Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:48
Requiem19 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Die Marly Grav is omgekeerde WK Gravel route toch? Dat zag er niet heel technisch uit volgens mij?

Toch zou ik met gravel bochten zelf aan de voorkant iets meer gevoel/vertrouwen willen hebben. Lekker een G One R Pro voor erop leggen :).
Ja wellicht wel verstandig. Heb er maar 1 besteld, morgen even leggen... πŸ˜…

Ik rij vanaf de winter al op die caracal race banden. 1x lek gehad achter, maar gewoon mee thuis gekomen (alles onder de sealant, stukje glas in de band).

Toch al aardig wat km erop gezet, afgelopen zondag nog een rit van 150+ deels door duitsland, vind ze niet slecht. Maar de grip van met name de voorband op gravel is wat tricky inderdaad. Ben benieuwd zondag of het fijner is met de g one r pro. (waarom hebben al die fabrikanten van die onduidelijke benamingen... πŸ˜…πŸ˜…)

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:20
sheepdog schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:21:
Vriend van reed constant lek op caracal race banden tijdens ons rondje door Duitsland. Mijn tufo thundero's hd gaven geen krimp. Liever een paar watt extra trappen en geen gedoe dan dat soort zwakke dingen. Wel benieuwd of die nieuwe versie beter is.
Ik neem dit soort n = 1 ervaringen altijd een beetje met een korreltje zout op het gebied van hoeveel waarde ik eraan hecht. Zoals gezegd is mijn n= 1 nu na een aantal weken op zeer gemixt terrein fietsen dat het prima gravel banden zijn voor asfalt, light e.o medium gravel en dat (met een beetje beleid) ook ruiger werk mogelijk is (maar daar eigenlijk niet voor bedoeld).

Dus tja, bij mij dus minder watt trappen en geen gedoe ;)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• martijn k.
dreameater schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:51:
[...]

Zelfde idee heb ik. Bovendien zeggen sommigen dat Marly grav niet heel technisch is maar volgens mij is die regio toch wel zo'n beetje de regio in NL die het meest van je banden vraagt in afdalingen met flink wat stenen /rotsen. Als je flink overhebt en aardig kan sturen prima. Als je op de limiet zit of verkeerde druk in je banden hebt kan het een ellendige dag worden met een drie letterig resultaat achter je startnummer...
Ik ga het meemaken, ik laat hem achterop zitten in elk geval 😁. Zal terugkoppelen of het goed gegaan is

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Ik wil mogelijk zaterdag de Marly Grav fest route gaan fietsen, 100km of 135km. Alleen kom ik niet echt wijs uit de website, er zijn ochtend en middag lussen, moet ik dan gaan wachten om te kunnen starten met de middag lus? En de verzorgingspost 2 is pas vanaf 13:30 geopend, bij een vroege start hoop ik daar al voorbij te zijn namelijk. Mis ik dan die post? Volgens mij is bij het Shimano center zelf ook een post, maar ook dit wordt niet goed uitgelegd.

Ik heb me nog niet ingeschreven, mogelijk is daar duidelijkere communicatie

En heeft iemand tips kwa parkeren?

Banden zijn overigens 40mm G-one pro's :)

[ Voor 10% gewijzigd door GrooV op 08-05-2026 10:21 ]

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

martijn k. schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:24:
[...]

Ik ga het meemaken, ik laat hem achterop zitten in elk geval 😁. Zal terugkoppelen of het goed gegaan is
Heel benieuwd, let'sgetit πŸ˜›πŸ€Ÿ
edit:
Beetje angst aanjagen:
https://www.instagram.com...igsh=MTNxaTljNXRqMXFkYQ==

[ Voor 17% gewijzigd door dreameater op 08-05-2026 10:52 ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• martijn k.
[...]

Die Marly Grav is omgekeerde WK Gravel route toch? Dat zag er niet heel technisch uit volgens mij?

Toch zou ik met gravel bochten zelf aan de voorkant iets meer gevoel/vertrouwen willen hebben. Lekker een G One R Pro voor erop leggen :).
Hij ligt erop. Valt als 48mm uit, slechts 1mm breder dan de caracal in 45mm. Wellicht wordt hij nog iets breder na een tijdje... Fiets in elk geval klaar voor zondag 😁. Zin in 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NQlwfhEeSNhWdnVxmN38YnxQAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdb82h2g3j3pC0UuWIg2kA2k.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkZ9nzrjg5-Vhe1Zxwt6IsXQPRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVWAlzKIlgeKtr1n5NDOe5TS.jpg?f=fotoalbum_large

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
Ik heb een 42T chainring voor en 10-51 achter. Ik merkt dat ik bij weggebruik veel op de kleinste drie zit achter.

Ik overweeg nu de 42T voor een 46T chainring te vervangen. Wat fietsen jullie (op je 1X set)?

https://www.strava.com/athletes/38143282

• bwernsen
  • Nu online
@martijn k. Dat wordt genieten zondag! Ook een lekker weertje voorspeld.

• martijn k.
bwernsen schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:06:
Ik heb een 42T chainring voor en 10-51 achter. Ik merkt dat ik bij weggebruik veel op de kleinste drie zit achter.

Ik overweeg nu de 42T voor een 46T chainring te vervangen. Wat fietsen jullie (op je 1X set)?
46t met 10/46 1x13 heb ik nu. Om dezelfde reden ook naar een 46t gegaan...

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:43
martijn k. schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:15:
[...]

Hij ligt erop. Valt als 48mm uit, slechts 1mm breder dan de caracal in 45mm. Wellicht wordt hij nog iets breder na een tijdje... Fiets in elk geval klaar voor zondag 😁. Zin in 😎

[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zag wat parcoursfilmpjes, denk dat het een slimme keuze was.

Veel plezier!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:56

Stufferdt

doet ook maar wat.

Requiem19 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:53:
[...]

Ik kom nog wel met een klein verslagje, maar om gelijk maar je vraag te beantwoorden: het is niet MEGA technisch. 90% van de paden zijn brede overzichtelijke paden. Je kunt dit prima rijden zonder enige wedstrijd-ervaring. Wat wel Γ©cht aan te raden is, is om eerst gewoon eens een week (of 2? ;)), in de buurt van Girona te gaan gravelen.

Het is vooral fijn om beetje te weten wat je te wachten staat en je materiaal te proberen.

Mijn vriendin is ook geen stuur/gravel held en heeft de Traka ook prima uitgereden met een FTP van rond de 3 w/kg.
Thanks! Vooral benieuwd, echt geen concrete plannen maar het klinkt zo gaaf dat je er toch ergens over nadenkt.

Enorm gave ervaring zo te lezen en zien in ieder geval :)
[...]
Als dat zo is, die vond ik inderdaad goed te doen. Afgelopen september met vrij droge omstandigheden verkend toen en ik vond 'm meevallen. Meeste WK-gangers om me heen vonden 'm niet technisch. Eerder een soort kartbaan die wel slopend was.

[ Voor 21% gewijzigd door Stufferdt op 08-05-2026 20:03 ]

πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:22
Stillekracht schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:08:
[...]

Ik heb diverse reacties gehad. Dank daarvoor!

Voor de zekerheid heb ik de afstelling nog goed nagelopen. Daar heb ik subtiel nog iets kunnen verbeteren.

Ik had de blokken al weer gereinigd. Het remt nu iets beter. Omdat ik twee dingen tegelijk heb gewijzigd weet ik niet waarom het iets beter is. (nou ja beter.....ik bedoel minder slecht)

Ik heb ook mevrouw en mijnheer AI de vraag gesteld. Daar komt naar voren dat de blokken verglaasd kunnen zijn omdat ik zo weinig rem en altijd vlak rij. Meer remmen en af en toe afdalen zou beter zijn.

Dit weekend kon ik ineens mijn voorderailleur (Ultegra R8000) niet meer op het grote blad krijgen. Nu daar maar even de energie insteken. Zag er interne schoon uit. Voor de zekerheid goed gereinigd en weer gesmeerd. Het begint weer wat te werken, maar nog niet optimaal.

