[Ervaringen]Ethernet harddisks

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:
  • 72.196 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 23:39
vanaalten schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:53:
[...]
Ik weet niet wat voor configuratie je in gedachte hebt, maar het zou best mee kunnen vallen.
Heb zelf thuis een Via Epia M10000 met een 2.5" harddisk en die gebruikt maar iets van 30-35W of zo. Lijkt mij dat je met twee 3.5" harddisks dan nog niet boven de 50W zal komen. Paar watt voor ventilatie erbij, moet je met 80W voeding toch wel een eind kunnen komen.
De configuratie weet ik nog niet precies maar wel dat er 3.5" 2 hd's in moeten. Zo her en der lezend op internet zegt men dat deze zo'n 35W max trekken. Dat is allemaal nog wel op te lossen met een 80 danwel 150W power brickje. Alleen het idee dat er weer fans in moeten(hd/case koeling) maakt me niet zo blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:56
mca2 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 08:57:
[...]
De configuratie weet ik nog niet precies maar wel dat er 3.5" 2 hd's in moeten. Zo her en der lezend op internet zegt men dat deze zo'n 35W max trekken. Dat is allemaal nog wel op te lossen met een 80 danwel 150W power brickje. Alleen het idee dat er weer fans in moeten(hd/case koeling) maakt me niet zo blij.
Die 35W max is volgens mij bij het opstarten (piekstroom). Als ik bij seagate kijk:
http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/disc/ds_barracuda_7200_10.pdf
... dan zie ik een gemiddeld verbruik van zo'n 13W.

Maar case-koeling lijkt mij wel zinnig ja. Zelfs in die config van mij (epia M10000, 80GB 2.5" HD) ontkom ik toch niet aan 1 ventilator om wat warme lucht naar buiten te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Ik heb ervaringen met 3 NAS apparaten:

LaCie Ethernet Disk mini 250 GB
De bedoeling met deze was om shares (shared en password protected) aan te maken die via Windows te benaderen zijn. Dit is met dit apparaat niet mogelijk (naast elkaar). Verder had ik problemen om op het apparaat te komen. Werkte verder prima maar geretourneerd.

Western Digital NetCenter 250 GB
Deze heb ik later gekozen omdat hij vlekkeloos integreert met Windows filesharing. Als je de passwords behorende bij de users aanmaakt in de settings dan krijgt iedereen keurig zijn shares. Tevens de mogelijkheid om via USB nog meer storage aan te sluiten, zij het dat dit bepertk is.

Freecom Classic Network drive 250 GB
Deze heb ik bij m'n ouders geinstalleerd omdat de WD Netcenter niet verkocht werd bij de media markt en ze op dat moment per se een NAS wilden. Probleem is dat de interne schijf via een soort SCSI driver in Windows bechikbaar wordt. Aangezien ik de schijf via WLAN met een laptop heb gekoppeld kwam er regelmatig een melding dat de disk niet beschikbaar was/de verbinding verbroken was, heel vervelend. Ook verhindert de SCSI driver dat de laptop in standby gaat. Al met al niet zo'n goed apparaat vond ik zelf. Voordeel is wel dat de interne schijf bij inactiviteit uitschakelt (= minder verbruik/hitte).

Als ik voor mezelf een NAS oplossing zou kopen dan zou ik absoluut (qua firmware) voor de WD Netcenter gaan, gezien de goede integratie in Windows. Maar alle drie de apparaten die ik heb getest waren langzaam, dus voorlopig blijft het bij een EPIA M10000 met een goedkoop gigabit kaartje, dat haalt met kopieeren van een ISOtje gemiddeld 40-50 MB (gelimiteerd door EPIA, PCI en HD).

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-05 21:28
Door het lezen van dit topic kwam ik terecht bij het merk Thecus. Ik heb de Thecus N2100 gekocht en met de laatste firmware bevalt hij redelijk.

De pluspunten voor mij:
-RAID-0 en 1
-Makkelijk benaderbaar via drive-mappings
-HTTPS-toegang (webdisk, management, gallery)
-FTP-server
-Jumbo frame support, zo'n 6-7mb/s op 100mB netwerk
-2x 1gB LAN (verschillende instellingen per poort, bv. 1 int. en 1 ext. verkeer)
-USB print server

Minder positieve punten (e-mail gericht aan Thecus support, excuses voor het engels...):
1-Heat problems:Thecus and harddisks are always arround 50 degrees and sometimes even 60.
2-No login-screen when making connection to http(s)://[thecusdevice], direct read access on some parts (see 3)
3-Gallery is visible for everyone (read), without loggin in
4-Uploading pictures to the Gallery is very time consuming. Now every picture you want to upload (import) has to be selected and be repeated for every other single picture. It would be nice to have an option to select all the pictures you want (i.e. from within a folder) to upload at once (i.e. select all and import).
5-Thumbnails in gallery reload everytime you get back to the main screen of a photo-folder, consumes some bandwith and takes time.
6-Why does every user has to be a member of de 'Users' group?
7-Is there a possibilty to manage ACL-settings for sub-folders?
8-With FTP-server all folders (not files or subfolders)are being showed without using login credentials. This would be more secure and neat when no one can see anything without logging in, instead of a notify like 'access denied'.
9-It would be nice that if users/groups don't have rights to some options (i.e. webdisk), they also cannot see the buttons.

Ik vind het design van de behuizing wel prima, had iets groter mogen en van aluminium i.v.m. koeling. De 40mm fan is een standaard fan van ADDA i.p.v. de stille versie, maar die is natuurlijk wel te vervangen. De fan is eigenlijk te klein om mijn beide WD5000YS schijven goed te koelen.

Wat betreft firmware updates en toegevoegde functionaliteit na lancering, heb ik het idee dat ze er wel goed bovenop zitten.

Voor een (heel)klein bedrijf wil ik binnenkort nog een NAS apparaat aanschaffen, maar ik weet nog niet zeker of dat hetzelfde apparaat gaat worden i.v.m. enkele, voor mij, belangrijke minpunten. Hopelijk zijn er nog wat verbeteringen op komst voor dit apparaat en dan komt er zeker nog eentje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 08:29
Ik heb al gegoogled en ook in de topics rondgezocht kan het alleen niet vinden. Ik ben ook op zoek naar ethernet disk. Nu is mijn oog gevallen op een Xodd schijf (bij Salland). Gezien de prijs erg interessant, heeft ftp server functie. Alleen ik kan nergens vinden of ik deze schijf kan formateren in ntfs formaat. iemand ervaring hiermee?

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-02 14:34
Stampre schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 08:18:
Ik heb al gegoogled en ook in de topics rondgezocht kan het alleen niet vinden. Ik ben ook op zoek naar ethernet disk. Nu is mijn oog gevallen op een Xodd schijf (bij Salland). Gezien de prijs erg interessant, heeft ftp server functie. Alleen ik kan nergens vinden of ik deze schijf kan formateren in ntfs formaat. iemand ervaring hiermee?
NTFS lezen/schrijven zal je in principe nergens tegenkomen, omdat er nog geen 100% werkende driver is voor Linux om NTFS partities te gebruiken (alleen lezen werkt feilloos, aan schrijven is men nog aan het sleutelen).
De schuld daarvan ligt eingelijk bij Microsoft, die hun native drivers daarvoor niet vrijgeven (daarom kan je dus wel gewoon FAT32 gebruiken onder Linux, maar algemeen niet aan te raden).
Beste wat je gebruikt dus is gewoon het Linux native FS, met name ext3.

[ Voor 16% gewijzigd door Tom_G op 21-08-2006 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Tom_G schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:15:
Beste wat je gebruikt dus is gewoon het Linux native FS, met name ext3.
Bij deze zin haak ik even volledig af. geen idee wat je hiermee bedoeld, ben wat linux betreft een vokomen NooB. Als ik de schijf wil gebruiken voor iso opslag van dvd's kan ik dus beter wachten tot er drivers voor de verschillende schijven zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 22:01
Waarom zou je die (ethernet)schijf perse willen formateren in NTFS?

Uiteindelijk spreek je hem toch via Samba (Windows shares) of FTP aan, dus kun je hem beter formateren in iets wat je ethernetdiskcontroller snapt.

Enige reden dat je zelf voor een bepaald filesystem zou willen kiezen is voor het geval je de schijven UIT die Xodd zou willen halen en in je eigen PC hangen, maar waarom je dat zou willen zie ik zo even niet. Ja, data recovery als je Xodd overleden is, maar dan koop je of een andere Xodd of je drukt even een knoppix-cdtje in je pc :)

Het filesystem dat een ethernetdisk intern gebruikt is voor jou hoogstwaarschijnlijk totaal onbelangrijk, omdat je dat nergens voor nodig hebt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Laatst online: 04-05 14:53

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Stampre schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 19:14:
[...]

Bij deze zin haak ik even volledig af. geen idee wat je hiermee bedoeld, ben wat linux betreft een vokomen NooB. Als ik de schijf wil gebruiken voor iso opslag van dvd's kan ik dus beter wachten tot er drivers voor de verschillende schijven zijn?
Wat hij bedoeld is dat de gemiddelde Linux distro met een NTFS formatted disk niet meer kan dan data uitlezen, niet echt bruikbaar voor een file-server dus. Als je dus een linux bakkie als oplossing wilt gebruiken zit je vast aan een formatering die Linux kan lezen en beschrijven (ext3/ReiserFS/XFS/JFS).

Na zelf wat NAS/ethernet disk oplossingen getest te hebben is de conclusie dat eigenlijk geen enkele voor mij voldoet (getest o.a.: Iomega/WD/Infrant/LinkSYS/Buffalo/LaCie/..).
De problemen waren uiteenlopend, van hoogfrequent piepende fan's, heet wordende behuizingen en nog hetere HDD's, via proprietaire software om data te lezen/schrijven, doorvoer snelheden die niet te behalen waren ondanks de spec's en sommige 'servertjes' op basis van aangepaste linux versies draaiend met oude smb versie die bepaalde tekens niet ondersteunden tot volledig dichtslibbende ethernetdisks omdat de I/O proc het allemaal niet kon verwerken. Sommige ethernet disks zijn zo 'goed' dat bestanden boven de 2Gb grens corrupt raken of gewoonweg niet kunnen (daar gaat je DVD iso-tje)
Uiteindelijk heb ik de meerkosten (qua stroomverbruik) van een mini-pc voor lief genomen en draai nu al geruime tijd een samba-/http-/ftp-/smtp-/ssh-servertje op basis van de volgende hardware:

Via Epia M10000
512 MB DDR
120 GB IDE HDD Maxtor (SuSe Linux, data deel voor http/ftp/smtp/ssh, Ext3 format)
2 x 150 GB HDD Maxtor (SaMBa data schijven, ReiserFS format)
Generieke ATX midi tower kast, Zalmann 430 W voeding (stil)
standaard fan+koeler vervangen door Zalman NorthBridge koelerblokje en een 12 CM 750 rpm case fan (zeer stil)

Het verbruik heb ik eigenlijk nooit gemeten, maar ik gok zo'n 40 a 50 Watt als alles draait, natuurlijk gaan de hdd's uit als er niets gebeurdt. De on-board NIC doet ca 6~8Mb/sec wat niet eens zo gek is, Via is niet echt bekend voor goede PCI performance, binnenkort komt er een Gbit NIC in het vrije PCI slot om te zien of dat betere performance geeft.

Quick bench: SMB transfer 7~8.5 Mb/sec, WinSCP secure FTP transfer (encrypted dus) 4~5 Mb/sec. Data verzonden van een P4 2GHz 1024 MB RAM vanaf RAID-0 array die +40 Mb/sec doet, NIC is een Intel Gbit NIC in een PCI slot. In beide gevallen hetzelfde DVD image verzonden richting de onboard Via Rhine NIC.
Stampre schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 20:30:
ok, dank voor de uitleg! Waarom ik ntfs wil is omdat ik bestanden groter dan 4 gb wil kunnen wegschrijven.
Geen probleem, de setup slikt DVD iso bestanden (4~8 Gb) zonder probleem

[ Voor 14% gewijzigd door Pantagruel op 21-08-2006 21:42 . Reden: extra info ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
ok, dank voor de uitleg! Waarom ik ntfs wil is omdat ik bestanden groter dan 4 gb wil kunnen wegschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Welke NAS wilde je gaan gebruiken dan? Je wilt zelf een harde schijn in een Windows-pc hangen en deze over het netwerk delen ofzo?

Als die schijf in een dedicated dingetje hangt (die apparaatjes waar het hier in het topic over gaat) boeit het vrij weinig welk filesystem er gebruikt wordt. Ze draaien namelijk allemaal een Linux-variant, en bieden de bestanden op het netwerk aan.

Even (software?) iSCSI en geavandeerder technieken uitgesloten ga je je bestanden namelijk niet op filesystem-niveau of zelfs nog lager benaderen, maar via een netwerkprotocol als Samba, FTP of zelfs HTTP.

Die nVidia-drivers (of ATi) die je download voor je videokaart staan misschien ook wel op een Linux-doos met een ReiserFS filesystem op een iSCSI SAN en weet ik veel wat voor dure dingen er nog meer tussen die jij (en ik) nog minder snappen dan simpel Linux (want dat is het best, wel, tis alleen veel lezen). Het enige dat jij (en jouw pc) moet snappen, is Samba/FTP/HTTP, dat het bestand 10 abstractie-lagen verder toevallig op een Linux-doos staan is voor jou helemaal niet van belang.

Het enige waar je dus op moet letten, als die 4GB-grens zo belangrijk is, is de FTP-implementatie (want die wil nog wel eens roet in het eten gooien, zeker de wat oudere) en dat ze geen FAT gebruiken, aangezien dat het enige momenteel nog in (weid) gebruik zijnde filesystem betreft dat wl zo'n limiet heeft.
Of dat het daadwerkelijk gebruikte filesystem dan vervolgens ext2, ext3, reiser of bitje voor bitje direct op de schijf betreft, groter dan 4GB kunnen ze allemaal wel...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 20:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Stampre schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 20:30:
ext3 kan bestanden met een grootte tot 2 TB aan. Lijkt me ruim te voldoen ;)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Het gaat om deze schijf klik. Alleen hier staan wel heel bedroevend weinig specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Hmm, als je hem (ook) via USB aan kunt sluiten wordt het waarschijnlijk al wat anders, want via USB benader je de schijf (vaak) wel op filesystem-niveau (of eigenlijk nog wat lager). Zonder meer specs valt er dus niet veel over te zeggen. Ik zou zeggen, mail Xxodd ;)

Waarom specifiek dat ding?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Stampre schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:10:
Het gaat om deze schijf klik. Alleen hier staan wel heel bedroevend weinig specificaties.
Trieste opsomming, Xodd maar eens een mailtje gestuurdt , kijken of ze wat vertellen rondom gebruikt OS en de admin mogelijkheden. We hebben hier een Xodd dealer in de buurt (Almere) maar het is net even te gek om er eentje te laten komen als je niet super geinterreseerd bent.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
specifiek deze, om de prijs, 250 gb met ethernet voor 155 euro. Maar als er een beter alternatief is is dat uiteraard ook goed. Plus omdat hier bij staat dat hij ftp software aan boord heeft. Dat is ook waar voor ik hem wil gebruiken, ftp van buitenaf en als opslag voor muziek en films ten behoeve vam xbox. Wil hem NIET op usb benaderen, moeten 3 pc's en xbox gebruik van maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Stampre op 21-08-2006 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 11:17
ik ben nu aan het kijken naar de Plextor PX-EH25L 250GB. deze is fanless, schijnt een redelijke performace te hebben en kost zo'n €250

hier zijn wat reviews:
http://www.cluboverclocker.com/reviews/hard_drives/Plextor/PX-EH25L/index.htm

http://www.hothardware.com/viewarticle.aspx?articleid=795&cid=4

[ Voor 55% gewijzigd door Mad_Cow op 22-08-2006 03:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 21:30
Ik gebruik/heb een Conceptronics CHD3LAN disk van conceptrnics (250Gbyte/USB2.0/100Mbit) en vraag mij af wat de ervaringen zijn.

Voel me een beetje bekocht door het apparaat en getild door de leverancier want op Ethenet is de doorvoer iets van max 1.5Mbyt/sec en (nu komt het) het meest vervelende is dat de firmware na ca 2Gbyte vastloopt. Ergo, je hebt er erg eigenlijk geen zak aan.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09-2024

psychotic

Nixs

PtrO schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:10:
Ik gebruik/heb een Conceptronics CHD3LAN disk van conceptrnics (250Gbyte/USB2.0/100Mbit) en vraag mij af wat de ervaringen zijn.

Voel me een beetje bekocht door het apparaat en getild door de leverancier want op Ethenet is de doorvoer iets van max 1.5Mbyt/sec en (nu komt het) het meest vervelende is dat de firmware na ca 2Gbyte vastloopt. Ergo, je hebt er erg eigenlijk geen zak aan.
Ik kom op zo'n beetjes dezelfde snelheid maar heb verder ook nog problemen met het 'uploaden' van data naar de netwerkschrijf (software slaat vast). Heb een firmwareupgrade gedaan naar NAS-BASIC41, LOADER 067 maar het probleem heb ik met deze versie. Op I'net gaan wel andere versies rond (V45) maar ik heb het nog niet aangedurft om de NAS hiermee te flashen omdat het niet specifiek van Conceptronic is...

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Pantagruel schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:50:
[...]

Trieste opsomming, Xodd maar eens een mailtje gestuurdt , kijken of ze wat vertellen rondom gebruikt OS en de admin mogelijkheden. We hebben hier een Xodd dealer in de buurt (Almere) maar het is net even te gek om er eentje te laten komen als je niet super geinterreseerd bent.
al antwoord gehad van Xodd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164791

mca2 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 08:57:
[...]

Dat werkt goed, de Lacie etherdisk werkt precies zo.
Is gewoon een via epia(800Mhz 256ram) in 19" behuizing en een ide disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 13:50
FreeRider schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 13:44:
Ik heb ervaringen met 3 NAS apparaten:

LaCie Ethernet Disk mini 250 GB
De bedoeling met deze was om shares (shared en password protected) aan te maken die via Windows te benaderen zijn. Dit is met dit apparaat niet mogelijk (naast elkaar). Verder had ik problemen om op het apparaat te komen. Werkte verder prima maar geretourneerd.

Western Digital NetCenter 250 GB
Deze heb ik later gekozen omdat hij vlekkeloos integreert met Windows filesharing. Als je de passwords behorende bij de users aanmaakt in de settings dan krijgt iedereen keurig zijn shares. Tevens de mogelijkheid om via USB nog meer storage aan te sluiten, zij het dat dit bepertk is.

Freecom Classic Network drive 250 GB
Deze heb ik bij m'n ouders geinstalleerd omdat de WD Netcenter niet verkocht werd bij de media markt en ze op dat moment per se een NAS wilden. Probleem is dat de interne schijf via een soort SCSI driver in Windows bechikbaar wordt. Aangezien ik de schijf via WLAN met een laptop heb gekoppeld kwam er regelmatig een melding dat de disk niet beschikbaar was/de verbinding verbroken was, heel vervelend. Ook verhindert de SCSI driver dat de laptop in standby gaat. Al met al niet zo'n goed apparaat vond ik zelf. Voordeel is wel dat de interne schijf bij inactiviteit uitschakelt (= minder verbruik/hitte).

Als ik voor mezelf een NAS oplossing zou kopen dan zou ik absoluut (qua firmware) voor de WD Netcenter gaan, gezien de goede integratie in Windows. Maar alle drie de apparaten die ik heb getest waren langzaam, dus voorlopig blijft het bij een EPIA M10000 met een goedkoop gigabit kaartje, dat haalt met kopieeren van een ISOtje gemiddeld 40-50 MB (gelimiteerd door EPIA, PCI en HD).
Ik lees dat je ook externe harde schijven kunt aansluiten via USB. Hoe werkt dit precies (plug & pray" :))? En is dit dan maximaal 1 schijf of kunnen het er ook meerdere zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Shadow_Zero schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:39:
[...]

Ik lees dat je ook externe harde schijven kunt aansluiten via USB. Hoe werkt dit precies (plug & pray" :))? En is dit dan maximaal 1 schijf of kunnen het er ook meerdere zijn?
Dat zou moeten plug en play zijn, inderdaad. Normaal kan je die schijf dan ook zie staan in de setup van de NAS (via webbrowser dus).

Ik zie wel vaak dat het zo is dat die usb schijf maar als één share kan gebruikt worden. Maw, men plugt een usb schijf in, en deze wordt al dan niet automatisch geshared als één share.

Vaak kan je ook meerdere usb schijven gebruiken, dit hangt af van toestel tot toestel. Indien je daarover specifieke info wenst, kijk je best eens naar de manual (pdf is vaak te downloaden van site fabrikant) over hetgene je precies wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

hjs schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 13:25:
[...]

al antwoord gehad van Xodd ?
Sorry voor de vertraging.

