Op zich is dat een prima post en ook een geen slechte manier om te beginnen.
Ik zou zelf echter niet met keepen trainen beginnen om de simpele reden dat je dan maar 2 spelers kan trainen. Het duurt een seizoen of 3 voordat die goed genoeg zijn om er een flinke smak geld voor te krijgen en dan kun je pas echt goed beginnen met trainen (verdedigen, positiespel of scoren).
Nu ik toch bezig ben zal ik dan ook maar
mijn visie op beginnen met Hattrick geven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Lees eerst dit:
De strategie van Wubmaster en de strategie die ik hieronder beschrijf hebben allebei hun voordelen en hun nadelen. Die vat ik nu eerst even kort samen.
Voordelen van het keepen trainen:
- je hoeft er in het begin weinig tijd in te steken doordat je maar 2 trainees hoeft te zoeken
- je kan spelen in de elke opstelling die je wil en ervaring in hebt (bv. 3-5-2)
Nadelen keepen trainen:
- als je 10 assistenten neemt ipv 4, dan krijg je financieel gezien waarschijnlijk een lastig eerste seizoen
- je bent relatief blessuregevoelig
Voordelen van verdedigen/positiespel/scoren trainen tov keepen:
- financieel gezonder in je eerste seizoen
- minder blessure afhankelijk
- die mensen die het leuk vinden om op de transfermarkt actief te zijn kunnen zich uitleven door 6-9 trainees te kopen ipv 2 :P
Nadelen van van verdedigen/positiespel/scoren trainen tov keepen:
- De start is complexer doordat je 6-9 trainees moet gaan kopen. |
Je begint met 300k op de bank en een stuk of 20 spelers, waarvan er een stuk of 3 aardig goed zijn (pakweg 2,5 ster in redelijke vorm). De manier die ik nu beschrijf zal je binnen een seizoen of 3 een stuk of 8/9 spelers opleveren die zeer veel geld waard zijn. Na 3 seizoenen kun je dan een zeer goed team gaan kopen.
Stap 1: De coach
Kijk eerst naar je coach. Als die slechter is dan redelijk (en dat is zo goed als zeker het geval), trek extern een redelijke coach aan met slecht leiderschap. Dit kost je 79.600.
Stap 2: Analyse van je selectie
Ga je selectie goed bekijken. Kijk naar die jongens die 17, 18 of 19 jaar oud zijn en let vooral op hun verdedigen, scoren en positiespel statistieken. Als je ziet dat je meer dan 1 van die jonge spelers hebt die matig, redelijk of zelfs goed hebben in 1 of meerdere van die stats, dan is het verstandig dat je die trainingsvorm gaat trainen. Een voorbeeldje om dit te verduidelijken. Je hebt 1 18-jarige speler met redelijk positiespel, 1 19-jarige speler met redelijk positiespel en redelijk verdedigen en je hebt 1 17-jarige speler met matig positiespel. In dat geval heb je veel geluk gehad en dan moet je echt positiespel gaan trainen.
Als je helemaal geen jonge spelers hebt die verdedigen, scoren of positiespel "redelijk" hebben (en die kans is zeker aanwezig), dan kun je kiezen wat je het liefst wil gaan trainen.
Stap 3: De keeper
Kijk nu in je selectie naar wat voor keepers je hebt. Als je alleen maar een keeper met matig keepen hebt, dan is dat prima. Houdt die en verkoop hem niet, want hij brengt niet veel op. Hij is echter wel goed genoeg om mee te beginnen. Heb je een keeper die beter is dan matig, verkoop die dan en koop er een matige keeper voor terug (voor ongeveer 10k en bij voorkeur met matig ervaring of beter). Dit levert je alweer wat extra geld op.
Stap 4: Spelers verkopen
Verkoop alle spelers die je NIET gaat trainen. Om weer van het voorbeeld in stap 2 uit te gaan en er van uit gegaan dat je een matige keeper hebt, houdt dat in dat je 16 spelers kunt gaan verkopen. Een aantal van deze spelers (waarschijnlijk bijna de helft) kun je niet/nauwelijk verkopen en zal je bijna niks opleveren. Het is vaak de moeite waard om die gewoon te ontslaan. Elke keer dat je ze op de transferlijst zet kost je dat 1k! Die spelers wat naar jou inschatting te verkopen zijn (gebruik hiervoor de "transfer compare" functie van hattrick of Transfer Price Evaluation van HAM of Buddy), moet je op de transferlijst zetten voor een prijs die ongeveer 20% onder hun transfer waarde ligt. Hoogstwaarschijnlijk krijg je ze dan wel verkocht. Je zal bij de 8/10 spelers die je daadwerkelijk gaat verkopen waarschijnlijk rond de 200.000 binnenkrijgen. Dit betekent dat je in totaal nu ongeveer 200.000 + 220.000 = 420.000 ter beschikking hebt en dat heb je ook hard nodig ook.
Stap 5: Trainees kopen
Stel dat je verdedigers gaat trainen (hier heb ik zelf veel ervaring mee). Je hebt dan 8 of 9 trainees nodig. Met 8 trainees kun je in de competitie in de "beste" opstelling spelen, namelijk 3-5-2. Je zult dan in friendlies en de beker wel altijd 5-4-1 of 5-3-2 moeten spelen om al je trainees te kunnen trainen. Met 9 trainees zul je uiteindelijk meer geld binnenkrijgen en met 4-4-2 kun je in de competitie ook wel wat. 5-4-1 of 5-3-2 in friendlies en de beker is dan ook een must.
Ik ga ervan uit dat je 2 jonge jongens (17,18 of 19 jaar) in je spelersgroep hebt die minimaal matig verdedigen hebben. Houdt hierbij in de gaten dat hoe jonger de speler is, hoe sneller hij een niveau hoger getraind kan worden. Verder ga ik er vanuit dat je 9 trainees wil gaan trainen en dat betekent dat je er nog 7 moet kopen.
Op de tranferlijst ga je zoeken naar spelers die maximaal 19 zijn en minimaal redelijk verdedigen hebben. Probeer 18-jarige spelers met redelijk verdedigen te kopen. Een bijstat als matig vleugelspel/passen is mooi meegenomen, maar ga daar niet veel meer voor betalen. Die spelers moet je voor 30-40k/speler kunnen kopen. Dit kost je dus ongeveer 7 * 35k = 245k. Je hebt dan nog ongeveer 180.000 Euro over.
stap 6: De rest van je A-team op niveau krijgen
Je wil natuurlijk ook in de competitie meedoen en met alleen maar spitsen, verdedigers of middenvelders gaat dat natuurlijk niet lukken.
Ik ga er hier weer vanuit dat je verdediging traint en dat je al 9 trainees hebt. Koop nu 3 middenvelders die de volgende stats hebben:
• Leeftijd: 31-34
• Ervaring: minimaal matig
• Conditie: minimaal goed
• Positiespel: minimaal redelijk
• Passen/verdedigen: probeer minimaal zwak te vinden.
Deze jongens halen vaak 2,5 sterren in redelijke vorm als centrale middenvelder en dat is prima om mee te beginnen! Verder kosten ze maar ongeveer 15k per stuk. Je houdt dan nog ongeveer 180.000 - (3 * 15.000) = 135.000 over.
Natuurlijk heb je ook spitsen en wingers nodig. Ga hier ongeveer hetzelfde te werk: koop opa's van tussen de 31 en 34 met matig ervaring.
Koop 2 spitsen die minimaal redelijk scoren en zwak passen hebben.
Koop ook 2 wingers die minimaal redelijk vleugelspel hebben en zwak passen. Zwak/matige stats bij positiespel zijn bij de wingers ook mooi meegenomen. Deze 5 spelers kosten je ook weer ongeveer 15.000 per stuk en je houdt dan nog zo'n 60.000 over!
Stap 7: De afronding: je personeel
Je hebt nu precies 9 verdedigers, 3 middenvelders, 2 wingers, 2 spitsen en 1 keepers. In totaal zijn dit 17 spelers en in de toekomst zou je nog een extra middenvelder, spits en winger erbij kunnen kopen. Laat dit voorlopig nog maar even, want dat heeft geen echte prioriteit.
Erg belangrijk voor trainen binnen hattrick is je personeel. Stel 3 woordvoerders aan en 4 assistent trainers. Je woordvoerders zorgen ervoor dat je sponsorinkomsten sneller oplopen en je assistent trainers zorgen ervoor dat je trainees sneller een stap omhoog gaan. Stel verder maar geen personeel aan, want dat kost je in deze fase nog te veel.
