Stampre schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 19:14:
[...]
Bij deze zin haak ik even volledig af. geen idee wat je hiermee bedoeld, ben wat linux betreft een vokomen NooB. Als ik de schijf wil gebruiken voor iso opslag van dvd's kan ik dus beter wachten tot er drivers voor de verschillende schijven zijn?
Wat hij bedoeld is dat de gemiddelde Linux distro met een NTFS formatted disk niet meer kan dan data uitlezen, niet echt bruikbaar voor een file-server dus. Als je dus een linux bakkie als oplossing wilt gebruiken zit je vast aan een formatering die Linux kan lezen en beschrijven (ext3/ReiserFS/XFS/JFS).
Na zelf wat NAS/ethernet disk oplossingen getest te hebben is de conclusie dat eigenlijk geen enkele voor mij voldoet (getest o.a.: Iomega/WD/Infrant/LinkSYS/Buffalo/LaCie/..).
De problemen waren uiteenlopend, van hoogfrequent piepende fan's, heet wordende behuizingen en nog hetere HDD's, via proprietaire software om data te lezen/schrijven, doorvoer snelheden die niet te behalen waren ondanks de spec's en sommige 'servertjes' op basis van aangepaste linux versies draaiend met oude smb versie die bepaalde tekens niet ondersteunden tot volledig dichtslibbende ethernetdisks omdat de I/O proc het allemaal niet kon verwerken. Sommige ethernet disks zijn zo 'goed' dat bestanden boven de 2Gb grens corrupt raken of gewoonweg niet kunnen (daar gaat je DVD iso-tje)
Uiteindelijk heb ik de meerkosten (qua stroomverbruik) van een mini-pc voor lief genomen en draai nu al geruime tijd een samba-/http-/ftp-/smtp-/ssh-servertje op basis van de volgende hardware:
Via Epia M10000
512 MB DDR
120 GB IDE HDD Maxtor (SuSe Linux, data deel voor http/ftp/smtp/ssh, Ext3 format)
2 x 150 GB HDD Maxtor (SaMBa data schijven, ReiserFS format)
Generieke ATX midi tower kast, Zalmann 430 W voeding (stil)
standaard fan+koeler vervangen door Zalman NorthBridge koelerblokje en een 12 CM 750 rpm case fan (zeer stil)
Het verbruik heb ik eigenlijk nooit gemeten, maar ik gok zo'n 40 a 50 Watt als alles draait, natuurlijk gaan de hdd's uit als er niets gebeurdt. De on-board NIC doet ca 6~8Mb/sec wat niet eens zo gek is, Via is niet echt bekend voor goede PCI performance, binnenkort komt er een Gbit NIC in het vrije PCI slot om te zien of dat betere performance geeft.
Quick bench: SMB transfer 7~8.5 Mb/sec, WinSCP secure FTP transfer (encrypted dus) 4~5 Mb/sec. Data verzonden van een P4 2GHz 1024 MB RAM vanaf RAID-0 array die +40 Mb/sec doet, NIC is een Intel Gbit NIC in een PCI slot. In beide gevallen hetzelfde DVD image verzonden richting de onboard Via Rhine NIC.
Geen probleem, de setup slikt DVD iso bestanden (4~8 Gb) zonder probleem
[
Voor 14% gewijzigd door
Pantagruel op 21-08-2006 21:42
. Reden: extra info ]
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R