Na 700.000Km met Campagnolo gereden te hebben en nooit problemen valt het mij wel tegen met mijn eerste fiets met Shimano :?
Zowel het remprobleem als schakelprobleem opgelost. Remprobleem bruut opgelost door zowel de rem te vervangen (TRP HY/RD), schijf als blokken (Galfer). Het nadeel is dat ik nu niet weet waar het probleem in zat.

De voorderailleur was nog wel een dingetje. Ik kreeg het steeds in de werkplaats wel weer aan het werk. Zodra ik ging fietsen werkte het weer niet. Per toeval zag ik hoe de buitenkabel er onder het bracket uitzag. Geen idee hoe dat is gekomen. Ik heb het vermoeden dat ik een keer ergens achter ben blijven haken. Ik kan mij nog een overgroeide single track herinneren waar ik ineens stil stond doordat ik bleef haken. Ik dacht dat het mijn pedaal was, maar het zou iets anders geweest kunnen zijn. Het is wel heel bijzonder dat op deze plaats de kabel zo ernstig is beschadigd. Maar ja....kabel vervangen en probleem opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnneNZKdru31B-NuDeJj9pw6Eio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tEibD4QYePZ0oCHIaKwmhtS.jpg?f=fotoalbum_large

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Ik heb vandaag de toertocht gefietst, 135km met 40mm G-one pro’s. 50mm is echt niet nodig en het is inmiddels aardig droog in Zuid-Limburg

Lek weerstand is belangrijker , heb een hoop mensen pluggen zien zetten. Maar vooral bij afdalingen goed kijken waar je overheen rijdt. Ik ben zelf eigenlijk meer een MTB’er dus knal overal met remmen los naar beneden, het juiste pad kiezen is het belangrijkst

[ Voor 18% gewijzigd door GrooV op 09-05-2026 19:32 ]

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-05 21:12

FFW

Ik vind lekweerstand het belangrijkst, dan grip, dan rolweerstand en dan duurzaamheid. ik ga mijn Vittoria Terreno's vervangen door g-ones met een liner. Dan heb ik nog een maand om ze in te rijden voor ik aan de mgr begin. co2 capsules mogen het vliegtuig niet in dus die bestel ik in nairobi, samen met een flare. als iemand nog tips heeft om ook de sidewalls te versterken hou ik me aanbevolen, want ik heb tijdens safaris planten gezien met 4 cm lange doorns. En dan zijn er nog slangen en andere steekbeesten. Ik wil daar echt niet langer stil staan dan nodig :)

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

FFW schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:08:
Ik vind lekweerstand het belangrijkst, dan grip, dan rolweerstand en dan duurzaamheid. ik ga mijn Vittoria Terreno's vervangen door g-ones met een liner. Dan heb ik nog een maand om ze in te rijden voor ik aan de mgr begin. co2 capsules mogen het vliegtuig niet in dus die bestel ik in nairobi, samen met een flare. als iemand nog tips heeft om ook de sidewalls te versterken hou ik me aanbevolen, want ik heb tijdens safaris planten gezien met 4 cm lange doorns. En dan zijn er nog slangen en andere steekbeesten. Ik wil daar echt niet langer stil staan dan nodig :)
Mooi en gaaf avontuur! Zelf ga ik volgende maand 'gewoon' naar Kenia. Maar wetende dat ik er gelijktijdig zit met dit mooie evenement zal het wellicht toch leuk zijn om iets te kijken. Beetje inspiratie opdoen voor aankomende jaren.

Welke variant van G-one ga je mee rijden? Zelf heb ik goede ervaringen met oude (compound) R's, PRO R's (nieuwe R'sπŸ˜‚) en PRO RX. Op die oude R heb ik twee sets weggereden en 0x lek (ca 12k)

Bracht mij naar een volgend punt. Als je nooit lek hebt weet je niet zo goed of je sealant goede werkt.. in jouw geval lijkt me dat ook even interessant om te checken (of je moet al ervaring hebben?). Volgens mij zijn weer condities nogal van invloed Ik reed altijd met best wel budget sealant van Joe no flats en Stans. Voor de Traka toch maar even gewisseld naar Orange Seal Endurance. Gelukkig weer geen le, maar je gemoedstoestand is ook wat waard.

Wat voor een setup rijdt je verder daar?

Succes alvast!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• FFW

FFW

Ik heb de fiets door omstandigheden pas net binnen (4e fiets in 2,5 maand) en de passende tassenset komt morgen. Maar dit is zoals de fiets vandaag is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXs--hspavHugoPxtntKPvnVqTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55QFGm5FUeN2jD0NUUPFVbS0.jpg?f=fotoalbum_large .

Limburgs mooiste moet uitwijzen of ik een 36 of 42 voorblad ga gebruiken.ik rijd pas sinds een maand met tubeless, dus ik experimenteer nog veel, ik ga voor 45mm of 50mm allround banden De 3l watertank leek een goed idee maar sinds ik een uswe rugzakje gebruik twijfel ik of ik die tank nodig heb. de tank zit wel lekker laag en in het midden en het scheelt misschien schaafwonden.

De mgr is in juni, dat is op het randje van het regenseizoen dus het kan droog blijven maar ook echt een extreme modderzooi wat alle planning door elkaar gooit.

. Ik heb inmiddels 4 sturen uitgeprobeerd en ga uiteindelijk de ridefarr monteren omdat die niet flared is en gewoon het lekkerste rijdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqpbgYOpOsJME7r4SNxem7JBf6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R725WIUPL7FI3scHM7W82nHg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door FFW op 10-05-2026 11:26 ]

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:15
De inschrijvingen voor het eerste (weg) SR van dit seizoen zijn geopend!

Onze befaamde lokale route bouwmeesteres heeft weer iets prachtigs in elkaar geknutseld voor ons. Informatie terug te vinden in de openingspost van het topic.

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:03
Beste Tweakers,

Via het werk kan ik een fietsleasing doen voor een max. budget van +/- 10K. Ik woon 32 km van mijn werk en zou graag af en toe per fiets komen. Door een knie blessure moet ik het voetballen vaarwel zeggen, maar door te fietsen wil ik wel nog actief blijven en mijn conditie onderhouden. Ik wil dus absoluut geen elektrische fiets, maar wil deze tochten gebruiken om fit te blijven. Hiken en alles wat met outdoor te maken heeft, boeien mij allemaal. Hierdoor denk ik dat een gravel bike voor mij de perfecte keuze is.

Dit weekend heb ik een proefrit gedaan met een Canyon Grizl CF 8 Di2. Daarnaast heb ik ook nog een Specialized Diverge weest bekijken, maar hier mocht ik niet mee proefrijden helaas. Welk model zouden jullie mij adviseren?

Gezien ik mijn laptop moet kunnen vervoeren, vallen de meeste racefiets gravelbikes af. Deze hebben ook meestal geen mogelijkheid om een spatbord te monteren.

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:29
Een fiets die je past. Daar kan je achterkomen door het te ervaren en vooral door ervaringsdeskundigen mee te laten kijken (bijv. een bikefitter). Ondank lease zou ik alsnog kijken naar een fiets van <2k. Want wie zegt dat je dit leuk blijft vinden? Is een toerfiets met riemaandrijving ook een optie? Race/gravel vereist namelijk wel wat meer onderhoud.

• martijn k.
Requiem19 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:25:
[...]

Ik zag wat parcoursfilmpjes, denk dat het een slimme keuze was.

Veel plezier!
Zo dan, heb een hele mooie dag gehad. De banden waren perfect, ook de Caracal Race achterband bleef gewoon heel ;). Was wel blij met de voorband want er was 1 afdaling die heel tricky was (in een wat donker bos dus dat droogt niet echt snel op). Sowieso waren een paar afdalingen best wel pittig.

Vanochtend om 4u weg gereden en was er dus veels te vroeg uiteindelijk (6.15u...), dus vervolgens nog maar een ontbijt gepakt (2e van de dag) na het ophalen van het startnummer.

Rustig richting startvak gegaan en om 9.21u gingen we van start. Direct de Cauberg op... Fijn met koude benen ook ;), en aangezien ik nogal zenuwachtig ben bij de start begin ik al direct met een hartslag van 130, ook niet fijn kan ik je vertellen.

Goed, aangehaakt bij een redelijk groot peloton en dat ging een tijdje lekker, tot een grote valpartij precies achter mij waarbij het hele grindpad geblokkeerd werd, vervolgens gingen we met z'n 6en verder. Ik heb vervolgens met verschillende groepen mee kunnen rijden, en vooral de laatste 25km alleen gefietst...

Lang verhaal kort, ik ben uiteindelijk 72e geworden van de 154 starters in de 40-45jr groep. Uiteraard had ik beter gehoopt, maar realistisch gezien was dit wel het meest haalbare vandaag. Ik heb er 5u en 15min over gedaan (152km) met een gemiddelde snelheid van 28.9 km/h. Ik fiets nu net exact 1 jaar, dus ben hier eigenlijk stiekem best wel trots op.

Als ik dan na de wedstrijd kijk naar mijn gemiddelde vermogen, dan valt dat wel mee (ik fiets dit ook wel eens bij een toertocht van 150km bijvoorbeeld), maar dat komt vooral door het eerste uur, het gaat dan zo vies hard he... Dat kost dan zo veel energie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHtTLvbogqpLLcFtr9i__7lhyIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSTSgkIatEJ471sFXPbUUDzu.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al een topdag gehad, de fiets is inmiddels weer schoon en nu met de voetjes omhoog...

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

martijn k. schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:53:
[...]

Lang verhaal kort, ik ben uiteindelijk 72e geworden van de 154 starters in de 40-45jr groep. Uiteraard had ik beter gehoopt, maar realistisch gezien was dit wel het meest haalbare vandaag. Ik heb er 5u en 15min over gedaan (152km) met een gemiddelde snelheid van 28.9 km/h. Ik fiets nu net exact 1 jaar, dus ben hier eigenlijk stiekem best wel trots op.

Als ik dan na de wedstrijd kijk naar mijn gemiddelde vermogen, dan valt dat wel mee (ik fiets dit ook wel eens bij een toertocht van 150km bijvoorbeeld), maar dat komt vooral door het eerste uur, het gaat dan zo vies hard he... Dat kost dan zo veel energie...
Mooi resultaat! Lijkt me een mooie prestatie na een jaar fietsen. Puur benieuwd, wat trap je dan gemiddeld? Vriend van me reed ongeveer dezelfde tijd en reed gemiddeld 245w (80kg) en werd in een andere age group ook iets rond die plaats. Dus wellicht hebben jullie elkaar nog gezien.

Hier gisteren mooi lusje Veluwe gemaakt. Exact 100km maar echt mooie (voor mij onbekende) stukken rondom de Veluwezoom gepakt. Nog wel een stukje singletracks dat wel wat sketchy was. En een mogelijke wolf gespot.

πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

• FFW

FFW

dotacom schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:44:
Gezien ik mijn laptop moet kunnen vervoeren, vallen de meeste racefiets gravelbikes af.
Ik snap dat je je oriΓ«nteert en 10.000 euro te besteden hebt. Maar ik denk dat je er met 2000 al bent. want die laptop, die vervoer je dan toch in een rugtas met regenhoes? dat kan op elke fiets.

misschien verwacht je dat er merken en modellen genoemd worden maar dat is echt zinloos, je kunt beter zelf wat proefritjes maken bv bij zo een grote fietsenhandel met veel fietsen en een testbaan. dan merk je hoe fietsen verschillen en wat jij prettig vindt.

[ Voor 45% gewijzigd door FFW op 10-05-2026 22:48 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:51
Grizl is prima fiets waar je spatborden en een tailfin op kan monteren met zijtas voor je laptop.
En dan red je dat makkelijk binnen de 10k.

Trek heeft ook fietsen met mogelijkheid om (echte)spatborden te monteren.

[ Voor 21% gewijzigd door DDX op 10-05-2026 22:52 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:51
Als ik 10K te besteden had zou ik eerst een bikefit laten doenen om te kijken welke merken en types qua geometrie het beste passen en daar op voortborduren. Daarnaast zou ik bij de afmontage ook kijken wat de slijtagedelen kosten, want dat kan behoorlijk verschil in zitten. Een Ultegra 11-34 of een Sram XX-11 11-52 cassette scheelt nogal een paar duiten. Zeker als je veel rijdt kan dat structureel best veel schelen

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:49
als ik 10k te besteden had kocht ik een StrΓΆmer ST5 oid. met alles erop en eraan voor de dagelijkse ritjes en dan van mijn eigen knaken een dikke gravelbike voor de sportieve ritjes en de af en toe ritjes naar het werk.

Hi Ha Hopjesvla

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-05 12:46
martijn k. schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:53:
[...]

Zo dan, heb een hele mooie dag gehad. De banden waren perfect, ook de Caracal Race achterband bleef gewoon heel ;). Was wel blij met de voorband want er was 1 afdaling die heel tricky was (in een wat donker bos dus dat droogt niet echt snel op). Sowieso waren een paar afdalingen best wel pittig.

Vanochtend om 4u weg gereden en was er dus veels te vroeg uiteindelijk (6.15u...), dus vervolgens nog maar een ontbijt gepakt (2e van de dag) na het ophalen van het startnummer.

Rustig richting startvak gegaan en om 9.21u gingen we van start. Direct de Cauberg op... Fijn met koude benen ook ;), en aangezien ik nogal zenuwachtig ben bij de start begin ik al direct met een hartslag van 130, ook niet fijn kan ik je vertellen.

Goed, aangehaakt bij een redelijk groot peloton en dat ging een tijdje lekker, tot een grote valpartij precies achter mij waarbij het hele grindpad geblokkeerd werd, vervolgens gingen we met z'n 6en verder. Ik heb vervolgens met verschillende groepen mee kunnen rijden, en vooral de laatste 25km alleen gefietst...

[Afbeelding]

Al met al een topdag gehad, de fiets is inmiddels weer schoon en nu met de voetjes omhoog...
Leuk verslag inderdaad! Lijkt me ook een prima uitslag, zeker na pas een jaar op de fiets. Gaaf trouwens die achterlamp in de zadelpen. Maar even nieuwsgierig, een hartslag van 130 is toch niet zo heel spannend?

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:12
wolterious schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:18:
[...]

Leuk verslag inderdaad! Lijkt me ook een prima uitslag, zeker na pas een jaar op de fiets. Gaaf trouwens die achterlamp in de zadelpen. Maar even nieuwsgierig, een hartslag van 130 is toch niet zo heel spannend?
Ik zou willen dat ik vanuit stilstand de Cauberg op knallen een hr van 130 had :+

• martijn k.
wolterious schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:18:
[...]

Nee, maar een hartslag van 130 terwijl je gewoon stil staat voor de start is wel minder hoor.

Ik ging daarna met hartslag 180 de Cauberg op.
Stufferdt schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:50:
[...]

Mooi resultaat! Lijkt me een mooie prestatie na een jaar fietsen. Puur benieuwd, wat trap je dan gemiddeld? Vriend van me reed ongeveer dezelfde tijd en reed gemiddeld 245w (80kg) en werd in een andere age group ook iets rond die plaats. Dus wellicht hebben jullie elkaar nog gezien.

Hier gisteren mooi lusje Veluwe gemaakt. Exact 100km maar echt mooie (voor mij onbekende) stukken rondom de Veluwezoom gepakt. Nog wel een stukje singletracks dat wel wat sketchy was. En een mogelijke wolf gespot.
200w bij 68kg uiteindelijk...

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 22:27
martijn k. schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:13:
[...]

Nee, maar een hartslag van 130 terwijl je gewoon stil staat voor de start is wel minder hoor.
Is dat dan daadwerkelijk een nadeel? Je hartslag had in elk geval een vliegende start.

• Requiem19
Beter hartslag 130 in rust voor een zware effort, dan hartslag 50 in rust voor een zware effort ;-).

Laat dat syteem maar lekker aan staan als je moet vlammen.

De insta filmpjes van Marly Gravel die ik zag gaven me ook wel het idee dat beetje grip voor wel lekker was. Stukjes modder, flinke remstukken en scherpe bochten. Dus ws wel een goede keuze.

200w voor 5 uur gemiddeld is gewoon hartstikke goed @68kg. Je NP zal een stuk hoger zijn geweest
uiteraard.

In Traka zat ik op 165w gemiddeld voor 8:50 en Normalized 197w. Hoe meer afdalingen en hoe meer (steile) beklimmingen, hoe groter het verschil tussen gemiddeld/normalized.

• martijn k.
guapper schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:19:
[...]

Is dat dan daadwerkelijk een nadeel? Je hartslag had in elk geval een vliegende start.
Ik vond het niet fijn, had het idee direct buiten adem te zijn bij de eerste klim.. Maar misschien heb je wel gelijk en moet ik niet zo zeuren :P
Requiem19 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:21:
Beter hartslag 130 in rust voor een zware effort, dan hartslag 50 in rust voor een zware effort ;-).

Laat dat syteem maar lekker aan staan als je moet vlammen.

De insta filmpjes van Marly Gravel die ik zag gaven me ook wel het idee dat beetje grip voor wel lekker was. Stukjes modder, flinke remstukken en scherpe bochten. Dus ws wel een goede keuze.

200w voor 5 uur gemiddeld is gewoon hartstikke goed @68kg. Je NP zal een stuk hoger zijn geweest
uiteraard.

In Traka zat ik op 165w gemiddeld voor 8:50 en Normalized 197w. Hoe meer afdalingen en hoe meer (steile) beklimmingen, hoe groter het verschil tussen gemiddeld/normalized.
Normalized 235watt inderdaad...

[ Voor 18% gewijzigd door martijn k. op 11-05-2026 15:59 ]

• dotacom
FFW schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:19:
[...]

Ik snap dat je je oriΓ«nteert en 10.000 euro te besteden hebt. Maar ik denk dat je er met 2000 al bent. want die laptop, die vervoer je dan toch in een rugtas met regenhoes? dat kan op elke fiets.

misschien verwacht je dat er merken en modellen genoemd worden maar dat is echt zinloos, je kunt beter zelf wat proefritjes maken bv bij zo een grote fietsenhandel met veel fietsen en een testbaan. dan merk je hoe fietsen verschillen en wat jij prettig vindt.
Ik vermoed dat het qua zweet productie en rij comfort aangenamer gaat zijn om de laptop in een tas te kunnen wegwerken, ipv op de rug te houden. Die 10K hoeft zeker niet perse allemaal op.

• dotacom
Hopjesvla79 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:19:
als ik 10k te besteden had kocht ik een StrΓΆmer ST5 oid. met alles erop en eraan voor de dagelijkse ritjes en dan van mijn eigen knaken een dikke gravelbike voor de sportieve ritjes en de af en toe ritjes naar het werk.
Ik wil geen elektrisch model. Ik zie het puur als sport inspanning. Door blessures kan ik niet meer voetballen en moet ik opletten met hardlopen. Vandaar dat dit als vervanging hiervoor zou dienen.

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:22
dotacom schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:40:
[...]

Ik vermoed dat het qua zweet productie en rij comfort aangenamer gaat zijn om de laptop in een tas te kunnen wegwerken, ipv op de rug te houden. Die 10K hoeft zeker niet perse allemaal op.
mijn ervaring is gemengd, en ook afhankelijk hoe je fietst en wat van ondergrond je mee pakt. qua zweet is een fietstas fijner dan een rugzak, maar heb je een route met bv meer onverharde bospaden bv meer bochten en vaak aanzetten dan vind ik een rugzak fijner,

en als je tussendoor ook nog kinderkopjes hebt dan vind je laptop het ook fijner om op je rug te zitten

maar ik zou gaan voor een goedkopere fiets, daar mee ervaring op doen

• Chelseamarre123
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:21
dotacom schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:41:
[...]

Ik wil geen elektrisch model. Ik zie het puur als sport inspanning. Door blessures kan ik niet meer voetballen en moet ik opletten met hardlopen. Vandaar dat dit als vervanging hiervoor zou dienen.
Sinds ik voor het werk een stromer heb ga ik veel sneller met de fiets. 2x 30km woon werk is toch wel wat met ook laptop + andere spullen is het niet zo praktisch.

Zou zeker elektrisch overwegen en met je eigen geld een leuke gravelbike

• GerbenBK
Chelseamarre123 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:10:
[...]
Zou zeker elektrisch overwegen en met je eigen geld een leuke gravelbike
Ik bekijk het iets anders. Voor mij is woon-werk juist super efficiente sport tijd. Met trein doe ik 1 uur over mijn commute en met de auto 40 minuten. Op de fiets ~ 1uur20. Dus kost me netto maar 40 - 80 minuten om 160 minuten te sporten.

Heb wel het geluk van lockers en douches op het werk, dus hoef niet veel mee te sjouwen.

Doe het bij goed weer 1x week. Soms 2.

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

GerbenBK schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:59:
[...]

Ik bekijk het iets anders. Voor mij is woon-werk juist super efficiente sport tijd. Met trein doe ik 1 uur over mijn commute en met de auto 40 minuten. Op de fiets ~ 1uur20. Dus kost me netto maar 40 - 80 minuten om 160 minuten te sporten.

Heb wel het geluk van lockers en douches op het werk, dus hoef niet veel mee te sjouwen.

Doe het bij goed weer 1x week. Soms 2.
Wat heb je dan wel mee? Laptop is in mijn geval best groot (15 inch) dus rugzakje sowieso. Verder 2 telefoons en toch wat klein grut ongetwijfeld.

Maar hier ook min of meer gelijke situatie: auto (ga ik nooit: 45 minuten), trein 50 minuten en fiets 1u25 ongeveer (42km).

Hier overigens een groter voorblad aan het overwegen. 40 en 10/44 is toch wat krap op het vlakke met bijvoorbeeld meewind. Wil eigenlijk zo'n mooi dicht aeroblad. Maar eigenlijk wel weer genoeg kosten gehad aan de fiets.

πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

• bwernsen
  • Nu online
Een hobby mag wat kosten. Dat is investeren in plezier!

• GerbenBK
Stufferdt schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:23:
[...]

Wat heb je dan wel mee? Laptop is in mijn geval best groot (15 inch) dus rugzakje sowieso. Verder 2 telefoons en toch wat klein grut ongetwijfeld.

Maar hier ook min of meer gelijke situatie: auto (ga ik nooit: 45 minuten), trein 50 minuten en fiets 1u25 ongeveer (42km).

Hier overigens een groter voorblad aan het overwegen. 40 en 10/44 is toch wat krap op het vlakke met bijvoorbeeld meewind. Wil eigenlijk zo'n mooi dicht aeroblad. Maar eigenlijk wel weer genoeg kosten gehad aan de fiets.
14" Laptop en muis, kleine thermos koffie en wat opladers, oortjes etc. Sinds ik een Ortlieb quick-rack heb, kijk ik minder naar de kilo's dan toen ik nog een rugzak mee nam. Dus dan neem ik ook nog wat vaak wat extra eten mee.

• Revodrone
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 22:28
Ik heb een Ortlieb Vario rugzak. De noppen aan de achterkant zorgen er voor dat er in ieder geval geen zweet in je rugzak trekt. Daar had mijn vorige rugzak last van, dus die begon te stinken! Ik was altijd wel tegenstander van een rugzak, vandaar dat ik deze kocht. Toch makkelijk op je rug als je niet fietst en op de fiets aan het rack.

Ik heb ook de Ortlieb Sport roller classic geprobeerd. Als je veel spullen mee moet nemen zijn die wel makkelijk (bikepacking), maar voor woon-werkverkeer vond ik ze minder makkelijk. Dragen niet lekker als je ook nog andere spullen in je hand hebt.

Op de gravel heb ik momenteel geen rack, omdat ik de spatborden en rack er weer afgehaald had (liefst zou ik voor een quick-rack willen gaan, omdat je die er makkelijker af haalt). Laatst ging ik op de elektrische fiets en toen bedacht ik me later dat ik de rugzak aan het rack had kunnen hangen. M.a.w. ook iets vervelends kan uiteindelijk wel wennen.

Bedenk wel dat je op een gravel nog best sportief ligt en je bent ook aan het sporten (ik wel iig). Drempels en een wat lossere rugzak zijn dus ook niet ideaal.

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

bwernsen schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:47:
Een hobby mag wat kosten. Dat is investeren in plezier!
Eens. Maar setje wielen tweedehands voor 750 (ERE Research Tenaci GA40), nieuwe cassette (140), powermeter (200ish?) was opzich een aardige hap uit het fietsbudget momenteel. Maarrr, wielen kwamen met prima banden (pirelli cinturato gravel H 40mm achter en een swable rs pro 40mm voor) en deze nog een keer nieuw. Dus ook een stukje voorinvestering. Dus een dik aeroblad staat zeker nog op de planning maar heeft iets minder prioriteit.

Overigens iemand nog tips om banden te verkopen? Heb nog een setje schwalbe RX (niet pro) en een set WTB raddler. Staan al eeuwen op marktplaats Γ©n Vinted maar raak er niet vanaf. Wil ze ook weer niet half gratis weggeven maar buiten wat lowballers weinig animo.
GerbenBK schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:39:
[...]

14" Laptop en muis, kleine thermos koffie en wat opladers, oortjes etc. Sinds ik een Ortlieb quick-rack heb, kijk ik minder naar de kilo's dan toen ik nog een rugzak mee nam. Dus dan neem ik ook nog wat vaak wat extra eten mee.
Wel een erg mooi rekje moet ik zeggen. Zou zeker een optie zijn. En dat valt wel mee. Ik ben toch bang veel mee te gaan nemen. Maar moet maar eens wat spullen op kantoor gaan leggen in ieder geval :)

[ Voor 22% gewijzigd door Stufferdt op 13-05-2026 12:02 ]

πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

• GerbenBK
Stufferdt schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Wel een erg mooi rekje moet ik zeggen. Zou zeker een optie zijn. En dat valt wel mee. Ik ben toch bang veel mee te gaan nemen. Maar moet maar eens wat spullen op kantoor gaan leggen in ieder geval :)
Zeker een aanrader wat mij betreft. Zo doe ik het idd ook. Ik verwissel periodiek als ik met de auto of trein ben mijn kleren / handdoek in mijn locker.

Met name een extra (oud maar presentabel) paar schoenen op werk scheelt veel ruimte en gewicht. Dus die liggen gewoon daar.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:57

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb ook een quick-rack en een Vaude aqua front light als fietstas. Daar gaat de broodtrommel (11 boterhammen als ik op de fiets ga. :P) in en eventuele extra laagjes die uit of aan moeten de terugweg. Bevalt goed. Beter dan een rugtas. Sommige jasjes werden daarvan bij de sluitingen van de heup en borstband ook pillig.

Tas met kleren en handdoek staat op het werk en daar heb ik ook veiligheidsschoenen staan.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:19
Ik merk dat ik met mijn Cube Nuroad behoorlijk last krijg van mijn onderrug. Met name als ik wat meer graspaden of single tracks meeneem. En dit doe ik met regelmaat hier in Drenthe omdat echt gravel niet overal voorhanden is.

Ik wil eigenlijk een keer over gaan stappen naar een carbon fiets met hopelijk iets meer flex en daarmee demping, maar voor nu is dat even geen optie. Ik denk daarom om een verende zadelpen toe te voegen, van Redshift of van Eesilk/Cane Creek. Zijn er hier mensen met ervaring met deze pennen en helpt het om de klappen op je onderrug een klein beetje weg te werken?

Extra info: Ik rij nu met 42 mm Pathfinders op 1,8-2,0 bar. Ben 194 cm met 93 kg
edit:
banbreedte

[ Voor 8% gewijzigd door B-Force op 14-05-2026 12:44 ]

• Requiem19
B-Force schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:41:
Ik merk dat ik met mijn Cube Nuroad behoorlijk last krijg van mijn onderrug. Met name als ik wat meer graspaden of single tracks meeneem. En dit doe ik met regelmaat hier in Drenthe omdat echt gravel niet overal voorhanden is.

Ik wil eigenlijk een keer over gaan stappen naar een carbon fiets met hopelijk iets meer flex en daarmee demping, maar voor nu is dat even geen optie. Ik denk daarom om een verende zadelpen toe te voegen, van Redshift of van Eesilk/Cane Creek. Zijn er hier mensen met ervaring met deze pennen en helpt het om de klappen op je onderrug een klein beetje weg te werken?

Extra info: Ik rij nu met 42 mm Pathfinders op 1,8-2,0 bar. Ben 194 cm met 93 kg
edit:
banbreedte
Ik zou eerst eens beginnen met meer vering uit je banden te halen.

De Nuroad kan 50mm aan toch? Dan zou ik een mooie 50mm band erop leggen (G One R bijv). Echt alle calculatoren geven een vrij hoge druk aan. Ik zou met jouw gewicht en 50mm banden prima met 1.2 - 1.3 bar voor durven rijden en achter rond de 1.4 of 1.5.

Werkt zo'n verende zadelpen... niet geprobeerd, maar de ervaringen die ik lees van anderen is dat het met de juiste zadelpen zeker iets helpt. Maar zoals gezegd... bij een gravelfiets haal je de echte demping uit je banden.

(overigens zou je zelfs 2.1mtb banden of zelfs voor 2.2 kunnen proberen. Zo te zien past dat net op een Nuroad als ik het even in google gooi).

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:15
Ik heb tijdens een brm iemand gesproken die een vereende zadelpen van Redshift had en naar zijn ervaringen gevraagd. Hij zei dat het geen schokdemper is die alles eruit haalt. Klinkers worden wat gedempt en dat is fijn maar het is geen wondermiddel voor echt slechte wegen/gravel.

Bijkomend nadeel voor hardrijders: op en neer veren terwijl je aan het stoempen bent, is niet heel prettig.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Weliswaar geen Redshift, maar ik heb een verende zadelpen van Canyon op mijn Grizl. Dat is volgens mij een gerebrande Ergon pen.

Het is lastig vergelijken omdat ik nooit een andere pen heb gemonteerd maar ik heb niet het idee dat het mega veel doet. Het zal uiteraard best 'iets' doen, maar het is zeker geen wondermiddel ofzo. Het veert niet echt op en neer althans.

Bredere banden en minder bar zou ik eerder proberen. Misschien is er ook nog wat te halen uit een betere zitpositie/afstelling voor je nek en schouders.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Casual Ruud schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:39:
Weliswaar geen Redshift, maar ik heb een verende zadelpen van Canyon op mijn Grizl. Dat is volgens mij een gerebrande Ergon pen.

Het is lastig vergelijken omdat ik nooit een andere pen heb gemonteerd maar ik heb niet het idee dat het mega veel doet. Het zal uiteraard best 'iets' doen, maar het is zeker geen wondermiddel ofzo. Het veert niet echt op en neer althans.