Nee Xodd laat niets van zich horen, wellicht bang dat we iets zouden kunnen namaken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

is er een ethernet hd behuizing (waar dus nog een hd in moet) die ext3 ondertsteund en de hd via ftp beschikbaar stelt op het lan en evt interpret?

heb namelijk hier een 160GB hdtje van WD die nu in een sitecom md200 kassie aan m'n asus wl500g deluxe router hangt, waar ik mee dwars zit is dat die ftp software van de router niet hoger als 2GB per bestand kan, vandaar dat ik een alternatief zoek.

Tips?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17311

Pantagruel schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 20:39:
[...]

Nee Xodd laat niets van zich horen, wellicht bang dat we iets zouden kunnen namaken :?
Ik heb ook interesse in een schijf als die XXOD, iemand ervaringen met het onderstaande?
Ik wil een exterene schijf aan mijn playstation hangen (dit moet via usb)... als ik dan toch zo'n schijf heb wil ik van de ruimte gebruik maken vanaf mijn linux server / windows notebook om iso's op te slaan. Is het mogelijk om de schijf TEGERLIJKERTIJD aan te sluiten op de ps2 en ook via de NAS interface? Ik weet niet of het technisch mogelijk is, maar logischerwijs lijkt het mij mogelijk. Ik ben al een poosje op het internet aan het zoeken, maar ik kan er niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
Sinds gisteren heb ik de WD Netcenter 250 GB aan mijn netwerkje hangen. Op de Windows XP-PC's zijn de shared dirs prima zichtbaar, hoewel tijdens de installatie wordt gemeld: "kan geen windows netwerkbron vinden". Driveletter toewijzen etc. gaat probleemloos.
Ook op de 98SE-PC's komt die melding "kan geen windows netwerkbron vinden", maar daar krijg ik de shared dirs niet in beeld, al kan ik ze vanaf de betreffende PC wel aanmaken met de meegeleverde software...
Iemand hier een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 01:35

UTP

Unshielded Twisted Person

Ik heb sinds kort, oa na het doorlezen van dit topic ;), een WD Netcenter 500 GB. Bevalt prima.

Het is alleen jammer dat er geen gigabit netwerkaansluiting op zit. Dat schreef iemand hier op GoT al, waarschijnlijk is dat slimme marketing want over een tijdje komen natuurlijk dezelfde schijven met gigabit ondersteuning. Maargoed ik gooi toch niet zoveel met ISO's en de grote bestanden download ik direct naar de netcenter dus dan is mijn internetverbinding de bottleneck. Alleen nu in de eerste dagen met alles overzetten gaat het dus minder snel als je hoopt.

Mijn enige vraag is eigenlijk: fragmenteert zo'n schijf nou ook of houdt hij dat vanzelf bij? Ik kan hem ieder geval nergens defragmenteren.
Shadow_Zero schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:39:
[...]

Ik heb aan de WD al een externe maxtor 300gb gehangen en die werd zonder problemen gevonden. De schijf staat gewoon als een aparte share tussen de rest. (ntfs noemde hij hem automatisch). Je kunt de schijf ook 'claimen' en dan wordt het zooitje geformateert en dan ziet hij het gewoon als 1 grote schijf. Hoeft niet perse dus. Ik zie het voordeel nog niet echt.

Je kunt er meerdere schijven aan hangen. 2 USB poorten maar ik neem aan dat je het met een hub zo gek kunt maken als je zelf wilt. (253 geloof ik 8)7 )

Let wel op dat je netjes via de webbrowser de externe schijf 'uitwerpt/veilig verwijderen' als je hem wilt afkoppelen. De netcenter liep vast toen ik de maxtor zo uitplugde terwijl alles aanstond. Mijn fout dus en na een herstart liep het zaakje weer.

• FreeRider
Toff schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 22:29:
Ook op de 98SE-PC's komt die melding "kan geen windows netwerkbron vinden", maar daar krijg ik de shared dirs niet in beeld, al kan ik ze vanaf de betreffende PC wel aanmaken met de meegeleverde software...
Iemand hier een idee?
Heb je Windows bestand en printerdeling geinstalleerd ? Misschien werkt het als je direct het adres in de explorer balk intypt (bijv. \\WDnetcenter\naamvandeshare)
UTP schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 22:51:
Mijn enige vraag is eigenlijk: fragmenteert zo'n schijf nou ook of houdt hij dat vanzelf bij? Ik kan hem ieder geval nergens defragmenteren.
Ik denk dat elke ethernetschijf fragmenteert na een tijdje. Maar vanwege de doorvoersnelheid van de ethernet poort zal je daar praktisch niets van merken.

De oplossing hiervoor (als je merkt dat hij echt veel trager wordt) zou kunnen zijn om de gehele inhoud te kopieeren naar een andere disk (500 GB, auw ;) ) en dan weer terug te kopieeren... Bij voorkeur dan als eerste de files terugkopieeren die je de komende tijd niet gaat verwijderen.

[ Voor 26% gewijzigd door FreeRider op 31-08-2006 10:08 ]

• Toff

Toff

FP ProMod
FreeRider schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 10:04:
[...]

Heb je Windows bestand en printerdeling geinstalleerd ? Misschien werkt het als je direct het adres in de explorer balk intypt (bijv. \\WDnetcenter\naamvandeshare)
Ja, bestand en printerdeling werkt prima voor de rest van het netwerk. Ik kan dus alleen vanaf de Win98SE-PC's die nieuwe ethernetschijf niet zien, plus die vreemde melding over "geen netwerkbron" op de XP-PC bij de installatie (en vele pogingen daarna) hoewel die dus prima werkt.
Direct intypen van het adres in windows explorer vanaf de 98SE-bak voert wel naar het installatiegebeuren ~/home.asp, maar dat zie ik dus niet op die schijf staan (NT?) dus dat kan ik niet verwijderen/renamen. Adres/public subdir geeft een blanco scherm.

• Hazzz-E
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-05 13:41

Hazzz-E

Que?

Ik heb 2-3 maanden geleden zo'n Netgear SC101 gekocht. 320 gig van WD erin.

Nu was hij vol. Dus wilde had ik er een tweede 320 WD bijgedaan. Via het progje de huidige schijf vergroot met de capaciteit van de tweede schijf.

Alleen nu blijft hij in windows weergeven dat ik maar 5 gig vrij heb. Heb hem al meedere malen opnieuw attached. Een reset op het ding uitgevoerd. Een 6sec reset ook. Niets mag baten.

Heeft iemand ideeen wat het probleem kan zijn? En hoe het ev op te lossen is zonder alle twee de schijven opnieuwe te installen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Pantagruel schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 20:39:
[...]

ik heb antwoord gehad van ze
Geachte heer/mevrouw,

Meer info vind u op http://www.mapower.com.tw...t.asp?CateID=77&LineID=10

Met vriendelijke groet,
XXODD Support
Dat is toch best een aardig ding voor zijn geld en als je niet teveel eisen hebt?
Ik wil hem alleen gebruiken als centraal opslagpunt voor mijn mp3's, documenten en foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Dan kan het wel. Wil je er echter films op zetten kun je een probleme krijgen.

Omdat ze zowel via ethernet met Samba (lees: Een Linux-variant) en FTP, als via USB direct aan je Windows-bak bereikbaar willen zijn zitten ze, zoals de website ook meldt, vast aan FAT32. Ext3 enzo zou kunnen, maar dan moet je op de PC waar je hem met USB op aansluit weer extra drivers (als dat een Windows-PC is) installeren.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

probleem van FAT32 is toch dat je bestand niet groter dan 4gb kan zijn, dus een probleem met films of iso's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
UTP schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 22:51:
Ik heb sinds kort, oa na het doorlezen van dit topic ;), een WD Netcenter 500 GB. Bevalt prima.

Het is alleen jammer dat er geen gigabit netwerkaansluiting op zit. Dat schreef iemand hier op GoT al, waarschijnlijk is dat slimme marketing want over een tijdje komen natuurlijk dezelfde schijven met gigabit ondersteuning. Maargoed ik gooi toch niet zoveel met ISO's en de grote bestanden download ik direct naar de netcenter dus dan is mijn internetverbinding de bottleneck. Alleen nu in de eerste dagen met alles overzetten gaat het dus minder snel als je hoopt.

[...]

Ik heb aan de WD al een externe maxtor 300gb gehangen en die werd zonder problemen gevonden. De schijf staat gewoon als een aparte share tussen de rest. (ntfs noemde hij hem automatisch). Je kunt de schijf ook 'claimen' en dan wordt het zooitje geformateert en dan ziet hij het gewoon als 1 grote schijf. Hoeft niet perse dus. Ik zie het voordeel nog niet echt.

Je kunt er meerdere schijven aan hangen. 2 USB poorten maar ik neem aan dat je het met een hub zo gek kunt maken als je zelf wilt. (253 geloof ik 8)7 )

Let wel op dat je netjes via de webbrowser de externe schijf 'uitwerpt/veilig verwijderen' als je hem wilt afkoppelen. De netcenter liep vast toen ik de maxtor zo uitplugde terwijl alles aanstond. Mijn fout dus en na een herstart liep het zaakje weer.
Cool. Thanks for the info, ik zal binnenkort misschien ook eens kijken voor zo'n WD Netcenter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Wat ik nog las over de WD Netcenter:
If you plan on using external USB storage there are a few pointers you need to know. If a device with a preformatted FAT32 partition is connected then it can be mapped to a drive letter from the EasyLink utility and used in read/write mode. If the device has an NTFS partition it can be mapped and used in read mode only. For either file system the NetCenter will see it as a foreign drive and won’t allow volumes and public or private shares to be created on it. To do this it must be claimed first, which will automatically format it to make it compatible with the NetCenter. Volumes and shared folders can then be created but try removing the device and connecting it locally to a Windows PC and the proprietary volume format will not be recognised.
Wat bedoelen ze nu precies met "For either file system the NetCenter will see it as a foreign drive and won’t allow volumes and public or private shares to be created on it." gedeelte?
Je hebt read/write mogelijkheid, maar ik zie/snap niet precies wat ze met volumes en public/private shares bedoelen in deze context.
Of is het read/write alleen dan lokaal mogelijk en niet via het netwerk? (hmmmz, dat klinkt ook niet logisch trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plurk.
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-05 08:52
Ik heb de WD netcenter 320GB net binnen gekregen.

