Gathering of Tweakers

Quicksearch
Eerst even een uitleg.
Philips die heeft bij zijn nieuwe plasma TV's ambilicht. Ambilicht is het verlichten van de omgeving met dezelfde kleuren als op de TV. Een voorbeeld, als er bijvoorbeeld een onderwater scene is waarbij het beeld blauw is dan zal de muur achter de TV ook oplichten, als het beeld geel is zal de achtergrond geel oplichten
hier: http://www.flattv.philips...;subcat_id=2&page=pg3
is meer informatie te vinden over ambilight van Philips.

Maar, ik heb net zoals velen hier geen geld over om zo een mooie plasma te kopen dus ben ik zelf gaan denken om dit te maken, en kwam ik op het volgende idee;
Als je een videobron hebt die RGB uitstuurt dan heb je eigenlijk al alle signalen die je nodig hebt.
Als je het R G en B signaal een transistor laat open sturen en deze respectiefelijk een rode groene of blauwe lamp laat aansturen dan heb je in principe al DIY ambilight.
Ik wilde dit idee graag met jullie delen om samen tot een mooie DIY oplossing te komen.
Aansturing gaat mij wel lukken, alleen weet ik nog niet wat voor lampen ik moet gaan gebruiken ik denk zelf aan leds, alleen vraag ik me af of je met een Rode Groene en Blauw led ook wit kan maken (een TV wel namelijk).

Ik hoop dat jullie nog verder goede ideen en of opmerkingen hebben.
Moolteepass
Reg. datum: 17 september 2001

mmm, er zijn sensor chips die kleuren kunnen waarnemen. Misschien is daar iets mee te doen. Dat hang je dat enkele centimeters van je tv, misschien zelfs 4 stuks er daar een gemiddelde van nemen.

Een all in one oplossing zie ik zo meteen niet, ik heb namelijk niet veel kaas gegeten van PIC's. Waar ik nu aan denk is de waarde van die 4 chipjes opmeten en dan dmv dmx TL's aansturen. Dat zie ik mezelf nog wel programmeren in VB.

leuk project eigenlijk, wil ik ook wel :Y)

w00Dy wijzigde dit bericht 22-12-2004 23:53 (36%)

Met jouw idee mag je dan "in principe" ambilight hebben, maar heb je het al eens in werking gezien? Er zit volgens mij toch wel iets meer achter: De kleuren verlopen langzaam in elkaar. (logisch, want als het wisselen te snel gaat, zou het storend werken). Je wilt dus eigenlijk eens in de zoveel tijd een sample nemen van de overheersende kleur, en daar naartoe faden. Het zou aardig zijn om te weten hoeveel tinten ambilight kan genereren. Mijn idee is dat het er niet zo heel veel zijn: blauw,paars,rood,geel,groen en wit (en uit misschien?)

Moolteepass
Reg. datum: 17 september 2001

met rood, groen en blauw maak je alles ;)

http://www.taosinc.com/pr...sp?cateid=11&proid=12

w00Dy wijzigde dit bericht 23-12-2004 00:09 (44%)

Dat is voor je tv, maar voor de normale kleuren van het spectrum heb je geel,rood en blauw nodig ;) .

Antec SX835II, CM Realpower 450Watt, ASUS P5P800,P4 3.2 GigHz, Club3D 9700 Pro, 2x512MB Corsair Value, Creative SB 5.1 Live! Value, Logitech MX510 + I-net Navigator SE, Samsung 957MB 19", Maxtor 40gig IDE, WS 160gig SATA, TerraTV T

Je hebt te maken met additieve kleurmenging, dus rood groen en blauw. Geen geel, dat is enkel voor schilderkunst (en drukkunst met cyaan en magenta ipv blauw en rood)

Over dat ambilight... Is dat niet vreselijk storend...? Het lijkt mij voor het beeld juist voordelig als de omgeving zo donker mogelijk is... Iemand al zo'n ding bekeken?

www.carina-avensisclub.nl

Acties: [view][quote]

Door: Hoedje Moderator APL / PMD
i don't care

quote:
MikeyMan schreef op donderdag 23 december 2004 @ 10:40:
Over dat ambilight... Is dat niet vreselijk storend...? Het lijkt mij voor het beeld juist voordelig als de omgeving zo donker mogelijk is... Iemand al zo'n ding bekeken?
Ambilight is heel mooi. Het lijkt alsof het beeld groter is (en je er echt in zit, een beetje als met surroundsound). Het is heel moeilijk te omschrijven, ga is kijken bij de lokale audio/video zaak!