Bredere banden en minder bar zou ik eerder proberen. Misschien is er ook nog wat te halen uit een betere zitpositie/afstelling voor je nek en schouders.
Eens, veel vanuit de wielren hoek zitten ook eigenlijk net even te hoog wat het geheel niet beter maakt. Lekker hobbelen offroad of over kinderkopjes kan dan net het laatste zetje zijn waarna je rugklachten krijgt.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• cosmos81
  • Laatst online: 17:29
@B-Force Rij zelf met een Terra carbon zadelpen van Specialized, die imo ook al wat dempt cq meer "veert" althans er zit een bepaalde flex in maar niet zo dat je het gevoel hebt alsof je op een wipkip zit. Die ervaring had ik met een VCLS zadelpen van Canyon, dat vond ik helemaal niks met mijn 95kg. Maar zoals al geschreven het meeste comfort haal je uit banden, zou voor 50mm of een Thunder Burt gaan mits het past.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:22
B-Force schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:41:

edit:
banbreedte
Het kan ook uit je houding op je fiets komen. Kijk hier eens kritisch naar. Specifiek of je zadel bijv te ver naar achteren staat of dat de reach te lang is.

• FFW

FFW

als je aanleg voor rugpijn hebt krijg je die. je kunt beter met je fysio overleggen.

ik voel vaak een heet gevoel in mijn onderrug, alsof er een pokerbank in de fik vliegt. dat komt meestal door het Si gewricht. de fysio doet dan een dry needling of kraakt mijn nek. beide helpen maar kort. ik heb al wat bike fits laten uitvoeren en dat vermindert de klachten niet (ben van 51 frame naar 54 gegaan, zadel naar voren etc) , al heeft het me wel meer geleerd over de foutjes in mijn lichaam. Ik rende tot een half jaar geleden 3 x per week en heb die sport vervangen door fietsen ivm minder impact op gewrichten. edit : Ik experimenteer nu ook wat met een pull up bar om mijn rug te versterken.

[ Voor 10% gewijzigd door FFW op 15-05-2026 09:22 ]

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:40
Mijn advies zou ook zijn om het onderliggende probleem te achterhalen. Sowieso is het een goed advies om wekelijks de sportschool te bezoeken, met name als je een kantoorbaan hebt en/of alleen hardloopt of fietst. Je rug en schouders train je dan nauwelijks, terwijl we tegenwoordig ook bijna nooit meer met de handen boven ons hoofd werken. Hierdoor worden de rugspieren en schouderspieren strakker en korter, wat klachten kan veroorzaken.

Helaas zelf veel te veel geld uitgegeven aan de fysio (met de bijbehorende thuisoefeningen), daarna bij een goede osteopaat gelopen die echt veel over het lichaam kon vertellen. Uiteindelijk was de oplossing de sportschool. (mijn n=1)

Succes met de zoektocht iig :)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-05 15:56
Er is (eindelijk) mooi weer op komst, dus ik overweeg komend weekend een paar (max. 4) dagen te gaan gravelen/bikepacken. Ik kom graag in de Hoge Venen/Ardennen/Eifel, want dat is dicht bij huis en erg mooi.

Heeft er iemand tips voor nieuwe routes? Ik heb al 2x iets van PlugPlug gedaan (hun PlugPlug300 bikepacker en hun 2-daagse gravel fest) en een groot deel van de Reservoir Loop route; zo ziet mijn (gravel-)heatmap er nu uit. Welke highlights moet ik nog ontdekken?

• GerbenBK

• DDX
De Stuwmeren tocht is ook een aanrader.

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 15:52

Flipmo

OMG !!

DDX schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:30:
De Stuwmeren tocht is ook een aanrader.
Ik ga aankomende donderdag naar de Eifel, gaan daar 4 dagen gravellen met 2 vrienden.
We zitten bij Roetgen, net boven Simmerath.

Ik heb idd de stuwmeren tocht gebruikt als onderlegger voor een paar ritten.
Grote stukken van Bram, en terugweg naar appartement van mijzelf :)

Ben echt benieuwd, vooral het rondje om de Rursee lijkt me erg mooi
(maar ook zwaar :P)

• Predator
  • Laatst online: 12:55

Predator

Suffers from split brain

Ik merkte vorige week dat mijn cranks heel stroef draaien. Na wat heen en weer en wat vuil te verwijderen ging het weer beter. Maar ik merkte ook wat speling op de cranks ... :(

Mijn lagers lijken dus al kapot te zijn.

Het zijn shimano BB-RS500-PB (pressfit). Maar kapot na 4000KM, dat lijkt me wel snel toch ? Ze krijgen wel veel te verduren op gravel, maar dan nog ....

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:17
Predator schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:49:
Ik merkte vorige week dat mijn cranks heel stroef draaien. Na wat heen en weer en wat vuil te verwijderen ging het weer beter. Maar ik merkte ook wat speling op de cranks ... :(

Mijn lagers lijken dus al kapot te zijn.

Het zijn shimano BB-RS500-PB (pressfit). Maar kapot na 4000KM, dat lijkt me wel snel toch ? Ze krijgen wel veel te verduren op gravel, maar dan nog ....
Dit kan prima. De afdichting van lagers is minimaal. Hiernaast wordt af fabriek weinig vet gebruikt bij de montage. Wat helpt is om eens per jaar de trapas los te halen en alles schoon te maken. Hierna met nieuw vet monteren. Je balhoofd zal ook wel aan vervanging toe zijn, ook dit regelmatig invetten. "waar vet zit, zit geen vocht".

N.B. Bij mijn MTB ging de trapas vroeger 1 winter mee. Nu doe ik er iets langer mee, maar het is echt een slijtageartikel.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh

• Predator
  • Laatst online: 12:55

Predator

Suffers from split brain

Noutie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:56:
[...]

Dit kan prima. De afdichting van lagers is minimaal. Hiernaast wordt af fabriek weinig vet gebruikt bij de montage. Wat helpt is om eens per jaar de trapas los te halen en alles schoon te maken. Hierna met nieuw vet monteren. Je balhoofd zal ook wel aan vervanging toe zijn, ook dit regelmatig invetten. "waar vet zit, zit geen vocht".

N.B. Bij mijn MTB ging de trapas vroeger 1 winter mee. Nu doe ik er iets langer mee, maar het is echt een slijtageartikel.
Met nieuw vet monteren bedoel je tussen de trapas en de lagers zelf dan toch ?

Die lagers zijn pressfit, blijkbaar is dat niet zo simpel om die zelf te vervangen, dus de fiets staat momenteel bij de LBS. Die shimano trapas lagers zouden onderhoudsvrij zijn, maar ik dacht niet dat die zo snel slijten. :'( Maar ok, ik rij wel best veel gravel, ook in de modder. Die fiets ziet wel af :+

Bedankt voor de tip ivm het ballhoofd. Ik had daar nog niks gemerkt, maar inderdaad best ook even checken.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Noutie
Predator schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:16:
[...]

Met nieuw vet monteren bedoel je tussen de trapas en de lagers zelf dan toch ?

Die lagers zijn pressfit, blijkbaar is dat niet zo simpel om die zelf te vervangen, dus de fiets staat momenteel bij de LBS. Die shimano trapas lagers zouden onderhoudsvrij zijn, maar ik dacht niet dat die zo snel slijten. :'( Maar ok, ik rij wel best veel gravel, ook in de modder. Die fiets ziet wel af :+

Bedankt voor de tip ivm het ballhoofd. Ik had daar nog niks gemerkt, maar inderdaad best ook even checken.
Ja, tussen trapas en lagers. Voorkomt ook dat de as gaat roesten. Die is bij Shimano van staal.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh

• Requiem19
Makkelijker om een frame te kiezen met een threaded BB. Die kun je zo zelf vervangen.

Veel gravelaars gebruiken goedkope BBs en verbangen die ieder jaar (of vaker πŸ˜‰). Ik heb nu een dure Ceramicspeed gemonteerd… kijken of dat daadwerkelijk langer soepel blijft.

Voor mn volgende projectje een Bikone gekocht met stalen lagers. Die zijj ook niet super duur en worden her en der hoog aangeschreven.