Aansluiten was in een paar minuten gebeurt, Printer sharen ook (een van de redenen dat ik dit apparaat heb gekocht) Gelijk de nieuwe firmware erop gezet, getest en ben nu DATA aan het overpompen (al ruim 25GB over gezet)

Het is niet snel, maar dat is voor mij ook niet belangrijk. Dat alle PC's de DATA aan kunnen zonder dat er een specifieke PC aan hoeft te staan is erg prettig, zo ook met de printer.

Tot nu toe ben ik erg tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Kun je die WD Netcenters nu ook lokaal met USB aansluiten of alleen via ethernet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Alleen ethernet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ok, dus blijkbaar is het OF USB voor lokale interface OF USB voor extra storage.
Ben ze nog niet tegengekomen die het beide hebben, so I guess I'll have to make a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Let er wel op (aangezien je extra storage wilt) dat een "ethernet harddisk" die je ook met USB aan je eigen PC kunt hangen vaak met FAT32 werkt? Voor NTFS moet je er een Windows-variant (XP Embedded Fileserver 2003 Professional Edition ofzo) op hebben draaien, ik geloof niet dat er al bedrijven zijn die de Linux-port van NTFS betrouwbaar genoeg vinden om in zo'n apparaat te implementeren...

Waarom zou je hem met USB op je eigen PC aan willen sluiten? Voor de snelheid van de dataoverdracht?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hevling
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46
Plurk. schreef op maandag 04 september 2006 @ 13:12:
Ik heb de WD netcenter 320GB net binnen gekregen.

Aansluiten was in een paar minuten gebeurt, Printer sharen ook (een van de redenen dat ik dit apparaat heb gekocht) Gelijk de nieuwe firmware erop gezet, getest en ben nu DATA aan het overpompen (al ruim 25GB over gezet)

Het is niet snel, maar dat is voor mij ook niet belangrijk. Dat alle PC's de DATA aan kunnen zonder dat er een specifieke PC aan hoeft te staan is erg prettig, zo ook met de printer.

Tot nu toe ben ik erg tevreden
Hoeveel mb/sec haal je nu met het downloaden en uploaden naar die wd netcenter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plurk.
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-05 08:52
shello schreef op woensdag 06 september 2006 @ 00:16:
[...]

Hoeveel mb/sec haal je nu met het downloaden en uploaden naar die wd netcenter?
Zo'n 8 tot 10MB/s, maar dat is zat om mp3tjes en DVD's af te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 23:34:
Let er wel op (aangezien je extra storage wilt) dat een "ethernet harddisk" die je ook met USB aan je eigen PC kunt hangen vaak met FAT32 werkt? Voor NTFS moet je er een Windows-variant (XP Embedded Fileserver 2003 Professional Edition ofzo) op hebben draaien, ik geloof niet dat er al bedrijven zijn die de Linux-port van NTFS betrouwbaar genoeg vinden om in zo'n apparaat te implementeren...

Waarom zou je hem met USB op je eigen PC aan willen sluiten? Voor de snelheid van de dataoverdracht?
Al m'n schijven draaien FAT32.
Ik heb nog het rare idee dat ik m'n oude DOS spellen ooit nog eens ga spelen, dus ik draai dual boot met Win98 SE ;)

USB op PC mogelijkheid niet voor iets specifieks, maar ik kan me voorstellen dat het handig is (voor bijv. snellere data overdracht, of je neemt die schijf eens mee ergens naar toe).

Dan zou het voor mij gaan tussen de Lacie en de Western Digital.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04 21:05
Ik ben me ook aan het oriënteren op een NAS en mijn oog is gevallen op de WD NetCenter.

Het enige dat me nog weerhouden heeft van aanschaf, is dat ik niet kan vinden of ik dat ding ook van buiten mijn eigen netwerk kan bereiken (door de FTP poort in de router te forwarden naar het NetCenter IP adres) of ondersteunt hij dat niet? Ik kan het niet vinden op de WD produktpagina, maar wellicht is het zo obvious dat het wel kan (of ben ik zo'n noob B)) , dat ze het niet vermelden.

Kan iemand mij vertellen of het wel of juist NIET mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Kun je in de settings van dat apparaat een gateway invullen? Zo ja: dat gaat. Zo nee, dan niet :P FTP == FTP == FTP, het maakt voor FTP geen donder uit naar welk 32bits getalletje wordt verbonden, het is de IP-laag die slim genoeg moet zijn om te weten dat dat nummer buiten zijn lokale netwerk valt.

Het is echter een dusdanig triviale feature dat ik me eigenlijk over het hele apparaat nog eens achter de oren zou krabben als hij er niet op zit...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Tom_G
Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 06 september 2006 @ 22:09:
Kun je in de settings van dat apparaat een gateway invullen? Zo ja: dat gaat. Zo nee, dan niet :P FTP == FTP == FTP, het maakt voor FTP geen donder uit naar welk 32bits getalletje wordt verbonden, het is de IP-laag die slim genoeg moet zijn om te weten dat dat nummer buiten zijn lokale netwerk valt.

Het is echter een dusdanig triviale feature dat ik me eigenlijk over het hele apparaat nog eens achter de oren zou krabben als hij er niet op zit...
Waarom zou die netcenter een gateway nodig hebben? Is enkel nodig indien die netcenter zelf online zou moeten gaan lijkt het mij (en dus niet wanneer die gewoon moet bereikbaar zijn, ongeacht of dat van buitenaf is).
Overigens denk ik indien die netcenter als dhcp client staat ingesteld, automatisch het gateway ip krijgt. Je zou dan juist moeten zorgen dat je het ip adres koppeld aan het mac adres, zodat die altijd hetzelfde ip krijgt (ivm poort forwarden in router).
Of natuurlijk statisch, indien je zou gateway kunnen ingeven?

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04 21:05
Tja, ik heb hem dus nog niet, dus wat er precies in te stellen valt weet ik niet tot in detail, ik meen wel gezien te hebben in de manual dat ik een statisch IP zou kunnen toewijzen.

In combinatie met portforwarding in mijn router zou het dan in principe moeten kunnen, het wordt alleen bij WD nergens genoemd (terwijl mogelijkheid tot FTP van buitenaf bij NAS schijven van andere merken soms wel wordt vermeld).

En mijn ervaring met features die niet expliciet vermeld worden, is vaak: die zitten er dan ook niet op >:)
Dus ik denk: voordat ik er 1 koop en er dan achter kom dat wat ik wil niet mogelijk is, laat ik het hier eens vragen.

Anders zal ik me toch op een ander apparaat moeten richten maar de prijs van die NetCenter was nou net zo aantrekkelijk :9~

• Paul
Tom_G schreef op donderdag 07 september 2006 @ 08:17:
[...]

Waarom zou die netcenter een gateway nodig hebben? Is enkel nodig indien die netcenter zelf online zou moeten gaan lijkt het mij (en dus niet wanneer die gewoon moet bereikbaar zijn, ongeacht of dat van buitenaf is).
Overigens denk ik indien die netcenter als dhcp client staat ingesteld, automatisch het gateway ip krijgt. Je zou dan juist moeten zorgen dat je het ip adres koppeld aan het mac adres, zodat die altijd hetzelfde ip krijgt (ivm poort forwarden in router).
Of natuurlijk statisch, indien je zou gateway kunnen ingeven?
Natuurlijk heeft die Netcenter ook een gateway nodig om "bereikbaar te zijn van buitenaf". Er zit namelijk (op dat niveau) 0 verschil in het zelf besluiten naar buiten te gaan of te reageren op requests. Het verschil zit hem _in_ het pakketje, een pakketje met een SYN-vlag zal bij enkel antwoorden altijd vergezeld gaan van een ACK (in hetzelfde pakketje), maar denk je dat een router / het routing-gedeelte van je IP-stack daar om geeft?

Ik heb nu geen tijd om een IP-adressen 101 te schrijven, maar als je op Google zoekt naar router netmask en ip-address zou je al een hoop duidelijk moeten worden :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189888

Toff schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 22:29:
Sinds gisteren heb ik de WD Netcenter 250 GB aan mijn netwerkje hangen. Op de Windows XP-PC's zijn de shared dirs prima zichtbaar, hoewel tijdens de installatie wordt gemeld: "kan geen windows netwerkbron vinden". Driveletter toewijzen etc. gaat probleemloos.
Iemand hier een idee?
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem, alleen dan niet het 98-SE gedeelte maar alleen het netwerkbron gedeelte wat jij ook hebt in XP. Op zich moet dat natuurlijk niet kunnen. Ik heb WD gemaild en gebeld maar daar maken ze zich er wel heel makkelijk af: ruil maar om voor een ander. vervolgens is het probleem gebleven.

De driveletter toewijzen is idd geen probleem (dit staat ook in de troubleshooter van WD) maar mijn probleem gaat iets verder. Buiten het feit dat ik op alle XP-PC's de netcenter zie krijg ik niet de verschillende partities te zien die je kan instellen via de webinterface. Hij ziet alleen de 'main' maar de (bijv.) 3 andere die je hebt aangemaakt niet....iemand heeft me wel eens verteld dat ik Via windows (net use / policy) een mapping kan maken, maar ik zou niet weten hoe en ik kan er ook niks over vinden...anybody???

alvast bedankt! _/-\o_

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 11:17
Ik heb ook een tijdje naar dit soort apparaten gekeken en dit waren mijn conclusies:
  • WD Netcenter: geen FTP
  • Maxtor Shared Storage Plus: Geen FTP, alhoewel je wel custom firmwares kan laden die het wel kunnen [zie: www.openmss.org]
  • Alle Freecom producten lijken een NDAS systeem te gebruiken, maar ik wil liever geen drivers installeren
  • Lacie EthernetDisk: USB & Ethernet Toegang, maar door FAT32 een 4GB bestandsgrootte limiet en niet zulke goeie performance
  • Iomega Storcenter: schijnt nogal herrie te maken
Bij mij bleven deze opties over:
  • Synology DS-106e + harde schijf:
    + goede performance, + FTP, + UPnP Media Server, + print server - kost helaas icm 300GB HD zo'n €350
  • Plextor PX-EH25L: €250
    + fanless, + FTP, + print server
    - helaas geen media server
  • Zelf een HTPC bouwen: €480 (die kan je natuurlijk zo goedkoop/duur maken als je zelf wil)
    + veel meer mogelijk
    - stroom verbruik (kan opgelost worden door een mooi Epia systeempje te bouwen), - duurder:
    €480: Sempron2800+ (AM2), moederbord (AsusM2nPV-VM, miniATX), Antec Fusion behuizing, Seagate 7200.10 320GB, 2x 256MB DDR2, DVDrewriter, (eventueel een andere CPU koeler +€40), (eventueel PVR hardware +€150)
  • De maxtor blijft een halve optie, omdat de laatste custom firmware (die de media server functionalitiet toevoegt nog niet goed werkt en zorgt dat de fan continu aanstaat)
Ik ben er nog steeds niet uit, maar ik neig de laatste tijd toch wel naar een HTPC (toch ook leuker speelgoed :+ )

[ Voor 13% gewijzigd door Mad_Cow op 20-09-2006 10:20 ]

• Hollie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10-2023
Heb gisteren mijn GIGABIT LinkStation 300GB BUFFALO HD-HG300LAN binnengekregen. De gigabit verbinding heb ik gekocht met het oog op de toekomst.

Het apparaat werkt tot nu toe nog supper. Aansluiten en gaan met die banaan. Ik haal op mijn 100mbit netwerkje tussen de 7 en 8 Mb/s. Gemeten met DU meter. Dat is voor mij goed genoeg.

Ik heb overigens het apparaat uit Amerika laten komen omdat ze daar veel goedkoper zijn als hier in Nederland. Hier heb ik hem vandaan. Tel er 80 dollar verzendkosten bij op en dan ligt hij binnen een week op je deurmat.

Apple en Joppiesaus all the way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geetwee
  • Laatst online: 06:13
Vraagje aan diegenen die een WD Netcenter hebben en de melding 'kan geen windows netwerkbron vinden' krijgen: draaien jullie de Home versie of de Professional versie van XP? Ik heb onlangs zo'n Netcenter geinstalleerd bij iemand en op zijn pc met Home kreeg ik de melding 'kan geen windows netwerkbron vinden'. Op mijn eigen laptop met XP Professional kreeg ik die melding niet.

[ Voor 5% gewijzigd door geetwee op 24-09-2006 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189888

geetwee schreef op zondag 24 september 2006 @ 16:22:
Vraagje aan diegenen die een WD Netcenter hebben en de melding 'kan geen windows netwerkbron vinden' krijgen: draaien jullie de Home versie of de Professional versie van XP? Ik heb onlangs zo'n Netcenter geinstalleerd bij iemand en op zijn pc met Home kreeg ik de melding 'kan geen windows netwerkbron vinden'. Op mijn eigen laptop met XP Professional kreeg ik die melding niet.
Ik heb XP pro. en op verschillende XP pro systemen hetzelfde probleem.
Ik ben het inmiddels zo zat dat ik de netcenter heb teruggebracht, mede door de 'goede' service van WD ben ik voorlopig klaar met die gasten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Bestaat er ook een systeem waarbij er geen harde schijf in het toestel zit, en waarbij je er ook zelf geen harde schijf kan insteken, maar waarbij je alle harde schijven er extern aanhangt via usb bijvoorbeeld?
Het voordeel zou dan zijn dat het apparaat veel kleiner en draagbaarder is.
Ik werk namelijk dikwijls met verschillende mensen samen aan projecten, met verschillende laptops. Iedereen heeft wel een draagbare harde schijf. Het zou handig zijn dat we dan al die harde schijven in dat (kleine) apparaatje kunnen prikken, zodat die allemaal toegankelijk zijn vanop onze laptops.

Edit: ik bedenk mij dat ik dan eigenlijk een draadloze router nodig heb met een aantal usb-poorten. Dan is dit waarschijnlijk niet het goede topic om zoiets te vragen.

[ Voor 12% gewijzigd door willem7q op 24-09-2006 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171454

Yep,

The freecom Classic serie.

Afbeeldingslocatie: http://www2.pczaak.nl/catalog/images/quo_16385.jpg

http://www.freecom.com/ecProduct_detail.asp?ID=1935

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem7q
  • Niet online
Is dat voor mij bedoeld?
Dat is niet wat ik zoek: er zit geen router in, en hij heeft maar 1 usb poort die enkel bedoeld is om hem rechtstreeks aan de pc aan te sluiten. Bovendien is het een groot ding dat bedoeld is om er een 3.5" harde schijf in te steken.
Toch bedankt om mee te denken.
Maar misschien is het beter om deze discussie te verhuizen naar hier aangezien het eigenlijk alleen over een router gaat, en niet echt over harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 17:01
Is iemand deze al in het wild tegen gekomen in Nederland (of Europa) ?

Afbeeldingslocatie: http://images.dlink.com/products/DNS-323/DNS-323_main.jpg

http://www.dlink.com/products/?sec=1&pid=509

Volgens mij is het product net pas op de markt gebracht.

Kost in US zo'n 230 dollar (beetje prijzig vind ik zelf). Ben ook benieuwd wat de prestaties zijn ervan (nog geen review kunnen vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
wvbesien schreef op zondag 24 september 2006 @ 21:43:
Bestaat er ook een systeem waarbij er geen harde schijf in het toestel zit, en waarbij je er ook zelf geen harde schijf kan insteken, maar waarbij je alle harde schijven er extern aanhangt via usb bijvoorbeeld?
Het voordeel zou dan zijn dat het apparaat veel kleiner en draagbaarder is.
Ik werk namelijk dikwijls met verschillende mensen samen aan projecten, met verschillende laptops. Iedereen heeft wel een draagbare harde schijf. Het zou handig zijn dat we dan al die harde schijven in dat (kleine) apparaatje kunnen prikken, zodat die allemaal toegankelijk zijn vanop onze laptops.

Edit: ik bedenk mij dat ik dan eigenlijk een draadloze router nodig heb met een aantal usb-poorten. Dan is dit waarschijnlijk niet het goede topic om zoiets te vragen.
Dat zal moeilijk worden -temeer omdat ik veronderstel je met NTFS partities werkt- want je verwacht waarschijnlijk zowel lees als schrijfrechten.

De meeste NAS schijven kunnen inderdaad wel externe harde schijven via USB aansluiten, maar bij NTFS ben je altijd beperkt tot alleen-lezen (dat komt omdat MS de broncode voor NTFS filesystem niet vrijgeeft, waardoor er onder Linux zelf geknutseld moet worden voor NTFS support, en er is tegenwoordig nog steeds geen betrouwbare mogelijkheid om te lezen èn schrijven naar NTFS partities onder Linux).
For the record: 95% van de NAS schijven werkt met een beperkte Linux distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem7q
  • Niet online
Mijn externe harde schijf is FAT32 geformatteerd, en ik denk dat de meeste dat wel zijn, zodat ze ook compatibel zijn met mac's of linux machines. Dus ik denk niet dat dat echt een probleem zou zijn.

Anoniem: 190791

zie onder

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 190791 op 27-09-2006 11:03 . Reden: - ]

Anoniem: 190791

Dat is toch best een aardig ding voor zijn geld en als je niet teveel eisen hebt?
Ik wil hem alleen gebruiken als centraal opslagpunt voor mijn mp3's, documenten en foto's
idd, niet te veel eisen...

- geen bestanden groter dan 4GB opslag mogelijk (interne filesystem is FAT32)
- regelmatig corrupte files bij gebruik van FTP
- nagenoeg geen ondersteuning van XXODD
- eventueel geschikte firmwares die bovenstaande problemen oplossen slecht te vinden
- kleine hint: gisteren is het nieuwste blaadje van XXODD op de deurmat gevallen, en wat schetst de verbazing: de XD31n wordt niet meer aangeboden, ... rara

mijn advies: niet kopen deze bak, er zijn genoeg betere voor niet veel meer geld.

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Ik heb dit systeem al eerder gepost:

DFI bordje (onboard vga)
Pentium centrino 1600mhz
xfx revo64 5 poorts (raid 3)
512MB mem
6 Gb hdd als boot schijf

Dit systeem koste me 210 euro.

Dat is dan exclusief de schijven
5x 250Gb (maar dat is je eigen keuze)

10 mb/s haal ik makkelijk over 100 mbit. met 1000 mbit heb ik het nog niet getest. Wel met een programma wat de schijven doen en ik haal net geen 100mb/s met de array.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Anoniem: 27734

Who wat ben ik blij met dit topic.. mede door dit topic ga ik denk ik voor de Synology DS-106e NAS.
Ik denk dat dit gewoonweg de beste NAS is op dit moment voor een redelijke prijs. Voornamelijk omdat dit de snelste is.
De bedoeling is om deze nas te gaan gebruiken bij een klein bedrijfje die voornamelijk klantgegevens via een administratief programma (accountview) gedeeld moet hebben. Ik ben er nog niet 100% zeker van dat dit gaat lukken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Voorheen heeft het programma namelijk op een werkstation (diende eigenlijk als server dus) gedraaid via een andere werkstation. Maar door een crash lag dus het netwerk plat met alle gevolgen van dien. Ik hoop nu dus ook dat een NAS mij meer veiligheid kan bieden, helemaal als ik de nas daarnaast ook nog eens backup via een 2e externe hardeschijf.

Is het ook mogelijk om via een werkstation een programma op de NAS te installeren? Ik neem aan dat de werkstation hem gewoon als "schijf" ziet of heb ik het nou helemaal fout?

PS. wat is nou het verschil tussen de:
- DS-106e
en de
- DS-106

(Wat ik alleen zo op het eerste oog zie zijn:
De "e" versie mist: Secure FTP, 32mb extra geheugen en ADS support. Is dit alles?)

ff offtopic: heeft iemand ervaring met het programma Accountview?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 27734 op 28-09-2006 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik gebruik XP Home. Op die PC's is de melding niet echt van belang, omdat het verder normaal werkt, maar ik heb ook nog wat oude bakkies draaien op WIN98SE en die "zien" het netcenter nog steeds niet. Binnenkort, als ik er tijd voor heb, ga ik er eens een printer aan hangen. Hopelijk werkt dat wel, want dat was de hoofdreden voor aanschaf. Anders had ik voor minder geld wel een flinke HD in een WIN98SE-bak bijgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Johpie schreef op maandag 25 september 2006 @ 09:59:
Is iemand deze al in het wild tegen gekomen in Nederland (of Europa) ?

[afbeelding]

http://www.dlink.com/products/?sec=1&pid=509

Volgens mij is het product net pas op de markt gebracht.

