Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 20D / 300D + glas | Eigen huis in puin blog
quote:suspect schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:34:
[...]
Rechtomhoog flitsen zonder Omnibounce lijkt het beste resultaat te geven.
Inderdaad, dat zijn ook mijn bevindingen. Het mooiste resultaat is niet flitsen (en dus met lange sluitertijd), maar als dat niet mogelijk is vanwege beweging, dan flits ik indirect via plafond, zonder omnibounce. Dan wordt het licht het meest 'verstrooid' en krijg je geen harde slagschaduws.
Op het moment dat je geen laag en licht plafond hebt, dan is dit opeens een hele slechte optie en dan is je flitser in hoek van 60 a 75 graden met een omnibounce een van de beste opties.
Ook in mijn personal functions kan ik die niet terughalen overigens
Mijn Twitter - Mijn Flickr
Kabeltje prikprak uit je computer op dat dingetje ppfffllrrt nou je man weet wel hoe hij werkt.
Ik dacht dat dit het was:quote:Floris schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 12:45:
Ik heb even snel gekeken omdat ik toch wel twijfelde door je post Beaves, maar ik kan dat niet instellen. 1st/2nd curtain flash en 'evaluative' of 'average' metering voor E TTL-II.
Ook in mijn personal functions kan ik die niet terughalen overigens
code:
1
2
3
| 05: AF-assist beam / Flash firing * 0: Emits 1: Does not emit 2: Only ext. flash emits |
Te vinden op http://www.dpreview.com/reviews/canoneos20d/page11.asp
Dit is wel om de auto-focus te helpen, maar je kan het ook als preflash gebruiken omdat de camera het over het algemeen toch gebruikt als je aan het flitsen bent, tenminste bij mij wel.
Beaves wijzigde dit bericht 24-12-2004 12:50 (20%)
Reg. datum: 18 april 2000
Dat doet hij wel. Dezelfde voorflits als bij de FE-Lock. Het gaat echter zo snel dat je het haast niet ziet. De camera meet het licht van de omgeving, de flitser geeft een voorflits, meet deze gegevens en geeft daarna aan de hand van beide gegevens de juiste hoofdflits.quote:Floris schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 12:27:
[...]
Welke voorflits? Ik mag dan E-TTL-II op mijn body hebben, zoals de 20D ook heeft, maar preflashen doet mijn cam niet.
Canon
Maar misschien dat we hier te maken hebben met een "BEAVES"firmware hack?
Edit: ik was veel te traag aan het tiepen (en mijn boterham ei aan het opeten en met mijn cam aan het pielen....mannen kunnen ook geen twee dingen tegelijk, laat staan drie
Maar het is dus toch met dat AF-hulplicht?
BTW, je merkt alwel dat die van mij op NL-language staat
Dexter wijzigde dit bericht 24-12-2004 12:55 (38%)
'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz
Iemand ervaring met dit soort tasjes:

Lijkt mij de meest compacte variant? Is zoiets gewoon goed voor alledaags gebruik, en spatwaterdicht?
De AF-Assist beam is een lampje op je body, of het rode licht uit je externe flitser dat gebruikt wordt om scherp te stellen, niet om de omgeving uit te lichten en zo te bepalen hoeveel flitscompensatie er nodig is.quote:Beaves schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 12:49:
[...]
Ik dacht dat dit het was:
code:
1 2 3 05: AF-assist beam / Flash firing * 0: Emits 1: Does not emit 2: Only ext. flash emits
Te vinden op http://www.dpreview.com/reviews/canoneos20d/page11.asp
Dit is wel om de auto-focus te helpen, maar je kan het ook als preflash gebruiken omdat de camera het over het algemeen toch gebruikt als je aan het flitsen bent, tenminste bij mij wel.
quote:Kurzweil_ schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 12:52:
[...]
Dat doet hij wel. Dezelfde voorflits als bij de FE-Lock. Het gaat echter zo snel dat je het haast niet ziet. De camera meet het licht van de omgeving, de flitser geeft een voorflits, meet deze gegevens en geeft daarna aan de hand van beide gegevens de juiste hoofdflits.
Euhm... Ik kan FEL gebruiken om vast te stellen hoe sterk mijn flitser moet uitflitsen, maar ik stel scherp met mijn AE-lock button. (Die overigens is ingesteld op 'AE/AF, No AE-lock' waardoor ook hier de Exposure niet wordt gelocked...)
Ik heb zojuist een aantal testshots gemaakt en kan nog immer geen 2e flits ontdekken, hij moet wel heel kort voor de 'echte flits' zitten dan en bovendien echt ontzettend kort zijn.
Kabeltje prikprak uit je computer op dat dingetje ppfffllrrt nou je man weet wel hoe hij werkt.
quote:Floris schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 13:04:
Euhm... Ik kan FEL gebruiken om vast te stellen hoe sterk mijn flitser moet uitflitsen, maar ik stel scherp met mijn AE-lock button. (Die overigens is ingesteld op 'AE/AF, No AE-lock' waardoor ook hier de Exposure niet wordt gelocked...)
Ik heb zojuist een aantal testshots gemaakt en kan nog immer geen 2e flits ontdekken, hij moet wel heel kort voor de 'echte flits' zitten dan en bovendien echt ontzettend kort zijn.
Het kan inderdaad zijn dat je die knop ergens anders voor gebruikt. Ik bedoel alleen te zeggen dat je de lichtmeting kan vastzetten en als je wil flitsen dat hij dan ook een preflash doet.
Hier staat alles uitgelegd:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/
quote:First, the E-TTL preflash occurs immediately before the shutter opens and not when the shutter release is pressed halfway. Unlike the A-TTL preflash, therefore, the E-TTL preflash is actually used to determine flash exposure and isn’t fired during the ambient (existing) metering stage. Some users may be surprised to learn that E-TTL actually fires a prefire flash before the main flash at all. Using regular settings the process happens so quickly that the preflash is difficult to notice, though you might catch glimpse of it before the mirror blackout - an exception being second-curtain sync.
Second, the preflash light is analyzed by the same evaluative metering system that the camera uses to meter ambient light. This means it meters through the lens and is harder to fool than external sensors, isn’t confused by bounced light and does not read anything off the surface of the film. For what it’s worth, unlike the TTL flash meter, the E-TTL metering sensor cannot be seen by the curious - it’s hidden away up in the pentaprism (or roof mirror in low-end EOS cameras) housing.
Kurzweil wijzigde dit bericht 24-12-2004 13:13 (45%)
Canon
"First, E-TTL II examines all evaluative metering zones both before and after the ETTL
preflash goes off."
Rara wat gebruikt slashme?quote:Using regular settings the process happens so quickly that the preflash is difficult to notice, though you might catch glimpse of it before the mirror blackout - an exception being second-curtain sync.
Dat lampje hebben ze op de 20D weggehaald en daarvoor in de plaats wordt het nu via de flitser gedaan.quote:Floris schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 13:04:
[...]
De AF-Assist beam is een lampje op je body, of het rode licht uit je externe flitser dat gebruikt wordt om scherp te stellen, niet om de omgeving uit te lichten en zo te bepalen hoeveel flitscompensatie er nodig is.
Maar het is inderdaad niet hetzelfde nee als preflash.quote:
AF Assist
Unlike the EOS D30 and D60 the EOS 20D doesn't have a dedicated AF Assist lamp. Instead it will strobe the flash which will assist the camera's AF system if required. The new AF system has a lowest light detection of -0.5 EV compared to the EOS 10D's 0.5 EV, it's likely that AF assist won't be as important on the EOS 20D.
1st/2nd curtain flash wat houdt dat in?quote:Floris schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 12:45:
1st/2nd curtain flash en 'evaluative' of 'average' metering voor E TTL-II.
Camera: Canon EOS 10D | Canon EOS 300 | Canon S45
Lenzen: 17-40L | 70-200L | 100-400L | 28-135 IS | 100 Macro
Acc: Speedlite 580EX | MR-14EX | BG-ED3 | X-Drive Pro (VP-300)
Te koop: EF 50 f/1.8 II | Tokina AF 19-35mm f/3.5-4.5mm
quote:Floris schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 13:30:
Ik heb wel zo'n AF-Assist lampje op mijn body, maar ik heb hem uitgezet, gebruik AF-assist van mijn flitser wel.
Zou ik ook doen, lijkt me een stuk fijner werken en mensen kijken je dan niet meteen boos aan
quote:
Bij 1st flits de flitser bij het open gaan van het gordijn, dus aan het begin van de foto, en bij 2nd gaat de flitser af vlak voordat het gordijn weer dicht gaat, dus aan het einde van de foto. 2nd is vooral handig als je bewegende objecten fotografeerd met een langere sluitertijd omdat je anders een heel onwerkelijk beeld krijgt, je flitst namelijk al aan het begin van de foto waardoor het object aan het begin wordt "vastgevroren". Als je dus bijvoorbeeld een persoon met een fakkel op de foto zet, die je aan het begin de persoon duidelijk en zie je verder alleen maar een zwevende fakkel.
Met 2nd curtain flash zie je een zwevende fakkel met aan het eind de persoon duidelijk, een veel natuurlijker beeld.
bronquote:Curtain.
Focal plane camera shutters consist of two separate “curtains” or independently controlled moving components. Exposure of the film begins when the first curtain opens and ends when the second curtain closes.
At high speeds the second curtain can start closing before the first curtain is fully open, which means that the open area of the shutter is actually a narrow moving slit. The fact that only part of the image area is exposed at any given time at such high speeds leads to the X-sync problem with flash photography. Another issue with flash photography is the timing of the flash pulse - the first or second curtain sync issue.
Most cameras have shutter curtains which travel vertically (ie: along the shorter dimension of the film frame). They do this since the distance is shorter than if they were to travel horizontally, permitting faster top shutter speeds. Shutter curtains used to be commonly made of rubberized silk, but today are usually made of composite plastic or thin lightweight metal.
bronquote:First curtain sync.
The usual mode of operation for flash photography using focal-plane shutter cameras, in which the flash is fired immediately after the first curtain of the shutter has fully opened.
The problem with this occurs when taking flash photos using slow shutter sync. In such photographs the subject will appear to be moving backwards, leaving a trail in the wrong direction. For more details on this please consult the second curtain sync section.
bronquote:Second-curtain sync.
Timing of the firing of an electronic flash unit, such that it fires shortly before the second curtain of a focal plane shutter closes. (with first curtain sync the flash fires immediately upon the first curtain opening) The result of the second-curtain firing is a more natural light trail when used with slow-shutter sync.
Canon introduced second-curtain sync mode with their T90 camera and sometimes mark it with the second curtain sync icon. Nikon, Minolta and other makers support it as well, but refer to it as “rear-curtain sync.” For more information see the second-curtain sync section of my flash photography article.
Floor-is wijzigde dit bericht 24-12-2004 13:41 (31%)
Reg. datum: 07 november 2004
Ik begrijp hieruit dat je 2nd curtain flash gebruikt maar bedoel je hier nog mee rmee te zeggen? Ook bij 2nd curtain flitsen wordt de preflash gebruikt, hij is dan zelfs nog beter te zien.quote:
Canon
Jawel, ik gebruikte die, maar ik gebruik nu een tas, al het spul los mee nemen is namelijk nogal lastig. Maar als je alleen je camera wilt meenemen is het een goede cover, alleen kan hij in de weg zitten als je een foto wilt maken.quote:matthijst schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 15:21:
Flying-kick: niemand ervaring met de Canon "snuit" tassen?
Kijk dat is nou een tip waar ik iets aan heb, nu zie ik het inderdaad echt! Het was mij dus nooit opgevallen.quote:oosterwijk schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 14:23:
Je kan trouwens de preflah goed zien als je met een wat langere sluitertijd (bv 0.5 sec) op 2e curtain flitst. Hij doet dan de preflash, dan die halve seconde en aan het eind van die sluitertijd de 'echte'flits.
mattijst: Ik heb een fototas, geen ervaring met de tas die jij noemt.
'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz
quote:Jawel, ik gebruikte die, maar ik gebruik nu een tas, al het spul los mee nemen is namelijk nogal lastig. Maar als je alleen je camera wilt meenemen is het een goede cover, alleen kan hij in de weg zitten als je een foto wilt maken.
OK, denk dat ik d'r dan maar 1 ga bestellen. Gisteren alle fotozaken afgeweest, maar het zijn vooral allemaal lomp grote tassen
Wat me wel opvalt is dat de verschillen tussen internetwinkels en normale winkels steeds groter lijkt te worden: Canon tasje, 45 euro op internet, het dubbele in de stad
Wat betreft tassen. Ik heb zelf een Vanguard bag voor alleen mijn cam + lens, maar die gebruik ik zelden. Ik heb voor mijn equipment een Lowepro MiniMag Aw schoudertas. Heerlijk compact ding, kan heel veel in (inclusief handige vakjes), paar riempjes om eventueel statief op te hangen en waterhoes zodat ie waterdicht gemaakt kan worden. Maar most important...het feit dat ie van Lowepro komt. Heb 5 jaar geleden al eens een MiniMag gekocht van hun, maar de rits op het achtervakje ging kapot. Maar die gasten claimen levenslange garantie. Dus ding naar winkel gebracht (niet eens degene waar ik hem gekocht had) en aanspraak gemaakt op garantie. Ding werd opgestuurd en amper 2 weken later had ik een spiksplinternieuwe!! (ook nog eens het nieuwste model, met paar handige nieuwe features, hoewel de oude draagriem fjiner was).
Just my experiences als het gaat om tassen
Agree, prijsverschillen zijn soms echt heel erg groot. Ook als het gaat om glaswerk. 50mm 1.8 doet op internet 89 euri, in de winkel laatst 129!! Da's toch wel erg veel als je het mij vraagt. En ik snap uiteraard wel hoe dat verschil komt, en daarbij dank ik dan meteen ook het fenomeen internet
Wat betreft tassen. Ik heb zelf een Vanguard bag voor alleen mijn cam + lens, maar die gebruik ik zelden. Ik heb voor mijn equipment een Lowepro MiniMag Aw schoudertas. Heerlijk compact ding, kan heel veel in (inclusief handige vakjes), paar riempjes om eventueel statief op te hangen en waterhoes zodat ie waterdicht gemaakt kan worden. Maar most important...het feit dat ie van Lowepro komt. Heb 5 jaar geleden al eens een MiniMag gekocht van hun, maar de rits op het achtervakje ging kapot. Maar die gasten claimen levenslange garantie. Dus ding naar winkel gebracht (niet eens degene waar ik hem gekocht had) en aanspraak gemaakt op garantie. Ding werd opgestuurd en amper 2 weken later had ik een spiksplinternieuwe!! (ook nog eens het nieuwste model, met paar handige nieuwe features, hoewel de oude draagriem fjiner was).
quote]
Ik wil nog graag de Minitrekker AW kopen lijkt me een heel fijn rugtasje? Heb alleen nog niet genoeg lenzen en troep om een conmpleet te vullen vrees ik...
___________o____________
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last