• bwernsen
  • Nu online
Hier ook BB geneuzel. Binnen 3000km helemaal naar de galemiezen! Nu ZTTO BB van 30 euro gemonteerd.

Ik had overigens overal netjes vet gesmeerd om het water eruit te houden. Hielp niks.

Ik ga kijken of ik de andere kan reviseren. Waar kan ik een beetje prijsbewust vervangende lagers vinden? Bij BB infinite kosten ze 60 euro per paar…

• Noutie
bwernsen schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:39:
Hier ook BB geneuzel. Binnen 3000km helemaal naar de galemiezen! Nu ZTTO BB van 30 euro gemonteerd.

Ik had overigens overal netjes vet gesmeerd om het water eruit te houden. Hielp niks.

Ik ga kijken of ik de andere kan reviseren. Waar kan ik een beetje prijsbewust vervangende lagers vinden? Bij BB infinite kosten ze 60 euro per paar…
Als je het nummer hebt, dan kan je dat gewoon in Google gooien. Het nummer van het lager staat er vaak wel op.

Ik vraag me overigens af of reviseren lonend is. De prijzen van ZTTO zijn zo laag. Daar kan je niks voor doen.

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

stelt me toch wat gerust.. al jullie problemen met het BB..
Bij mijn Chinees liep mijn BB ook kneiter stroef.. hoop gekraak. Echt niet normaal.
Dat met maar 3000km op de teller, en keramische lagers.
Deze vorige week vervangen door een nieuwe, en hij loopt weer als een zonnetje.
De oude lagers waren overigens nog wel goed, diegene die me geholpen heeft met plaatsen van nieuwe BB heeft ze goed schoongemaakt (want zat hoop vuil tussen de lagers) en weer voorzien van nieuw vet.
Nu heb ik dus een BB achter de hand, mocht het weer gebeuren :)

T47 BB, makkelijk te vervangen gelukkig

[ Voor 3% gewijzigd door Flipmo op 18-05-2026 11:25 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:32
Levensduur van BB lagers is lastig te vergelijken zonder alle achterliggende informatie. Maar zou van een T47 wel meer verwachten door de fysiek grotere lagers, helemaal bij externe(?) T47.

30mm/DUB as in PF42/BB86/BB92 is namelijk sowieso al vragen om problemen. Bij mijn MTB geeft dit vaak binnen 500km al problemen (ondanks dat het een mooi weer fiets is), mede door slechte afwatering frame en waarschijnlijk een verre van perfecte uitlijning.

BSA Dura-ace met 24mm as in mijn stalen frame gaat op de gravelbike echt langer mee. ca 8000km, ondanks veel slecht weer ritten.

Flickr - Strava

• bwernsen
  • Nu online
Noutie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:13:
[...]

Als je het nummer hebt, dan kan je dat gewoon in Google gooien. Het nummer van het lager staat er vaak wel op.

Ik vraag me overigens af of reviseren lonend is. De prijzen van ZTTO zijn zo laag. Daar kan je niks voor doen.
De BBinfinite BB was inclusief transport en inklaringskosten dik boven de 200e. Als ik lagers daar bestel heb ik een setje lagers voor 100 euro…

het zijn 8605 lagers. En die kan ik hier in enduro variant voor 40 euro kopen (een setje). Dan kan ik de mooie alu BB van BBinfinite hergebruiken.

ik kan ook de fietsenmaker vragen om ze te reviseren dan wel nieuwe lagers te plaatsen.

Of gewoon een lagerpers vd Ali kopen en zelf doen..

• mhr-zip
bwernsen schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:39:
Bijv. https://www.lagerboer.nl

Probleem is alleen of ze een beetje gangbare lager afmetingen toegepast hebben.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• mhr-zip
bwernsen schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:45:
[...]

De BBinfinite BB was inclusief transport en inklaringskosten dik boven de 200e. Als ik lagers daar bestel heb ik een setje lagers voor 100 euro…

het zijn 8605 lagers. En die kan ik hier in enduro variant voor 40 euro kopen (een setje). Dan kan ik de mooie alu BB van BBinfinite hergebruiken.

ik kan ook de fietsenmaker vragen om ze te reviseren dan wel nieuwe lagers te plaatsen.

Of gewoon een lagerpers vd Ali kopen en zelf doen..
Een lager kan je iedere naampje geven wat je wil.
Er zit wel een soort van standaardisering in, maar niemand die je dwingt om die te hanteren.

Het mooiste is (als het lukt) om de afmetingen van de lagers te herleiden naar een gangbare variant. (Dus even binnen/buitenkant en breedte op meten)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• DDX
Requiem19 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:21:
Makkelijker om een frame te kiezen met een threaded BB. Die kun je zo zelf vervangen.

Veel gravelaars gebruiken goedkope BBs en verbangen die ieder jaar (of vaker πŸ˜‰). Ik heb nu een dure Ceramicspeed gemonteerd… kijken of dat daadwerkelijk langer soepel blijft.
Ik zie niet helemaal in waarom een threaded bb beter/handiger zou zijn, je hebt nogsteeds tools nodig.
En pressfit is tooltje met hamer en tikken en daarna presstooltje nieuwer lagers erin.
threaded (en zeker t47) heb je minimale ruimte voor tool om erop te zetten en moet je ook best wel goed vast zetten dus weer momentsleutel nodig.

Bij mijn factor ls gravelbike was de sram dub t47a na ruim 13 duizend km nog prima alleen kwam de shell (of hoe je dit noemt) los vanuit het frame....
Netjes gerepareerd en daarna voor volledigheid andere kant ook maar voorzien van nieuwe sram bottombracket.

Heb ook een trek emonda racefiets met bb90 shimano 24mm pressfit (c-bear) die al ruim 100 duizend km meegaat.
En bij m'n canyon grizl heb ik met 65 duizend km volgens mij de 4e pressfit dub erin zitten. (ook weer gewoon goedkope sram van paar tientjes)
En die grizl ziet flink wat regen....

Oude gravelbike velobuild at wel sram pf gxp bottom brackets (als in max paar duizend km soms), ik hou het op uitlijning van frame wat niet helemaal lekker was daarvan.
Terwijl ik weer een velobuild wegfiets heb met volgens mij pf bb386 c-bear die al weer bijna 80 duizend km meegaat.

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 18-05-2026 21:09 ]

• Requiem19
DDX schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:03:
[...]

Ik zie niet helemaal in waarom een threaded bb beter/handiger zou zijn, je hebt nogsteeds tools nodig.
En pressfit is tooltje met hamer en tikken en daarna presstooltje nieuwer lagers erin.
threaded (en zeker t47) heb je minimale ruimte voor tool om erop te zetten en moet je ook best wel goed vast zetten dus weer momentsleutel nodig.
Tripje naar de bouwmarkt om de smalle flens rand te Macgyveren:
Of uiteraard de ParkTool BBT RS en het kost je letterlijk 1 minuut.

• DDX
ParkTool BBT RS heb ik hier liggen, niet nodig gehad voor de factor ls trouwens.
Wel voor m'n strandfiets toen ik rotor bottombracket moest vervangen.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:58

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Flipmo schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:30:
[...]

Ik ga aankomende donderdag naar de Eifel, gaan daar 4 dagen gravellen met 2 vrienden.
We zitten bij Roetgen, net boven Simmerath.

Ik heb idd de stuwmeren tocht gebruikt als onderlegger voor een paar ritten.
Grote stukken van Bram, en terugweg naar appartement van mijzelf :)

Ben echt benieuwd, vooral het rondje om de Rursee lijkt me erg mooi
(maar ook zwaar :P)
Sta je op de camping daar?