Kost in US zo'n 230 dollar (beetje prijzig vind ik zelf). Ben ook benieuwd wat de prestaties zijn ervan (nog geen review kunnen vinden)
Volgens mij wel....maar dan zonder twee schijven was ie 90 euro, met zal ie idd rond de 200 euro kunnen komen. Waren volgens mij alleen IDE schijven, geen SATA. Zal even zoeken naar site van de winkel als ik de naam weer weet!

Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Anoniem: 27734 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 21:07:
Who wat ben ik blij met dit topic.. mede door dit topic ga ik denk ik voor de Synology DS-106e NAS.
Ik denk dat dit gewoonweg de beste NAS is op dit moment voor een redelijke prijs. Voornamelijk omdat dit de snelste is.

Is het ook mogelijk om via een werkstation een programma op de NAS te installeren? Ik neem aan dat de werkstation hem gewoon als "schijf" ziet of heb ik het nou helemaal fout?

PS. wat is nou het verschil tussen de:
- DS-106e
en de
- DS-106

(Wat ik alleen zo op het eerste oog zie zijn:
De "e" versie mist: Secure FTP, 32mb extra geheugen en ADS support. Is dit alles?)

ff offtopic: heeft iemand ervaring met het programma Accountview?
Heb sinds twee weken de 106E en ben erg positief! Apparaat werkt prima, installatie is simpel en de instellingen zijn prima te doen en ook te begrijpen. Verschil tussen E en niet E is vooral ADS.

Je kunt je Synology gewoon mappen als schijf (geen client software!) en dat maakt die apparaat ideaal! (met als bonus web/ftp server en alle andere mogelijkheden)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-05 12:22
Als er nog mensen zijn die een WD Netcenter overwegen, ik heb een leuk probleem gehad op een server waar de bijbehorende EZ-link software was geinstalleerd.

Een keer in de zoveel tijd (week-twee weken ongeveer) stopte de DNS resolving op de server. Zowel voor de eigen DNS als externe servers. Nslookup kon ook geen connectie meer krijgen, hoewel telnet op poort 53 naar een DNS wel werkte, clients hadden ook geen probleem.

Bleek dus na lang zoeken aan de EZ-link software te liggen, deze gedeinstalleerd en het probleem is over.

Is dus de laatste Netcenter die ik inzet...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 17:01
Black Piet schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 00:55:
[...]

Volgens mij wel....maar dan zonder twee schijven was ie 90 euro, met zal ie idd rond de 200 euro kunnen komen. Waren volgens mij alleen IDE schijven, geen SATA. Zal even zoeken naar site van de winkel als ik de naam weer weet!
hmm, 90 is al stuk aantrekkelijker idd, maar zoals het op de amerikaanse site staat lijkt het me 230 dollar zonder hdd's (staat ook in de specs, no hdd's included ofzo). HDD's heb ik al, dus die hoef ik niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Laatst online: 22:47

worker

2x Sessy thuisbatterij

Ik krijg ook steeds die melding als ik in het tooltje Easylink nadat hij de Netcenter gevonden heeft op "Volgende" klik. Ik heb me er heel erg aan ge-ergerd, tot ik erachter kwam dat ik dat hele tooltje niet nodig had. Ik heb een de Netcenter gemapt op een driveletter (gewoon op de normale manier via Windows), en gaan met die banaan. Ik heb XP Home edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Laatst online: 22:47

worker

2x Sessy thuisbatterij

Achteraf baal ik ervan dat ik geen FTP mogelijkheid heb op mijn WD Netcenter. Ik had vantevoren niet bedacht dat het handig kon zijn om van "buitenaf" bij je files thuis te kunnen zonder dat altijd je PC aan hoeft te staan.
Is er niet een tweakert die weet hoe de Netcenter van binnen werkt? Zou er niet gewoon een kale versie van Linux binnenin draaien, waar een FTP service bijgezet kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddimello
  • Niet online
Hollie schreef op donderdag 21 september 2006 @ 14:04:
Heb gisteren mijn GIGABIT LinkStation 300GB BUFFALO HD-HG300LAN binnengekregen. De gigabit verbinding heb ik gekocht met het oog op de toekomst.

Het apparaat werkt tot nu toe nog supper. Aansluiten en gaan met die banaan. Ik haal op mijn 100mbit netwerkje tussen de 7 en 8 Mb/s. Gemeten met DU meter. Dat is voor mij goed genoeg.

Ik heb overigens het apparaat uit Amerika laten komen omdat ze daar veel goedkoper zijn als hier in Nederland. Hier heb ik hem vandaan. Tel er 80 dollar verzendkosten bij op en dan ligt hij binnen een week op je deurmat.
Hollie ik heb zojuist jouw link gevolgd en dezelfde Buffalo besteld in de states, via Rabobank overmaken en kwam inderdaad veel goedkoper uit dan hetzelfde app in NL. Bij informatique € 409 en nu net over de 200 euro incusief verzendkosten, bizar. Nu nog hopen dat het allemaal goed aankomt.

Wel vroeg ik me later af hoe het met de stroomvoorziening zit. Moet ik natuurlijk ergens een adaptertje regelen. Kun je zeggen hoe jij dat hebt gedaan?

Eddie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Laatst online: 06:54

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Heeft iemand ervaringen met de Allnet AL6250 ?
Deze heeft naast gigabit lan ook usb en dergelijke

Je vind meer specs op http://www.allnet.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Eddimello schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 17:01:
[...]

Hollie ik heb zojuist jouw link gevolgd en dezelfde Buffalo besteld in de states, via Rabobank overmaken en kwam inderdaad veel goedkoper uit dan hetzelfde app in NL. Bij informatique € 409 en nu net over de 200 euro incusief verzendkosten, bizar. Nu nog hopen dat het allemaal goed aankomt.

Wel vroeg ik me later af hoe het met de stroomvoorziening zit. Moet ik natuurlijk ergens een adaptertje regelen. Kun je zeggen hoe jij dat hebt gedaan?
als je dit leest zit het er al bij
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=30608
What is included: UK and U.S. power plugs, ethernet cable.
Software CD with the Windows IP finder utility
and backup scheduling software
Wat is het voordeel van deze Buffalo boven een laten we zeggen NetCenter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddimello
  • Niet online
hjs schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 12:12:
[...]

[...]

De prijs en goede recenties. Uiteindelijk kan hij alles doen wat ik nodig heb. Ik moet ook zeggen dat hij nu op 204 euro komt inclusief verzenden. Bij diverse zaken in NL is hij tegen de 400 of er zelfs overheen.

Verder vind ik het weleens leuk om in de VS te bestellen en te kijken hoe dat aankomt. Nog nooit gedaan.

Maar bedankt voor het linkje, gaf toch weer een goed antwoord op mijn vraag.

Eddie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ik heb vandaag voor op het werk een Iomega Network Harddisk 500GB besteld.

Ik heb een tijdje lopen zoeken naar apparaatjes met netwerkaansluiting en ruimte voor 2 schijven die ook nog eens in raid1 kunnen draaien.
Dan blijft er weinig over behalve de sc101 van Netgear en de Network Harddisks van Iomega, de rest is veel te duur, er kan maar 1 schijf intern of hij kan geen raid1.

Het ding heeft een gigabit aansluiting, maar de rest van het netwerk op de zaak is maar 100mbit. Ik kan dus geen heel spectaculaire tests doen maar ik wil er best wat ervaringen over kwijt hier als hij eenmaal binnen is :)

Waarom we ipv de sc101 de Iomega hebben genomen is omdat de sc101 schijnbaar nogal warm wordt, en dat er mensen zijn die problemen hebben met raid1 op dat ding. Verder wel vrij weinig info over de iomega gevonden behalve een goede vriend van me die ervaring met beiden had en de Iomega een stuk beter vond :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
*zucht*
Vandaag m'n bestelde WD Netcenter 160gb binnen.
Natuurlijk zou het te mooi om waar te zijn als deze het in 1x deed.
Ik krijg steeds de melding: "Kan geen Windows-netwerkbron voor uw Netcenter vinden. Wanneer de apparaatnaam van het Netcenter is gewijzigd, moet u het Netcenter uit- en weer inschakelen.".

Ik kan hier mee rommelen wat ik wil, maar ik kom geen stap verder.
Anyone?
Ik draai verder gewoon Windows XP SP2 en heb een Zyxel Prestige 2000 series router.
Hij heeft wel een IP adres enzo en ik kan bij de instellingen komen, maar de schijf an sich benaderen, neen...

EDIT:
Vond hem net op de WD support site: http://wdc.custhelp.com/c...WdlPTE*&p_li=&p_topview=1
Maar ook deze tips mochten niet baten :/

EDIT 2:
Nou ja, op een gegeven moment was ie wel zichtbaar in de netwerkomgeving, dus nu maar zelf handmatig een mount gemaakt en dat lijkt prima te werken. Beetje wazig, maar het zij zo ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Shadow_Zero op 05-10-2006 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hevling
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46
Ik kwam overlaatst dit tegen:

http://www.raidsonic.de/e...ases.php?we_objectID=4531

Is een icy box met lan optionaliteit maar wat mij vooral aansprak was:
3 Server in one
Samba server (for Windows network shares, Mac OS X)
NFS Server (for Unix, Linux)
FTP Server (Remote access via Internet)
En de prijs slaagt dik tegen natuurlijk +/- 130 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
Ik heb een nieuwe veelbelovende NAS station gevonden !

De Thecus N5200.
http://www.thecus.com/products_over.php?cid=1&pid=8

Tom heeft er al resultaten van :9~
http://www.tomsnetworking...cus_n5200_hp_media_vault/

Features;

Five-bay hot swappable network attached storage.
Enhanced system performance with Ultra-Low voltage Intel® Celeron® M
Processor for storage computing with 30% energy saving.
RAID 0, 1, 5, 6, 10 and JBOD support.
RAID Migration, RAID Expansion.
Multi-lingual support.
Built-in 4 port Gigabit switch with IP sharing (N5200 RouStorTM).
802.3ad based load balancing and failover (N5200).

Wel duur vind ik, vanaf 950 €

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 06-04 22:40

VisionMaster

Security!

ik ben een met grote intresse door deze thread heen gegaan, maar ik heb nou niet echt het idee dat iemand al eens een interessant schematje in elkaar heeft gezet met alle features, pros and cons van de verschillende beschikbare apparaten of heb ik er over heen gescolled?

Als het er is, dan lijkt me dat een welkome aanvulling op de first post, want ik ben druk op zoek en ik kan maar niet kiezen.

[ Voor 7% gewijzigd door VisionMaster op 15-10-2006 19:30 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollie
  • Laatst online: 11-10-2023
[...]

[...]

