Reg. datum: 17 september 2003
Inflitsen is niet een technische feature, het betekend puur dat je het onderwerp extra belicht zodat je een mooi belichte voor- en achtergrond krijgt.quote:Douwe63 schreef op donderdag 23 december 2004 @ 13:48:
Is er een verschil tussen 'flitsen' en 'inflitsen'? Heb ook een 20D, ben ook bezig met concertfotografie en op zoek naar een geschikte flitser. Het bedrag maakt niet veel uit maar ik wil niet teveel betalen voor opties die ik nooit ga gebruiken.
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 20D / 300D + glas | Eigen huis in puin blog
quote:Beaves schreef op donderdag 23 december 2004 @ 13:56:
[...]
Inflitsen is niet een technische feature, het betekend puur dat je het onderwerp extra belicht zodat je een mooi belichte voor- en achtergrond krijgt.
Dus je neemt een wat langere sluitertijd (dan eigenlijk nodig is met de flits) en laat de flits het 'onderwerp' goed belichten en door de langere sluitertijd krijg je de achtergrond ook goed mee?
Doe je dit met de <M> de <Tv> mode?
Night Scene
Allows for slow shutter speeds combined with flash to illuminate foreground and background.
Dexter wijzigde dit bericht 23-12-2004 14:13 (25%)
'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz
quote:Douwe63 schreef op donderdag 23 december 2004 @ 14:05:
[...]
Dus je neemt een wat langere sluitertijd (dan eigenlijk nodig is met de flits) en laat de flits het 'onderwerp' goed belichten en door de langere sluitertijd krijg je de achtergrond ook goed mee?
Precies, behalve als dat niet kan. Je kan moeilijk een sluitertijd van 1" pakken want dan krijg je bewegingsonscherpte. In dat soort gevallen zet ik de ISO omhoog of zet ik de sluiter vast op 1/250ste (via custom functies op de 20D).
Dit alles in Av aangezien ik daar meestal in werk, i.s.m. die custom funcie gaat dat goed. Je kan natuurlijk ook de camera op M zetten.
Ik heb nog nooit die speciale modussen gebruikt en dat zal ik ook nooit gaan doen, je hebt totaal geen controle over je camera en dat wil ik nou juist wel hebbenquote:Dexter schreef op donderdag 23 december 2004 @ 14:10:
Zit toch een speciaal programmaatje voor op de cam? Nachtopname. Dan doet ie dat volgens mij. Op mijn G2 zat het, en ik meen me te herinneren dat het op mijn 20d ook zat.
Beaves wijzigde dit bericht 23-12-2004 14:12 (26%)
'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz
1. Klopt het nou dat je eigenlijk altijd wel moet flitsen binnenshuis als je lens niet sneller is dan f3.5 en dat de enige (snelle en goedkope) oplossing een 1.8 lens is?
2. Hoe zit het met zonsondergangen? Is dat nog uit de hand te doen, of kan je beter een monopodje meenemen?
quote:matthijst schreef op donderdag 23 december 2004 @ 14:20:
Hey flitsexpertsIemand nog ff iets over deze twee:
1. Klopt het nou dat je eigenlijk altijd wel moet flitsen binnenshuis als je lens niet sneller is dan f3.5 en dat de enige (snelle en goedkope) oplossing een 1.8 lens is?
Dat hangt af van de hoeveelheid licht in huis, de brandpuntsafstand (met een groothoek kun je langere sluitertijden gebruiken), de mate waarin je je camera stil kunt houden en het eventuele gebruik van beeldstabilisatie. In het laatste geval kun je vaak onder 1/10s sluitertijd komen.
Een groot probleem met zonsondergangen is het beperkte dynamische bereik van de huidige beeldsensors. Voor leuke zonsondergangkleurtjes volstaat een korte sluitertijd en kun je makkelijk uit de hand schieten. Wil je ook het landschap juist belicht hebben, dan zul je meerdere beelden moeten schieten en het is zeer waarschijnlijk dat je voor een juiste belichting van de voorgrond een sluitertijd nodig hebt die een statief of monopod veriest voor een trillingsvrij beeld.quote:2. Hoe zit het met zonsondergangen? Is dat nog uit de hand te doen, of kan je beter een monopodje meenemen?
quote:Dexter schreef op donderdag 23 december 2004 @ 14:27:
Overigens reken ik mezelf niet tot flitsexpert omdat ik zo weinig mogelijk zal flitsen. Ik fotografeer vaak architectuur en sleep dan nog liever mijn statief mee dan dat ik moet flitsen. Maar voor veel van de partyfoto's zoals bijvoorbeeld Floris die maakt is flitsen wel noodzaak soms. Had op mijn EOS50 een SUNPAK 4000 Powerzoom flitser. Prima ding, maar ik heb hem amper gebruikt. Ik investeer voor mijn 20d dan ook liever in nieuw (en beter glas) en bijvoorbeeld grip dan flitser. Maar dat even terzijde.
Tja, Zoals je zelf al duidelijk aan geeft ligt het meer aan de persoon en wat diegene wilt fotograferen of die een flitser nodig zal hebben, of niet
Ik merk wel een groot verschil met een externe flitser kwa partyfotografie dan met de interne flitser
Het is echt een verademing
Voor de rest probeer ik zelf ook zo min mogelijk te flitsen, maar bij party peep foto's is het gewoon noodzakelijk
Maar met een dergelijke lange sluitertijd blijft er een uitgebeten lucht over, ook niet echt de bedoeling. Je kan de foto in RAW nemen en die tweemaal belichten en samen voegen, op die manier heb je een mooie lucht en voorgrond.quote:Femme schreef op donderdag 23 december 2004 @ 14:33:
Een groot probleem met zonsondergangen is het beperkte dynamische bereik van de huidige beeldsensors. Voor leuke zonsondergangkleurtjes volstaat een korte sluitertijd en kun je makkelijk uit de hand schieten. Wil je ook het landschap juist belicht hebben, dan zul je meerdere beelden moeten schieten en het is zeer waarschijnlijk dat je voor een juiste belichting van de voorgrond een sluitertijd nodig hebt die een statief of monopod veriest voor een trillingsvrij beeld.
Of, zoals Femme ook al suggereert, meerdere beelden schieten (een voor de lucht, een voor de voorgrond) en die blenden.quote:Beaves schreef op donderdag 23 december 2004 @ 14:41:
[...]
Maar met een dergelijke lange sluitertijd blijft er een uitgebeten lucht over, ook niet echt de bedoeling. Je kan de foto in RAW nemen en die tweemaal belichten en samen voegen, op die manier heb je een mooie lucht en voorgrond.
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Dan heb je als je pech hebt twee beelden die nét niet over elkaar heen passen, ook jammerquote:koraks schreef op donderdag 23 december 2004 @ 15:05:
[...]
Of, zoals Femme ook al suggereert, meerdere beelden schieten (een voor de lucht, een voor de voorgrond) en die blenden.
Tripodje, klaar ben je.quote:Dan heb je als je pech hebt twee beelden die nét niet over elkaar heen passen, ook jammer
Dussss.. mochter er liefhebbers zijn.
Leek zon mooie lens.
quote:matthijst schreef op donderdag 23 december 2004 @ 20:42:
Is 't niks, f/4 voor 70-200?
Leek zon mooie lens.
Lezen
Hij gaat voor de 2.8 IS.
Trouwens, ff spammen:
Voor de liefhebbers heb ik even een leuke test gedaan met m'n nieuwe 420 EX flitser.
Wilde nou wel eens precies weten wat het verschil in resultaat is met ombibounce/2 way bounce/via plafond etc...
Hier het resultaat:
http://album.amphora.nl/flitstest/
amphora wijzigde dit bericht 23-12-2004 21:49 (43%)
http://www.amphora.nl, Dus.......
Reg. datum: 28 november 2004
Alleen, een flitser rechtuit richten met een 2-way bounce (zo'n kaartje, indien ik het me goed herinner?) is een slecht idee; het flitslicht gaat voor een groot deel tegen de grond
Bewezen diensten in het verleden garanderen geen consideratie in de toekomst.
quote:RepSLET schreef op donderdag 23 december 2004 @ 19:06:
M'n Canon 70-200 4L is te koop. Zie ook : http://www.tweakers.net/aanbod/158303
Dussss.. mochter er liefhebbers zijn.
Even...heb je 'm al in je handen gehad/gebruikt?
Ik heb 'm ook en hij is echt retezwaar (samen met alle andere shit die ik altijd meesleep), lichtsterke lens is niet altijd zaligmakend.
Ontopic:
De 20D bevalt mij zeer goed, na een G3, D30, 10D nu de 20D en ik heb niks meer te wensen, misschien nog een SD slotje maar that's it.
Gman wijzigde dit bericht 23-12-2004 23:13 (17%)
Wake Up On LAN Workstation (specs lopen altijd achter :o) Wordt ook FON lid!
Rechtomhoog flitsen zonder Omnibounce lijkt het beste resultaat te geven.quote:Amphora schreef op donderdag 23 december 2004 @ 21:48:
[...]
Lezen
Hij gaat voor de 2.8 IS.
Trouwens, ff spammen:
Voor de liefhebbers heb ik even een leuke test gedaan met m'n nieuwe 420 EX flitser.
Wilde nou wel eens precies weten wat het verschil in resultaat is met ombibounce/2 way bounce/via plafond etc...
Hier het resultaat:
http://album.amphora.nl/flitstest/
Mijn Twitter - Mijn Flickr
Kabeltje prikprak uit je computer op dat dingetje ppfffllrrt nou je man weet wel hoe hij werkt.
Reg. datum: 18 april 2000
Aangezien wij allen TTL flitsen hoef je geen compensatie in te stellen. Dat zie de lichtmeter zelf wel na de voorflits.quote:Floris schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 00:46:
Dat komt ook omdat hij geen flashcompensatie kan doen voor de omnibounce. Die zal toch minstens 2/3EV opeten, dus moet je de flitser 2/3EV laten compenseren. Aangezien een 420EX dit niet kan, moet je dat in de camera instellen. Als je een 550 hebt kan je dit instellen, als je een 580 hebt ook, maar die houd ook al rekening met cropfactoren.
Canon
Omdat omhoog flitsen zonder omnibounce al het licht via plafond gaat. Met omni bounce dus ook nog rechtstreeks. Je zou kunnen zeggen dat ie met omnibounce uit 2 richtingen flitst.quote:suspect schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:34:
[...]
Rechtomhoog flitsen zonder Omnibounce lijkt het beste resultaat te geven.
http://www.amphora.nl, Dus.......
quote:Kurzweil_ schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 08:59:
[...]
Aangezien wij allen TTL flitsen hoef je geen compensatie in te stellen. Dat zie de lichtmeter zelf wel na de voorflits.
Welke voorflits? Ik mag dan E-TTL-II op mijn body hebben, zoals de 20D ook heeft, maar preflashen doet mijn cam niet.
Die compensatie heb ik dus wel zelf ingesteld en ik zie ook de grote verschillen hierdoor; jammer dat ik nu even geen voorbeeld online heb alleen.
Mijn Twitter - Mijn Flickr
Kabeltje prikprak uit je computer op dat dingetje ppfffllrrt nou je man weet wel hoe hij werkt.
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last