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-05 08:03
Ik ga as. weekend een rondje doen over de Veluwe en Kroondomein. Tussendoor moet ik wel mijn water bijvullen dus keek op Drinkwaterkaart.nl. Ik zie dat er in Elspeet bij het pannenkoeken restaurant een waterpunt zou moeten zijn bij de fietsenstalling. Echter, op G**gle maps kan ik deze niet vinden: https://maps.app.goo.gl/RnzNorEcUnGhg27F8 Iemand die weet waar die zit? Alvast bedankt!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:37
3dav0d3 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:03:
Ik ga as. weekend een rondje doen over de Veluwe en Kroondomein. Tussendoor moet ik wel mijn water bijvullen dus keek op Drinkwaterkaart.nl. Ik zie dat er in Elspeet bij het pannenkoeken restaurant een waterpunt zou moeten zijn bij de fietsenstalling. Echter, op G**gle maps kan ik deze niet vinden: https://maps.app.goo.gl/RnzNorEcUnGhg27F8 Iemand die weet waar die zit? Alvast bedankt!
Volgens mij zit die bij de overgang van voorhuis naar achterhuis. Ongeveer bij de fiets met de bordeauxrode fietstas. Niet recent geweest, dus ik weet niet of ie werkt.

Hij wil.

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

_Eend_ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:48:
[...]

Sta je op de camping daar?
Nope, zitten in een AirBnB in Roetgen.
kilometertje van de camping, aan de rand van het dorp/stad

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 22:27
klaaas schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:06:
[...]

Volgens mij zit die bij de overgang van voorhuis naar achterhuis. Ongeveer bij de fiets met de bordeauxrode fietstas. Niet recent geweest, dus ik weet niet of ie werkt.
Onder 'COFFEE" zit een kraan op de gevel, lijkt het. Valt een stukje weg achter de paal met het spandoek.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:33
Ik ben daar recent nog geweest, het is geen pannenkoekenhuis meer en de fietsenstalling is nu veel kleiner. Ik kan me geen kraan herinneren, maar ik heb ook niet gezocht. Ze zijn net opnieuw open en nog erg vriendelijk en klantgericht, dus mocht je de kraan niet treffen dan zou ik gewoon even naar binnen lopen. De bar is naast de deur, ze vullen je bidonnen achter de bar, en anders loop je door naar het toilet links voorbij de bar daar zit ook een kraantje.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:58

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Flipmo schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:10:
[...]

Nope, zitten in een AirBnB in Roetgen.
kilometertje van de camping, aan de rand van het dorp/stad
Ah, ik sta wel eens op de camping daar. Leuke omgeving, maar alle winkels zijn potdicht op zondag. Maar in Raeren (paar km verderop, in BelgiΓ«) zit een Proxy Delhaize die wel open is op zondag. En bij Edeka Holland kun je behalve op zondag altijd terecht voor een belegd broodje.

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

_Eend_ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:39:
[...]

Ah, ik sta wel eens op de camping daar. Leuke omgeving, maar alle winkels zijn potdicht op zondag. Maar in Raeren (paar km verderop, in BelgiΓ«) zit een Proxy Delhaize die wel open is op zondag. En bij Edeka Holland kun je behalve op zondag altijd terecht voor een belegd broodje.
Dat is wel gebruikelijk in Duitsland, zondagen en Duitse feestdagen is echt zo goed als alles dicht.
We gaan morgen die kant op, en zondag na een kort ochtend ritje weer terug.
Afbakbroodjes etc hebben we bij ons, dus gaat helemaal goedkomen :)

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:12
MrAngry schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:38:
Ik ben daar recent nog geweest, het is geen pannenkoekenhuis meer en de fietsenstalling is nu veel kleiner. Ik kan me geen kraan herinneren, maar ik heb ook niet gezocht. Ze zijn net opnieuw open en nog erg vriendelijk en klantgericht, dus mocht je de kraan niet treffen dan zou ik gewoon even naar binnen lopen. De bar is naast de deur, ze vullen je bidonnen achter de bar, en anders loop je door naar het toilet links voorbij de bar daar zit ook een kraantje.
Ik weet niet hoe recent jij er bent geweest maar afgelopen augustus was het ook al geen pannenkoekenhuis meer maar was de fietsenstalling nog even groot. Het personeel was toen in ieder geval supervriendelijk en vond het prima om mijn bidons bij te vullen.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:33
Drie Vier weken geleden was ik er. Het terras is nu helemaal uitgebreid tot de grens tussen voor en achterhuis en je kan ook niet meer doorlopen tussen stalling en terras. Beetje irritant als fietser. Er zijn nu wel meer tafeltjes waarbij je op je fiets kan uitkijken, dat scheelt weer iets.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• wari42
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-05 14:21
3dav0d3 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:03:
Heb je een mooie route? Wil over week of 2 daarheen mss

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:00
Vandaag voor het eerst naar Kroondomein geweest, lekker rustig en schitterende omgeving. Ben de Heuvelrug gewend maar dit smaakt wel naar meer. Ook aardig wat hm’s gemaakt voor mijn doen, echt top

Nadat ik mijn fiets van de fietsendrager had gehaald besefte ik dat iets in de auto was vergeten. Helaas is mijn fiets op wat losliggende stenen gevallen. Op de terugweg merkte ik dat er behoorlijke schade zat aan de bovenhuis. Zonde want ik heb hem net een jaar. Voor de kenners en ervaringsdeskundigen… kan (of moet) ik hier nog iets aan doen? Het betreft een merida silex 4000

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUo8Y39Rc4TfqblB7YxREqkcZWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stZQnPUm4LkKtyAhktUilv3H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QL-U4tQEZBPe8Nh6eXCQMWGKpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuMlcMUdW8f6CVezSABbdYHL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door tjubbie op 22-05-2026 17:10 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:34
tjubbie schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:19:
Vandaag voor het eerst naar Kroondomein geweest, lekker rustig en schitterende omgeving. Ben de Heuvelrug gewend maar dit smaakt wel naar meer. Ook aardig wat hm’s gemaakt voor mijn doen, echt top

Nadat ik mijn fiets van de fietsendrager had gehaald besefte ik dat iets in de auto was vergeten. Helaas is mijn fiets op wat losliggende stenen gevallen. Op de terugweg merkte ik dat er behoorlijke schade zat aan de bovenhuis. Zonde want ik heb hem net een jaar. Voor de kenners en ervaringsdeskundigen… kan (of moet) ik hier nog iets aan doen? Het betreft een merida silex 4000

[[url="blob:https://gathering.tweakers.net/f67686c0-2312-4c76-888e-4a83e2c1400b"]Afbeelding[/url]]

[[url="blob:https://gathering.tweakers.net/53f06e44-ba30-4be3-b310-afa8b3b938d8"]Afbeelding[/url]]
Je plaatjes doen het niet..
ik zie dat het wel een carbon frame is, dat moet je wel even goed (laten...?) inspecteren als de schade groot is/lijkt.
Wat je zelf kan doen is met een muntje rond de schade tikken en luisteren of het geluid dichtbij de schade anders klinkt dan verder weg (een doffer geluid is meestal geen goed teken).
Een professionele check is vrij kostbaar, maar reparatie is vaak wel prima mogelijk, ken genoeg mensen die een carbon herstel hebben laten doen, waar niks meer zichtbaar van is.

Strava

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:00
Prulleman schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:30:
[...]

Je plaatjes doen het niet..
ik zie dat het wel een carbon frame is, dat moet je wel even goed (laten...?) inspecteren als de schade groot is/lijkt.
Wat je zelf kan doen is met een muntje rond de schade tikken en luisteren of het geluid dichtbij de schade anders klinkt dan verder weg (een doffer geluid is meestal geen goed teken).
Een professionele check is vrij kostbaar, maar reparatie is vaak wel prima mogelijk, ken genoeg mensen die een carbon herstel hebben laten doen, waar niks meer zichtbaar van is.
Fixed! Als het goed is πŸ™‚

Het is vooral oppervlakkig volgens mij maar zo groot! Ik zal eens rondkijken voor reparatie, bedankt in ieder geval
Pagina: 1 ... 95 96 Laatste