Het probleem met de stekkers heb ik ook gehad. Een simpele 'reisstekkerverloopstukadapter' (Belgie) heeft uitkomst geboden. Beetje bijwerken van het plastic omhulsel om het passend te maken. Werkt als een zonnetje. Verder kan de voeding 110 - 220 volt aan. Dus geschikt voor zowel VS als NL.

Het voordeel van deze NAS:
1. De goekope prijs als je in de VS koopt.
2. De relatief hoge netwerksnelheden die worden gehaald (7-8 Mb op 100mbit).
3. Gigabit (met het oog op de toekomst)
4. De powerdown functie is ideaal. 's nachts gaat die van mij automatisch uit en 's morgens weer automatisch aan.
5. Bij geen activiteit gaat de schijf op standby
6. FTP functie
7. De automatisch backup functie naar een andere NAS (nog geen gebruik van gemaakt).

Ik ben meer dan tevreden over deze aankoop en kan hem iedereen aanraden.

[ Voor 5% gewijzigd door Hollie op 16-10-2006 10:18 ]

Apple en Joppiesaus all the way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05-2024

MAher

.. far and free ...

Ik ben, na eerst de Netcenter te hebben overwogen ook uitgekomen op de Buffalo LinkStation, met name vanwege de FTP functie die Netcenter mist.

Nu heb ik nog niets besteld, want ik sta nog in dubio mbt 2 verschillende Linkstations. ik heb er eentje (hier in Finland btw) gevonden voor 235e, nl de Buffalo Linkstation Pro LS-300GL, volgens deze link gereleased in Juli 2006, vrij recent dus. Alleen, de andere modellen van Buffalo die ik vind hebben een ander kastje, of een 320Gb schijf ipv een 300Gb :?

Volgens mij hebben ze wel dezelfde eigenschappen, dus FTP , Gigabit en de backup mogelijkheid naar een andere harde schijf cq kastje. EDIT: niet helemaal gelijk aan de HD-HG300LAN Gigabit LinkStation. Op de Pro kan je shares maken. En helaas: er zit geen printserver op :'(

Nu ben ik niet helemaal zeker, kan geen reviews van die Pro LS-300 GL vinden, wel van de Pro LS 320 GL en de gewone niet-pro 300... Zouden er misschien problemen met de 300GB HDD (fabrikant onbekend) zijn en gaan de laatste modellen daarom "voordelig" van de hand of zijn dit gewoon de ondoorgrondelijke wegen van een hardware-fabrikant?

EDIT: wel een review: http://www.tomsnetworking...ion_pro_review/index.html Daarin wordt ook het 300GB model vermeldt. op de een of andere manier dus niet meer op de Buffalo site vermeld. Zit btw een WD schijf in.

[ Voor 12% gewijzigd door MAher op 17-10-2006 17:45 ]

System | Suomalaiset Lehmät.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Ik heb al een tijdje de Y.E.S. box en daar was ik redelijk tevreden over, omdat ie alles heeft wat ik zocht (netwerk, RAID1, printserver, ftp) en nog wat leuke extra's (iTunes server, BT download manager). Het enige wat tegenviel was de read/write performance; deze kwam eigenlijk nauwelijks in de buurt van wat 100Mbit aan kan, laat staan dat je Gbit effectief gebruikt.

Afgelopen weekend heb ik echter de nieuwste firmware er in geplaatst (omdat daarin stond dat de SMB performance verbeterd zou zijn). Helaas was het wel noodzakelijk om de RAID opnieuw te builden onder de nieuwe firmware om de maximale verbetering te krijgen dus backuppen, firmware flashen, RAID builden en backup terug zetten.

Snel daarna wat ATTO scores gedraaid en tot mijn verbazing was de performance inderdaad een stuk verbeterd. Ik haal nu write scores van maximaal 16MB/s en read scores van maximaal 35MB/s :) De snelheid over ftp heb ik niet getest omdat dat niet interessant is voor mij.

De enige minpuntjes zijn voor mij alleen nog de prijs (maar daar is niks meer aan te doen ;) ) en de ietwat lawaaige fan ....

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 18:04:
Ik heb vandaag voor op het werk een Iomega Network Harddisk 500GB besteld.
En hij is binnen en draait al wat weekjes hier.
Eerst werd hij behoorlijk warm, maar was wel lekker stil. O+
Echter, na het nieuwschierig openmaken :+ en het aandrukken van de stekker van de fan :( was dat beiden over. Niet dat hij lawaai maakt, maar je hoort hem wel.

Het grootste gemis, maar dat is denk ik iets dan voor al die apparaatjes geldt, is het gemis van de cache. Wij hebben er de sourcecode etc opstaan van de development afdeling, en je kunt nu regelmatig letterlijk even een Senseo-koffie gaan halen als Delphi weer eens al zijn bestandjes af gaat lopen als je code-completion durft te gebruiken etc.
Compileren is al helemaal een ramp.

Wij gaan dus veel kans de Linux-server leeghalen, formatteren en opnieuw installeren (ja, heel fout in geval van Linux :+ maar er staat dan ook een Debian-versie op die al niet eens meer old-stable heet maar ancient ofzo :P) waarna de Iomega de backup-schijf wordt.

Voor het gebruik dat je in dit topic veel ziet: meer opslag van grote bestanden met relatief weinig opvragen, kan ik niet zeggen hoe de Iomega zich houdt, maar als je met veeel kleine bestandjes in de weer gaat die je ook nog eens heel vaak opvraagt dan zou ik een fileserver(tje) nemen ipv een NAS.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Spyro_the_Dragon schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 01:03:
[...]

Heb sinds twee weken de 106E en ben erg positief! Apparaat werkt prima, installatie is simpel en de instellingen zijn prima te doen en ook te begrijpen. Verschil tussen E en niet E is vooral ADS.

Je kunt je Synology gewoon mappen als schijf (geen client software!) en dat maakt die apparaat ideaal! (met als bonus web/ftp server en alle andere mogelijkheden)
Ik heb ook dit apparaat gevonden. Het kost iets meer dan andere goedkopere oplossingen maar volgens mij betaald zich dat wel terug.

Voor het publiek, die ding voldoet aan mijn volgende eisen:
- disk hibernation
- >4GB files (middels ext3)
- Samba/CIFS

Als bonus lees je dan tussen de regels door dat er dus linux in draait gezien de extra features die er mee mogelijk zijn, uitgebreide webserver mogelijkheden (foto album en nog veel meer), ingebakken MySQL/PHP, verschillende printer protocollen om je printer te delen. Heftig hoor :z

Het verschil tussen de 'e' en de 'j' versie is dat je external S-ATA op dat ding kan aansluiten.

Ik heb (nog) geen Apple, maar dat het ook native AppleTalk spreekt vind ik ook wel opvallend (in de positieve zin).

Ik denk dat dit geen miskoop zal worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
VisionMaster schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 01:50:
[...]
Ik denk dat dit geen miskoop zal worden :9
Dat wordt het zeker niet :) Draait nu ruim een maand en werk prima.

Ding heeft zoveel features dat ik er niet aan toekom om ze te gebruiken (maar dat komt wel!)
- FTP voor access van "buiten"
- Webalbum
- Automatische backups

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Zijn er mensen die weet hebben of dergelijke NAS'en bestaan met home-directory support? Even ter opfrissing: Linux gebasseerd, iedere gebruiker heeft zijn eigen dir (/home/gebruiker) die automatisch gedeeld wordt (Samba) en die enkel voor die ingelogde gebruiker toegankelijk èn zichtbaar is.

Alhouwel de oplossingen steeds betere prestaties neerzetten, enkele extra functionaliteiten toevoegen (webserver met php en mysql, fotoalbums,...) is mijn grootste zorg nog altijd de warmte van de harddisk.

De Synology DS-106(E) verdiend toch al een tijdje mijn voorkeur, maar zoals we wel weten, deze is gemaakt uit plastic en lijkt mij niet bepaald een goede afvoer methode voor de warmte.

Tenslotte valt of staat uw data met het heengaan van de hd (backups zijn natuurlijk altijd verondersteld aanwezig te zijn) maar de levensduur van hd's worden toch ook sterk beïnvloed door de temperatuur.
De Qnap brengt het er dan weer beter vanaf (door een metalen behuizing te gebruiken die de warmte van de hd laat dissiperen), maar deze presteerd dan weer minder. Enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Tom_G schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 11:51:
Zijn er mensen die weet hebben of dergelijke NAS'en bestaan met home-directory support? Even ter opfrissing: Linux gebasseerd, iedere gebruiker heeft zijn eigen dir (/home/gebruiker) die automatisch gedeeld wordt (Samba) en die enkel voor die ingelogde gebruiker toegankelijk èn zichtbaar is.

Alhouwel de oplossingen steeds betere prestaties neerzetten, enkele extra functionaliteiten toevoegen (webserver met php en mysql, fotoalbums,...) is mijn grootste zorg nog altijd de warmte van de harddisk.

De Synology DS-106(E) verdiend toch al een tijdje mijn voorkeur, maar zoals we wel weten, deze is gemaakt uit plastic en lijkt mij niet bepaald een goede afvoer methode voor de warmte.

Tenslotte valt of staat uw data met het heengaan van de hd (backups zijn natuurlijk altijd verondersteld aanwezig te zijn) maar de levensduur van hd's worden toch ook sterk beïnvloed door de temperatuur.
De Qnap brengt het er dan weer beter vanaf (door een metalen behuizing te gebruiken die de warmte van de hd laat dissiperen), maar deze presteerd dan weer minder. Enzovoort.
Ik ga zo effe lekker een tour maken op mijn vrije dag naar een winkel in de omgeving die mij een nieuwe disk en een Synology zal kunnen verkopen.
Ik denk dat als je meer dan je huis-tuin-keuken homedir support vanuit een NAS wil laten komen, dat je goed moet nadenken of dat we lvan zo'n apparaat af wil laten komen. Ik denk dat dit kastje met zijn embeded-linux toch nog wel een kans kan geven om hier vrolijk mee om te kunnen gaan, omdat ik denk dat je via Samba prima je homedir kan laten delen.
Of het snel werkt ... geen idee... ik zal het als centrale opslag en backup machine gebruiken. En mijn bestaande 80GB USb2.0 disk er op aansluiten voor nog dat beetje extra veiligheid in mijn files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21785

De Synology DS-106 heeft een casefan; de Qnap TS-101 niet. Ik denk dus niet dat de plastic behuizing van de Synology een probleem vormt, tenzij je vooral geïnteresseerd bent in stilte.