Imma do the things that i wanna do, I ain't got a thing to prove to you... I'll eat my candy with the pork and beans!

Met een aansluiting op een RGB signaal (SCART kabel of zo) kom je er niet. De signalen die hier op staan moeten een beeldscherm vullen, dus all pixels op het scherm komen cyclisch voorbij. Ik denk dat het gemiddelde daarvan al gauw een grijstint wordt, en anders iets wordt wat je niet verwacht. Een vlak met rood en groen tinten wordt zo al gauw geel. En of dat onder Ambilight valt?
Je zult eerder een schakeling moeten gaan bouwen die de overheersende kleur per beeld filtert, en dat is niet met een paar transistorretjes gemaakt.
Oke goeie reacities gehad!
Maar als je uitgaat van de RGB sturing (die uit je DVD speler komt) als het beeld erg Groenis op je TV, dan zal alleen het videosignaal alleen op de Groene connector hoog staan. Er zal dan 1V videosignaal opstaan dan en op de andere connectors niet (R en B). als je dit videosignaal met een diode afvlakt heb je een mooi signaal van 0 tot 1 Volt wat mee gaat met de kleuren (op de zelfde maniers als je een audio VU meter maakt).
Ik denk dat zit zeker een kans van slegen heeft, en ik wil het zeker gaan proberen.
Maar ik zou niet weten wat voor lampen ik zou moeten gebuiken, TL buisjes (die je ook voor in je PC hebt) die geven een mooi difuus beeld, maar die kan je volgens mij niet dimmen. Ideen iemand?
Catdog Fanart.
Reg. datum: 02 september 2003

Zet een oude tv neer met het beeld naar de muur gericht ;) . Simpeler, kan niet en het werkt ook nog perfect.

Gainward 6800/ultra 2400, Athlon 3000+ XP(Barthon core), Asus Nforce 2 Deluxe, 1GB dual DDR, 2*160GB + 250GB + 120GB. SOUND: Soundstorm -> Denon 1905 -> Tannoy Mercury

Ik verwacht dat jouw idee wel redelijk gaat werken, maar voor een mooi resultaat zou ik het geheel toch wat meer filteren.
Stel, je hebt een plaatje in beeld van een blauwe lucht met een groen voetbalveld eronder. Zonder filteren krijg je volgens mij knipperende 50Hz verlichting. Niet noodzakelijk zichtbaar, maar kan wel storend zijn.

Ik zou zelf denk ik de rood/groen/blauwwaardes over een heel beeld accumuleren, dat over (minimaal) drie beelden low-pass filteren en *daarmee* de drie lampen aansturen. Hoe je dat in de praktijk zou maken, dat weet ik ook niet - ik ben niet zo'n praktisch persoon, eigenlijk.

F*CK *FF

Om het simpel te huden kun je een oud 3-kanaals lichtorgel modden (3 ingangen er op, filters er uit) en daar RGB in sturen. Kun je met de lampen wat experimenteren voor de juiste kleurtemperatuur.

15k & 15 miles does not make you a biker.

offtopic:
Je kan ook philips bellen en vragen of ze je een howto kunnen sturen. kan ik het ook bij mijn audiosonic portabeltv doen.