Tot slot...
Je hebt nu je hattrick team zodanig op orde dat je financieel gezond zit, 9 trainees traint die je over 3/4 seizoenen heel veel geld gaan opleveren en je in de competitie de andere nieuwelingen de loef moet kunnen afsteken!
Wat is het belangrijkste verschil met het voorstel van Wubmastert?
Dat is met name dat je 9 trainees hebt. Mocht je in de financiele shit komen (en dat komen veel nieuwelingen), dan kun je altijd 1 of 2 trainees verkopen, die dan misschien al een stapje of 2 hoger zijn en dus flink wat geld opbrengen. Deze optie heb je niet als je keepen traint, want dan heb je nog maar 1 trainee en dan wordt het nooit meer wat

Overigens kun je natuurlijk wel een trainee verkopen en een minder goede trainee terugkopen, dus helemaal machteloos ben je niet.
Verder heb je via de hier beschreven strategie na 3 seizoenen die 9 18-jarige jongens met redelijk verdedigen trainen een kleine goudmijn achter de hand. Die jongens zijn dan ongeveer uitmuntend en zijn dan ongeveer 13.000.000 in totaal waard! Daarmee kun je hele leuke dingen doen...
Als je keepen gaat trainen met een goede coach en met 10 keeperstrainers (zoals wubmastert voorstelt) heb je na 3 seizoenen ongeveer dezelfde inkomsten. Hier zitten 2 nadelen aan vast.
Ten eerste heb je vrij hoge personeelsuitgaven: 10 assistenten a 1500/week is toch 250.000/seizoen. In de strategie die ik voorstel is dat maar 96.000 (met 4 assistenten). Na 3 seizoenen is die 250.000/seizoen geen probleem, maar het eerste seizoen is dat erg veel geld. Een beetje in de min staan is niet erg, maar prettig is het zeker niet.
Ten tweede is je team iets meer blessuregevoelig. Als je keeper 6 weken geblesseerd raakt, dan is hij minimaal een halve stap kwijt (als je er een legertje dokters op los laat). Dit scheelt ook al weer een flinke hoop geld. Als een verdedigingstrainee 6 weken geblesseerd raakt, dan kost je dat hoe dan ook in verhouding minder geld.
Het grootste voordeel van Wubmastert zijn plan is dat je altijd 3-5-2 kunt spelen. Dit is wel mooi meegenomen, maar in friendlies maakt de uitslag toch niet uit. In de beker zul je in je eerste seizoen toch nog niet ver komen, dus dan maakt het ook niet veel uit of je nou 3-5-2 speelt of 5-4-1.
Wat moet je vooral NIET doen als je met Hattrick begint?
* Ga in je eerste seizoen NIET je stadion uitbreiden
* Investeer in je eerste seizoen NIETS in je jeugdopleiding. Misschien is dit discutabel, maar ik denk dat dit vrij weinig zin heeft. Ga hiermee pas beginnen zodra je je zaakjes financieel wat beter op orde hebt; hiermee bedoel ik dus: een groter positief verschil over twee weken gezien tussen je inkomsten en uitgaven!
* Vergeet NIET je jeugdpull te trekken. Meestal wordt dit niks, zeker niet met een rampzalige jeugdopleiding, maar als je geluk hebt heb je zomaar 200k of meer binnen! Doe dit dus wekelijks, het kost je maar 32k/seizoen (2k/jeugdpull, 16 weken/seizoen).
Damn, wat een verhaal! Dat is toch wel weer een half uurtje typen geweest. En dat terwijl niemand dit gaat lezen
edit:
Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn, dus schroom niet om dat even te melden.
Overigens is dit niet bedoelt als kritiek om het plan van Wubmastert, maar eerder als een alternatief. Naar mijn idee is dit plan best haalbaar en het is in ieder geval lucratiever over 3 seizoenen bekeken.
edit:
nr2: Dankzij de feedback van wubmastert zijn de opbrengsten voor de keepertraining aangepast. Ik hoop dat het nu ongeveer klopt.
[
Voor 29% gewijzigd door
dreamtheater42 op 15-11-2004 18:04
]
"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943