Voor grotere backup-capaciteit of meer zekerheid middels ingebouwde RAID-1 is de TS-201 met twee hot-swappable drives trouwens ook het overwegen waard (die heeft dan weer wel een casefan). Een TS-201 met 2x400 GB is bijvoorbeeld goedkoper dan een TS-101 met 1x750 GB, maar ik weet niet of RAID-0 zo'n fijn plan is voor een NAS.

Ik heb er overigens geen persoonlijke ervaring mee, maar ik ben me wel aan het orienteren op deze apparatuur.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 21785 op 31-10-2006 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
Tom_G schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 11:51:

Plastic OK, maar fan icm auto-power-down (instelbaar 5 min-??uur) zorgt ervoor dat ie niet warm wordt, iig niet bij mijn (niet zo heel erg intensieve) gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Spyro_the_Dragon schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:25:
[...]

Plastic OK, maar fan icm auto-power-down (instelbaar 5 min-??uur) zorgt ervoor dat ie niet warm wordt, iig niet bij mijn (niet zo heel erg intensieve) gebruik...
De systemen die Mora beschrijft is me net 1 stapje te groot. Mijn overweging is vooral in de less-is-more tactiek te vinden. Het is voor thuis, niet voor een klein kantoor waar je echt dit soort dingen wilt gebruiken met RAID-1 als je dat wenst.

Dit ding is lekker klein en staat momenteel zichzelf te configureren. Je kan merken dat het een embedded-linux in zich heeft. De eerste vraag die gesteld wordt is, geef nu het admin wachtwoord op gevolgt door de netwerk settings, de tijdzone, de tijd en nog een paar dingen. Alvorens dit doosje mijn disk (een nieuwe Seagate 250GB, lekker goedkoop en hopelijk net zo betrouwbaar als men zegt) aan het formateren is.

Ik wil ook zeker gebruik gaan maken van de slaapstand van dit apparaat. Disk uit, fan uit, super stil zijn 's nachts en vooral geen overbodig stroom gebruik! ik begrijp dat de meeste NAS stations dat wel hebben, maar de allergoedkoopste schijnen het niet te hebben (al hoewel de Sitecom goedkoop is en het volgens mij weer wel heeft).

update:
Na de installatie die helaas enkelt vanaf een Mac of een Windoos kan verschieden, heb ik alles snel aan de praat gekregen met alle instellingen die ik wilde. Zoals o.a. ook de ntp-client config. Erg handig, dat scheelt dat ding op tijd houden.
Op mijn laptop (windows), mijn desktop (Ubuntu en Red Hat), Vriendin haar PC (Windows) en straks wat gast machines, heb ik de clients geconfigureert om naar de NAS te kijken en dat werkt toppie. Geen gemuts meer met losse USB kabeltjes die van machine naar machine geplaatst moeten worden!

Ik ben direct maar begonnen met de hele zooi aan het backuppen. Op mijn desktop had nog op een NTFS disk een zooi grote files staan. Die gaan nu met 3MB/s naar die NAS. Dat is niet slecht op mijn 100Mbit/s netwerkje, maar ik had het toch ietsje meer gehoopt. Ik zal binnenkort eens kijken of dit ding een beetje tegen concurrencie kan :)
Volgens mij is mijn meetmethode rot, want ik heb de indruk dat het sneller dan met 3MB/s over gepompt wordt.

* VisionMaster is heel tevreden over deze doos en bestemt het als de ideale NAS oplossing voor een beetje Tweaker die functionaliteits-geil is.

[ Voor 43% gewijzigd door VisionMaster op 31-10-2006 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Ik ben even op onderzoek uit gegaan over die Synology 106e en heb toch wel wat leuke dingen ontdekt. Zoals:
- Dat de web-interface velen malen sneller werkt dan die stomme Zyxel router van me.
- Het een PowerPC (achtige) processor bevat (erg snel en energie zuinig)
- Het is gebaseerd op de BusyBox Linux distro: http://www.busybox.net/
- In de root van de installatie-cd staat een pat file (een tar file) en daarin een hda1.tgz file en heb ik wat rond kunnen snuffelen. Dit zijn de services die het start:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
S02cardreader.sh
S03bootup.sh
S03inetd.sh
S04crond.sh
S20pgsql.sh
S21mysql.sh
S25download.sh
S30hotplug.sh
S55lpd.sh
S66synoindexd.sh
S77synomkthumbd.sh
S78JumboFrame.sh
S79RCPower.sh
S80samba.sh
S81atalk.sh
S83SATASupport.sh
S84rsyncd.sh
S85synonetbkpd.sh
S86synodms.sh
S95sshd.sh
S97apache-sys.sh
S97apache-user.sh
S98findhostd.sh
S99ftpd.sh

Dus, naast de samba, appletalk, apache daemons (meervoud), de download daemon en ftp, heeft het ook nog SSH daemon, rsync daemon en een PostgresSQL daemon.

Ik ben eigenlijk met stomheid geslagen en ik ben blij dat ik niet de Sitecom gekocht heb 8)7

Helaas kan ik niet als root de SSH op naar die box, maar dat komt nog wel.
Verder is de rust situatie (lampjes aan, actief, maar disk en ventilator uit) heel erg rustig en heeft het zelf vannacht mijn critische vriendin overleeft :)

[ Voor 4% gewijzigd door VisionMaster op 02-11-2006 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Quakie

quakelen

Kijk! Ik zit al een tijdje te kijken hierna en zelf ik ben bijna overstag....

Nog een paar keer nadenken en ga ook z'n ding aanschaffen. Ik neem wel een oude sata disc in begin om de kosten te drukken...

Wat ik een beetje mis, wat je nu daadwerkelijk haalt aan snelheid op giganetwerk. .. Mijn giganetwerk is brak. Doet maar 30mB en hoop dat (volgens hun sheet) ook te halen met deze 106E.

260EUR is wel veel geld, maar ik denk dat het apparaat het wel waard is. Alles in 1 oplossing en kan me server uit (400watt en idee dat ie daadwerkelijk rond 380watt gebruikt)

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Quakie schreef op donderdag 02 november 2006 @ 17:08:
[...]
Wat ik een beetje mis, wat je nu daadwerkelijk haalt aan snelheid op giganetwerk. .. Mijn giganetwerk is brak. Doet maar 30mB en hoop dat (volgens hun sheet) ook te halen met deze 106E.

260EUR is wel veel geld, maar ik denk dat het apparaat het wel waard is. Alles in 1 oplossing en kan me server uit (400watt en idee dat ie daadwerkelijk rond 380watt gebruikt)
Ik denk dat het vooral aan je netwerk drivers ligt. Meestal krijg je in Windows je Jumbo frames niet aan en in Linux gebeurt het ook niet automagisch, dan krijg je namelijk nooit je bandbreedte vol gepropt. En als je een eenvoudige gigabit switch hebt dan zou die wel eens de jumbo frames niet aan kunnen als die een store en forward moet doen, dan gaatie fragmenteren en net zo hard een verstopping.

Dit stomme kastje ondersteunt jumbo frames en je kan het mega-eenvoudig instellen zonder veel poes-pas op de webinterface. Dus ... je kan het netjes zelf uit testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
Mja, mijn YES box haalt zonder jumbo frames zo'n 25MB/s en met jumbo frames (4000) max 35MB/s met mijn windows XP machine. Het kan dus wel gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Chemist schreef op donderdag 02 november 2006 @ 22:50:
Mja, mijn YES box haalt zonder jumbo frames zo'n 25MB/s en met jumbo frames (4000) max 35MB/s met mijn windows XP machine. Het kan dus wel gewoon werken.
35MB/s is best netjes voor een NAS. Ik neem aan met 1 disk en niet in RAID-0 (ik weet niet precies welke kast je bezit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
Ik heb de 2100 met 2x seagate 7200.10 SATA 320 in RAID 1 met de laatste firmware en vooral dat laatste maakt een hoop uit; met de originele firmware kwam ik met moeite in de buurt van wat 100Mbit kan halen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Nu online

Quakie

quakelen

VisionMaster schreef op donderdag 02 november 2006 @ 20:56:
[...]

Ik denk dat het vooral aan je netwerk drivers ligt. Meestal krijg je in Windows je Jumbo frames niet aan en in Linux gebeurt het ook niet automagisch, dan krijg je namelijk nooit je bandbreedte vol gepropt. En als je een eenvoudige gigabit switch hebt dan zou die wel eens de jumbo frames niet aan kunnen als die een store en forward moet doen, dan gaatie fragmenteren en net zo hard een verstopping.

Dit stomme kastje ondersteunt jumbo frames en je kan het mega-eenvoudig instellen zonder veel poes-pas op de webinterface. Dus ... je kan het netjes zelf uit testen.
Stomme kastje? Niet tevreden erover?

ja jumbo frames staat aan hier....9000 op beiden pcs en me switch ondersteund het ook...

weleens getest met zn netwerktooltje (netCPS>??) en daar kwamen zelfde getallen uitrollen dus ik verdenk me mATX via bordje ervan... ... ik zit op dit moment te wachten op een nieuwe voeding en een 3200+ van een maat van me.. dan bouw ik gauw nog een pc ernaast zodat ik kan testen of ik gelijk zit.

Ik ben blij om te horen dat de 106 "stomme kastje" ook jumbo frames ondersteund....
Nu even een winkel vinden die ik vertrouw....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
Quakie schreef op zondag 05 november 2006 @ 13:43:
[...]
Stomme kastje? Niet tevreden erover?

Ik ben blij om te horen dat de 106 "stomme kastje" ook jumbo frames ondersteund....
Nu even een winkel vinden die ik vertrouw....
Denk dat het cynisch bedoeld was.... :)

Betrouwbare winkel... heb de 106 bij www.mobile-harddisk.nl besteld... prima geregeld allemaal....(snel geleverd, goed verpakt etc etc) Zou de HDD wel los ergens anders bestellen, daar zijn ze niet zo heel goedkoop mee (ook niet erg duur trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Nu online

Quakie

quakelen

ohh.. hehehe het is zondag :) Ik zat er nu net te kijken ja. Inderdaad er komt 120eur bij als je hem besteld met een 320gig schrijf...
Ik heb zojuist een mail gestuurd met de vraag welke schrijf er in zit.

Ik dacht zelf nl aan een samsung schrijf. Volgens mij zijn deze koud en stil zodat fan niet al te vaak aanslaat. Uit reviews blijkt wel dat ze hoge accesstime hebben wat misschien niet zo handig qua "reactie van het systeem".

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.