Maar ik denk dat dit idd er lastig gaat worden. en al lukt het je dan zal het vast niet vloeiend verlopen. Ik denk ook dat het niet voor niks op 1 tv zit.
Hoe werkt het dan bij de Philips tv als je een groen grasveld hebt met blauwe lucht? Is je ambilight dat gemengd vanuit groend en blauw of pakt hij alleen groen?

quote:
Erikjuuh schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 14:37:
Hoe werkt het dan bij de Philips tv als je een groen grasveld hebt met blauwe lucht? Is je ambilight dat gemengd vanuit groend en blauw of pakt hij alleen groen?
Hij is gemend. volgens mij hij het gemiddelde van alle kleuren op het scherm.
Wat ik op die plaatjes van ambilight zie is dat hij ook meedere lampen heeft. Dus maakt ambilight bij een voetbalveld met blauwe lucht niet gewoon de onderste helft van ambilight groen en de boveste helft blauw? Wat misschien ook een idee is dat je niet het gemiddelde neemt maar de meest voorkomende range van kleuren en daar het gemiddelde van neemt (dus als er heel veel geel in beeld hebt met wat blauw dat hij dan het gemiddelde neemt van al het geel en dus het blauw niet mee rekent. Ik zou dan een manier zoeken zodat je lampen er heel lang over doen om van kleur te wisselen (dus dat ze 1-2 sec nodig hebben om van kleur te wisselen) en dan gewoon 2x per seconde een kleur sturen zodat hij langzaam tussen de kleuren wisselt.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Ok, ik ga nu eerst een prototype bouwen met maar 1 lamp, welke ik ga aansturen met het Luminance signaal van de Svideo uitgang.
Als er dan een donkere scene in het beeld is dan is ook de lamp uit (of brand zwak) en als er veel "licht"in beeld is dan zal de lamp veller gaan branden.
Als dit werkt ga ik wel verder denken over kleuren.
Zie hier een link naar een mooie demo van ambilight:
[url/] http://www.flattv.philips...;cat_id=2&subcat_id=0 [url]

wel ff op light klikken.

MCCarrot wijzigde dit bericht 24-12-2004 19:05 (12%)

Ik zou het wel ontzettend gaaf vinden als dit een beetje gaat lukken. Hoef je geen dure tv te kopen om er van te genieten. :)

Ik houd het topic in de gaten.

Een body om in te bijten.

Interessant! Maar zopals hierboven gezegd over dat "faden", dat doet 'ie niet altijd! Kijk maar eens naar die demo met dat onweer. Zou dat ook echt zo meeflitsen dan? Zo ja, dan zou de TS met zijn techniek best ver kunnen komen.

Ik denk dat je op het R G en B kanaal een aparte lamp zal moeten zetten, en dat hij zelf een waarde toe kent aan de lamp, oftewel, hoe meer groen er is, hoe overheersender de groene lamp zal gaan branden. Een geweldig idee met een geweldige manier van denken!

Bookmarked :P

EOS 30D | EOS 350D | BG-E2 | BG-E3 | E1 | 430EX | 17-55 /2.8 IS USM | 70-200 /2.8 IS USM | 10-22 USM | 50 /1.8 II | 18-55 II | Fancier 6307 | 2x 2GB CF | MiniTrekker | Spider 3

Kijk Proller begrijpt mijn manier van denken, volgende week heb ik de hele week vrij, dus dan ga ik expirimenteren.
Dit is best een grappig idee, het hoeft natuurlijk niet gecombineerd te worden met een tv in het bijzonder, zelfs de muren van je home cinema op deze manieren verlichten zal denk ik ook aardig wat bijdragen aan het gevoel. Het zou leuk zijn als het van 4 richtingen, onder boven links en rechts gemeten zou kunnen worden (is wel een stuk lastiger te implementeren), zie voorbeeldje voetbalveld.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

wel grappig dat ik dit ambilight concept zelf al een paar jaar geleden heb verzonnen, maar dan voor op de computer bij games, al helemaal voorgesteld hoe dat zou zijn enzo... (in de woestijn lopen met half-life met geel licht enzo)

zie ik in de reclame ineens een tv die dit heeft... jah da's toch wel tof
in die demo, wanneer die vis voorbij komt, toch duidelijk dat hun ook het gemiddelde gebruiken en niet meerdere lampen toch..

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws