleen USB 2.0 NAS nog iets op, verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ook geen FCC nummer ofzo :? Of iets van deutsche telecom (gezien de reacties zit er ergens een nest in duitsland ...) Zo'n nummer lijkt me btw ook wettelijk verplicht

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Lennart wat jij post, nas-basic43 loader 067 dat is de firmware die erin zit, die pas op alle schijven met een rdc-2882 chipset. Een schijf van conceptronic maakt ook gebruik van deze chipset, weet even niet hoe de schijf heet. Kijk anders even in het topic wat ik in mijn vorige post aanhaal. De behuizing wordt onder verschillende namen in verschillende vormen verkocht nl.

[ Voor 32% gewijzigd door Stampre op 10-01-2007 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Stampre schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 08:06:
Lennart wat jij post, nas-basic43 loader 067 dat is de firmware die erin zit, die pas op alle schijven met een rdc-2882 chipset. Een schijf van conceptronic maakt ook gebruik van deze chipset, weet even niet hoe de schijf heet. Kijk anders even in het topic wat ik in mijn vorige post aanhaal. De behuizing wordt onder verschillende namen in verschillende vormen verkocht nl.
Lekker dom van mij :) Daar kwam ik later ook achter.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:54

TYZ

Stampre schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 08:06:
Die schijf van Conceptronic is de CHD3LAN. (De configuratiepagina's hebben dezelfde layout.) Laatst heb ik deze schijf een paar dagen in mijn bezit gehad, echter behoorlijk teleurstellend qua stabiliteit: ook met meest recente firmware regelmatig vastlopers bij het kopiëren van bestanden.

Dus maar geretourneerd naar de leverancier en mijn geld geïnvesteerd in een Synology DS-106j. Vandaag gearriveerd, moet 'm nog installeren...

Efficiency is intelligent laziness...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14
de optie: Turn off hard drives ;
is dit echt helemaal uit? geluidsloos?

stel ik gebruik de DNS-323 hooguit 2~3 permaand om backups op weg te schrijven (foto archief)
is het raadzaam om h'm dan altijd maar aan te laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Alleen BU? Is het dan niet beter & goedkoper een oude PIII met Samba uit te rusten, in een kast wegstoppen en evt via WOL aan te sturen?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14
Eusebius schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 17:24:
Alleen BU? Is het dan niet beter & goedkoper een oude PIII met Samba uit te rusten, in een kast wegstoppen en evt via WOL aan te sturen?
voor me gevoel is die 'oude' hardware gevoeliger voor defecten....
maar inderdaad ik ben nog aan het overwegen. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
carpcatcher schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 19:27:
[...]

voor me gevoel is die 'oude' hardware gevoeliger voor defecten....
maar inderdaad ik ben nog aan het overwegen. }:|
Je moet natuurlijk wel een nieuwe HDD erin stoppen. Als je oude PII-PC dan een keer kapot gaat ... ach wat dan nog. Dan kun je weer een oude pc gaan opsnorren. Leuk toch 8) Je kunt dan zelfs met 2 schijven overwegen een softwarematige RAID óf een softwarematige kopie te doen. Het zou bv zo kunnen: je kiest voor de kopie (kopie=/= altijd raid ;) ) : als je naar bed gaat, draait je BU-PC een batch met bv Cobian Backup. Op je 'gewone' pc kun je instellen dat hij uitgaat, wanneer het werk afgelopen is. Daar zijn ook weer programma's voor. Als de BU van PC1 > PC2 klaar is, kopieert PC2 alles van HDD1 nog een keer naar HDD2. Of je kiest voor RAID, dan heb je het gelijk :)

Waar in dit scenario nog geen rekening mee is gehouden, is brand e/o diefstal. Een NAS is diefstalgevoeliger dan een oude PII natuurlijk. ALs de fik erin gaat, dan ben je zowel je NAS als PII kwijt.

[ Voor 16% gewijzigd door Eusebius op 11-01-2007 19:44 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Eusebius schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 19:42:
[...]

Je moet natuurlijk wel een nieuwe HDD erin stoppen. Als je oude PII-PC dan een keer kapot gaat ... ach wat dan nog. Dan kun je weer een oude pc gaan opsnorren. Leuk toch 8) Je kunt dan zelfs met 2 schijven overwegen een softwarematige RAID óf een softwarematige kopie te doen. Het zou bv zo kunnen: je kiest voor de kopie (kopie=/= altijd raid ;) ) : als je naar bed gaat, draait je BU-PC een batch met bv Cobian Backup. Op je 'gewone' pc kun je instellen dat hij uitgaat, wanneer het werk afgelopen is. Daar zijn ook weer programma's voor. Als de BU van PC1 > PC2 klaar is, kopieert PC2 alles van HDD1 nog een keer naar HDD2. Of je kiest voor RAID, dan heb je het gelijk :)

Waar in dit scenario nog geen rekening mee is gehouden, is brand e/o diefstal. Een NAS is diefstalgevoeliger dan een oude PII natuurlijk. ALs de fik erin gaat, dan ben je zowel je NAS als PII kwijt.
Ach ... mijn kleine NAS disk kan ik lekker simpel weg werken, dus ik vind dat een beetje onzin om dat zo te stellen. Die PII raak je kwijt met je disken en al. Dat vind ik misschien net zo erg als daar al mijn data opstaat net als mijn NAS. ;)

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.